Nykter livet ut

Profile picture for user Se klart

Tack @geggan, jag har ju absolut mitt jobb kvar men också en signal om att jag inte kommer längre i denna organisation.
Jag tror att det här är ett bra tillfälle att våga hoppa.

Profile picture for user Sattva

@Se klart Oj, ja det var oväntat! Men ibland får man bara fånga de där tillfällena som kommer. Känns det rätt i magen, så är det att lita på!❤🌼🌷

Profile picture for user Tofu på besök

@Se klart Så moget du resonerar. Det är ganska ovanligt. Starkt av dig!

Jag gillar Steve Jobs motivationstal där han beskriver att han fick gå ifrån Apple. Hur det gjorde att han tvingades in i nya tankar / banor. Han menar att det kanske var det bästa som kunde hända honom och alla oss andra. Vi har mycket att tacka honom för tekniskt. Prestation borde inte varit anledningen till att han fick gå. Ganska pinsamt att vara den som beslutade säga upp honom så där i efterhand.

Det jag ogillar med stora företag är all politik. Alla dolda agendor och allt spel. Det är så lätt att det snarare blir en massa käbbel som inte har med mål att göra. Man tröttnar. Undrar om inte det här med nykterheten att göra? Ljuga tillhör drickande & sanning nykterheten.

Håller med föregående talare. Lyssna in organisationen. De brukar veta. Fatta beslut över huvudet på underordnade brukar landa så där. Arrogant egentligen 🤗. Blir spännande att se vad du hittar på.

Profile picture for user vår2022

@Se klart Vad tufft det måste ha varit och höra detta besked. Har en vän som varit i liknande situation, hade en topptjänst och fick chockbesked om att placeras om med ny chef över sig. Företaget omorganiserades med högsta ledningen från ett annat land. Han bad om att få bli utköpt och hittade nytt jobb inom en ny bransch och mådde bättre. Tjänsten han gick från var privat och handlade om affärer, försäljning, uppköp och bonusar. Han bytte till att utveckla och förbättra organisationer inom offentliga sektorn. Du kommer säkert på många andra lösningar när du fått landa och begrunda och där du kan använda dig av dina skills och erfarenheter🌱❤️

Profile picture for user te

@Se klart Nämen oj, både bra och dåliga besked förstås. Bra om du vill göra något annat, dåligt om du vill vara kvar. Skönt med lite ledigt, samla tankarna och inte säga upp sig i affekt - bättre att se vilket omställningsstöd/avgångsvederlag som kan vara aktuellt för dig i så fall. Skickar god energi från mitt håll. 💫

Tack alla 🙏🏻
Nej något omställningsstöd är det inte riktigt tal om i detta fall- jag har ett jobb och ett uppdrag men i mina ögon utan möjligheter att utvecklas utan snarare en tillbakagång till hur det var för tre år sedan. Inget fel- men inte heller rätt.
Sen finns förstås allt praktiskt kring; lån och försörjning etc, jag kan ju liksom inte bli arbetslös.. men jag tror det kommer att ordna sig. Jag jobbar i en rätt stor organisation och kanske finns något annat- i en annan del. Jag testar gärna!
Tack för fint stöd och pepp, ni är faktiskt bäst. Idag åker jag hem från en underbar bokklubb-väll. Tänkte på hur skavigt det var, första gångerna nykter. Nu är det bara kul, trevligt, varmt och roliga samtal. Jag ❤️ min bokklubb. Tacksam.
Ska bort varje kväll hela denna vecka- men sen ska det bli landet och semester. Kram 🥰

@Se klart Allt kommer bli bra! Så skönt att du inte verkar älta så mycket varför etc. Det är ju som det är. Nu vet du det. Du vet att du gjort stora, jobbiga, bra saker i din roll. Det räcker så❤

Profile picture for user Ny dag

@Se klart Så klokt du resonerar angående jobbet, så imponerad av ditt sätt att tänka. Nyfiken på att följa vad du kommer hitta på för jag är övertygad om att på sikt kommer du få det bättre och roligare. Du är en så stark, ödmjuk person som med din nykterhetsresa i bagaget är oövervinnlig. (I USA har jag för mig att man värdesätter nyktra problemdrickare då vi har stor självkännedom, är ärliga osv.) Ha en findag🥰

Halvchill idag, varit arg och jätteledsen. Känt mig förbigången och besviken.
Jag har bett att få en tydligare och konkret presentation av vad jag förväntas göra- ”kommer till hösten”….
Känns så icke-professionellt och det gör mig också arg.
Fördelen här och nu är att jag loggar ut från jobbet (förutom att göra sånt som jag måste göra) här och nu.
Imorgon stormöte som jag ska vara med på, samla ihop mitt gäng för lite debrief.
Sen ska jag vara ledig från allt vad övergripande ansvar står för.
Och den känslan har jag inte haft på flera år.
Tanken på alkohol- om någon undrar= 0,0
Det är borta nu. Tänkte på det igår påväg hem från bokis. Att nu är allt detta över. Kvar finns glädje över det jag får uppleva. Starka känslor. Som inte är en topp på ett isberg och vem vet vad som gömmer sig där under.
Vattnet är klart. Allt är uppe vid ytan. Det är en befrielse som jag inte i min fantasi kunde föreställa mig- då.
Jag har fått så mycket.
Inte minst detta gäng här. En liten armé av livskrigare, så fint! Kram 🥰

@Se klart Förstår att känslorna är upp och ner, här och där efter beskedet du fick. Bra att du loggar ut från jobbet och övergripande ansvar. Det får ledningen ta hand om. Det är i dessa lägen det är oerhört tacksamt att man inte dricker och kan hantera saken på ett helt annat sätt än om man drack. Då skulle allt förvrängas och man skulle inte veta var man börjar och var man slutar.

Du är en riktig livskrigare och ta hand om dig❤️

@Se klart Arg o ledsen, ja det förstår jag!
Men det har hänt, o är vad det är. Du klarar detta o allt har en mening. Så vill jag se på saker, det hjälper mig. Det kom nu, när du har resurser att ta hand om det. Något bra kommer komma ur detta. Tillit❤

@Se klart skrev:"Halvchill idag, varit arg och jätteledsen. Känt mig förbigången och besviken." Dessa rader imponerar på mig. Det är så ärligt och rakt upp å ner. En person som vågar vara så här har i mina ögon så mycket potential. Å vet du. Du kan göra precis vad du vill.

