Anonym26613

@Andrahalvlek skrev:"Nästa vecka tar jag det lugnare, viss levererans är gjord och övertiden ska tas ut direkt. Så det blir kortare dagar nästa vecka."
Jag hänger med på din lugnare linje! Ingen tackar oss om vi jobbar oss sjuka 🙏💚 Tack för påhälsning på min tråd ❤

@Sattva Det var ju så. Första åren var vi osams om alla hushållsgöromål och bråkade massor. Efter 24 år gjorde jag allt som hade med hushållet att göra, så vi slapp tjafsa för jag orkade inte tjafsa mer. Och nu gör min dotter samma resa 30 år senare, eftersom hon har valt en man som är en kopia av hennes pappa, på det området åtminstone.

Jag förstår sen savannens tid att vi har olika skills nedärvda. Kvinnor har hållit ihop familjen, barn och gamlingar, och har sett till att familj och husdjur får mat (många bollar i luften samtidigt, stor förmåga att ”trolla med knäna”) medan mannen har jagat eller krigat (fullt fokus under lång tid, verkligen slappa och slöa däremellan).

Och visst ska man utnyttja sina skills, men en viss nivå av hygienfaktor krävs ändå. När dottern blev ihop med sin kille för nio år sedan gick hon i åttan och han i nian. Hans morsa gjorde fortfarande hans frukostmackor till vardags och han hade aldrig dukat av sin tallrik efter maten ens. Dottern fick lite att jobba med minst sagt. Med det startläget har hon förvisso kommit långt, men det är hon som får pusha honom - han tar inte ansvar för sin egen utveckling. Bebis.

Kram 🐘

Inlägg på jämställdhetsdebatten..😁..Visst är det vi mammor OCH pappor som har barn, som visar ungdomarna hur ett jämställt förhållande ska se ut..Jag har haft svärsöner (fd)..Som fortfarande ville vara barnet i förhållandet..Idag har döttrarna väldigt jämställda män..En av svärsönerna gör mycket mer än min dotter i hushållet. Ofta står jag och han tillsammans och kockar..Jag ser till att min son ska kunna diskutera, planera, laga mat, tvätta, meka, ja allt möjligt, för att klara sig bra i livet. Hoppas min blivande svärdotter och jag kommer överens..😅..Min son sa redan som liten att” mamma, jag ska ha en tjej som gillar skolan..Jaha, sa jag varför det? Jo för då är hon smart..🤓..Vi får se.. Hon kan nog vara smart ändå..Kul med våra ungdomar och barn ialla fall..🍃💕🍃

@miss lyckad Barn gör inte som vi säger - de gör som vi gör.

Att jag nämnde just mammor är för att det är så märkligt att fortsatta generationer kvinnor gör samma misstag med sina söner som tidigare generationer har gjort. (Nu generaliserar jag givetvis, många bra undantag finns förstås.) Curlar man sina barn, pojkar eller flickor, så blir de bortskämda och oförmögna att ta eget ansvar för hem och hushåll.

Ibland måste de lära sig den tuffa vägen. Jag minns fortfarande känslan när jag var 20 år och kom hem hungrig efter jobbet och konstaterade att kylen var tom, eller känslan då jag återigen hade glömt tvättiden. Jag fick lära mig att göra annorlunda helt enkelt. Men min yngsta dotter har på grund av sin utvecklingsstörning inte förutsättningar att lära sig, så hon måste coachas muntligen. (Inte curlas helst, även om hon är väldigt curlad också.)

Så länge vi hade växelvis ansvar för barnen så lät jag deras pappa göra precis som han ville. Hans vecka - hans ansvar. Nu när yngsta dottern ska ha ett eget hushåll vill jag dock att vi har samsyn om vissa saker, lägger ribban på samma nivå.

Han är arg på mig för att jag belönade henne med cola de tre första veckorna (en cola per natt hon sov själv), så det lyckades han få bort förra veckan. Nu får jag försöka förvalta det kommande vecka. Jag är arg på honom för att han inte haft den koll han borde - på städning, matlagning, vattna blommor, uppmärksamma konflikten med en granne på boendet etc.

Så får det vara ett tag, tids nog kan vi båda backa helt från dotterns hushåll. Det finns ju personal inblandad i detta också, sex olika personal med jättekonstiga arbetstider och noll kontinuitet. Det är inte konstigt att saker faller mellan stolarna.

