Nykter livet ut

Profile picture for user Geggan

Gratulationer också från mig @Se klart ! Så lång tid är fortfarande bara en fantasi för mig men jag nöter på. Ser nu fram emot en ramlösa på uteservering efter förmuddagspromenaden

Profile picture for user Se klart

@geggan en dag tittar man upp och inser att man slutat nöta på och själva livet har tagit över, en ofantligt stor befrielse. Alla kommer vi dit. Njut av ramlösa och promenad? Och tack för grattis! Kram 🥰

Inget nytt att rapportera förutom att jag är vaken efter midnatt vilket jag inte varit på länge. Jag sov två timmar på em och det är mer än vad jag tål. Jag börjar få minimalistiska ryckningar i att aktivera mig med annat än bada, läsa, promenera. Börjar även tänka på mina blommor som har vakt hemma- men ändå. Hur går det med allt tro?
Gällande alkohol har jag noll och inget att tillföra, inte en del av min värld längre, over and out. Jag vet inte om mitt liv numera kan betraktas som präktigt.
I så fall en väldigt nöjd präktis. Skönt att bli det på vägen mot 60 (några år kvar). Och det är inte för sent om någon skulle undra. Kram 🤗

Profile picture for user Tofu på besök

@Se klart Låter underbart. Inte präktigt snarare sunt. Är det präktigt så hittar du isf en till här.

Fick med hela familjen inklusive hund att plocka blåbär. Gick förbi grannar som satt och drack vin. Hälsade och sa några ord. Tänkte så skönt att jag kör en skogsrunda istället för att sitta och domna bort som så många gör nu under semestern. Precis som det är naturligt...
Hittade några kantareller med. Stekte och la på hamburgaren. Den fungerar! Riktigt gott tom 🤗

Profile picture for user Sattva

@Se klart Du är du, strunt vilket epitet! Och det är så härligt att kunna stå för den man är, känna att det fakriskt inte går att vara på nåt annat sätt, för då gör man våld på sig själv. Och det gör vi inte längre!
Fick frågan sista kvällen på resan från någon annan deltagare (jag drack apelsinjuice o de andra sangria), om jag har många "såna här saker" jag håller på med? Jag fattade först inte vad hon menade, men det var att jag är vegetarian, dricker inte alkohol, yogar o gör andningsövningar varje morgon. Jag svarade bara helt lugnt o sanningsenligt att jag gör det jag mår bra av. Hon tycker säkert jag är "präktig", Men grejen är ju att det inte är allt på en gång som kommit. Vegetarian har jag varit länge. Alla delar har ju kommit pö om pö. Det blir ett sätt att leva och inget påklistrat eller nåt påtvingat. Bara frihet att leva livet som man själv vill ha det. Eller hur? Så bort med ordet präktig, om det är ett negativt ord för dig❣
Njut av ledigheten!!!

Jag började skriva det här inlägget i @vårs tråd och som en kommentar kring acceptans över de val vi gjort utifrån de erfarenheter vi har och har haft.sen blev det så långt att jag flyttar inlägget hit och vill på intet sätt gå i polemik utan tvärtom tänker jag att det är ett komplement till när vi pratar om att förlåta sig själv och att acceptera de livsval man gjort.

@vår jag håller med dig i nästan allt. Att acceptera sina snedsteg i livet, att se att man”gjorde sitt bästa” och inte ångra mer än nödvändig. Den devisen funkar ju allra bäst om man så småningom tar sig i kragen- ser till att förändra sitt liv. Bli en partner, vän och förälder att räkna med.
Men jag har tex i min närhet en person som jag har två barn ihop med. Många många år sedan vi skildes. Idag är han alkoholist. Hans svek gentemot barnen är för mig nära oförlåtliga. Jag är säker på att han ”gör sitt bästa utifrån givna förutsättningar” men alkohol förvränger hjärnan på människor. Jag har ingen aning om vem han är längre, jag ser bara konsekvenserna av hans agerande. Det kan mycket möjligt vara så att han om ett antal år kommer till rätta med sitt missbruk men då är det för sent. För sent för de här åren med barnbarnen. För sent för de här viktiga vuxen-åren med hans barn (som nu axlas av min man och av mig). Ibland pratar vi här som om vi har alla chanser i världen. Det är möjligt att vi har det men människor runtomkring oss ger upp hoppet. Sveken blir för många, för ofta.
Jag tycker att det finns ett värde i att ha en förlåtande inställning till sig själv, men rätt vad det är har åren gått och människor gått hem och vi är ensamma kvar. Förlåtna eller inte. Vi har begränsad tid. Det är ett verkligt mått. Vi har begränsade chanser. Jag vet inte hur många personer som passerat här under åren som varit riktigt riktigt illa däran. Kanske har de tillfrisknat- kanske är de döda, kanske fortsätter de ge sig själv nya chanser och kring dem finns barn och barnbarn, syskon, vänner, som tvingats ge upp.
Det här är också verkligheten för denna sjukdom. Liksom bröstcancer, alkoholdemens och hjärnblödningar. Levercancer, övervikt och minnesproblem.
Allt det här vet du ju mer än väl men ibland har jag ett behov av att också skriva ner vad det här också handlar om, oavsett hur många chanser vi ger oss så är det verkligheten som löper på parallellt och obönhörligt. Jag tänker ibland på min ex-exman och jag känner inget försonligt längre. Jag ser hans livsval, känner sorg för mina barns skull. Känner ilska- även om jag mer än väl känner till mekanismerna bakom missbruket. Har svårt att acceptera- eller acceptansen handlar mest om att tvingas se en person fu**a upp hela sitt liv trots så mycket som är honom givet.
Jag har ingen anständig plats att ta vägen med de tankarna, de är stränga och handlar helt och hållet om människors personliga ansvar för sina liv och livsval.
Snart ligger vi sju skovlar under jorden. Att inte göra allt - och då menar jag allt- för att hedra sitt lilla ynka liv är nästan oanständigt. Samtidigt brottas jag med känslor av just ”förståelse för”.
Det här är inga enkla saker, nånstans handlar det ju om det existensiella egna ansvaret- för sin egen person. Och jag kan känna mig hård som granit i de tankarna, känslorna. Samtidigt som jag nog inte är en hård person.
Snårigt svammel från mig men jag ville på något vis få det skrivet! Kram alla 💞☀️

@Se klart Det är inte ett snårigt resonemang. Det är snarare kristallklart. Du har rätt att uttrycka din vy. Här finns ju inga rätt eller fel.

Den fråga jag försöker knäcka i allt detta är varför lyckas vissa och andra inte? Vad är haken? Varför har vissa det där stoppet i sig och andra inte? Det kan i min värld inte vara så otroligt skillda penseldrag. Det måste finnas några nämnare som är avgörande här. Jag tror jag kokar ner i skam, självförtroende & livsgnista.

Skam för att man måste kunna syna skam så man kommer vidare och inte ramlar in i offerroll. Självförtroende för att stampa av och lita på sin egen förmåga. Livsgnista för att få till det där lilla jäklar anamat. Det där nu kör jag.

Inte vet jag... Fattar att även mitt ovan kan skapa reaktioner. Dessa behövs ju dock ibland för att komma vidare. Det går ju som du säger inte i all evighet ursäkta allt. Tillslut måste ju saker koka ner i action.

@Se klart Nej hård person elker hårda tankar tycker jag inte. Men ser man en person som man en gång älskat så mycket att man valt att bilda familj med den, gå ner sig i alkoholen så måste man nog bli lite hård för att klara av att stå ut med att se det ske. Främlingar kan man ju förhålla sig till på ett annat sätt. Även medlemmar härinne, där man visserligen tycker väldigt mycket om många. Men det är ändå en annan sak om någon härinne väljer att "ta nya tag" imorgon, igen o igen.
Men jag fattar vad du menar tror jag. Jag kände det så starkt på slutet, att hur många chanser har jag kvar? Man kan inte stoppa huvudet i sanden hur länge som helst, tro att allt blir bra o förlåtet bara för att jag äntligen vänder skutan. Och samtidigt är det aldrig försent, för sin egen skull, att göra förändringar. Men man ska inte ta andras lojalitet för given.
Jag tänker ofta på en patient jag hade för några år sedan. Han hade bränt alla broar i sitt narkotikamissbruk. Han var ung när jag träffade honom. Då var han ren, men hade fått en hjärnskada sista gången han knarkade. Han sörjde oerhört att han bränt allt. Och det hade han. Ingen litade på honom, ingen ville ha med honom att göra. Fast han nu var ren och ville börja om. Jag vet inte vad som hände honom faktiskt efter avslutad behandling.
Så nej, du är inte hård. Det är sant det du skriver.❣

Profile picture for user Kennie

Jag tycker att du har en viktig poäng. Det är aldrig för sent att lyckas bryta ett missbruk, men under den tid man fortsätter missbruka så skadar man dem man älskar och riskerar att mista dem. Men jag tror inte man kan ta in det så länge hjärnan är alkoholberoende, att man verkligen riskerar att förlora livsviktiga relationer, beroendet gör allt för att mörka det faktumet..

