Jag startar om en ny tråd i den här gruppen, Det vidare livet.
Det var lite svårt som ny att förstå hur det här fungerar i dessa forum och trådar 😉- men jag har som tur är fått lite hjälp här i gruppen att förstå lite hur det fungerar. Min andra tråd ligger kvar i - vara alkohol fri
Den kanske går att ta bort🤔

Min ambition är att aldrig någonsin dricka alkohol igen, det har jag gjort klart. Jag brukar tänka att jag har fått min alkoholranson i livet + lite till 😅
Jag har som de flesta andra som har alkoholproblem av något slag, prövat alla metoder som finns för att lyckas att bara dricka mindre och mer sällan.
För mig blir det bara en otrolig stress, när mitt innehåll i glaset börjar ta slut. Det är nästan som tortyr att inte få något mer.
Det är så skönt att äntligen släppa tanken att det kanske går att bli måttlig i drickandet. Det kommer aldrig gå för mig - jag har försökt i ca 20 år.
Jag har nu varit nykter (ett snedsteg) på snart 5 månader.
I det stora hela har det gått fantastiskt bra, jag läser allt om alkohol och skriver dagbok varje dag.
En stor hjälp har även AA böckerna varit. Dom har fått mig att tänka på ett annat sätt , de har blivit lite som en bibel för mig.
Jag är så tacksam att jag har fått inblicken i det nyktra livet igen, en hjärna som börjar fungera och framförallt känslan av frihet. Det är jag som bestämmer över mitt liv, inte alkoholen.
Hoppas att ni får en fin helg 💕

Å så fint gjort av sonen. Underbart! Hoppas mötet var bra också!

Angående anställningsintervjuer, ansökningar o dyl så tänker jag att det är bra att berätta det som är relevant för jobbet. Det jobb jag har nu hade jag aldrig fått om jag berättat på intervjun att jag varit sjukskriven på grund av stress (en kort period). Den som anställde mig höll på att smälla av när jag sa det några månader senare. Att det gjort mig klokare, lugnare, mer organiserad visste inte hen.
Det pågår ett försök med anonyma ansökningar nånstans. Det är bra. Bort med kön, ursprung etc. Det som är relevant är ju utbildning, tidigare erfarenheter och vilka positiva egenskaper man har.
Beroende går inte att prata om riktigt tycker jag. I princip alla har bilden av alkisen som inte kan dricka en endaste droppe utan att bli galen igen. Även härinne finns ju den bilden väldigt tydligt. Nyanserna går inte fram. All forskning om alkoholberoende bygger dessutom på rätt grava alkoholister (tror jag). Så nä, så länge folk gör sig en bild av hur saker är och har sina övertygelser och inte lyssnar på andra, så går det inte att vare sig vara öppen med ADHD-diagnos eller beroende.
Adhd är numera i mina ögon lite mer nyanserat men jag tror ju också att flera av oss härinne skulle kunna få diverse diagnoser. Tänker att vi får lyssna på oss själva och vad vi har för fantastiska tillgångar och saker som vi måste jobba med och sen göra det bästa av situationen. Det är inte diagnosen som är intressant utan hur vi lärt oss leva med den.

@Sisyfos skrev:"Det är inte diagnosen som är intressant utan hur vi lärt oss leva med den."
Visst är det så, sedan är det ett enormt span och med olikheter. I våran släkt är vi ju flera med Adhd, men vi alla är otroligt olika. Det vi har gemensamt är att vi är väldigt impulsiva. Men det blir ju oxå bättre med åren, man lär sig av sina misstag. Men samtidigt skulle jag inte vilja vara utan min impulsiviteten heller, det blir lite extra spänning i livet 😅😂 men det är bra att jag har en man som bromsar mig ibland.
💕sländan

