Jag startar om en ny tråd i den här gruppen, Det vidare livet.
Det var lite svårt som ny att förstå hur det här fungerar i dessa forum och trådar 😉- men jag har som tur är fått lite hjälp här i gruppen att förstå lite hur det fungerar. Min andra tråd ligger kvar i - vara alkohol fri
Den kanske går att ta bort🤔

Min ambition är att aldrig någonsin dricka alkohol igen, det har jag gjort klart. Jag brukar tänka att jag har fått min alkoholranson i livet + lite till 😅
Jag har som de flesta andra som har alkoholproblem av något slag, prövat alla metoder som finns för att lyckas att bara dricka mindre och mer sällan.
För mig blir det bara en otrolig stress, när mitt innehåll i glaset börjar ta slut. Det är nästan som tortyr att inte få något mer.
Det är så skönt att äntligen släppa tanken att det kanske går att bli måttlig i drickandet. Det kommer aldrig gå för mig - jag har försökt i ca 20 år.
Jag har nu varit nykter (ett snedsteg) på snart 5 månader.
I det stora hela har det gått fantastiskt bra, jag läser allt om alkohol och skriver dagbok varje dag.
En stor hjälp har även AA böckerna varit. Dom har fått mig att tänka på ett annat sätt , de har blivit lite som en bibel för mig.
Jag är så tacksam att jag har fått inblicken i det nyktra livet igen, en hjärna som börjar fungera och framförallt känslan av frihet. Det är jag som bestämmer över mitt liv, inte alkoholen.
Hoppas att ni får en fin helg 💕

Att äta nyttigt med sonen är toppen..Jag har alltid ätit hyfsat nyttigt. Älskar frukt bär och grönsaker, vilket underlättar..Sonen 17 år sa till mig för någon månad sedan, att han också ville äta nyttigare, för att kunna mönstra, och ev göra lumpen..Nu växer han och har blivit en mycket stilig ung man. Vi äter godis då och då..Men han dricker knappt aldrig sötdricka längre, vilket han gjorde på helgerna innan..Bra jobbat Sländan med viktnedgång också..Dax för lite nytt i garderoben snart kanske?🎉👍🏽

@miss lyckad skrev:"Älskar frukt bär och grönsaker, vilket underlättar."
Jag älskar oxå frukt, bär och nyttigt. Men tyvärr älskar jag onyttigt oxå 😋 särskilt glass som jag kan äta mycket av. Nu har jag inte ätit något onyttigt på snart 2 veckor.
Några snygga kläder blir det när första siffran är på 60 talet igen 👍🏻😊
💕 sländan

Sista två dagarna skaver det - det är det här med tiden. Jag hakade upp mig så fruktansvärt när jag drack vin en kväll efter jag varit nykter i 5 månader.
Det kändes varken bra när jag drack och dagen efter så blev jag så olycklig att jag skulle börja om på 0 igen 😱
Då fick jag råd att släppa de och börja räkna från de jag började mitt nya liv istället för att börja om.
Det kändes så bra och helt rätt för mig.
Nu har jag hittat ett till forum där man skriver i datum som nykter. Den visar/ räknar varje dag man varit nykter.
Jag fyllde i mitt datum som jag började mitt nya liv. Nu står det snart på nio månader. Men jag har ju inte varit nykter i 9 månader. Det är ju minus en dag. Räknas de som återfall?
Ikväll gick jag in och ändrade, då blev det 4 månader nykter.
Jag får helt enkelt ha 2 datum.
1a Då jag började mitt nya liv
2a Så länge jag varit nykter
För mig personligen är 1a datumet det viktigaste.
Konstigt att man ska tänka så mycket på tid. Att det är det som räknas, inte de som görs på vägen.
Undrar om någon förstår mitt tänk 😅

@Sländan Jag tycker inte att en enda kväll räknas. Men om jag hade varit du så hade jag nog resonerat likadant. Det är ju lite som att göra en runstreak - då räknar man varje dag så länge runstreaken pågår. Då kan man ju inte bara skita i att springa en dag och glatt fortsätta räkna.

Man gör förstås som man vill, men några glas vin är inte återfall i mina ögon. Viktigast är ju ändå att vi är nyktra - nu och fortsättningsvis!

Är det Cairy du gått med på? Där har jag också blivit medlem. Jag vill uppmuntra alla nyktra alternativ!

Kram 🐘

Tack @Andrahalvlek!
Sedan jag började i Cairy så är det så uppenbart det här med tid- Till och med sekunder 😉 (där heter jag Kajsa70)
Men det var nog bra, jag fick tänka några varv till.
Till dom jag känner säger jag bara att jag har druckit Vin en gång på 9 månader. Och det är så jag tänkt.
Nu när jag började tänka om så blir det datum 1. När mitt nya liv började.
2. Senaste alkohol intaget
Varför ska man vara så hård mot sig själv och bara börja om allt från 0 precis som om månaderna innan bara var borta.
Jag tror att många kan ge upp allt efter ett misstag, för att de faller för djupt.
Idag när jag rensat upp mina tankar så är skavet borta 🙏🏻😃
Tack Andrahalvlek för ditt svar, det betyder så mycket.
💕sländan

@Sländan Det är svårt att säga hur jag hade viljat göra om jag drack nu. Men skulle det handla om ett enda tillfälle (en dag) Då hade jag nog sett det som ett olycksfall i arbetet, och inte börjat räkna om från noll. Hade jag druckit i flera dagar på raken så hade jag börjat räkna om på dag 1.

