@Andrahalvlek Njut av din nyårsafton, hur den än blir!! Känns som om du är väldigt bra på det där, ok ok ok och sedan släppa💪💪💪.
Kram o gott nytt år AH!!🌟💫😍💫🌟

Tack @Sländan och @Sattva för era hälsningar ❤️

Hur tråkigt det än är när saker blir inställda så är det inte lönt att låta det sluka ens energi. Det blir nytt år ändå, antingen man firar det eller inte. Just nu känns det svårast att hantera yngsta dotterns besvikelse, men hon har samtidigt förståelse för att saker blir inställda när man blir sjuk. Hon hostar tydligen nu också. Jag vill nog inte ta mig in i den smittohärden om det inte är nödvändigt. Äldsta dottern har över 39 graders feber idag också, och hon minns inte när hon hade feber senast. Ruskigt elakt virus, covid eller inte. Vi vet ju faktiskt inte vad det är, varken dottern eller hennes sambo har testat sig.

Just nu ligger bollen i knät på barnens pappa. Han får bestämma hur vi ska göra och sen får vi bara köra enad front mot yngsta dottern. This too shall pass. Vädret idag är grått, grått, grått. Passar min sinnesstämning 🤣 Inte ens en utflykt till skogen eller havet lockar utan jag går mina vanliga promenader morgon, lunch, kväll. De kan jag göra på autopilot numer.

Gott nyttårkram 🐘

Nyårsafton historiskt har nästan alltid varit ett fyllerace. Känns nästan bra att inte fira alls typ, utan låta den festdagen stilla somna in tillsammans med mycket annat av det förgångna. Ibland har det varit mindre hemmafester, ibland större partaj, men alltid med det gemensamma att jag var bra i gasen vid tolvslaget. Ibland var jag inte nykter nästa morgon när jag vaknade ens, hu vilken misär. Som jag har misshandlat min kropp och knopp 😢

Men hur kul var det egentligen? Nykter på vissa av dessa kalas hade jag aldrig stått ut. Gap och skrik, skratt och skrål. Och skål. ”Hurra vad kul vi har”. Not. Och nästa morgon bakfyllan från helvetet. Så nä, det gör mig ingenting att sitta hemma självsam på nyårsafton. Lite hostig men pigg i skallen, hela kvällen och även i morgon bitti.

Gott nyttårkram 🐘

Gott Nytt År käraste @andrahalvlek 😍
Inte kunde du veta hur symboliskt det namnet skulle vara, när du klev in här!
Och sen har vi följts åt och gnetat och stretat ibland men med ditt sällskap blir det aldrig tråkigt några längre stunder, du är viktig - för mig och för forumet. Numera avhandlar vi ju inte så mycket alkoholrelaterat men vardagsbekymmer lättar när man får dela dem, och du är en enastående person att få dela både med- och motgång med.
Jag tror inre jag hade haft något emot en självsam nyårsafton, huvudsaken en är nykter. Önskar dig en fin kväll, vi hörs ju imorrn och jag räknar iskallt med - och hoppas - att vi får hänga ett år till! Stor kram min forumsyster! 😍🌟

@Se klart Självklart ska vi hänga här ett år till, eller ännu fler. Vi tillhör ju inventarierna numer. Jag är så innerligt tacksam för vårt ständigt pågående samtal, kära forumsyster ❤️

Gott nyttårkram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Så nä, det gör mig ingenting att sitta hemma självsam på nyårsafton. "
Håller med 😊, jag rent av njuter av att sitta och mysa i soffan med raggsockor på och en katt i knät. Lugnt och skönt 🙏.

Gott nytt år kära AH!🌟💖

@Andrahalvlek här är en till i pyjamas i soffan med tekoppen i handen. Kommer snart gå och inta ryggläge i sängen med en god bok. Nyårsbaluns med tjo och tjim får andra ha. Njuter så av nykter nyårskväll. Gott nytt år🌟

Jag funderade på vilka milstolpar som 2021 gett mig. Och vad jag hoppas på för 2022. Mest för att få det på pränt, och kanske att mitt undermedvetna jobbar vidare med frågorna sen. Bara för att man får en tanke behöver man inte agera på den direkt. Man kan låta den ligga och gro. Länge. Jag har annars en tendens att vara lite för snabb i vändningarna, kasta mig in hals över huvud i saker liksom.

