Bara tanken gör mig glad @miss lyckad ❤️ Min kravlista blir längre och längre dock 🤣 Men det är sunt! Att man har ungefär samma grundläggande värderingar är viktigt för relation, annars riskerar man att bråka sönder relationen. Eller så håller den ena parten tyst för husfriden skull och det är inte heller hållbart i längden.

Kram 🐘

Eller så är kravlistan kort! Det får du se. Kärleken uppenbarar sig sällan i linje med kravlistan- kärleken kommer ibland som en liten tårta av smällare och överraskar och förvånar. Det vet man aldrig! ❤️

På min dejtingsida skrev jag ej SD..Backade ur 2 ggr från dejt när jag kollade vederbörandes Facebook och upptäcker att flera närstående är SD. Frågade denna man jag dejtar nu, att vad röstade du på i senaste valet? SD svarade han..Men Vafaan, Äh jag skojade bara sa han..😅..Klart som du skriver AH att ju fler saker man har gemensamt, desto lättare att vara tillsammans. Framförallt hur man vill leva i framtiden. Det ska passa med mina barn, och dina ungar osv. 😅..Även alkoholen är för mig en prio- fråga. Jag vill inte sitta med en lullig, eller full människa för ofta. Den biten för mig återstår att se. Dejtandet i början är en sak, det fortsatta livet något annat. 💫✨

Tre lediga dagar och imorgon är det jobb igen. Känns okej. Jag har numer ingen söndagsångest alls, men det beror nog på att jag faktiskt hinner ladda batterierna på helgen. Nu fick jag ju dessutom en extradag för det ändamålet. Nyårsfirandet kom ju av sig helt, men det kändes okej det också. Allt blir som det blir. Mina grannar på gatan smällde av fyrverkerier som sjutton precis utanför mitt fönster, så där kunde jag stå och spana en stund. Önska mig själv ett gott nytt år.

Mina döttrar mår betydligt bättre. Efter några dagar med närmare 40 graders feber pendlar de mellan 38 och 39 grader nu åtminstone. Det är ju deras pappa som agerat sjuksyrra, men jag har fått rapporter flera gånger varje dag. Att han inte själv blivit sjuk än är inget annat än ett mirakel. Äldsta dotterns sambo blev sjuk natten till onsdag, äldsta dottern natten till torsdag och yngsta dottern natten till fredag. Deras pappa har inte blivit sjuk än. Men det kommer kanske. Hoppas yngsta dottern är frisk snart så att hon kan åka hem till sin egen lägenhet på LSS-boendet. Hon behöver nog lite stimulans nu.

Innan hon åker dit avvaktar vi dock att äldsta dottern ska ta PCR-test imorgon. Är det positivt får vi låta yngsta dottern testa sig också, i alla fall för statistikens skull. Hon är ju trippelvaccinerad, men man kan ju aldrig veta. Äldsta dottern har fått en spruta enbart, i augusti.

Jag har varit lite nedstämd den här helgen. Sannolikt pga inställda nyårsplaner, att jag är lite sliten pga jobbet och då går det ut över sömnen osv. Att sitta hemma och jobba och endast ha digital kontakt med omvärlden påverkar humöret negativt också, liksom vädret förstås. Grått, grått, grått gör ju ingen människa glad.

Men någonstans i bakhuvudet finns ändå en liten gnagande tanke, kan det bero på att jag har trappat ut mitt venlafaxin? Å ena sidan var den lilla dos jag tog den sista tiden så liten att den endast kan ha varit placebo. Å andra sidan har jag flera gånger tidigare blivit deprimerad igen tre månader efter att jag har slutat med medicinen. För mig är det här elefanten i rummet, så jag måste sätta ord på det.

Men nedstämdhet är inte farligt, och det är ju låååångt ifrån depression. Jag vet ju hur man ska agera på nedstämdhet. Tänk er sambandet tänka-känna-göra. När man tänker negativt tenderar man att känna negativt och om man då också gör negativt så blir det en nedåtgående spiral. Om man då istället försöker tänka positivt, eller åtminstone inte negativt, samtidigt som man gör bra saker så påverkas känslorna till slut också. Jag vet att det funkar, har praktiserat det massor historiskt. Det funkar dock dåligt när man väl är deprimerad tyvärr, man måste göra jobbet förebyggande och vid tidiga symtom.

Det kan vara en släng av PMS också, jag har känt av nattliga vallningar de sista dagarna. Vänner till mig som inte har mens längre (vilket jag har 2-3 gg per år fortfarande) säger att de ändå känner på humöret när det normalt skulle vara dags för mens. De får liksom PMS innan mens fast de inte får mens. Det kanske är det jag känner av? Historiskt har jag varit väldigt låg veckan innan mens. Och det är ju skönt när man kan konstatera att det är just PMS. ”Aha, är det bara det”. För det går ju alltid över.

Förr om åren kunde jag kolla kalendern, räkna dagar och inse att det var 6 dagar kvar till mens. Check på den, PMS is coming on. Nu vet jag ju aldrig när jag ska ha mens, det är mycket bökigare. Sist jag hade mens var i september kanske. Jag har ju typiskt nog slängt förra årskalendern också, så jag kan inte ens kontrollera det. (Menopaus har man uppnått när det har gått ett år sen sista mens.) Å andra sidan skulle det inte hjälpa mig nu, för jag vet ju inte när jag får mens nästa gång.

