@Sisyfos Jag har tränat på det väldigt mycket, ända sen min första sjukskrivning för 14 år sedan. Sen dess har jag jobbat stenhårt med mitt mentala tänk.

Ingenting löser sig med automatik, allt kräver träning. Jag lyckas inte alltid hålla stressen på mattan, men jag lyckas oftast. Man får passa sig så det inte blir en prestationspress i sig att hantera stressen.

Kram 🐘

@Tofu Jag har virkat en rund jättestor filt av en massa restgarner. Största virknålen jag kunde hitta. Oerhört vacker i en massa olika färger och den pryder verkligen sin plats på tv-fåtöljens ryggstöd. Om benen har jag helst fleecefilt 😍

Jag lär ha att göra med yngsta dotterns tröja många timmar! Sannolikt över sommaren om jag ska vara ärlig. Jag stickar ju bara när jag tittar på tv och det blir det mindre av på sommaren helt naturligt.

Kram 🐘

@Tofu Jag grubblar inte nattetid speciellt ofta längre, men nu fick jag problemet presenterat för mig kl 17 igår kväll, så då följde det med mig in i drömmen.

När jag vaknade kl 4 var jag blixtepigg. Det var som om min hjärna väckte mig. ”Hörrudu, jag har löst det där problemet nu, jag tänkte så här…” Och sen tuggade lösningen på i en loop, om och om igen.

Det var helt omöjligt att somna om. Det hjälpte faktiskt att gå upp och skriva ner allt, och det tog kanske en kvart. Sen kunde jag somna om två timmar. Det funkade att skriva ner det! Jag har hört talas om det innan, men har aldrig provat det själv i skarpt läge tidigare.

Personalrelaterade problem ska det bli SÅ skönt att slippa till hösten 🙏🏻 Jag har gjort mitt på den fronten i 15 fucking år.

Kram 🐘

Sovit som en stock i natt 😴 Har bara varit på toa två gånger och somnade om direkt. I dotterns säng! Till slut blev vi kompisar, sängen och jag. Vi föräldrar kommer nog att fortsätta sova hos henne växelvis på tisdagar och fredag-söndag ett bra tag. Det känns nice att på nära håll se henne komma mer och mer tillrätta i sin lägenhet.

Det kommer kanske en dag då hon inte vill ha oss här, och ibland funkar det kanske inte att sova här. Helgen 18-20/6 är vi ju i Gbg och flyttar äldsta dottern, så det blir första helgen för yngsta dottern helt själv. Det blir nog jättebra. De äter alla måltider ihop och gör gemensamma aktiviteter här på boendet på helgerna.

Kram 🐘

Hunnit med det jag ska idag riktigt bra. Heja mig! Två jobb gör jag nu, på vardera halvtid. Så får det bli, det är enklast så. På förmiddagen gör jag det jag absolut måste göra med mitt vanliga jobb, och på eftermiddagen gör jag det jag måste med mitt framtida jobb.

Eller hjälper till gör jag snarare, jag är ju delvis rookie även om jag har en hel del erfarenhet som jag kan dra nytta av. Det kreativa och visuella tänket behöver man, oavsett vilka programvaror man använder. Och jag hann med exakt det jag hade tänkt mig utan att stressa, inklusive att köra dottern hit och dit.

En vikarie är på g dessutom, tjoho! En vikarie som jobbat hos oss tidigare och det krävs inte alltför mycket upplärning. Tack och lov för det. Jag har lovat att göra motsvarande det jag gjorde idag resten av den här veckan och mån-tor nästa vecka. Sen är jag ledig för att åka till Göteborg i fyra dagar, och efter det är nog vikarien på plats. Allt löser sig, även om det känns nattsvart ibland. Lite tur är dock bra att ha också.

Jag ska även planera in tid för att ringa den person som har blivit sjukskriven. Jag tror att han behöver prata med någon som vet hur dåligt man kan må utan att man begriper ett jävla dugg hur det gick till. I hans fall tror jag att hemifrån-arbetet knäckte honom. Han har flera rätt så små barn, med noll respekt för att pappa inte kan störas i tid och otid. Barn som delvis har haft hemstudier och däremellan har varit hemma sjuka och hela familjen har tagit covidtest i parti och minut. Stackare.