Skulle tippa på att även folk du jobbar med idag blir impade av hur du för dig. Det ena leder till det andra och vips så är du på något ännu bättre. Kör syrrans kommentar. Utnyttja nu krisen. Det är väl framförallt under kriser man har möjlighet att väcka andra och skapa riktiga förändringar. Kör så det ryker✌

Profile picture for user Geggan

@Se klart , ett riktigt dåligt besked: ”kommer till hösten.” Förstår att du blir arg. Har man inte tänkt igenom den nya organisationen mer än så? Låter verkligen hafsigt. Håller med alla här- dina reaktioner är imponerande. Och nyktra! Så lätt att i ett sådant läge hamna i ett kaos av anklagelser, självanklagelser, ältande. Du gör rätt hela vägen.

Tack @sattva @geggan och @tofu- kan ni inte öppna nya Trygghetsrådet? 🙏🏻🌸😃
Känner mig utan självanklagelse i detta fall, har så bra betyg på mina prestationer- men kanske önskar de helt enkelt en yngre chef, jag vet inte?
Jag hade velat ha jobbet jag inte fick- och den känslan är inte behäftad med skam. Besvikelse, såklart.
Men är nykter och trygg i känslan kring vad jag åstadkommit. Och vad jag kan åstadkomma framåt, för några år sedan hade jag kanske känt mig förbrukad- men inte nu.
Jag blommar på lite svajig kvist men har inte börjar vissna.
Jag är väldigt hjälpt av att vara nykter i alla delar och och kan se utan så mycket laddning på situationen.
Jag passar inte just här, just nu.
Sånt händer i arbetslivet. Nya chefer behöver tyvärr ofta markera sin nya roll på något vis. Det här är ett sätt.

Jag har gjort något som vi egentligen inte har råd med- eller planerat för. Bokat in ett dygn med barnbarnen på urfint spa med extra allt och bastu vid en sjö.
Sånt ska jag glädjas över nu. Se framåt. Men mest vara här och nu. Kram på er 🥰

Sommarmiddag- enligt tradition- med en av mina bästa vänner. Känner mig så lättad av att jag liksom loggat ut från en massa ansvar och bestämt mig för att bara göra det nödvändiga.
Köpt en midsommaeklänning! Jag som aldrig har blommigt- och aldrig köpt ett plagg på indiska. Men nu kom denna fina blå-vita klänning i ett paket som hängde på dörren och passade helt perfekt och gjorde mig glad på ett mycket enkelt med effektivt sätt 💙

Profile picture for user Sisyfos

Har uppdaterat mig idag. Mycket som hänt! Skönt att du tar det bra SeKlart.
Tänker på skillnaden i nykter och drickande. Hur det varit att få den typen av besked om man druckit. Hade det varit jag (tidigare) hade jag ältat, druckit, ältat, druckit. Haft svårt att släppa och se klart som du nu faktiskt gör. Det ÄR inget personligt. Du kan vara säker på att du presterar, inte den där gnagande känslan av otillräcklighet.
Förstår att det är lite jobbigt ändå men som du skriver tidigare blir inget bättre av att dricka på sånt här. Tvärtom! Det är skönt att ha den insikten.

Herregud denna vecka ett socialt slagfält för en som behöver dra sig tillbaka ibland. Men vill inte utrycka någon otacksamhet, tvärtom är jag väldigt glad över att kunna vara så med, på allt - även som nykter.

Idag vet jag ffg på SÅ lång tid hos ”min” botox- och fillers-behandlare. 💉💉
Jag har under tidigare år säkert gått en gång i halvåret (ingen som ser, utom jag) för att täppa till argrynka och fylla ut smågrejer.
Nu var det minst två år sedan.
Hon är väldigt försiktig- så jag fick TJATA mig till ”mer av allt”, kände mig som en skruttig tant och ville bara bli förvandlad. Det var avkopplande trots det tveksamma i att ligga i en stol och få tusen nålar i ansiktet.
Det som inte är lika kul och som jag hade glömt är hur det känns när man blir SVULLEN och ÖM av de där nålarna, vilket inträffade under kvällens middag då mitt leende bara kändes stelare och stelare och känslan av att läpparna växte till det dubbla och knappt kunna skratta.
Den som vill bli fin får se ut som en prickig korv i ansiktet ett par dagar… pank och stel är jag nu straxt hemma. Stan kokar! Tusen ordningsvakter och lika många fyllon/ men också gladisar som vet hur man har skoj utan att passera alla gränser. Det är fint det med!
Alla medlemmar av KÄMPARKLUBBEN - de första 100 dagarna. Håll ut. Allt blir bättre. Sen, den börjar det bli härligt på riktigt! Kram 🥰

Godmorgon världen, regntung himmel- mindre svullen, straxt mot släktträff ned övernattning. Ligger kvar en stund i sängen för att vakna och preppa för dagen och en påse frysta ärter i ansiktet- min man skrattade så han grät. Trevligt att kunna roa någon. 😀🎡

Tack @sattva du vet vad en sån som jag behöver 💪🏻🙏🏻😍

Haft en urhärlig dag men är också mycket trött efter veckan. Intensivt umgänge med människor jag inte alls känner, hela em + middag. Men jag gillar mycket att umgås nykter- liksom starta samtal, hålla flera tankar i huvudet. Det känns bara bra. Jag känner mig… hederlig är nog rätt ord.
Liksom jag kände mig hederlig att säga som det var; jag lägger mig nu, varit en ljuvlig kväll och middag, men jag är lite trött.
Vid halvberusat tillstånd hade jag inte känt det. Och hade jag gjort det, hade jag ändå stannat uppe- för nån annans skull. För ett par glas till….
Så nu ligger jag i söta gäststugan vid sjön som jag ser när jag tittar ut genom fönstret. Så fint andra har ordnat för just oss.
Säger adjöss till dagen och kram till forum- kämparna, och om nån annan behöver förstås 🌱🙏🏻🦄🥰

Visst är det så @tofu, jag längtar till landet nu- alltså fysisk längtan, i kroppen. 🌱🌸

Läste just hos @torn om den snabba våren- kan inte annat än hålla med i kvadrat. Maj försvann! Känner mig som på Calle Flygares teaterskola- jag får väl spela sommar, men jag- jag är inte riktigt där.

Jag slits väldigt i mina jobbtankar- stanna eller gå. Bra nog behöver jag inte ta något sådant beslut förrän efter sommaren.
Och som jag sa till min man- så är detta ett beslut som inte kan tänkas fram med hjärnan enbart, utan behöver processas i kroppen och dras igenom känslo-centrifugen några gånger.
Inte lätt att förklara,
men så är det nog bara med mig.

