@Sattva När jag är klar med ponchon ska jag nog göra något till yngsta dottern. Just poncho och sjal är svårt för henne, allt ska knäppas med dragkedja eller knappar enligt hennes klädtänk, så kanske blir det en oversize pullower till henne. I regnbågsfärger. Hon är så färgstark både till sin personlighet och klädsmak så det hade passat henne helt perfekt. Kanske ska variera mig genom att virka? En virkad pullower? Varför inte. One of a kind passar utmärkt på henne också ❤️

Kram 🐘

Jag brukar säga att jag har mycket ork, men att den rinner ut snabbt. Kanske också en rest av mina utmattningar, eller så är det en del av min personlighet. All in och all out liksom.

Så om jag då tar på mig för stora projekt eller om projekten blir väldigt långlivade så blir jag trött, trött, trött till slut. Jag behöver känslan av ”klar, vad fint det blev” regelbundet. Just därför tror jag att mitt nya jobb blir perfekt, där blir jag klar varje dag 😍

Å andra sidan kan man bryta ner det mesta i delprojekt, och låta sig känna klar-känslan med jämna mellanrum ändå. För en tid sedan fixade jag om dotterns rum till kontor - tadaa! I torsdags fixade jag balkongen - tadaa! Och idag fixade jag mitt sovrum - tadaa! Sen orkade jag inte mer och dammsugaren står framme i väntan på nästa röj-ryck, och det stör mig inte ett ögonblick. Tvätt står på programmet idag också, men den här gången ska ALLT in i garderoberna innan jag kan utropa tadaa!

Urfånigt egentligen, känner mig som min egen yngsta dotter som måste bekräftas och berömmas för minsta sak hon gör. Har du lagat mat? Wow, vad duktig du är! Men det är egentligen inte andras bekräftelse jag vill åt, det är känslan av att jag är klar som jag vill åt. Små munsbitar i taget, fokusera på det man har gjort istället för det man inte har gjort. Klassiskt knep i jobbsammanhang, som är så svårt att efterleva, och det funkar lika bra på hemmaplan tror jag.

Kram 🐘

Det har hänt en väldigt hemsk grej, en man har blivit dödad. Ingen som vet motivet, men risken är stor att det har gjorts på fyllan. Vem som inte är kriminell har kniv med sig när man festar och super? Idioter. Ikväll ska jag se en dokumentär som handlar om personer som blev dödade i stundens hetta, också under alkoholpåverkan. En händelse som påverkade en hel by i decennium. Och hur många kvinnor blir inte misshandlade och i värsta fall dödade av sina män på grund av deras oförmåga att hantera sin ilska när de är fulla? Alkohol är sannerligen en drog som förgiftar vårt samhälle på en massa olika sätt - och som kan leda till döden på många sätt. Förbannat sorgligt.

Kram 🐘

Efter några veckors återfall i chokladträsket (pga stress) så har jag lagt märke till några saker: 1) Jag är mycket hungrigare generellt, eller sugen snarare, och äter mer av allt. 2) Jag har fått tillbaka mina nattsvettningar och diffusa värk i hela kroppen. 3) Jag har gått upp ett kilo på en vecka.

Så nu gäller back to basics. Igen. Promenader på totalt 12.000 steg/varje dag och antiinflammatorisk kost. Peppar mig med ljudboken ”Happy Food - om hur mat och lycka hänger ihop” av Niklas Ekstedt och Henrik Ennart. Morgonrundan är avklarad. Packar ryggan med fröbröd/kallrökt lax och mellanmål i form av valnötter och morot. Idag ska jag åka till jobbet och jobba.

Nya hörlurarna ska få jobba lite idag också. Sist jag var på jobbet blev jag så irriterad och distraherad av att mina ytterst få kollegor runt omkring mig lät så himla mycket 😂

Kram 🐘

PS. Nu är ponchon helt klar - tadaa!