Åter till jämställdhetsdebatten. Att äldre generationers kvinnor har mage att ge sina svärdöttrar dåligt samvete är så knäppt att det finns inte. Det gjorde åtminstone inte min ex-svärmor. Hon löste det genom att handgripligen utföra sysslor i vårt hushåll som hon tyckte att hennes son borde gjort. Också väldigt knäppt. (Vi bodde grannar.) Hon avlastade mig i hushållet kan man säga, men inte fan lärde han sig att sköta ett hushåll. Han fyller 58 år men hon curlar honom fortfarande av ohejdad vana.

Kram 🐘

Så ditt ex fortsätter att vara en curlad morfar i framtiden kanske?😂..Låter lite passivt, om du frågar mig..Förstår att det är många som ska vara med och ”lära” er dotter att bli vuxen..Det är såklart komplicerat när ”lärarna”inte gör lika, när man ska lära sig saker. Min mamma hade ju 8 barn, och vi har fått lite olika uppväxt allihop..Beroende på både ekonomi, mammas civilstånd, och boende.Vår största tillgång är samarbete..Vi är bra på det allihopa. Inte så konstigt egentligen..😅

@miss lyckad Mm, en curlad morfar blir han nog 😂 Och jag är ensambarn i en dysfunktionell familj så samarbete var inget som jag fick lära mig hemma. Ska det blir bra (eller ens bli av) så får jag göra det själv. Det var vad jag fick lära mig under uppväxten. Vi har alla våra egenheter att jobba med.

Kram 🐘

Har inte gjort många knop idag, har inte ens tagit mig utomhus. Sämre väder idag än igår. Slutförde mitt ”uppdrag” hemma hos dottern, åkte hem och vilade, och vilade och tog en höneblund. Snart ska jag hjälpa min mamma med räkningarna, sen ska jag nog vila lite. Eller gå ut, nej badkaret får det bli.

Sen ska jag vila lite till, för i morgon blir det fullt ös på jobbet igen eftersom det kommer två nya praktikanter, som sedan ska jobba hos oss i sommar. Sköta introduktionen digitalt är supersmidigt, då kan alla dela sin skärm och det är enkelt att visa eller vägleda muntligt. Att hänga över någons axel känns obekvämt i dessa coronatider. Sen ska vi faktiskt träffas IRL också efter lunch imorgon, då jag ska visa dem runt i huset och presentera dem för de få som finns på plats fysiskt.

På torsdag tar jag första sprutan, tjoho!

Kram 🐘

Tröttheten kommer ikapp när man vilar. Det är då som den stora tröttheten rullar in. Den som får mig att sitta och fånglo. Precis vad jag behöver.

Min hjärna brukade skrika efter vin då också, men inte längre. Nu skriker den efter choklad istället. Så den fick smörgåstårta och choklad. Hoppas den sover gott på den kosten. Helt sockerbedövad.

Kram 🐘

Samma lika här! Minus smörgåstårta.

Det är så skönt att kunna unna sig vila på riktigt.
Tack @Andrahalvlek för att du visar/t vägen!

Vi tar en kopp rogivande te också och lite kvällsmeditation i sängen senare så ordnar sig nog sömnen trots sockret 🥱.

Kram 🧡🤗🦢

@Soffi Kvällsmeditation är jag lite sugen på att introducera i mitt liv faktiskt. Behöver hitta en bra tid på dygnet för regelbunden träning.

Jag har utövat mindfulness mycket historiskt, men jag har en tendens att lägga av med det när jag mår bra. Mindfulness ska utövas när man mår bra för att man ska ha nytta av det när man mår dåligt.

Nu tar jag bara till det som verktyg när jag mår riktigt dåligt. Inte bra alls. Det är som att bara ringa bästisen när man är helt under isen.

Kram 🐘

Det är väldigt mycket tv-reklam för vin i samband med ”Wahlgrens värld”. Vem är målgrupp för det programmet? Medelålders kvinnor som jag sannolikt. Minst 4-5 olika sorters vin är det reklam för i samma program.

Kram 🐘

Kollade på ett annat femman-program sen, också med massa tv-reklam för olika vinsorter. BiB förstås. Kan inte påminna mig om att det är så mycket vinreklam på fyran. Kan de ha tagit olika beslut i den frågan kanske? Jag vet ju att viss media väljer bort spelreklam tex, så kanske kan de välja bort vinreklam också?

Vore hedervärt i så fall. Dricker gör folk ändå så det räcker och blir över, utan reklam. Att som nynykter tvingas se de romantiserande alkoholmiljöer är vidrigt omänskligt. För egen del bryr jag mig inte ett dugg, det lockar mig lika lite som att spela på någon spelsajt.