Vilken intensiv söndag em det blev. Jag fick av min mentor en inloggning till ett zoom AA möte för nya ang sjukdomsinsikt. Man sätter sin egen diagnos genom att svara på frågor. Men håller svaren för sig själv.
13.30 började mötet och jag loggade ut 16.15 det var väldigt bra och givande men jag är helt slut efteråt.
Jag trodde att jag mest skulle få sitta och lyssna, men man fick vara väldigt delaktig och även läsa högt ur stora boken.
Jag var mest med för att se hur de ställer sig till oss som inte nått sin botten, utan är mer i början av sin sjukdom.
Det är ju en progressiv sjukdom så jag ska vara tacksam att jag började i tid, även om jag varit i riskgruppen i minst 20 år.
Imorgon ska jag på ett fysiskt AA möte för kvinnor och på Tisdag utvärdera med min mentor. Det är intensivt men det känns ännu så länge väldigt bra och givande 👍🏻❤️🤗

Veckan började inte alls som jag velat, jag blev tyvärr förkyld så inget fysiskt AA möte som jag hade planerat in ☹️
Väntar fortfarande på mitt covid svar. Jag är vaccinerad men man vet aldrig med denna lömska sjukdom,
Delta eller kanske är mitt vaccin ute ur kroppen.
I tisdags em hade jag mitt andra samtal med min sponsor i AA, tyvärr kändes det inte alls bra.
All min glädje och energi försvann direkt även denna gång. En mycket marig och svår person på alla
Sätt. Hon ifrågasätter om jag verkligen är en riktig alkoholist, annars är programmet inget för mig. Hon sa att jag då inte kan hjälpa andra alkoholister. I den stora boken står det klart och tydligt att alla har sin egen botten, och idag är många med i AA även fast de inte hamnat så djupt så de tappat allt i sitt liv.
Jag skrev direkt till henne att jag ska avvakta med en sponsor tillsvidare.
Idag ringde jag och pratade med en väldigt klok kvinna som arbetar med beroende( 12 steg) och själv varit missbrukare. Hon blev väldigt upprörd över hur den här kvinnan varit mot mig. Hon rekommenderade att jag ska gå på några olika kvinnomöten och inte ha bråttom med att hitta en sponsor.
Många väljer bara en på nätet som jag gjorde, utan att ens träffas innan. Det är tydligen vanligt idag, men inget hon rekommenderade. Återigen, jag måste bli mera chill 😅

Fy sicken hemskt otrevlig och okunnig människa. Du gör nog klokt i att sondera läget länge innan du hittar någon som du klickar med. En person som både bekräftar och utmanar dig. Framför allt ska det kännas rätt för dig!

Kram 🐘

@Sländan skrev:"Hon ifrågasätter om jag verkligen är en riktig alkoholist, annars är programmet inget för mig. "
Jag förstår om det här var ett mycket obehagligt möte, samtidigt kan jag inte låta bli att dra på munnen åt hur man skulle kunna bli i den här situationen, när man blir ifrågasatt. Etiketten alkoholister ju inget man riktigt har längtat efter men att bli ifrågasatt när man har bestämt sig för att söka sig till AA. ”Nu jäklar ska jag bevisa att jag är jättemycket alkis” och börja plocka fram bevis för det … eller jaha, jag är inte beroende, då kan jag nog ändå fortsätta att dricka. Sponsorn har nog en del kvar att jobba med.

@Andrahalvlek skrev:"Du gör nog klokt i att sondera läget länge innan du hittar någon som du klickar med"
Ja, efter det här tar jag nog det väldigt lugnt. Om jag nu ska vara ödmjuk så mådde hon nog inte så bra, men hoppas att hon inte skrämmer iväg någon som behöver hjälp.
💕 kram sländan

@Sisyfos skrev:"eller jaha, jag är inte beroende, då kan jag nog ändå fortsätta att dricka. "
Som tur är så vet jag ju själv att jag är beroende. Mötet var på FaceTime. Det var något konstigt med henne, hon ville inte riktigt titta på mig, men rätt var det var så stirrade hon plötsligt väldigt intensivt på mig. För att sedan undvika mig. Jag blir inte riktigt klok på det här samtalet, efter det här så gick jag runt som ett stort frågetecken? Som tur är kunde jag ventilera det här med min vuxna son som är min hemma sponsor ❤️
efter jag hade pratat med den kloka kvinnan som arbetar med 12 steg på nämndegården så kunde jag släppa det här helt, nu är det bara jobba vidare i lugn tackt.
Kram 💕 sländan

