Jag startar om en ny tråd i den här gruppen, Det vidare livet.
Det var lite svårt som ny att förstå hur det här fungerar i dessa forum och trådar 😉- men jag har som tur är fått lite hjälp här i gruppen att förstå lite hur det fungerar. Min andra tråd ligger kvar i - vara alkohol fri
Den kanske går att ta bort🤔

Min ambition är att aldrig någonsin dricka alkohol igen, det har jag gjort klart. Jag brukar tänka att jag har fått min alkoholranson i livet + lite till 😅
Jag har som de flesta andra som har alkoholproblem av något slag, prövat alla metoder som finns för att lyckas att bara dricka mindre och mer sällan.
För mig blir det bara en otrolig stress, när mitt innehåll i glaset börjar ta slut. Det är nästan som tortyr att inte få något mer.
Det är så skönt att äntligen släppa tanken att det kanske går att bli måttlig i drickandet. Det kommer aldrig gå för mig - jag har försökt i ca 20 år.
Jag har nu varit nykter (ett snedsteg) på snart 5 månader.
I det stora hela har det gått fantastiskt bra, jag läser allt om alkohol och skriver dagbok varje dag.
En stor hjälp har även AA böckerna varit. Dom har fått mig att tänka på ett annat sätt , de har blivit lite som en bibel för mig.
Jag är så tacksam att jag har fått inblicken i det nyktra livet igen, en hjärna som börjar fungera och framförallt känslan av frihet. Det är jag som bestämmer över mitt liv, inte alkoholen.
Hoppas att ni får en fin helg 💕

Ikväll var jag på zoom möte på Cairy. Det var nog precis vad jag behövde nu. Något nytt hur jag ska fortsätta arbeta med min nykterhet. De var från AA och pratade om alkoholberoende och steg ett i tolvstegsprogramet.
Jag fick ett tips om en fb grupp där de jobbar just med de 12 stegen. Den heter 12 steg till frihet.
Jag tror att det är bra att vara med på olika forum och AA. Sedan ta ut det bästa av de.
Jag känner mig väldigt glad och fick lite extra styrka efter mötet.
Nu är det läggdags 🥱 💕

@Sländan Spännande! Jag funderar också på att vara med på något zoom-möte. Sen är jag inte jättenyfiken på just AA, men all input är bra! Att gå med i en grupp på fejjan är verkligen att slänga anonymiteten all världens väg, och det är jag inte riktigt redo för än. För vissa utvalda är jag redo, men inte för allmän beskådan. Att jag följer Alkispodden, Hedman & Hedén, Cairy och en del andra alkiskonton på instagram - och gillar deras inlägg - känns tillräckligt utlämnande just nu. Men mitt tänk förändras långsamt - jag är mer stolt över min nykterhet i fler sammanhang nu än någonsin tidigare.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag fick en annan känsla igår med det här med anonymitet. Jag hade inte tänk först att vara med på kameran. Men sedan bestämde jag mig att vara den jag är. Jag tror att det var ca 8 st med igår, men det var bara jag och en till som hade kamera på och de som höll i det förstås.
Alla gör som dom vill, men att det ska vara sådan skam att folk inte ens vågar visa sig i en liten sluten grupp. Så länge det är så kommer det aldrig ändras och bli accepterat.
Jag gick med i FB med sponsorer enbart för att hitta en lämplig sponsor, inför 12 stegsprogramet.
Jag tror att jag har hittat en nu, så då kan jag gå ur den gruppen om jag vill.
Kram 💕sländan

@Sländan På Zoom-mötena här på Alkoholhjälpen har jag funderar på det också, men vi använder aldrig kameror, förutom de som är med och leder mötet från Alkoholhjälpen, som Magnus, Kristoffer och Li-Lo. Där finns väl inget uttalat att man inte ska ha på kameran, tror jag inte i alla fall utan man ska kunna göra som man vill. Men jag är väl en sådan follower att jag själv aldrig skulle slå på kameran först. Jag har ju slängt upp en bild på Cairy, så särskilt mån om anonymitet är jag ju inte, men sen är det ju mina sociala förmågor och jag blir väldigt nervös på mötena och mycket av min hjärnverksamhet läggs på att försöka bete mig korrekt och inte prata varken för mycket eller lite utan rätt mängd o.s.v.

Jag kan tänka mig att det kändes lite som en frihet att ha på kameran?