Många timmar i bil, trött och matt ikväll, ska börja med mina bad på tisdag, något som bara coolar ner alla system. Känns som en jädra fläkt är igång i huvudet.
På min balkong luktar det fläder har jag just upptäckt. Kram på er! 💞

För intresseklubben och mig själv noterar jag att mitt tillfälliga återfall i tjatterfjantens hägn - som jag ju avslutade med snällt och artigt ”tack men nej tack” har visat sig vara mycket hållbart.
Idag hörde han av sig med en fråga av arbetskaraktär och jag svarade med en 👍🏻Vilket är så nära att inte svara som det går att komma.
Det gick lätt att avstå denna gång- och framförallt var det inte ett dugg svårt så snart beslutet var fattat. Lärt mig något om mig själv och beroendets mekanismer. Igen.
Pratade med min pensions-tjej idag som blev svart i blicken kring mina insinuationer om att säga upp mig.
Det var så dåligt för min pension så det gick inte ens att simulera enligt henne.
”Om du blir tvungen att sluta då får du ta ställning till det då” Att frivilligt säga upp flera års kommande pensionsinbetalningar ville hon inte höra talas om.
Jag behöver i vilket fall inte bestämma något nu. Skönt. Imorrn blir det spa med småbarnen. Så mysigt!

Ang tjatterfjanten
Kan inte fatta att jag
1) var så väldigt nära att överväga detta att ”ses”
2) att jag ändå vände och vred en stund på hotell-alternativet
3) att jag då antingen hade haft ett helvetes tunge samvete- alternativt en fullt utvecklad kris i äktenskapet- och ändå; jag övervägde detta
4) att äktenskap blir bättre om man stänger och låser och kastar nycklar till bakdörrar (detta är ingen ny upptäckt)
5) att jag inte vill gå bakåt i tiden utan framåt.
6) att gamla grejer kan vara oerhört kraftfulla många år senare o h det har inte med känslornas intensitet eller äkthet att göra- utan annat.
7) att känslor kan vara som jox i en gammal bod, gamla mögliga kläder som man plötsligt återser och tänker ”den här passar fortfarande” men den gör ju inte det.

1-7; notes to self.

Profile picture for user majken_r

@Se klart läst lite i din tråd, så mycket så hänt och så himla coolt du hanterar läget. Tackar också för skratt, ärtpåsar och mögliga kläder med kass passform😅 Ha en fin kväll🌱

@majlen_r vad kul att du tittar in hos mig 💞 jag tror vi är fler som liksom ”mammas coola boots som hon köpte på Barnaby street 1971, ska ha dem på lördag” och sen kanske ändå inte… så är det med såna där gamla luriga killar som väcker nåt nostalgiskt!- är det ju också.
Måste städa! 🥺🥰

@Se klart Ja ta inga förhastade beslut angående jobbet. Framtida pension är ju en viktig sak att beakta. Pengar är inte allt. Men inte ett jobb heller. Livskvalitet däremot är viktigt. Och det är högst individuellt vad det innebär😍
Vad skönt att du hittat basen att stå på avseende punt 1-7. Det är livskvalitet att välja bort det som inte gör dig eller de som är viktiga för dig något gott❤

Exakt @sattva- pengar är verkligen inte allt- men så pass gammal är man att man inser att man vill leva ett så bra liv som det bara går.

Igår tänkte jag; äh- jag jobbar kvar, tar det lite lugnare (tänk!) ser fram emot lön den 25:e samt (full) pension vid 62.
Så kan jag också få ett lite mindre stressat liv? Testa hur det är?
Kanske ta ut en semesterdag då och då. Testa hur DET känns!

Så - inga förhastade beslut, minst sagt.
Testar ny personlighet till hösten- göra så lite som möjligt 😎

@Se klart Det är lite där jag landat i mitt jobb. Jag är inte intresserad av att göra "karriär" (i den mån det går i min branch). Jag är erfaren obtrygg i det jag gör. Trivs helt ok= trivs bra. Alla jobb går lite upp och ner. Denna inställning ger mig marginaler. Jag åker iväg på mina yogagrejer. Jag har energi över att utöva mitt stora intresse efter jobbet. Jag trivs förträffligt bra med livet😍.

Även om det stod otrygg @sattva skulle jag nog tro det var autocorrect 😍 tack för ditt fina inlägg som så ofta är inspiration för mig och ger mig nya tankar.

Jag har reflekterat mycket idag kring inlägg om hur man ser på sitt liv, om jämförelser och tillkortakommanden- om att lyfta eller sänka. Om svårt och lätt.
Jag kommer att tänka på några saker.
Dels på när mina äldsta barn var små. Det fanns inga dagisplatser vilket gjorde att jag jobbade natt (jobbade inom vården då) och min dåvarande man pluggade vilket gjorde att vi inte var berättigade till socialbidrag. Jag blev en jäkel på hushållsekonomi, vilket gjort mig duktig på företagsekonomi. Samma princip ju! På den tiden fanns inom kyrkan en välgörenhetsavdelning dit man kunde gå vid jul och ansöka om pengar. Jag skämdes, men den skammen var liksom inte så farlig. Vi fick pengar, flera tusen.
Så fortsatte det under några år. Tills vi hade jobb och sparat ihop till kontantinsats till en lägenhet. När jag tänker tillbaka, och när jag ser mina barnbarn idag som har det oändligt mkt mer förspänt- så kan jag inte uppfatta att det ena eller andra var bättre.
Jag menar förstås inte att fattigdom (högst kortvarig i mitt fall, snarare några snåla år) är att föredra framför att ha det bättre ställt. Men det är så himla beroende av hur man tar det- snarare än hur man har det.
Småbarnsåren var lycko-år. Vi åkte aldrig nånstans utom till en släkting vars stuga vi fick låna. Jag tyckte jag hade världens drömmigaste liv. En av mina söner är ofta lite missnöjd. Han tjänar mer pengar än jag och har ungefär samma standard. Jag känner sorg över att han inte kan stanna upp och njuta av sitt liv- och då tänker jag inte på pengar- utan på livet, livet.
Sak två jag tänkte på är min mamma.
Hon är fattigpensionär och jag betalar halva hennes hyra. (Inte hög eftersom hon bor i en MINIMAL lägenhet) Hon har ett sjätte sinne som gör henne… jag vet inte, hon hittar alltid en väg fram. Hon har förlorat ett av sina barn, hamnat i ett långt mycket sämre läge som pensionär. Kan inte göra några resor. Firar semester hos oss.
Sen är hon såklart väldigt selektiv i hur hon tolkar sitt liv på så vis att hon inte.. ja, jag tror inte hon skulle stå ut om hon hörde sitt liv beskrivas så som jag just gjort.
Hennes upplevelse- av sitt liv. Det är rikt, fint och med en glesnande skara av vänner. Hon har oss, tror det betyder allt för hennes liv.

När jag blev nykter läste jag som alla andra- massor av fakta, men också mycket andlig litteratur. Jag läste bibelord (!!) jag läste dikter och munkar och Natthiko Lindeblad.
Det hjälpte mig mer än all medicinsk forskning för jag hittade vägar för mina tankar. Jag hittade spännande sätt att förhålla sig till livet, till det som är tråkigt, det som är orättvist.

