Yes! Där satt den som en smäck. God planering, som började i kaos i början på veckan dock, höll ända in i mål. Tack vare två timmar långlunch med powernap krävdes ingen övertid varken igår eller idag. Det var en bra grej, när jag jobbar hemifrån funkar det alldeles utmärkt. Nära till sängen och jag slipper ju resorna så dagen blir inte längre för det, och jag håller mina åtta timmars arbetstid.

Ikväll har jag kokat revben. Thats it. Allt annat får vänta till imorgon. Ställer klockan på 8, det är ju ändå 1,5 timmes ”sovmorgon” jämfört med under jobbveckan. Julmusik på hög volym så ska det gå snabbt och lätt att fixa resten av julbestyren. Mina promenader måste jag planera in också givetvis.

God jul kära forumvänner! 🎄🎁❄️🧑🏻‍🎄🎅🏻👋🏼

Kram 🐘

Vaknade julaftonsmorgon med snuva och hosta. Vaknade i natt redan av eländet. Har känt att det varit på gång ett tag. Svindålig tajming 😫 Ja, corona kan det knappast vara för jag har knappt träffat folk på flera veckor eftersom jag har jobbat hemifrån hela december och lite till. En klassisk förkylning är det snarare. Ingen feber, inget halsont, bara lite snuva och hosta.

Morgondagens julfirande med en lite större del av släkten, inklusive åldrande ex-svärföräldrar, får jag nog avstå från. Det känns hyfsat lätt att avstå från. Jag skulle bara känna mig obekväm med att utsätta andra för risken att smittas. Jag har ju snudd på utvecklat fobi för att smitta andra. Värre vore att inte få fira med mina barn idag 😢 Vi får se vad de säger när de har vaknat.

Morgonpromenaden avklarad, revbenen i ugnen, nu Janssons och julklappar!

God julkram 🐘

Gillade verkligen ditt inlägg om skillnad mellan förändra & vidare livet. Får mig att tänka till. Stress. När den känslan kommer tenderar man att omvandlas till en sämre version av sig själv.

Så när den känslan kommer, helst redan innan, har man planerat för att undvika se dess fula tryne så man kan motverka dess negativa konsekvenser. Det handlar om att lära känna sig själv. Så att man kan skapa goda förutsättningar för ett lyckligt harmoniskt liv.

Julen är ett bra exempel. Det man är ute efter är den där härliga harmonin. Lyckan att vara i stunden. Det handlar inte om det perfekta julbordet och de perfekta klapparna. Det handlar om skön stämning. Då är det helt ok att julbordet startar sent. Att frukost serveras 12 så man är i balans under dagen. Inte 1000 saker till frukost och väcka alla tidigt för att rasa iväg. Här blev det istället varma mackor med varm choklad gjord på after eight. Glada barn är glada föräldrar. Det behövs inte mycket ❤

Mellan kl 15 och 19 idag var det fullt ös, men sen var det väldigt skönt att åka hem. Kände mig mosig i skallen och man får ju även paltkoma av all julmat. Känns helt okej att avstå julfirandet med stora släkten imorgon. Det är ju faktiskt inte min släkt heller, utan mina barns släkt på sin pappas sida.

Jag vet att jag är välkommen, men om jag hostar och snorar hade jag nog fått onda ögat av vissa. Och det gör mig ingenting. Absolut ingenting. Jag kan träffa ex-svärisarna en annan dag, mer på tu man hand. Det blir bökigt när det är så mycket folk på en gång. Jag ska åka dit vid lunchtid och lämna den mat jag skulle bidra med till julbordet, och lite julklappar. Sen åker jag hem och tar en höneblund. Det behöver jag nog bättre känner jag. Kurera min förkylning så jag känner mig hyfsat fräsch när det är dags att jobba igen.

Trevligt julfirande hade vi i alla fall, även om jag tyckte att barnens pappa och äldsta dotterns sambo var lite väl intresserade av olika ölsorter och whiskysorter. De blir inte onyktra, men det är mycket som ska provsmakas och checkas in i olika appar, och de glor mer i sina mobiler än deltar i samtalet. Det är lite tråkigt måste jag säga. Själv är jag noga med att lägga undan mobilen när jag umgås med andra. Umgänge IRL går alltid före att glo i mobilen. Det gör jag så mycket annars ändå 😉 Nåväl, inte mitt bekymmer egentligen utan mer ett konstaterande.

Två matlådor med julmat fick jag med mig hem också, så jag ska nog överleva resten av julhelgen. Trots förkylning avstår jag inte från mina promenader. Min promenadstreak är nu uppe i 144 dagar, tjoho! Endast hög feber skulle knäcka den känner jag.

Kram 🐘

PS. Redan när vi satt och åt pratade yngsta dottern om bilden på oss som hon skulle ta när hon fick sin ”pinne”. Det var absolut bästa presenten. Tänk om hon inte hade fått den!? Och bilden blev fin på oss ❤️

@007🙈 Helt rätt. Meningen med livet handlar om att vara närvarande i nuet. Precis som det är. Inte älta det som varit, inte var på väg någon annanstans mentalt, inte oroa sig över saker som inte hänt än och som kanske aldrig kommer hända. Utan bara vara här och nu.