Tack @tofu @sattva och @kennie 🙏🏻 Era tankar och reflektioner berikar mig. Ja det är som du skriver @tofu- finns det något gyllene snitt för när eller av vilket skäl man lyckas? Jag vet verkligen inte. Ibland tycker jag något så ”simpelt” som skräck eller rädsla kan vara nog så verksamt för många att bara bestämma sig. Tänker på hur jag blev en löpare (inte värst mycket nu men jag fick en gång från att aldrig ha sprungit till att springa en mil tre gånger i veckan)
Hade inget med hälsa att göra- bara fåfänga. Blev omsprungen av en riktigt snygg och stark tjej när jag var ute och gick med stavar… då jävlar satte jag igång.
Jag har bestämt mig för att klara svåra jobbgrejer av rena konkurrens-tävlingsskäl, och jag har liksom noll vinnarskalle.
Tänker att vi alla- var och en har lyckats med saker i livet. Och att den vetskapen går att plocka fram. Att alla har det ”i sig”. Det gäller att skotta fram- hur tänkte jag då? Vilka egenskaper hittade jag den gången?
För jag går heller inte med på att det är ”så lätt för vissa”. Det är det ju inte! Ingen skulle vända sig till ett anonymt forum och be på sina bara knän om stöd- ifall det var lätt.
Och @sattva du har helt rätt i att det finns något som skevar i perspektivet när det är någon som man skulle behöva räkna med. Som inte går att räkna med. Då inser man.
Klart att han vill vara alla rätt för sina barn. Men om han gör alla fel?
Lägger oerhört mycket ansvar nån annanstans- nån annan (jag!) får lösa.
Lite svirrigt blir det av dessa tankar. Och @kennie, jag tror som du att det ÄR beroendet som gör att man inte kan se klart.
Så blev mitt namn här, för det var vad jag längtade efter mest av allt. En ynnest varje dag.
Tack för tid och tankar, ni smarta och kloka. Kram 💕

Profile picture for user vår2022

@Se klart Precis som du säger pratade jag i mitt inlägg om att förlåta, försonas och ha acceptans med mig själv och mina handlingar. Sen är det en annan sak att förlåta, försonas och acceptera någon annan för dennes handlingar. Jag förstår dig mycket väl att du inte kan förlåta eller acceptera din ex man och känner ilska mot honom. Hans beteende drabbar även andra än bara honom själv, och som far illa. Att han kan förlåta sig själv eller få förlåtelse från andra torde vara svårt då hans handlingar inte är goda. Det är först när/om han får insikt och tar ansvar för sina handlingar som förlåtelse är möjligt. Att han missar barn/barnbarns uppväxt och att det är svårt/försent att reparera denna skada är sorgligt, någonstans plågar det honom säkert. Det enda man själv kan göra är att ta ansvar för sina egna handlingarna och sina relationer med andra.

Den krassa verkligheten är att alla inte har/får/tar chansen och att livet är orättvist. Många drabbas mer av olyckliga omständigheter i livet än andra. Vissa klarar av att ta sig ur olyckliga omständigheter än andra. Det är sorgligt och svårt att acceptera. Det är svårt att ta till sig allt detta, det är så stort och för att överleva måste man nog titta i det lilla, till sig själv emellanåt för att orka. Och vara tacksam för det liv man fått och vårda det väl❤️

Alltså det där med skilsmässor och även när man verkligen satsat för att hjälpa någon msn bryr sig om som inte trycker på den gröna knappen är ju svårt. Den där ilskan man kan känna av det. Är inte just den ilskan ofta grundad i förtvivlan och sorg? Hur mycket man än irriterar sig på motparten så grundas den känslan egentligen i sorg och kärlek? I så fall kanske det är sorgen man ska vårda och acceptera istället för ilskan som mer är ett symptom på sorgen.

@Se klart Jag tycker att du är en vinnarskalle😁. Lite lustigt för jag har alltid tänkt att jag inte har en vinnarskalle i mig, men min man menar annat. Han säger att jag hela tiden lägger manken till att göra bra ifrån mig eller göra bättre ifrån mig och därmed vinnarskalle. Jag har tänkt på det som en person som till varje pris måste vinna, gärna armbågandes fram, med negativ klang. Eller i positiv klang om det gäller en idrottspersonlighet som aldrig ger sig med att tjockt pannben. Min uppfattning av vinnarskalle har förändrats. Så nog har du en vinnarskalle i dig💪🏆🥇💕

@tofu jag tänkte på det du skrev och visst är det så. Jag har nog bara inte orkat närma mig de där känslorna av sorg utan faller mer in i ilskan. Men allt får väl lov att finnas. Är nog arg och sorgsen.
Dock upptar detta längre inte mkt av min tid och mina tankar. Jag har slut på båda delarna tror jag men det var en viktig påminnelse 🙏🏻 @vår - min man (och även min mentor) brukar också säga att jag är vinnarskalle 🤗🤗 vi har mycket gemensamt… när jag gör såna här chefstester brukar jag få resultat som är svårtydda då jag är så lite fokuserad på prestation- och så mycket på relationer. Har inte tidigare setts som ”chefsämne” men jag tror det håller på att ändras. Relationer och byggande av gemensamma erfarenheter - blir så småningom bra på sista raden- också. Och der bryr jag mig om, men ”roligheten” med teamet överträffar vida den halvroliga glädjen över marginaler och miljoner (inte mina pengar eller mitt företag).
@geggan tack för att du peppar in! 😍

@Se klart Jag har också gjort chefstester, blivit uttagen och även påbörjat ett chefsprogram. Jag kände att jag inte hade en bra mentor, han skulle stötta mig under ett år och vi såg på ledarskap på olika sätt. Jag tänkte att om den organisationen ser på ledarskap och att vara chef på det sättet, så kan och vill jag inte bli sådan. Jag är både relations- och prestationsorienterad, men att gruppen funkar är viktigast. Det uppfattningen delades inte, eller så pratade vi inte samma språk eller förstod inte varandra, så jag hoppade av. Jag har istället haft roller som projekt- och processledare vilket passat mig bättre. Då har jag kunnat leda den på mitt sätt, men inte haft personalansvar som en chef, men som ledare närmast gruppen och det har varit roligt. Jag tror som du att relationerna i en grupp är A och O, fungerar de så är det så mycket lättare och roligare att ro något i mål, tillsammans. Hoppas du hittar en roll som passar dig framöver, det är jag säker på att du gör🌸💕

Vaknar ännu en dag till vågornas brus och röster på terassen. Kaffet är på, och den dagliga semester-croissanten inhandlas.
Jag har inte tröttnat utan tankar in i alla kroppens förråd. Det är också oerhört härligt att ha nästan två veckor här- då får dagarna ”slarvas bort” istället för den där känslan av hur snabbt en vecka går.
En dag ska vi hem, men inte idag. Däremot droppar några familjer av lite i taget- vi ska dock lämna sist och ta med två barnbarn hem, då föräldrarna ska vidare på bröllop i en annan del av Europa.
Läser det sista ur en bok som är fruktansvärt bra, ska tipsa om den lite senare. Ha en fin dag alla forum-vänner 🌸☀️
@vår jag tror faktiskt synen på vad en chef ska vara har ändrats och ändras löpande- helt logiskt förstås. Människor är det enskilt viktigaste. I alla sammanhang. 💞

Profile picture for user Varafrisk

@Se klart Jag är kanske helt ut och cyklar nu när jag tänkte skriva några rader. Både du mfl jobbar förmodligen i en annan verksamhet än den jag jobbar i så som jag uppfattat det. Jag är inte heller i en ledande position. Jag vill prestera men kanske inte på samma vis som våra landstingspolitiker vill…jag vill inte heller kalla patienter för produktion. Men jag vill prestera på så vis att jag vill hjälpa, stödja människor t ett bättre mående, bättre situation…till förändring. Och för mig handlar allt om relation för att få t förändring. Som tex stökiga ungdomar…det behövs relation. Och, jag tänker att relation är viktig i de flesta verksamheter i synnerhet om man vill till förändring om man vill t ngt bättre.

