God fortsättning @Andrahalvlek, vill bara berätta att selfie-sticken blev en rejäl hit här! "Varför har jag inte fått en sådan tidigare?" undrade flickan. Jag ställer mig samma fråga...

Hoppas nu att du tar hand om dig ordentligt. Du om någon vet vad du behöver göra för att kurera dig från förkylning och stress på jobbet.

Kram!

@Charlie70 Tack för omtanken ❤️ Att knata ihop mina steg är det enda krav jag ställer på mig själv, annars ska jag ligga eller sitta och bara ta det lugnt.

Kul att selfiepinnen blev en hit hos din dotter också 🙏🏻

Kram 🐘

Minns ni promenaddejten jag hade för några veckor sedan? Killen som jag dejtade för typ två år sedan och som jag dissade när jag upptäckte att han fortfarande var gift. Som har varit sjukskriven i typ fyra år utan att det verkar vara något större fel på honom äne en trasig handled, vilket får mina varningsklockor att ringa.

När vi skildes åt senast uttryckte han att jag när som helst får höra av mig. Sen har han skickat några mess då och då, men jag har inte direkt svarat på inviten. Idag frågade jag spontant om han ville följa med på en långpromenad, med typ 1,5 timmas varsel. Jag tyckte att jag behövde fylla på pratkvoten lite efter två dagars självsamhet 😉 Plus att jag vill göra saker spontant, planering har jag nog av på jobbet.

Han är snygg och trevlig, men jag känner inget pirr för fem öre. Fördelen är att han liksom jag gillar att både promenera i skogen och cykla. Vi kan ta sällskap ibland, det räcker gott. Nu gav jag honom stafettpinnen tillbaka och sa att nästa gång är det han som får bestämma vilken runda vi ska promenera. Cirka 11.000 steg traskade vi ihop idag över stock och sten så jag är lagom trött nu. En höneblund är precis vad jag behöver 🥱

Kram 🐘

Överlevt första jobbdagen utan min svinduktiga kollega. Hon är välbehövligt ledig i två veckor. Jag har hjälp av en svinduktig vikarie, men det är ju förstås jag som har huvudansvaret. Problemet idag var väl att det inte hände så mycket och personalstyrkan var decimerad så det kändes stundtals som att koka soppa på en spik. Men det är okej, okej, okej. Jag kan inte förvandla grus till guld. Har fortfarande svårt för att ha is i magen, men den kommer väl med tiden. Jag är nöjd med dagen efter omständigheterna.

Tog långlunch idag också. Det är ett bra sätt att inte jobba för många timmar. På morgon/förmiddag har jag en del förberedelser att göra, men sen måste jag invänta besked från andra lagom till efter lunch och därför är det lämpligt att ta en tvåtimmarslunch. Så länge jag jobbar hemifrån funkar det bra. Idag blev jag klar så jag kunde stänga av datorn kl 17.30 och hade jag jobbat på plats så hade jag bara hunnit promenera till bilen vid det klockslaget.

Jag förlorar med andra ord ingen tid, tvärtom kunde jag totalt kompa ut 30 min idag. Min målsättning är att kompa ut varenda timme i tid, helst i närtid. Låg på +4 tim sen förra veckan och planen är att ta 2 timmars lunchrast hela veckan. Eftersom jag vet att timmen mellan kl 17 och 18 kan bli nödvändig att jobba. Kortvecka innebär färre dagar att förproducera så det kan dessutom bli riktigt sent på torsdag. Vi börjar ju inte på ruta ett varje morgon, det hade aldrig funkat.

På dagens lunchrast hann jag med att både promenera och köra iväg och byta en julklapp som jag gett min mamma. Hade köpt kläder till henne, men jag minns henne tydligen mindre än hon är i verkliga livet 😉 Hon har verkligen pendlat massor i vikt senaste åren. När hon haft sina sjukare perioder är hon liten som en fågelunge. Nu har hon mer hull, och det är bra.

