Det är aldrig försent
Hej alla!
Nyinflyttad idag från "att förändra sitt drickande". Helnykter sedan 1 jan i år, och så kommer det förbli!
Har valt att behålla mitt trådnamn "Det är aldrig försent". Det står för att utveckling i och av livet aldrig tar slut, man blir aldrig "klar". Men det är aldrig försent att hitta nytt, både inom och utom sig!
Ser fram emot att lära känna er härinne, som dem ni är i denna del av forumet!
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Jag passas också på att säga…
Jag passas också på att säga grattis till 1 år! Det känns betryggande att läsa din summering. Du vet hur tufft det har varit och hur det är nu, så du kommer inte att göra misstaget att gå tillbaka till det som var. Nya utmaningar dyker såklart alltid upp, men du förefaller vara beredd att tackla det mesta :)
TACK för grattis!!! Drt…
TACK för grattis!!!
Drt länns helt fantastiskt o lite overkligt idag!
Jag är så stolt över mig själv!!!
Stort grattis till 1 år!…
Stort grattis till 1 år!
Önskar dig ett fint 2022🌺🦋
@Sattva skrev:"Jag är så…
@Sattva skrev:"Jag är så stolt över mig själv!!!"
Det ska du verkligen vara!
Du ska vara sååå stolt…
Du ska vara sååå stolt Sattva! Malla dig och sprätta dig minst hela dagen. Kram, år två är toppen! 🌟
@Sattva Stort Grattis till…
@Sattva Stort Grattis till din alla dina dagar! Ett helt år 👍⚘💪
🤗 Kram
Hurra, hurra, hurra, hurra,…
Hurra, hurra, hurra, hurra, hurra, hurra, hurra, hurra, hurra, hurra, hurra, hurra på din nyktra ettårsdag! 🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳
Kram 🐘
Jättegrattis till dig Sattva…
Jättegrattis till dig Sattva 🤩🌷!! Jag har läst alla dina trådar (från 2015 till nu) och det är så himla mäktigt att tänka på där du är idag ✨.
@Annabell Wow Annabell, har…
@Annabell Wow Annabell, har du läst alla mina trådar? ❣
Ja, då vet du hur jag kämpat under många år, och hur otroligt tacksam jag är att jsg äntligen lyckades bli nykter!! Ingenting på denna jord kan få mig att dricka ens en klunk alkohol någonsin igen🌟
Grattis till tid💞🎉🎉🎉💞..Du…
Grattis till tid💞🎉🎉🎉💞..Du har gjort det jättebra. Även strålande att du fått med maken på din väg, med att stötta och peppa. Jag tror att det är en förutsättning för att nykterheten ska vara hållbar. Det blir ett svajigt liv annars, och det bör man undvika. Blodtrycket fixar sig med tiden. Lite mer lugn och ro, bra mat, medicin, och lagom träning. Så fixar det sig. Kram🤗🤗✨
Nu har jag läst ikapp i din…
Nu har jag läst ikapp i din tråd - vilken resa, GRATTIS till ett helt år!
Jag började (igen) på min igår, 1/1 ett år efter dig. Hoppas att jag kan känna mig lika stolt som du om ett år. 👊🏼💥
Fjärde dagen sockerfritt,…
Fjärde dagen sockerfritt, dvs inga raffinerade kolhydrater, vitt o brunt socker, inkl vitt mjöl osv, så långt det bara är möjligt. Äter ju glutenfritt sedan tidigare, så inga fullkornsprodukter heller. Hittat en bra sida om o med recept på LCHF där jag hittar många bra recept. Känner absolut inget sug efter sött, men har nödplaner om det slår till i helgen (rawfoodgrejer, iaf naturligt socker från tex dadlar). Det svåraste är nästan att få maken att förstå vad det innebär. Igår kom han hem med en semla till sig själv, och en glutenfri chokladboll till mig. Han menar väl❣ Annars inget speciellt härifrån. Långledig till 12/1. Har en del att fixa med, men känner mig ledig💫💫💫
Förnöjsamhet. Det ordet kom…
Förnöjsamhet. Det ordet kom till mig idag efter jag hade yogat. Ennkänsla av förnöjsamhet. Nära besläktat med tacksamhet.
Kände det rent konkret igår, frånvaron av önskan att jag hade något någon annan har. En kollega som har det mycket gott ställt. Pengar är ingen issue liksom. Har kunnat störa mig på hennes sätt att prata om sitt liv o känt att "det där kommer jag aldrig kunna uppleva". Ellet "det där kommer jag aldrig kunna ge mina barn". Igår pratade hon igen o jag kände liksom ingenting åt det hållet. Jaha att de ska dit eller dit o åka skidor? Slog inte an någonting, jag åker ju inte ens skidor🤣. Är faktiskt just nu väldigt tillfreds med livet💓 Det rör på dig lite jobbmässigt, men jag tar en sak i taget.
Tror inte dessa lite djupare tacksamhets- och förnöjsamhetskänslor hade varit möjliga utan en längre nykterhet. Finns inget skav. Jag behandlar mig själv väl, jag finns för mig o mina närmsta. Jag ser om mitt hus utan dåligt samvete; prioriterar mitt mående högt. På köpet verkar jag kunna tillämpa detta "live and let live", eller vad heter det?
Här och nu är också lättare. Sedan kommer sedan och det löser sig🙂
God morgon Sattva! Underbar…
God morgon Sattva! Underbar start på dagen att läsa dina rader. Det sägs att tacksamhet impregnerar mot bitterhet som känns rätt besläktad med avund. Kanske hänger allt (som vanligt) ihop på ett smart sätt. Ha en fin dag, kram.💕
Så fint att vakna till och…
Så fint att vakna till och läsa hos dig. Låter hoppfullt och skönt. Jag har skruvat upp mig några grader i att behandla mig själv väl. Ta hand om min flock. Andas och vara närvarande. Tack och önskar dig en fin dag 🌱@Sattva
@Sattva Definitionen av…
@Sattva Definitionen av lycka är att vara nöjd med det man har. Förnöjsamhet är ett underbart sinnestillstånd. Avundsjuka och missunnsamhet förgiftar individen precis lika mycket som alkohol. När jag hör personer berätta om sina tajt planerade kalendrar, ständiga renoveringsplaner och hur viktigt det är för dem att putsa på ytan, så tycker jag nästan lite synd om dem.
Jag känner inte ett uns av missunnsamhet eller avundsjuka. De känslorna finns inte i mitt känsloregister tack och lov. Så var det till stor del även innan nykterheten, men det är ännu mer påtagligt nu. Jag blir också genuint glad för andras skull, och delad glädje är verkligen dubbel glädje.
Och just nu är jag genuint glad för din skull 🙏🏻 Finns med dig i tanken hela dagen!
Kram 🐘
@Sattva God morgon! Så fint…
@Sattva God morgon!
Så fint o positivt inlägg, känns uppmuntrande att läsa! En dag/bit itaget tänker jag varje morgon men är ju helt a-fri o tänker så förbli...