Kram💕

Såklart du inte är ute och cyklar @varfrisk! Även om vi jobbar med olika saker så finns säkert gemensamma nämnare, relationer är viktiga- i alla sammanhang. Jag jobbar ju inte så mycket med stöd kanske, men utveckling- och de sakerna hänger ju ihop.
Mycket handlar om att våga gå sin egen väg i klimat som ibland känns hårda. Värna om sånt som är viktigt. Sedan är ju de allra flesta branscher pressade- inget får kosta- allt ska slimmas. Och det behöver man ju ha insikt om, samtidigt som man inte får begå våld på sig själv. Då får man hitta på något annat. Att ta alla strider är oftast för tufft (enligt min erfarenhet). Att vara ledig, som både du och jag är, ger ju lite skönt perspektiv. Kram 😍

Inget spännande att berätta om (skönt nog)… alla friska, ungdomarna ute på ”stan”, barnen sover, maken har somnat i en mkt obekväm position… jag är otroligt glad att han dricker så lite. Jag är allt mer ointresserad av allt s k ”mys” som kopplas till alkohol, jag är gärna med en stund. Blir rastlös efter ett tag och gör mitt, och lägger mig ganska tidigt. Vaknar vis 07 och är utvilad
Barnen dricker öl eller vin mest varje dag. Jag har nog inga större synpunkter på det, och propagerar inte för vit semester. På 12 dagar har de varit ute-ute två kvällar och då varit bakis men jag tror det är normalt. Eller- inte för mig men för de allra flesta. Läser då och då om begränsnings-taktik här, och jag kan inte längre fatta vad som är grejen? Meh- sluta bara om det kräver så mycket möda att inte bli stupfull. Men det är ju mina erfarenheter och inget jag behöver förmedla till alla.
Minns att jag lyssnade mycket på en podd som handlade just om att begränsa sitt drickande. Idag känns det patetiskt, men självklart lukrativt då väl halva Sverige är oroliga för om de dricker för mycket… minns att de tankarna fanns tidigt hos mig, kring 35. Sen kom livet som tur var emellan men när livet drog sig tillbaka växte det där begäret som handlar om att man skapar sig ett liv som är för svårt att stå ut i. Geggan runt fötterna av skam- oro-rädsla för sjukdomar- allmän molande ångest- uppskjutarbeteende (har vi pratat om det?)
Kan fortfarande känna mig helt mallig om påminnnelde för nån försenad räkning trillar in och jag hanterar det som en helt normal människa: ojdå, den här måste visst betalas idag.
NU ni ska jag äntligen läsa klart min bok + väcka den djupt sovande mannen, sittande med huvudet i handen, med armen lutad mot en rätt skranglig gammal regissörsstol. Han är robust! Kram på er 😘

Den känner jag igen mig i. Rastlösheten när andra sitter och dricker / domnar bort.

Så grundlurade vi blivit av alkoholen. Nu har Sverige semester. Man ska vila upp sig. Då dricks det varje dag. Hur naturligt som helst. Ingen ifrågasätter.

Istället för att vakna utvilad är man lite halvslak. Nästa dag nya möjligheter men samma visa sker dag ut dag in under semestern. Ska man träffa folk bjuder man på middag. Inte blir det en gammal hederlig kopp kaffe med något fint bakverk någon timme mitt på dagen inte. Nope, rosévin bär man fram. Gärna i en låda så det bara är att fylla på. Det kallas semester.

Det är sjukt @tofu.
Jag har börjar bjuda grannarna på landet på kaffe…istället för ”kom in och ta ett glas”
Nu är jag något av en eremit på landet så bjuder sällan på nåt alls… Nu har vi vänner som vill komma och hälsa på och jag tänker LUNCH blir bra! Kram 🤗

Gud idag har jag varit trött av värmen och irriterad. Och irritationen växte i takt med att det skulle kollas fotboll och detta i min uppfattning eviga öldrickande… och liksom bara ”sittande”
För det mesta spelas det kort, eller bara pratas och sen går alla och lägger sig tidigt. Idag tyckte jag allt var segt- varmt. Irriterad på mannen och hans ofokus och diverse jobbmöten. Har bara badat en gång, försökt komma igång med en bok. Lagt barn och det tog en evighet pga de sover för länge på morgnarna.
Idag tänkte jag också för första gången på gud vet när- det är jobbigt att vara nykter. När barn blir övertrötta, maten dröjer, ett flyg är försenat. Ja, då är det jäklar så mycket enklare att knäppa upp en öl så försvinner all irritation.
Jag har såklart inte för avsikt att nånsin dricka. Men en dag vartannat år har man rätt att klaga.
Imorrn är en ny dag. Ska gå upp tidigt. Få ut allt av min dag. Lägga mig i tid.
Over and out från eder forumvän. 🥺

@Se klart Min midsommar blev lite så.. Lite skev. Folk kom sent. De hade inte förberett som planen var mm mm. Jag började irritera mig massor. Sedan tänkte jag näää. Nu är det nog! Ger alla andra fasen gör jag det med.
Sagt och gjort. Jag hämtade bikinin och hoppade i och badade istället. Drog på lite för hög musik med.
Vissa tittade storögt. Skulle inte jag styra upp för alla? Hade jag abdikerat?

Yes, det hade jag. Det slutade med att fler hoppade i och så blev det trevligt på ett helt nytt sätt 🥳.

@Se klart Känner igen känslan. När hela storfamiljen samlas på vårt sommarställe kan det efter ett tag vara tröttsamt att anpassa sig och bo så tätt inpå varandra. Det löste jag tidigare med att dricka för då släpper spänningar och tankarna blir suddiga. Då kunde det istället bli spänningar på annat. Då var också alla barnen mindre och krävde uppmärksamhet och omhändertagande på annat sätt. Finns inga barnbarn ännu. Du verkar också ta stort ansvar för dem och låta föräldrarna få vila. Du har all rätt att känna dig trött och klaga måste man få göra, det rensar lite😁Många familjer med olika rutiner som ska få ihop det. I år är inte alla på vårt stället samtidigt och det blir lite smidigare att anpassa sig. Alla har dessutom gått och lagt sig rätt tidigt för att läsa, chilla och huset har varit tyst, så skönt. Hoppas du fick en skön sömn och idag kanske du ska ta en dag då du bara tar hand om dig själv💦🌞❤️

Profile picture for user Sisyfos

Har läst dina inlägg andra trådar och idag verkligen känt mig så imponerad över hur klarsynt du är och så duktig på att uttrycka dig.
Å så kommer man hit och då har du ett inlägg som det är SÅ lätt att känna igen sig i. Det är så klokt att skriva ner det tänker jag. I min familj är vi tre driftiga kvinnor. Säga vad man vill, men vi får en hel del gjort. Triggar varandra. Irriteras över ”sittande”. Låg precis och tänkte på att det gått två dagar av semestern där jag inte har gjort det jag hade planerat för det har dykt upp andra saker. För andras skull. Och då börjar det skava lite. Tänker att det då är lättare att få den där känslan av irritation och ta på sig ansvaret för att hjulen ska snurra. Kanske kan du ta ledigt en dag från familjen, eller bara några timmar. Sticka iväg med din bok.
Hur mysigt det än är med fullt hus, så tar det på krafterna att bli avbruten hela tiden.
Och jag tänker att du har rätt att känna dig trött. Du har rätt att vila. Men att det är lättare sagt än gjort om man är van att vara en sån som får hjulen att snurra. Och då kommer irritationen över andra. Andra som faktiskt kan konsten att vila och vara här och nu.

Profile picture for user MadeUpMind

@Se klart Hej och tack för igenkänning! Skäms lite för att jag också tycker det är ”jobbigt” vara nykter. Missförstå inte - jag har verkligt fina vänner. Men ibland känns det aning andefattigt, vi pratar om samma saker som sist vi sågs, folk lyssnar inte på riktigt, intresset för nya intryck och erfarenheter är halvdant. Det blir kort sagt - lite småtrist. Jag är i sådan fas i livet med stora barn och jobb som bara löper på utan att jag egentligen behöver kämpa, att jag söker ny inspiration. Provar på nya fritidsintressen, läser sånt jag inte brukar läsa. Men responsen på det jag berättar är sådär…
Min mamma och min syster är också fina människor som jag älskar - men pga att vi är så olika personligheter blir det oundvikligen så att jag irriterar mig ibland.
Tidigare har det känts som en slags tillflykt i sådana situationer - ja men jag kan ju alltid gå in i köket och fylla på mer vin - det blir kul 😆 Och så håller jag uppe humöret ett tag till.
Ja ni hör ju - ingen fungerande strategi precis. Så nu erkänner jag att det är lite trist vara nykter. Men det priset är väl värt att betala.

@Se klart Men det är väl klart att du måste få bli både irriterad och trött! Många gånger när du skriver så låter det väldigt idylliskt men många människor på en och samma plats kräver ju ändå sitt och det vore väl konstigt om du inte kände irritation och trötthet emellanåt. Jag uppfattar dig som en väldigt förstående person. Även om du är på det klara med att inte dricka alkohol så är du beundransvärd som kan vara i en omgivning under en längre tid där det dricks. Jag minns när jag var på julfest m min mans jobb och em kollega t honom som ganska nyligen hade slutat dricka, hade även varit på behandlingshem. Jag sa t honom vad modigt av dig att vara här och han svarade om jag inte skulle kunna vara det så skulle jag få vara ensam. Detta var långt innan jag var alkoholberoende.