En mycket nära vän till mig dog när vi var unga. Sedan den dagen tänker jag- varje dag och utan undantag- tänk att jag får leva.
Vid korsningen utanför mitt hus bevittnade jag en olycka för 30 år sedan, en pojke sprang efter bussen men hamnade istället under den, och dog.
Varje dag passerar jag den korsningen, tänker att livet förpliktigar. Livet får inte slarvas bort, supas bort, grälas bort.
Jag har skitdagar- veckor- år (skilsmässa, ingen bostad) men nuförtiden har jag med hjälp av att vara nykter, landat på en annan utsiktsplats.
Ett enda litet sandkorn till liv har jag ynnesten att få leva. Jag säger inte till någon annan att skärpa sig- för jag är mycket medveten om att detta är ett sorts sökande man gör på egen hand.
Jag kan se Torns fisketurer som ett sånt, Sattvas yoga, ja, alla de här sakerna vi gör för att få förståelse för livet här och nu.
Tacksamhet är inget annat än en känsla för detaljer - och universums storhet.
Apropå det har mina två små apor till barnbarn änt-li-gen lugnat ner sig. Och jag får knyta på mig ett förkläde med tusen snören, sax och små lappar och gå ut i trädgården och rensa kirskål.
(Säg för guds skull inte att jag ska göra pesto av den…)
Kram alla finingar här! 🙏🏻🌸💞

@Se klart Så fint du beskriver allt ❤.

Själv tänker jag ofta numera i termer av att - det sitter i huvudet. Alltså om man stöter på problem eller huvudet går i rundgång. Det är lätt att luras att tro att tankarna är det korrekta. Att det är så det är men man kan ju defakto ändra sin egen inställning genom att byta ut trista tankar mot roligare. Det man tänker behöver ju inte ens stämma. Kan ju vara hittepå.

Insåg när jag satte mig ner och skrev ner vem jag är. Blev en fin skrift. Efter att ständigt läsa den istället för att lyssna på "onda tankar i huvudet" för jag mig sakta åt "rätt håll". Huvudet kan verkligen sätta en ur spel om man tillåter hjärnan köra fritt.

Fin koppling du drar till kompisen som gick bort. Att se värdet av att leva 🤗

Kram @tofu och att du orkade läsa (kanske) detta ösregn till inlägg.
Ditt tankarna går, du vet. Hjärnan är en muskel. Den är plastisk- så intressant.
Nya spår går att skotta fram i det där grå luddet. Som att vi är bra. Som att vi duger. Att vi är värdefulla. Kinesiska om du hade frågat mig för tre år sen. Idag talar jag detta språk hjälpligt. Du med! 🌸

@Se klart Håller med Tofu, vilken fin och sann text! Tack Se klart❣

Jag jobbar med människors hjärna, när hjärnan inte längre " lyder". Dels personer med stroke, dels personer med hjärntrötthet (utmattning o post covid). Hjärnan är så ofantligt fascinerande! Och just plasticiteten är ju på riktigt. Det går att bana om. Detta är hoppfullt!
🌼🌸❣

@Se klart Så fint att läsa din text💕. Jag är också lite andlig av mig och som ger mig en känsla av att leva i något som är mycket större än det jag kan uppfatta. Har läst mycket andliga böcker, buddism, bibelcitat och Dag Hammarskjölds bok Vägmärken. Jag har besökt några av hans sju meditationsplatser på leden mellan Abisko och Nikkaluokta. En dag ska jag gå hela leden.

Jag minns att när mina barn var små så läste jag en bok av Dalai Lama, han beskrev tålamod och tolerans. Jag skrev dessa ord på en lapp och satte den på kylskåpsdörren och pratade om detta med barnen. Jag skrev på lappen ”om du säger åt mig, så säger jag åt dig”, ”tålamod” och ”tolerans”. Det handlade om när det uppstod konflikter och hur vi skulle hantera detta. Och det gällde även i högsta grad mig. Om jag sade till mitt barn att sluta bråka, så skulle barnet få en chans att säga åt mig att inte skrika ut det😂. Det var effektivt, vi lugnade ned oss, i alla fall många gånger.

Tacksamheten jag idag känner, är större än den jag någonsin känt förut. Andligheten har fått en ännu större plats inom mig sedan jag blev nykter. Jag finner ro, tröst och framtidshopp i detta. Att jag kan inte ändra på allt ont i världen, men genom att vara en god och en bra medmänniska så kan man vara en del i att göra den så god det går❤️

@sattva och @vår, ni är båda förebilder som liksom bara går rakt fram och över stock och sten.
Idag hade Dalai lama gett mig en ond stirr-blick. En turbo-torsdag då barnen varit skitjobbiga, tjafsiga, och jag också. Ni vet den där sämsta morsan- fast gammal 😨
Usch. Inte ofta det är så.
Vi avslutade fint med gemensamt bad och plockade in var sin bukett blommor. De älskar det. Får var sin sax-får inre springa- får fråga ”så vi inte råkar ta dahliorna”
Och sen, välja vas, ställa iordning på frukostbordet.
Sen avslutade vi med gräl vid sänggåendet pga orimligt hoppande i säng och krångel med allt som gick att krångla till.
Två timmar i trädgården- ville inte gå in. Får nästan andnöd över hur fint det är nu, och min trädgård 🙏🏻 Den exploderar med ett hav av pioner (och för en gångs skull uppbundna i tid… fin hosta/funkia, alunrot som blommar som små svävande satelliter, små nävor, riddarsporrar i knopp, liksom stockrosorna. I mina pallkragar växer dahlian som jag satt med palmkål, så snyggt, och plockblommor (som barnen älskar). Ärligt: gurka och tomat. Örter.
Byggt så fina växtstöd till alla luktärter och i krukorna har jag satt stjärnlobelia, och verbenor som växer lågt och över alla kanter. Min trädgård är betydelsefull, lycka. Inte minst att jag pluggat så mycket via diverse Fb-grupper och forum, att jag börjat fatta grejen. Är så stolt över mig själv och allt jag kämpar med- och njutit av under tiden.
Imorgon blir det seklets mina planerade lunch. Ska gå upp kl 07 och baka bröd, sen får det rulla på rutin.
Kram alla, tänker extra mycket på många av er just den här helgen. ✅🦄🌱

@Se klart Vilken fantastisk trädgård du beskriver❣ Man måste ha en riktigt förkrymt själ om den inte mjuknar i den miljön!!
Hua, ja de där kvällarna minns man med barnen...Maktlösheten som jag kunde känna att det inte gick att styra upp utan att man sjäkv blev någon man inte ville vara.
Men nu är det midsommar, strålande sol redan, och du är nog på fötter snart inför brödbak🌸
Själv tar jag min obligatoriska kaffe före yogzn kl 7.
Ha en underbar midsommar!!😍🌼🌟💫🌸

@Se klart Ha, ha! Jag blev alldeles svettig när jag läste om de skitjobbiga ungarna och tjafset, som att färdas tillbaka i tiden då barnen var små. Jag tror inte att du hade fått onda blicken från Dalai lama, han hade förundrats över ditt fina tålamod och din kärlek till barnen💕. Din trädgård låter helt underbart vacker och jag får bilder i huvudet av hur det kan se ut. Tack så mycket för komplimangen, den var verkligen fin ”bara går rakt fram över stock och sten” det stämmer faktiskt ganska bra😁.

