Nykter livet ut

Profile picture for user Se klart

Godkväll och änt-li-gen fredag. Det har varit en lång och ganska kämpig vecka. Egentligen inte överdrivet stressigt men mycket att göra, inte hunnit träna som planerat, och lite irritation på jobbet. Precis som du skriver @andrahalvlek är detta kring förankring och förändring helt avgörande för att lyckas.
Men nu är beslut fattade och jag kommer göra mitt bästa för att driva igenom. Jag känner mig 100% professionell men jag brukar ha 110% engagemang och det har jag inte nu. Det känns lite ovant- men också lite vilsamt. Jag behöver öva mig på att inte jaga mer på några områden, inte bara vinet. Är ju vad jag brukar säga ”mållös”, det vill säga- jag har liksom aldrig haft mål med arbete eller kanske ens livet? Jag har alltid tänkt att jag varit lustdriven men handlar såklart också om prestation.
När jag tänker tillbaka på de senaste årens arbete har det varit extremt (och av olika skäl, pandemi, nya uppdrag).
Igår pratade jag med min chef om att jag kommer att ta ut några av mina semesterdagar- under hösten.
Min plan är att vara ledig från lunch på måndagar, och när det är möjligt- jobba halvdag fredag.
Jag ska hämta mitt minsta barnbarn på måndagar är planen, känner att de behöver stöd och hjälp i vardagen just nu, och jag vill gärna hjälpa till och få lite mer tid med henne innan hon blir storasyster i vår.
Så här och nu- känns det mesta väldigt bra (förutom att jag tvingas lyssna på Jimmie Åkesson i slutdebatten eftersom jag vill se slutdebatten 😤😰🙄)
Våra gosiga katter är som små gull-troll. Leker som dårar, sover, äter och bajsar i sin låda. Ligger bland mina väskor och myser. Idag hade vi middag hemma och så snart gästerna hade gått kom ena kissen och la sig i mitt knä. Varför säger människor att katter har sån integritet- det har de såklart men är också väldigt kärleksfulla, eller är det önsketänkande?
Ska straxt sova och imorgon är första lördagen på länge som jag inte har så många plikter (men ställer klockan såklart)och sedan hänga med barnbarnen som ska träffa katterna. Kram på er allihop!😻😻

Profile picture for user Kaveldun

Katter är mycket olika sinsemellan …de är verkligen individer. Ngn söker närhet rent fysiskt - en annan vill vara nära - men på avstånd och aldrig i knät osv. Låter underbart med dina troll och hur roligt blir det inte för barnbarnen!
Så klokt det låter att du tar ut semester i halvdagar …och förändrar vardagen. Jag har funderat lite i de banorna. Mitt första barnbarn kommer om knappt två månader . Tyvärr är det väldigt många mil mellan oss - jag kommer inte att kunna hämta på förskolan ( funderar mkt på det och hur klokt/oklokt det var av mig att flytta iväg för 5 år sedan …kommer nog att skriva mer om det).
Jag hade precis samma känsla inför slutdebatten. Att skrämma människor och tävla om ’hårda tag’ 😳 och rekordlånga fängelsestraff - vad är det för vision om samhället?
Jag känner igen mig i mkt av det du skriver om mål-lös och luststyrd …men också av att ge 110 /120 …för att jag är styrd av själva hjulet som snurrar. När jag gått igång - då har jag sprungit! Har alltid fått höra att jag ’levererar’. Det är ingen dålig egenskap men när man häller alkohol på ett sådant driv …då blir det för hetsigt. Just nu känner j mest att jag är glad över ett i grunden intressant jobb men att jag absolut inte vill vara upp i 110. Den tiden tror jag är förbi för mig. Jag vill trappa ner - jobba på ett annat sätt. Jag har absolut noll lust att ’klättra’ eller gå in i den typ av konflikter som det ofta kräver. Sedan behöver jobbet ha en mening. Och jag mår bra av ett visst tempo och av att arbeta tillsammans med andra. Får fundera på formerna bara.
En fin lördag med katt-troll och barnbarn önskar j dig.

Två katter och tre barnbarn tog musten ur mig (maken bortrest), men det var bra att damma av synk-hjärnan som iaf inte på fritiden går på högvarv- jag gör ju ofta EN sak i taget när jag är ledig. Tre barn som har olika fart och riktning i en lekpark- och i trafikerad stad skärper uppmärksamheten. 👀
Nu ska jag packa inför konferens tidigt imorgon. Läste Vakna Vacker skriva i en tråd om att det är en härlig resa att sluta dricka. Det är såklart kämpigt men livet är ju det, kämp. Upp tidigt, trötta dagar, för lite pengar, för mycket oro, för dålig sömn och för mycket krav- tror liksom det är eviga frågor och brister vi tampas med. Men var och en enda av de sakerna blir bättre och lättare att hantera, utan alkohol.
Just nu har jag så lite lust att resa bort och hålla massa föredrag så jag skulle betala massor för att slippa.
Att vara nykter har lärt mig att fokusera på stunden, så jag försöker tänka på att idag- åker jag ingenstans. Idag njuter jag av att vara hemma och sedan gemensam valvaka med fina vänner, (men det känns i mina käkar att imorgon ligger där och skvalpar)
Kram på er 🌸

@kaveldun du har verkligen rätt om katter, såna egna små varelser! Jag har ju aldrig haft varken katt eller hund (men alltid fullt i knät av barn) så det här är nytt för mig. Alldeles tagen av hur mycket det går att tycka om just dessa små katter. Och att de kommer och lägger sig tätt intill för att vila och somna. Att sova med en kattunge påminner mig mycket om hur det är att sova med bebis. 😻😻

❤️ Se Klart
Kattungar är kanske jordens ljuvligaste varelser. Själv valvakade jag med en taxvalp som hade en mage mjuk som silke. Den lekte som sjutton och somnade sedan tvärt.
Sov tryggt i mitt knä medan rösterna räknades. ☘️🌾

Ja små varelser är nina sagt av- och på 💞 @kaveldun, makes u think 🙄

Apropå av så är detta mitt läge just nu, vila innan förberedelser och kvällsmingel.
Sov 1,5 timme inatt och en timme på planet. 30 grader varmt och resdag- ingen riktig Feng shui här, men det blir bra efter en tupplur.
🥱😴

Dagarna rullar på med arbete, en del slapp-tid och hyfsat tidiga kvällar. Är trött tyvärr och anar att det hänger ihop med förkylning som ligger där med lite halsont och diffusa ont-i-huvudet-symptom.
Gillar inte.
Allt sånt som ger mig en känsla av att vara lat är svårt för mig att hantera och jag skyller genast på dålig karaktär eller annan valfri kass egenskap. Min go-to-känsla som är svår att hantera. Jag måste uppenbarligen öva lite mer på det.
Men nu nu är allt bra, färdigställer en presentation på min balkong högt över havet med fantastisk utsikt. Bortskämd är jag inte, trots längt hem till katter, man och till och med regn.
Jag bara tycker om att vara där jag känner mig hemma. Det är tryggt för mig.
Kram fina forumvänner! 😍🌸🌱

Att vara där man känner sig hemma är guld. Som nykter uppskattar man det ännu mkt mer. Och samtidigt bär man med sig sitt hem - värderingar, gränser osv - i betydligt högre grad.
Låter fint att presentationen snart är klar - så var nöjd med det! Njut av utsikten och krya på dig! ☘️🌾

Profile picture for user Geggan

Jag har också blivit riktig hemmakatt @Se klart . Är helst hemma. Meningen är att vi skall åka på bröllop i Sydeuropa om några veckor. Lite tveksam. Skall bestämma om en vecka. Låter som om du har det ok ändå! Utsikt är ju aldrig fel. Krya!