Önskar dig en fin torsdag!

Kram🥰

Profile picture for user Torn

@Se klart Halloj! Hoppas du har haft en bättre dag i dag. 🤗 Jag förstår att det kan bli lite jobbigt och irriterat med många personer på plats, många åtaganden och en svettig värme. Tur att du inte har det så jämt.😅

Kram

Halloj och tack allihop för pepp och inlägg 😻 skrev ett långt svar igår som jag sedan somnade ifrån- och ett kort idag- som förblev opublicerat pga dålig mottagning.
Jamen så klart man har dåliga dagar.
Tar till mig fullmåne, och det som @tofu beskriver som skevt, så bra ord.
@madeupmind- vad kul att du tittar in här. Känner mig ändå nödgad att säga att det inte är tråkigt att vara nykter- men även som nykter kan man ha tråkiga dagar? Om det blir tydligare 🤗
Jag tror att för många av oss är nykterheten vägen till utveckling- inte ovanligt att man fastnat just i det upprepande sega stadiet av att dricka och hoppas på ”nåt mer” som aldrig kommer…
Det där nåt mer- kom i mitt fall när jag slutade dricka. Karriären, bättre relationer, bättre hy och hår, gladare.
Men jag blir fortfarande frustrerad av sega sitt- kvällar när det dricks. Noll sug efter alkohol men en sorts ofrihet jag nästan inte tål. Och den har jag inte för avsikt att anpassa mig till. Jag är fri.
Kram från kvällsfärjan mot flygplatsen. Hemma om 12 timmar. Kram alla söta! 💞☀️

Profile picture for user Sisyfos

@Se klart skrev
”Jag tror att för många av oss är nykterheten vägen till utveckling- inte ovanligt att man fastnat just i det upprepande sega stadiet av att dricka och hoppas på ”nåt mer” som aldrig kommer…”
Precis så är det tycker jag. Alkoholen gjorde mig seg och lite passiv.
Om jag kunde vrida tiden tillbaka hade jag låtit bli att vanedricka. Längt innan drickandet var ett problem drack jag ett par glas vin ofta på kvällarna på semestern. Annars hade det nog hänt mer. Fiske, cykeltur, nattbad… Hade säkert varit bättre avkoppling (och roligare för barnen) med en fisketur.
Låter som du är på väg hem! Ha det fint!

@Se klart Tänker att du är hemma nu fast kanske fortfarande kvar i stan.
Tror inte att livet som nykter är tråkigt och absolut att man måste få ha tråkiga dagar även som nykter. Flera här i ” Det vidare livet” vittnar ju om ett mycket aktivt fritidsliv. Ögonen öppnas upp för vad livet har att bjuda på. Jag tror kanske inte jag blir överaktiv men jag tror att jag behöver öva mig på att bli aktiv. Nu är min hjärna avtrubbad och när jag har tid då är det lätt att jag blir rastlös…det är bra då att ha ett pussel t hands utan ett trösteglas vid sidan.

Ha det fint☀️

Kram🥰

@sisyfos - seg och passiv är orden. Märkt det så väl under semestern när det blivit semestervin/öl för alla- även om det spelas kort och spel kan jag ibland känna att det görs delvis som utfyllnad (hehe) Ändå var väl ingen full förutom vid ett par utekvällar.
@varafrisk jag vet inte om man kan öva upp aktiviteterna- tror snarare d kommer när ny tid finns. Pussel var typisk aktiviter som begränsade mitt vinintag.
Man måste chansa och hoppa i livet.
Kram på er 🧙😻

Ska inte trötta forumet med detaljerna kring vår rätt många hemfärd men nu är vi hemma- eller på landet då- som är vårt främsta sommarhem inkl 2 barn som vi hade i uppdrag att eskortera hem pga föräldrarna är iväg på en stor fest. Jag unnar min dotter detta för hon är en extrem kämpe med deras barn som inte är en promenad i parken. Man måste ha en hjärna av stål för att hålla i rutiner, vara konsekvent, stå vid sitt ord (om inte x upphör (skrik) så kommer x utgå (ipads).
Så jag känner mig lite mör idag- extremt lite sömn inatt och två trötta barn och en man som agerade stege-hållare delux, handlade mat, fixade och förberedde inför knutits med grannarna i hela byn. Lusten till detta var lika sval som nordanvinden men vissa saker bara gör man. Någon har ansträngt sig med att skapa forum för gemenskap. Man kommer.
Kort sejour dock. Tog två plock i trädgården som prunkar som om den hallucinerade. Buskiga dahlior som snart exploderar. Min baby-chamber där jag bara slängt ner sånt jag inte vet vad jag ska göra av- blommar i frida kahlo-färger.
Jag bryr mig inte så hemskt mkt om samstämmighet kring färger för jag planterar sånt som är fint- och som ett trolleri passar det fint ihop (enligt mig)
I år kommer massor av hallon, smultron och även jordgubbar.
Jag har lyckats med
1. Utrota alla trädgårdens sniglar
2. Skaffa en lång vattenslang som når till att vattna hallonen… hade oväntat god effekt.
Ja åh- vad jag glädjs åt mina blommor, tomater, kryddor.
Plockade in en knubbig och en rufsig bukett- så fina båda.
En knubbig och en rufsig (man + barnbarn) hr somnat framför fotbollen och jag ska straxt lägga mig.
Hoppas baristan återgår i tjänst imorgon.
Annars är det: packa upp och spana efter kantareller… ingen tråkig söndag.
Kram på er 🏡🙏🏻☀️😻
Ps. När jag lämnade semesterlivet så glömde jag bort att alkohol finns. skönt.

Profile picture for user majken_r

@Se klart vilket härligt inlägg, känns som man är med på ett litet hörn😅 Låter som du är engelsktalande i grunden? Skönt med trädgård, hos mig blommar det också. Dock är sniglarna ofta på besök, hur har du gjort?

@majken jag hade ett par år av icke effektiva metoden ”kasta snigel över till allmänningen” pga kunde inte döda dem. Torn var mycket undrande över denna metod minns jag… 🤗
Sen testade jag att plocka (har inga mördarsniglar vad jag vet) men pantersniglar och snäckor i en hink och skjutsa dem till skogs- funkade sådär.
Nu har jag köpt paket av något som heter snigel-effekt. Små blå korn som jag strösslat överallt. Och inte den blygsamma doseringen som anges på paketet utan vid tex regn- strösslat överallt! Flera matskedar runt varje pallkrage. Runt och i rabatter.
Har gått åt 3 paket i sommar och nu hittar jag ett par snäckor varje kväll (bödeln låter dem leva…)
Har inte satt någon sallat tex i år för sniglarna har skövlat allt sånt tidigare. Men nu har jag vågat sätta små tussar av vallmo och även annat smått som fått växa och leva.
Så detta är mitt enda tips och det har fungerat. Kan ta reda på vad medlet heter. Men tror bara det finns en sån sort- ganska dyr.
Nu kommer myrorna i ett av våra fönster som alltid på sensommaren men ska ta itu med det från grunden och riva ut/renovera träet. Nästa vecka kanske…
Stackars alla människor som är bakis en sån här dag. Stackars dem. Så jävla glad att jag inte dricker. Kostar noll kronor- utväxlingen är enorm. Kram 🥰

Profile picture for user Rehacer

@Se klart
Kul att läsa om din trädgård, om rufsiga & knubbiga buketter och om sniglarnas vara eller inte vara. ☺️
Jag har gått på snigeljakt varje sommarkväll i flera år och peppar peppar verkar det i år ha gett skörd. Jag har absolut inga problem att döda dom, de dödar ju mina planteringar så inte mer än rätt. Jag älskar oxå de blå kornen som även jag strösslar rikligt av både här och där. Dyrt som sagt, men det funkar!!
Ha en fin kväll! ☀️

@rehacer vill bara tillägga att det inte är av etiska skäl jag inte dödar sniglar- jag klarar bara inte av det… rent egoistiskt. Vad roligt att du hälsar på 🤗
@majken ja det är varje DAG skönt att inte vara bakis. Glädjen försvinner inte men blir såklart vardag. En bra sån! 🤗

@Se klart Härligt att du har fått bukt med sniglarna! 😀 Mitt växthus ” håller tätt” ännu så länge som tur är. Men på nätterna ser jag massor av mördarsniglar som kryper runt på utsidan av växthuset.😅 Dom ser väl härligheterna därinne.😂 Förutom drivor av gurkor, börjar paprikorna bli redo att skördas. Vattenmelonen och nätmelonen verkar behöva lite längre tid på sig. Tomatplantorna är lika höga som mig nu, och det kommer mängder med tomater. Nästa år får jag sätta färre plantor av både gurka och tomat. Jag trodde inte det skulle växa så enormt mycket.😅

