Jag startar om en ny tråd i den här gruppen, Det vidare livet.
Det var lite svårt som ny att förstå hur det här fungerar i dessa forum och trådar 😉- men jag har som tur är fått lite hjälp här i gruppen att förstå lite hur det fungerar. Min andra tråd ligger kvar i - vara alkohol fri
Den kanske går att ta bort🤔

Min ambition är att aldrig någonsin dricka alkohol igen, det har jag gjort klart. Jag brukar tänka att jag har fått min alkoholranson i livet + lite till 😅
Jag har som de flesta andra som har alkoholproblem av något slag, prövat alla metoder som finns för att lyckas att bara dricka mindre och mer sällan.
För mig blir det bara en otrolig stress, när mitt innehåll i glaset börjar ta slut. Det är nästan som tortyr att inte få något mer.
Det är så skönt att äntligen släppa tanken att det kanske går att bli måttlig i drickandet. Det kommer aldrig gå för mig - jag har försökt i ca 20 år.
Jag har nu varit nykter (ett snedsteg) på snart 5 månader.
I det stora hela har det gått fantastiskt bra, jag läser allt om alkohol och skriver dagbok varje dag.
En stor hjälp har även AA böckerna varit. Dom har fått mig att tänka på ett annat sätt , de har blivit lite som en bibel för mig.
Jag är så tacksam att jag har fått inblicken i det nyktra livet igen, en hjärna som börjar fungera och framförallt känslan av frihet. Det är jag som bestämmer över mitt liv, inte alkoholen.
Hoppas att ni får en fin helg 💕

@Sländan Hörlurar med så kallat vitt brus ska vara bra om man är ljudkänslig. Finns på Spotify. Till viss del är det tillvänjning. Jag har också lite problem nu efter lång tid med hemifrånarbete och sen semester.

Kram 🐘

Grattis sländan- en dag sent men inte desto mindre. Och grattis till att vara tillbaka på jobbet, men instämmer med allas råd om både listor, lappar, och att ta det lugnt! Kram fina du 🥰

@Andrahalvlek skrev:"Hörlurar med så kallat vitt brus ska vara bra om man är ljudkänslig. Finns på Spotify."
Tack för tipset 👍🏻 Vad är vitt brus? Hur ska de hjälpa ljudkänslighet? Jag försökte hitta på nätet men hittar inte.
Jag har tyvärr inte spotyfi, men det kanske finns på andra ställen 🤔
Det låter intressant iallafall 👍🏻
💕sländan

Tack @Se klart! 💕🤗 idag är det 3:e dagen och något bättre. Men jag sover som en stock när jag har arbetat klart 3,5 Tim
Men idag sov jag bara 2 Tim efter jobbet.
Det gäller att ta det lugnt och lyssna på kroppen.
💕sländan

Tack @Andrahalvlek! Fantastiskt vackert och avkopplande 🙏🏻💕 de ska jag lyssna på när jag känner mig stressad och när jag stretchar på morgonen. Jag ska prova på jobbet när jag sitter och arbetar på kontoret där det ofta är väldigt rörigt. Jag får aldrig arbeta i lugn och ro.
Tack för länken till youtube 🙏🏻❤️
Kram 💕 sländan

2:a veckan på arbetet efter sjukskrivning ” utmattning”och semester.
Jag Jobbar 50 % men det känns inte bra, lika rörigt och ostrukturerat som innan jag blev sjuk. Min chef är snäll men ingen chef som tar tag i saker. Jag har mått väldigt bra när jag har varit hemma, nu börjar jag må sämre igen. Jag tror att jag är besviken på att jag inte är som vanligt, den som orkar ta tag i saker på arbetsplatsen. Jag vet att jag ska ta det lugnt nu, men det är inget roligt när det är rörigt och oprofessionellt
och arbetskollegor inte bryr sig om det.
Jag kanske har arbetat klart på den här arbetsplatsen.
Nu gäller det att sköta om sig själv så mycket det går, så jag orkar ta mig vidare.

@Sländan Ledsamt att det känns så stökigt på jobbet. Dåligt ledarskap mår tyvärr väldigt många dåligt av. Men du tänker helt rätt - tänk på ditt eget mående i första hand så att möjligheten att gå vidare hålls levande.

