Nu är jag helt insnöad på antiinflammatorisk kost och letar fakta om detta. Drack en grön-röd-blå smoothie ikväll med spenat, hallon, blåbär, äppelmust, ingefära och pumpakärnor. Smakade mest syrliga hallon, men den var ändå helt okej. Till mellanmål mellan frukost och middag åt jag tio sötmandlar, i övrigt åt jag vanlig frukost och middag.

Tio sötmandlar tar ju knappt någon plats i magen liksom, men man står sig förvånansvärt bra några timmar till. Framför allt blir man inte ha-galen efter socker pga störtdykande blodsocker. Det jag ska undvika i kosten är socker, vitt mjöl och mjölkprodukter. Jag som älskar mjölk ? Men jag överlever utan, en skvätt i kaffet får räcka. Jag ska också undvika snabbmat och halvfabrikat, och undvika rött kött. Jag åt dock rester idag, fläskpannkaka, och det innehåller både fläskkött och mjöl och lingonsylten innehåller socker. Så något idiotstopp är det inte, det är en målsättning.

Bäst av allt - jag har inte varit sugen på choklad en enda gång idag. Jag har choklad i kylen, men jag har inte känt sug efter det alls. Jag tänkte slänga chokladen igår redan, men jag kunde fan inte förmå mig ? Jag hällde ut alkohol vid alkoholstoppet, men vid slänga choklad går tydligen min gräns. Kanske slänger jag den imorgon, som ett statement.

Två raska promenader blev det idag också, på cirka 30 min respektive 45 min. Det kan och SKA jag hinna med på morgonen, på lunchrasten eller efter jobbet. Jobbar hemifrån mån-ons och klockan är ställd på 6.30, så jag hinner med att ”gå till jobbet” en halvtimme.

Totalt fick jag ihop 16.085 steg idag, två promenader plus lite hit och dit. Mitt dagliga stegmål är egentligen 12.000 steg, men det uppnår jag ytterst sällan. Nu har jag traskat på bra de senaste tre dagarna, så lite ont har jag i benen nu faktiskt. Så lårmusklerna är inte helt döda åtminstone ?

Jag har hittat en tjej på youtube som heter Sandra Friberg, som verkar ha ett träningsupplägg i min smak. Man kan välja på korta eller lite längre hemmapass, varierad träning. Jag har beställt gummiband, och jag har en 16 kg kettlebell redan här hemma. Ska nog komplettera med några hantlar också. Osäker på vikten dock ?

Jag ska dock vänta lite med styrkepassen, hia mig lite. Jag är så jävla all-in på allt, men det är alltid uthålligheten jag stupar på. Jag måste inkludera nya sundare vanor i mitt liv lite efterhand. Jag tänker att raska promenader blir ett bra sätt att möta våren. Jag får stå ut med lite kyla, blåst och regn några månader till först bara.

En blogg som heter ”Mias mat och bakblogg” på sajten Kurera.se har jag också börjat botanisera på. Jag har gått med i en facebookgrupp som heter ”Antiinflammatorisk kost” och jag har börjat lyssna på Maria Borelius bok ”Hälsorevolutionen”. Jag kan fan inte göra något halvdant, det är både en gåva och en förbannelse.

Kram ?

Oj... du gör totalrenovering nu! Fast intressant hitta sätt att bli kvitt sötsuget...

Angående "gå till jobbet", jag jobbar också hemma denna vecka - men nu mitt i vintern skjuter jag fram min morgonpromenad till "gryningen", så jag tar en halvtimmes promenad runt 9-tiden, istället för i kolsvartamörkret

Ha en fin dag!

Ja, jisses Andrahalvlek. Det är nog verkligen så att du inte kan göra något halvdant. Tänker att det också handlar om nyväckta intressen hos dig som du vill kunna allt om, utan att du för den sakens skull måste göra allt?

Är det antiinflammatorisk kost som gäller nu under 2021 alltså? Hoppas du stannar hos oss trots nyvunna intressen! Oavsett om livet rullar på som vanligt i nykterheten så är ju ändå nykterheten viktigast.