Ikväll ska jag på mitt första fysiskta AA möte. Jag vet inte varför jag känner mig nervös, jag brukar inte vara nervös inför nya saker jag ska göra. Jag är trygg med min nykterhet och har accepterat mitt beroende. Det är dessutom enbart för kvinnor som vill komma och se om det är något för dom. Risken är minimal att det är någon jag känner där, och om det är det så gör det inget heller.
Jag hoppas så att det ska kännas bra 🙏🏻💕

Hoppas det blev bra Sländan!
Tänker att Tofu sätter huvudet på spiken. Så länge man tror att andra har exakt samma erfarenheter, förutsättningar, och vet exakt hur nåt ska göras, då är man kanske inte till så mycket hjälp för någon. Man måste nog få lite förståelse för att det finns många olika former av beroende och lösningar och anpassa sig till situationen. Man kan ju inte få med sig nån annan om man deklarerar att hen har fel eller är fel.
Det är väl det jag ibland saknar härinne också - ödmjukheten för att det kan skilja sig åt. Både problematik och lösningar.
Man nog om det, hoppas att du hittade rätt den här gången och att mötet var givande.
Om inte så har du ju din son och oss och kan försöka igen. Tänker att Icke fysiska möten ändå tar bort en dimension och de är kanske svårare i samtal där man inte känner varandra.

Hoppas det blev bra Sländan!
Tänker att Tofu sätter huvudet på spiken. Så länge man tror att andra har exakt samma erfarenheter, förutsättningar, och vet exakt hur nåt ska göras, då är man kanske inte till så mycket hjälp för någon. Man måste nog få lite förståelse för att det finns många olika former av beroende och lösningar och anpassa sig till situationen. Man kan ju inte få med sig nån annan om man deklarerar att hen har fel eller är fel.
Det är väl det jag ibland saknar härinne också - ödmjukheten för att det kan skilja sig åt. Både problematik och lösningar.
Man nog om det, hoppas att du hittade rätt den här gången och att mötet var givande.
Om inte så har du ju din son och oss och kan försöka igen. Tänker att Icke fysiska möten ändå tar bort en dimension och de är kanske svårare i samtal där man inte känner varandra.

Idag vaknade jag ungefär som när jag hade varit på en fest och druckit allt för mycket alkohol. Lite ångest och tankarna, vad sa jag igår? Gick igenom i mitt huvud, vad sa jag vid min delning på AA igår kväll. Ångesten försvann lite. Men kontroll människa som jag är så är jag lite obekväm med det. Jag trodde inte att jag som ny skulle dela som de säger. Men eftersom det gick runt och de tittade på mig så kändes det rätt att prata iallafall.
Jag kommer ihåg lite va jag sa iallafall på ca 3-5 min 😅
Vi satt inte i en ring som man sett på Tv tack och lov 🙏🏻 Utan det var två soffgrupper i lite L format och fåtöljer som man kunde sitta i lite här och där. Så det kändes avslappnat. Kaffe ☕️ Lättar alltid upp, så de kändes trevligt.
Vi var ca12-13 st enbart kvinnliga på mötet.
De var allihopa väldigt olika, med helt olika bakgrunder och väldigt trevliga allihopa.
De ville verkligen att jag skulle känna mig välkommen, det var speciellt en kvinna lite yngre än jag som tog sig an mig lite extra.
Jag kände direkt att jag tyckte om henne. Hon kändes så varm, lugn och ärlig på något sätt. Det var lite svårt att hänga med hur allt fungerar, men det tar väl lite tid.
När det var 2 delningar kvar, så kände jag helt plötsligt att tårarna börja rinna.
Nej, tänkte jag inte nu. Jag som nästan aldrig gråter. Jag tror att spänningarna började släppa, och jag blev så glad när den
Sista kvinnan som delade, det stämde så bra med mig. Då kunde jag känna mig ”hemma ”på något sätt. Hon sa oxå att vi inte ska jämföra oss med varandra, vi är alla olika men vi har ett gemensamt mål.
Men jag tror iallafall att det är viktigt att känna igen sig lite i någon iallafall.
Hon som tog lite extra hand om mig såg mina tårar, hon förstod mig och vi delade mobilnr. Vi sms sedan efter mötet att allt kändes ok och jag fick höra av mig när jag ville ❤️ Fantastisk fin människa.
Även på vägen hem kom det små tårar, jag tror mycket på anspänningar efteråt, men även en tacksamhet att jag tog modet till mig att åka dit.
På måndag ska jag på ett annat kvinnomöte som ligger lite bättre till. Men jag kommer åka till det här mötet framöver oxå. De brukar gå ut och äta tillsammans efteråt, det kan vara roligt att träffa lite nya nyktra vänner.