Man blir inte ”som innan” efter en utmattning. Ofta behåller man vissa skörheter som man måste lära sig förhålla sig till. Och det är en sorg, som man också måste ta sig igenom. Jag tror att hjärnan får vissa mer eller mindre permanenta skador, och man har trampat upp vissa destruktiva stigar i skallen som man väldigt lätt kan slå in på om man inte är uppmärksam.

För min egen del brukar jag säga att jag har mycket energi, men den är inte lika långvarig längre. Och jag mår inte bra av att rasa ihop, då krävs mer vila för att återfå energin. Jag måste läsa av symtomen tidigare, planera in pauser och återhämtning, absolut inte jobba övertid, göra en sak i taget osv.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Man blir inte ”som innan” efter en utmattning.
Det är som du beskriver ” en sorg”
Att inte vara som vanligt på arbetsplatsen. Det är nog extra kännbart när man som jag enbart har sin hjärna som arbetsredskap. Och det är inte den glada, halvgalna, uppfinningsrika och positiva människan som kommer och livar upp stämningen.
Jag har varit på jobbet i 1,5 vecka och får höra av arbetskamrater att de ser att jag mår dåligt, ger mig förslag till olika kbt mm
Självklart är det av omtanke. Men jag kanske inte måste vara på topp på en gång.
Det är en lång process, och jag själv är dålig på att inte leverera till Max.
Jag mår sämre av att de påpekar att jag inte är som vanligt. Min chef är mestadels borta nu, han har inte frågat något om hur vi ska lägga upp mitt schema. Bara frågat vilka tider som jag ska arbeta, och om läkarintyg.
Jag känner mig besviken både på mig själv och på min arbetsplats. Jag vill ju vara som vanlig. När jag är ledig mår jag mycket bättre, så jag trodde nog att jag hade kommit längre.

Jag har haft ett flertal medarbetare i din situation och som chef så ska man ta ett stort ansvar för att återgången till arbetet går bra! Planera i detalj ihop med medarbetare och Hr, återkoppla dagligen och sedan lite glesare. Släppa och hålla i. Det är ett jätteviktigt arbete som jag tog för givet också är reglerat, dvs inget man kan ”välja”. Fullt stöd och tydliga ramar och uppgifter- superviktigt. Och det är underbart när man som chef ser att tillbakagång till arbetet går bra, men det tar tid! Oj vad jag och vi varit stolta när vi lyckats och man så småningom kan släppa taget. Det är inte lätt att ställa krav, men jag tycker du ska göra det. Luta dig mot nykterheten. Du är stark! Kram.

@Se klart Håller med till fullo! Att hjälpa till och lotsa någon tillbaka i arbete är en ynnest, men det kräver täta samtal och insikt om att individen inte alltid vet sitt bästa. Ibland får man som chef bromsa också.

En annan sak som är viktig är att arbetsuppgifterna är tydligt begränsade, inte ska utföras under tidspress och att man ska göra sådant man behärskar väl. Inte lära sig helt nya saker.

Sen måste man vara beredd på svackor och bakslag. Den senaste medarbetaren vi fick tillbaka i arbete hade under ett års tid sämre dagar ibland då hon fick vara hemma.

Några timmar per dag är att föredra framför hela och färre dagar. Man bör undvika stressigaste perioderna. Man blir lätt stressad av andras stress också.

Du @sländan skulle kanske behöva prata med en psykolog? Via Företagshälsan? Jag har varit oerhört hjälpt av det. Har haft samma psykolog sen 2007 via Företagshälsan och jobbet. När jag har sämre perioder träffas vi ofta. När jag mår bättre träffas vi 4 gg/år och då faktureras det som coachning. Ovärderligt! Hon vet ALLT om mitt jobb. ALLT. Ska träffa henne imorgon faktiskt 😍

Kram 🐘

Ofta jobbigt att återgå till jobbet efter lång sjukskrivning. Hur mycket orkar man? Hur långa dagar, stunder klarar man i början..Jag tror alla vill väl, när man kommer tillbaka..Men det är svårt att veta hur medarbetaren vill ha råd osv..Jag kände nu efter semestern att det hände massor med saker på ett halvdygnspass. Var tvungen att ta 2 tupplurar efter det..🙄..Så jag kan mycket väl förstå dig Sländan att det är jättejobbigt efter en lång tids frånvaro, med alla intryck, ljud, personer osv..Ta det lugnt, en sak i taget..Det viktigaste först. DU..🤗..Jag tror att du sakta men säkert kommer tillbaka..Du verkar klok, och vill lära dig att hantera saker för bra utveckling. Varm Kram. 🤗🤗