Tadaa
Jamen det behöver vi. När jag har megajobbiga projekt som bara hänger på mig på jobbet så är det naturligt att just de grejerna skjuts framför mig... men sen läste jag om rådet att ”börja med sju minuter” och med den ingången blev det så mycket enklare- och gjort!
Jag tror att nykterheten också har lärt mig att en del i taget blir något verkligt stort- så småningom. Har också haft nytta av att renovera. Hur det är att leva i kaos som så småningom ordnar upp sig och som trolleri kommer allt på plats.
Önskar dig en fin dag på jobbet, kram 🥰

@Se klart Jag har ett liknande knep. Jag brukar lura mig själv genom att tänka ”Jag ska bara kika på det lite” och vips är jag igång! Funkar nästan alltid.

Kram 🐘

Mannen som blev dödad häromdagen blev det sannolikt i stundens hetta på fyllan. En fest som urartade, sannolikt svartsjukedrama. Så jävla onödigt 😞

Jag är inte född och uppvuxen i den här stan, så det är bara lite från sidan som jag försöker förstå det som hänt. Jag tror att den här mannen tillhörde gänget som hänger på den lokala pizzerian och som alltid dricker öl till pizzan, om de ens äter någon pizza. Sådana pizzerior finns i varje stad, och gemenskapen på dessa ställen verkar stor. Synd bara att dessa relationer är väldigt impregnerade av alkohol. Där fyllan går in går vettet ur och nu har en person mist livet, en massa människor har mist en kär anhörig och vän, och förövaren har också förstört sitt liv. Misär i kubik.

Kram 🐘

Idag smäller det. Eller smäller är väl att överdriva, men en liten pysraket blir det nog. Idag blir det officiellt att jag börjar på en ny tjänst till hösten efter 15 år på min nuvarande tjänst. Många yngre medarbetare blir nog förvånade, även äldre kollegor sannolikt. Förvåning är nog nyckelordet.

Det andra nyckelordet hoppas jag blir glädje. För min skull och för verksamhetens skull. Visst mått av oro blir det förstås också. Fler än jag undrar nog vem som ska ta över mitt jobb. Ärligt talat så får jag ofta höra ”Att du orkar, jag skulle inte vilja ha ditt jobb en enda dag ens.” Så 15 år är fullt tillräckligt.

Annars är det schemafix för fulla muggar just nu. Varje vecka i sommar ska gå ihop - alla pass ska vara tillsatta, alla nya ska få introduktionsdagar. Jobba, jobba, jobba. Mitt jobb är som att lägga pussel. Först identifierar jag de stora hålen i pusslet, sen lägger jag de stora pusselbitarna och därefter börjar jag lägga de pyttesmå pusselbitarna och håller tummarna för att det går ihop i slutändan. Och det gör det förstås. Funkar inte ett sätt får man prova ett annat, eller ett tredje eller fjärde sätt. Problemlösning på löpande band - tänka om, tänka nytt, prova nytt, hela tiden.

Jag är så van i vid min yrkesroll att jag har övat upp en väldigt effektiv strategi för att lösa problem. Jag hoppar liksom över problemen och går direkt på att hitta lösningen. Eller rättare sagt, jag identifierar problemen men lägger minimalt med energi på just problemen utan lägger hellre all min energi på lösningarna.

Alldeles för många har ett behov av att älta och tjafsa och lägga en massa energi på att rikta strålkastaren på problemen och helst även hitta en syndabock. Det behovet har inte jag, det är slöseri med energi i min värld. Just därför skulle jag inte stå ut en enda dag som politiker 😂

Vaknade redan kl 5.36, så viss anspänning känner jag nog inför det officiella tillkännagivandet. Men jag känner mig ändå lugn och tillfreds i mitt beslut. Jag har inte mentalt slutat på mitt nuvarande jobb än, det är full fart in i kaklet som gäller. Men när jag kommer tillbaka efter semestern lär jag inte ha samma energi alls, då vill jag nog bara börja med det nya. Den 1/9 är tänkt startdatum men 1/10 är nog mer realististiskt. Någon ny ska ju rekryteras och sen introduceras.

