Just nu är jag lite arg på barnens pappa 😡 Jag visste att han skulle iväg och jobba några veckor, men jag trodde att det skulle bli senare i maj eller att han faktiskt skulle komma hem och ta hand om dottern under sina ”ansvarsveckor”. Men så blir det inte, nu reser han iväg i tre veckor och då är hon mitt ansvar. Han jobbar minst sagt fläckvis, så han kan ju inte heller tacka nej till jobb och inkomst. Det fattar jag. Men jag gillar det inte. Varför måste man resa över halva landet för att jobba liksom?

Jag tänker på alla föräldrar som alltid är hundra procent ansvariga för sina barn år ut och år in, utan att någonsin få avlastning från den andre föräldern. Dem är det på riktigt slitsamt för. Jag har ju åtminstone ett helt boende med personal som står redo att ta över ansvaret, närhelst dottern är mogen för det. Jag får inte heller låta detta få mig att forcera fram en utveckling som hon inte är mogen för.

Tack och lov att det känns som jag har jobbet under kontroll just nu. Tack och lov att den första tidens oro och intrycksstress ligger bakom oss. Nu ska vi lugnt bygga vidare på det som har påbörjats, en dag i taget. Fullt fokus på en dag i taget och dotterns bästa ❤️ I värsta fall får jag ta ut spontana semesterdagar och åka hem och sova bort jobbdagarna medan dottern är på sitt jobb/daglig verksamhet.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Fullt fokus på en dag i taget och dotterns bästa ❤️ I värsta fall får jag ta ut spontana semesterdagar och åka hem och sova"
Får jag redigera lite?
I bästa fall planerar du in tid även för dig själv, för att vila och bara vara. 💖

Det kommer att gå bra!

Kram!

@Andrahalvlek Ok, då kan nog ett jobb inom militären vara bra för din dotters pojkvän. Det var en väldigt bra lön din dotter fick, särskilt för en praktikplats! Hur länge tror du ni måste fortsätta sova hos din yngsta dotter? Det flyter på över förväntan eller?

Kram 🥰

@Torn Jag hoppas att hon kan sova själv två nätter nästa vecka. Hon protesterar nu, men hon processar nog för fullt. Vi får se.

Hon är otroligt stolt över att hon sov själv natten till fredag. Struttar runt som en mallgroda och har berättat om det för halva södra Sverige. Sötnöt ❤️

Kan vi utöka med en natt per vecka är jag nöjd. Helgerna lär kvarstå längst. Det är ju lite mysigt också. Även för mamma.

Det får ta den tid det tar. Är vi klara med inskolningen innan sommaren är jag nöjd. Hon är otroligt mammig och pappig 😍

Chill helgkram 🐘

@Andrahalvlek låter jobbigt det där med exmakens jobbande. Jag har haft liknande några gånger men då har det rört sjukdom eller möjligen "sjukdom", oklart vilket. Funkade urdåligt för mig när jag var jättesjuk i utmattningen förra året men det var ju bara att bita ihop alltså. Du behöver ju också lite tid att vila och fokusera på jobbet mitt i denna jätteomställning för dottern. Hade jag varit i dina kläder nu hade jag nog flaggat för jobbet att ambitionsnivån där måste sänkas någon vecka. För att inte stressa dottern och dig själv just nu. Kan någon bistå dig lite extra under en tid på jobbet? Allt kanske inte du behöver göra?

Kram!

@Charlie70 Jag har sagt till på jobbet att jag inleder min andra vecka med dotterns ”inskolning” nu, och jag möts av enorm förståelse.

Men jag hade inte räknat riktigt med ytterligare två veckor på det. Jag inbillade mig i min enfald att dotterns pappa löst det på något sätt. På tidigt stadium sa jag att tre veckor hemifrån pga jobb är för lång tid, och han höll med.

Men sen gjorde han inget åt det. Hans oförmåga att sätta gränser och vara tydlig drabbar mig. Som vanligt. Så jag är fortfarande arg på honom 😡

Men enda sättet att orka är att fokusera på en dag i taget och dotterns bästa ❤️ Planera in tider för vila, ta semesterdagar då och då för att vila, promenera och sova.

Möjligen kan resultatet bli att jag ställer större krav på att personalen ta över, och det är kanske vad som behövs för alla parter.

Kram 🐘

@Andrahalvlek hög igenkänning på den. I bland kan jag känna att hornen liksom reser sig på huvudet på mig. I nästa stund tar man ett djupt andetag och bara löser frågan.