Kram!

Nyss hemkommen, eller snarare så har jag ”gått till jobbet” 3.291 steg. Lyssnar vidare på Maria Borelius bok ”Hälsorevolutionen”.

Idag bär jag med mig dessa ord: ”Om man misslyckas med att planera, så planerar man för att misslyckas.”

Funkar på alkohol också.

Och du har helt rätt Charlie, jag älskar att lära mig nya saker ? En del renoverar hus, som Torn gör, och andra pluggar helt utan att få varken betyg eller poäng ?

Kram ?

Några citat ur boken ”Hälsorevolutionen” av Maria Borelius:

”När jag letar efter den senaste forskningen träder en ny gren fram. Den har ett mycket långt namn. Psykoneuroimmunologi. Psyko-neuro-immunologi. Alltså hur psykisk ohälsa kan uppstå i hjärnan och hur det kopplas till – här kommer det igen – inflammation.”

”Vi har tidigare nämnt alla de fotsoldater som utsöndras av immunförsvaret. Bland dem finns cytokinerna som utsöndras vid inflammation. [...] Men cytokinerna pratar också direkt med hjärnan. Vi tar det igen. Immunförsvaret och hjärnan pratar med varandra.”

”Den amerikanska forskaren Robert Dantzer gjorde det pionjärarbete som visade att cytokinerna som utsöndras vid inflammation också påverkar hjärnans signalsubstanser: dopamin, serotonin och noradrenalin. Eftersom dessa ämnen direkt påverkar hur vi mår och känner oss till vardags kan alltså cytokinerna ställa om hur vi mår rent känslomässigt. När man har en hög inflammationsnivå drar cytokinerna ner dopaminet, noradrenalinet och serotoninet. Man får en sjukdomskänsla, som när man håller på att bli sjuk. Man blir låg, trött, inåtvänd, drar sig undan. Och när inflammationen minskar, då minskar mängden cytokiner och signalsubstanserna kan flöda igen. Jag sätter samman det här med vad man numera, mycket förenklat, vet om signalsubstanserna. Balanserade dopaminnivåer ger mer energi och självförtroende. Balanserade serotoninnivåer ger ökat lugn och mindre ångest. Balanserade nivåer noradrenalin ger ökad vakenhet.”

”Förutom att tankefiguren ger nya möjligheter att förstå hur psykisk sjukdom uppkommer – är det här förklaringen till mitt nya, ljusare humör? Att det går en signal rakt från min minskade inflammationsnivå upp till min hjärna? Har den nya kosten helt enkelt ställt om min hjärnkemi?”

” Cytokiner visar sig helt enkelt ge sämre mental hälsa hos människor, och cytokiner tillverkas vid inflammation.
Jag hör nu fler och fler forskare säga att det finns en verklig koppling mellan immunförsvaret och sinnet. Är det så att dessa psykiska sjukdomar i grunden är immunologiska sjukdomar? Vad är hönan och vad är ägget?”

Läs eller lyssna på boken!

Kram ?

Du behöver en råsaftcentrifug.
Jag köpte en billigt för några år sedan när jag snöade in på detox.
Finns jättebra recept.
Din antiinflammatoriska kost påminner om detox.

Vill också påpeka att det finns inga vetenskapliga studier som visar att detox renar kroppens organ. Men utan A måste man vara och det är bra?
Jag ska köra en halvdan detox nu. För att se om jag blir piggare.
Så nu åker juicern fram igen.

2021 = Hälsorevolutionen
Kram⚘

Är inte de viktiga för tarmarna? Det hade varit kul att prova att råsafta, men har jag plats i köksskåpen? Nja. Idag har jag läst på lite om kryddor. Gurkmeja, kryddnejlika, kanel och stjärnanis är väldigt antiinflammatoriskt. Låter juligt ? Jag ska prova att göra några egna kryddblandningar. Även cayennepeppar, vitlök och ingefära är bra kryddor. Men jag kan inte blanda hejvilt, måste hitta bra recept. Sötpotatis ska jag bekanta mig med lite närmare också. Mos kanske? Mos på palsternacka är jättegott!