Jag önskar dig och de dina och skitungarna en härlig midsommar, du är en riktigt fin förebild❤️🌸🇸🇪

Profile picture for user Varafrisk

@Se klart Trädgården låter nästan något utöver det vanliga..helt magisk🙏🏻 Bra tips det där med att binda upp pionerna borde jag också göra. Nu är du förmodligen uppe och bakar bröd. Jag ska krypa ner under täcket en liten stund igen. Känner mig lite tjock i halsen.

Önskar dig en fin Midsommar☀️🥰

@geggan Man får njuta av det som finns tillgängligt- lex min mamma som lever på balkongen så här års och även njuter av hyresrättsföreningens planteringar.
Min balkong i stan är dock totalt negligerad. Kram 🌸

Ikväll är första gången på jag vet inte när som jag inte ska upp tidigt, iväg.
Barnens föräldrar är här och jag inser än mer tjusningen med mormorslivet.
Haft en mysig lunch här med ett par grannar/kompisar och sen enkel grill till middag.
Midsommar är inte årets högtid för mig, vi har haft allt från stora fester till att göra inget särskilt. Jag njuter otroligt mycket av ljuset, och till sist lite stillhet.
Detta är en krävande högtid ser man ju på sociala medier. Det är LÄTT att trilla dit- i tankarna kring- så kul allt verkar, stora fester, stora glas. Additionsstressen kring ”alla andras” liv.
Då handlar det ju inte (främst) om att vända tankarna till att de inte har det så kul EGENTLIGEN.
Utan mer; vad vill jag? Vad gillar jag? Hur vill jag leva mitt liv? Vad ger mig energi, och återhämtning i rätt dos?
Själv har jag märkt att jag inte orkar vara social så många timmar. Oavsett antal människor. Pauserna, lyssna på bok, vattna, vila benen. Det är ”jag” och är inte helt förenligt med dagfest som övergår till natt- och där bränslet är genomgående alkohol. Det ser jag också i alla de lyckade bilderna.
Tillbaka till centrum, till sig själv. Bullens mitten, eller solrosens.
Var landar jag- i mig?
Tänkt på er alla idag! Kramar från soffan- äntligen🙏🏻🥰

Helgen har gått i väldig fart, varit intensiv och härlig. Idag åker barnfamilj men hem, och jag skulle ljuga om jag inte sa att det ska bli skönt att det blir lite tyst ett par dagar. Sen sätter fas; packa inför resa- fira en födelsedag- men just idag ska jag bara låta tiden ha sin gång, sitta i skuggan och läsa boken som @charlie tipsade om- kommer att räcka hela sommaren 😍🙏🏻
Till bokklubben ska vi läsa nya Knausgård så det får bli augusti-läsningen tror jag.

Så varmt här, som- tror jag- i hela landet. Flyttat några tunga krukor in i skuggan, spanar på mina första dahlia-knoppar som slår ut nu, och luktärterna.
Jag har små projekt i mina perenn-rabatter att bit för bit ersätta en del lite tristare växter med lite roligare. Det som är kul är att det är ett projekt som sträcker sig över ett par år. Medan krukorna går att fylla med det man gillar just här och nu.
Förra året satte jag ett gäng rudbeckior av olika slag, som ser ut att ha klarat sig fint. Satte också mörkröda-med mörka blad- borstnejlika på ett par ställen som grupper i två rabatter. De har också klarat vintern och blommar nu! Pionen som jag delade och flyttade över till nytt ställe har också klarar sig. Det gäller att testa sig fram med växter och blommor som trivs just här.
Och att hålla flera processer igång samtidigt- vilket inte är helt olikt nykterheten. Stora rabatterna= stora livet, man bygger inte alla förändringar på en dag, utan en bit i taget, och så får man ändra lite längs vägen.
Det här året är alkoholen en icke-fråga för mig. Varit mindre stressad pga jag struntar i om det inte blir perfekt. Hade bett min dotter köpa sill i Stockholm pga jag orkade inte göra själv. Hon fattade inte att det betyder sill från saluhall- i min värld.
Hon kom snällt med två burkar Klädesholmens sill i olika smaksättningar.
För tre år sedan hade jag nästan gråtit. Nu silade jag av lagen i de båda och kryddade med mer ättika, citron och mynta.
Lite starkare senap och lite honung i den andra.
Allt bra!
Jag var en jobbig typ när jag drack och jag hade det jobbigt. Med mig själv, med min bild av hur allt ”skulle vara”. Jag brukade stanna uppe och städa iordning hela köket- varje kväll, inga spår av middag, fest.
Nu fixar vi hyfsat, sen går jag och lägger mig och kollar på en bra serie innan jag somnar!
Allt väl här, 23 grader i vattnet. Ha en fin söndag alla kämpar! 🥰

@Se klart Skönt med lite stiltje efter helgen. Ska också köpa böckerna eller kanske ljudböcker, har inte bestämt mig. Verkar intressant och spännande! Det är så roligt med blommor och planteringar. Dina borstnejlikor låter vackra. Kikar också in mina rabatter och har lite ideér och planer på förnyelse. Känner igen mig i bilden av hur allt ”skulle vara”, det är skönt att kunna släppa på detta, vilket jag också allt mer gjort. Skulle faktiskt ha städat huset i helgen men har istället valt att vara ute hela dagarna och bara njuta denna midsommarhelg. Hyfsad städning räcker. Får städa lite grundligare i veckan i stället, skiten går inte iväg och finns kvar😂. Badade igen imorse, det var verkligen varmt i vattnet och så uppiggande.