Ja det har du verkligen rätt i @kaveldun, man bär sitt hemma med sig. Alltså jag har inga större problem med dessa ting, men här får även små saker ta sin plats. När jag var liten hade jag så väldigt svårt för ”gruppgrejer” trots att jag är uppvuxen i ett rätt så radikalt Tillsammans-hem. (Eller kanske just därför 🥹) Skolresa, lekis, allt sånt var jobbigt för mig som barn- och min mamma hämtade hem mig. Vilket jag funderat på från olika håll, men nu är jag landad i att det var bra och modigt av henne att inte tvinga mig. Så som barn faktiskt ofta tvingades. Så jag tror att det också hänger ihop med min spröt-vård. Ser inte mycket ut för världen att putsa dem och hålla i känsligheten, men för mig.
Och @geggan det är mer än ok! Särskilt nu när jag snart får åka hem- då blir det riktigt trevligt!
De flesta officiella grejerna är avklarade och jag är inte ensam om att gå rätt tidigt till sängs. Så var det INTE i min bransch förr i tiden. Men tiderna förändras som tur är.
Nu ska jag börja läsa Alex Schulmans nya bok som jag ser fram emot!
Kram 💞

Samma för mig @Se Klart! Jag fick sitta inne på rasterna när jag gick på lågstadiet och lekis funkade inte alls. Jag minns att jag skrek så mkt att mamma fick sluta jobba ( och hon var verkligen en yrkeskvinna - så det satt långt inne). Att gå till lekplatsen - med främmande barn - var jätteläskigt. Även när j började gymnasiet så var det krångligt ( blev efter ett tag väldigt bra). Men en stor känslighet har alltid funnits. Finns väl där nu med….
Läst halva Schulmans bok - med behållning.
🌾

Ja de där känsliga barnen har väl knappat vuxit upp till stålkvinnor (materialet alltså) rent symboliska är vi ju det @kaveldun 👩🏽‍❤️‍👩🏼

Jag avslutar äntligen denna vecka- då allt gått bra, använt egentid till att sova middsg- varit dödstrött. Varje eftermiddag.
Haft halsbränna av alldeles för mycket mat… men hemåt imorgon bitti- längtar efter min vanliga vardag. Kanske får ta tillbaka allt på måndag.
När jag kom till mitt rum ikväll hade hotellet ställt hit två flaskor vin som ”trevlighetsgåva”
Jag kände mig chockad och perplex. Hällde ut allt och slängde tomma flaskorna i soppåsen. Kände att jag absolut inte ville ha alkohol här en kväll som den här. Jag VET att jag aldrig hade druckit en droppen, men känslan gillade jag inte alls.
Nu ska denna gumma sova.
Noll problem vara nykter- noll frågor- det är varmt här och vatten känns som rimlig dryck. För alla.
Blev lite senare och social kväll, väldigt trevligt. Imorrn åker jag hem, ett dygn före alla andra- skyller på allt möjligt- men nu återstår främst socialt = massa alkohol=landar hellre hemma.
Nästa vecka måste något tränings- och dietliv börja.
Eller snarare: på måndag börjar jag med kost-omläggning och träning parallellt- börjar i små steg.
Kram på er, imorrn är det äntligen fredag 🙏🏻🌸🥰

Profile picture for user Andrahalvlek

@Se klart Fy fan vad du klarade av den resan bra! Och som pricken över i hällde du ut vinet, *bam*. Skrev precis till Kaveldun att det gäller att hårddrilla ryggmärgsreflexen. När du råkar få en starköl istället för alkoholfri öl så tänker du kanske en millisekund ”Äsch, en öl kan nog kvitta”, men sen reser du dig upp och går och byter din öl. Eller häller ut vinet som hotellpersonalen så ”snällt” ställt på ditt rum.

Kram 🐘

Tack @sattva och @andrahalvlek- det var en extremt smidig resa hem och så skönt att landa i den tidiga hösten, lite svalt men så otroligt mycket blommor i trädgården! Aldrig sett något liknande (hos mig själv då) Igår kväll plockade jag in stora fång med dahlior, chokladblomma, luktärter. Har man enbart en balkong så vill jag verkligen rekommendera en eller två dahliaknölar i stora krukor- de blommar i hundratal, så snälla 🌱⭐️
Idag är det inne-fixardag, ihop med katterna som är otroligt roliga, pigga, söta och keliga. Dock snickras det här i ett mindre renoverings-projekt så de drar sig tillbaka och håller till i mina krukväxter…
Jag tyckte denna resa var rätt så jobbig. Behöver inte spekulera i det, ibland får man bara göra sånt som är jobbigt. Jag hade säkert funnit mig mer till rätta med gruppen om jag hade druckit som de. Det ingår liksom i vårt umgänge, en gemensam belöning, att vi får släpppa gränserna- tillsammans. Jag känner mig stundtals lite tvär just därför men i själva verket handlar det om att jag är i mig själv, och på mina villkor, mina gränser går här och jag vill inte dela sånt som jag ångrar dagen därpå- att jag delat.

I morse fick jag kaffe och papperstidningar på sängen, ingen stress, bara få vakna lugnt. Sån fin start på dagen.
Nu ska jag storstäda köket, baka lite bröd, kanske en tur i skogen i em, vi får se.
Njut av dagen alla 💞🙏🏻🌸

Jo, i morse vaknade jag och kom att tänka på ett citat från jag tror Johannesevangeliet som står på en skylt vid min väg till jobbet. Det går typ:” Så älskade Gud världen att han offrade sin ende son för att se som tror på honom inte ska gå förlorade utan ha evigt liv”
Jag trodde att Gud offrade sin son för att befria oss från våra synder? Sen läste jag en jädra massa forskning/teorier kring detta men blev inte riktigt klok.
Ska fortsätta mitt projekt- men om nån fattar detta och kan förklara på något enkelt vis, så tar jag gärna emot en förklaring 🙏🏻

Profile picture for user vår2022

@Se klart Läste ditt inlägg och frågade en god vän som jobbar i Svenska kyrkan om vad som kan menas. Han rekommenderade att du skulle kunna ringa till jourhavande präst och fråga. Han menade att de kan svara på sådana frågor. Då får du möjlighet att ställa följdfrågor också. Eller ta kontakt med din församling.

Ha en fin lördag❤️

Tack gulliga @vår, jag tänker att det där är så centralt- och något som gör tex min mamma så o-kristen, eller till och med oförstående inför gud- hur kunde han offra sin son. Och för vad?
Så vi har diskuterat det en del 😊
Och jag har som uppenbart är- inget bra svar. Jag ska fråga en präst som jag känner lite- det är ju inte brådis, jag får läsa lite till om de olika teorierna.
Mamma- arg på Gud pga bland annat detta. Och att han ”tillåter” så mycket orättvisa och ondska. Det främsta skälet att bara arg på gud tror jag. Jag tänker inte så hemskt ofta på dessa saker. Men tänker mig inte att gud är nån rättvise-institution. Eller fiskdamm för önskningar. Jag tänker ju att de goda krafterna är större och mäktigare än allt. Och där nånstans, tänker jag att gud rör sig? Kanske är det som en vindpust genom öknen? Minnet av min pappa- att han kan vara så levande i mig och hjälpa mig så mycket trots att han är död och spridd vid Kungsholmens kyrka. Är det kanske gud som gör det möjligt- allt det där snälla, varma som egentligen ”inte finns”? Eller är det människan bara? Kanske tror jag på hen? Nåt är det. Allt det som omger våra liv och handlingar.
Nu skymmer det lite här och jag ska banka wienerschnitzel 😍

@Se klart Det var så lite😁 Jag har också mycket funderingar kring Gud och minns att jag som yngre tänkte lite som din mamma. Om det finns en Gud varför tillåter då Gud allt det hemska och onda ske i världen? Idag tänker jag annorlunda. Jag tycker texter i bibeln kan vara svåra att förstå och kan ibland tänka att det skulle varit intressant att ha läst teologi. Min vän från Svenska kyrkan och jag talar en hel del om bibeln och det är häftigt hur han kan känna sig vägledd av Gud och söka svar på hur han ska gå tillväga i svåra saker. När jag försöker göra likadant vill jag liksom se en gubbe som talar till mig, men det funkar ju inte så. Förmodligen söker jag på fel sätt. När jag försöker få svar på hur jag ska gå tillväga kan jag få en slags aha-upplevelse, att så ska jag göra. Det kan ske när jag är ute på löprunda och inte så fokuserad på mina tankar men de finns där, och svaret dimper ned. Jag tänker att det är jag själv, mitt sunda förnuft, mitt inre jag och min styrka som talar till mig, men kanske är det Gud? Vad gäller orättvisan i världen, tänker jag att det inte är Guds fel, det är människans fel som utför det onda. Människan som inte tagit till sig av bibelns budskap om hur vi ska behandla varandra ”du ska älska din nästa såsom dig själv”. Att som Gud älskar du dig ska du älska andra, även din fiende. Det onda kom till efter skapelsen, men som troende tror man att det goda kan besegra det onda. Tänka att det måste man i alla fall tro för att ha hopp och orka leva. Tänker att om man kan älska sin nästa och även fienden, så kan man visa vad kärlek och godhet är med sina handlingar. Jättesvårt men sant. Så någonting tror jag också på, något som omger mig och även vägleder mig, på något sätt.