@Andrahalvlek skrev:"Tänk inte så mycket, gå bara dit.
Precis så gjorde jag, och noll förväntningar.
Och du hade rätt, det blev bra.
Kram 💕 sländan

@Tofu skrev:"Därför kanske en lärdom är att hitta någon som haft ungefär samma grad av problematik"
Absolut, jag tror att det är jätteviktigt. Har man liknande grad av problematik så förstår man varandra mycket bättre.
Den här gången ska jag vänta till jag verkligen är helt säker, det här att bara ta någon ”ledig” sponsor tror jag inte på längre. Sedan ska man inte jämföra sig och sina problem allt för mycket, vi har alla olika bakgrunder och det viktiga är det gemensamma- att hålla sig nykter och må bra.
Kram 💕sländan

@Sisyfos skrev:"Om inte så har du ju din son och oss och kan försöka igen. "
Du skriver så klokt om ödmjukhet, jag jobbar själv med det varje dag. Inte bara i nykterheten, men ibland är det svårt. Men jag är medveten om det, och jobbar med det för att det ska bli ännu bättre.
Även om AA blir bra så tror jag att det här forumet är jätteviktigt. Här kan man skriva av sig och vara helt ” anonym” precis vilken tid på dygnet man vill. Och ni i forumet är ett fantastiskt stöd ❤️
Kram 💕 sländan

Hej @Sländan!

Har inte läst hos dig tidigare men tänker att jag ska fortsätta med det. Har skummat lite grann nu. Du har kommit en bit på din nykterhet och det är fantastiskt! Kan läsa att du varit på ett fysiskt möte hos AA. Vad modigt! Läste om dina tårar som rann, kan förstå det. När jag var uppkopplad på AA-mötet online rann mina tårar nästan hela tiden. Å eftersom jag inte hade kameran på så kändes det lite lättare. När jag var med i söndags var det en kvinna som läste ur ngn bok. Vilka böcker har du från/om AA? Har de hjälpt dig! Lättlästa?

Ha det fint🌺

Tack @Andrahalvlek ❤️ Och @Torn ❤️
Ni är så bra på att peppa andra.
Kram 💕sländan

@Varafrisk skrev:"När jag var uppkopplad på AA-mötet online rann mina tårar nästan hela tiden."
Så skönt att läsa, då är det inte bara jag som blev känslosam. Jag förstår inte varför det skulle vara fel med det, men det kändes lite jobbigt med främmande personer omkring mig, Jag gjorde allt för att dölja det.
Hon läste nog ur stora Boken, den som man jobbar mest med. Det gjorde dom på de mötet jag var på iallafall.
Jag har Den stora Boken, Tolv steg och Tolv traditioner och Leva nykter.
Jag tycker väldigt mycket om dom, Den stora Boken läste jag för första gången för 10 månader sedan. Man måste läsa lite i taget, det är här man ska ha en sponsor som hjälper en att förstå de olika 12 stegen.
Idag tolkar jag mycket i boken annorlunda, eftersom man har börjat förstå tanken bakom på ett annat sätt.
Men jag kände från början att andlighet är nycken för mig. Att börja jobba med mig själv inåt.
Jag tycker att de är lätta att läsa, men sedan kan man tolka saker så olika. Det är då som en bra sponsor kan hjälpa en om man fastnar. Jag är ju helt grön, så det är mycket att jobba med.
Kram 💕 sländan