Den där Cairy förresten, lägger ni ut bilder på er själva där? Jag såg att det verkade vara så när jag googlade om appen. Det bådar ju gott i så fall, skammen kan dra dit pepparn växer! 😍

Kram

@TappadIgen Häng på! Det är ett forum för korta inlägg, enbart i mobilen. Men man kan dela bilder! På annat än sig själv också, blommor tex 😉 Och skriva direktmeddelanden. De har en del zoomträffar också.

Men jag hänger kvar här också. Här kan jag skriva låååångt och här finns min flock ❤️

Kram 🐘

Nu vill jag inte kapa din tråd @Sländan men vad ska man ha för namn? Du har ett förnnamn, kanske inte ditt, samt siffor. @Andrahalvlek har förnamn. Ska jag bara ta mitt förnamn? En massa manliga folk heter ju så. Jag går gärna inte genom det misstaget ännu en gång att jag får ett inarbetat namn på ett forum där jag vill stanna, men så har jag något så misslyckat namn som TappadIgen som inte går att ändra.

Edit: Vad ska Torn ha för namn?

Tack @Torn för ditt svar 👍🏻💕
Jag har inte lagt ut någon bild på mig ännu i Cairy. Det är så nytt för mig så jag vill se lite om jag ska vara kvar där. Där heter jag Kajsa70 ” min pappa kallar mig Kajsa ” och född 70
Det är jättebra när folk vågar lägga upp en bild på sig själva som profilbild. De ser ju ut precis som vem som helst 😜 skojar bara, men lite sanning. Jag tänker ofta alkolister som gamla och slitna. Trots att jag vet att det inte är så. Det är så synd att det ska vara så skamligt 2021
När jag känner mig tryggare i min nykterhet och i den gruppen, så kan man ändra sin profilbild och skriva mer om sig själv om man nu vill. Nu har jag en söt groda 🐸 som profilbild.
Jag tycker ändå att det känns trevligare här på alkoholhjälpen. Men det kan vara bra att variera lite och läsa på olika forum.
💕 sländan

@TappadIgen Du får så gärna skriva i min tråd 💕👍🏻 Jag har som du kanske läst Kajsa70( min pappa kallar mig för Kajsa och född 70) jag vet inte ännu hur det fungerar riktigt på Cairy. Jag ser det mest som ett komplement till Alkoholhjälpen, som jag tycker känns tryggast och bäst att vara i.
💕 sländan

@Sländan Ok, jag är också född 70. Det verkar vara rätt många som är ”runt” 50 år gamla här förövrigt.😀 Jag tror inte jag orkar regga mig på Cairy just nu. Det räcker bra med det här forumet tycker jag. Det blir så himla mycket digitalt knappande/läsande på Facebook , och fiskegrupper mm, så det räcker liksom känner jag. Jag måste ju hinna göra roliga saker rent fysiskt också.😂

Men vi får se framöver. 🤗

@Sländan Tack! Jag har skapat ett konto nu. Jag använde mitt förnamn och sen mitt födelseår. Jag är ju född 79 så jag är ju 70-talist som både du och @Torn är. Förvisso var jag inte två veckor gammal när 80-talet kom :) Mitt födelseår har jag ju redan avslöjat sedan tidigare här på forumet, men förnamnet känns som en sådan sak man inte kan nämna här på forumet, fast @Andrahalvlek känner ju till det om hon har lagt det på minnet. Själv minns jag siffror väldigt enkelt, men är dålig på namn.

Jag känner väl också att jag främst kör här på forumet, men Cairy kanske kan bli lite kul också. Den tycks ju hålla koll på milstenar automatiskt.

Låter spännande med den där Cairy appen. Känner lite som Torn dock, att detta forum räcker just nu. Men prata gärna mer om appen, om den är bra är det ju bara bra med så mycket nyktra input i livet som möjligt!

@Torn skrev:"Det räcker bra med det här forumet tycker jag"
Jag kan hålla med dig, det blir alldeles för mycket om man ska engagera sig i flera forum. Men det kan vara lite kul att läsa ibland och göra lite av deras övningar. Jag har oxå tänkt på att det är många i 50 års åldern.
50 kanske är en magisk gräns i livet 🤔 halva livet är förbrukat, vill man fortsätta på den banan? Man inser att livet inte är för evigt. Sedan är det en lååång process i mitt fall började de tankarna att jag drack för mycket i 30-35 års åldern. Och vid 50 var jag klar med insikten. Det var då jag blev fri från detta eviga ” bara ett par glas vin” som sedan slutade i ett par flaskor vin.
Inte varje gång, men oftast.
💕sländan

@TappadIgen skrev:"Jag känner väl också att jag främst kör här på forumet, men Cairy kanske kan bli lite kul också. "
Så känner jag oxå, lite kul att se vad det är för något. Alltid lär man sig något, de har bla. en andningsövning som jag tycker är bra.
💕sländan