Mums, älskar wienerschnitzel! Här blir det strax ungsbakad potatis, fläskfilé och kantarellsås, av nyplockade svampar på dagens skogsutflykt. Smaklig måltid!❤️

Intressant att läsa era tankar. Nu är jag inte ngn teolog och inte aktiv i kyrkan men i min egen hemmasnickrade tro tänker jag att Gud finns inne i alla människor ( det är väl egentligen lite buddistiskt att tänka så…men jag tror också att alla religioner är en och samma:-)
Det gudomliga finns inom var och en av oss.
Vi har det goda inom oss om vi lyssnar, är lyhörda och vaksamma/varsamma . Vi kan - om vi går samman - göra mirakel. Kärleken mellan människor - och då menar jag inte främst den amorösa - kan försätta berg.
Men vi har också - alla - ondska och destruktivitet inom oss. Om man ser det så tycker jag att teodicéproblemet ( varför ondska finns fast Gud är finns ) får en förklaring.
Vi har alla ett val.
Ikväll var jag ute med vänner på stan och 22.00 går jag från ganska pigg till tvärtrött. Jag kan inte ’skärpa’ mig utan tackar för mig och gör hem. Så är det nu och så får det vara. Att pumpa igång med alkohol finns inte på kartan …men det var inte så otroligt längesedan jag gjorde det.
Men nu har jag ett val - och jag väljer min sköna säng och en apelsin och några rader här.
Godnatt 🌾🌾

@Kaveldun Tror också att vi alla har gott och ont inom oss. Hur väl vi utvecklar dessa sidor påverkas av de olika sammanhang vi växer upp i och interagerar med. Sedan kan det vara svårt att ta sig ur ett sammanhang som är destruktivt och ond, precis som det kan vara att ta sig ur alkoholism. Men det goda finns ändå där. Jag tror också att kärlek mellan människor kan försätta berg. Om vi inkluderar alla människor och ger kärlek till varandra så kan ondskan besegras. Men djävulen är också oerhört stark och den kärleken eller rättare sagt kanske lojaliteten som spirar där. Men det goda kan besegra det onda i det långa loppet om folk går samman, då blir vi starka och kan försätta berg.

Vilket gott val du gjorde, mycket bättre än att vakna med en trött och ångestfylld känsla❤️

God morgon Söndagsklubben
Jag håller med alla- haha. Nä men jag tror starkt på att vi har allt inom oss men att vara människa i samhället är också anspråksfullt, vi måste ansvara för att göra gott. Mellan människor sker mirakel varenda dag. Mellan små och stora, i lag, i samverkan, i omsorg. Jag MÅSTE se de sakerna som fyrar i mörkret för jag klarar inte att se ett omfattande mörker framför mig (sett till allt från politik till lågkonjuktur). Jag har min egen tro- och jag tror- nej vet- att min Gud är helt fine med den 🙏🏻
Evigt liv tror jag inte alls på- tack och lov.
Evig söndagmorgon vore mysigt men straxt dags att komma igång med dagen efter kattgos och kaffe, och kryss.
Njut av solen (om den skiner som här!)
Kram 🤗

@kaveldun- heja att du slutat ”skärp dig” jäklars vad vi skärpt oss för andras skull och för att inte vara tråkiga - för nån annan då. Att gå hem, att gå och lägga sig när man är trött är det mest rebelliska jag ägnar mig åt nuförtiden och det är fint på många sätt. Inte minst valet att värna sig själv. Kram z🌱

@Se klart Intressanta diskussioner. Så här på en söndag och allt. Jag kom att tänka på en sak. I tonåren, då jag konfirmerades, öppnade jag verkligen upp för Gud. Jag var beredd på att bli troende. Det blev jag inte, men konfirmerad blev jag. Jag har svårt att tro på Gud när jag ser hur kyrkans män beter sig i världen, oavsett vilken gud man tillber.

Jag hade därför svårt för AA också. Att lägga sitt liv i Guds händer, att allt som sker är Guds verk liksom. Jag tror för mycket på individens egen styrka för att tro att det är Gud som agerar. Det är jag som agerar. Alltid. Inget sker i mitt liv utan att jag agerar, positivt eller negativt. (Förutom sjukdom, det kan inte individen råda över tyvärr.)

Jag tror verkligen på varje individs inneboende styrka, och jag tror på att ödet ger oss avgörande chanser då och då. Chanser som man måste greppa i flykten och kasta sig in i. Och då måste man vara modig - så man slipper sitta på ålderns höst och gräma sig över alla chanser som man har sett segla förbi. Sådan vill jag inte bli.

Så jag vet inte om jag tror på Gud eller inte, men tanken att Gud finns inom varje människa gillar jag.

Kram 🐘

@andrahalvlek jag tror inte det minsta på maktfullkomliga män som utger sig för att vara guds sändebud på jorden- nej detta är mycket mer finlir-funderingar.
Jag tror nog dock att man kan ”överlämna sig” men för den sakens skull slutar inte det egna ansvaret eller viljan att vara viktig- kanske ännu viktigare.
Jag har aldrig varit lockad av varken samfund eller AA men däremot av känslan; nu gör jag så gott jag kan- och förlitar mig på att kärleken till själva livet- bär mig längs de svåra och branta partierna.
En hjälpande hand. Tilltro och tillit även när det känns mörkt. Det är nog lite vad gud- eller tro- står för, för just mig.
Har så himla svårt för det mesta som omgärdar religion, men kyrkor tycker jag mycket om. Och känslan av att inte vara ensam. Kram 🤗

Åh maktfullkomliga män finns ju precis överallt ….i kyrkan såväl inom proggen 😳
Men just därför ska man inte låta dem få definiera tro..eller lämna den åt dem.
Den ringa erfarenhet jag har av AA tyckte jag om. Det finns säkert olika grupper och kulturer inom AA - men jag uppfattade att deras ’gud’ mer var ett ord som man kunde tolka fritt. Gud inom varje människa…eller kanske att ngt gudomligt sker när människor går samman. Eller ngt helt personligt.
Jag har ingen omedelbar lust att söka upp AA men jag ser och hör att det är en väg som fungerar - för många.
Kanske är det inte min väg … men jag vill inte stänga dörren.
Jag tycker samtidigt att det är helt ok att inte gilla AA.
Alkoholism är en så svår och förfärlig sjukdom att vi nog behöver många olika sätt, grupper, vapen. Jag känner stor ödmjukhet inför alla vägar.
Fint med söndag och dialog kring gud och tro och annat. 🙏
🌾🌾

Profile picture for user Varafrisk

Ikväll var jag på mitt andra AA-möte. Jag vet inte om det är rätt plats för mig men jag tänker att jag behöver gå några gånger el mer för att få en uppfattning om det här kan vara rätt för mig. Det är nytt och det är lite obekvämt. Vissa saker känns främmande medans vissa känns lite som befriande. När man kommer i en ny grupp så söker man ju ofta efter likheter..givetvis beror det på vad det är för grupp. När jag tittar på människorna omkring mig så kan jag inte känna igen mig i mer än någon enstaka person. Jag vet dock att vi alla bär på en sak…att vi är alkoholister, alkoholberoende…vi tål inte alkohol. Tycker om att lyssna t andras berättelser. Jag är inte direkt troende men söker det andliga…för mig spelar det inte så stor roll om Gud el en högre makt nämns emellanåt för jag gör det på mitt vis inom mig…Olle Carlsson som har skrivit ”Livsstegen” berättade att Gudrun Schyman som är ateist kallade Gud för Gudrun. AA utgår ju ifrån de tolv stegen vilket enligt min känsla är att en stor del av behandling både inom kommun och behandlingshem utgår ifrån.

Ursäkta @Se klart att jag skrev så mycket om detta i din tråd.

Kram💕

Godmorgon
@varafrisk tack för spännande rapport om AA. Något vi ju lärt oss här- där vi aldrig ens sett varandra- är ju att likheterna finna bakom alla möjliga olikheter. Och det gör forumet till en särskild plats. Hoppas du vågar testa en period och se om det kan vara hjälpsamt 💞
@kaveldun jag håller verkligen med dig om att inte låta tokiga män definiera den stora frågan om tro och Gud. Och jag känner mig själv helt trygg med att gud själv är blind för dessa uppvisningar. Vi kommer som vi är med frågor och funderingar och så kan tron vara ett ramverk kring dem.