Ha en fin dag! Kram! 🤗
@Sattva Härligt! Det märks…
@Sattva Härligt! Det märks att du har varit nykter i över ett år nu. Det stora lugnet börjar ge sig till känna.😍 I bland känner jag en så varm tacksamhet för att jag verkligen höll i. Tänk om jag hade fått för mig att försöka dricka kontrollerat efter ett halvårs nykterhet och klarat av det!😱 Då hade jag aldrig fått uppleva hur bra jag har det nu. Och risken för att det skulle gå åt helvete igen hade ständigt varit där. Att inte se enda positiv sak med alkohol är det bästa som har hänt mig. En ofantligt stor frihet. Kram
Hur går det utan socker?…
Hur går det utan socker? Känner du någon förändring?
Jag ska skriva mer på min tråd, men jag trallar vidare 🥰👍
@Miss Mary Poppins Inget…
@Miss Mary Poppins Inget godis eller sötsaker här! Gjorde fröbars med lite 85%-ig choklad i som enda sötning i helgen. Det är ok för mig. Gjorde också parmesanchips för att dra ner kolhydratsintaget. De var goda! Vet inte om jag märker någon skillnad, tror det är lite tidigt att märka än. Och vetninte vilken skillnad jag har att förvänta heller? Jag vill ifrån det automatiska godissuget ffa inför helgen i första hand.😇
@Sattva skrev:"Och vetninte…
@Sattva skrev:"Och vetninte vilken skillnad jag har att förvänta heller?"
Exakt vad jag tänkte. Varför håller vi på 🤣👌 Men sedan läste jag lite gamla anteckningar och såg att jag var trött på att vara "sugen" och att jag gått upp i vikt. Vikten är igen nere på samma som i somras. Inte illa för 18 dagar. Men övrigt är jag jätte trött. Tror jag har för stor kaloriunderskott. Måste äta något nyttigt istället för godis. Frukt kanske 🤷♀️
@Miss Mary Poppins Ja varför…
@Miss Mary Poppins Ja varför håller vi på? Jag håller på för att jag vill se hur jag mår utan sockerkickar. Att ta nykterheten ett steg vidare. Hur hittar jag förväntan inför helgen utan att se en gigantisk påse smågodis från Hemmakväll framför mig? Jag vill hitta kändlan i MIG, inte i yttre stimulans. Dels de aspekterna, och så vill jag se hur minst 3 mån utan socker påverkar kroppen, eftersom jag fått rådet efter hårmineralanalysen att minska kolhydratsintaget. Så ingen pasta etc etc.
Tänker att det tar tid att känna skillnad. Tålamod😍
Haha! Jag är ett ljusår från…
Haha! Jag är ett ljusår från din ambitionsnivå 🤣 Jag kanske inte kommer märka något annat än viktminskningen, då jag äter ju tex pasta. Nåväl, resan räknas 😅💚🙏
@Miss Mary Poppins Jamen gud…
@Miss Mary Poppins Jamen gud ja, vi gör ju vår egna resa! Och att jämföra sig med varandra går ju inte, vi är olika alla. Mitt allra högsta mål är att bli piggare. Börjar kanske landa i att så länge jag går upp så tidigt för att yoga, kommer jag aldrig att få det antal timmar sömn jag behöver. Och tröttheten ligger i konstant sömnbrist. Som jsg själv kan påverka. Egenansvaret, det är det man alltid landar tillbaka i!
💞🌟🍃
💞🌟🍃
Jaha, är i hushållskarantän!…
Jaha, är i hushållskarantän! Kan jobba på torsdag om jag själv inte blir sjuk. Känns snopet och lite lyxigt på en gång. Go with the flow får jag träna på.
@Sattva Får man sjukpenning…
@Sattva Får man sjukpenning då? Eller får man ansöka om andra pengar från FK? För det är väl inte arbetsgivaren som behöver betala? För mig är det ingen issue. Dels delar jag inte hushåll med någon och skulle jag göra det så jobbar jag ju ändå hemifrån på heltid sen november. Jag smittar ingen i onödan, och blir inte heller smittad. Fast just idag har jag varit på jobbet förstås 🤔 En kollega på jobbet jobbade hemifrån i fredags, och testade positivt för covid i helgen. Det kryper närmare.
Kram 🐘
@Andrahalvlek Det heter…
@Andrahalvlek Det heter smittbärarpeng och är 80% av lönen. Ansökan hos FK, där de betalar i efterskott. En kollega hade fått geta det tar 30 dagar. Så nästa lön blir nog fattig för många, herregud, vart man än vänder sig är folk sjuka!!
13 månader idag! Brutit mitt…
13 månader idag!
Brutit mitt godisstopp men det är ok. Jag sköter mig på det stora hela, lite smågodis då o då gör inget. Självsnäll i Sattvas tappning🥰🍃🌼
Grattis @Sattva till 13…
Grattis @Sattva till 13 månader! 👍🏻🎉 så länge man inte missbrukar saker så är det ok, så lite små godis ibland gör väll inget 🍬🍫
Man ska njuta av de man kan i livet.
Kram 💕 sländan
Grattis fina @sattva! Så bra…
Grattis fina @sattva! Så bra och såna stadiga kliv du promenerar med. Godis - ja det går att leva med, säger jag från säker källa. Du är inspiration och glädje här för mig! Kram 🥰
@Se klart Tack Se klart, och…
@Se klart Tack Se klart, och detsamma!!🥰🌟🌼
Grattis Sattva! Ibland…
Grattis Sattva! Ibland tänker jag att kroppen vet vad den behöver. Alltså inom rimlighetens gränser. Så lite godis kan säkert funka bra ibland.
Självsnäll! Ja, det tycker jag att man ska vara. Håller med SeKlart om att du är en inspiration.
Tack @Sisyfos för fint…
Tack @Sisyfos för fint inlägg!
Jag har just tackat nej till det jag trodde var mitt drömjobb. Saker är inte alltid vad man tror o målar upp en bild av. Har sneglat på det jobbet flera år, och så kom en ledig tjänst som jag sökte. Efter en stressig jobbhöst där jag ibland kände att jag måste byta miljö, kom tjänsten som en räddning. Men så drog hela processen ut på tiden av olika anledningar, och saker förändrades o blev mindre stressiga på nuvarande jobb.
Mitt beslut att tacka nej tillslut till drömjobbet var att jag insåg att i slutändan, med alla möjliga faktorer avvägda, har jag det bättre där jag är. Jag ser min chef i ett annat, bättre, ljus. Jag ser hennes genuina vilja att göra bra för oss medarbetare, och det är guld värt. Dessutom har jag insett att den pressade situation vi hade under hösten nu har lagt sig. När ska jag fatta att ALLT går i vågor?? Nu kanske?
Jag har också insett att det finns mycket mer jag kan göra för att påverka mitt mående själv. Tänker att i presssde tider på jobbet kanske jag får anpassa fritiden lite. Måste inte upp supertidigt för att göra min yoga, om det är mer sömn jag behöver. Jag har på något sätt bara kört på här i höst. Jobbet har varit något separat, avskilt, som bara måste göras. Men det är ju en del av mitt liv. Och något jag nu aktivt omvalt. Som att välja nysatsning i ett förhållande som lite gått i stå kanske?