Äldsta dottern fick besked idag om att hennes uppsats är godkänd! 🥳🥳🥳 På måndag ska de ha en avslutningsceremoni som hon skulle skicka på länk till oss. Allt går att göra på videolänk nu för tiden. Jag är SÅ stolt och glad för hennes skull 😍 Dessa fem år har gått i ett huj och hon har klarat av dem svinbra. Varenda tenta och inlämningsuppgift har hon nailat. Snart inleder hon nästa kapitel i sin yrkeskarriär och på BUP lär hon få patienterfarenhet så hon storknar. Hon vill helst jobba nära klienterna säger hon.

Kram 🐘

Även den här dagen har flutit på bra. Det stora lugnet har nog drabbat mig också @torn 😍

Först mitt vanliga jobb på förmiddagen och sen mitt hjälpa-till-jobb på eftermiddagen. Hunnit med att vaccinera mig också, tjoho! Och skjutsa dottern fram och tillbaka. Det här är näst sista veckan som det är mitt ansvar att skjutsa henne. I över ett år har vi hållit på med det.

Från den 21/6 ska hon åka med kommunens bilar. Den 8/6 får hon sin andra spruta. Men det är faktiskt en riktigt bra ”övergång” att köra henne på morgonen och eftermiddagen. Det känns otroligt skönt att få möjlighet att läsa av hennes dagsform och humör, småprata lite. Lite i taget tänjer vi på navelsträngen. Även en sådan sak som skjutsande kan vara positiv om man tänker efter. Talesättet ”Inget ont som inte har något gott med sig” stämmer ofta.

Mitt hjälpa-till-jobb är så otroligt roligt, och jag kan knappt vänta tills jag får göra det på heltid. Sakta men säkert lär jag mig lite mer för varje dag och jag känner mig nöjd med det jag gör. Jättenöjd. Jag är absolut inte perfektionist i något sammanhang, inte heller på jobbet.

Allt ska ge mer än det tar. Det är min nya devis. Jag nördar inte ner mig i detaljer eller överarbetar. Jag försöker alltid jobba så effektivt som möjligt utan att slarva. Jag märker att flytet sätter sig i fingrarna lite bättre för varje dag och jag finslipar dagligen på rutinerna för att göra rätt sak vid rätt tillfälle.

Jag har inga problem med att säga ”det hinner jag inte” till min chef angående mitt vanliga jobb. Det enda som inte får ske är att någon ny vikarie inte hinner förberedas på rätt sätt, så att hen i värsta fall känner sig bortglömd. Men jag föser mina ”kossor” framför mig, ingen får glömmas bort, och tids nog får jag in alla i fållan.

Det som bekymrar mig allra mest är att min tjänst inte ens är utlyst än. Rekryteringar tar tid, och snart är det sommar. Det är ju knappast en arbetslös som de ska rekrytera.

Idag fick jag ett jättefint vykort av äldsta dottern. Ett vykort som hon målat själv, ni vet sådana där fina sirliga mönster som man fyller med färgpennor. Hon är hooked på sådana målarböcker och det finns fina vykort att måla också. På kortet gratulerade hon mig på Mors dag och beklagade att hon inte kommer ner den här helgen. ”Men tro inte att du inte är viktig för det är du, jag älskar dig” ❤️ Och sen berättade hon att hon köpt en fin present som jag får nästa helg när vi träffas. Gulle ❤️

En riktigt bra torsdag och imorgon blir det en bra fredag. Det känner jag på mig.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Det låter bra, hoppas allt är lugnt i dag också!😍 Gött med vaccinet! Jag ser alltid tydligt på ditt sätt att skriva här på forumet om du har det lugnt eller mindre lugnt.🥰

Kram

Jag har ett knep för att bara göra det absolut viktigaste på jobbet just nu - och inte låta de två jobben inkräkta på varandra, för då blir det varken hackat eller malet. Fullt fokus på en sak i taget är det enda som funkar.

