Kaffetanten88

Idag har varit en sån där dag då jag varit trött utan egentlig anledning. Har sovit ok. Vaknade bara en gång tror jag. Sonen vaknade vid 4. Fick honom att somna om. Med tröttheten har lite nedstämdhet och ångest kommit. Annars har jag generellt mått mycket bättre de flesta dagar. Idag är jag inte helt på topp. Men antar man får ha sånna dagar med. Något jag måste lära mig är att acceptera alla känslor som ok känslor. Inte fly. Bara vara. ❤ Hoppas ni alla andra har en bra dag!

Kaffetanten88

Sist jag var nykter 3 månader så föll jag precis då.

Jag är glad att jag har antabus denna gång. För jag får tankar ibland på att dricka. Som just nu tex. När jag ligger här hemma efter jobbet och är trött. Har extra ångest och känner mig deppig. Jag vill inte och kommer inte dricka. Men antabusen hjälper mig att slippa ens argumentera med migsjälv. För det går inte. Tänker ta antabus så länge som sånna här tankar dyker upp.

Tror en del trötthet bottnar i att jag trodde jag skulle få vila upp mig i helgen och slippa lite ansvar men nu orkar sonens pappa inte ha sonen. Missförstå mig inte. Jag älskar min son över allt annat. Men jag behöver dessa helger pappan tar för att ladda om och få ny kraft. Då jag och pojkvännen kan göra vad vi vill. ❤

Kaffetanten88

Min psykiatriker är underbar. Hon ska prata med en barnpsykolog hon känner. Så ska jag sammla ihop sonens alla journaler. Sen ska vi utreda sonen tillsammans. Efter det hjälper hon mig fixa alla ansökningar till kommunen. Nu ska vi se om jag inte kan få lite avlastning i vardagen. 😊❤

Kaffetanten88

Jösses. Gått igenom 3,5 år av sonens journaler för att kunna beställa och få allt hemskickat så vi kan göra en ordentlig ansökan. Såg att en hel del från början saknades. Raderas det efter en tid? Eller använder inte alla sjukhus 1177. Tycker de stora borde göra det. Vissa grejer från en avdelning fanns med fast andra inte osv. Aja får se vad jag får hem nu. Sen får jag se vilka sjukhus jag måste ringa. 🤯

@Kaffetanten88 skrev:" Efter det hjälper hon mig fixa alla ansökningar till kommunen. "

Lovely ❤️ Så glad för din skull! Avlastning är nog precis vad du behöver. Du måste hålla ihop många år till.

Kram 🐘

Kaffetanten88

@Andrahalvlek Ja det blir jättebra. Vi kommer nog även göra ett försök att söka assistanstimmar. Tanken är att jag ska vara assistent till sonen. Jag har eget företag och håller det litet för att ta hand om sonen. Vore ju underbart att klara sig bättre ekonomiskt. Jag vill inte känna mig bunden till någon annan heller. Som till killen för att klara av en hyra osv. 😊❤️ Men man vet ju hur svårt det är att få assitenttimmar.

Kaffetanten88

Något nytt jag upptäckt i nykterheten är att jag har pms. Speciellt lärt mig det nu när jag fått medicin som hjälpt mig bli stabil och lugn i humöret. För en vecka innan mens kanske 2 dagar im i mensen med så får jag mycket mer ångest trots medicin. Trots att vi ökat medicinen flera gånger så är den här ångesten. Vad gör man åt pms liksom? Accepterar antagligen. Vara kvinna är underbart ibland.

Att ha den situation som du har skulle den starkaste bli utmattad och få ångest av!
Du är extremt stark och du behöver aldrig försvara din kärlek till ditt barn bara för att du behöver avlastning. Det är av kärlek till honom du tar hand om dig själv för att orka ta hand om honom utan att ”braka ihop”.
Så bra att ni är på gång att göra ansökan till kommunen. Det finns också assistansbolag som kan hjälpa dig med ansökan.
🌸💕🌺🌸💕🌺

@Kaffetanten88 Tiger och lider skulle jag säga. Och gråter 😂 Men det lättar oerhört mycket när man vet att det är pms tycker jag. ”Aha, är det därför jag känner mig så låg”. Pulshöjande träning hjälper, då motar man det låga lite med hjälp av lite endorfiner. Men det är svårt att ta sig för att göra sådant när man är låg, då krävs det att träningen är en riktigt inarbetad vana. Klimakteriet är tyvärr som att ha pms jämnt 😫 Tack och lov verkar jag vara på slutklämmen med det nu, men jag har haft tio jobbiga år 42-52 år då mina könshormoner har åkt jojo upp och ner. Mycket av min psykiska ohälsa tror jag beror på klimakteriet. I kombo med alkoholen.