Nåväl, mitt beslut känns helt rätt!
Mycket vettiga tankar Sattva…
Mycket vettiga tankar Sattva!🍃Ibland kör man bara på, som om det gällde livet..Och det gör det ju, men att reflektera över vart man vill, och hur man vill ha det på alla fronter är viktigt. Jobbet är ju en födkrok, men också ett ställe man ska trivas på för att tycka om sitt liv. Privatlivet ska vara något man kan hämta kraft från och vila i. När man har balans på det mesta, så bör man vara nöjd. Det är något att sträva efter, och att försöka finna. Lagom är ett mycket fint ord❤️
@Sattva Framförallt är väl…
@Sattva Framförallt är väl det positiva här att du, även om det inte blev en förändring i arbetsplats till slut, fick till en förändring i alla fall. Kanske är förändringen främst resultatet av en omvärdering och inte en förändring av faktiska omständigheter, men det kan vara nog så värdefullt.
Du behövde en förändring och den fick du. Men förändringen kom inifrån och som det låter på dig så kommer den förändringsresan att fortsätta. Det känns som att det här kommer att bli bra!
Vad fint att läsa ditt…
Vad fint att läsa ditt inlägg @sattva, nyktert om man får säga så- men också med omsorg om dig själv. Ulf Lundell kanske hade sagt att en inställd spelning också är ev spelning men jag tänker på den tunna buddhistiska tråd jag ibland nystar i utan att ens veta om den har någon bäring. Men det här med att inte se utveckling som linjär- utan cirkulär. Att vi går runt ungefär samma varv- men med större precision. Inte just jobb utan hela livet. Jag tänker på det tex kring mina barnbarn- är ju så lätt att se i den relationen, hur man utvecklats de här 25-30 åren. Men det är liksom inte ett dugg tjatigt utan känns tvärtom utforskande. Kanske är det samma med min relation till min man. Att vi inte rör oss med stormsteg nånstans men förfinar livet ihop, fördjupar? Mitt arbete- jag möter ofta unga människor (är så glad för det!) som vill utvecklas så snabbt. De fattar inte att en utvecklingsprocess är långsam i människor, behöver vara det. De vill ”gå kurs”. När jag kan tycka att de flesta tre-fem åren i mitt yrke är knappt grundkursen.
Grattis till dina framgångar och insikter. Sattva, jag tänker ofta på att jag nästan tror att det är olika sattva- personer jag lärt känna här. Den nyktra gillar jag bäst, och mycket! Kram 🤗
De första tre-fem åren…
De första tre-fem åren skulle det stå…👵🏻
@Se klart Tack fina kloka Se…
@Se klart Tack fina kloka Se klart! Ja en cirkulär utveckling tror jag absolut på. Vad fint! Och också med åren att de där kvittona på utveckling inte är lika viktiga. Det är mer en känsla i magen, att nu blev det rätt, nu blev det bra. Och att det inte ens måste synas utanpå på något sätt, men ändå vara väldigt värdefullt för en själv. Och att det på riktigt är det enda viktiga.
Ha ha, två olika personer- ja så är det ju. Jag gillar också den nyktra Sattva bäst. Den andra Sattva mådde inte lika bra o hamnade i en massa tråkiga konflikter med sig själv hela tiden😅
@Se klart Och alltså, jag är…
@Se klart Och alltså, jag är ju så jäkla nyfiken på vad det är du gör på ditt jobb!!😇
@Sattva Det blir bra det…
@Sattva Det blir bra det här! 🤗 Och att du nu vet att du kunde ha fått det andra jobbet om du ville, gör ju inte saken sämre. 😎 Jag undrar också vad @Se klart har för jobb. Det är nog något avancerat och viktigt. Typ Statsminister eller så. 😅
Kram
Härligt inlägg Sattva! Att…
Härligt inlägg Sattva! Att våga välja bort är en styrka på nåt sätt. Inte på grund av rädsla för det nya utan moget övervägande. Och att aktivt välja om det man har.
På nåt sätt är ändå de här reflektionerna vi gör om livet en följd av att vi har druckit för mycket och börjat reflektera över det. Kanske hade reflektionerna kommit ändå, kanske inte. Men här hittar man också andra som reflekterar och sår små frön. Att välja om det man har, det tar jag med mig.
Skrattar högt när jag läser …
Skrattar högt när jag läser @torn och @sattva, så spännande är jag inte men berättar mer när vi ses 😍 Känns som bra tillfälle. Så himla viktigt är det inte heller- men för mig förstås på ganska viktig plats- inte för att det jag gör har nån statsministerbetydelse utan för att ja, ni vet ju, sammanhang människor och så.
Som att forumet är det, sammanhang, människor och så! Kram på er 💕
@Se klart Ha ha, jamen vi är…
@Se klart Ha ha, jamen vi är ju supernyfikna ju!! ❣❤💞
@Sisyfos Tack Sisyfos, ja…
@Sisyfos Tack Sisyfos, ja det känns faktiskt väldigt bra mitt beslut. Tror faktiskt inte jag hade kommit till detta om jag fortfarande hade druckit. Att bli nykter är det bästa jag gjort för mig själv. Hjärnan bygger verkligen om sig. Det känns som om jag har ett större hjärta, hjärterum. Och samtidigt större integritet.
+ 1 på hjärnan bygger om sig…
+ 1 på hjärnan bygger om sig. Det händer efter lite tid. Första halvåret kämpar hjärnan mot nya bygglov och utvecklingsplaner. Sen så! Men ditt hjärterum känns stort alltid 🥰
Länge sezan jag skrev såg…
Länge sezan jag skrev såg jag. Mycket händer just nu. Hi har fått hem en liten valp på nu 9v, så det är fullt upp. Min man tar i stort sett allt, han är hemma o jag jobbar ju. Set är som med små barn, underbart o jobbigt på samma gång! Märker att jag blir ganska trött mentalt av att hålla koll hela tiden. Han är ju inte rumsren än, och är en liten piraya😍.
1 år, 2 mån nykter idag!…
1 år, 2 mån nykter idag! Tacksam och stolt! Alkohol finns inte längre som alternativ, inget jag vill ha eller behöver. Tänker tillbaka på tiden innan jag kom till ett definitivt beslut om stopp, tiden före jag började skriva hösten-20. Kände mig fullständigt fångad i alkoholens grepp och kunde inte för mitt liv fatta hur jag skulle ta mig ur det. Och sedan efter beslutet, en ångest varje gång jag tänkte på att "slutet" närmade sig. Vad hade jag gjort??? Varför har jag lovat mig själv detta????