Ha en fin söndag!🌞💕

@vår jag vet ju inte hur du har det i din trädgård men de här nejlikorna passar både en äldre trädgård (som min), det är ju en gammal torparväxt. Men går säkert också bra till modernare stil. Och doftar så gott! Kan rekommendera. Kram 🤗

Min man snickrar/ fixar något med taket på övervåningen. Huset är i övrigt tyst, och om jag någon gång hade önskat mig foodora så vore det idag.
Mina matlagar-händer har gjort sitt för ett par dagar. Jag tänker på det som @sattva och även @torn (och någon mer, @vår kanske?) skrivit om vad gäller att se tillbaka och blicka framåt. Jag tänker nästan aldrig på dåtiden- även om jag kan jämföra känslan en midsommardag, för att det är skönt att konstatera att det är så annorlunda nu.
Men trots att jag har världens knöligaste läge på jobbet, och annat som bekymrar mig då och då (mamma, vänner jag inte ser lika ofta- och vad det kan bero på) så är jag i full fart framåt. Jag ser inte så många hinder och jag drömmer heller inte om några stordåd. Jag är på en plats där livet är bra, men utan att vara stillastående. Mycket händer på insidan av denna lite trådspole-formade person tack vare det där beslutet för 901 dagar sen vilket är en hisnande siffra när man tänker efter.
Jag VET att alla kan åstadkomma en sån förändring. Så om du tvekar, gör inte det.
Bara kör på och släpp iväg dagarna lite halvdana istället för att det behöver vara så bra, bra kommer tids nog! 💞🦄

@Se klart Min trädgård anlade jag för ca 15 år sedan men den är nog mer i gammal stil än modern stil. Det mesta är perenner förutom det som går att äta som jag sår varje år och vissa perenna kryddväxter och blommor som jag planterar i krukor. Kanske blir det lite nejlikor också😁

Profile picture for user Torn

@Se klart Hejsan! 🤗 Så det är 901 dagar vi är på i dag, härligt! Jag tänker inte tillbaka på hur det var förr särskilt ofta, det är väl mest när jag läser här på forumet under ”förändra” som det kan dyka upp minnen om hur det en gång var, och hur otroligt tacksam jag är för att slippa dricka. 😀 Skönt att du inte gräver ner dig vad gäller diverse irritationsmoment såsom hur du ska göra med jobb mm. Fundera lugnt och sansat, så blir det en bra lösning, såsom du verkligen vill ha det.

Jag kan rapportera att det kommer väldigt många gurkor i mitt växthus.😅 Snart dax att skörda de första, och det får bli att förse släkt och vänner med gurkor också tror jag. Alternativt enbart äta gurkor framöver.😂

Ha det bra! 🥰

Wow @torn, jag byggde ett ”gurkhus” idag för plantorna att klättra på- gurkor och tomater är vad jag satsar (nåja) på i år. Men de har inte ens börjat blomma- jag bor ju i zon 4 på landet och har ju inte växthus. Men det gör inget. Det är så mycket annat fint som blommar och gör sig till just nu.
Jag känner mig som du skriver- väldigt sansad när det gäller jobbet (och allt annat) och det har jag ju lärt mig här. Ja grattis till oss, 1000 dagar kan vi ju fira! Kram 🎈😍

God morgon alla sköna hönor 🐓 och några tuppar 🐔 Idag hade baristan extraknäck och det var att väcka mig or-dent-ligt för har jobb som kallar denna morgon. Så är det hos mig- några grejer måste göras- semester eller ej, och då gör jag, och sen blir det ledigt igen. Är så van vid detta sedan många år att jag mer tycker det är mysjobb. Mysjobb två var morgonpromenad med korg och sax och klippa vissna pioner och gammalt överblommat.
Vilket också är ordet som kommer för mig när jag tänker på USAs nya giv- att ändra grundlagen kring att kvinnor har rätt att äga beslut kring sina kroppar. Efter bara ett par hundra år av kamp och mod och framsteg. Nej men det var väl inte en så dålig idé med slavhandel heller kanske? Jag följer kontot A Girl Has No President, ett tips.
Nu ska jag ha möte i mitt kontor i skuggan under ett parasoll. Jag tänkte på vad @vinäger skrev om olika förutsättningar och jag håller väldigt mycket med. Samtidigt har vi alla såna unikt goda förutsättningar här. Vård finns att få. Hjälp finns att anlita. Stöd. Ur ett drönarperspektiv bor vi på en liten skärv av guldkust, alla i det här landet. Och nu tänker jag inte främst på drickande utan på förutsättningar att ha ett bra, underbart, okej eller hyfsat liv.
Det gör iaf mig väldigt tacksam. Kram på er och njut av dagen ☀️

@Se klart Tack för tipset på smashad gurka! I dag skördade jag de första gurkorna, och dom var gudomligt goda att äta rätt upp och ner!😀 Men det lär behövas några andra recept också. Tomaterna är på gång, och även Nätmelon och Vattenmelon. Paprikorna blommar bra nu också. Riktigt kul med det här växthuset! 😀

Kram

Ja men jag veeet @torn de där egna gurkorna är klyschigt nog ”som gurkor smakade förr”…
Jag går ju all in på blommor i år, och håller emot tankarna på växthus, vi får se hur det blir framöver. Jag säger som du, att gå och skrota en hel dag, fixa och greja här hemma är en enorm avkoppling och lyx! Kram på dig 😊

Det ser ut som kriget i vårt hem men trädgården är flawless 😌
Förr: faan vad det ser ut här hemma- och i eftermiddag ska vi till stan och ingen present fixad till dottern- och jag kommer inte att städa upp här själv. Bara så du vet. VEM lämnade jordgubbar framme igår på stenskivan som inte tål jordgubb…

Nu: faan vad det ser ut här hemma. Men ute är det fint. Vi får dra igång lite städ nu. Tar en kopp kaffe till, bara. De där fläckarna som ser trista ut, men de verkar försvinna med tiden så den där stenskivan är inte så känslig?

Det regnade igår kväll. Jag kände sån himla lycka över dagen- så många steg som jag mår så bra av. Bära tunga säckar jord.
Är stark!
Ja igår var en lyckodag och det kanske tornar upp sig till en till.
Kram alla! 🤗

@Se klart Stor igenkänning😁. Man blir mer chill som nykter som Andrahalvlek lärt mig. Det är verkligen slöseri med energi att bli stressirriterad och sur. Det gör att man bara blir ännu surare.