Morgonpromenad och lunchpromenad blev det även idag. Lite mindre hit och dit, så det blev bara cirka 11.000 steg totalt. Bra nog! Sötmandel, pumpakärnor och smoothie som mellanmål och kvällsmål, plus frukost, lunch, middag. Har medvetet minskat portionerna litegrann. Aldrig vara vrålhungrig och aldrig bli proppmätt. Ska baka mer fröknäcke av majsmjöl, solrosfrön och pumpakärnor. Struntar i flingsalt den här gången.

Haft en intensiv jobbdag, men jag visste att den här klämveckan skulle bli intensiv. Lär bara accelerera till och med onsdag. Men jag har ändå fått till mina promenader och hyfsad kost. Heja mig!

Kram ?

PS. Inte ätit choklad idag heller, men den ligger kvar i kylskåpet ? Hur svårt ska det vara att förmå sig att slänga den liksom? Kände ett intensivt chokladsug precis innan jag åt middag, som blev lite försenad pga jobb. Och jag kom just på att jag slarvade med mellanmål i eftermiddags! Ajabaja.

Jo fibrerna missar man☹
Men det är tufft att äta 4 morötter och 2 rödbetor men i en juice går det snabbt.
Nä vem har plats för fler maskiner i skåpet. Min son vill att vi skaffar en fritös men jag vägrar.
Soppa på morot och sötpotatis och kokosmjölk hittade jag ett recept på.
Fröknäcke blev jag sugen på nu.....hur gott som helst.

Fantastiskt att ditt chokladsug försvunnit.
Kram

Du är för go med ditt ”all in”? I stället för att ta en morot i stället för en chokladbit så ska det vara 4 morötter och några rödbetor i ett svep.? Det blir säkert bra det här, det är ju kul att gå in riktigt seriöst för saker också. Man mår bra av det. Jag är likadan med först mitt jagande efter nya arter och sedan löpningen. Nu ligger jag dock lite lågt med de sakerna, men då drar jag igång med renovering.?

Det jag tror du behöver göra för att lyckas med detta projektet är ”som vanligt” att försöka lägga mindre fokus på ditt jobb. Men jag tycker mig ha sett att du redan gjort det den senaste tiden. Det är nog därför du har fått motivationen till detta.

Att gå all in med både ditt jobb och den här hälsoresan är nog inte bra, Prioritera hälsan. ?

Kram

För mig är det enda sättet, att gå in för saker seriöst. Det är därför jag fortfarande är singel, de karlar som råkat komma i min väg blir livrädda ? På samma sätt går jag in för mitt jobb seriöst, och det är förstås jättebra. För jobbet mest, men även för mig själv. Jag behöver både lite puls och utmaning som drivkrafter i jobbet. MEN, och det är ett stort MEN, jobbet får inte sluka allt mitt engagemang. Nu är det min tur att håva in lite vinster av engagemanget också!

Jag måste också komma över att vägen inte är spikrak. Natten har varit stökig med lite för mycket jobbtankar. Inte så konstigt eftersom jag just nu går in och ersätter en väldigt duktig medarbetare, som jag har gett julledigt. Hon behövde verkligen vara ledig. Det vore konstigt om jag ens halvvägs fyllde hennes kostym om man säger så.

Men det handlar om tre jobbdagarna. Tre dagar. Som jag öser järnet - och det blir sannolikt långa dagar, men sen är jag ledig hela sju dagar. Mmm. Det ser jag fram emot.

På tal om att vägen inte är spikrak så försov jag mig efter en stökig natt. Klockradion stod och brölade i 40 min innan jag behagade att masa mig ur sängen. Så det blev ingen morgonpromenad idag, men det är inte kört för det! Jag hinner med en lunchpromenad, och kanske en gå-hem-från-jobbet-runda. Och de dagar jag inte hinner/orkar med det heller är det inte kört. Nya tag igen nästa dag.

Samma sak som vi gång på gång skriver till dem som tar återfall under nykterheten. På att igen bara, redan nästa dag. Jag skriver ner det för att det är viktigt för mig att påminna mig. Väldigt viktigt.