Men det gick. Och tack Sattva att du gjorde det🙏❤
Mycket bra jobbat Sattva🤗,…
Mycket bra jobbat Sattva🤗, och grattis till tid💕..Minns också när jag vaknade bakfull många gånger, och önskade att jag kunde sluta dricka. Vändningen kom, och jag började förstå hur det nyktra livet kunde se ut för mig. Det blev bättre och mycket lättare att leva, än jag någonsin kunde föreställa mig. Synd att ingen talade om det för mig, då hade jag förmodligen slutat tidigare. Att nå sin ” botten” är inget jag vill undersöka. Det hade betytt krämpor och till slut alkoholrelaterade död. Mycket glad för oss alla som gillar att leva nyktra. ❤️
@Sattva Stort grattis till…
@Sattva Stort grattis till 14 månader i frihet! 😍 Ja tänk vilken skillnad det är mot det tidigare livet när alkoholen hade kontrollen över ens hjärna. Det är så otroligt underbart att slippa allt dåligt mående och det tråkiga, jobbiga livet som alkoholen gav upphov till.
Vilken jäkla misär det var. Rena rama tortyren.😫
Kram
@Sattva skrev:"en ångest…
@Sattva skrev:"en ångest varje gång jag tänkte på att "slutet" närmade sig."
Jag tror att du beskriver kärnan i problemet med att sluta. Man vet att man borde/måste/vill sluta, och man kan känna sig så fast besluten och övertygad men så sköljer den där känslan över en, rädslan eller ångesten eller vad man ska kalla det. Som att man är på väg att mista en del av ens identitet.
Nu så här i efterhand tror jag att du också kan skriva under på att den där rädslan var obefogad. Det fanns inget att vara rädd för. Samtidigt fanns det säkert inte något man skulle kunna ha sagt till dig då som hade fått dig att lita på det och känna dig lugn. Det är något man måste uppleva själv för att lära sig. Men så skönt att du gjorde det, för det är du värd att ha ett bra liv. Grattis till dina 14 månader!
Grattis forumets bästa …
Grattis forumets bästa @sattva! Jag har skrivit det förut men din tråd visar så tydligt hur stort livet blir när alkoholen inte längre tar plats. Och hur stora vi människor blir, du. Tänk att vi aldrig nånsin mer behöver skriva ”vi kämpar på” när det handlar om livet- nu lever vi på för fullt. Fint att du är här, du är så viktig! 😍
Tack för grattis!! Ja alla,…
Tack för grattis!! Ja alla, livet som nykter är verkligen något helt annat. Inte same same but different, för det är inte same same. Helt andra prioriteringar, som känns helt sjäkvklara. Och livet är ju alla de där valen vi gör, stora o små, varje dag. Precis som microvanor på sikt ändrar mycket, påverkar varje litet val mycket i längden. Det är en härlig känsla, egenmakt. ❣🌼💫
Det är lite spännande detta,…
Det är lite spännande detta, vilken grundpersonlighet man är. Vi har ju haft valp i två veckor nu, han är 10 veckor nu. Min man är hemma på dagarna, så han tar det absolut största ansvaret. Men plötsligt är vi bundna. Någon måste alltid vara hemma. Precis som när barnen var små. Splittat fokus när valpen är vaken- han biter på allt o är inte helt rumsren än. Oj, vad jag har känt mig instängd ibland dessa två veckor! Och då är det ändå som sagt inte jag som har huvudansvaret. Hemmet, som fungerar som en fristad för mig, där jag slappnar av, återhämtar mig, har blivit något annat. Påkopplade sinnen, splittad uppmärksamhet etc etc. Det är då den resonerande logiska hjärnan får ta över och påminna om att detta är en begränsad tid. Valpen utvecklas fort, det är inte år vi pratar om här, utan veckor el några få månader. Det är intressant detta att få syn på sig själv o sina behov. Frihet o självständighet är viktigt för mig. Ha en fristad där jag kan helt slappna av är viktigt. Det är väl där alkoholen haft en stor roll kanske, att förstärka fristaden. En falsk fristad dock. Lömsk. Förstörande i längden. Livet är så mycket större utan alkohol. Känslorna äkta. Och ofarliga.
Var på en yogagrej hela…
Var på en yogagrej hela helgen med en gästlärare som studerat buddhism i många år. Så inspirerande tankar. Så långt från vårt västerländska grundsätt att se saker.
Våra lidanden kommer av att vi har en föreställning av hur saker är, hur de ska vara. Det går inte att urskilja individer, vi är alla sammanflätade. Vårt grundvarande är helt rent, allt annat är bara processer av olika slag. Compassion är vägen till sinnesro. Svårt att förklara o jag har säkert fattat mycket av det fel. Och missat massor!
Tänker på innan jag levde nyktert, hur jag fastnade i alla såna här resonemang o alltid kopplade allt till den stora frågan HUR SKA JAG BLI NYKTER??? Jag missade liksom alltid storheten i allt, eftersom tankarna stannade i min innersta lilla självupptagna bubbla. Gick i cirklar runt mig själv hela tiden, kunde inte lyfta blicken. Bara det är frihet att vara nykter, kunna se utanför sig själv.
Jag, mig, mitt är liksom inte hela tiden i fokus.
@Sattva God morgon! Fick…
@Sattva God morgon!
Fick lust att leta på nätet, hittade en jättebra sida med många gratisövningar som jag ska testa! Tack för tipset 🥰
Så spännande o välgörande (hoppas jag)
🤗 Kram
@Sattva låter som en…
@Sattva låter som en intressant givande helg! Compassion är något jag håller på att lära mig, fördjupa mig i. Lyfta blicken. Din avslutsmening är riktigt fin. Tack och ha en fin dag!
@Sattva Vad spännande! Jag…
@Sattva Vad spännande! Jag lyssnar mycket på mindfulness och det jag särskilt fastnar för är medkänsla med sig själv och andra, för allt. Det är en fantastisk upplevelse att kunna känna medkänsla. Det är så trösterikt, förlåtande och stärkande på samma gång. Det har påverkat mig att kunna känna medkänsla med andra, jag känner mig så lättad och som att man är en lite del i det hela. Svåra saker som oroar mig, sjukdom och mående hos nära som jag inte direkt kan påverka, blir lättare att hantera för mig genom min medkänsla. Oron för worst case och påslag i kroppen mildras och blir till hopp istället. Kanske kan mitt hopp och min medkänsla påverka tillvaron på något sätt? Jag har blivit allt mer nyfiken på yogans magi😁💕
Vad fint att komma in och…
Vad fint att komma in och läsa inläggen här i din tråd @sattva innan säng-hoppning.
Haft en späckad dag som nu liksom brinner ut mot kvällen. Tacksam att få ta del av era tankar. En liten lägereld. Jag är rik som får hänga här ❤️🙏🏻
Detta skrev jag i ett annat…
Detta skrev jag i ett annat sammanhang, men vill få ner det här för att ha det i tråden. Aldrig glömma!!
Jag minns när jag var bakfull på jobbet, att jag tänkte att nu märks det säkert. Usch, ja sammantaget har det varit många gånger faktiskt. En gång när jag inte vågade ta bilen till jobbet pga risk blåsa rött. Skyllde på något fel m bilen o cyklade istället, kom jättesent till jobbet. Annan gång när jag borde ha stannat hemma, var helt svimfärdig o mådde skit. Fick lägga mig i ett vilorum. Vet inte vad jag skyllde på den gången. Och så alla de gånger med lätt illamående o huvudvärk. Hur fokuserad är man då på sina arbetsuppgifter?? När man bara vill krypa ur sitt skinn o försvinna? Herregud vilken jäkla person jag varit....Så glad det är över. Tycker så ofantligt mycket bättre om den jag är idag!!
