Jag startar om en ny tråd i den här gruppen, Det vidare livet.
Det var lite svårt som ny att förstå hur det här fungerar i dessa forum och trådar 😉- men jag har som tur är fått lite hjälp här i gruppen att förstå lite hur det fungerar. Min andra tråd ligger kvar i - vara alkohol fri
Den kanske går att ta bort🤔

Min ambition är att aldrig någonsin dricka alkohol igen, det har jag gjort klart. Jag brukar tänka att jag har fått min alkoholranson i livet + lite till 😅
Jag har som de flesta andra som har alkoholproblem av något slag, prövat alla metoder som finns för att lyckas att bara dricka mindre och mer sällan.
För mig blir det bara en otrolig stress, när mitt innehåll i glaset börjar ta slut. Det är nästan som tortyr att inte få något mer.
Det är så skönt att äntligen släppa tanken att det kanske går att bli måttlig i drickandet. Det kommer aldrig gå för mig - jag har försökt i ca 20 år.
Jag har nu varit nykter (ett snedsteg) på snart 5 månader.
I det stora hela har det gått fantastiskt bra, jag läser allt om alkohol och skriver dagbok varje dag.
En stor hjälp har även AA böckerna varit. Dom har fått mig att tänka på ett annat sätt , de har blivit lite som en bibel för mig.
Jag är så tacksam att jag har fått inblicken i det nyktra livet igen, en hjärna som börjar fungera och framförallt känslan av frihet. Det är jag som bestämmer över mitt liv, inte alkoholen.
Hoppas att ni får en fin helg 💕

@Sattva skrev:"Men prata gärna mer om appen, om den är bra är det ju bara bra med så mycket nyktra input i livet som möjligt!"
Absolut, det kommer vi att göra om den känns bra 👍🏻😊
💕 sländan

@Sländan Är CAIRY appen kostnadsfri? Det ser ut så nu, men när jag läste om den då den lanserades för ett par år sedan så skrev man att de skulle ta betalt för månadsmedlemskap.

@Blenda Jag har också sett texten om månadskostnad, men på podden ”Hedman & Hedén” tjatar de om att Cairy är gratis. Jag har inte godkänt att jag ska betala något. Än. Men det står inget om ”provmånader” heller.

Kram 🐘

Idag vaknade jag med ett dåligt humör. Det har inte hänt på väldigt länge sedan jag varit nykter. Jag analyserar snabbt vad som är fel.
1. Min man ville ha en snapps igår till skaldjursbordet som jag gjort. Det gör mig inget så länge han inte blir berusad, men det innebär att min äldsta son oxå vill ha.
Jag är lite oroad över hans alkohol konsumtion av framförallt öl.
De tog jag upp med min man förra helgen när vi åkte hem från landet ( han är inte pappa.) Min son har anlag på båda sidor av alkoholmissbruk dessutom ADHD. Alltså riktigt i riskzon. Han är bara 30 år men han började dricka ganska tidigt.
Den här helgen hade han inga öl med sig, han vill leva sundare och träna. Han tycker att jag är så duktig som inte dricker alkohol längre. Jag föreläser måttligt om de positiva i nykterheten. Det får inte bli för mycket, då kan han tycka att jag tjatar och gör tvärtemot.
Nu blev det 2 snapps och ett par folköl.Han som inte skulle ha alkohol i helgen.
Jag är Grymt sur på min man, jag ska prata med honom när sonen och hans tjej åkt hem. Det här får inte upprepas.
2. Jag börjar jobba i morgon igen efter en sjukskrivning sedan Maj ( stressrelaterat)
Jag börjar på 1/2 tid och jag tycker om mitt arbete och kollegor.
Det är mera den här friheten, att få ta hand om sig själv utan tider och passa, inte massa människor som jag ska ta hand om och utveckla i vardagen. Ensamtid och tystnad som blivit oerhört viktigt för mig
Nu känns det lite bergochdalbana i magen.
Imorgon kväll kommer det kännas bättre, det vet jag. Då har jag även pratat med min chef som är väldigt tillmötesgående och mån om att jag ska må bra.
Nu ska jag steppa upp mitt humör och gå ut och fixa i trädgården.
💕 sländan

@Sländan Du kommer att vara helt slut i början. Det är okej. Okej, okej, okej. Det tar tid att vänja sig. För varje gång du trappar upp i tid blir du helt slut igen. Prioritera det allra viktigaste och var snäll mot dig själv. Vila mycket.