På förmiddagen står jag med min laptop och jobbar i köket, vid mitt ihopfällbara stå-barbord som jag köpte för detta ändamål. Perfekt plats för videomöte med dagsljus i ansiktet och en vägg bakom mig med alla fina broderier som jag samlar på. Sen mal jag mig igenom e-posten och gör endast det som absolut måste göras. Idag var det förberedelser inför ankomsten av nästa veckas vikarier, presentera nästa veckas schema och lite till.

Sen stänger jag av datorn vid lunchtid och efter lunch startar jag upp datorn igen inne på mitt hemmakontor, där jag har stor skärm och skön kontorsstol. Sen öppnar jag inte ens e-posten på hela eftermiddagen utan fokuserar mig enbart på mitt hjälpa-till-jobb. Nu verkar det som om räddaren i nöden, vikarien som vi fått tag på och som har jobbat hos oss tidigare, kan börja jobba redan på onsdag så jag behöver bara bita ihop några dagar till.

Ikväll har jag ställt in min medverkan i det gemensamma fredagsmyset med dottern och hennes pappa. Jag ska köpa en smörgåstårta till dem och sen lämnar jag av dottern som vanligt vid tretiden och åker hem igen och jobbar. Har inte lust att bli sittande sent ikväll. Jag köper nog smörgåstårta till mig själv också, de har små sådana på Maxi.

Allt löser sig. En sak i taget. Andas, andas, andas.

Chill helgkram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Men tro inte att du inte är viktig för det är du, jag älskar dig” "
Vilken fin dotter du har 💕 det är det viktigaste som finns, äkta kärlek ❤️
💕sländan

@Sländan Ja, det var så fint skrivet. Jag är glad att jag har lärt mina flickor säga ”jag älskar dig” ❤️ De får ofta höra det av mig, och yngsta dottern säger det varje gång vi skiljs åt. Och det är inte slentrian, det syns i hennes ögon att hon menar det.

Deras pappa är mer obekväm med starka ord. Äldsta dottern brukar säga att han visar sin kärlek i handling istället och det är sant. Och bra. Men ibland gör det gott i hjärtat att få höra/läsa det också.

Chill helgkram 🐘

Fullt ös nonstop och fyra timmars övertid slutade den här dagen med. Ytterligare fyra timmars övertid tidigare i veckan. Jag har just tjänat in två dagars ledighet i anslutning till nästa helg.

Min kollega erbjöd sig att göra något mer så att jag slapp sitta så länge, men jag var benhård med att hon skulle ta helg. Jag är rädd om henne, det sista jag vill är att hon ska pressa sig sjuk.

Jag är rädd om mig själv också, men i helgen gör jag noll knop. Möjligen diskar jag, för det behövs 😂 Det är något med stress och disk som är en issue hos mig. Som om jag liksom inte kan förmå mig att göra det när huvudet är fullt av annat och tiden knapp. Nåväl, disken springer inte ifrån mig. Tyvärr 😉

Imorgon är det lördag och det betyder att jag gör precis vad jag vill. Det jag känner att jag har lust att göra. Inga måsten. Inga borden. Bara lust.

På söndag räknar jag med att bli bjuden på middag, även om äldsta dottern inte kommer ner. Jag har ju en dotter till, och hon har en pappa som kan fixa. Han har ju dessutom en egen mamma att fira också.

Vet ni att det som mammor önskar sig allra mest i mors dags-present är att bli bjudna på middag? Det är min stående presentönskan sen jag flyttade till lägenhet. Tidigare önskade jag mig alltid en hammock, men min balkong är lite för liten för en sådan tyvärr.

Chill helgkram 🐘

Efter några dagar på hjälpa-till-jobbet (som blir mitt nya jobb till hösten och jag har ju dessutom hjälpt den kollegan som blir min närmaste kollega då) så är mitt huvud ännu mer fullt av tankar på hur vi kan jobba mer hållbart och effektivt. Så full av tankar är skallen att jag vaknade klockan 4 i morse av att min hjärna började mala: ”Vi kan göra så här och så här och så här...”