Ikväll har jag suttit bredvid henne när hon betalade räkningarna på datorn. Det händer verkligen något med koncentrationen och minnet när man blir äldre, det är tydligt på henne. Det spelar ingen roll hur många gånger vi har gjort det ihop, ändå missar hon vissa saker. Framför allt stressar hon upp sig om något har förändrats. Det räcker att hon upplever att det har förändrats. ”Så här brukar det inte se ut!” Jo, det brukar se ut så. Känner igen det hos mig själv och andra i min omgivning, men i betydligt mindre grad tack och lov. Hjärnan förändras verkligen med åren, och när den inte tränas på vissa saker dagligen får man lätt teflonminne.

Jag märker det hos mig själv också, efter jag passerade 50 år. Vissa saker är verkligen puts väck. Saker som borde finnas kvar. Ungefär som folk som säger att de inte har namnminnen utan ansiktsminnen. Jag har haft båda delar, men inte längre. Vissa vikarier tex har jag fullständigt glömt bort. Jag kan till och med glömma vad jag själv har sagt, eller att jag ens kunnat sådant som jag själv har sagt tidigare. ”Har jag sagt det? Har jag kunnat det ens?” Det är riktigt läskigt. Och opraktiskt 🤣

Tack och lov behöver jag inte längre vara orolig över att dessa minnesluckor beror på mitt drickande, för jag dricker inte längre! Även om jag inte ens säger det till någon så är frånvaron av den skammen så oerhört befriande. Det ger mer plats för andra känslor, som stolthet och nöjdhet.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ha ha, jag kan till o med undra när någon citerar mig härinne "Va, har jag skrivit det?!"🤣🤣🤣
Men jösses, våra hjärnor har lagrat sååå himla mycket under sina 50+ år. Det är en härlig känsla när ungdomarna hemma suckar över att jag glömt, att det INTE är för att jag är onykter. Då får de sucka allt de vill!!

Min svinduktiga kollega, som är ledig, lämnar förstås ett gigantiskt hål efter sig. Ett hål som jag ska försöka fylla 😱

Lägg till att halva arbetsplatsen fått ledigt av min chef, och att det knappt inte händer någonting av nyhetskaraktär så är det bara att gilla läget. Okej, okej, okej. Har dock bättre koll på resten av veckan idag - vi fixar det här!

Tack vare två timmars lunchrast slapp jag övertid idag också. Imorgon har jag lunchdejt med äldsta dottern 😍 Först rask promenad och sedan prat.

Kram 🐘

PS. Inte mycket alkoholprat här. Tack och lov 🙏🏻 I mitt förra liv hade jag promenerat till bolaget på långlunchrasten, med min rygga. Men det är ingen lösning på någonting i mitt liv längre. Det är numer bara ett ”lösningsmedel” 😉

Äntligen har de släppt vaccintider på min vårdcentral från vecka 2. Jag har kollat varje morgon och kväll i två veckors tid, men idag släpptes tiderna äntligen. Jag tänker inte snubbla på målsnöret. Jag har varit så oerhört försiktig under hela pandemin och jag vill verkligen undvika att insjukna. Jag inleder min semestervecka med att ta min tredje spruta, och det känns symboliskt och fint. Vecka 2 blir en bra vecka!

Kram 🐘

@Sattva Ja, man kan själv skratta gott åt det när man slipper skammen 🙏🏻 Hur mycket får man plats med i en skalle liksom? Vissa saker måste ju bara ramla ut när man knör in ny kunskap 😉

Kram 🐘

Hallå där @anfrahalvlek och god fortsättning! Jag tror att när hjärnan är sysselsatt med olika komplexa processer så gör det att små saker- typ tappa ord- liksom rullar av. Så har min kompis hjärn-forskaren beskrivit det iallafall. Jag är hyfsat trygg med hjärnan nu när jag inte dricker men det var ett starkt vägande skäl att sluta. Mer och mer forskning visar att det egentligen inte finns några dagliga doser alkohol som är bra. Och ju äldre jag blir ju viktigare blir det att försätta vara pigg i hjärnan.
Nu är det snart nytt år och på listan för förändring står helt klart vardagsmotionen, jag inspireras av dig! Kram 🥰

@Se klart Jag märker också en enorm skillnad på min hjärnas förmåga. Blir så ledsen när jag tänker på att jag liksom många andra i alla år sa ”men mitt drickande går inte ut över jobbet”. Jo, tjena 😫

Önskar dig ett kanonbra nyktert tredje år 😍 Snart där ju!