@Sattva Ja fy sjutton…
@Sattva Ja fy sjutton vilken misär det var! 😩 Och det hade väl antagligen slutat med att man blev av med jobbet tids nog om man fortsatt med giftdrickandet.
Kram
Jag minns också mig själv på…
Jag minns också mig själv på toaletten på jobbet. Borsta tänderna, gurgla m tandkräm, sminka, inte gå nära folk, inte se någon i ögonen ordentligt, för jag visste att dom kanske visste. En gång hade jag druckit folköl kvällen innan jobb, då sa en kollega till mig att, ” Tycker inte du att det luktar öl?” Nej det vet jag inte, svarade jag. Sen sniffade hon mot mitt håll, och förstod att det var mig lukten kom ifrån, då sa hon. Var rädd om dig, det var poliskontroll på vägen hit. Det var många gånger under det sista året innan jag slutade dricka, som jag blev kallsvettig när jag mötte en polisbil.. Jag räknade alltid timmar, intag osv. Innan jag körde..Ni förstår nog att nu finns det massor av plats i min hjärna för helt andra, friska tankar, än räkning av alkohol och hur mycket man kan dricka. När, hur, osv. Fy fasen vad mycket energi, pengar och kraft jag har lagt på något som bara har förstört mitt liv. Nu handlar mina tankar mest om projekt i hem och hus, mina barn med familjer, resor, vänner. Så som jag trodde mitt liv skulle bli när jag var barn. Nu har jag det livet jag vill leva. Ingen skuld eller skam finns i mitt liv. Jag har personer i min omgivning som dricker, men dom får bära sin skam själva. Fint och viktigt att komma ihåg hur det var Sattva💕..Så man inte får för sig att man är den unika person som har blivit botad från sitt alkoholberoende. Det kommer att finnas i min hjärna tills jag dör. Eftersom jag vet det, så är det lätt å gött att leva, nästan jämt. 🤗🤗
@Sattva Uuhh!😱. Jag fick…
@Sattva Uuhh!😱. Jag fick flashbacks av hur det var på jobbet många gånger. Suttit på möten med ont i huvudet, trötta sminkade ögon, smått illamående, lite skakig, trött och skamfylld. Orolig att det syns igenom att jag druckit och är bakfull. Gått ärenden på stan på lunchen istället för att äta lunch med kollegor för att slippa samtala och visa mig. Bara önskat att dagen ska ta slut så jag kan komma hem och ta ett glas vin och bli människa igen. Kunde t.o.m. köpa en liten tetra vin på bolaget på vägen hem och dra i mig den innan tåget gick, hann jag inte drack jag den i smyg på tåget, gömde den invirad i en halsduk. Usch, fy sjutton vilket liv! Jag ska aldrig glömma och jag ska aldrig gå tillbaka till denna destruktiva misär!
Ja hörrni, vi lever nu vårt…
Ja hörrni, vi lever nu vårt liv värdigt och ärligt! Det där smygandet och undvikandet på jobbet är borta. Är man trött o grinig en dag beror det på att man sovit dåligt. Eller haft ett tråkigt tjafs med tonåringen hemma. Vardag. Inte en stor tung hemlighet som sänker en långsamt men säkert.
@miss lyckad, dina rader berörde mig jättemycket, de är så fina: "Så som jag trodde mitt liv skulle bli när jag var barn. Nu har jag det livet jag vill leva. Ingen skuld eller skam finns i mitt liv." Visst är det det vi alla kanske drömmer om, att leva det liv msn föreställde sig som barn? Gud så fint!❤
@sattva mycket bra…
@sattva mycket bra påminnelse och tänk att vi delar så många erfarenheter. Ett starkt minne jag har är promenaden till jobbet då jag passerar stadsmissionens härbärge där köerna ringlade långa om morgnarna. Jag insåg att det var en tunn linje även om jag inte var rädd just för att bli hemlös. Men jag brukade tänka ”när drack jag inte alkohol sist” och det var oroväckande sällan, nästan aldrig. Jag drack nästan VARJE dag. På ett eller annat sätt hittade jag alltid skäl.
Jag mådde också dåligt på jobbet. Mådde illa. Var alltid lite rädd på nåt vis. Håller med om @misslyckads liknelse även om jag inte minns vad jag drömde om som barn. Vara alkoholberoende var det helt klart inte. Njut av lördag, det ryktas om sol där hemma 🌸☀️
@Sattva Tror det var…
@Sattva
Tror det var jättelängesen jag skrev i din tråd...
Håller med dig om att det a-fria livet är så mycket bättre!
Jag har många dagar a-fritt o inga planer på att ändra det. Allt känns så mycket enklare o tiden räcker till så mycket annat. Så jag fortsätter på den inslagna vägen. Men tänker fortfarande en dag i taget!
Önskar dig fina dagar framöver o en stor kram från mig 🤗
@majsan_nu Tack för…
@majsan_nu Tack för påhälsningen! Tänker också att det är en bra grej i sig stt flytta tråden till Vidare livet, när man är stabil i sitt alkoholfria liv. Ingen återvändo likdom, en markering på något nytt. Och bättre!!😊
Är på en yogagrej i sanma…
Är på en yogagrej i sanma stad som i mars förra året. Då hade jag varit nykter typ 3 mån. Kände mig oslagbar, stolt, stark. Fortfarande nykter, fortfarande stolt o stark. Men själva nykterheten är ingen stor grej längre. Den bara är. Läser på förändrasidorma o undrar om jag också haft alla de där tankarna, funderingarna, valen o kvalen. Men det har jag ju. Det hör nog till. Förutom att jag aldrig hade tsnkar eller planer på att dricka ibland eller måttligt etc. För mig var det tidigt i nykterheten väldigt klart att jag aldrig skulle in i det där eländet igen. Och där är min övertygelse bergfast.
Det är så skönt att ha sin egenmakt tillbaka. Den är värd allt!!
@Sattva Wow vilken resa du…
@Sattva Wow vilken resa du gjort, kommer ihåg dig från när jag hängde på dessa sidor förra gången. Ska läsa din tråd, vi hade ju ungefär lika många dagar då, du är en inspiration för mig, att det går osv. Tänk om jag följt i dina fotspår då.... men bättre sent än aldrig! Jag strävar också efter egenmakt, självtillit. Så härligt när du skriver att nykterheten inte ör en grej längre och att du känner dig stolt, stark och oslagbar - för det är du🥰🌺💪👍
@Ny dag Nämen vad fint att…
@Ny dag Nämen vad fint att jag kan inspirera! Tack!
