Hej alla!
Nyinflyttad idag från "att förändra sitt drickande". Helnykter sedan 1 jan i år, och så kommer det förbli!
Har valt att behålla mitt trådnamn "Det är aldrig försent". Det står för att utveckling i och av livet aldrig tar slut, man blir aldrig "klar". Men det är aldrig försent att hitta nytt, både inom och utom sig!
Ser fram emot att lära känna er härinne, som dem ni är i denna del av forumet!

@Sattva Håller med @Torn om att det går lysande för dig! Det är inte lönt att jämföra sig med någon annan - alla gör vi våra olika resor i nykterheten. Det som går lätt för en person är svårt för någon annan. Och vi som av gammal vana är ”duktiga flickor” ska dessutom passa oss noga för att försöka bli ”bäst” på nykterhet, eftersom det lirar dåligt mot tänket ”jag duger bra precis som jag är”. Och som du duger precis som du är Sattva ❤️

Kram 🐘

Tack för era kommentarer! Jo, det är väl så att allas resa ser olika ut. Det är väl att jag känner att resan planat ut lite. Smekmånaden definitivt över. Det stör mig att suget envisas o att det liksom inte släpper taget. Det stör mig att jag fortfarande tänker på alkohol varje dag. Inte som en längtan men att det har en stor o given plats i min hjärna. Men som sagt, alkoholen har ju FÅTT en jättestor del i min hjärna jättelänge. Det FÅR ta tid det här. Tänker på andra saker som har liksom läkt ut o hur lång tid det tagit. Flera år i vissa fall. Saker jag då tänkte på varje dag som jag nu inte tänker alls på.

Hej Sattva,
Vill bara flika in att det här med att jämföra sig med andra/ det är något av en sjuka i största allmänhet och jag TROR att den också triggas av drickande. Därför ett det finns en massa (gammal) skuld i botten som man vill rentvå sig från genom att just vara som alla andra.
Det tog jättelång tid för mig att sluta tänka på alkohol som en reflex. Kanske har det ändrats just de senaste veckorna? Jag har varit irriterad över det, tänkt ”släpp taget nurå”. Men vissa saker får man betrakta från sidan om. Jahaja. Du tänker så. Sen lever man på sitt liv efter bästa förmåga. Det gör ju du! Kram.

Anonym26613

Rent teoretiskt så borde du kunna lära om din hjärna genom att ersätta respons. Alltså om "tanken om vin" är stimuli och efterföljs av responsen "choklad" och tanken "choklad är gott " så borde du kunna ändra tanken.

Alltså: det går inte att INTE tänka på en rosa elefant
Men: om du tänker på en blå elefant så kan du inte fokusera på två medvetna tankar samtidigt

Alltså bara svammel igen 😅😁💚

Ersättning.. Jag håller med alla som skrivit att vi inte ska jämföra. Men sen undrar jag om du ens är så förtjust i choklad, om du brukar äta det när du är stressad? För om inte är det kanske inte så konstigt att hjärnan inte kopplar om. Om man inte ersätter alkoholen med något annat så tar det säkert längre tid att bli av med suget, men slutresultatet kanske blir att den spontana reaktionen på stress blir "jag måste få tid att vila". Det är dit jag vill. Jag får fortfarande vin-flashar efter ett år, särskilt när något kunde firas, men de är kraftlösare nu, börjar blekna.

Jag tänker som Kennie - hur har det sett ut tidigare? Har du ens belönat dig med mat eller godis? Jag har aldrig fått nån effekt av choklad, så om det skulle börja dyka upp blir jag bekymrad. Jag hade däremot ”vin-flashar” långt innan jag blev beroende... eller inte vin kanske, utan en känsla av att den här situationen kräver en stadig whiskey. Det var långt innan jag överhuvudtaget druckit whiskey - eller knappt ens varit berusad, men noga inlärt från TV att vissa upprörande situationer kräver alkohol som medicin.
Men det är kanske inte riktigt det du menar nu, utan mer att det faktiskt upptar tid. Jag minns vid min första nyktra period att jag verkligen upplevde att tankarna försvann och det var när jag kunde konstatera att kl var 15:10 en lördag och att det inte gjorde nåt. Det fanns också en fara i det där då att jag slutade reflektera. Jag tänker att det är bra att få ”vin-flashar” och fundera över vad de egentligen står för. Och att man kanske måste börja aktivt med att ge hjärnan belöningar på annat sätt. Just perioder av stress märker jag att jag glömmer allt jag kan och vet. ”Köttar”, ”kör ända in i kaklet” - nu när jag ändå fattar att jag inte dricker längre är det kanske bra med dessa ”vin-flashar” för att de är en signal om att stanna upp och tänka efter.