Kram!

Kanske passar bra med frasen från ”Black Jack-filmen” av Colin Nutley...”Jag vet fan inte varför jag gifte mig med dig?!!Men jag vet varför jag skiljde mig!!!..Brukar tänka så om barnens pappa också ibland..Man får hoppas dom gör så gott dom förmår..Men ibland undrar man. 🤔...

Vi har haft en bra lördag. Först besökte vi en loppis i närheten och köpte lite glas, små glasskålar, en gratängform med lock och en vas. Hon behöver ju ha en sådan till blommor när det kommer gäster på besök. Perfekt att köpa sådana grejer på loppis. Jag gillar återbruk.

Sen åkte vi vidare till Jysk och köpte ett nytt lite större soffbord och en väggklocka till sovrummet. Hon har inte mobilen i sovrummet och hon vill veta vad klockan är när hon vaknar. Hon vill inte ha rullgardinen helt neddragen heller, för hon vill se när det är ljust ute och dags att gå upp.

Två promenader i närområdet på totalt 11.905 steg har jag hunnit med idag. Dottern har deltagit i förberedelser av måltider och har ätit både lunch och middag ihop med personalen och de andra boende. En promenad till en aktivitetspark blev det också. Nu hoppas jag att de lockar henne att stanna kvar ute i de gemensamma utrymmena en stund efter maten. Jag ligger bra här i sängen och ska kolla lite på svtplay och tv4play i paddan. Lets Dance ikväll 😍

Dottern tar ofta den enklaste vägen och går in till sig för att kolla på sina egna filmer. Det är ju dels ett skydd, då slipper hon interagera med andra, men det är ju också hennes avkoppling. Jag har sagt åt personalen att det bästa sättet att få med henne på saker är att säga ”Kom T, nu ska vi....” Då följer hon med 9 av 10 gånger. Frågar man ”vill du...” så svarar hon oftast nekande som en första reaktion. Efter en stund kan hon ångra sig, men då kan det vara försent. Vill hon absolut inte följa med så protesterar hon förstås. Man måste kunna knepen och jag vet ju att hon har god behållning av att interagera med andra.

Det är stor skillnad jämfört med förra gången för min del. Dels slipper jag ju flytta och härja som vi gjorde den första helgen, och miljön känns lite invand. Jag har hittat lite egna rutiner här också. Har sovit väldigt gott i natt också faktiskt. Just nu är jag svintrött, men jag ska inte ta en höneblund. Vågar inte riskera nattsömnen. Det är hopplöst att ha svårt att somna när man sover bredvid någon som man inte vill störa. En 160-säng räcker utmärkt för oss båda, men inte om jag karvar runt, runt halva natten.

Klockan vi köpte tickar högt. Så nu ska vi vänja oss både vid klockans tickande och ventilationens sus. Nåväl, det är ljud som är rätt lätta att vänja sig vid om man inte fokuserar på att störa sig på ljuden. Det är ju helt omöjligt att veta när man köper en klocka om den tickar eller inte.

Kram 🐘

Låter som en härlig lördag!

@Andrahalvlek skrev:"Klockan vi köpte tickar högt."
En klockas tickande kan vara riktigt hemtrevligt, tom sövande när man vänjer sig!
Jag tänker på när jag som barn ibland fick vara hos min farmor, det var inte så ofta (vi var många barnbarn), men oj vad jag älskade de dagarna! Hon hade en klocka som tickade högt.
TACK för den minnestrippen! 😍

KRAM! 🧡

PS. Kanske kommer din dotter att förknippa klockans tickande med dig, för att ni köpte den tillsammans. Då kommer tickandet att bli ett bra och lugnande ljud för henne 💖. DS

Hello, gillar också återbruk. Finns så mycket fint!
Hihi du har verkligen världens längsta och härligaste tråd. Stört omöjligt för mig att hinna läsa ikapp😅
Tackade ju ja till jobbet? Om du inte bestämt dig: Håller med din dotter. Tänk igenom olika aspekter. Gräset är inte alltid grönare. Men, byte är så roligt och utvecklande! Och du har väl varit på ditt nuvarande jobb länge?
Hoppas du har en fin söndag! Kram🐻🌼🌞

@VaknaVacker Helt rätt, 15 år känns tillräckligt. Jag har väg för- och nackdelar noga. Jag kommer att tacka ja till det andra jobbet. På så sätt får jag ny energi att stannar kvar på samma företag ett tag till.