Men idag är det måndag och jobbet kallar. Jag är så innerligt och oväntat glad över att vara hemma igen. Kändes som livsglädjen rann ut på detta resort som dessutom innebar en del ”ledig tid” som jag kände mig helt vilsen i.
Det regnar, katterna leker, mannen stryker skjorta, jag hoppar i duschen.
Livet som det kan vara en god måndag.
Kram på er. 🤗🙏🏻

Godmorgon
Vakna lite för tidigt är det bästa jag vet- händer inte störande ofta men försöker att vrida lite på morgontiden.
Jag vaknar oftast och tänker; aha, onsdag (eller vad det nu är för dag) och tänker att jag har en massa saker att se fram emot idag.
Idag-idag ska jag hämta mina snabb-växande barnbarn, ha ett möte med min doktor om mina 0,5 sömntablett (säg inte att vården inte är notorisk…) och jobba på med produktion och ett gäng möten.
Men jag njuter här och nu av mitt kaffe och att lyssna på mina katter som har tidig fest i vardagsrummet…
För tre år sedan var jag påväg in i min sämsta dricka-fas på många år, kanske den värsta någonsin. Nej jag skällde inte ut nån, sjukskrev mig ytterst sällan, och höll i alla tänkbara relationer. MEDAN jag drack- nästan dagligen. Och så undrar vi varför tröttheten håller i sig när vi slutar- efter många år av att leva på så hög växel för att hålla ihop allt.
Jag har knappt hämtat mig- och precis lärt mig på riktigt - vad jag orkar och inte. Vad jag behöver- och inte. Vad jag kan tvinga mig till- för att livet kräver det- och inte.
För tre år sedan hade jag ett bra jobb, nu har jag ett fantastiskt jobb. Jag har flyttat till en lägenhet som jag inte vågat drömma om- men jag vågade. Vi har renoverat nästan klart på landet, jag har fått ett barnbarn som aldrig kommer att se mig dricka ett glas. Jag har ordning i mina lådor, har jobbat med min trädgård tre somrar nu- och den börjar bli riktigt fin! Jag hanterar färre sociala kontakter för jag värdesätter några istället för många. Jag är inte förstahandsval till galna fester, och det är okej.
Jag har fått forumet som en gåva och som är både skyddsnät och pepp. En viktig del av mitt nyktra liv. Jag är frisk och gör varje dag aktivt val att göra det jag själv kan- för att hålla mig frisk.
Allt kan bli bättre, kanske? Jag kan bli bättre på att spara- och springa. Ringa mamma och engagera mig i min omvärld- på fler sätt. Tid finns till det. Tiden kommer- brukar Bodil Jönsson säga- istället för att tiden går. Kanske är det det viktigaste skiftet vi gör när vi slutar dricka? Framtiden överblickbar och redo att ta emot och göra det bästa av våra dagar därför att självkänslan växt och vi vet innerst inne att vi är värda bättre än att lägga ett tjockt unket lortigt filter mellan oss och livet.
Kram på er alla som kommit en kort eller lång bit på vägen.💞

@Se klart Vilken fint inlägg, som genomsyras av tacksamhet, hopp och mod. Tacksamhet över att vi lyckats skapa oss en ny tillvaro på alla sätt. Om än på ytan kanske likadan (i mitt fall), men ändå så otroligt annorlunda. Hopp inför framtiden, som bara kan bli bättre och bättre. Och mod att ta de chanser som livet ger oss. Finaste @Seklart, och finaste forumet ❤️

Kram 🐘

Profile picture for user Sattva

@Se klart Ja jättefint inlägg! Och också finns det känner jag, en acceptans för livets ups-and-downs. Is i magen, this too will past etc. Det är verkligen inte bara ord, utan också verkligt!❤️🌸🍁

@sattva @kaveldun @majken och @andrahalvlek tack för fina hälsningar! 🙏🏻🌸
Fredag- en högst efterlängtad.
Lång och mycket intensiv vecka full av förbryllan kring mitt arbete och organisation just nu men jag försöker att hålla allt märkligt och konstigt lite utanför min sfär ety jag är så rädd om min arbetsglädje, lust och nyfikenhet.
Det är ett högst aktivt och reellt val jag gör för att inte hemfalla åt för mycket klagan- även om jag stundtals finner vissa saker obegripliga.
Kanske blir det begripligt? Kanske kommer en dag när det inte går att välja bort.
Den dagen är inte idag.
Idag har jag haft ett roligt och BRA möte med ett gäng chefer som är är chef för. Jag har fantastiska medarbetare. Det är verkligen en källa till daglig och stundlig glädje, jag har roligt just för att vi är så olika och hur ska olika kunna gå mot samma mål? Det är kul, det gör att man får vända och vrida på tankar och utforska drivkrafter och det kan man aldrig bli klar med, ett lärande hela tiden som tur är.

Renovering pågår på landet (igen…) men vi har ju pausat ett bra tag så det är okej, och inte så övermäktigt. Katterna, vilka gosiga, springer snabbt, klättrar överallt- sen är det plötsligt tyst så ligger de ihopsurrade som två kanelbullar på nåt varmt ställe.
På kvällarna ligger de på mig.
Är fortfarande lite förkyld, vaknar med lite huvudvärk- tur baristan är i tjänst alla dar i veckan.
I helgen väntar svampplockning och lite hemma-pyssel. Promenad och inte minst- vila. Ha en fin fredag! Kramkram 😻😻

I morse vände den där tröttheten, vaknade vid 9 och kände att kroppen var i nån balans. Lätt att andas och lätt att ta itu med dagens sysslor, laga mat till många, gosa med katterna, plocka med lite blommor till mamma. Orken på plats alltså. Funderar mycket på vad som styr dessa saker.
Hade ett så märkligt samtal med en (för mig okänd) läkare förra veckan. Angående min löpande utskrivning av mina sömntabletter. Jag vet ju att det inte är bra och jag vet att jag borde ta tag i/ meditera mera/hinna träna/allt det - för att sova naturligt. Samtidigt känner jag; låt mig ta den där pyttedosen som jag håller så kontrollerad. Jag går ju nu på en minidos ssri, jag har aldrig försökt öka på sömntabletten- tvärtom har jag varit så noga med att ha dialog med min (kända) doktor ska vara ok med detta. Testat alla andra varianter, som gör mig trött/bakis/hungrig.
Efter ett långt samtal där hon pratade om alla risker-risk att ramla (!!) mm så avslutade hon med:
Men jag skriver ut några uttag åt dig så att du har.
Okej?
Och så tycker jag du ska ta 5 mg.
Men jag tar bara en halv, dvs 3,75 g.
Ja, men det är en så låg dos så det har knappt nån effekt… Jag skriver ut så du har till jul- och så testa att sova utan ett par dagar i veckan…
Jaja. Outgrundligt detta.
Ska ju ta tag i detta, det vet jag ju. Men som jag skrev känner jag ju att jag kommit långt med så mycket annat. Och dosen är ju som sagt allt annat än stark, placebo mer än något annat tror jag.
Straxt hemma i stan. Ska börja med min halva semesterdag imorgon (hämta tvååringen klockan 15 så halv dag är det knappast…)
Skönt att lägga energi på lite fler ställen än mitt jobb.
Vad gäller alkohol- nä jag har noll att säga om det. Jag känner starkt starkt för de som kämpar så hårt. Räknar inga dagar men det händer att jag kollar och tror att 1000 dagar infaller nästa vecka. Det känns egentligen inte som något att fira- däremot känns det underbart att slippa allt som hör ihop med tröttheten, baksmällan, ångesten. Tröttheten man aldrig blev fri från. Oron kring hälsan som låg som en filt över allt. Att huka sig fram. Att rättfärdiga skammen, alla glas. Gode gud eller vem som öppnade det där fönstret och lät mig kliva ut-vilken oändlig tacksamhet! Kram på er 🌻

Fint att tröttheten lättade.
Det är ngt jag ( redan) märker i min nykterhet - detta med att man - jag - blir trött på kvällarna och att jag helst av allt går och lägger mig runt 22.00. Och att ett intensivt socialt liv …som man inte alltid har möjlighet att välja/välja bort - kräver återhämtning.
Det är ju egentligen fullt naturligt men tröttheten är ngt jag under många år har maskerat med alkohol. Piskat mig ’pigg’, druckit mig i form ( med stora konsekvenser - inte minst en ännu större trötthet ).
Att dricka när man egentligen behöver vila är förödande.
Fint också att höra hur alkoholen är en icke fråga gör dig. Jag tänker att jag kommer dit 🙏..och att det betyder mkt att följa dig/er som går före.
Vad gäller ditt arbete. Jag hör att det skaver men att du samtidigt sitter lugnt i båten och också kan se/uppleva allt som du trivs med och uppskattar. Och att du klarar att hålla det som känns obegripligt en bit ifrån dig.
Min erfarenhet är att det kan ta lite tid att se vad som är ok …och vad som inte fungerar.
Att inte störa sig konstant och fajtas för mkt låter klokt. För att klara det behöver man garanterat vara nykter.
Jag går snart in i en period där mitt yrkesliv förändras - jag kliver ner från det yttersta ansvaret. Jag ska inte lägga ut texten om detta i din tråd men ska kanske skriva lite om det i min egen. Det sker vid årsskiftet och kommer att förändra en del. Valet är mitt eget - men också till viss del en konsekvens av hur jag levt de senaste tio åren. Jag behöver andrum.
Härligt med dagishämtning på måndagar - att börja veckan med LIV
🌾☘️