@TappadIgen Ja, Det var faktiskt lite befriande att släppa taget. Jag har precis som du skrev, särskilt på möten där jag inte känner någon bli lite nervös. Igår kände jag att jag struntar i vad alla andra tycker om de jag säger. För jag vet hur dåligt jag mår efteråt när jag inte sagt de jag vill. Det här med anonymitet är nog olika för mig i olika situationer.
På Cairy ligger man uppe med bild och allt man skriver hela tiden. De kan jag tycka är lite obehagligt, människor i min närhet kan se att jag är med, se allt jag skriver, men jag vet inte att dom är där.
Det känns inte riktigt rätt, om du förstår vad jag menar.
På mötet som är 45 min är allt borta sedan, ingen som kan sitta och titta och lyssna i efterhand. Allt är i nuet, sedan borta.
Jag tror att det är därför som jag vill gå på något fysiskt möte. Alla är där för att träffas och prata. Gårdagens zoom möte pratade de enbart om AA. De menade på att det är det enda som hjälper om man ska förbli nykter. Nu tror inte jag att det är så, det finns nog flera vägar. Men jag tycker att det känns rätt att prova iallafall. Hittills har jag bara hört positivt.
Här kommer jag iallafall fortsätta skriva och läsa, det betyder väldigt mycket.
Kram 💕 Sländan

@Sländan Härligt att du känner dig så bekväm vad gäller anonymiteten! Det är ju så många som aldrig får uppleva den stora friheten och lugnet med att inte dricka alls, och väljer att dricka, i stället för att släppa skammen. Tänk att leva resten av livet och vara livrädd för att någon ska få reda på att man har haft problem med alkoholen!
Vilken mardröm.😩

Kram

@Torn Det är så tråkigt och konstigt att det ska vara så skamligt. Jag tänkte på namnet ”anonyma alkoholister” deras bok skrevs första gången 1939 och det är fortfarande lika mycket skam idag 2021
De borde belysas mycket mer i samhället och inte bara visa när botten är helt nådd för en del. Många lever ju som jag gjorde, lever ett bra liv i stort, men det blir alltid mer dricka än man tänkt och oftare. Livet fungerar, men det är mycket som blir sämre och sämre med tiden.
Namn på saker gör mycket- tänk om det hette ”vi som inte tål alkohol” 🤗 med en positiv klang. Jag tror att fler skulle gå dit innan det brakar helt. Mycket funderingar 🤔😅
Kram 💕 sländan

@Sländan Jag tror att jag utan problem kan berätta om mina alkoholproblem helt öppet för alla i sinom tid. I början vågade jag knappt inte ens berätta för min äldsta dotter - nu berättar jag stolt för utvalda kollegor om tillfälle ges.

Jag har alltid varit ”talesperson” för utmattningsdepression i alla sammanhang. Inte heller något man vill att hela världen ska veta. Initialt. En del berättar aldrig. Men när man har tillfrisknat är det viktigt att man för de sjukas talan, för de kan inte själva just då. Och man måste prata om det för att bryta stigmat. Psykisk ohälsa kan drabba alla.

Så jag sitter snart med kameran på jag också. Är ju van vid videomöten numer. Mitt största problem är att jag pratar för mycket, helst om ingen annan pratar. Jag har fobi för tystnad i grupp, jag bara måste prata då. Som en bandspelare 😂

Det ska bli spännande att höra/läsa om dina AA-erfarenheter @Sländan 🙏🏻

Kram 🐘

PS. Tack vare meddelandefunktionen på Cairy har jag idag blivit FB-vän med en vän här på forumet, helt öppet i mitt eget namn. Fler av mina kära forumvänner får gärna skicka FB-förfrågan om ni vill ❤️ Då får ni se alla mina tusentals bilder! Att det inte finns bildfunktion här på AH är en sorg för mig.

@Andrahalvlek Ok, då skickar jag en vänförfrågan.😊 Som du vet så råkade jag se ditt riktiga namn en gång. Sedan när jag googlade på helt andra saker så dök det upp saker som gjorde att jag insåg vem du var. Jag har för mig att det var den där gäddfisketävlingen.😂 Jag har inte viljat säga något förrän jag var helt säker på att du känner dig helt bekväm. Och nu gör du det.😍 Ska tillägga att jag har inte varit inne och kollat på din Facebook. Det har känts bäst även för mig själv.

Kram

P.s Om det är någon som vet vem jag så får ni självklart skicka vänförfrågan till mig också.🤗 Dock är jag inte så aktiv på Facebook, och det jag lägger ut handlar mest om fiske.😂

@Torn Förstod på profilbilden att det var du! Maffig 😱 Den måste du ha fått slita med ett bra tag. Jag känner mig absolut bekväm, bland mina forumvänner ❤️ @TappadIgen har också identifierat mig sen ett tag tillbaka. Så är det när man babblar i alla forum hela tiden 😂

”Transparent” är mitt mellannamn typ. Just därför vet jag att jag inom sinom tid kommer att prata vitt och vett brett om alkohol i alla sammanhang. Det behövs verkligen en motståndsrörelse!