Jag kan bara igen intyga att allt blir så oändligt mycket lättare ju längre nykterheten går. Allt i livet också. Livet händer fortfarande, men förmågan att ta det som kommer förändras o förbättras. Livet blir inte så överväldigande. Egenmakt, jag älskar det ordet. 🌟
Ja det är ett så himla bra…
Ja det är ett så himla bra ord! Egenmakt- så tror jag man sa om typ Konsum när jag var liten- eller jag gissar det var mer kooperativt. Igår när jag gick av planet noterade jag att en rätt ung och fräsch kille som liksom druckit nästan tvångsmässigt under resan- hade somnat. Jag tänkte på hur suckarnas gång det måste kännas att gå genom terminalen och sen stå och vänta på sitt bagage. Hur det känns, och hur man liksom luktar? Att komma hem till någon som längtat- i det skicket.
Nej, nykter är ingen issue längre.
Det var aldrig någon fråga för mig heller att dricka i framtiden. Har till och med stängt dörren till mitt 80-årskalas då jag skulle dricka champagne. Varför skulle jag?
Önskar dig en skön fredag och gott yogande!
@Sattva Måste hoppa in och…
@Sattva Måste hoppa in och säga att jag också älskar ordet egenmakt, empowerment. Och det är närbesläktat med tilltro till den egna förmågan, self efficacy. Att vara nykter gör det lättare att uppnå dessa förmågor och är verktyg till att klara av att fortsätta vara nykter och till att skapa ett liv som man vill ha det🌷💕
@Se klart Håller med dig,…
@Se klart Håller med dig, det finns en helt annan referens nu på vad livskvalitet är. Och inte är det ju att försätta sig i ett läge där man mår pyton över sig själv!
Låter väldigt sunt att du tagit tillbaka ditt "frikort" om champagne på 80- årsfesten. Nej varför liksom? Tror knappast det skulle fylla någon funktion alls!
Kram❤
Ja, jag har tänkt på det där…
Ja, jag har tänkt på det där med ditt 80-årsskålande SeKlart. Jag var på en 80-års fest nyligen därc80-åringen visserligen drack champagne men jag frågade hen om hen inte skulle fira med en cigarr (icke rökare). Det är en ganska absurd tanke att det skulle vara gott eller kul att röka om man inte rökt tidigare. Men även cigarrer har ju funnits som något åtminstone yngre män ibland firar med. Hen skrattade bara åt tanken… och egentligen är det väl så. För att tycka att det vore en god idé att dricka det där glaset champagne måste man ju på nåt vis tycka att det tillför något om man bestämt sig för att vara helvit. Varför skulle man annars göra det? Även om en cigarr är Förenat med njutning och fest (åtminstone i teorin) så är det för mig helt nåt jag absolut inte längtar efter.
Låter sunt att ta bort frikortet som man ändå inte vill ha!
Jag skippar champagnen, helt…
Jag skippar champagnen, helt klart! Har ju haft minimalistiska planer på att feströka men nej, det lockar inte heller… frikortet har jag redan ju. Nykter är ju insläpp till det mesta som den moderna människan strävar efter. Så synd att inte så många fattar det- än. 🥳
Oj, glömde "min" dag igår! 1…
Oj, glömde "min" dag igår! 1 år o 3 mån nykter💪🙏
Just nu en liten svacka både mentalt o fysiskt. Saknat ork o även mening o mål i yogan. Men fortsätter ändå träget varje dag. Jag vet ju att det ger positiva effekter som jag tror på. Jag lägger liksom tilliten till det o bara gör.
Tror att svackan beror på något som hände förra helgen. Min dotter o hennes pappa har rykt ihop rejält och min dotter vill inte sätta sin fot där igen. Vi är skilda sedan 10 år o barnen har bott varannan vecka hos oss var. Tills för nåt år sedan då dottern ville bo mer hos oss. Orsakerna förstår jag. Mycket av det hon inte trivs med sin pappa är sånt jag själv for illa av. Så hon har varit hos honom 1 vecka i månaden. För en vecka sedan fick jag ett förtvivlat samtal av henne när hon var hos honom. De hade haft ett fruktansvärt gräl. Jag var i en annan stad på yoga o kunde bara hjälpa henne på avstånd. Utan alla detaljer slutade det med att hon tog sina grejer o gick hem till oss. Han bara skrek åt mig i telefonen hur hemsk hon är osv. Han tål inte att barnen är stora o han inte kan peka med hela handen. Hon är ju snart 18, hon har rätt att reagera över saker hon inte tycker är ok. Han måste ju kunna möta henne där hon är. I diskussioner, inte bara bestämma att det hon tycker o tänker är fel.
Detta har tagit hårt på mig. Jag tror det blir svårt att läka detta. Det är liksom kulmen på nåt som han vägrat se länge. Jag har försökt medla, men jag orkar inte mer. Hans relation till henne är ju i det långa loppet inte mitt ansvar.
Och så har det väckt upp mycket gammalt. Han vägrade ju att se o höra mig också, men var bra på att delge mig alla mina fel o brister. Ja suck, jag är ledsen, dränerad.
Men jag vet att det blir bättre. Denna helgen ska jag bara vila.
@Sattva Stort grattis till…
@Sattva Stort grattis till 15 månader! 🤗 Det låter inget vidare med hur din dotters pappa beter sig.😠 Du får vila upp dig ordentligt i helgen som sagt.❤️
Kram
Grattis @Sattva! Åh vad jag…
Grattis @Sattva! Åh vad jag känner igen de där turerna med en exman som man liksom var tvungen att förhålla sig till- till en punkt då man inte kan det. Då är det dags. Och din dotter är 18, vuxen. Då har man som förälder rätt att låta axlarna sjunka ner i de uppoffringar man gjort som det innebär att vara skiljis-föräldrar. Du gör helt rätt! Kram 🥰
@Sattva Grattis till 15…
@Sattva Grattis till 15 månader! Du närmar dig ju också 500 dagar. Den 16 Maj borde det bli. Tråkigt med din exman, men du gör nog bäst att släppa det och bara fokusera på att vara där för din dotter. Jag hoppas att du får den vila du behöver i helgen.
Grattis @Sattva 15 månader…
Grattis @Sattva 15 månader 👍🏻🥳
Jag förstår att de är kämpigt med din dotter när hon mår dåligt.
Båda mina söner sa upp bekantskapen med sin pappa efter de blev myndiga.
De stod inte ut med att träffa honom längre, idag är de nog 5 år sedan de sist pratade med varandra. Visst är de sorgligt, men samtidigt så kan jag inte göra något åt de, jag förstår dom helt fullt ut. Han har aldrig funnits där för dom när de behövdes. Droppen var nog när han började låna pengar och saker som han aldrig betalade tillbaka.
De konstiga är att deras pappa inte gör något för att få tillbaka kontakten.
Men de är typiskt honom, han gör aldrig fel och har aldrig gjort.
Man kan ju hoppas att din dotter och pappan hittar tillbaka, så de åtminstone inte tappar kontakten helt med varandra.
Men de kanske behöver vara ifrån varandra ett tag så de lugnar ner sig lite.
Kram ❤️ Sländan
Grattis @Sattva 15 månader…
Grattis @Sattva 15 månader 👍🏻🥳
Jag förstår att de är kämpigt med din dotter när hon mår dåligt.
Båda mina söner sa upp bekantskapen med sin pappa efter de blev myndiga.