Du får säkert en till lyckodag låter det som. Kram🥰

Ja @vår det är konstigt med chillet, det kommer på något vis inifrån, man är inte så fransig längre.
Idag har vi setts på en traditionsenlig middag på stan för att fira ett av våra barn som fyller år + bjuda ut mamma som inte har några stora planer för sommaren. Stökigt och stojigt och en servering som hade passat topp på Fawlty Towers, apropå chill- god mat fick vi så småningom.
Hemma ett dygn i stan, tropisk kväll.
Jag hade nog inget viktigt att säga 😌 men jag gör mina små noteringar, läser och hejar på er alla som kämpar. Och skickar goda tankar till alla fina vänner 🙏🏻🤗

Idag satt den här gumman på nagelsalongen 07:00 för att hjälpligt få ordning på händer som är som grovarbetare-dito, raspiga och avdragna o vad som kändes som permanent Svart manikyr (jord under naglarna that is)
Idag har jag varit på oförskämt gott humör. Jag vet inte vad det beror på. En massa saker har kommit på plats- inte fallit mirakulöst, utan med hjälp av mig själv, fogats på plats.
För mig handlar vardag (och även semester) ett försöka vara on top- betyder fixa det som ska fixas- i tid och utan av tveka.
Startsträckan för Just do it, är lång när man dricker. Istället kunde man hälla upp ett glas- för det var så JOBBIT med sånt som skulle fixas, tandhygienist eller ”det sista” på jobbet.
Mim surdegsrygga är inte tung just nu.
Bra med lätt packning för imorgon blir det semester!
Kram från se klart som håller på att somna nu 🙏🏻

Idag har vi äntligen landat i vårt hus vid havet. Lång och lite knölig resa hit, ingen dröm för småbarn. Men dröm för alla när man kommer fram. Ljuvlig och inte så befolkad strand. Ingen trafik, klart vatten och små och mysiga restauranger. Här ska vi vara 14 dagen vilket är makalös länge för oss men även rekord på antal dagar ihop med hela familjen. Det kommer att bli bra.
Så trött nu så jag skriver inget mer.
Alkohol- gäller inte mig längre. Bara skönt. Mitt kaffe däremot. Gäller i hög grad! Kram och godnatt. 🌸❤️

@sattva @varafrisk tack! Ja precis, mellersta Italien, jag har varit här flera gånger, och nu andra gången med hela familjen, det var några år sen sist och det är ljuvligt att vara tillbaka! Kram 🥰

Jag såg bilder på mig själv igår från våren 2019. Minns att jag kände mig så oerhört ful. Trött. När jag ser på bilderna nu tycker jag inte att jag är ful men jag ser så oerhört sliten ut. Som att jag var på bristningsgränsen på något vis, vilket jag på sätt och vis var.
Jag inser ju längre tiden går vilken otrolig läke-resa detta är. Som att jag fått chansen att i lugn och ro läka ihop. Jag känner mig allt annat än komplett, det är inte alls det jag menar. Men som att såriga kanter blivit mjuka. Förlåtelsen för mig själv är stor. Kan så väl se att det liksom var för mycket för en människa att klara av, och just åren 2017-2019 var så tuffa. Det var som att jag gav upp då. Orkade inte hålla emot.
Oändligt tacksam att jag lyckades vända i farten. Kram ☀️

Profile picture for user TappadIgen

@Se klart Även om jag uppfattar det som att vi är ganska olika som personer, i den mån att man kan uppfatta sådant i skriven text på ett forum, så kände jag en sådan igenkänning i det du skriver. Det om hur det känns nu och hur det kändes då. Nä, allt är inte perfekt, men det känns som att man ändå har läkt. Och känslan av att det var som att man hade gett upp då. @Se klart skrev:"Orkade inte hålla emot." Jag hade inte tänkt på det på det sättet förut, men det passar in så bra. Men på något sätt lyckades man ändå vända det. Tänk var vi hade varit idag om vi inte gjort det. Tack för att du delar med dig!

@tappadigen jag blir glad att du skriver för jag tänker just så- våra olikheter kan vara många, (inte bara just här) men vissa saker har vi gemensamt och det är fint att kunna hitta fram till någon annan i sådant. Jag tänker att det är grejen med allt, egentligen. Och då handlar det inte just eller främst om detta med beroendet som vi alla här delar, utan också hur det är att vara människa på så vis att vi ju alla vill hitta några punkter där vi känner samhörigheten i att vara just människor. Tror jag. Jag möter ofta många sorters människor i mitt arbete där jag behöver klura lite på vilka som är våra höra-ihop-punkter. Här tycker jag ofta att jag känner samhörighet, med överraskande många. Vi har våra olika ingångspunkter in i alkoholdimman, väl där är det dålig sikt för alla. Att hitta ut med hjälp av alla er, har varit betydelsefullt för mig på många sätt. 🙏🏻😍

Vågorna slår nedanför terassen och utanför mitt lilla sovrumsfönster ligger havet som en fondtapet. Några spelar spel, några dricker öl, jag ska läsa och däremellan kika mot månen och snart en stjärnhimmel. Småbarnen sover sedan någon timme.
En dag med bad, sol, blåst, middagsvila, god mat och några riktigt goda koppar kaffe. Vaknade vid 07:30 av att höra en tvåårings småbabbla utanför sovrummet/på terassen. Jag har ett stort och uppdämt behov av att göra ingenting förutom att hänga upp badkläder som främsta ansvar, och det är otroligt att få göra just det. Jag menar att det behovet nog är väldigt stort hos många men ofta får man bara köra på. Mina barn är väldigt gulliga med varandra och det är fint att se.
Jag tror de är stolta över mig- och glädjs över att jag har kontroll över mitt liv.
Jag är glad över att jag VET att jag inte tillhör ett orosmoment i deras liv. Jag har varit mycket orolig för min mamma under år som ung vuxen. Hon har varit skör, omogen, och passivt kravställande pga sin oförmåga att vara riktigt vuxen.
Trådar och mönster jag inte vill återskapa.
Att bryta mönster är något vi alla gör här, var rättmätigt stolta! Kram på er 🌸❤️

Profile picture for user majken_r

@Se klart Låter som du är på en fin plats, på många sätt. Tänker och gör som du. Skapar relationer, och är medveten om att hur jag är och vad jag gör har betydelse. Tar ansvar. Och är stolt. Stor kram till dig🌱🌙

@Se klart Låter som taget ur en feelgod film, vågor som skvalpar, kära och nära omkring sig, harmoni och lugn råder.

Ha det riktigt fint och njut av din sköna och stillsamma semester vid havet i Italien 🇮🇹 🌞💦❤️

Härligt @majken med detta att skapa, bygga relationer. Det är ju det som ger våra liv mening. Att lita på varandra, att vara tillitsfulla för andra. Att känna trygghet i relationerna istället för oro kring stämningar och lynnighet. Att vara med och skapa det jag tänker på som en sorts mjukhet, oss (viktiga) människor emellan.
@vår jag tänker att mitt liv ofta är så himla stressigt och pressat- till vardags. Jag har alltid tusen listor och att göra, den här platsen är faktiskt den enda där jag känner mig totalt avslappnad. Totalt. Det är en liten rutt mellan kaffe på terassen, havet, lunch och middag, ligga och läsa. Sitta och prata. Det är verkligen en lyx som inte är självklar och jag är otroligt tacksam. För mig känns det väldigt stort att vara tillbaka just här efter några år, som den nyktra personen jag är. Hur mycket mer jag ”unnar mig” att ta det lugnt, hinna prata med barnen, min man. Det är lite som en 2,5 - års present till mig själv. (Infaller om 2 dagar såg jag just.)
Så jag vill verkligen poängtera att denna typ av sommar inte hör till vanligheterna- det är mer bad i insjö-vatten och varannan dag regn i mitt vanliga sommarliv 🙏🏻
Kram på er! 😍

Profile picture for user Geggan

Känner igen mig @Se klart ! Också haft mamma som var som ett barn. Och försökt bryta. Och harmycket bättre relation med mina döttrar. Särskilt nu som nykter. Låter som en underbar semester!