Och ja, min tråd är ösregnslång 😂

Kram 🐘

Idag när dottern skulle notera veckans schema på sin whiteboardtavla så skrev hon ”hem” istället för namnet på boendet. Känns som en milstolpe! Dottern är oerhört hemmakär, men inte en enda gång på två veckor har hon sagt att hon längtar efter sina gamla hem. Lite märkligt faktiskt, jag var nästan inställd på att hon skulle ha lite hemlängtan. Det är verkligen ett gott betyg till boendet - hon har bott in sig bra ❤️

Hon längtar efter oss föräldrar, men inte efter de fysiska hemmen. Vi står för tryggheten, och sakta men säkert blir hon trygg i sitt eget hem. Kommande vecka planerar vi för att hon ska sova själv två nätter: Måndag och torsdag. Det kommer att gå utmärkt. Och gör det inte det så är jag 20 min bort med bil. Ännu en fördel med att vara nykter - man kan köra bil när som helst på dygnet.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Sitter och funderar och läser lite fram och tillbaka. Ser nu att du skriver att du INTE rekommendera SSRI och jag har läst fel; att du rekommenderar SSRI. Man läser det man vill!!
Hur som helst så är det nog det bästa jag gjort. Inga problem med insättning, effekt ganska omgående i form av bättre sömn, klara tankar och en lite högre energi. Vågar inte dricka alkohol när jag medicinerar.
Jag är trött och sliten som innan men det har verkligen lyft mig ur mitt mörker. Det är nog väldigt individuellt hur mediciner verkar. Jag har ju ingen ångest - jag är rätt och slätt deprimerad. Skulle säga att jag är kroniskt deprimerad sedan 40 år tillbaka.
Har en väninna som nu berättat att hon ätit SSRI i 10 år utan problem och att det gjort att hon kunnat hantera sitt krävande arbete utan att bli alltför dränerad. Hon ska halvera sin dos nu för att se om det fungerar. Jag vet inte vad det kan bli för biverkningar om man fortsätter med medicinen. Jag får nog läsa på. Är det som jag känner nu så finns ingen anledning att sluta. Jag vill aldrig tillbaka till det jag har känt under vintern.
Fortsättning följer.

@Nykter2021 Du ska vara jätteglad över att du inte upplever några problem vid insättning. Det är kanske vi som har ångestproblematik som får mest problem. En läkare sa det till mig en gång att om man har problem med svår ångest så är man extra känslig just vid insättning och utsättning.

Sen tror jag ärligt talat att en del av dina fördelar kommer av nykterheten också. Medicinen brukar inte verka fullt ut förrän inom några veckor. Bättre sömn, klarare tankar och mer energi är sådana fördelar som nykterheten kan ge också. Huvudsaken är att du mår bra!

Anledningen till att jag inte rekommenderar SSRI om det inte är absolut nödvändigt, som det var i mitt fall, är att det är så himla svårt att sluta med den senare. Även SSRI fuckar upp hjärnans kemi. Receptorerna för serotonin manipuleras med hjälp av medicinen så att hjärnan kan dra nytta av det serotonin som finns under en längre tid. Och det är förstås önskvärt att den regleringen fungerar naturligt som det är tänkt.

Jag tycker nog att läkare skriver ut SSRI lite väl lättvindigt med tanke på vilken kraftfull medicin det faktiskt är och att den är svinsvår att bli av med när man väl har börjat. Just därför trappar jag ut den yttepyttesakta, för att inte känna av några utsättningssymptom.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag hade oxå svår insättning av min medicin 💊 venlafaxin.
Jag hade fruktansvärda panikångest attacker
Innan min medicinering. Min första läkare som satte in ett liknande preparat för ca 23 år sedan var väldigt noga att jag inte hade några självmordtankar eftersom man kan må ännu sämre ett par veckor.
Mitt fall var att jag blev så rädd att jag skulle dö eller tappa förståndet fullkomligt, så att de skulle ta mina 2 små barn av mig.
Tack och lov så gick det ett par veckor och plötsligt såg jag ljuset igen och alla panikattacker försvann.
Jag är väldigt tacksam över att det hjälpte mig, men som du vet så är det svårt att sluta med.
Jag kanske har fel,men jag har hört någon gång att vissa har svårt att producera tillräckligt med serotonin själv. Då kanske det inte är bra att sluta, eller kan hjärnan börja producera mer serotonin när man slutar med det? 🤔 många frågor som kanske ingen vet.
Självklart vill man klara sig utan, men jag blir rädd att det ska bli sämre igen.
💕 sländan