När man kollar på tv dagtid är det tonvis med spelreklam. För att de tv-programmen vänder sig till personer som är hemma dagtid, arbetslösa eller sjukskrivna. De säljer drömmen om den stora vinsten som förändrar livet. En gång räknade jag till tio olika spelbolag i reklam inför ett tv-program. Så cyniskt! Fullständigt vidrigt 😡

Kram 🐘

Kom på att det måste bero på att kanal 5 ägs av ett bolag utomlands och därför får man ha alkoholreklam. Till skillnad från tv4 som ägs i Sverige, och i Sverige får man inte ha vinreklam. Visst är det så, eller? (Fast jag ser vinreklam i print ibland.) Oerhört märkligt. Folk som kollar på femman bor och verkar i Sverige, i vilket land som bolaget ägs är verkligen inget som folk bryr sig om. Snacka om att kringgå regler. Regler som finns för folkhälsans skull. Spelreklam borde också förbjudas 😡

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja det är förbannat mycket reklam för både alkohol och spel överallt! Jag vet inte riktigt vad det är för regler, men det finns ju överallt. På Facebook tex kommer det upp en massa alkoholreklam hela tiden tycker jag. Vi blir ju som sagt inte det minsta sugna på att dricka av det, snarare tvärtom, men det är störande att bolagen tjänar pengar på något som förstör så mycket för många. Jag blockar alltid all sådan reklam, men funderar på att anmäla den hädanefter. Kanske ska skriva till dem att jag höll på att stryka med pga ett återfall som deras reklam orsakade.😂 I bla USA är det ju riktigt tuffa regler om någon råkar illa ut. Farliga Ikea-möbler som kan välta osv. Nä, det är ju inte rätt att ljuga, men det hade varit kul att se om man får någon respons från Facebook.

Kram

@Torn På fejjan har jag nog redan blockat alkohol och spel, jag får mest upp sådant jag googlat på eller redan näthandlat - och det är också väldigt störande 😡

Skriv du till fejjan, men de lär inte svara tyvärr. Deras makt är större än man kan förstå, de gör precis som de vill.

Har ägnat en stund i eftermiddag åt att lägga upp ett nytt instagramkonto till yngsta dottern, hon hade fått sitt konto kapat. Lika bra att starta helt nytt och anmäla det gamla. Minskade från 280 till 80 som hon följer. Men det fylls nog snart på. Hon klickar ”ok” på allt 😫

Jag får kolla hennes mobil med jämna mellanrum, städa bort olämpliga typer. Hon vet att jag gör det, ofta säger hon nästa morgon ”tack mamma för att du tog bort han”. Hon fattar ju bara hälften, vet inte riktigt vad folk vill ibland.

Jag är dock inte speciellt orolig, folk gömmer sig bakom skärmen så risken att någon skulle söka upp henne är i princip obefintlig.

Kram 🐘

Förra veckans stök fortsätter. Den person jag täckte upp för i fredags blir sannolikt långtidssjukskriven. Han ska till läkare på onsdag. Dubbelsuck. Eller trippelsuck snarare.

Jag har nu sagt att jag kan göra 1, 2, 3. Jag tar ansvar för det och gör det jobbet när jag har tid. Knör in det i kalendern, slänger ut lite annat. Avbokar några möten, lämnar över vissa saker till min chef. Att prioritera innebär att man väljer bort, inte att-göra-listan blir ännu längre. Om man kan välja bort.

Det mest går att välja bort. Saker förändras, folk blir sjuka eller har anhöriga som blir sjuka så att de måste avstå. Allt går, bara man vill. Hur resultatet blir beror på förutsättningarna. Goda förutsättningar - gott resultat, kassa förutsättningar - kasst resultat. Men ändock ett resultat. De två saker jag väljer att välja bort imorgon, och dumpar i knät på min chef istället, vill jag gärna slippa. Så man kan säga att jag vinner på det här. Så kan man se på saken om man är gräsligt positiv 😉

Nu ska jag istället hitta det absolut effektivaste sättet att göra just dessa tre saker, som en mjukstart på mitt nya jobb till hösten. Då ska jag vara ansvarig för rubbet, ihop med kollegan som idag har full koll. Det som blir spännande i den konstellationen är hur jag ska påverka och göra på mitt sätt utan att hon känner sig överkörd. Hon har gjort på ett sätt, och plötsligt vill jag göra på ett annat sätt. Det gäller att kunna peka ut fördelarna noga då. För att kunna göra det måste jag ha lite mer kött på benen. Man kan inte leva på gamla meriter.