Kram 🐘

Så länge det är fult med beroenden av alla de slag, så länge döljs dom..Problemet kan ibland vara tilliten, Folk i allmänhet(även jag) vill ju veta om man tex ska anställa någon, att hen inte är opålitlig, eller ostabil i sitt mående. Jag sökte ju ett jobb inom alkoholmissbruk, där jag för första gången skrev att jag hade haft a-problem, men nu varit nykter i 4 år..Den gången tror jag att det låg mig i fatet..Jag hade nog haft bättre chans att få ens komma på intervju om jag dolt det, tyvärr..Samtidigt vet dom ju inte hur mina problem såg ut.Hade jag ens någonsin varit borta från jobbet Pga det..Nej, tvärtom..Jag var oerhört engagerad, och en ” klippa” på jobbet..Men det började ju kännas av med tiden, att alkoholen började ta mer plats i mitt liv..Allt det vill ju en arbetsgivare ha koll på..Så det vete tusan hur och när man ska berätta i sådana situationer..För övrigt i mitt liv är jag öppen med att jag har druckit för mycket och att jag aldrig mer tänker dricka. Men tror tyvärr i speciella situationer att det kan vara en belastning. Jag är också vän med en på forumet på Facebook..Det känns jättefint..Att nu är det mer på riktigt..❤️..Den vännen var mycket snyggare än vad hen utger sig för..😁Som jag och vissa andra hehe..😬

@Andrahalvlek skrev:"Psykisk ohälsa kan drabba alla."
Det känns som om vissa typer av psykisk ohälsa är mer accepterat än andra.
Mina utmattningsdepressioner har jag aldrig haft svårt att prata om.
Allt som sitter i huvudet verkar vara väldigt tabu, även om det blivit bättre senare åren.
Mycket är nog att det har uppmärksammat mer i samhället.
Min ADHD är däremot mer svår att prata om. Det finns SÅ många olika fördomar. För många är man inte en person bakom, utan diagnosen. Jag är varken slarvig, vimsig, eller har svårt att organisera och planera och passa tider. Snarare tvärtom, det är mer mina styrkor. Jag kanske ska ta mod till mig att prata om det oxå,när jag ändå är igång 🤔😅 mina alkoholproblem är absolut en själv medicinering. Det är vanligt bland oss som har den diagnosen, så det gäller att hitta andra alternativ.
Ikväll ska jag ringa min sponsor på AA det ska bli spännande. Det enda jag vet är att hon bor i Jämtland och arbetar som intensivvårdssjuksköterska.
Ha en bra dag 💕sländan

@miss lyckad Vad f.. 🤬 Vid den typen av jobb är ju egna erfarenheter en tillgång! Samma sak för mig vad det gäller psykisk ohälsa och rehabärenden. Jag kan både lyssna och stötta på ett helt annat sätt eftersom jag har egna erfarenheter. Sen får jag inte gå i fällan att tro att alla upplever det likadant.

Jag har dock kommit förbi skämsstadiet vad det gäller min historik av utmattningsdepression. Hur vidrigt det än var vill jag inte vara utan den erfarenheten. Den har gjort mig lite klokare på många områden. Men jag skulle kanske vänta med att berätta till intervjun - öga mot öga är alltid att föredra.

Kram 🐘

@Sländan Det handlar ju om okunskap. Just därför måste alla som kan och orkar bidra till att stigmat bryts. Men man behöver inte ta alla fajter samtidigt, och man måste komma till läget att man verkligen vill fronta. Det får aldrig kännas som ett tvång. Allt mognar i sin egen takt.

Kram 🐘

@miss lyckad skrev:"Men tror tyvärr i speciella situationer att det kan vara en belastning. "
Absolut kan det de, jag skulle aldrig säga i en anställningsintervju att jag har ADHD.
Tyvärr är det alldeles för lite kunskap som människor i allmänhet har om de.
Va roligt att du oxå har fått en vän på FB från forumet 🤗 det känns som du skriver mer på riktigt ❤️ På Cairy har jag hittat AH och Tappadigen.
Kram 💕 sländan

@Andrahalvlek skrev:"Men man behöver inte ta alla fajter samtidigt"
Du är klok du, lite typiskt mig allt eller inget, och allt på en gång 😂
Jag måste ta det lugnare så jag inte går bakåt i mitt mående igen.
Kram 💕 sländan

Imorse kände jag en stor tacksamhet till en av mina vuxna söner ❤️ Han som fick mig att förstå att nu börjar det bli allvar med mitt drickande. Han gav mig ett ultimatum- alkoholen eller honom.
I förrgår så skulle jag vara med på mitt första zoom möte. Jag berättade de för honom och han vet att jag är dålig på teknik, så han sa att jag kunde komma hem till honom så skulle han hjälpa mig, och gå ut med sin hund när mötet började.
När jag kom dit hade han städat och Tänt ljus 🕯 vid datorn stod ett glas pepsimax i ett fint glas och en liten skål med sockerfritt godis i.
Det låg även ett litet fint block och penna 🖊 på bordet.
När han hjälpt mig att få igång allt till zoom mötet så önskade han mig lycka till och gick.
När jag satt där och började känna mig lite nervös så öppnade jag blocket. På första sidan hade han skrivit:
Till min Bästa mammsi ❤️ Du är så
Stark! Anteckna här om du vill, så får du boken.
Stor kram namn
Min nervositet försvann på en gång. Älskade son ❤️