Tack ALLA, så skönt att få lite olika input. För detta stör mig! Vin- flashar, superbra ord! Det myntar vi, känns som ett bättre ord än "sug". Kennie o Sisyfos, jo det är nog som ni säger, att detninte är att jag önskar få sug efter choklad. Ägnade alldeles för många år åt att använda ätande som medicin/ bedövning, och där är min hjärna nog ganska botad. Jag menar just detta, att jag vill bli FRI från alkoholen, medicin som dövar öht. Vinflashar flera dagar i veckan gör mig lite orolig att en dag falla dit. Men nej, skulle inte vilja riskera halka ner på botten igen. Det kommer inte ske! Ska kanske se vinflasharna som en tillgång, mitt sätt att hojta till mig själv att stanna upp, som Sisyfos säger? Acceptera att detta är jag. Sluta undra varför har jag denna oförmåga att ta livet som det är? Är min grundkonstitution så fragile, ömtålig? Och om den nu faktiskt är det, hur ska jag hantera det utan flykt o bedövning av olika slag? Brottades med känslor av trötthet, nedstämdhet, uppgivenhet hela dagen igår. Och vet inte varför. Vänner säger "byt jobb, det dränerar dig för mycket". Jag gillar eg mitt jobb, gillar att arbeta med människor. Men när jag inte har några marginaler själv så blir det så himmelens tungt. Har många "pratpatienter", som jag kallar dem. Att härbärgera mer än jag eg har kapacitet till sliter i längden. Då är yogalärarjobbet enklare. Jag kan ge o hjälpa till självläkning, men får även tillbaka energi. I nuläget är det inte läge att släppa mitt brödjobb, men på sikt vore det drömmen att jobba dagtid m yogan. Och kanske rikta det mot psykisk ohälsa.
Ok hör ni, tack snälla för era kloka tankar o att ni finns att prata med😍

Tror att det är viktigt det du skriver nu. När man inte riktigt har några marginaler själv då kommer andras känslor och mående tätt inpå. Jag upplever att det finns en stor stress och trötthet hos många nu. Och det påverkar. Jag tankar energi hos de jag möter i mitt jobb. Älskar att träffa folk som är engagerande. Du träffar folk som behöver hjälp och stöd. Tänkte lite på den där healern du träffade som var missnöjd med dig. Tänker att du snuvade henne på hennes kick och avslut. Vad tar du med dig för ”kick” efter dina besök? Jag är helt säker på att dina patienter mår bättre när de går ut genom dörren, kanske särskilt de som får prata och lägga lite hos dig i stället. Du kanske kan packa in det åt dem och fungera som en slags kassavalv. Där ligger det i säkert förvar till nästa besök. Inget som någon behöver göra något med. Jag tror att jag skulle ha mycket svårt att släppa, jag har mycket svårt att släppa, men jag försöker själv hitta strategier för att känna mig nöjd med mitt eget jobb. ”Får man inte tillräckligt med beröm av andra så får man berömma sig själv”. Tycker generellt att vi får för lite beröm. Vi är alla värda så mycket mer. Så det så!

@Sattva Det måste vara jättekämpigt 😞 Det är nog det som oroar mig allra mest med äldsta dotterns yrkesval psykolog. Hur ska hon klara av att distansera sig? Nu är hon förvisso mer grundad och jordnära än sin extroverta överempatiska mamma, men ändå. Det är tufft.

Jag har ju en del tuffa samtal i mitt jobb också, rehabsamtal etc. När jag själv mår sämre mentalt blir jag helt hudlös. Allt dåligt mående som existerar i lokalen suger jag åt mig som en svamp. Det känns som jag bär hela världen på mina axlar. När det är som värst kan jag inte ens titta på nyheter. En gång för många år sedan var jag nedstämd strax innan tsunamin och min depression blev ännu värre i samband med det. Jag led med dem så drabbades så hårt att jag knappt kunde sova. Hualigen.

Det finns inga genvägar. Att du märker det är svinbra. Vägen tillbaka är back to basic. Rensa i kalendern, sjukskriva dig för ”tröttsjuka” några dagar, yoga, meditation, kost, natur - ös på med allt som ger dig energi. Sannolikt var det här en känslostämning som du tidigare drack vin på, nu måste du hitta andra lösningar för att ta dig ur det.