Jaadu @kaveldun som vi har piskat oss pigga med glas efter glas.
Har minnen av att vara så trött att jag somnat i soffan efter jobbet men just ja- ska ju iväg på (valfritt peppigt krävande socialt) event/middag- och då hjälper ju ett par snabba glas vin för att slippa känna tröttheten. Alltså- så har jag levt i åratal. Förutom kvälls-vin, ensam-vin, vardags-vin, bakom-krukväxten-vin. Allt detta vin. Kan må illa av tanken idag.
Jag är ju ingen super-extrovert person, tycker verkligen mycket om att umgås och arbeta med människor men det är mer ”på djupet” och att vara på större fester, middagar, sånt- det kan jag uppskatta även idag men det gör mig trött.
Vilan behövs. Jag gissar att det också är ålder och alkoholism har ingen charmig ålder men vid närmare 60 känns den sunk delux.
Tack för dina ord och tankar kring jobbet. Ja jag tror inte jag hade fixat detta så pass- enkelt?- om jag inte varit nykter. Skiten sorterar sig rätt snabbt. Sen är frågan var man ska göra av sig själv i detta. Men det får ge sig.
Imorgon kliver jag upp till en dag av arbetslust och så har det sannerligen inte alltid varit. Men jag har heller inget särskilt behov av att gå i konflikt här och nu. Väntan på besked är- ja lite limbo. Men farhågor finns. Kanske är det de, farhågorna, som knaprar av min ork?
Det är alltid fint att ta del av dina reflektioner- så glad när du hälsar på! Kram kram 🥰

Farhågorna fick en del att äta på idag. Ja, det är ett ganska tufft och svårbegripligt läge. Jag vet vad jag vanligen gör men sånt som inte går att påverka. Men det här? Mitt jobb och ansvar reduceras men utan att få någon information om- till vad.
Jag hoppas åtminstone på lite rakryggad information imorgon då allt ska vara klubbat och klart till måndag. Pratat med mitt ”chefsfack” för att förstå lite mer och i vilket läge jag kan agera.
Jag blev chockad då detta var planerat att läggas fram och förhandlas i januari.
Jag måste samla lite kraft nu och agera klokt. Jag är inte rädd för att bli uppsagd- även om det eventuellt kan hända.
Jag är nog faktiskt inte rädd mer, jag är modig- numera och har varit det rätt länge.
Men också ledsen.
Ja jag ska sova tidigt så att jag orkar dagen bra och balanserad imorgon.
Kram alla, tack för att ni finns här 💞

Profile picture for user Torn

@Se klart Oj, det låter ju inget vidare.❤️ Tyvärr är det väl det som börjar nu med tanke på inflationen. Besparingar och neddragningar av personal. Inte så mycket man kan göra något åt. Men bra att du har kontaktat facket.

Kram

Ja, det är klart att man inte ska ha tusen chefer tänker jag- men varför ta bort de som funkar- är min fråga?
Förbrylling. Men jag tänker att som precis allt annat i livet- allt- så leder händelser vidare och det måste jag ju tro?
Men hanteringen - som i hantering av människa- är riktigt usel och det gör mig ledsen. Kämpardagar här, men två katter kurrar i kapp och då går det ju inte att ge upp hoppet om nåt men man kan kapitulera lite i mål-strävan och mätbart och ägna sig lite mer åt det icke mätbara hämtandet av en tvååring på förskola, köpa strumpor ihop, läsa bok och äta knäckemacka med äpple… som igår.
Jag bepansrar mig och möter dagen, inget att välja på. Kram 🥰

@Se klart Åh, vad jag lider med dig. Vi har också omorganisation på gång, tänkt att sjösättas i januari. Jag förstår orsaken - vi har så små enheter för just den sysslan att vi måste skapa ett koncerngemensamt nav. För att inte vara så sårbara.

Jag har sett ett förslag till ny organisationsplan och där finns inte jag med som mellanchef längre. Jag är nedflyttad i hierarkin, jag finns numer bland ”de andra’. Måste fråga min chef om det. Å andra sidan är jag inte orolig över att bli uppsagd, i år har jag jobbat i 30 år på företaget. Om de tar ifrån mig ansvaret så ska jag bannemej se till att behålla min höga lön åtminstone.

Hääääääär kommer styrka och mod i mängder till dig! Stå på dig, stå upp för dig själv! Du är viktig! Din kunskap och erfarenhet är viktig.

Kram 🐘

Profile picture for user Geggan

Usch @Se klart ! När det händer saker i det fördolda, kommer konstiga besked. Lömskt. Och det inte finns något riktigt konkret att reagera på. Stå på dig så mycket du kan! Kram 🐳

Tack hörni 💞
Karin Boye skrev väl; jag vill möta livet vapenlös- och kanske är det själva motsatsen till att bepansra sig. Idag släppte jag iaf både det ena och det andra och gick hem och gjorde mina måsten- men inte mer idag.
Jag har en riktigt bra jobb-person som jag också fick tid att prata med. Så lättade allt lite grann.
Räknar på min pension 🥺🥺
Funderar på alternativ av olika slag
Jag har ju jobbat som en tok hela mitt liv. Jag har ju tänkt att jobba (mindre som en tok) några år till. I annat fall väntar downshift av kraftigt slag och där är jag inte än.
Vilket fruktansvärt störande moment alkohol skulle vara i ett läge när man behöver tänka.
Som att stanna tiden och få grumlig sikt. När man verkligen behöver komma framåt och se klart.
En så himla skön känsla av att varit nykter några år är att jag vet att ingen kan beslå mig med att ha varit trött, oengagerad. Jag är så stolt över allt jag åstadkommit och inte ett GRAM dåligt samvete har jag över något. Det kan liksom ingen ta ifrån en.
@majken @andrahalvlek och @geggan, tack för pepp och tro på mig! Kram 🥰

Se Klart - så trist att höra. Inte minst detta att det verkar ske på ett otydligt och delvis dolt sätt. Beslut på måndag? Ngt du inte fått tydlig information kring och trodde skulle ske i januari?
Just i detta läge - och när du befinner dig på jobbet - - tänker j på den gamla kvinnosaksparollen: Gråt inte forska.
Och precis det verkar du ju göra - kolla med facket . Har detta verkligen gått formellt rätt till - vad är dina möjligheter/vägar. Har du ngn kollega som du litar mkt på och som du kan bolla med? Finns det ngn person uppåt som du litar på och som du kan prata med lite mer informellt?

Hemma - självklart är du ledsen och så småningom säkert förbannad. Var det!
Sedan - även detta kommer att leda till annat …absolut. Och med tanke på den du är nu - som nykter - så kommer allt att bli riktigt bra så småningom. Det kan jag och varenda kotte här på forumet som läst dina inlägg under många år - intyga.
Därför att du är en person som ser ovanligt klart Se Klart! Och som besitter både känslomässig styrka, balans och klokhet - och intellektuell skärpa.
Så ja ….allt kommer att bli bra.
Men just nu låter det riktigt kämpigt.
Stryrkekramar till dig ❤️
🌾🌾

Vilket great mind du har @kaveldun, bättre än mitt även om vi skrev lite i samma spår. 😍 Tack 🙏🏻 Tacksam tacksam för omtanke och tanke- behöver det, och blir som en bra klättrar-pall som mina barnbarn älskar, de där som gör att man NÅR, fast man är lite kort. ❤️

@Se klart Fy vad tungt för dig. Det är verkligen tråkigt att bli så tagen på sängen och inte få några tydliga svar. Att bli behandlad så. Klart företag kan behöva strukturerar om, skär ned och omorganisera men man måste ändå bli behandlad med värdighet och respekt. Det är inte varor det ska skäras ned på utan det handlar om människor. Och att behandla medarbetare som gjort bra saker för företaget som luft är inte schysst. Men du är stadig och stark och kommer att fixa det här. Du är klok och du kommer att finna en lösning så småningom. När jag sökte jobb och var orolig för hur det skulle gå, tröstade du mig med att det kommer att ordna sig, vilket det gjorde. Det kommer att ordna sig även för dig, kanske på ett sätt som du minst anat…allt är möjligt för dig. Ur ledsenheten kommer det kraft och man ska vara ledsen klart (sade så till mina barn när de var små, att man får vara ledsen klart, sen känns det bättre).

Massor av kramar, du är bäst!❤️

@Se klart Fy fan. Så jävla dåligt skött 🤬 Vill man ens jobba på ett företag som behandlar sina anställda så?

