Men jisses AH, full fart här, mer än vanligt (om möjligt?)! Det där med vaccinet hoppas jag de löser omedelbums. Blir oerhört provocerad när jag läser vad du skriver. Här i Stockholm fick min flickas avlösare erbjudande om vaccin direkt efter fas 1 eftersom de är personal inom LSS. Flickan får inget eftersom hon är under 18 (enligt riktilinjerna). Vi föräldrar har inte fått något erbjudande (inte så logiskt tycker jag men åtminstone enligt riktlinjerna).

Söndag i dag och så mycket disk kan du inte ha hunnit samla på dig eftersom du inte varit hemma i veckan! En dag till att njuta av den fantastisk våren på ingång alltså!

Snusstopp-kompis sökes. Jag lider. Är nikotinfri på vita knogar. Känner mig ensam i mitt elände. Vet, mycket offerkofta nu... Hänger du på om ett tag?

Kram!

@Charlie70 Nä, jag är inte riktigt redo för snusstopp än. Allt med dottern tar på mina mentala krafter och jag trappar ju dessutom ut SSRI också, om än yttepyttesakta. Kan jag fixa 8 prillor per dag och minst en snuspaus på minst en timme per dag så är jag nöjd. Supernöjd. Men Torn verkar avancera på snusfronten! Nu har han ju dessutom börjat springa ihop med Se klart igen.

Kram 🐘

@Andrahalvlek helt rätt såklart. Självklart ska du inte sluta just nu! Obetänksamt av mig att ens föreslå.
Torn verkar inte redo heller men det kan ju ändra sig framöver, vem vet?

Kram!

Jeezuz, som jag sover. Somnade visserligen efter midnatt igår, men sen sov jag fem timmar i sträck utan att ens byta sida. Det fixar bara en bäddmadrass med foamskum. Och sen somnade jag om på andra sidan och sov nästan lika länge. I egen säng sover man bäst. Punkt.

Tycker synd om alla människor som via jobbet måste sova borta. På dotterns boende till exempel har de en som sover där, så kallad sovande jour. Min äldsta dotter har jobbat rätt så mycket inom funktionsstöd innan hon började plugga till psykolog. Jag tror att hon sa att man inte ens får betalt när man sover. Hon har inga problem att sova borta så där, men jag hade aldrig fixat det. Alla inom funktionsstöd är ju inte 20-25 år och kan somna var som helst.

Hon är cool min äldsta dotter. I fjol somras brann det på ett LSS-boende i stan. Personalen som sov där fick ut alla de boende och sen fick han stå där utomhus i kallingar typ. Om det sa min äldsta dotter: ”Det är därför jag alltid har kläder på mig när jag sover jour”. Hon är så cool och jordnära, blir inte upprörd över så mycket. Hon är som klippt och skuren för sitt yrkesval psykolog. Vilken tillgång hon ska bli på BUP när hon påbörjar sitt praktikår i höst.

Den äldsta dottern är som sin pappa upp i dagen humörmässigt faktiskt - introvert och stabil som en gråsten, medan yngsta dottern är mer som sin mamma - hörs och syns och babblar skallen av de flesta hon möter, och resten charmar hon ihjäl 😉

Idag ska jag ut och leta reda på en sädesärla! Den har kommit tydligen. Jag har också hört att azalean blommar i en för mig närstående park och i ett naturreservat precis i närheten ska vitsippor och blåsippor i massor samsas om utrymmet. Några hittautkontroller hittar jag nog på vägen också. Idag blir det kalv på grönbete några timmar, och sen tvätta, diska och städa.

Kram 🐘

Anonym26613

@Andrahalvlek skrev:"Nu har jag börjat titta på Lets Dance, långt efter att det började. Michel, wow 😍"
Så kul att du också såg det! Jag bara grät genom hela kvällen 😅🙈🤣

@Miss Mary Poppins Ja, det var oerhört känslosamt. Och det kändes nog rätt att Hanna fick åka hem, och det var riktigt kul att hon fick göra det med tre tior i ryggen 😍 Anis är snäppet bättre än Hanna. Michel är helt grym, liksom Filip. Carola imponerar och Keyo är superduktig, och så härligt känslosam.

Jag är stor fantast av Lets Dance, Idol, mello och missar sällan ett avsnitt. Igår blev jag lite oväntat uppslukad av ommöbleringen i dotterns rum bara. The Masked Singer såg jag första avsnittet. Så konstigt. Riktigt konstigt. Har inte gett det en andra chans, men man ska aldrig säga aldrig.

Kram 🐘

Fyra hittaut-kontroller, blommande azalea och magnolia, en stor vacker snok, cirka 9.000 steg och otroligt varmt och skönt 😍 Två medköpta matlådor från en närliggande restaurang, en med söndagsstek och en med kalops, gör att jag slipper laga mat närmaste dagarna (tänkte dela en portion till två middagar.) Endast sädesärlan som fattas, men söndagen är inte slut än. Någonstans finns den, och jag har spanat febrilt på alla öppna ytor jag har passerat idag. Nu höneblund 😴 Och sen tvätta, diska, dammsuga. Plättlätt.

Kram 🐘

Till slut så. På kvällsrundan såg jag två sädesärlor på en skolgård i närheten. På rundan kunde jag även kryssa utslagen magnolia och björkblad halvt utslagna. Det går undan nu!