Kram 🐘

Tack för, som vsnligt, kloka inlägg!
Sagt många gånger att vi borde ha handledning på jobbet. Den psykiska ohälsan i sanhället ökar konstant, och det märks. Psykologerna tar absolut sin beskärda del inom verksamheten, men det är så många som hamnar hos oss på rehab för "hjälp med struktur i vardagen" . Vi är jättebra på detta, absolut, men vi har inte fått egna redskap att härbärgera, släppa. Låsa in i kassaskåpet.
Jo, allt detta har jag druckit vin på tidigare.
Jag är så tacksam att jag har yogan!!! Och att jag är nykter!! Jag har nog inte sett förut hur tungt jobb vi har, jag har lagt skulden på mig själv. "Klart att jsg inte orkar, jag dricker ju" etc.
Nu ska jag tanka!! Båten kom i sjön i veckan, jag o maken ska ut en sväng strax. Sedan blir det yoga. Precis AH, det finns inga genvägar. Ärligt talat ligger jag nog i riskfasen för utmattning själv. Den fasen när man hankar sig fram, ännu inte krashat...Och krasha vill jag undvika.

@Sattva grattis till fem månader! Fantastiskt bra jobbat. När jag passerat sex månader försvann mitt sug. Det var en jätteviktig tröskel för mig. Jag har ju slutat snusa också och det suget försvann efter fem månader. Skrev just lite om det i min tråd. Det tar tid och jag tror att många mår bra av inte skriva om det jobbiga utan vill framhålla det positiva. Jag mår bra av båda men behöver verkligen uttrycka det som är jobbigt för att komma vidare. Det gör du också. Det tror jag är bra.

Kram!

Slötittade på Morden i midsommer igår (jag vet, men jag gillar den!). Iaf, var nåt om naturläkemedel. Jag associerade till naturdroger o ett annat program jag såg där det beskrevs hur shamaner drogade sig o sedan mådde fruktansvärt illa efteråt. Hur jag tänkte då "hur kan man utsätta sig för det, det kan ju inte vara värt det". Sedan var jag tillbaka i nutid i tanken o det slog mig så tydligt att det är ju det man gör med alkohol. Utsätter sig frivilligt för illamående på alla möjliga plan för en stunds berusning...
Såg förresten en granne en bit bort gå förbi nyss. De hade fest igår hörde jag. Syntes lång väg på honom idag...
Själv kom jag hem från yogan o dottern hade överraskat med scones, bananpannkaka o pålägg❤ Trodde inte ens hon hade koll på att det är mors dag!

@Sattva skrev:"Ja för mig är det jätteviktigt att inte blunda för det svåra. Men inte heller fastna i det. Balansen där leder framåt på sikt tror jag iaf för mig!"
Ja, håller med dig helt. Man måste se det svåra och hantera det. Som handledning på ditt jobb till exempel. Tänk vilken viktig investering det egentligen vore.

Tack för att du finns här Sattva!💖

Jag läser ikapp lite - igen - och du hjälper mig verkligen med en "utifrån-blick" i min morgonreflektion idag.
Hjärnan skriker efter choklad istf vin... Jag har nog jobbat väldigt aktivt, om än inte fullt medvetet med det. Jag har fortfarande väldigt svårt att inse när det är dags att vila, jag har ätit choklad för att orka vidare med alla "måsten", det är mycket bättre än att ta till vin som tidigare ... men det bästa vore ju om jag per automatik kom på att jag behöver just vila och inte choklad lite oftare. Nåja, en sak i taget... Du har nog kommit lite längre än mig där 😉😉🙃.

Vin-flashar... Jag hade en ordentlig "GT-flash" i helgen som jag var fullständigt oförberedd på. Sol, sommarvärme, ledig -> GT!🤨😞 Tur att autopiloten inte går in per automatik längre, att jag hinner tänka nyktert innan jag aktiverar den. Hmmm vill jag verkligen må dåligt imorgon? Nej! Skulle verkligen en drink förgylla stunden extra? NEJ!

@Sattva skrev:"Att härbärgera mer än jag eg har kapacitet till sliter i längden. Då är yogalärarjobbet enklare. Jag kan ge o hjälpa till självläkning, men får även tillbaka energi. I nuläget är det inte läge att släppa mitt brödjobb, men på sikt vore det drömmen att jobba dagtid m yogan."
Viktig reflektion tror jag, det och @Sattva skrev:" Ja för mig är det jätteviktigt att inte blunda för det svåra. Men inte heller fastna i det. Balansen där leder framåt på sikt tror jag iaf för mig!" 🧡🧡
Jag lyssnade på Alkispodden igår kväll - "Du kan få allt du vill ha! Men inte samtidigt..." Jag tyckte det var tänkvärt.

Önskar dig en bra dag!
Kram! 🧡🦢