Jag minns en konflikt på mitt jobb där min chef behandlade en medarbetare uruselt. Jag skrek mig hes på ledningsträffarna. (Det är sant. Jag har aldrig skrikit i sådana sammanhang tidigare.) Hjälpte föga. Det gick prestige i frågan, den blev omöjlig att rubba. Jag har aldrig varit så nära att säga upp mig som då 🤬

Du ska dock inte göra något förhastat. Bida din tid. Fråga din chef hur hen tänkt lösa ditt och datt. Prata ihop dig med facket och någon-några chefskollegor. Börjar man fråga lite försiktigt kommer det nästan alltid fram annan skit, som andra utsatts för.

Och ta det inte personligt! Du är en superwoman, på vilken position som helst, på vilket företag som helst. Glöm aldrig det.

Kram 🐘

Profile picture for user Sisyfos

Om jag utgår från mig själv så är det värsta med såna här situationer att det är så mycket outtalat och viskningar man inte hör. Det ger en obehagskänsla som är svår tycker jag. Och just den blir värre mitt huvud i alla fall. Komspirationateorierna anfaller och jag behöver sansa mig och hejda mig. Det är aldrig så illa som i mina tankar.
Kanske är det så enkelt som att du bara inte är helt ung och dessutom kvinna. Hur som helst, det låter jättejobbigt. Du har redan fått så många bra tips från alla och jag tänker att det finns saker som du har med dig som gör att du kommer att kunna lämna det här bakom dig med huvudet högt.
Du tvivlar inte ett dugg på att du har gjort och gör ett bra jobb. Det räcker så SeKlart! Jag är helt säker på att du kan bedöma det.
Jag är också tämligen säker på att de borde göra annorlunda, men det har säkert med nystart, nya förmågor och friskt blod att-göra-listan. Jag tror också att på måndag kommer det att kännas så mycket bättre. Då vet du och kan staka ut en ny väg. Du kommer inte att stanna och älta. Du går framåt det är jag också tämligen säker på. Lycka till!

Tack mitt gäng @kabeldun @andrahalvlek @sisyfos @sattva och @vår
Kanske är det absolut så enkelt som att jag inte är helt ung och kvinnor- och det gör mig om möjligt än mer… sur! Läste DN i helgen om varför det finns så många inkompetenta manliga chefer, citerar: ”de lurar andra- och sig själva” Skrattade lite.
Jag tror innerst inne att det kommer att bli bra- och lyssnar på varje ord ni skriver för att stärkas i den.. insikten?
Jag har bokat möte med min chef och HR imorgon. Jag hör ord som ”men du kommer ju säkert göra samma som du gör idag” och det stämmer nog men för mig är formaliteten- viktig.
Jag vill leda och driva utvecklingen.
Så som jag gjort, och som jag dessutom lyckats med.
Det är så att säga den springande punkten och svår att komma runt.
Till detta- förstås som ni skriver- hanteringen av människor/mig.

Idag är jag på kontoret och har haft möten från 8:30 till nu. Andas och äter en knäcke.
Ska hämta hem barnen i em, det skiftar fokus på ett mycket bra sätt.
Tack för att ni läser och skriver. Kram 🙏🏻💞

@Se Klart - ibland är formalitet och ’rätt gång’ viktigt. I yrkeslivet - när det ex handlar om människors placering i en organisation - är det grundläggande.
Där får man inte slarva!
Bra att du bokat tid med HR och chef.
Jo - jag läste också artikeln i DN om manliga chefer med igenkänning:-)
Fint att du har barn och kattungar och din man - nära. Du är rik som har allt detta fina, levande liv runt dig.
Och det kommer att bli bra…om inte direkt så efter ett tag. Du hittar dina vägar!
Lycka till imorgon
Kram
🌾🌾

@Se klart Vill bara säga Heja Heja dig💪🏻
Tänker att ibland finns det en rädsla för äldre, starka kvinnor. När jag pluggade för ca 20 år sedan på Socionomprogrammet hade vi en lärare som favoriserade de yngre kvinnorna i 20-25-årsåldern (tack och lov blev han uppsagd vet inte exakt orsaken men det var ngt med sexuellt ofredande) men vi kvinnor som då var i 40-årsåldern var verkligen ett hot!
Varm kram t dig❤️

Tack snälla @varafrisk för att du kikar in och hejar ❤️

Idag har jag betat av viktiga samtal. HR, chef. Jag var samlad och uppriktig. Vi har en bra hr-chef, det är bra.
Efteråt- när jag kom hem- var den övergripande känslan nån sorts skam. Att jag tog i, att jag överdrivit, att jag varit besvärlig.
Jag har inte känt skam, tror jag, sedan jag slutade dricka. När jag drack skulle jag druckit bort känslan. Den är inte så farlig men den rör sig med rottrådar ner i undervegetationen.
Det här att skämmas för den man är- för sina känslor- för att begära att tas på allvar.
Att det är- förmätet, för mycket?
Allt vi, jag, vill är ju att vara synlig. Att finnas. Är det inte något man har liksom grundläggande behov av? Inget att skämmas över.
Jag ”brukar inte” vara krävande i vanliga fall, försvarar jag mig. Jag brukar inte prata så mycket om mina behov- de gör sig inte så ofta gällande- eftersom jag så ofta har det jag behöver.
Lite skam skvalpar runt. Det är okej. Jag har tagit ansvar för mig själv- så att inte andra behöver göra det. Jag känner mig tung och lite fri på samma gång. Det är som det ska. Allt är inte enkelt, somligt är lite svårt. Också det är som det ska.
Katterna tycker om att somna på mig när jag ligger i soffan. Jag tänker att min kropp är som ett litet bergsmassiv för dem, med klippor och små avsatser. De är gulligare än vad som går att beskriva. Små öron som fladdrar, små kurr i otakt.
Kram kram, fredag imorgon och det blir skönt. 😴

@Se klart Intressant det där du berättar om skam. Kan känna igen mig mycket. Att man i en situation berättar ärligt om hur det känns, på ett lugnt, sansat och balanserat sätt. Att man ändå efteråt kan känna skam. För att man öppnat munnen och berättat hur man upplevt något. Har haft en situation, med en kollega jag samarbetar nära med, som kör på med eget race och inte involverar mig. Det har tärt på en del men jag bestämde mig för att prata med henne först innan jag i värsta fall måste gå till min chef. Det har känts jobbigt och någon slags skam i detta. Att jag inte känner mig behövd och körs över. Tappar lite självförtroende också. Att ev måste gå till chefen och blotta mig. Nu har vi pratat. Hon har även själv upptäckt att något inte är så bra, troligen för att även andra hon arbetar med inte reagerar så bra på hennes sätt. Blev väldigt förvånad att hon inte gick i försvar när jag berättade hur jag har upplevt vårt samarbete. Hon bad om ursäkt och jag vill tro att det var äkta. Jag var väldigt hjälpande mot henne och sade att jag vill hjälpa henne till att landa och att vi börjar om vårt samarbete på nytt. Att vi måste hjälpa varandra för att lyckas med vårt uppdrag. Efteråt kändes det bra. Kände mig både mogen och modig men ändå kom lite skam också…eller något åt det hållet. Idag känns det bra och jag är glad för vårt samtal. Vi trivs bättre ihop i våra uppdrag och uppskattar varandra mer. Jag hoppas att det håller och att det är ärligt. Jag vill tro det i alla fall. Som du uttryckte det, jag känner mig lite tung men fri, det är ok och är som det ska.

Bra och modigt gjort av dig! Att det tas ifrån dig ansvar som du haft och utfört bra, är inte enkelt, det är svårt. Men du hanterar det så otroligt bra. Kram❤️

Så är vi fostrade.
Inte vara besvärlig - och framförallt inte visa behov. Vara samlad och kompetent och bara be om hjälp i yttersta nödfall.
Det verkar som du har agerat högst adekvat och uppriktigt. Skammen är ett gammalt reaktionsmönster…låt den skvalpa runt lite men ta inte så mkt notis om den,
Du ska vara stolt över att du tagit ansvar över situationen och sagt det som behövde sägas!
Fint med små kattungar ändå som trampar runt. 🐈‍⬛

🌾🌾

@Se klart Jag följer dig som alltid, Se klart❤️.
Vad bra att du har stått upp för dig själv o dina behov. Hellre det än att känna skav att inte ha gjort det. Skammen kommer väl av att hablottat sig. En redig stark kvinna som varit med om det mesta ska väl inte känna oro???
Jag tycker du ska landa i att du gjort rätt mot dig själv och det är gott så.
Njut av dina fina katter. Djur är otroligt helande!
Kram💕🌸🍃

@Se klart Instämmer med föregående talare. Du stod upp för din oro, satte ord på den, och stod upp för din eventuella framtid på företaget. Du krävde fakta på bordet, för att senare kunna ta ett adekvat beslut utifrån dina premisser. Du vill veta om du har en framtid på företaget, eller om du ska se dig om efter något annat jobb. Och du vet ditt värde. Det måste vara upp till dig enbart, om du vill växla ner eller upp.