Ha det gött! 🤗

Fanken vad vi har utvecklats, @toen du får vara nya Ernst 👨‍🎨
Förra året kokade jag tomatsås/krossade tomater av alla vi inte hade hunnit äta upp- de mognade inne och tror jag kokade i kanske oktober? Det räckte hela vintern till allt från köttfärssås till pizza.
Jag har satt 5 gurkplantoe och 10 tomater- men det är också allt i matväg förutom kryddor. Men utan växthus och zon 4 så dröjer det lite till. Idag plockade vi dick första kantarellerna. Och smultron, massor. Ska frysa in och spara till nyårsglassen (inte kantarellerna då…)
Ha en fortsatt fin semester!🌸🤗

@Se klart Borta bra hemma bäst? 🌼🌸
Var hos min mamma i helgen, hon har också en fantastisk trädgård. Massor av hallon, vinbär, körsbär. Plommon så småningom. Blommor. Det är en känsla av naturens rikedom. Fyller en med tacksamhet o lycka❣

@sattva, ja hemma bäst 🙏🏻☀️. Nu räknar vi ner tills föräldrar hämtar vilda barn som vi för närvarande är något mätta på…
Börjar jobba idag och ska så göra denna vecka. Min hjärna har dessvärre växt ihop- inga gångstigar här… men jag hoppas det ger sig.
Så- bäst att sätta igång dagen.
Stort plus med att inte dricka: man känner sig otroligt utvilad efter ledigheten. Kroppen glad (brun och rund)
Kram på er och njut av måndag 🤗

Så lämnades barn tillbaka efter något intensiva dygn (vecka blev det snarare)
Inte så trött men lite trött på den disciplin som krävs för att barn i denna ålder ska ha det bra. Mycket matlagning och mellis. Rutiner. Hålla i på alla sätt och vis. Särskilt när det gäller bokstavs-barnet som är alldeles underbar men med ett känsloliv som tangerar Norens dramer och Familjen von Trapp- samtidigt. Men allt har gått bra. I min ryggmärg finns en stadighet kring barnen, har alltid funnits. Men jag är säker på att den känns alltigenom robust och det är viktigt på riktigt för mig. Tänker inte på döden så ofta- höll jag på att skriva- men jag tänker på döden varje dag. Vad jag kommer att lämna efter mig i form av serviser för stora fester på landet- och en känsla hos barnbarnen, att vara en liten plätt där allt är bra. Allt kommer att bli bra.

Längtar efter min man- vi har liksom tittat på varandra över pannkakshögarna och jag kommer ihåg hur bra han var att vara förälder med. Ännu bättre- i efterhand ❤️
Nu ska vi hänga med varandra, städa och fixa, och få en snabbvisit av gäster imorgon em. Jag måste också jobba lite.
Min trädgård mår fint, jag skulle kunna hänga där hela dagarna. Jag vet inte om det egentligen är fint men det är fint för mig.
Ju längre tiden går ju mer stör det mig med sammanhang där alkohol är väldigt närvarande. Jag blir mer och mer ”hur HINNER folk?” Dricka, sitta, vara bakis.
Finns så himla mycket jag vill göra, däribland också lata mig och stirra på min grekiska vädd (blomma).
Dricka kaffe och lyssna på bok. Vattna.
Men först jobb då- ingen återvändo är jag rädd. ☀️ Njut av livet- livet. Kram 🥰

låter härligt @Se klart ! barnbarn är underbara och sen lika underbart när de åker! och efterlämnar en varm känsla i kroppen. jag skall nu få två veckor med varsitt gäng, i tur och ordning.

Hade en så stark känsla idag av frihet. Till det yttre är jag allt annat än fri. Men inombords. Och jag tänker inte ens att det främst handlar om att inte dricka även om det nog spelar in. Men att liksom lyfta medvetandet ett snäpp över och bara känna sig levande, tacksam, lycklig och just fri.
Jag måste i denna stund sätta igång med städ av hus och en del fix ute. Men i min skalle svävar jag runt och bara är lycklig på något vis som jag inte vet om jag upplevt.
Städet lär ju fixa sig.
Tillförsikt och stor tilltro till mig själv- trygghet med mig själv, så känns det.
Har varit lyxigt som bara den att få hänga med bara min man idag även om vi kåda jobbat (halvdag). Men han är rolig (och en massa annat fint) och det finns en lätthet kring honom som verkligen är som balsam för en lite taggig själ som min. Ibland blir jag tokig på den där lättheten men inte idag. Idag var det bara en bra och fin dag ihop. Nu städet då. 🏡

@Se klart Låter helt underbart! Härlig känsla. Undra om det beror på att man släpper taget och bara är här och nu? Att du inte har ansvar just nu för någon annan än bara dig själv. Att du kan känna den lättheten som din man har inom dig. Kan känna igen känslan, den infinner sig när ingenting runt omkring oroar, när det är lugnt och stilla i huset och jag kan slappna av helt. Hur som helst, njut av känslan, sväva och var lycklig❤️

Tack @vår @tofu och @sattva
Återhämtning när den utspelar sig som om man kunde flyga är väldigt mycket bättre än allt annat rus jag testat.
Nu sitter jag och blir lite yr av mitt goda kaffe, humlesurr och sol. Det är alldeles tyst i vår lilla by. En stund att njuta av och att spara! Kram 🥰

@Se klart Hej! 🤗 Jag brukar ju gratta folk på forumet som firar nykter tid med just frihet. Fri att kunna göra vad man vill, utan att vara fängslad av alkoholdjävulen.😀 Så obeskrivligt skönt! Själv känner jag mig ju fri som en fågel sedan länge. 🦅

Jag tänkte bara meddela att vår kära Andrahalvlek mår riktigt bra nu, och alkohol är en total ickefråga för henne. Så till den milda grad att hon har glömt av inloggningsuppgifterna till forumet.😅 ”Viktigast först, vara nykter, aldrig ta det första glaset” var ju hennes mantra då när vi kämpade tillsammans för några år sedan. Det har hon inte avvikit en sekund från sedan dess, och då blir ju alkohol en total ickefråga. 😍

Själv har jag inte så mycket att rapportera. Jag har semester, har massor av energi, mår som en prins och njuter av livet.😀

Kram

@torn jag har tänkt på dig och det här med friheten- kanske är det detHÄR han snackar om? Min pollett trillade ner i annan takt men idag förstår jag precis vad du pratar om. 🙏🏻❤️
@andrahalvlek- så skönt att höra, hon är saknad- trodde inte för ett ögonblick att hon hade glömt sitt mantra ❤️
Allt bra med mina med-musketörer då. Kram 🤗

Vanligt väder idag. Svensk sommar. Svala vindar. Jobbar halvdag (typ) vinden drar lite i äppelträdens kronor. Igår var jag kvar ute till klockan blev 23. Somnade som en stock i soffan och idag tillät jag mig att sova länge. För första gången på väldigt länge.
Det är sällan SÅ lata dagar för mig längre. Har oftast något (inte bara jobb då..) som jag behöver komma upp till.
Baristan jobbar på.
Imorgon kommer gäster över lunch, barnens svärföräldrar.
I förrgår hade vi gäster över natten, goda vänner. Vi badade, åt god mat, inget överdrivet drickande- så skönt. God mat-fokus som passar mig.
Ssn blir det bara vi ett tag. Jätteskönt! Jag tycker vår vardag här, mitt pyssel med trädgård, mannens jobb och fix med diverse. Passar mig. Så badar vi, handlar, lagar mat, löser lite korsord.
Min trädgård tar väldigt mycket tid. Det är bra och känns mysigt istället för att sitta still och dricka vin och bli full men ändå inte så det märks så mycket.
Hade en granne för några år sedan som fixade sin trädgård så omsorgsfullt.
Jag var vrålirriterad på honom.
Tyckte han överdrev för att reta oss andra.
Idag är jag han:
Je suis Robert Karlsson (hette han inte)

Att göra en trädgård känns som att måla på en megastor duk. Man går nära och en bit ifrån. Flyttar runt och kompletterar där det behövs höjd eller något annat- skirt eller annorlunda som bryter av.
Just nu följer jag olika sorters Solhattar som jag satt i en grupp- vita, rosa, lime.
Sen stampar jag runt mina megastora dahlior, blommar ännu bara 1-2 blommor/planta, kommer massor av knoppar- alltså massor. Ska bli så kul.
Nä nu måste jag visst jobba lite!
Kram forumvänner 🥰🌸🌻🪷

Kram min fina vän! Blev så glad att läsa ditt inlägg och att du är still hack i häl 😍 Har tänkt på dig ofta @andrahalvlek, du har varit så saknad. Men trots allt du berättar har jag ändå inte varit orolig. Konstigt nog. 🙏🏻❤️

Nån gång ibland händer det att jag unner mäj som Tabita skulle sagt,
att ligga kvar i sängen tills jag tröttnar.
Idag är visst den dagen.
Idag VET jag också, vilket jag inte fattade när jag drack- att det tar på krafterna att ha människor på besök, (gäster över lunchen igår och sen till kvällen kom vänner över på ”en drink” och ville typ aldrig gå hem.)
Så idag är dagen jag ligger kvar i min säng till nu.
Vad man inte kan när man dricker är att pausa.
Dels är kroppen under ständig belägring pga införsel av gift/alkohol.
DELS är kroppen eller snarare psyket så tyngt av dåligt samvete att alkisar verkar vara de duktigaste soldaterna…
Alltid i tjänst (men inte direkt nån kvalitet på jobbet.)
Så idag vilar jag fram till lunch.
Latmasken i mig sköt fram några jobbsysslor så det behöver jag dona med ett par timmar i eftermiddag.