Kram 🐘

Du är otroligt målmedveten AH, med dina promenader.🌟 Det är härligt att höra att du har så fin kontakt med svärisarna som du kallar dom. Jag har bra kontakt med ex-svärmor också, men känner att jag har gjort mitt i den släkten f.ö. Mycket förkylningar på gång här i Skaraborg också. Inte bara Corona. Hoppas du blir frisk snart, så du hinner njuta av ledigheten. ❤️

Godaste jul Andrahalvlek ⭐️! Hoppas att din förkylning ger vika snart så att du får vila i en högst välförtjänt ledighet! Fantastiskt med alla dina promenad-steg också👣👣🤩… Blir inspirerad och måste höja mig där känner jag 😅. Har gått runt och varit nöjd med att vägra hamna under 8000 steg/dag, men from nu ska jag iaf upp i 10000. Tack för allt du skriver och delar! 🦆 💖

@Andrahalvlek God fortsättning!
Jag hade en streak ett år att jag skulle yoga varje dag i ett år. Det blev snabbt en vana. Kunde bli allt från 30- 120 min. På den tiden drack jag fortfarande, så dagsformen styrde mycket. När ett år hade gått, blev det fortfarande typ varje dag. För att jag ville. Och nu som nykter finns det inget som hindrar, med resultatet att jag är starkare o yogar totalt sett många fler timmar i veckan än någonsin. Med detta vill jag bara säga att vanan blir en vardag, och sedan behöver man bara följa lusten liksom. Fast du kanske redan är där❣❤❣

@Sattva Jag känner att det är en etablerad vana. Det känns helt naturligt att planera in promenaderna i synk med mina andra åtaganden. Senaste veckan, då det har varit lite stressigt, har det dock känts lite på håret, men det har inte varit någon större risk ändå. En kväll fick jag traska ihop rätt många steg rätt sent, men om jag bryter ner det på minst två promenader brukar det funka svinbra. Oftast blir det tre promenader. Jag mår bra av mina promenader ❤️

Och i streaken ingår också att jag inte äter choklad! Även det har jag hållit. Tricket där är att inte handla hungrig 🤣 Chokladbergen vid kassan kan bli otroligt lockande annars. Tillfället gör tjuven.

Kram 🐘

Idag blev det cirka 8000 steg i dagsljus och strålande sol 😍 Och två timmars höneblund! Att avstå julfirandet med barnens släkt på sin pappas sida kändes nästan som det var meningen. Min förkylning fick mig att avstå, men med facit i hand kändes det helt rätt. Varför ska jag umgås med människor bara för att liksom? Den jag behövde umgås allra mest med var mig själv. Fick sällskap av min äldsta dotter på 30 min promenad, det kändes lite kort men det var bättre än ingenting. Annars var det jag och min ljudbok, gnistrande vit snö och solen ☀️

Jag känner mig inte ensam, jag är självsam. Laddar mina batterier och kurerar min förkylning. Inga måsten i pipe-line. Barnen har det bra, tillsammans med sin pappa och släkten på den sidan. Mår mina barn bra så mår jag bra.

Kram 🐘

Det är inte bara alkohol som jag har avstått från den här julen. Jag har medvetet och omedvetet undvikit julgodis och bakverk också. Aladdinchoklad, pepparkakor, ris a la Malta osv. Igår på julafton tog jag tre bitar knäck, annars ingenting. ”Sockerfylla” är också svinjobbigt, man blir liksom proppmätt både i magen och skallen. När man äter och äter och äter utan stopp - bara för att det finns mer kvar att äta liksom.

Jag älskar verkligen min äldsta dotter men hennes fäbless för att baka är jobbig 🤣 Genom att inte delta på släktkalaset idag slapp jag peta i mig en massa godis och bakverk. Jag kan ju inte låta bli om tillfälle ges, tillfället gör tjuven. Några gånger ikväll har jag tänkt, ”mm något gott hade varit gott”. Men jag har inget gott hemma, så den tanken fick jag snabbt slå ur hågen. Det som mest liknar gott är vaniljglass i frysen, men det får jag inget cravings efter. Det är min ”reserv” till kaffet om jag har glömt att köpa hem havredryck 🤣

Förkylningen känns okej, varken bättre eller sämre. Hosta kommer jag nog göra ett tag men jag jobbar ju hemifrån så det stör ingen.

Jo, en sak till kom jag att tänka på. Jag har fastställt ett tredje kriterium för en framtida man i mitt liv. Han ska inte vara en öl- och whiskysamlare som smuttar och muttrar om smaker hit och dit och checkar in allt han dricker i 17 olika appar. Tidigare två fastställda kriterium: 1) Inte vara golfare, 2) prata väl om sitt ex. Jag får utforma ett frågeformulär och ha med mig på framtida dejter 😉

Kram 🐘

Jag är helt med på din check-lista här. Även om jag inte har för avsikt att byta ut min man så kvalar han in som han är, ingen golf och inga appar… Tycker det låter som en skön juldag. Inte utan en millimeter avundsjuka, självsamt gillar jag ju också! Det blir tids nog och jag glädjs rätt bra i varje tid. Önskar mig nyår i väldig lugn och ro. Sof(f)t tid och mat för två.
Önskar dig en dag med promenader vila och en höneblund! Kram 🥰