Istället för skam tycker jag att du ska fyllas av stolthet för att du vågade visa mod. Jag vet att bara tanken känns helt befängd, men smaka på tanken lite så kanske den får plats i din kropp. Knuffar ut skammen.

Oavsett - nu har du gjort vad du kan just nu, nu får du bida din tid. Det som har varit har varit och framtiden kan vi bara sia om i vissa lägen. Då är det klokare att leva nu, nu, nu, nu. Med små kissemissar som sover på din kropp 🥰

Kram 🐘

Profile picture for user Torn

@Se klart Stort grattis till 1000 dygn i frihet! 😍 Jag minns när vi firade 100 dagar, jag mådde bra redan då, och var väldigt stolt. Numera är det ju ingen kamp alls vad gäller alkohol, och tiden går väldigt fort. Men 1000 dagar tycker jag är värt att uppmärksamma.😀

Kram 🤗

@Torn @Se klart Hurra, hurra, hurra, hurra för er på er 1000 nyktra dag! 🥳🥳🥳 Ni är bäst! Vi är bäst - ihop! Som syskon, fast från olika mammor 🥰 Önskar er båda all lycka och harmoni som finns att uppbringa i världen. Även om kriget rasar och allt blir dyrare - vi är fan fortsatt nyktra, och det är allra viktigast.

Kram 🐘

Tack för grattisar! Ja men 1000 dagar är ju nånting- även om det inte blir parader och ballonger här. Jag låter mig själv ligga kvar i sängen och dricka kaffe och klappa kattungarna och titta på regnet där ute.

Läste i @torns tråd kring jämförelsen då och nu. Ja jag kan bara instämma att söndagarna var ett crescendo av baksmälla, trötthet och ständigt svullen (trots att jag var smalare då…) smal men faktiskt sjuk.
Lördagkvällen om den bedrevs hemma var ett pimplande av mycket vin/ dock hade jag en så pass hög tolerans att det sällan märktes hur mycket jag drack. Men jag kunde också vakna upp på söndagen och inte minnas hur jag kom i säng.
Jag var i princip aldrig sjuk en måndag för jag visste ju hur illa det såg ut. Och måndagar var mörka dagar- ångest och oro- kroppen, livet.
Läste just en ny bok av läkaren Christian Unge- tror jag- om hans pappa som dog av levercancer. Och barnen fick börja nysta i- efteråt- hur mycket han egentligen drack.
Där har ni mitt mardrömsscenario,,, som jag brukade gå igenom på måndagarna. Och lova mig själv att jag måste förändra mitt drickande.
Repeat!
Nu är det över och förändrat i grunden. Jag dricker inte, aldrig mer. Jag har helt slutat med några sorts tankar kring om ifall det finns några ”nackdelar” jag har sörjt klart (tog ett år) at jag är en sån som inte kan dricka. Jag är såhär, och jag dricker inte.
Ett bra tips är att skaffa nån liten hobby som tar lite tid- att läsa om- att göra och planera för. Tiden finns plötsligt i överflöd, särskilt i början. Det är väldigt skönt att känna att man kan addera något till livet. Som gör det bättre redan från start.
Mitt liv är så rikt på människor, små och stora, katterna, vinterdopp, renovering (I hate it) vänner! Och kollegor som jag tycker så mycket om. Det finns ingen tid för det slukhål som alkoholen är.
Jag tackar mig själv- men lika mycket forumet och det gäng som kört på ihop sedan dag 1. Utan forumet hade jag inte klarat att bli nykter ”på egen hand” vilket ju snarare är med hjälp av en väldig massa händer- pepp- kramar vid behov- och stadiga armar som burit när det varit svåra partier. Tack ❤️

@Se klart Hipp, hipp, hurra till ettusendagar!🥳🥳🥳 . Tack för att du finns här, delar med dig och stöttar andra i kampen att bli nyktra. Det är fint och det betyder mycket❤️

Profile picture for user majken_r

@Se klart Stort grattis, skickar dig en ballong genom cyberrymden🎈 Du betyder mycket för mig och har gjort sen jag gick med här. Glömmer ibland att du, och de andra ”gamla”, gjort en så stor och omfattande resa. Leder mig och de andra vidare. Kram❤️

Tusen tack för tusen-pepp 🥰
Idag var en bra dag för lite hurra-rop då jag bedrivit lite trädgård (klippa ner i pallkragarna) samt växtpyssel (preppa pelargoner för vintern) och det är helt okej men inte världens roligaste jobb.
Är trött och har sovit på em både igår och idag. Jobbet ligger som en app som drar batteri fast den inte gör någon nytta. Inget att göra- men jag brukar vara bra på att lyfta mig ut dessa svackor- nu känns det som trassel i skallen, eller som en jobbig hund står och biter sig fast i byxbenet. Jag vet att allt går över och ändrar karaktär men det är segt ändå. Min lust som är min valuta-växlare för att få saker gjorda- är låg.
Men jag nöjer mig idag med målet 1000 dagar uppnått och så får det vara bra nog.
Hösten kom idag- sänkte sitt lilla brandgula täcke över vår by. Kram på er alla som kämpar 🍂🍁

@Se klart Många gånger avslutar du dina inlägg med ”Kram på er alla som kämpar”. Den hälsningen värmer för jag inkluderar mig i den hälsningen och tänker att jag finns med dig🥰

Ha det bäst och jag hoppas innerligt att det ska ordna sig på bästa vis för dig på jobbet! Kram❤️

1000 dagar! Det är faktiskt otroligt många.
Grattis och hurra!
Och fattar att jobbet drar på batteriet 😞
En aktiv alkoholist hade druckit mängder 😳 i den situation du är i.
Men du jobbar i trädgården och blir trött och ser nyktert ( och lite dystert …vilket är adekvat) på saken.
🌾🌾

@varafrisk, vad lustigt eller iaf ett sammanträffande för jag tänkte just ”äh ska jag skriva mitt gamla tjatiga kram alla som kämpar” Det kanske inte är så mycket kämp- och för övrigt kanske kämparna inte läser här. Kanske rentav en korkad sak att skriva”
Men så skrev du så fint, så nu fortsätter jag då och då med extra hälsning till alla som gör just det, kämpar som tokiga för att få ordning och rätsida på det eviga vin-drickandet, så tjatigt att jag blir trött av att skriva orden.
@kaveldun- nyktert och dystert är åtminstone en bra grej, jag känner väl till andra kombinationer 😅 och @geggan- vi hjälps åt med att påminna varandra 😍

@Se klart Ja..så kan det vara …dvs tjatigt men kanske ännu mer betydelsefullt än andra ord som skrivs. För min del är det inte tjatigt alls❤️ Tänker på AA ..även om jag inte vet vad jag tycker om AA…men det kan verka tjatigt kanske men för oss som är nya är det inte tjatigt❤️Kram🥰

Grattis till 1000-dagar SeKlart!
Jag tycker att ni ”di äldste” här på forumet tillför så mycket positivt med era erfarenheter och övertygelse. Och du SeKlart med din ödmjukhet är en av mina riktiga favoriter -forumhjältar, vill jag också kalla er. Ni som går framåt, pekar med hela handen och håller forumet levande. Så jag tror att du kan glädjas, inte bara åt din egen resa, utan att er lilla grupp har betytt så mycket för andra genom att ni stannat och skrivit om uppgång, nedgång och reflektioner.. Hatten av!

@Se klart Jag vet inte men kanske blev jag lite otydlig. Vad jag menar med att AA kan bli tjatigt (även om jag inte tycker att de är det iaf inte än) är att där jag har varit finns de som har varit nyktra i tio år och längre men upprepar samma saker varje gång. Säger även t oss nya att komma tillbaka, testa kanske tio gånger innan man ger upp. Det är lite som här på forumet fast vi uppmanar till att läsa och att skriva.

Ha en fin tisdag❤️Kram

Det var inte otydligt för mig @varafrisk - jag förstår. 💞
Och tjatigt är det förvisso ibland att om igen konstatera att ”här finns ingenting att hämta” om en flaska skulle glo på en från ett kylskåp.
Nu är jag förbi detta sedan lång tid, men det känns heller aldrig tjatigt att vara nykter iaf.

Tjatig är möjligen förkylningen som jag tycker hållit i sig en evighet. Ringde vårdcentralen. Som sa att problemet med människor nuförtiden är att de aldrig vilar när de är sjuka. Då blir man inte frisk.

Är hemma och gör det ab-so-lut nödvändiga men har feber-ikonen på, så ingen stör mig i onödan.

I morse vaknade jag med en idé för administration kring förändringar som är stipulerade att genomföras. Tog mig 30 min att rita ihop.
Jag vill att tråk-saker (spar) ska hanteras så snabbt som möjligt. Och kul-saker (framtid) ska vara i fokus.