Men solen skiner här.
Startar dagen i trädgården.
Kram alla forumvänner! 💞💞

Profile picture for user Ny dag

@Se klart Precis så känner jag det också idag! Det tar på krafterna med gäster men att genom att ha varit nykter behöver jag inte kompensera dagen efter utan kan kosta på mig att 😎! Ha en fin härlig chill dag och njut! 🥰

Härom dagen tänkte jag att den här tiden kanske är min allra bästa tid i livet. Vill inte vara någon annanstans. Så himla tacksam för allt. Tacksam för mig själv och att jag faktiskt tog tag i drickandet- hur hade det gått om jag hade fortsatt. Orkar inte ens tänka på det. Så mörkt. Så mycket jag hade missat.
Så tacksam över forumet och mina fantastiska vänner här. Det är och har varit otroligt. Hade inte fixar att bli nykter utan er ❤️
Men när jag läser tillbaka ser jag också hur lång tid jag verkligen körde EN dag i taget. Säkert ett år. Jag skrev att jag var som CSI i nykterhet- inget bevis var för litet.. var så glad över alla små små framsteg.
Det tog mycket tid och tankar i anspråk. Hängde här jämt. Drog nytta av allas erfarenheter. Det betydde allt.
I efterhand ser jag hur stort det var. Är.
För några år sedan vad jag ledsen över all tid som gick. Nu är jag så ödmjuk över all tid som kommer. Paradoxalt nog är det nog det största med att bli nykter och gå igenom vad det innebär- på så många plan. Finns liksom inga genvägar.
Jag är fri.

Nu är jag i stan över natten. Mysigt- men känns lite som hotell- bor jag här?
Ja så småningom.
Min lust att leva, finnas till, arbeta och vila- så stark. Kram alla nya och gamla fina vänner här 🌸💞🌸💞🌸

@Se klart Så härligt att läsa om din tacksamhet och din känsla av att vara fri. Din tacksamhet över forumet och alla fina vänner här. Att din lust att leva, finnas till, arbeta och vila är så stark. Att en starkt bidragande orsak till detta är för att du slutade dricka. Det är även fint att läsa att de tidigare tankarna på hur mycket tid du förlorat pga drickandet har övergått till en ödmjukhet inför all tid som kommer. Jag känner så i väl igen mig i det du skriver och så tacksam över att jag har kommit hit, både till forumet och till den plats jag är på idag.

Ha en riktigt fin dag!🌞🌸💕

@vår och @majken
Jag VILL att det ska kännas hoppfullt, särskilt för er som gör ert ”freshman year” som det heter på highschool 😃
Det finns inget deppigt med mitt liv som hänger ihop med att vara nykter, det finns inget att sakna längre.

Men att sörja att man 1) Inte kan dricka mer är så småningom lika verksamt som att vara ledsen över att man 2) inte har tjockt hår ner till midjan.
Det åt något man till sist accepterar och så småningom omfamnar- det här är det liv just jag har fått 🙏🏻
Kram på er båda 💞

@vår och @majken
Jag VILL att det ska kännas hoppfullt, särskilt för er som gör ert ”freshman year” som det heter på highschool 😃
Det finns inget deppigt med mitt liv som hänger ihop med att vara nykter, det finns inget att sakna längre.

Men att sörja att man 1) Inte kan dricka mer är så småningom lika verksamt som att vara ledsen över att man 2) inte har tjockt hår ner till midjan.
Det åt något man till sist accepterar och så småningom omfamnar- det här är det liv just jag har fått 🙏🏻
Kram på er båda 💞

Jag såg när jag läste tillbaka i min gamla tråd att jag var mycket fixerad vid just att vi- få det- tråkigt.
Det var ju noll rätt med den farhågan men det är klart att om man med tråkigt menar att jag inte längre vaknar och är svart i huvudet så nej- den sortens kul har jag inte längre.

Jag har väldigt roligt med människor, med fler dessutom eftersom jag ofta är på gott humör med de jag stöter på helt tillfälligt. Pratar alltid lite extra med de jag inte känner, det berikar mitt liv.
Jag tänker rätt ofta att det är förmånligt att vara i min ålder när man blir nykter, dansa-på-borden-tiden är i någon mån förbi men vid närmare eftertanke skulle jag definitivt gör det med- om tillfälle gavs.

Apropå inte tråkigt var vi och tittade på en kattunge igår som vi funderar på att köpa. Eller två.
Jag var allergisk som barn och katter har varit svårt. Men nu har jag inte känt av någon allergi alla på många år.
(Ska göra ett test för säkerhets skull.)
Så jag kanske blir kattmamma om sådär 6-7 veckor. Liten randig gul/orange gull-katt.
Håll en tumme! 💞🌸 Kram från ösregn och kaffe, utsikt över min gröna vackra sommartapet utanför fönstret.
Idag- har jag inga planer alls, lycka. 🙏🏻🥰

Profile picture for user Andrahalvlek

Tacksamhet 🥰 Vilket vackert ord, och en ljuvlig känsla. Jag är också innerligt tacksam över att jag för alltid har lagt alkoholens påverkan bakom mig. Jag blir enbart ledsen när jag ser fulla människor. Å deras vägnar. De har dragit nitlotten i livet - och jag har dragit vinstlotten ❤️

VI som har valt att vara nyktra har dragit vinstlotten i livet! Att uppleva allt i livet med alla sinnen skärpta. Glädje, sorg - allt upplever vi helt utan filter. En gåva ❤️

Kram 🐘

@Se klart Så mysigt det låter med kattunge 🥰 Jag är allergisk mot katthår, så det går fetbort för mig. Men jag umgås med tanken att jag kanske ska skaffa mig en storpudelvalp ❤️ En grå. Jag har haft en svart mellanpudel tidigare, som jag lät avliva den 5/8 år 2018 eller 2019. (Osäker på vilket år det var, åren går väldigt snabbt.) Pudelpäls funkar bra för oss allergiker, och pudlar har ett enligt mitt tycke underbart kynne. (Heter det så? Ordet kynne såg konstigt ut. Jag menar personlighet/egenskaper.) Jag saknar min Lakrits oerhört mycket ❤️ Problemet blir att uppfostra en valp - då måste jag hålla mig hemma några månader. Och jag behöver en hundvakt som kan ha honom dagtid när jag jobbar. En pigg pensionär som kan ha honom på dagtid vore det allra bästa.

Kram 🐘

Jag är uppväxt med katt. Vi hade katt ända upp till jag var 20 år gammal. Skrållan, en siameskatt, blev omkring 20 år gammal och hon var som min lillasyster. Sen flyttade jag hemifrån ett år och gick på folkhögskola. Sen flyttade jag hem igen och vips var jag allergisk. Jag får klåda i ögonen av katthår. Trist, katter är fina 🥰

Kram 🐘

Tänkte på det just igår faktiskt. Jag har ju efter min depression liksom ett uppdämt behov av både prat och umgänge. (Eftersom jag har undvikit det i ett halvår.) Igår besökte jag mina ex-svärisar - och jag stannade i fyra timmar. Vi, mest jag faktiskt, pratade oavbrutet. Det var så roligt och innerligt och nästan hårresande mysigt och trevligt att umgås och prata 🥰 Jag blev varm inombords av allt prat. Ingen alkohol i världen hade kunnat trumfa den känslan.

Vi bestämde att så länge jag är sjukskriven (aug-sep) så ska jag åka hem till ex-svärisarna varje måndag kl 15. Min ex-svärmor sa att nästa gång så inleder hon och jag besöket med att ta en rask promenad runt sjön och sen bjuder hon på middag efteråt. Mysigt 🥰

Kram 🐘

@seklart: ”Men att sörja att man 1) Inte kan dricka mer är så småningom lika verksamt som att vara ledsen över att man 2) inte har tjockt hår ner till midjan.”

Underbar liknelse, klockren!