Jag fick gå upp mitt i natten och äta frukost och dricka kaffe och kolla läget i cyberrymden för att hjärnan skulle lugna ner sig. Sen somnade jag om och sov ytterligare tre timmar. Skönt. Det är så onödigt att tänka på jobbet en ledig lördag, åtminstone nattetid. Det är dessutom ingenting som jag ska presentera för någon än på några månader. Jag har gott om tid att fortsätta processa det. Den första jag ska presentera mina idéer för är den närmaste kollegan, men det blir först till hösten. Sen ska jag stånga mig blodig för att vi får igenom våra idéer. Och jag ska jobba på att få med mig henne på tåget.

Skriver ner det jag tänkte på i natt, mest för att ha det på pränt.

Vi jobbar växelvis i 2-veckorscykler: 1) mån-fre kl 8-17, 2) tis-fre kl 10-19 (utan lunchtimme). Det ger oss fyra timmars ”flex” på två veckor att använda vid behov och att vara ledig lör-sön-mån varannan vecka ger oss återhämtning. Den som jobbar mån-fre kan lugnt lämna över till den andre och sluta jobba i tid. Måndagar kan man jobba ensam, det är väldigt mycket mindre att göra då. (Dessutom finns det nog utrymme att jobba lite framåt på fredagkvällen.) Den som jobbar mån-fre jobbar även helgdagar som infaller mån-fre så slipper vi stressa ihjäl oss i samband med storhelger. Den helgkompledigheten ska tas ut i direkt anslutning helst, åtminstone innevarande månad.

Den som jobbar mån-fre jobbar på plats och deltar på alla möten, medan den som jobbar kväll kan jobba hemifrån (vilket jag vet att min kollega gärna vill). Vi listar alla arbetsuppgifter och delar upp dem mellan de två rollerna efter tid på dagen de ska göras, alla lite senare saker hamnar på kvällspasset.

Vi listar allt material som andra ska leverera till oss och sätter en tydlig deadline för att vi ska få flow i arbetet, och den deadlinen ska hållas. No more ”det blir som det blir”. Jag ska piska kollegorna att hålla deadline. Eller som kollegan uttrycker det ”du kan försöka valla in...” Inget mer försöka, jag är van vid att fösa mina kossor framför mig så att valla in några får också fixar jag galant. Tricket är att tydligt deklarera sin förväntan och sen tjata, tjata, tjata.

Varje dag ska vi ha gemensam fika på video kl 10 och 14.45. Punkt. Man behöver småprata om ditt och datt för att på riktigt lära känna varandra, och det behövs i sin tur för att få en tillitsfull relation. Plus att man behöver pausa hjärnan från jobb ibland. Gemensamma jobbluncher IRL ska vi ha ibland, typ på halva vägen mellan jobbet och respektive boende. En gång i månaden till att börja med, sen helst varannan vecka.

Jag har också detaljerat tänkt ut vilka arbetsuppgifter som kan passa på de olika rollerna. Jag har också funderat över hur vi kan förenkla vissa delar av produktionen så att den kräver minimal arbetsinsats, och där har jag en del konkreta idéer.

Jag har också bestämt mig för att vägra sitta på den arbetsplats i lokalen som min chef tycker att jag ska sitta på. Då skulle jag sitta ihop med de andra mellancheferna som pratar oavbrutet. Och det ska de göra, i deras jobb ingår att diskutera, men jag skulle störa ihjäl mig. Jag måste koncentrera mig. Detsamma vet jag att min kollega tycker, så jag ska strida för att vi får tillgång till en lugnare del av lokalen.

Jag förstår att intresseklubben antecknar 😉 Som vanligt är jag onödigt detaljerad, men de här orden behövde nog komma på pränt som en del i processen. Ni fattar att min hjärna är onödigt detaljerad en ledig lördag klockan 4 på morgonen 😫 Det är liksom svårt att hejda den, jag är ju knappt vaken när den sätter igång.