Kram 🐘

Idag kom lugnet. Nu har jag koll på läget på jobbet. Nästan. Tror jag 🤣 Skitsamma egentligen om jag har koll eller inte, huvudsaken är att jag upplever att jag har koll. Allt annat hanterar jag när jag måste. Lösningen? Kommunicera mera. Berätta hur jag tänker, ställa frågor, avskriva besked. Inte bara gå och vänta på att kanske få besked. Jag ska nog lyckas få till den där isen i magen tids nog.

2,5 tim lunchrast tog jag idag, och jag jobbade till kl 19 så det räckte med 30 min övertid. Yes! Det gör funkar ju inte i längden, på plats på jobbet är jag inte betjänt av 2,5 tim lunchrast. Jag måste nog övertala min kollega att köra någon slags varannan-vecka-schema där den ena av oss börjar lite senare, typ kl 9-18 eller 9-18.30. Den sista timmen gör stor skillnad. Kollegorna som ska leverera till oss slutar ju kl 17. De levererar fortlöpande, men det är mycket som ska sys ihop på slutet.

Intresseklubben antecknar, som älskade @Se klart brukar skriva ❤️ Men jag behöver nog få mina tankar om jobbet på pränt, för att ta mig framåt i den här processen.

Lunchrasten tillbringade jag med äldsta dottern. Först rask promenad i trist gråväder, och sen köpesallad vid köksbordet. Hennes sambo har blivit sjuk 😫 Fick hög feber i natt. Så nu är risken stor att hela nyårsfirandet går om intet, om dottern och hennes pappa har smittats. Nåväl, det står i stjärnorna. Okej, okej, okej. Just nu utgår jag från att det blir av. Annars får jag en lugn kväll hemma. Thats fine. Då beställer jag superfin hämtmat tror jag.

Kram 🐘

Man intalar sig väl att drickandet inte går ut över arbetet men man blir ju bättre på ALLA plan av att inte dricka. Både fysiskt och psykiskt samt att man orkar hålla en hög mentalt status hela tiden.

@aeromagnus Visst är det så. Med facit i hand, nu när jag faktiskt kan jämföra, är det STOR skillnad på min mentala förmåga. Och stressnivå och tendens att oroa mig och en hel massa annat som direkt och indirekt påverkar min arbetsförmåga.

Gott nyttårkram 🐘

Nu är äldsta dottern sjuk och där försvann mina nyårsplaner sin kos. Poff! Det är okej, okej, okej. Saker blir inställda på grund av sjukdom, det sker hela tiden. Jag vill inte åka till den där smittborgen imorgon, jag har inte tid att vara sjuk. Jag måste fixa nästa jobbvecka också. Punkt. Och har dottern feber så ligger hon ju ändå i sängen och kurerar sig.

Funderar på om jag ska hämta hem yngsta dottern hit 🤔 Men då blir väl hon sjuk lagom till lördag eller söndag. Ingen vidare bra lösning. Om hon nu blir sjuk också, liksom hennes pappa, så kan hon ju lika gärna stanna hos honom och hosta och snora. Jag tror inte hon delar min uppfattning dock. Jag får sova på saken.

Imorgon ska jag sova tills jag vaknar, utan larm. Jag ska ta det hur lugnt som helst och bara känna in vad min kropp och knopp vill hitta på. Känner jag min kropp rätt vill den nog åka till skogen eller till havet 😍 Självsam. Endast med en ljudbok som sällskap.

Gott nyttårkram 🐘

PS. Jobbveckan slutade i enorm nöjdhet från alla håll, även min. Jävlar vad duktiga vi var, jag och min vikariekollega. Som en smäck krönte vi den här jobbveckan som kändes som en enda lång seg uppförsbacke. På tal om mental skärpa, den här veckan har jag verkligen behövt min mentala skärpa.

@Andrahalvlek så trist att det blir inställt, men samtidigt kan det vara skönt att bara få vara, och göra precis som man vill 🤗💕
Du behöver nog bara ta de lugnt nu efter alla arbetspass.
Hoppas att du får ett gott slut, och ett gott nytt år 🥳
Kram 💕sländan