Jag kommer kommer ihåg det. Du blev riktigt upprörd då.😅 (med all rätt!) En del bryr sig inte för fem öre, så länge pengarna rullar in så är allt tillåtet verkar det som.

Fasiken vad många kilon du har blivit av med nu!😍 Hur många till vill du bli av med innan du är nöjd?

Kram

För några månader sedan, på vårt utvecklingssamtal tror jag, sa jag till min chef att jag ville göra något annat. Jag har jobbat på företaget i 29 år, just i april faktiskt, och på den här tjänsten i 15 år. I julas täckte jag upp för en kollega som var ledig och blev då inkastad i verksamheten hej och hå. Tillbaka till ursprunget nästan. Och det var så roligt 😍 Jobbigt, och mycket övertid just då under julen, men så roligt.

Det jag vill göra är att chefa för den verksamheten. Den behöver styras upp lite 😉 Plus att jag får utlopp för min kreativa sida, som jag verkligen har saknat. (Även om det är kreativt att lösa schemaproblem också ibland.) Men just nu jobbar jag med min 15:e sommarrekrytering. Jag gillar mitt jobb, men lite träligt känns det allt. Det som har gjort att jag nyligen ”valt om” mitt jobb är att det bekymrar mig hur det ska lösas efter mig. Vem ska ta över liksom?

Nåväl, idag fick jag frågan: Vill jag bli chef för den verksamheten? Och jag blev helt kall och varm, och jag har ju precis ”valt om” mitt jobb, hur gör jag nu? Sen pratade vi en stund till och min chef sa att någon ska rekryteras till min tjänst, och hon vill att jag delger vb all min kunskap och att jag finns kvar som ett bollplank i de svårare frågorna. Men jag ska INTE sköta två jobb. Sen sa hon också att hon ställer frågan igen om två veckor, så att jag får fundera.

Då sa jag JA. Ingen är oumbärlig. Jag vill göra något annat. Gör jag inget annat nu efter 15 år så är det en tidsfråga innan jag drar någon annanstans. På vinst och förlust. Jag vet att jag har mycket att bidra med på den andra tjänsten, framför allt för att jag är beslutsför och duktig på att kommunicera både internt och externt. Och ”tydlig” är mitt mellannamn - och det behövs på den tjänsten.

Visst är det lite mer bundet för mig, det handlar ju om daglig produktion. Men det ger mig stor tillfredställelse, jag får ett synligt kvitto. Nu när dottern flyttat så är jag inte i lika stort behov av flexibilitet på jobbet längre, jag kan jobba lite mer strikt efter schema och när jag väl får rulle på verksamheten och delegerar saker dit det faktiskt hör hemma, så tror jag inte att det blir någon övertid att snacka om. Jag har heller inga problem med att göra mig av med ”tidstjuvar”, allt måste ge mer än det tar.

Allra bäst, när jag går hem så går jag hem. Jag har typ bara en person att ha personalansvar för, en person som idag känner sig helt chefslös och inte är bortskämd på den punkten. Jag jobbar i daglig produktion och behöver inte bära med mig saker i skallen dygnet runt. Händer något oförutsett kan jag själv fixa det. Jag går till jobbet, och sen går jag hem. Och jag kan sköta det jobbet hemifrån hur bra som helst också.

Men som sagt, jag har två veckor på mig att säga JA en andra gång.

Kram 🐘

@Torn Lika mycket till vill jag gå ner. Och plötsligt känns det inte omöjligt. Då väger jag mindre än jag gjort på jättelänge, dock fortfarande väldigt många fler kg än jag vägde i 20-årsåldern. Jag har att ta av 😂

Men, och det är ett stort men, jag gör inte det här för utseendets skull. Jag gör det här för att orka röra på mig som jag vill, för att kunna vara så aktiv som jag vill vara kommande 20 år och lite till. Jag tror att kroppen hittar sin nya trivselvikt någonstans på vägen, och sen kommer jag nog inte längre.

Kram 🐘

Tack @Torn @Sattva för grattis 😍

Min hjärna lever som bekant sitt eget liv. Klockan 4 i morse var den igång och planerade för hur jag kan styra upp på den nya tjänsten 😂

Jag ska nogsamt försäkra mig om att jag har tydligt mandat och om två veckor kommer jag i grova drag att kunna berätta vad och hur jag vill förändra den delen av verksamheten. Jag tänker inte köra över någon, men jag tänker vara extremt tydlig och ställa krav både uppåt och neråt.

Det vill jag ha klartecken för från min chef innan jag tackar ja en andra gång. Att gå i någon annans ledband enbart och ta andras strider är jag inte intresserad av.