Jag behöver tänka lite mer som jag gjorde med min förra chef, som jag hade innan den chef jag har nu. Hon kom ofta med storslagna och vilda idéer och en arbetsorder: ”Gör det - nu!” Och jag var van att göra som chefen sa, så jag gjorde. Ofta under tidsnöd. Två veckor senare var det inte aktuellt längre, så jag hade jobbat helt i onödan. Så då lärde jag mig att låta henne babbla på, visionera. När hon kom med samma arbetsorder för femte gången började jag fundera på det. Sen tog jag reda på förutsättningarna lite mer noga, från andra håll, innan jag ens övervägde att ta itu med det hon ville att jag skulle göra. Lite så ska jag tänka när jag själv börjar visionera. Ha lite is i magen.

År 2021 var i alla fall året då äldsta dottern lämnade Göteborg och flyttade till Smålandsskogarna. Det innebar även att jag själv kapade alla förtöjningar med den staden. Där jag själv bodde mina första 20 år och sen bodde min mamma där fram till 2016, och då flyttade dottern dit pga studier. Men numer är alla band till Göteborg kapade och nu har jag ingen direkt anledning att åka dit med viss regelbundenhet. Saknar det inte alls faktiskt, det finns många andra trevliga ställen att besöka också.

År 2021 blev även året då min yngsta dotter flyttade hemifrån, vilket gav mig ofantligt mycket mer egentid. På ett sätt har vi haft 22 år med en femåring i huset (varannan vecka de senaste åren), men nu är den tiden förbi. Hon behöver mig fortfarande på många sätt men för varje månad som går blir personalen på hennes LSS-boende mer och mer bekant med hennes behov och egenheter, så hennes band till mig och sin pappa blir lite slackare. Vilket är helt rätt, det är så det ska vara. Vi lever inte för evigt, hon måste klara sig själv med hjälp av andra. På alla områden. Sen behöver man förstås inte skynda på den processen heller, det får ta den tid det tar.

År 2021 blev också året då jag bytte jobb. Inte arbetsplats men arbetsuppgifter. Totalt förändrad jobbvardag, både vad det gäller innehåll, struktur och arbetstempo. Jösses vilken omställning detta har varit. Men som jag har fixat det! Veckan som gick, då min svinduktiga kollega var ledig och jag fick ta det fulla ansvaret och klarade det med bravur, kändes som kronan på verket 🤩

Bäst av allt var ändå att både min chefskollega och min vikariekollega öste lovord över hur väl det har funkat under veckan, trots utmanande förutsättningar. Fan, jag klarar detta. Och jag gör det jävligt bra! Om jag kan prestera på den här nivån efter bara några månader finns inga begränsningar för vad jag klarar av på jobbet. Att göra det trots att jag är 50+ känns också häftigt, hjärnan blir ju mindre formbar med åren. Jag har ju dessutom två utmattningar i bagaget, som jag delvis alltid bär med mig.

Så vad vill jag då uppnå 2022? Kanske är det läge att äntligen flytta? Jag flyttade hit till min lägenhet den 1/12 år 2013 efter vår separation. Redan då sa jag att det bara var tillfälligt. Jag trivs hyfsat, men det är mycket jag saknar ändå. Jag vill nog faktiskt bo i hus - ha ett trädäck och en gräsmatta, möjlighet att odla lite, grilla, kunna sola och chilla utan insyn. Men jag behöver kanske inte äga ett hus utan hyra ett? Nåväl, det ramlar på plats till slut. Plötsligt snubbar jag över möjligheten, och när det känns rätt är startsträckan kort sannolikt.

Kanske är det även läge att försöka mer aktivt att hitta kärlek? Han med stort H lär knappast ringa på dörren en dag, om jag inte berättar att jag finns här. Att träffa honom på jobbet tror jag inte på, det finns inte löshästar tillräckligt som håller måttet enligt mina kriterium. Samtidigt är jag så bränd av tidigare dejtingexperiment, så jag tror verkligen att det är svinsvårt att hitta guldkornen i den dypölen som dejtingmarknaden erbjuder. Det är så lätt att bli manipulerad och hjärtekrossad, för att inte tala om hur lätt det är att anpassa sig in absurdum. Till och med vara beredd att lära sig spela golf 😉 Nä, just det går jag aldrig på igen, men det kan ju finnas andra intressen som jag är beredd att prova, fast det egentligen inte lockar mig ett endaste dugg.

Jag tror att man verkligen måste gilla sig själv och vara rejält grundad i sina värderingar för att man ska fixa att orientera sig i dejtingträsket. Agera lite mer som jag gjorde mot min chef även på det området. Inte släppa på alla känslor som i en vattenkran direkt, utan låta det droppa lite sakta snarare.

