Så fint du beskriver din dotter, hur hon är och fint hon har utvecklats.
Jag förstår att det känns i bröstet när ”den lilla” ska ta steget hemifrån.
Jag har nu läst i princip din tråd fån början till där jag är idag.
Att du bara bestämde dig. Fantastisk resa!
Du betyder mycket för många här ! 😇❤️
Kram

Tack @Majaela ❤️ Vad glad jag blir för att du berättar att du gillar det jag skriver. Ja, det är verkligen blandade känslor i den här frigörelsen. Jag led som sjutton när äldsta flyttade hemifrån och nu är det dags för den yngsta. Som jag dessutom överbeskyddat i hela hennes liv, även om jag medvetet har försökt att inte göra det. Men också hon ska bli vuxen, utifrån sina förutsättningar, vi föräldrar lever inte i all evighet.

Kram 🐘

Jag är inte en telefonpratare normalt. Jag kommunicerar helst i text eller IRL. Men med min äldsta dotter pratar jag i telefon, för att hon vill det. Så ikväll blev det 2,5 timmes telefonprat med henne. Vi kommer aldrig under 2 timmar.

Hennes praktikplats är klar från och med i höst och på måndag ska de kolla på lägenhet. Hon tror knappt att det är sant att de ens är aktuella för en lägenhet eftersom de bara har cirka 230 ködagar. Men det är ju en mindre kommun i inlandet de ska flytta till, så jag tycker inte att det är så konstigt. Alla flyttar från småkommuner, sällan till dem.

De ska köra dit på måndag och kolla på flera olika lägenheter och hon var lite hispig inför det. ”Det måste vara något fel på lägenheterna eftersom ingen annan vill bo där”. Jag försökte lugna henne så gott jag kunde, sa att det bästa är att inte ha varken förhoppningar eller farhågor - utan att bara åka dit och sen får det bli som det blir. Att hon ska lita på sin magkänsla. Känns det rätt så är det rätt.

Ingen annan av hennes klasskamrater, de är så många som 40 i klassen, har sina praktikplatser klara än. Tiden ramlar på snabbt nu och det måste vara svinjobbigt att inte veta var man hamnar. Alla andra i klassen vill allra helst ha praktikplats i samma region som de bor i nu, men det finns inte praktikplatser till alla. Några måste flytta. Praktikåret ingår i utbildningen för att få sin examen.

Sen har vi surrat om hur vi ska fira hennes examen och när vi föräldrar ska komma upp och hjälpa till och flytta. Ännu mer planering att ta itu med. Men jag tar det rätt chill, det blir som det blir. Hon pratade om att vi kunde bo på hotell på Marstrand en lör-sön i början av juni, så det ska jag kolla upp. Förena god hotellmat och utflykt till Marstrand i ett. Vad ger man sin dotter i present på en examen efter fem års studier? Får väl gooogla på det också.

Imorgon är det dags att åka hem till yngsta dottern igen. Hon sover ensam i natt utan sin pappa, för första gången sen hon flyttade, och nu håller vi tummarna för att det funkar alldeles utmärkt. Målsättningen är att göra likadant nästa vecka, helst att hon sover utan mig kanske två nätter.

Fortsatt flyt på jobbet, ytterligare två ja idag, tjoho! Det är så skönt att jobba när man slipper ha andan i halsen. Kanske kan jag till och med rensa mitt skrivbord på datorn och komma till botten i e-posten imorgon. Kanske. Jag ska ha det som målsätttning i alla fall.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Vad ger man sin dotter i present på en examen efter fem års studier? "
Kanske någon upplevelse 🤔 det finaste jag har fått i mitt liv, är att få uppleva stora städer i Europa tillsammans med min älskade mamma.
Vi fick det tillsammans av min pappa i julklapp under några år. Vi fick välja stad och han ordnade resten. Helt fantastiskt ❤️
Nu är det pandemi, men det måste gå över snart.
Ha en bra dag 💕 sländan

@Sländan Riktigt cool present! Vi skulle ha rest till Barcelona ihop, vilket var min 50-årspresent från vänner och släkt. Det skulle vi gjort i september, men det blev förstås inställt pga Corona. Hotellkostnaden fick vi tillbaka, men Norwegian har inte betalat tillbaka än.

Kram 🐘

Ja en upplevelse/resa tillsammans är väl ett jättebra förslag kanske. Men det är ju beroende på hur det ser ut i övrigt. Men pratar man över 2 timmar i telefon så är kontakten nog rätt god i alla fall 😀.
Jag blir så fascinerad av dig som person AH, du praktiserar typ alla livskunskaper fullt ut. Tror du lever Sinesrobönen och ändå ett jäkla tempo. Jag försöker bli som det jag tolkar är dina allra största framgångsfaktorer, väldigt mycket fokus och en sak i taget. Ett alternativt sätt att hantera en dotters flytt hade varit att oroa sig (nu tror jag nog att det finns där också), att bli arg och upprörd över att allt inte är klart, att skälla på personalen för att de är oorganiserade, att ringa chefen och klaga på han som pratar så mycket... i allt sånt glömmer man målet som är att din dotter ska få det bra. Du glömmer inte det, så då tappar du inte det på vägen. Mitt stora projekt jag jobbar med nu är ett sånt där alla glömmer fokus hela tiden för det är så stort och så besvärligt och så mycket som inte fungerar. Här ska jag lära av dig och dina strategier tänker jag. En livscoach på distans, det får du bli. ❤️

Tack @Sisyfos ❤️ Vad glad jag blir att du upplever mina inlägg upplyftande. Och du har helt rätt - det finns alltid minst två olika sätt att reagera på saker. Jag tycker att mitt sätt att reagera är helt naturligt, men det är kanske inte det?