Begreppet ”sova på saken” har verkligen levlat upp i nykterheten. Jag var duktig på det innan, men nu är jag om möjligt ännu bättre på det. Det händer ju lika mycket nattetid som dagtid vad det gäller processande av olika dilemman. Hur kunde jag bara supa bort den förmågan i alla dessa år?

Kram 🐘

Solen skiner hos mig. Jag ska börja dagen med att diska - nu har det nått en nivå som inte ens jag står ut med 😫 Sen ska jag åka till McDonalds och köpa med mig en kycklingsallad (blixtegod 😋). Efter det ska jag åka till ett ställe där jag vet att det finns orkidéer, för det är tydligen dags för det nu. I det här länet finns mest en massa sten och stenblock (omfattande stenindustri i början på 1900-talet), men det finns också en hel del grus/sandåsar och där trivs orkidéerna 😍

Kram 🐘

@Andrahalvlek OMG 😳 Din hjärna jobbar verkligen för fullt på natten.😂 Jag kan känna igen det där, men för mig är det om jag har tex en riktigt seriös fisketur planerad. Då ” planerar” jag liksom i sömnen. Och det är faktiskt bra ibland, det kan innebära att jag gör rätt när det blir skarpt läge.

Ha en go dag! Kram 🤗

@Andrahalvlek hög tid för att titta på orkidéer nu. Det gjorde vi på Kristi Himmelfärd. Otroligt vackert. Låter jobbigt med dina nattliga förberedelsetankar, men kanske inte så mycket att göra något åt. På ett sätt kanske bättre att vakna en lördagsmorgon när du faktiskt kan somna om, än en onsdagsmorgon.

Kram!

Idag har jag diskat, tjoho! Fixat med min kombucha och mixat nytt äpple-citron-ingefära-mos.

Köpte med mig kycklingsallad från McDonalds och åkte på orkidé-jakt, och hittade några få. Området ifråga har jag inte besökt på många år (25 år kanske) och det ser helt annorlunda ut. Mycket betesmarker med högt gräs men inte en enda ko i sikte. Sannolikt inte alls bra för orkidéer, de behöver betad mark för att inte dö ut i det höga gräset. Sorgligt, för min minnesbild var orkidéer så långt ögat såg typ, som en liten bit av Öland mitt i vårt landskap.

Folket som bor på gården i området verkar folkilskna för det fanns grindar och varning-för-hund-skyltar överallt, så jag gick en rejäl omväg runt husen och försökte hitta bra upptrampade stigar. Det märktes att inte så många går just där längre för stigen var bitvis svår att hitta och jag rev mig rejält på slånbuskar.

Men jag hittade en fin sten mitt i en frodigt grön betesmark där jag kunde äta min medhavda lunch med utsikt ut över sjön. Såg en ormvråk och hörde göken från norr, väster, öster och ibland från flera håll samtidigt. Efter det körde jag till en närliggande sjö (med brygga) och badade och det var riktigt skönt.

En tretimmars höneblund på det så kan jag summera det som en bra ledig lördag.

Kram 🐘

Nu har jag haft min kombucha ett tag. Några månader? Ett halvår? Ett år? Himmel, tiden går och jag har ärligt talat ingen aning om hur länge kombuchan har bott hemma hos mig. Jag vet inte heller om den tillför de goda bakterier som min tarm behöver, men jag gillar att smaksätta mitt vatten med kombucha. Vätskan blir syrlig som vinäger, på ett alldeles speciellt kombuchasätt.

Jag köpte en treliters-tillbringare med tappkran på dollarstore. Perfekt för kombucha! Sen köpte jag kombuchasvampen Scooby med startvätska på nätet. Sen matar jag Scooby med sockersött te var 14:e dag och efter två matningar tappar jag upp cirka 1,5 liter färdig kombuchavätska. En halvliters pet-flaska med vatten spetsar jag med cirka en tesked kombucha. Man får prova sig fram till rätt koncentration och smak.