När jag började det här jobbet fick jag två excel-ark i min hand, ”här är grundschemat, varsågod”. Sen sa min föregångare tack och hej i princip. Jag fick lära mig allt på egen hand, skapa varje rutin själv. Bra på ett sätt, men jag vill verkligen inte ge min efterträdare lika urusel introduktion. För min del tog det ett halvår innan jag blev sjukskriven för utmattningsdepression första gången.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Trevligt med tillkännagivandet! De där excel-arken känns igen om än i annan form. Jag älskar att skapa nytt, få vara kreativ och köra utanför ramarna när det tillåts. Mumma för min själ på ett sätt men kostar på energimässigt. Helt klart.

Ha en fin dag i dag!

Kram!

Den 2/6 kl 16.30 blir det ny zoom-träff med Alkoholhjälpen. Då ska jag verkligen försöka delta! Den tiden passar mig bättre än mitt på dagen. Mer info finns under ”Från rådgivarna”.

Kram 🐘

Vi hade möte i ledningsgruppen kl 9.30-11.30. Tillkännagivandet om att jag ska jobba med något annat till hösten hasplade min chef ur sig kl 11.25. Inte mycket utrymme för reaktioner där om man säger så. En chefskollega sa: ”Nu blev jag verkligen överraskad”. Sen ringde hon upp mig efter mötet och vi hade ett långt samtal, och hon var innerligt glad både för mig och för verksamheten.

Det blir bra det här. Ett helvete i taget, som min gamla chef brukade säga. Hon brukade också säga ”Nu är skiten i fläkten” och lite så är det ju alltid när förändringar presenteras. Det ska surras och pratas en del, folk ska vänja sig vid tanken. Jag minns fortfarande min chock när hon hade sagt upp sig. Det är snart fyra år sedan hon slutade och jag saknar henne fortfarande.

Kram 🐘

Trots att det har blivit betydligt sämre med steg under april-maj så snittar jag ändå på 11.282 steg/dag januari till maj. Under hela fjolåret snittade jag på 5.092 steg/dag. Heja mig!

Kram 🐘

Skål! Börjar morgonen med en shot gjord på äpplen, citroner och ingefära som jag har mixat i en blender. Riktigt fräscht och gott faktiskt 😋 Det funkar bra att svepa i sig ”äppelmoset” som det är eller att blanda det med vatten i en flaska. Jag dricker mycket vatten och gillar att smaksätta det med kombucha eller äppelcidervinäger, och nu då med äpple-citron-ingefära.

Boken ”Happy Food” är verkligen faktaspäckad med all möjlig forskning och bara namnen på alla bakterier är en hel vetenskap. Jag lyssnar lite i taget och får nog lyssna om några gånger för att smälta allt. Att halvfabrikat och sönderprocessat vetemjöl och socker inte är bra för oss vet det flesta. I den här boken får man veta varför det inte är bra för oss. Man få lära sig hur viktig tarmfloran faktiskt är för den mentala hälsan, inte bara för den fysiska hälsan. Receptet från shoten kommer från boken.

För tarmhälsans skull bör vi äta fibrer i form av hela korn, frukt och grönsaker, olivolja, fet fisk och nötter. Det är den korta versionen av boken. Inget nytt under solen, men uttryckt på ett annat sätt och med väldigt mycket underbyggd fakta. Jag gillar fakta.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Hälsan själv numera! Gillar att följa dig i dina olika projekt och fördjupningsområden. Läser med glädje vad du kommer fram till :D

Just maten har jag ett engagemang i som jag tror jag bara föddes med. Snabbmat - Inte bra. Hemlagat med "rena" råvaror (d.v.s. mindre korv t.ex) - mycket bra. Fetter från växtriket, lite grönsaker och någon frukt på det så blir det bra. Jag har i mitt matprojekt blivit smärtsamt medveten om hur känslig jag är för snabba kolhydrater. Exempel: Lasagne och mannagrynsgröt, två timmar senare är mitt blodsocker på botten. Jag sitter och skakar alltså. Kan då tömma kylen. Lasagnen till kvällsmat och jag sitter med godisskålen en timme senare. Om jag i stället äter köttfärssåsen som jag har i lasagnen med kvarngryn och riven parmesan på. Då blir jag mätt och nöjd lääänge. För mig en mycket viktig observation för att undvika överätande efter 50!

Kram!