@geggan då är vi fler som vet hur det känns att ha en mamma som är ett barn 🧒 och vad det innebär mes att se till att bli en riktig vuxen utan någon vidare förebild. (Sen är min mamma fantastisk- också, men inte just när det kommer till stabilitet). Det har gått bra det med. Jag har ingen anledning att känna mig bitter - det gör jag aldrig- men kan konstatera att detta vuxenblivandet i tidig ålder inte bara varit enkelt.
Jag gör allt jag kan för att mina barn ska känna just det motsatta, nu är de ju stora men även då är det viktigt att kunna lämna föräldrarna ”åt sidan”, och fokusera på det egna livet.
Kram på er ☀️

Sov knasigt inatt, lite ur min semester-rutin idag, men det är då marginella avvikelser… Läser en väldigt bra bok, uppslukad, brukar vara mitt mått på att vara ledig- när jag har tid att läsa länge. Inget annat nytt under sol och blå himmel. Att vara många tillsammans frestar på- imorgon tänkte jag föreslå middag som man vill, så att inte umgänget ska bli krävande/måsten.
Det ställer ju höga krav på allas anpassning och samarbete, så det är skönt om man kan föregå med att det inte måste ske gemensamt. Jag badar, babblar, lyssnar på vågor om kvällarna och somnar gott med månen utanför mitt fönster. Det blir ju väldigt naturligt att jämföra med hur det var sist vi var här. Inget överdrivet drickande, jag drack sällan för mycket när jag hade semester- även om det var daglig konsumtion. Tror jag använde just de tillfällena för att bevisa för mig själv att jag inte hade några problem… ofta tänkte jag så. Vad LITE problem jag hade med drickandet. Ja ni hör ju.. men tog alla såna där tillfällen av måttligt drickande som bevis. Men sant är att jag inte drack alltid och för mycket. Jag drack alltid men inte alltid för mycket. Men spritt över de senaste åren fanns dock alarmerande varningar. Så, som jag tjatat om förr. Man måste inte krascha med huvudet före i botten. Det går att backa bort från stupet. Utsikten finns kvar. ☀️💞

@Se klart Läser dina semestertankar. Låter som att ni har det fint! Här drar sig retreaten mot sitt slut. Förbereder mig att byta 30 grader mot hälften så varmt😳.
Njut!!!❣

@Se klart Stort grattis till 2,5 år som nykter! 😍 Du får känna dig extra stolt dagen till ära, och kanske köpa en en extra god glass att njuta av. 😀

Ha en fortsatt härlig vistelse i Italien 🇮🇹!

🤗

Godmorgon @sattva och välkommen hem snart! Tack @torn och grattis tillbaka! Jag gillar att vi går mot år 3, känns riktigt bra och stabilt. 🎂☀️ Inga faror finns i sikte- eller bortom sikte, jag firar med extra lång kaffe&bok på terrassen.
Känns lugnt och harmoniskt precis som det är! Kram på er och njut av dagen 🥰🙏🏻

Profile picture for user TappadIgen

Grattis till 30 månader säger jag då @Se klart ! Nu tänker jag på dig och @Torn som lite tvillingar, och då kom jag att fundera på vem av er som egentligen är äldst. Nu menar jag i nykterhet och inte i riktig ålder, men det går väl kanske aldrig att utröna, eftersom man räknar från dagen. En födsel har man ju ett klockslag på.

Nu kom jag på att hade det inte varit lite roligt om ni var födda samma dag och år också? Men det borde väl kanske ha upptäckts redan i så fall. Grattis ändå :)

Tack @sattva!!! och @tappadigen!!!
Hurra, ja jäklar vad skönt det är att vara så pass lång tid in i detta liv att jag aldrig känner någon tvekan. Det har jag iofs inte gjort många gånger men det här med ”hela livet” tog ett tag att omfatta på riktigt.
Torn är lillebrorsa sett till ålder, men känns som min storebror ibland. Så det är en perfekt tvilling att hålla i handen men jag tror att vi båda är vattumän- inget som direkt styr mitt liv- stjärntecken alltså.
Jag har fått den otroliga chansen att bygga upp mig själv inifrån och ut. Och utan forumet hade jag inte fixat det. Lärt mig och lär mig varje dag om våra olika sätt att hantera motgångar- och hur det går att leva sitt liv. Så många smarta, bra och spännande sätt.
Så förutom att jag är otroligt tacksam över nykterheten så är jag också väldigt glad över forumet som finns som en stadig mur kring liv och beslut. T A C K! 💞☀️🧘🎂🤗🌸

@Se klart Tack för grattis kompis!🤗 Japp, år 3 next! Jag har firat eftermiddagen med en riktigt lyckad reparation av min båt.😀 Sedan så har jag ätit grillad korv på altanen tillsammans med min fru och våra ungar. Att jag har kvar dem vid min sida betyder väldigt mycket för mig. Alkoholen kunde mycket väl ha förstört precis allt.
Men den 6/6 2020 förändrades allt till något oerhört positivt. Livet leker! 😍

Kram

Godmorgon
Igår när jag läste ditt inlägg @torn skrattade jag lite inombords, du lagar inte båten- du firar eftermiddagen med en riktigt lyckad reparation av båten.
Det är liksom det som händer med oss- och kanske extra mycket med just dig. Att vi ser vanliga saker som mer storslagna.
Och det är på något vis så som livet är som nykter- lite storslaget varje dag 🤞
Jag har en storslagen utsikt över stranden där barnen leker ihop med ett par föräldrar. Vi vaknar tidigt här, äter frukost, går ner och kollar på fiskarens fångst när båten kommer in, vid 08.
Sen dricker jag ett par koppar kaffe i lugn och ro innan jag lägger mig ett par timmar på stranden och läser.
Helt klart är morgnar och förmiddagarna min bästa tid. Energin sjunker lite mot kvällen och även om jag njuter av våra middagar känner jag att det då är dags för mig att varva ner. Tidiga kvällar överlag här. Men jag är nöjd med socialt liv när klockan är 22.
Älskar den här dygnsrytmen och ska göra vad jag kan för att hålla i när vi kommer hem.
Önskar alla en fin dag. ☀️☀️☀️