En sats sockersött te: 1,5 liter vatten + 1,5 dl socker + 3 msk ekologiskt te. Koka upp och låt sen svalna innan man häller vätskan i tillbringaren (tet ska silas!). OBS: Ta försiktigt upp scoobysvampen med avkomma innan du häller på tet, och lägg sen tillbaka scoobysvampen försiktigt på toppen. Avkomman brukar jag kasta.

Två sådana ”matningar” gör jag med 14 dagars mellanrum, och sen är det dags att tappa igen. Jag är dock inte superpetig med tiden. Det syns tydligt när vätskan jäser och det bildas ett ”lock” ovanpå. När ”locket” är några mm tjockt är det antingen dags att mata igen eller tappa på vätska. Tillbringaren ska man täcka med en bit tyg, så att vätskan får jäsa och andas.

Avkomman är liksom nya kombucha-svampar som lägger sig som ett lock överst i vätskan. Så i praktiken borde jag kunna ge bort en sådan avkomma ihop med lite startvätska till en vän om jag skulle vilja. Ska prova det någon gång. Efter att jag har tappat vätskan behåller jag några dl kombuchavätska i botten av tillbringaren. Jag tar upp och putsar av originalsvampen Scooby och torkar av insidan av tillbringaren med papper - och sen börjar jag om igen.

Det som händer är att te ihop med socker börjar fermentera, dvs ruttna. Ungefär samma process som sker i surkål. Sockret används för jäsprocessen och med tiden blir vätskan sur istället för söt. Och som sagt, vilken nytta det ger har jag inte full koll på, men det är gott att smaksätta mitt vatten med.

Jag låter flaskorna med vätska stå framme på diskbänken och då fortsätter jäsprocessen. Jag använder små 33 cl pet-flaskor till vätskan och det är viktigt att inte fylla dem med tanke på jäsprocessen. Öppna och släpp på trycket ibland. Jag silar vätskan när jag häller den på vattenflaskorna för det bildas rätt mycket geléklumpar i vätskan som inte är så goda att dricka - rätt äckligt att få dem i munnen faktiskt.

Kram 🐘

PS. Idag sov jag till kl 9, men jag släckte först kl 2 så @Torns teori om sju timmars nattsömn stämmer kanske på mig också.

Har haft en alldeles underbar mors dag ❤️ Det var endast äldsta dottern som fattades mig. God mat, trevligt sällskap, hela eftermiddagen sittande ute i solen och bad i sjön som pricken över i.

Hade badtermometer med mig och det var 17 grader i sjön. Yngsta dottern förvånade mig eftersom hon också hoppade i vattnet. Trodde hon skulle banga när hon kände hur kallt det var. Hennes pappa hetsade henne lite och sa ”kolla, du måste hoppa i som mamma gör” och då hoppade hon också i av bara farten. Men hon blev lite chockad och hon tog sig snabbt fram till badstegen igen.

Det blev mycket gött tjöt med ex-svärföräldrar, ex-svåger och -svägerska med medföljande mamma. Pratade lika mycket som jag brukar, inget märkte att jag inte drack alkohol. Ingen alkohol i världen hade kunnat förhöja den här eftermiddagen, tvärtom. Nu bränner det lite skönt i ansiktet av solbränna. Det vore så skönt med en höneblund nu, men jag ska nog motstå frestelsen för nattsömnens skull.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag har varit nere i Onsala hela dagen och var inställd på att ta ett dopp i havet, men jag fegade ur! Jag har blivit feg (eller om det är förnuftig) men konstaterade att jag kände inte för att bada i det 14 gradiga vattnet, och då gjorde jag inte det. 😂

Det är nästan läskigt med min 7 timmars sömn som jag har haft ett bra tag nu. I förrgår somnade kl 00.00 och vaknade blixtepigg exakt kl 07.00, vi snackar om prick 07.00, på minuten.😅 Gött med lite solbränna! Det har jag också fått, trots att jag inte badade.

Kram