Det finns så mycket med vårt utseende som vi för många år sedan har slutat sörja. Förhoppningsvis. Just nu tampas jag med extrakilon som jag har dragit på mig pga depressionen (pga medicineringen och mindre fysisk aktivitet), men jag tänker ”hellre vara tjock och må bra, än att vara smal och må dåligt”. Och jag menar det verkligen. Jag har beställt en baddräkt i en större storlek och jag tänker hänga på stranden och må bra ändå. Punkt. Mina extrakilon definierar mig inte som människa. De människor som tycker om mig tycker om mig - oavsett hur jag ser ut 🥰

Kram 🐘

@andrahalvlek du har väldigt rätt i detta med kilon (och det mesta annat för övrigt 🥰) Jag har gått upp några kilo sen förra sommaren, knaprar nedåt lite nu när jag är ute för det mesta och fixar. Men konstigt nog har ångesten över det inte uppenbarat sig. Jag har tidigare kunnat må så dåligt när jag inte varit i bra form/smal.
Nu tycker jag inte det spelar så stor roll. Jag har solat och badat i bikini och när man dessutom blir lite brun ser man ut som en god bulle. Alla bilder som någonsin tagits på mig har följts av tanken ”vad tjock jag är” och då kan jag ha vägt hur lite som helst.
Nu tänker jag också ”vad tjock jag är” men sen; jaja, jag kommer säkert se tillbaka på den här bilden nån gång och tycka att jag var smal 😃
Jag är väldigt bekväm med mig själv just nu, så som ett pågående projekt, typ renovering. Inte klart- men man måste glädjas under tiden!
Beställde också ny bikini idag, blommig. Syns igenom vassen om man skulle vilja stå där. Näe, vi vet att annat är viktigare.
Nu ska jag googla lite på ”allergi växer bort”
Kram 🥰

Godkväll alla forum-surfare
Känns det inte som att forumet är extr levande just nu? Full fart på många håll och kanter. Och många dialoger som går emellan de olika delarna- förändra- alkoholfri- det vidare livet. Allt hör ihop och på samma sätt som man brukar säga att man har alla åldrar inom sig så är det lite så med nykterheten. Dag 1 är både nära och vääääldigt långt bort.

Jag packar för en kort resa till Gotland med fest och umgänge. Så vi mellanlandar i stan och middag ute, vilket ju aldrig inträffar på landet, där får man korv med bröd eller thai-låda om det kniper... Vi åt ute SÅ mycket oftare när jag drack, ett bra sätt att få i sig ett par glas vin utan några större åthävor. Jag var också konsekvent emot ”te och macka” till middag på en söndag när man kom från landet. Nej, det skulle vara ”riktig mat” = dryck.
Det var ju verkligen inte så att jag drack mig full alla de där kvällarna. Men det måste ha varit hjärnan som till varje pris ville ha de där 2-3 glasen.
Numera är dagarna i fokus för mig, morgnar och förmiddagar allra helst. Pigg och glad då, vid 21-22 vill jag egentligen gå och lägga mig…
Inget spännande att rapportera från denna del av världen, allt är som det ska.
Kram och njut av julis sista kvällar. 🥰

Vill tipsa om dokumentären/filmen Kärlek och Skilsmässa på SVTplay. Såg den inatt när jag inte kunde sova. Så fin, stark och lite sorglig. Den har stannat kvar i mig hela dagen.

@Se klart Ja det är som du säger, nykterhetens alla åldrar finns i en!
Låter härligt med Gotland!
Själv jobbar jag två dagar till och har sedan lite semester igen😍

@Se klart Tack för tipset! Den ska jag leta upp ikväll. Igår kväll tittade jag igenom alla Tom Alandhs dokumentärer om Martina som har downs syndrom. Jag har sett dem tidigare, men jag ville se om dem. Martina är så go ❤️ Och så häftigt att han följde henne i hela 45 år!

Jag har en massa synpunkter om innehållet i filmerna, men det sparar jag till en annan dag. Kolla in dem om du inte har sett dem. Sök på ”Martina” på svtplay, och se till att du får filmerna i rätt ordning. Det är rätt många återblickar i varje film, men det är ju för att de ska funka fristående.

Kram 🐘

@sattva, jag har ofta jobbat ett par timmar ”mitt i” sommaren, och tyckt att det har varit så skönt att den komma tillbaka i ledigheten, så det låter härligt! 🙏🏻
@andrahalvlek- har sett alla filmer om Martina, tycker mycket om Tom Ahlands alla filmer, han är unik i sitt berättande och intresset för människor. 💞

Haft en heldag med utflykt, besök på fina krukmakerier där jag brukar handla när jag är här på besök. Blir inte så hemskt ofta dock, och det är bra för det är dyra fat 🥹
Men vet att jag glädjs enormt över dem sen, varje gång jag tar fram dem i stan eller på landet.
Varit mycket här som ung vuxen, väcker minnen, både bra men också en oroskänsla som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Har inget med drickande att göra, snarare att jag väl inte alltid mådde toppen i 30-årsåldern- och vem gjorde det? Jag drack oerhört begränsat då, det vet jag med säkerhet. Barnen var små och jag hade en enorm kontroll de åren, alltid vara tillräknelig. Först senare och i samband med skilsmässa, oro, och därmed sömnproblem- blev vinet en väg ut ur många känslor som jag inte orkade.
Nu orkar jag allt. Och jag kan gråta när jag vill, om jag behöver. Jag har också en stadig person att luta mig emot som inte backar för något alls. Han bara står kvar, skräms varken av mina känslor eller något annat. Jag har, och har haft sån tur.

Jag läser lite sporadiskt i forumet. Skulle så gärna vilja kunna snabbspola tiden fram för människor som står på tröskeln och stampar eller trillar tillbaka. Ändå kan ingen annan göra jobbet. Här kan vi dock vara som en liten mänsklig mur, som vet att det inte finns något att hämta på andra sidan. Skickar kraft och styrka.
Jag är så så klar med alkoholen i mitt liv.
Livet blir liksom aldrig så jobbigt som då.
Kram på er ☀️❤️

Nu ska jag sova 4,5 timme innan jag ska upp och vi ska mot färjan och hemåt.
Vi har haft så fina dagar här. Så härligt att umgås med min bästa vän, morgondopp och kvällsdopp, en dag på stranden, matlag och god cider i glaset. Vi är många här och i lite olika konstellationer, små barn och unga vuxna- ett litet kollektiv.
Igår missade jag och mannen handla på systemet- det var inte vår uppgift men vi skulle laga middag. Så det blev folköl och i morse var det fler än en som tyckte det var SÅ skönt att vakna så pigg.”Såhär har jag det varje dag” skröt jag 😻
Ikväll fiskades det upp vin från källaren men överlag har det druckits mindre. Min bästa vän kan jag prata med allt om, behöver inte något vin till det. Och jag behöver inte passa på med något när jag dricker- jag kan ringa imorgon och prata mer. Dagarnas flöden är fina och lugna.
Har en väldigt skön ledighet med min man, vi har varit ihop så himla länge men jag kollar fortfarande på honom och känner mig så stolt att han är med mig!
Jag läser om blossande känslor här och var på forumet och jag har just idag igen vettigt att tänka eller säga om det. De viktigaste sakerna är sagda, som förlåt och att konstatera att en egen tråd är ett tryggt rum här.
Så i min egen tråd: frid och godnatt 😴💞

Ja det är skönt @andrahalvlek, de där samtalen som kan fortsätta när som istället för att vara överdrivet intima… får inte riktigt ordning på sömnen. Varit för lite rörelse senaste veckan och det hänger ihop.
Borde ”ta tag i” att kolla upp klasser på gymmet etc, borde ta tag i vikten faktiskt- 5 kilo (eller några till) men har behov av att stänga vardagen ute ett tag till. Och konstigt nog så tycker jag att jag passar bra i denna storlek. Ingen tunnis längre (men ingen farlig övervikt) Men jag behöver gå ner de där kilona för att komma i mina vanliga kläder…
Nyhet: vi ska skaffa/få två kattungar! Vårt första lilla djur, ska bli så spännande.
Godnatt alla kämpar ☀️😍

@Se klart Vissa miljöer är jobbiga. Miljöer som är förknippade med dåligt mående, antingen pga psykisk ohälsa eller drickande. Tack och lov har jag och barnens pappa ”börjat om” vår relation. Inte som älskande utan som väldigt nära vänner. Han är numer som den bror jag aldrig fick. I och med att framför allt yngsta dottern verkligen behövde att vi båda var synnerligen närvarande föräldrar så fick vi ”börja om” med vår relation, fast på ett helt annat sätt. Det innebär också att de riktigt tråkiga minnena från vår svåraste tid ihop har bleknat. Vi kan numer småle åt minnena.