Kram 🐘

Men grattis!
Vad roligt - så mycket fint och bra som händer i livet nu! Och jag tror det är helt rätt med en utmaning på jobbet, så blir det lite naturligt förändring i livet, och inte exakt samma- fast utan din dotter, jag tippar att det är bra, och känner mig helt övertygad om att du är redo. Du har så mycket bra och klokt och så mycket kompetens, såklart ska du testa.
Wow jag dras med i energin här under min lunchstund, blir så glad att jag kan gå in här och tanka- och fylla på hos andra förhoppningsvis.
Själv har jag fastnat i snurren flytta men det slutar bara med att jag kommer på hur bra jag och vi har det.
En inställd budgivning är också en budgivning tänker jag.
Kram 🤗

Tack @Se klart ❤️ Det är lite med flytta som med att söka jobb. Det kan lika gärna sluta med att man ”väljer om” sin bostad. Och då är det stärkande och bra.

Jag hade precis ”valt om” mitt jobb så jag blev verkligen tagen på sängen. Men jag behövde bara några få minuters betänketid. Jag har ju umgåtts med tanken sen i julas då jag märkte att jag verkligen saknat ”hantverket”, vara kreativ. I det ingår problemlösning på löpande band också, och det har jag mycket rutin på från mitt nuvarande arbete 😉

Kram 🐘

@Andrahalvlek Det låter verkligen härligt och välförtjänt! Klokt av dig också att se till att du har mandat först. Jag har själv hamnat i att jag är ansvarig för ett område där jag inte har mandat att göra förändringar, men det håller på att förbättras om än långsamt.

Är glad för din skull! Det här ska nog bli bra.

Grattis @Andrahalvlek 👍🏻😊 så roligt att bli erbjuden ett nytt jobb, att inte ens behöva söka. Det måste kännas väldigt roligt och ett kvitto på att du är duktig på det du gör.
Släpp ditt gamla arbete och gå mot nya utmaningar 👍🏻💕

Tack @Tofu @TappadIgen @Sländan ❤️ Det känns häftigt, och mer och mer rätt. Efter bara en dag 😂

Plötsligt fick jag energi att göra en sommarrekrytering som är top notch 👌🏻 Kronan på verket 👑 Och jag har haft enormt flyt hittills. Ett antal ”ja tack” har rullat in igår och idag, tjoho!

Allra gladast blev jag av ett mail från en medarbetare som tackade ja till att göra en tillfällig schemaändring i sommar och han skrev: ”Självklart ställer jag upp på det, du ställer ju alltid upp för mig”. Så vill jag ha det på jobbet ❤️

Kram 🐘

@Tofu Jag tror att du har helt rätt. Jag tror att kreativitet ger näring åt själen. Det finns många sätt att vara kreativ på - renovera, plantera, sticka, eller så får man chansen att vara kreativ på jobbet.

Skapa något som man är nöjd med. Supernöjd eller det-får-duga-nöjd, beroende på tid och flow. Få ett färdigt resultat i ”handen”.

Jag har ett nytt bra säg: Allt man gör måste ge mer än det tar. Då får man marginaler så att man håller balansen i längden. Balansen, balansen, balansen, alltid den viktiga balansen.

Kram 🐘

Kom att tänka på en sak. Innan jag fick barn så vikarierade jag på en tjänst som var snarlik den jag har erbjudits nu. Mycket ungdomlig naivitet fick mig att tacka ja till en tjänst med SÅ mycket ansvar. Jag skulle dessutom chefa gubbar som var mer än 30 år äldre än jag. (Så var det då, bemanningen är nedbantad sen dess pga teknikutveckling.)

Det gick förvånansvärt bra. Jag bidrog med min kunskap och de bidrog med sin kunskap, och mellan oss rådde ömsesidig respekt. Jag fick markera rejält några gånger mot vissa surputtar, men överlag blev jag respekterad i min roll även om det bara var några veckor under några somrar i mitten på 90-talet.

Mycket praktiskt ledarskap fick jag lära mig då. Framför allt lärde jag mig att man inte kan chefa alla på samma sätt. En del behöver handpåläggning, andra behöver en spark i röven. En del behöver en bit i taget, andra behöver stora utmaningar. Ledarskapet handlar om att identifiera precis hur varje medarbetare behöver chefas - och sen ge dem det de behöver och utifrån det kräva leverans.

När vår yngsta dotter föddes svårt sjuk så stängde jag dörren till den karriärvägen helt. Det jobbet krävde hundra procent engagemang och stort ansvar, mycket större då än idag. Det handlade nästan om liv och död. Nästan. Så kändes det i alla fall. Jag visste dock att om det skulle hända min dotter något så skulle jag släppa allt och gå ut genom dörren på direkten. Och det gick inte att förena med den tjänsten. Så jag stängde den dörren helt och började istället söka andra sätt att utvecklas och hamnade så småningom i den roll jag har nu, med oerhörd flexibilitet och frihet under ansvar som det så fint brukar heta.