Kram ?

Försov mig, ingen morgonpromenad, hann inte ta lunch, ingen lunchpromenad, jobbade över två timmar, ingen kvällspromenad. Totalt 837 steg idag ? Åt det som fanns hemma, kallrökt lax på bröd, plus en morot, sötmandlar och pumpakärnor som mellanmål. Och sen toppade jag hela skitdagen med 100 g choklad. Det var jag fan värd. Tvekade inte ett ögonblick!

Ja, ja. Skitdagar ska också leva. Imorgon blir det ännu en skitdag, och det lär bli ännu senare imorgon än idag. Det är väldigt roligt, men intensivt. Men just att det är roligt gör att tiden går väldigt snabbt. Inga sega stunder alls.

Just nu prioriterar jag jobbet och jag gör det för mina kollegors skull. Först och främst för min kollega som kan vara ledig, eftersom jag ersätter henne, och för min nu närmaste kollega som sliter sitt hår. Jag försöker stå så stadigt jag kan, bidra med allt jag kan, jobba undan, lugna, medla, ryta till om det behövs.

Fast jag brukar inte ryta, jag repeterar ”gör så här istället” och försöker ha tålamod. Ingen tjänar på att man förlorar humöret. I morse fick dock min nu närmaste kollega en skopa ovett av en annan kollega pga något fel han gjort. Han som skällde är en bittergubbe som letar fel hos andra, utan att vilja inse att på det han själv presterar har bäst-före-datumet gått ut för länge sen.

Jag sa åt min nu närmaste kollega att han ska tänka så här: ”Vad bra att NN fick någon att skälla på, då slipper kanske någon annan undan den här gången.” Man tar en för laget liksom. Skakar av sig det. Det är bittergubben som har det allra jobbigast egentligen, som måste leva med sig själv hela dagarna. Fel uppstår då och då, ingen gör det med vilje och det finns alltid orsaker till att det blir fel. Skälla hjälper inte. Man ska bara ta reda på varför det blev fel och täppa till luckorna så det inte uppstår igen.

Sen ringde jag upp den skällande kollegan i eftermiddag och sa ”Jag vet inte varför det blev som det blev, men jag försöker rädda situationen nu och blir det fel igen så är det mig du får skjuta”. Hans svar ”Öh, nä det tänker jag inte göra”. Vilken tur ?

Från och med torsdag är jag ledig sju dagar, tjoho! Nyåret firar jag med yngsta dottern och hennes pappa, möjligen ex-svärisarna. Rådjurssadel har dotterns pappa utlovat. Jag ska köpa en smarrig efterrätt. Orkar inte laga mat. Orkar inte ens tänka på att laga mat.

Hoppas slippa jobbatankar i natt. Eller jobbdrömmar snarare. Jag är inte riktigt vaken, det är bara min hjärna som jobbar. Precis som det inte är tillräckligt att den håller på hela dagen, sen ska den sätta igång på natten också. Suck.

Stickat 15 varv har jag gjort också, mycket bra återhämtning för skallen. Samtidigt har jag tittat på ett avsnitt av ”Vår tid är nu”. Mysig tv-serie.

Kram ?

Känns ju ändå som att du kan skratta lite åt eländet nu när dagen är över i alla fall. Det kommer ju att komma fler skitdagar och då är det ju bra om man kan identifiera dem som det och gå vidare istället för att fastna i det och det tycks du ju klara galant! Det bästa är väl att fokusera på det som måste göras och få det gjort och lämna resten därhän.

Det är väl lite där jag tänker med stegen t.ex. Jag brukade ha som måste 10000 steg om dagen. Men ibland kan man ha en sktidag och numera tycker jag att det är ok att fokusera på det viktiga istället och hoppa över det målet just idag. Det funkar ju inte på allting såklart. Sköta min tandhygien t.ex är något som jag inte kan ha sammaattityd för, för det är egentligen inte en aktivitet jag tycker särskilt mycket om. Det är egentligen bara resultatet jag är ute efter. Det kan jag liksom inte skippa bara för att jag har en dålig dag. Men att gå mina steg, t.ex, där känner jag ju att jag kommer att ha lust att hoppa upp på sadeln nästa dag igen. Förutsatt att nästa dag är bättre då, såklart.