Det verkar ha en njutbar semester - njut vidare 🥰

Kram 🐘

@Se klart Grattis till kattungarna 😍 Själv umgås jag flitigt med tanken på att skaffa mig en grå storpudelvalp. Nästa vecka ska vi träffa Tage, en grå storpudel. Senast vi träffade honom var han valp, men nu är han fullstor och så vacker och ståtlig. Det är jag och yngsta dotter som ska träffa Tage och hans matte. Den 5/8 är det fyra år sedan jag fick låta avliva älskade pudelpojken ❤️ Yngsta dottern pratade igår om att han är en ”änglahund i himlen”. Vi träffade nämligen älskade pudelpojkens ex-matte igår.

Kram 🐘

På tal om samtal fick jag igår ett mess från älskade pudelpojkens ex-matte. Vi träffas sommartid, och tidigare var det ju i första hand för att hon ville träffa sin gamla hund. De har sommarstuga i vår kommun, men till vardags bor de i Sthlm. Nu har de inte besökt vår landsände under hela corona-tiden, så det var tre år sedan vi träffades senast.

Igår kväll skrev hon: ”Så härligt det var att träffas, och vår kommunikation liksom bara fortsatte där vi slutade för tre år sedan.” Och så var det faktiskt. Samtal med andra är verkligen livgivande, och det är ett helt gratis nöje dessutom.

Den senaste tiden har jag bokat upp en massa dejter på tu man hand med vänner och släkt. Hela den här veckan och nästa är ”fullbokad”. Några timmar på vift dagligen fixar jag, men sen ligger jag pall i säng och tv-soffa resten av tiden. Men för mig är det viktigt att fylla på min själ med umgänge. Jag är så oerhört svältfödd på det efter ett halvår då jag i princip har isolerat mig.

Kram 🐘

Förstår verkligen det @andrahalvlek, man - vi- behöver fyllas på. Men också ha tid att låta allt sjunka in. Som när jag vattnar mina krukor, ibland flödar det över för att jorden stänger sig. Så kan jag känna mig ibland. Behöver så väl- min tid.
Nu kämpar jag med att komma igång lite med jobb, mitt jobb är inte exakt från en dag till en annan, utan jag behöver denna vecka sätta mig in i planering. Styra upp och coacha lite, de som är tillbaka. Det är som att tvinga ett barn ner i en barnstol. Vill inte. Går omvägar.
Drickandet förekommer inte i mina tankar, bara glad och tacksam- om det är segt att komma igång och jobba nu- hur var det när man druckit dagligen i fyra veckor.
Mysigt med hubdplaner- både på kort och lång sikt! Så fint att ha dig här igen @andrahalvlek 😍🙏🏻💞

Godmiddag från soffan och en kopp kaffe. Har dragit igång lite småjobb men med betoning på små. Njuter väldigt av de här dagarna då vi inte har så mycket planerat. I helgen kommer lite barn, loppis och kantareller står på önskelistan. Nästa vecka kommer mamma- hon behöver inte så mycket underhållning, vilket är tur eftersom det står i vårt sommarschema att jag ska jobba hela veckan. Inte alls redo, men det kanske kommer.

Läst och funderar mycket på diskussioner här som jag inte riktigt kan ringa in, handlar väl om flera saker men ändå nån sorts, ja rätt eller fel kring strategier att dricka lagom, eller minimalt, hålla upp ett tag, inte dricka alls.

Många som skriver sina första inlägg hoppas/önskar att kanske vara avhållsamma ett tag- och sen dricka ”normalt” och när jag läser det så tänker jag väldigt snabbt: ”bara SLUTA”.
Men exakt så var det för mig också! Jag började skriva här för att klara av en längre tids nykterhet så att jag skulle klara mig undan att sluta helt. Jag kunde inte tänka mig något värre än det (av världsliga problem alltså).

Sen blev jag ju nykter, gnetigt och stretigt som bara den. Dystert och grått ibland.
Bita sig i insidan av tummen ibland. Springa, äta glass och godis, köpa klänningar. Grå dagar, soliga dagar.
En liten bit i taget (bokstavligen en enda dag i taget) erövrade jag mitt liv på nytt.

Jag motsatte mig väldigt detta med kapitulation- ett AA-begrepp, jag är ingen sån som kapitulerar. Men idag: jo.
Så stark är motståndaren och så- genomgripande ondsint faktiskt. Att jag kan gå med på det, att kapitulation är nödvändig.
Alkoholen pratar inget språk du kan. Alkoholen är aldrig att räkna med- utan en vän som alltid sviker. Alkohol- beroende- missbruk- skapar ett sorts konstlad tillvaro som så småningom gör att du kommer att förhålla dig - i obegripligt många situationer- till att dricka eller inte dricka? Ett glas, två? Fler?
Det finns tusentals små små tankar i skallen under en vecka som surrar kring detta. Och då var jag ändå en som drack- för mycket men inte SÅ för mycket. För ofta men inte alltid. Skötte allt, relationer, hem, hår och hy. Jag var till och med smal.

Idag är livet det precis omvända (ja, lite tjockare också)
Det är jättesvårt att beskriva det här men jag tror inte det finns en enda fördel längre med att dricka alkohol.
Jag brukar säga ”men om man är en sån som bara gillar ett glas” men faktum är att jag tror inte längre att de finns. ETT glas?
Det finns de som dricker som min man- 2-3 glas, nån gång i veckan. Ganska sällsynt.
Men så fort alkohol kommer med som en sorts emotionell spelare- så tror jag att den gör skada. Den skapar omvägar kring känslor. Den skapar illusioner av vila eller upprymdhet. En ofrihet som jag tror man måste vara nykter för att få syn på.

Så: sluta drick. Alla. Alla som undrar om det är dags? Eller hur många gånger barnen ska be eller böna? Eller hur mycket som är skadligt och vilka prover som ger rätt eller fel utslag. Bara sluta.
Om barn BER att en förälder ska sluta- sluta.
Om en partner vädjar- sluta. Om du har en enda minneslucka- sluta. Om du spenderar massor med pengar som du inte har- sluta. Blir sjukskriven gång på gång pga stress (och alkohol) - sluta.
Jag har bara det rådet. Sluta drick. Ett år. Sen är du fri. Och då är du fri på ett sätt som du glömt bort att man kan vara fri.
Tankarna, kroppen, livet. Du äger det.
Kram 🥰

Ps! Om du blir lycklig av att bli nykter kan jag verkligen inte svara på. Det är något annat. Jag skulle tro att chanserna ökar och att riskerna för att du ska dö för tidigt minskar- är ett faktum.
Men strunt i det nu. Bara en dag i taget. Sen är du där. Så svårt och så enkelt. ❤️

@Se klart Taget!🥰 Tankarna, livet och kroppen äger jag. Att alkoholen skapar omvägar, illusioner av vila eller upprymdhet och ofrihet, blev så tydlig för mig efter ett tag när jag hade varit nykter en tid. Min bubbla sprack som jag tillbringade tillsammans med alkoholen. Jag var fast i alkoholbubblan och jag förstod inte fullt ut att det övervägande var alkoholen som skapade fängelset i bubblan. Den friheten jag känner idag som nykter i drygt 9 månader är obeskrivlig. Den är så mycket härligare än jag kunde föreställa mig när jag slutade. Faktiskt som ett annat liv, på samma plats, men med en uppgradering av kropp och själ, hjärna och tankar, känslor och handlande, självförtroende och självkänsla, tillgänglighet och närvaro. Ja, helt enkelt en bättre version av mig själv som jag trivs med😁.

Det finns alla möjligheter till ett bättre liv, om man har ett problematiskt förhållande till alkohol eller har ett beroende, om man slutar att dricka❤️

Jättebra text @Se klart ! Jag håller med till 1000%. Också jag höll på i över 20 år och tjafsade med mig själv och andra. Nu har jag slutat och jag tänker precis likadant om folk här som velar : sluta! Nu!

@Se klart Så bra skrivet. Jag minns en text du skrev för jättelänge sen. Minns inte till vem. Något om " Fem i sex, det är då man spänner musklerna" eller nåt sånt. Om att stå emot sug. Detta du nu skrev är en liknande text. Orden bär så mycket tyngd. ❣

Profile picture for user Lillek

@Se klart, så bra formulerat, tar med mig och sätter på min inre anslagstavla! Alkoholen som en ”emotionell spelare” är verkligen förrädisk – lovar mycket men tar desto mer. Tänker att det finns så många skäl till att man hamnar i ett beroende och att det inte är helt lätt att sluta – men att det är möjligt. Och att var och en måste finna sin egen väg. Att vara helt alkoholfri en längre tid är en bra början.
☀️

@Se klart Jag instämmer med föregående talare, ett jättebra inlägg! 😍 Du har liksom jag landat i det här med att man inte hittar en enda positiv sak med alkoholen. Det är frihet på riktigt det!

Kram! 🤗

Profile picture for user majken_r

@Se klart Underbart befriande, varmt och klokt inlägg. Träffar i hjärtat och knuffar mig ett steg närmre tian i hopptornet💦.
Litar på dig, det ger enormt mycket ska du veta. Ser fram emot hoppet (för det mesta). Stor kram!