Kram 🐘

Grezzlon

@Kaffetanten88 Inte lätt att kämpa mot tröga organisationer samtidigt som du brottas med alkoholen. Du är en kämpe! Journaler gallras 10 år efter senaste anteckning lagts in. Kan vara så att du inte fått ut allt för att det är olika vårdenheter med olika journalsystem. Du behöver begära ut från varje vårdenhet. Gällande att ni inte blivit beviljade LSS är ju märkligt. Skulle råda dig i väntan att söka stöd via SoL ❤️

Kaffetanten88

Tack alla för svar. Psykiatrikern jobbar även tillsammans med ett assistent företag så kommer få hjälp därifrån vilket är bra. 😊❤

Härligt då har jag det att se fram emot andrahalvlek. 🙈 Skämt å sido. Låter jättejobbigt. Skönt att det börjat lugna ner sig lite för dig. Jag brukade vara duktig på att springa men har inte gjort det på ett bra tag nu. 😳❤

Ja jag får kanske söka SOL istället sålänge. Ska ringa runt någon dag när jag har tid och begära ut fler journaler. 😊

Kaffetanten88

Jag känner mig trött och låg idag. Inte alls stark. Inte som vanligt. Känner mig ensam. Känns som varje gång gång jag sträcker ut en hand för att berätta hur jag mår så känns det som vänner och pojkvän vänder på det och börjar prata om sig själva direkt utan att lyssna något på mig. Antar att folk är så upptagna i sina egna liv att de inte tänker på att lyssna på andra. De har inte tid. Det är ok för det mesta. Idag känns det ensamt dock. Också för att när jag fick min son försvann alla mina närmaste vänner jag haft i flera år. Speciellt när han blev sjuk. Det känns ensamt att inte ha någon att prata med som lyssnar på mig och förstår bara. Speciellt sånna här dagar.

Hej kaffetanten! Känns som att vi har mycket gemensamt, barn med NPF diagnos, och lidande av pms och alkoholbekymmer. Tacksam att kunna läsa hur du har det i din vardag! Känner även igen det där med vänner som enbart pratar om sina egna liv, och bryr sig väldigt lite om att lyssna på andras bekymmer. Jag har nog rensat bort många vänner på grund av den orsaken.

Hur går det för dig annars med nykterheten och antabus? Funkar det och har du några biverkningar?

Kaffetanten88

@Ztark-are nykterheten går bra. Tänker väldigt sällan på alkohol även om det dyker upp då och då i vissa situationer. Antabusen hjälper mycket att mota bort tankarna dock. Är skönt att det liksom inte går att dricka för då försvinner suget direkt.

Jag har inga biverkningar alls av Antabusen. Fick lite högt levervärde en gång men det gick ner jättefort. 😊

Jag kommer äta antabus tills jag känner mig trygg att stå på egna ben. 😊

@Kaffetanten88 Hmmm... så man glömmer inte bort att man tagit antabus? Eller tänker ”undrar hur jag reagerar på att dricka med antabus...” och är dum nog och testar?

Jag ska till en beroendeterapeut 1 april och har då tänkt att hon skriver en remiss till en läkare för medicin. Vet inte hur lätt det är att få ut sådan medicin som antabus men ..?

Det går ändå ganska bra för mig. Gått ner -7kg nu och känner mig alertare och piggare i kroppen. Mindre värk och jobbet känns inte motigt heller.

Kaffetanten88

@Ztark-are Hmm jag måste ta antabus på beroendecentrum framför sköterskan 2 gånger i veckan. Dessutom för att de vet att jag rökt cannabis måste jag även lämna urinprov där en gång i veckan. 🙄 Var dock aldrig beroende av det så känns helt meningslöst men gör det endå.

Nej jag glömmer inte bort det. Mest för att min syster drack på antabus en gång och var nära att dö. Så jag tänker inte ta den risken. Även om jag inte skulle dö så är jag inte sugen på hjärtklappning och ångest som kan komma av det. Så vill inte chansa.

Jag har nästan gått ner 10 kg på 3 mån känner mig väldigt nöjd jag med. 😊 Detta trots allt sött jag stoppar i mig. 🤣

Kaffetanten88

Igår var känslorna helt upp och ner. Blev onödigt sur, grät 2 gånger och hade ångest. Skrattade med iofs. 🙄 Åt kladdkaka och chips mot ångesten. Men det som hjälpte mest var faktiskt att säga till killen att jag kände mig ensam och att det kändes som ingen lyssnade på mig. Att alla bara pratar om sig själva. Han sa direkt förlåt jag vet att jag gör det ska lyssna älskling. Så lyssnade han en lång stund och lät mig prata och gråta. Mådde mycket bättre efteråt. Han är fin min kille man måste bara vara tydlig med honom. 😂

Kaffetanten88

Igår var känslorna helt upp och ner. Blev onödigt sur, grät 2 gånger och hade ångest. Skrattade med iofs. 🙄 Åt kladdkaka och chips mot ångesten. Men det som hjälpte mest var faktiskt att säga till killen att jag kände mig ensam och att det kändes som ingen lyssnade på mig. Att alla bara pratar om sig själva. Han sa direkt förlåt jag vet att jag gör det ska lyssna älskling. Så lyssnade han en lång stund och lät mig prata och gråta. Mådde mycket bättre efteråt. Han är fin min kille man måste bara vara tydlig med honom. 😂

Grezzlon

@Kaffetanten88 Kommunikation är inte alltid lätt. Bra att du kunde beskriva dina känslor och vad du behöver. Hoppas att din fredag varit bättre 😊