Önskar dig allt gott inför det nya året?Nya utmaningar väntar såg jag,Lycka till?
Kram Pilla

En sådan skitdag har jag nog aldrig haft i hela mitt liv. Inklusive på den tiden när jag drack.❤️ Hoppas det har varit lugnare i dag.

Kram

Idag stängde jag av jobbdatorn kl 21.45. Efter drygt tio timmars jobb vid datorn nästan nonstop. Då var min nacke färdig att säga upp sig ? Jag har så ont i nacken att jag inte vet om jag ska sitta, stå eller ligga, men det går nog över. Ska försöka andas mig lugn och ta lite liniment på det onda.

Min nu närmaste kollega bröt ihop lite idag, så jag fick steppa upp ytterligare ett snäpp och ta kommandot. Det är tur att jag är lösningsorienterad och van vid att ta beslut. Och det gick, vi blev klara till slut. Sen tvingade jag honom att logga ut och lova att inte logga in på jobbdatorn förrän måndag morgon. Själv tänker jag jobba några timmar på fredag också för att slutfixa inför helgen och förbereda inför nästa vecka. Jag har hyfsad koll på läget, resten får jag ta reda på. Bara jag får sova och vila imorgon.

Fy fan vad min chef ska få höra om det här, som själv har varit ledig veckan innan jul, mellan jul och nyår, och också tänker vara ledig hela nästa vecka. Hon ska få höra det, och hon ska få betala. Varenda övertidstimme ska ge dubbel övertid, och vi ska räkna högt istället för snålt. Det är ju jag som attesterar, åtminstone min kollegas övertid. Min övertid attesterar min chef, men hon har ju verkligen ingen aning om hur mycket jag har jobbat.

Men det blev bra till slut! Vi har gjort ett kanonjobb ?

Och det är inte ett dugg synd om oss egentligen. Vi jobbar inte på akuten, det handlar inte om liv och död. Det är mest sina egna ambitioner man stångas med, eftersom man förstår hur mycket bättre det hade kunnat bli om vi var fler som jobbade eller om vi hade mer tid på oss. Nu blir det som det blir, och det blir riktigt bra. Vad vi tänkt vet ingen, de får bara ta del av slutresultatet.

Sen räcker det att sätta på tv-nyheterna för att påminnas igen. Jag och mina anhöriga är friska och mår bra, vårt hem har inte rasat ner i ett slukhål, vi har jobb och pengar på banken, och vi lär bli erbjudna vaccinspruta inom några månader. Att jag har ont som fan i nacken och är trött så jag nästan kräks är petitesser i det stora sammanhanget.

Morgonpromenad blev det idag! Men ingen lunchpromenad. Knappt lunch ens, och middagen åt jag kl 22. Två skivor rågbröd med varmrökt lax, det var vad jag hade hemma. Och chokladen är slut nu ?

Bäst av allt är att jag ingenstans ikväll, trots stress och trötthet, kände behov av alkohol. Jag kände faktiskt efter ordentligt av ren nyfikenhet, men nä det fanns inget sug. Ingen del av mig trodde på alkoholen som en lösning, och det känns väldigt skönt.

Imorgon ska jag sova, lunchpromenera med en vän, sova lite till, och sen åka till huset och bli bjuden på rådjurssadel. Jag och yngsta dottern har bestämt att jag ska köpa med mig en prinsesstårta som efterrätt, vilket är hennes absoluta favorit ? Inte min absoluta favorit alls, men det är bra för då nöjer jag mig med en liten bit och sen ”glömmer” vi tårtan i huset när vi kör hem. Lite alkoholfri bubbel ska jag ha med mig också. Tänker köpa God dryck nr 1, och den finns på Maxi.

Nu ska jag kolla in hur ni har haft det och sen ska jag soooooova ?

Gottnyttårkram ?