Jag är fortfarande rädd och osäker på om jag faktiskt vågar. Jag avslutade alla mina medlemskap i olika dejtingappar samma dag som jag slutade dricka. För att det var så intimt förknippat med mitt drickande. Jag vågade ta kontakt och interagera när jag var onykter, både online och IRL. Men jag gick också över gränser som jag skäms över massor. Jag gjorde och uttryckte saker som inte alls stämmer med mina värderingar egentligen. Det vara som om alkoholen frätte sönder mina grundvärderingar. Jag har varit tvungen att lappa och laga dem, och det underhållsarbetet pågår fortfarande.

Att bli bekräftad är så viktigt. Tydligen. Att få likes på Tinder och dyl gör att man till slut blir nästan hög på bekräftelsen. Samma sak med FB och instagram, utan likes finns man nästan inte. Inget man gör är viktigt ett endaste dugg, om inte andra blir imponerade eller gillar det man gör. Jag är inte sån egentligen, har nog aldrig varit. Min självkänsla är god, jag kan känna mig supernöjd med saker jag har gjort utan att jag får ett endaste cred av någon annan. Att klappa mig själv på axeln är gott nog.

Så det gör jag nu. Bra jobbat med mitt andra nyktra år! Nu ser jag nyfiket fram emot mitt tredje nyktra år och jag har tillit för att det blir bra. Och händer skit så hanterar jag det. Jag har klarat av att bli nykter och då klarar jag allt. Jag har uppnått 2 år som nykter den 9/2, men det finns inga som helst tveksamheter inför det. Jag är inte ett dugg orolig för återfall, jag identifierar mig numer fullständigt med att jag är en person som inte dricker alkohol.

Gott nyttårkram 🐘

@Andrahalvlek Tack för en härlig sammanställning av ditt år som gick! Det har verkligen skett många stora saker under året i ditt liv.😍 Jag har ju stenkoll på detta på andra sätt som du vet, och njuter även av alla fina bilder du delar med dig av. Nu börjar 2022, år 3 som nykter. Det härliga livet i frihet fortskrider med massor av möjligheter. Kram! 🤗

Gott nytt år Andrahalvlek 🤩🌷! Wow-känsla när man får hänga med i livet ditt, som det är, här i din tråd ✨. Dejtingbiten ska bli spännande att följa nu 2022 😍. Funderar själv på att sätta igång med nåt i den vägen… När jag separerade för tre år sedan, påminde min brorsa mig om att jag varit ihop och ihop och ihop, konstant sedan jag var typ nio bast 😂 och föreslog att jag skulle ta mig lite välförtjänt självsamhet. Och det har jag gjort och älskar det. Har haft noll komma noll intresse av att dra igång nån himla man. Men kanske 2022 🤔❤️‍🔥😅. Ska hålla utkik här hos dig för tips! Skulle gärna se en faktametod ta form, för hur man skiljer agnarna från vetet så att säga 🌾😄. Kram till dig 🐘🌷//🦆

@Torn Ja, det är ynnest att vi kan följa varandras liv lite på avstånd. Agera hejaklack ❤️ Utan att söka speciellt målmedvetet ska jag göra som jag brukar - hålla alla dörrar öppna förutom alkoholdörren. Den är igenspikad.

Kram 🐘

@Annabell Då är vi två som kanske vill öppna kärleksdörren under 2022 😍 Jag har bara börjat umgås med tanken, och den behöver processas ett bra tag till. Och sen behöver jag på något sätt även applicera min ”faktametod” på kärlekssökandet också.

Det är svårt eftersom jag är en känslomänniska som gärna agerar spontant och går all in på det mesta. Men jag är i alla fall medveten om de bristerna hos mig själv, och de kan vara en tillgång ibland också. Det gäller bara att använda rätt attityd vid rätt tillfälle. Jag orkar inte med att få mitt hjärta krossat fler gånger. Men jag kan inte ändra andras beteende, jag kan bara förändra hur jag förhåller mig till andras beteende.

Jag har en svinbra mentor i @miss lyckad ❤️ Som jag hoppas har haft en underbar nyårsafton med det guldkorn som hon har hittat i dypölen. Hon går några år före mig i nykterheten och i det nyktra dejtandet. Jag tar rygg på henne helt enkelt 😍

Kram 🐘

Gott Nytt år Andrahalvlek!
Håller med dig om att nykterheten bibehålls genom ett
holistiskt perspektiv på sig själv, att låta en mer ärlig bild
träda fram. Det kan vara jobbigt, men så berikande!

Vad modigt @andrahalvlek att öppna dörren lite på glänt. Hjärtekrossad det orkar man inte men risken föreligger ju i alla kärleksrelationer . Men det går ju att ha vissa känselspröt på extra sensibel inställning, vilket helt klart fungerar bättre som nykter. Du har bra koll på dig själv och din radie. Lyllos han som träffar dig! 🤗