Jag kikar på andra jobb. Jag ska skriva ett cv- nog aldrig gjort. Har många bra personer att kontakta- så det känns bra, det ska nog lösa sig, inom ett år tänker jag.
Så kan jag ta ut lång semester och mycket sparad sådan- och kanske ha något nytt till efter nästa sommar. Idag ska jag vila mig frisk från hosta och halsbränna. Kram 🥰

@Se klart Tänker på vad vårdcentralen sa t dig så sa en fd kollega t mig i somras när jag var sjuk. Hon är sjuksköterska av den äldre sorten men en duktig och bra sådan. Vi var några fd kollegor som skulle träffas h henne. Jag var på bättringsvägen men jag förstod att hon tyckte att jag borde nog stanna hemma. Hon sa är man förkyld då stannar man hemma. Det är ju för att människor inte stannar hemma som det smittas och folk inte blir friska. Under åren som jag har läst h dig @Se klart så har dragit på dig en del virusinfektioner. Jag tänker att det är lätt hänt om man inte vilar när kroppen säger till. Så var rädd om dig och vila💕och klokt resonerat kring jobb. Krya på dig💕

Det stämmer @varafrisk, jag har ju också tre små barn som går på olika skolor/förskolor som jag umgås med varje vecka- så jag har uppsamling av baciller här.
Ändå har jag inte varit sjukskriven en enda dag. Och det är inte något att skryta över. Ibland tänker jag att det är bättre att sjukdagar går till de som inte kan jobba ikapp, att jag iaf inte kostar samhället någonting, när resurserna tycks bli allt knappare.
Men jag har förstås samma rätt som alla andra att vara sjuk, men nån felprogrammering har jag- när det kommer till förväntningar på mig själv- och andra. En av många uppgifter att reda ut- livet blir iaf inte tråkigt när man är nykter. Bäst är att anamma @torns ”chillaxa”- perspektiv. Äh- ett jobb är ett jobb. Inte livet.
Å andra sidan har den där stränga sidan varit både hjälp och stjälp. Jag har tagit mig fram i en värld som är ganska tuff och jag hade aldrig klarat det utan att jobba så mycket. Å andra sidan har jag slitit på livslust och energi. Å tredje sidan slipper jag bli en fattig pensionär. Å fjärde sidan är mitt jobb så himla roligt- inte alltid meningsfullt som att göra nytta för världen, men lustfyllt och en bransch med människor som ofta är kreativa, snälla, skojiga.
🤗
Var med digitalt på chefsmöte idag som dock var så långsamt och omständigt att jag höll på att storkna.
Till och med katterna kom båda och trampade runt på tangentbordet så då var det dags att lägga ner för dagen. Kram på er 😍

@Se klart Jag finns här i bakgrunden och följer dig, det vet du!🌸
Ja livet tar sina små underliga vägar ibland. Jag försöker tänka att allt är som det är meningen att det ska vara, annars skulle det ha varit på ett annat sätt. Det ger mig lugn. Med det inte sagt att man inte kan o ska påverka sitt liv. Men också låta saker ske. Lite som Björn Natthiko skriver/ sa, leva med en öppen hand, lämna utrymme för mirakel. Just nu behöver jag det tänket i mitt liv. "Trust the process" är ett annat bra uttryck. Stå emot impulser att agera, fixa o trixa...❣️

@sattva
Det är så nästan orimligt fint och tryggt att ha din synliga eller osynliga och varma blick här- det ger mig lugn och skapar tillförsikt i att allt är som det ska vara- som du brukar säga. Det bär jag nära, särskilt när det är snårigt kring dessa fötter storlek 38. Jag känner mig säker på att du vet vad det betyder och det är också som det ska. Tack 🦋🙏🏻

@Se klart Åh TACK Se klart! Ha ha, har inte känt mig så trygg o lugn här i veckan, och det har varit snårigt även kring dessa fötter storlek 38. Men jag har en grundtrygghet i tilliten till att vad som än händer så finns det en mening. Jag brukar ofta tänka att den där meningen inte behöver vara tydlig här och nu. Den visar sig längre fram. Och ibland ber jag om hjälp. Med tilliten till att hjälpen inte alltid kommer i den form jag tror.
På nåt sätt, lever man sitt liv med så rena intentioner som man förmår, så blir det bra❣️

Ps! Jag kommer till Stockholm v 42. Vill du ses?

@sattva jag vill gärna ses, vi kan maila varandra via Admin? 😍
Vi känner igen varandra på storlek 38.
Det blir fint.
Jag tror knappt det finns någon mening med nåt- mer än att vi är levande och ska och behöver och längtar efter? Att göra det vi kan för att.. hedra det? Leva livet. Att det är skört och starkt och ganska svårt. Och mitt i allt kan vi få betyda något för någon annan. Den meningen tror jag på 🥰
Då hörs vi snart på mailen, så spännande och roligt. Tack 🙏🏻

Vaknar till en dag där det ensamvarg skulle ta mig för är inställt pga sjukdom.
Det innebär att min hjärna går bärsärkargång på allt nytt som kan planeras in och som framförallt behöver göras. Så nu testar jag att inte vara på de där svirriga känslorna utan försöker fundera på vad som skulle bli en bra dag för mig. Jag vill inte träffa människor- för jag behöver lugn och ro. Mycket på jobbet, sjuk, jag har att ta ikapp. Men för att jag ändå ska känna att dagen blir bra? En promenad i solen. Samtal med min syster? Tradera-sysslor. Gå ner med ett par lådor sommarkläder till källaren.
En utställning, och i så fall vilken?
I detta område kan jag röra mig- INTE iväg och handla nån möbel till hallen.
Små sakerna, det får bli min söndag.
Kram på er. Ps. Jag dricker kaffe i sängen varje morgon, i morse med en croissant från bageriet intill. Detta- kära vänner- slår vilken skakad eller rörd drink- med hästlängder.
PS2: så fint att följa gröngölingarna i förändra/alkoholfri, hejar hårt på dem/er ❤️

@Se klart Ha ha, ja vi känner igen varandra på fötterna😍. Jag skriver mina kontaktuppgifter till admin!
Ja livet ska hedras. Att få leva, och leva så priviligierat som vi gör, är ingen självklarhet. Det får man inte slarva bort! Livet kan vända på ett ögonblick o aldrig bli detsamma. Möter det varje dag i mitt jobb. Då får jag nästan panik på folk som inte inser att ett liv med hjärna o kropp i behåll är en gåva. Ja, man får ha det tufft, och lidande kan aldrig jämföras mellan varandra. Men man har också ett ansvar att hantera det livet ger, så klokt man kan, där o då.
Sol här!! Båten ska upp!
❣️🍁🌸

@sattva nu har jag fått din mail så jag slänger iväg ett hej imorgon 😍😍 så spännande och kul! Jag tänker att du är så stor (på insidan) så jag kommer väl att leta efter nån profet storl 38 med yogarulle på ryggen. Sett mycket fram emot’
Annars är det mest morse-signaler; ont i bihålorna, sett en bra serie (skriver mer om den imorrn!) ätit overnight oats. Gosat med katter- mindre med mannen- kan hänga ihop med bihålor eller äktenskapskris det kommer att visa sig i sinom tid.
Kram kram 🤗

Hur står det till med D-vitaminerna för er? Funderar lite på det nu. Jag har precis börjat äta tillskott som jag gör under den mörka årstiden. Tycker att många verkar rätt ”låga” och trötta nu. Det måste ju inte vara en äktenskapskris och det känns väl som om du hanterar det med ro. En av fördelarna med att bli äldre och klokare och nyktrare. Saker blir inte stora så snabbt. Se tiden an. Tänker att mörkret anfaller och det blir stora ljusflrändringar snabbt. Det tär på oss alla. Samtidigt går jobbet på högfartsprovet. Semesterlunken är ett minne blott.
Det låter så mysigt med katterna och det är så spännande att ni ska mötas, du och Sattva. Wow liksom. Jag tänker att du är mycket chic och att Sattva har en cool lite diskret färgskala på sina lite avspända kläder. Jag har inga bra ord för att beskriva den klädstil jag tror hon har, men jag gillar den. Kanske är det precis tvärtom, hon chic och du avspänd. Kanske har ni likadana kappor. Kanske byter ni skor. Berätta lite hur det går är ni snälla. Det är så spännande med möten irl.
Ha en fin dag!

Haha ja det är verkligen nåt fint att få ses, vi får berätta sen @sistfos 😍
Har precis börjat med ett apotek av diverse brus och piller här, men behöver också bli bättre på grönsaker så här års.
Nu mot kontoret 🦋