Nu har dottern flyttat, och nu öppnas plötsligt en möjlighet att få motsvarande tjänst som jag stängt dörren för innan. Även om ansvaret är betydligt mer nedskalat idag jämfört med då, så är det ändå en tjänst där jag verkligen får dansa på bordet om jag vill 😉 Jag brukar säga till min chef att vi behöver fler mellanchefer som dansar på bordet, och nu får jag väl bekänna färg 😂

Naturligtvis menar jag det bara bildlikt, och det jag menar är att ibland behöver chefen knäppa upp lite, bjuda in till lite feststämning på jobbet - ha kul ihop. Vi behöver chefer som folk vill följa, för att de är sköna att hänga med. Då kan man lättare ta att de pekar med hela handen ibland. Sen måste det dock vara genuint inifrån och ut, försöker man spela en sådan attityd så blir det bara pinsamt.

På något sätt känns det fint att säcken knyts ihop. Att jag kanske ska sluta där allt började i mitten på 90-talet, men den här gången med ett chefskap och förhoppningsvis mandat att förändra det jag vill förändra. Det finns vissa surdegar som direkt måste både vädras och redas ut. Som jag har beskådat lite på avstånd, men inte haft varken lust eller mandat att reda i.

Mandatet man får är jätteviktigt, allra helst om man ska vara lite obekväm. Vissa hos oss kommer alldeles för lindrigt undan. Just nu har jag dock inte en arbetsledarroll utan mer en stabsfunktion. Jag anställer bara folk, sen får andra chefer ta över.

Kram 🐘

God morgon Andrahalvlek!
Jag läser ikapp lite här i mitt nya kvarter, tidigare har jag ju knappt vågat läsa här, än mindre vågat skriva...
Men oj, din tråd är lång så jag har bara läst några dagar tillbaka.
Grattis till ditt nya jobberbjudande! Du resonerar så klokt om så många aspekter på chefsjobb - Det kommer att bli jättebra, DU kommer att vara en jättebra chef!

Ser också att du landar in väl i ett liv med dottern utflyttad samt i en lättare kropp som orkar mer. Det är jättebra det med!

KRAM!🧡

@Tofu Klokt tänkt. Jag ska sammanfatta skriftligt det som jag och chefen är överens om gällande mandat, och förankra gentemot mina chefskollegor. Det är några av dem som kommer för lindrigt undan bland annat. Har vi det skriftligt blir det mer substans i det. Annars riskerar det att flyta ut i sanden.

Jag har börjat fundera på arbetstider för mig och medarbetaren jag ska chefa också.

Kram 🐘

Tack @Soffi ❤️

De flesta vittnar om att det händer grejer när man blir nykter. Jag har tänkt ”jovars, men vad kan hända i mitt liv liksom?”

Jag tror att självkänslan och självtilliten i och med nykterheten blir bättre, liksom modet. Klarar man att bli och förbli nykter så klarar man allt typ. Och under den nyktra resan utsätts man för så mycket utmaningar där man måste visa mod och handlingskraft, så de ”musklerna” har också fått träning. Slutligen funkar hjärnan bättre, så man både orkar och har förmågan att tänka nytt och annorlunda.

Det är bara vinster med nykterheten ❤️

Kram 🐘

Räkmackan fortsätter glida fram. Har fått ytterligare tre ja från sommarvikarier idag. Fortsätter det så här är jag helt klar med sommarplaneringen innan april är slut.

Det är så oberäkneligt med rekrytering. Du kan hitta bra urval i ansökningarna, hålla i en bra intervju, få bra referenser och arbetsprover - och allt blir klart inom två veckor.

Eller så kan du gå fullständigt bet på alla punkter. Dåligt urval bland ansökningarna så att du får lägga tid på att efterlysa och headhunta. Eller så har alla du tar kontakt med redan fått jobb. Och sen får du en dålig magkänsla vid intervjun, luddiga referenser och slarviga arbetsprov - och då får du börja om igen. På en enda klar tjänst kan det vara fem tidigare nej, med allt vad det innebär.

Och sen måste du alltid räkna med avhopp, tidiga sådana eller mitt i sommaren. Ni minns väl vikarien som blev långtidssjukskriven dag två på sitt vikariat i fjol? Han har inte sökt jobb i år igen 😉

Kram 🐘

PS. Fördelen i år är att vi får fem återkommare och fem praktikanter som vi har lärt upp i vår. Nu är det paybacktime för dem 🤩 Ta emot praktikanter är väl värt varenda krona av praktiklönen och varenda minut i handledning. Av totalt sex praktikanter i vår var det bara en enda som inte höll måttet. Bra utfall!

You are in the zone heter det väl?
Jag kommer på mig själv med att ”varför skulle det inte gå bra”-tankar istället för förra livets ”hur ska det gå?”
Låter som vi upplever saker lite lika just nu, inkl rekrytering 😊
Nu fortsätter vi och gör så bra som vi gör och stretar och njuter i en bra mix.
Heja dig @andrahaövlek! Kram 🥰