@Se klart skrev:"Fullt stöd och tydliga ramar och uppgifter- superviktigt."
Tack se klart! ❤️ Jag har nu gjort ett eget tydligt schema som gäller för mig. Min chef har ingen aning om vad jag gör, han tror att Jag är tillbaka som vanligt fast på 50 %
Jag har knappt sett honom sedan jag började igen. Men så fort han kommer tillbaka ska jag fråga hur han har tänkt.
Kram 💕 sländan

@Andrahalvlek skrev:"Ibland får man som chef bromsa också."
Tack Andrahalvlek! ❤️ Det är nog det som jag behöver mest hjälp med, att bromsa sig själv. Jag tar lätt på mig mer än vad jag behöver och orkar. Jag ska absolut försöka hitta någon bra psykolog.
Det måste vara jätteskönt att ha en bra företagshälsovård som du har, med bra rutiner och som fungerar som den ska.
Kram 💕 sländan

@miss lyckad skrev:"Jag tror att du sakta men säkert kommer tillbaka."
Tack miss lyckad! ❤️Det kommer jag att göra på ett eller annat sätt. Vi kommer att göra en stor omställning och flytt nästa år, så jag tror att det kan lösa en del av de problem som min arbetsplats har nu. Bla alla människor på en alldeles för liten yta så ljudnivån och rörigheten är extremt påfrestande ibland.
Kram 💕sländan

Jag längtar lite tillbaka till när man kunde känna sig så stolt över varje helg man var nykter. Man var så otroligt lycklig över hur skönt det var att slippa bakfylla mm
Det kunde kännas som om man var i himmelriket. Äntligen fri från alkohol, och denna frihetskänsla med styrka och stolthet att bestämma själv över sitt liv.
Nu är det så naturligt att jag inte reflekterar längre. Jag kan till och med kan glömma att fylla i min nykterhetsapp.
Jag måste nog börja läsa mer i olika delar i forumet så jag inte glömmer.
Nu ska jag gå upp och göra en riktigt god frukost 🍳 ☕️ Lyssna på vacker musik. En lång morgon promenad och lyssna på någon pod.
Det hade jag inte gjort för 9 månader sedan. Jag ska bli bättre på att peppa och berömma mig själv.
👍🏻💪🏼💕

@Sländan Ja det gäller att påminna sig i bland hur det var förr. Därför läser jag fortfarande en hel del under ” förändra”. Jag läser även en del inlägg under ” vara måttlig” Då får jag verkligen kalla kårar och blir påmind om när jag trodde att alkoholen gav mig något positivt.😩Hur grundlurad jag var av alkoholen sedan barnsben, dricka ett gift..

Ha en skön helg! 🤗

@Torn jag håller med dig, varför ska man hälla i sig ”måttligt ”med gift ☠️
Jag går aldrig in under ” dricka måttligt ”
Jag blir mest frustrerad, men det är ju bra att folk börjar inse att de har problem med alkohol iallafall. Jag har ju själv varit där i tankarna innan jag blev nykter.
Ha en bra helg 💕 sländan

@Sländan Det blir väl så att det förändras med tiden och efter ett tag känns det inget speciellt längre att vara nykter utan det känns mer självklart. Det tycker jag förvisso har sina fördelar i sig när man inte behöver fundera på det så mycket mer, men som du säger finns det väl en risk med att man slappnar av för mycket då och glömmer det arbete man har lagt ner och vad det faktiskt har betytt så det får man ju påminna sig själv om.

@TappadIgen visst har det sina fördelar, och jag är väldigt tacksam att det är så 🙏🏻 ❤️
Det är mer känslan att inte känna sig så duktig längre ( fast man är de ) jag kommer ihåg första helgerna och månaden. Jag var så stolt så jag kunde spricka 😃 men det kommer väl och går det där oxå kan jag tänka.
Ha en bra dag 💕 sländan