Dagens värme har gett naturen en rejäl skjuts. Till och med äppelblom var på väg att spricka. Måtte det inte bli nattfrost nu 😫 Förra veckan fick jag skrapa bilrutorna två mornar.

Totalt 15.031 steg fick jag ihop idag, skön start på min ”återstart”. Imorgon ringer klockan redan kl 6 så jag hinner en halvtimmesrunda innan jobbet. Tänkte köra till jobbet hela veckan, men morgonrundorna vill jag behålla. Tidigare ringde klockan 6 när jag hade dottern och kl 6.30 annars. Men en halvtimmespromenad behöver jag mer än att sova ytterligare 30 minuter.

Tvätta lär det räcka att jag gör en gång per månad framöver. En hel kasse av dotterns kläder fick jag ihop idag, som ska tas med på fredag.

Fokusera på fördelarna som sagt 😉

Kram 🐘

@Sattva Är växterna halvdöda behöver de större krukor och ny jord - sen belönar de en rikligt 😍 Har en gigantisk julkaktus som blommar varje jul och påsk, och den blommar fortfarande. Min clivia blommar varje år sen den fick mer plats och ny jord.

Nä, här slängs inga krukväxter. Skänker bort ibland, om det blir trångt.

Kram 🐘

Härligt! Det märks att du bor långt söderut, här har precis tussilagon börjat blomma. Magnolian i vår trädgård är inte i närheten av att slå ut, och sädesärlor har jag inte sett skymten av.😅 Men jäklar vad varmt det var i dag.😍 Jag har t.o.m. legat i solsängen i bar överkropp och börjat jobba på brännan! Tvätta en gång i månaden! Vad gött! Här rullar tvättmaskinen nästan dygnet runt. Där har du en fördel med att bo i lägenhet och ha en tvättstuga med stora maskiner.

Ha det bra! Kram 🤗

@Torn Två stora maskiner, två tumlare och ett torkskåp. Då räcker det att tvätta en gång i månaden. Totalt 5-6 maskiner. Sen är det klart! Jag drar själv ner mindre tvätt när jag jobbar hemifrån dessutom. Inte så många kalas och festligheter att joina heller som kräver finkläder direkt.

Kram 🐘

Anonym26613

Oh vad långtgången våren är hos er 😍👏👏👏 Jag vill också ha vår, men samtidigt lite orolig över pollensäsongen. Äter medicin redan och förbereder mig.

Vi har inte ens en grill 🙈😅 Köpstopp här så det blir inget heller 😅

@Miss Mary Poppins Ingen grill! 😫 Då får du göra ett undantag från köpstoppet tycker jag.😂 Eller så kan du få min gamla.

@Sattva Du bor nog närmare havet än mig, där brukar de dyka upp först. Sedan har jag ärligt talat inte spanat jättenoga efter Sädesärlor i år,😅 är ledig i morgon och lovar att kolla lite noggrannare.

Kram

I morse var det sanningens minut. Vad skulle en dryg veckas slarv med kost och motion kosta? Dags att betala räkningen. Och vågen visade -1 kg jämfört med senaste gången jag vägde mig, tjoho! Totalt -11 kg sen jag börja med antiinflammatorisk kost och 12.000 steg per dag som målsättning. Skönt att slippa börja om från början, och det tyder ju på att det fett mer än vätska som har left this building.

Kram 🐘

Gött Andra Halvlek..😅👍🏽..Det är lättare å leva både nykter, och mindre att bära på..🌟🌟🌟..Jag har burit en massa Sten idag, och får fortsätta tills jag har hämtat allt..Ingen vedhuggning på vår-sommar, då får man hitta på annat..Kram..🍃💫🍃

Anonym26613

Bra jobbat @Andrahalvlek! Jag har inte tappat vikt alls. Lite besviken eftersom jag gjort så stora förändringar. Men jag behöver inte gå ner i vikt, mer en kosmetisk fråga. Men glad för att det fungerar för dig 💚🙏👏👏👏

Tack @Miss Mary Poppins ❤️ För mig är vikten en hälsofråga i allra högsta grad. Men idag tog jag på mig dotterns jeans (hon har så många har vi upptäckt) i två storlekar mindre än jag haft tidigare - och de passade! (5 kg brukar motsvara en storlek.) Då svävar man iväg till jobbet 😍

Kram 🐘

Minns ni LSS-handläggaren som jag höll på att få ett rejält ilsket utbrott på för ungefär ett år sedan? Hon som uppenbarligen hade använt en annan persons utredning och bara klippt in några meningar här och där som stämde in på min dotter?

Nu har kommunen blivit JO-anmäld för två beslut om personlig assistans, där just hon har gett avslag med samma effektivitet som hon beviljade min dotters insats. Och man kan ju fundera över hur många fler ärenden hon har hunnit med på ett drygt år.

Handläggaren har tydligen startat eget bolag och erbjuder ”tjänster inom socialsektorn”. Hon skor sig på desperata kommuner som pga personalbrist inte hinner med och tvingas hyra in konsulter.

Fy fan. Eller som äldsta dottern uttryckte det: ”Jag kan inte förstå hur man kan utbilda sig till ett yrke och sen inte ha respekt för yrket”.

Personligen är jag bara glad att dottern är inflyttad och klar, för det kommer sannolikt att storma rejält i kommunhuset nu. Men de lär ju knappast riva upp verkställda positiva beslut.

Kram 🐘