Nåväl, jag fokuserar på ”göra” tills vidare. Jag fortsätter min streak 12.000 steg/dag och noll choklad. Jag lägger till en nollkolhydratfrukost (äggröra och bacon) och ett sent kvällsmål med en smoothie gjord på spenat, bär, havredryck och kanel/kardemumma. Jag smyger igång mitt sundare år 2022. Från 7/1 ska jag lägga till några pusselbitar till, ska låta dem gona till sig lite mer först bara.

Jag lyssnar på den här boken igen för att peppa mig ytterligare: ”1%-metoden - små förändringar, stora resultat” av James Clear. En visdom enligt boken är att det är bättre att lägga till goda vanor istället för att tvinga bort dåliga vanor.

Kram 🐘

@Andrahalvlek God fortsättning! Tänker när jag läser ditt inlägg att har haft en tuff tid på jobbet och var jättetrött strax innan jul. Det kan ju vara så som du säger, ensamarbete på hemmaplan och dessutom är kollegan på semester vilket ökar belastningen ytterligare både i arbetsuppgifter och socialt. Bra att du har ögonen på dig själv men snart får du en vecka ledigt. Välbehövligt. Du kanske ska vänta lite med "utvärderingen" till du vilat några dagar? Skönt för dig ändå att du sluppit sjukstugan.

Kram!

@Charlie70 Jo, allt känns nog bättre efter ledigheten. Ska försöka boka in lite grejer att göra också. Träffa vänner. Utomhus och på coronaavstånd förstås. Behöver fylla på min pratkvot lite 😉

Kram 🐘

Åh, så mycket klokskap härinne.
Jag har ju som du vet precis hoppat på tåget igen och ska klara mig utan alkohol. Har flera andra saker jag också skulle behöva dra ner på (choklaaaaad här med t ex, mmmmmmm) men nu försöker jag främst fokusera på alkoholen. Eller på att undvika den.
Mina antidepp varken vill eller kan (tror jag) leva utan. Har ingen lust att ens prova. Har läst någonstans att träning fungerar lika bra mot nedstämdhet, men det är ju en pärs att orka träna när man känner sig låg. PMS ska vi inte ens tala om, hehe. Det har jag också och då är jag ingen rolig katt att tampas med.

@Knaskatten En sak kan jag lova dig. Klimakteriet, PMS, ångest och nedstämdhet är hundra gånger lindrigare utan alkohol i ekvationen. Min mer stabila psykiska hälsa är huvudanledningen till att jag aldrig tänker dricka igen. När jag väl förstod fullt ut hur alkoholen fuckar upp min hjärnkemi fanns det ingen återvändo. Det är som att ha fått ett trolleritrick avslöjat för sig, det går aldrig att bli lurad av samma trick igen.

Kram 🐘

Idag satt jobbmåndagen som en smäck. Det bara swishade till så var den över. Utan övertid. Nu ligger jag i badet och njuter av nedvarvningen som kommer rullande. Jag kan längta efter mitt varma kvällsbad, det går liksom inte att bortförhandla. Det är ingen risk att jag tillåter det.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ett kvällsbad är ett måste!😍 Jag började ju med det i begynnelsen av min nykterhet och tänker inte sluta. Angående att du var lite nedstämd i går. Efter en hård arbetsvecka, inställd nyår, sjuka döttrar och gråtrist väder så är det ju fullt förståeligt. Det hade varit konstigt om du inte var nedstämd! Och tänk vad gött, inte en tanke på att dricka vin hade du. För du vet att det bara hade blivit 100 gånger värre. 🤗

Tack för omtanken @Torn ❤️ Det är helt sant. Det fanns anledningar till att känna sig nedstämd. Även som nykter får man ha nedstämda dagar, livet är inte happyhappy jämnt. Jag tror att det är viktigt att jag får fylla på min pratkvot IRL lite. Det pumpar upp min energi!

Kram 🐘

Ur boken ”1%-metoden - små förändringar, stora resultat” av James Clear:

”En av de allra vanligaste frågor jag får är: Hur lång tid tar det att bilda en ny vana?Men det folk egentligen borde fråga sig är: Hur många gånger tar det? Det vill säga: hur många repetitioner krävs innan en vana blir automatisk? Det sker inget magiskt bara för att tiden går. Det spelar ingen roll om det har gått tjugoen eller trettio eller trehundra dagar. Det enda som betyder något är hur ofta du upprepar beteendet. Du kan göra en sak två gånger på en månad, eller tvåhundra. Allt hänger på frekvensen. Dina nuvarande vanor har nötts in med hundratals, om inte tusentals repetitioner. Nya vanor kräver lika mycket upprepning. Du måste göra tillräckligt många lyckade försök för att komma över vanetröskeln och få beteendet att verkligen fastna. I praktiken spelar det ingen roll hur lång tid det tar innan en vana blir automatisk. Det viktiga är att du gör det som krävs för att komma framåt. Huruvida beteendet går automatiskt är mindre viktigt. För att bilda en vana måste du öva. Och det mest effektiva sättet att se till att övningen blir av är att följa beteendeförändringens tredje lag: gör det enkelt.”

Jag kan verkligen rekommendera boken! Jag är övertygad om att hans metoder funkar på alla typer av livsstilsförändringar, såväl nykterhet som viktminskning.

Kram 🐘