Kram 🐘

Fullkomligt slut efter första dagen på arbetet efter en sjukskrivning. Jag ska bara arbeta halvtid, efter de har jag sovit nästan hela Em och orkar ingenting.
Jag som trodde att jag var på banan nu, men det får ta tid. Och AH säger att det är okej 👍🏻 💕
Idag är det dessutom 9 månader sedan mitt nya liv började utan alkohol. Jag har tackat min vuxna son för sin ärlighet när han bestämt sa - Nu är det bra mamma, du ska inte dricka mer alkohol. Han ville inte träffa mig när jag dricker vin. Han var helt uppriktig och jag kände mig först både arg och förnärmad.
Han sa: du vet om de själv mamma, så gör något åt de, innan det är försent.
Jag sov på saken, och nästa morgon var det som om det inte fanns något annat alternativ än att sluta helt med alkohol.
Det kändes bara så befriande- jag slipper det här nu. Sluta kämpa med måttlighet, det går ju ändå inte och jag kände mig så dålig och misslyckad varje gång det blev mer än jag tänkt.
Jag kände mig så stark redan efter beslutet, och de som inte trodde på mig eldade bara på mitt beslut. Nu har jag visat dom att jag visst kan, och de stärker mig ännu mera.
Tänk att man fick uppleva det riktiga livet igen utan alkohol 🙏🏻❤️

@Sländan Grattis till 9 nyktra månader! 🥳🥳🥳🥳 Vilken klok son du har ❤️ Och så fint att du tackade honom för att han sa till dig på skarpen. Ibland behövs det bara en knuff i rätt riktning. Han måste vara jättestolt över dig!

Klokt av dig också att lyssna på kroppen och sova när du kom hem från jobbet. Återgången tar tid, man måste vänja sig sakta. Vet inte vad ditt jobb innebär, men det är en enorm fördel om du kan singletaska. Här och nu, en sak i taget. Ibland när jag känner mig stressad fladdrar jag som en vilsen fjäril mellan arbetsuppgifterna och då får jag säga till mig själv på skarpen: ”Skriv ner vad som ska göras i eftermiddag - gör en sak i taget”. Annars är risken stor att den arbetsuppgift som skriker högst görs först, och det är kanske helt fel ordning.

Kram 🐘

Tack @Andrahalvlek! Singletaska är verkligen något jag behöver träna på. Lista på de som måste göras först, brukar jag göra ibland hemma när allt hopar sig.
Det är ingen dum idé att göra de på jobbet oxå. Jag tränar mig på att göra allt sakta, andas emellanåt.
Min son är så stolt över mig, han säger det ofta ❤️ Även min andra son som har själv lite problem med alkohol tycker att jag är otrolig. Det känns skönt i ett mamma❤️
Nu ska jag sporra honom lite i taget, så han inte gör samma misstag som sin mor.
💕 sländan

Tack @Sattva! Ja, jag trodde nog att jag skulle vara som förut på jobbet. Att jag måste bromsa mig i allt. Det var inga problem, jag är helt slut redan efter ett par Tim. Idag sov jag i 3 Tim när jag kom hem.
Det gäller att inte ta på sig så mycket på fritiden. Jag måste ha en återhämtning, nu vill jag bara gå ut i skogen där det är helt lugnt och tyst.
💕 sländan

@Sländan jag brukar skriva en post-it lapp innan jag slutar för dan, vad jag ska göra nästkommande arbetsdag. Dels som en prioritering men även för att inte missa viktiga delar. Sen stryker jag vartefter det blir klart. En tillfredsställande känsla faktiskt! Också lättare att fokusera på en sak i taget 😊

@Mamsen Jag har på lång sikt-listor, dagliga listor och ett system med smålappar. En arbetsuppgift per lapp, en sådan där ”kub” - och att skrynkla ihop dessa smålappar och slänga i papperskorgen är enormt tillfredställande. Utan lappar på jobbet vore jag helt lost.

Kram 🐘

@Mamsen @Andrahalvlek Tack snälla för era tips! 🙏🏻🤗 imorgon ska jag börja med post- it lappar och listor. Jag har faktiskt tänk att göra ett vecko schema med för och eftermiddag. Jag vill ha en överblick över hur mina dagar ser ut. Just nu känns det som om allt ligger huller om buller i luften.
Det är oerhört stressande. Men det värsta är nog ljud. Mycket människor på liten yta som pratar i munnen på varandra och oavbrutet. Jag kommer kunna arbeta mycket utomhus framöver, det känns väldigt bra.
💕sländan