Min chef är igång och försöker hitta en sjukvikarie. Hon lär inte lyckas, men försöka kan hon alltid göra. Vi får nog försöka stuva om bland styrkorna.

Ja ja, det blir sommar snart oavsett vilket. Allt löser sig på något sätt. Känner mig rätt chill ändå. Det känns bättre att säga vad jag kan bidra med, istället för att fråga vad jag kan bidra med. Stor skillnad faktiskt.

Kram 🐘

@Tofu Mental balans? Det är ju just balansen som är så jävla svår. Jag har dock ett tydligt här-och-nu-tänk som har blivit ännu bättre i och med nykterheten. Har jag ett möte så har jag ett möte fullt ut. Det stora problemet är att hitta flowet och få lite större grejer gjorda när man springer från möten till möten. Jävla möten som styckar upp arbetsdagen 😡

Jag är noga med att pausa och vila, gärna ta en höneblund om tid finns. Promenader är viktigt, naturen är väldigt läkande för mig. Och varva ner med att sticka framför tv:n. Himmel vad jag har stickat mycket de senaste 15 åren. Kunde inte sticka alls innan, jag började med det som en aktivitet för återhämtning efter min första utmattning.

Har precis stickat klart en poncho till äldsta dottern och nu har jag börjat med en tröja i regnbågens alla färger till den yngsta. Min första tröja faktiskt. Oftast har jag stickat mindre saker som mössor, vantar och raggsockor. Det är så skönt att bli klar snabbt. Med stora stickor kan jag sticka en mössa på en kväll. På senaste tiden upplever jag det dock skönt att bara nöta på, att låta det lilla bli stort med tiden.

Skriva här på forumet är viktigt också. Ta mig tid att reflektera och analysera för att sen prova nytt, göra om och göra rätt förhoppningsvis.

Kram 🐘

Gårdagens personalbekymmer, med en långtidssjukskrivning i pipeline hej och hå, satte sina spår på nattsömnen. Min hjärna är verkligen ett självspelande piano. Klockan 4 i natt hade min hjärna hittat en lösning på problemet, åtminstone en dellösning. Jag var tvungen att gå upp och skriva ner det, för det var omöjligt att somna om annars. Sen kunde jag somna om några timmar och maila iväg min lösning till min chef i morse när jag vaknade. Nu är skiten i fläkten. Allt löser sig på något sätt.

När jag vaknade i morse var hjärnan fortfarande fullt upptagen med jobbekymret. Strax före kl 8 kom jag på att jag skulle ha hämtat dottern på boendet klockan 7.30 för att skjutsa henne till daglig verksamhet. Suck. Jag smsade henne, boendet och hennes jobb om att jag försovit mig men att jag var på väg. Då slapp jag stressa livet ur mig.

Hon reagerade ovanligt positivt. ”Okej, jag väntar utanför.” Försovning kan hon relatera till, sånt händer. Precis på samma sätt som hon kan relatera till att saker blir inställda om någon blir sjuk. Därför säger jag alltid att någon har blivit sjuk om något blir inställt, det köper hon direkt. Att ens lägga krut på att försöka förklara exakt orsak är slöseri med allas energi.

Nu på förmiddagen är det hyfsat lugnt. I eftermiddag blir det lite körigare. Så jag tar en höneblund på lunchrasten och sover ikapp lite av den förlorade nattsömnen. Andas, andas, andas.

Kram 🐘

När det är stökigt är det bästa att ta en dag i taget, även i jobbsammanhang. Ett helvete i taget liksom.

Den här dagen slutade bättre än den började. Allt har gått bra idag, jag har gjort det jag måste göra och sen tog jag en timmes höneblund mitt på dagen.

Jobbekymret har lättat lite. Vi har en bra lösning på gång, så nu håller vi bara tummarna. Jag behöver i så fall bara stötta på halvtid under begränsad tid. Jag behöver inte fundera på det mer i natt åtminstone.

I natt sover jag hos dottern. Hon mår fint, allt är lugnt på den fronten. Att hon trivs här och mår bra fyller mig med enorm tacksamhet varje dag 🙏🏻

Kram 🐘

Det är så häftigt att läsa om dina strategier för att hantera vardag, stress och livet i stort och smått. Det är så lätt att glömma när livet rusar på och man själv springer efter. Men du minns och gör. Jag jobbar på att lära mig det här.