De stod inte ut med att träffa honom längre, idag är de nog 5 år sedan de sist pratade med varandra. Visst är de sorgligt, men samtidigt så kan jag inte göra något åt de, jag förstår dom helt fullt ut. Han har aldrig funnits där för dom när de behövdes. Droppen var nog när han började låna pengar och saker som han aldrig betalade tillbaka.
De konstiga är att deras pappa inte gör något för att få tillbaka kontakten.
Men de är typiskt honom, han gör aldrig fel och har aldrig gjort.
Man kan ju hoppas att din dotter och pappan hittar tillbaka, så de åtminstone inte tappar kontakten helt med varandra.
Men de kanske behöver vara ifrån varandra ett tag så de lugnar ner sig lite.
Kram ❤️ Sländan
Oj dubbel post 😂
Oj dubbel post 😂
Bra jobbat med 15 månader…
Bra jobbat med 15 månader. Ja, jättetråkigt med exmannen och dottern. Men ansvaret för deras relation ligger mest på honom tycker jag och där kan du inte påverka. Han är den som är vuxen. Förstår att du har medlat tidigare, för att det är viktigt för barnen med en relation till en pappa, men nu är dottern snart vuxen och kan välja själv. Skönt att du faktiskt inser det och släpper. Även om det är jobbigt. Det du kan göra är att prata med henne om de saker han verkar häva ur sig i sin ilska. De saker som jag är rätt säker på att han inte ens tycker om han ger sig tid att tänka. Men det blir så konkret i ilskan och vad är det man brukar säga: det krävs 4 beröm för att väga upp en kritik eller nåt. Det kanske får bli du som står för det i det här fallet.
Tack för era fina inlägg❤ Ja…
Tack för era fina inlägg❤
Ja, jag får faktiskt släppa att försöka få dotterns o hennes pappas relation att funka. Det sorgliga är ju att jag vet att de egentligen älskar varandra-såklart. Hennes bror säger att de triggar varandra, och så är det kanske. Men som sagt, jag får släppa det. Håller med om att detta i första hand är hans ansvar. Särskilt som det hon är ledsen för i grunden är att han alltid prioriterat sig själv o sina intressen. Som sammanfaller med sonens, vilket gör att han o sonen tillbringar mycket tid tillsammans. Jag har sagt till honom i flera år att han behöver ge henne tid o uppmärksamhet, men han viftar bara bort det. Så blev förra helgen kulmen på något som legat o pyrt länge. Men som sagt, jag kan inte rädda deras relation. Jag kan bara backa upp henne o finnas där, vilket jag gör. Hon tillbringar mycket tid hos sin pojkvän, och jag tror att den kärlek jag vet han ger henne är extra viktig just nu. Men det gör ont i mig att hon ska starta sitt vuxna liv med en trasig relation till sin pappa. Men jag har förstått både härifrån o från andra att det inte är helt ovanligt att detta sker just mot papporna. Min pappa är död sedan flera år, men vi hade inte en nära relation. Inte trasig, bara inte nära.
Jag har ju ett jättebra liv i övrigt, och jag vet att detta kommer att lägga sig o lugna ner sig inom mig. Detta är livet.
Idag ska jag iväg på en yogaform jag inte gjort på jättelänge, ska bli spännande o lite läskigt. En yogakompis ringde igår o lockade med mig. Det är nog precis vad jag behöver just nu!
Hoppas yogan var bra Sattva!…
Hoppas yogan var bra Sattva! Alltid kul att göra något nytt.
Angående relationer så kan man ju bara förändra sig själv och vara förebild för andra. Hur gärna man än vill kan man ju inte tvinga någon annan till förändring eller tvinga denne att förstå och ändra sig. Det är väl det du kanske kan försöka förmedla till din dotter. Och att det viktiga är att fundera över vad den andra har för orsak till att göra som hen gör. Min pappa hade två arga döttrar och han var rätt dålig på att hantera det faktiskt. Då var jag bara arg och grälade. Men det var så meningslöst. När jag bytte taktik helt blev det bättre. Han var inte helt hopplös, men han var också fast i ett beteendemönster som jag tror att man lätt fastnar i inom familjer som är lite arga. När man tittar på det utifrån så är det oftast sorgligt. Ingen kommer vidare från låsta positioner. Man behöver ursäkterna, förändringen, insikten och du kanske faktiskt kan visa vägen i det. Det verkar finnas en grundkärlek och då gäller det att se den andras perspektiv. Och acceptera att en pappa kan vara rätt korkad ibland. Man får fokusera på de goda sidorna.
Tack för dins ord Sisyfos!…
Tack för dins ord Sisyfos! Ännu har de inte rett ut det. Båda kör med någon sorts stolthet där ingen ska ta första steget. Tyvärr har dotterns pappa en känslomässig mognadsnivå som är typ på samma nivå som hennes, så att lyfta blicken går nog inte för honom. Men han har iaf slutat att lägga ansvaret på mig att jag ska prata "vett" med henne. Det har jag slutat med för länge sedan. Det är bara så sorgligt. Men jag tänker att det nog reder ut sig med tiden. Hon o jag har en bra relation o det är ju det viktigaste för mig.
Påskafton o strålande sol!…
Påskafton o strålande sol!
Varit enormt trött senaste tiden. Lite så att jag blir orolig för mig själv faktiskt. Så jag har dragit i handbromsen. Sovit länge, valt bort tidig yoga. Hanterar det dåliga samvetet som det väcker lite halvdåligt. Det blir mer godis än vad som är bra för mig, och en känsla av...ja vad, tappa lite identitet? Jag har så länge stått för den som alltid är på plats i vår yogashala, den som kommer oavsett. Jag vet att jag kommer att hitta krafter o glädjen igen, men just nu är tröttheten stor. Men det är nu självmedkänslan, vara självsnäll ska användas. Som min man säger, "Du behöver väl också återhämtning!". Ja, jag gör ju det❤
Känner igen mig i det du…
Känner igen mig i det du skriver om att alltid vara den som orkar och deltar. Jag har också otroligt svårt att släppa den rollen, och att inse att ibland är det just vila jag behöver, - inte jogga, ströva i skogen, pyssla i trädgården, utan just sova ut och ta det lugnt... Men jag tränar på det! Glad och lugn påsk till dig!
Precis Sattva🤗Alla behöver…
Precis Sattva🤗Alla behöver återhämtning, vissa mer än andra. Det gäller att lyssna på kroppen sin, och tolka signalerna rätt. Ibland händer det mycket saker i livet, då får man ta itu med det. Andra gånger är det lugnare, då kan man passa på att bara ta det lugnt. Ja livet kan nog jämföras med havet. Ibland stormar det, och då får man rida ut den, nästa dag lugnt, då passar man på att njuta. Påskkram🤗🐣🤗
Är på ett yogaretreat mitt…
Är på ett yogaretreat mitt ute på landsbygden sedan ett par dagar. Så härligt, så lyxigt. Yoga morgon o eftermiddag, supergod mat. Ekologiskt o hållbart är ställets inriktning. Rummen är i en ombyggd lada med naturen precis utanför. Utsikten från mitt rum är en äng och en liten sjö. Hör alla fåglar just nu när jag skriver.