Jag blir förvånad ibland när jag pratar med andra mammor som har en helt annan uppfattning om viss personal inom skola, funkis, sjukvård. Har vi träffat samma människor liksom? De kan ha stora problem att kommunicera med vissa människor medan jag inte har några problem alls, tvärtom. Och då slår det mig att det förstås handlar om mig - hur jag bemöter dem. Jag har en oerhörd respekt för deras profession och jag är expert på min dotter = tillsammans gör vi det här så bra som möjligt.

Kram 🐘

Tack @Charlie70 ❤️ Jobberbjudandet pratade jag och min äldsta dotter om länge igår också. Hon ville förvissa sig om att jag verkligen har tänkt igenom detta noga. ”Du är en ja-sägare mamma, jag vill vara säker på att du även ser nackdelarna med att byta jobb”.

Sötnöt ❤️ Hon bekymrar sig över sin spontana mamma. Efter vårt samtal förstod hon att jag har funderat igenom detta noga. Och att jag förstår att min flexibilitet minskar, men att fördelen är att jag slipper bära med mig jobbet 24/7 i skallen. Plus och minus.

Kram 🐘

Tack för hälsningen @Jullan65 ❤️ Dottern kommer ju ihåg hur mycket övertid jag jobbade i julas på den tjänsten som vikarie, så det är rimligt att hon är orolig. Jag ser å andra sidan att det kunde sett helt annorlunda ut med bättre planering. Till nästa jul vet jag precis hur jag vill göra för att misstaget inte ska upprepas, men då måste jag ha mandat till att göra sådana ändringar.

Kram 🐘

Vad tror ni om en helårsprenumeration på Smakbox i examenspresent? Äldsta dottern är väldigt intresserad av att laga mat och baka. Det är avkoppling för henne.

Kram 🐘

”Smakbox har utsetts till Årets Box 3 år i rad och dessutom vunnit pris för ”Bästa Innehåll” och "Bästa Kundtjänst". Varje box paketeras med cirka 15 spännande produkter, som till exempel en spännande krydda, pasta, snacks eller dryck. Vid köp av denna upplevelse erhålls ett värdebevis för "Smakbox - Helårsprenumeration". Prenumerationen består av 6 boxar som skickas varannan månad. En perfekt box för den livliga matfantasten, Smakbox går att beställa var du än bor i Sverige och passar alla som uppskattar livets goda!”

@Andrahalvlek skrev:" Vad ger man sin dotter i present på en examen efter fem års studier? Får väl gooogla på det också."

När jag tog examen efter fem år fick jag ett smycke av min mamma som jag bär varje dag sedan dess (snart fyra år.) Ibland när jag ställs inför något svårt på jobbet eller drabbas av “imposter syndrome” pillar jag på mitt smycke och påminns om att jag är vuxen, kompetent och har en examen i bagaget. Hjälper inte alltid, men ibland!

@Gullranka Jag hittade ett fint examenssmycke också! Hon kanske får båda delar ❤️ Blev lite förälskad i halsbandet ”Love knot necklace” av Efva Attling. Storasyster är lite strikt och plain i sin smak. För mycket blingbling upplever hon nog som kitschigt.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ett smycke tror jag också är bra, som minne. Och smakboxen på det. 😍Har hennes kille skaffat ett nytt jobb där ute på vischan då eller?

Kram

@Torn Japp, han ska bli militär. Börjar med GMU i sommar och sen ska han bli officer som ingenjör tror jag. Eller bilmekaniker. Same-same 😉 Han fick ju sluta på Chalmers för att han inte klarade av studierna. (På grund av dålig disciplin, för mycket festande, och sannolikt var det lite för hög nivå för honom att läsa till elingenjör.) Så sen 1,5 år tillbaka kör han truck på DHL på nätterna.

Han fick en rejäl dipp för en tid sedan och tyckte att han bara har strulat bort fem år av sitt liv. Och det är ju sant. Under tiden har min dotter pluggat järnet och får 32.000 kr i lön på sitt första riktiga jobb, och det är bara en praktikplats.

Jag hoppas för hans skull, och för deras relations skull, att han hittar rätt inom det militära nu. Han är ett år äldre än dottern, men det tar ju längre tid för killar att mogna. Han är fortfarande ibland vid 25 års ålder så omogen att jag bara tittar på honom som om han kommer från en annan planet. Jag har ju själv inga söner så jag är lite ovan vid sådant omoget beteende.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Love knot necklace ser ut att passa perfekt till någon som gillar lite stilrena smycken och passar dessutom till allt, så det blir säkert jättebra! Lyxigt med en smakbox på det för guldkant i vardagen!

@Gullranka Jag använder också ett smycke precis så, för att samla kraft. Det funkar jättebra. Har det alltid på mig. Tänker att alla mina erfarenheter/ det jag är med om samlas i smycket på nåt sätt 😌