Jag gör detta helt utan dåligt samvete, lämnar familjen över valborg, som tydligen är en familjehögtid (? Hade ingen aning, aldrig firat på det sättet. Förr var det bara en ursäkt att kunna dricka en extra dag). Jag har tjänat in varenda krona det kostat på mitt yogalärarjobb på fritiden. Allt jag drar in i det lilla företaget går tillbaka till yogan för min egen utveckling. Mitt dagjobb betalar mitt "vanliga" liv. Ja, yogajobbet tar mycket av min fritid o jag lägger mycket obetald tid på planering etc. Men för mig är det värt det. Barnen är stora o knappt hemma, påväg ut i sitt eget liv. Min man uppskattar en fru som är tillfreds och lycklig, han har aldrig, aldrig gjort annat än stöttat mig i detta. Han har dessutom sina egna intressen.
Hade jag kunnat göra detta retreat om jag fortfarande drack? Ja. Men det hade inte känts lika tillfredsställande. Jag hade känt mig solkig på något sätt, inte ärlig. Kanske rent praktiskt hade jag haft med mig vin i petflaska o suttit på rummet på kvällen o druckit ett par glas. Varit på helspänn att bli upptäckt. Mått dåligt psykiskt av det. Nej fy sjutton vad jag är tacksam över min nykterhet, som gör livet så mycket rikare på alla plan❣
Det låter helt magiskt att…
Det låter helt magiskt att kunna vara på ett ställe som du är på nu, Sattva❤️Att utöva yoga och få ta del av livet när det är som bäst för dig. Just att livet känns solkigt, och oärligt känner jag igen. Jag gick på mycket kurser inom friskvård, och med tiden eskalerade mitt drickande. Det kändes inte alls bra, att medverka bakis, eller med ett alkohol- sug på kvällen. Njut av livet, för ingen stund går i repris. Kram💕🧘🏻♀️💕
@Sattva Åh, blir glad för…
@Sattva Åh, blir glad för dig. Att du skapar möjlighet att få in detta i ditt liv. Har varit på ett retreat och har som mål att komma iväg igen. Gav så mycket. Är övertygad om att alkoholfriheten har stor betydelse för effekten. En av mina största motivationer till att inte dricka är yogan, meditationen och rörelse, plus att vakna klar. Tack för inspirationen och ha en fin helg🙏🏼💓
Sattva, så rätt och bra 💕…
Sattva, så rätt och bra 💕 det lyser igenom hur bra du har det. Tänker att en sak jämfört med om du hade druckit kanske inte bara hade varit vin i petflaskor utan också känslan av att du har rätt till att ha det bra i livet. Både inför, under och efter en sån här resa.
Skönt också att höra att din man inte bara accepterar utan hejar på. Är lite avundsjuk på ditt yogaintresse, har flera vänner som är engagerade/är lärare och vet att det finns så mycket bra att erövra med yogan. Jag har varit på yogakurser, tränat en del (på sats så inte riktig yoga direkt) men har inte fastnat. Kanske kommer i nästa liv! (Efter 60…) eller med någon riktigt bra lärare. Betyder mycket.
Hoppas du njuter av dina dagar. Stor kram 🥰
Nu skriver jag i affekt…
Nu skriver jag i affekt. Läste i en tråd att det är för mycket framgångssagor och att det inte tillför så mycket. Eller nåt liknande. VA?? Jag för min del har kämpat så hårt i så många år att bli nykter. Och så blev jag faktiskt det. Drygt 16 mån nu. Jag är STOLT över min resa, jag har inte fått en sekund av den gratis. Jag tänker inte känna att min framgångssaga är ointessant eller inte tillför så mycket!!
@Sattva tänker som du och…
@Sattva tänker som du och tycker om att ta del av framgångssagorna (som dessutom är verkliga och inte sagor). Blandningen här inne är viktig, som livet är det ju lite upp och ner och hit och dit. Allt behöver finnas. Och att vara stolt över det man lyckats med behöver definitivt få plats🙏🏼
@majken_r Tack Majken😍!!…
@majken_r Tack Majken😍!! Exakt, det är faktiskt inga sagor. Inga mirakel.
@Sattva Jag håller med! Och…
@Sattva Jag håller med! Och för egen del var det just framgångssagorna som tillförde mig mest för att bli nykter. Det gav mig hopp om att det faktiskt gick att bli nykter, och få ett bra liv om jag bara kämpade som fan, och lät bli att ta det första glaset. Plus att jag där kunde se hur jag skulle tackla allt sug och annat jobbigt på bästa sätt. Hur jag skulle bära mig åt för att lyckas helt enkelt. Jag litade blint på dem! Vad min egen förgiftade hjärna tänkte gick det ju inte att lita på för fem öre. 😬 Om det bara hade varit en massa personer på forumet som aldrig lyckades bli nyktra år efter år skulle forumet vara värdelöst för mig. Då hade jag ju tappat hoppet totalt. 🥺
Kram
@majken_r Ja sagor är ju…
@majken_r Ja sagor är ju fel ord. 😅 Framgångsprestationer skulle jag ha skrivit.😎
Men för oss som läser och…
Men för oss som läser och skriver är det ju så tydligt att det är svinviktigt att dela med sig av det som gör att DET GÅR att bli nykter. Är allt annat än sagor- det är precis som ni skriver- och du @sattva som vi hängt med sedan allra första början- ett otroligt jobb. Att komma till 16 månader nykter är inget som görs med vänster hand utan med ett enormt fokus. Då ingenting är viktigare. Då man är beredd att offra allt för att klara en dag till. Alla vet det.
Om inte forumet vore en mix av dessa saker vore det hopplöst. Jag tror att det är klart för de allra flesta.
Men om man varit nykter länge så är ju inte dag-för-dag så uppenbart. Då är dag för dag ett sätt att leva. Vi behöver alltid förhålla oss. Kan inte flyga iväg och tro att vi inte är dödliga. Då påminner vi varandra. Om hur starka vi är. En dag eller tusen dagar. Sällskap behövs.
Och att odla sitt sällskap. Vara tacksam för olikheterna, lärdomarna.
Önskar er alla en fin dag och tack för att ni finns här 🙏🏻
@Sattva Ja, du ska vara…
@Sattva Ja, du ska vara stolt! När jag började i detta forum för 199 dagar sedan var det ni ”veteraner” som likt @Torn gav mig hopp (även du Torn som då var veteran) om en nykter framtid och att det är möjligt. Det är som i en team, vissa har mer erfarenhet och kunskap och kan ge draghjälp åt de som är nya och rookies. Man vill efterlikna dem och nå framgång. Tror att det som du läst kan handla om att om man inte lyckas så bra att avstå alkohol, så känner man sig dålig då man jämför sig med de som har nått framgång. Men tänker att de som kommer framåt/har framgång ändå till syvende och sist har en betydelse för alla här, för man ser att det går att bli nykter, det är inte omöjligt.
Grattis till dina drygt 16 månader!🥳🌷💕