Hej alla!
Nyinflyttad idag från "att förändra sitt drickande". Helnykter sedan 1 jan i år, och så kommer det förbli!
Har valt att behålla mitt trådnamn "Det är aldrig försent". Det står för att utveckling i och av livet aldrig tar slut, man blir aldrig "klar". Men det är aldrig försent att hitta nytt, både inom och utom sig!
Ser fram emot att lära känna er härinne, som dem ni är i denna del av forumet!

Håller med dig Sattva- tror inte avtrubbningen är vår lösning, eller förlösning längre. Det är ju det som är så coolt med att vara nykter- vi färdas i de mer äventyrliga cirklarna av tillvaron. Kram till dig!

Anonym26613

@Sattva skrev:"Tänkte faktiskt på det härom dagen, att om jag skulle dricka vin kanske jag skulle bli grymt besviken. Att det inte ger det det har gett tidigare. På grund av ett nytt mindset."

Det där tror jag är sannolikt. Tänk att ramla till dag 1 och sen var det inte ens gott. Antiklimax grande!! 🤮 Samtidigt så kan det leda till att vissa blir starkare. Som Soffi på dag 10. Snubblade lite men gasade sedan på och är så stark! 💚🧚💪

Tack för att du hälsade på ❤ Jag läser din tråd, men inte hittat ron att skriva på två dagar bara. Kram 💚🌸💚🌸💚

@Sattva skrev:"Nej gud nej, avundsjuk eller triggad att dricka blev jag verkligen inte."
Jag förstår att det kan vara väldigt olika för olika personer, men jag blir inte heller triggad av att min gubbe dricker. Han vill ha sina 2-3 glas på lördagarna och jag är helt fine med det, han har ju aldrig haft några problem att vilja ha mer eller att vilja dricka nästa dag också. Ibland kan det tom vara bra att observera vad bara två glas kan göra, det är ju inget han blir onykter av på något vis, men visst märker jag en skillnad - i sättet att prata, minspel, gester, blicken. Små, små nyanser bara... Men jag vet ju att om jag ska överföra de skillnaderna till mig, som inte kan stoppa vid 2 glas, då ska jag ta dem gånger tio minst. Och det stärker mitt beslut att inte dricka.

Jag tänker 🤔...
Många (som dricker) blir så obekväma när/om man säger att man slutat dricka. De tror att man inte alls ens tål att se alkohol i sin närhet. Är det där rädslan för att bli ensam om man slutar dricka ligger? Rädslan som hindrar många att ens försöka sluta helt. Att man blir utesluten ur gemenskapen för att de som dricker inte tror att en som slutat inte tål att vara i närheten, inte kan hantera att ens se alkohol?
Jag har full respekt för att det ÄR svårt för vissa att låta bli att dricka om alkohol finns tillgängligt.
Vi är alla olika helt enkelt.
Men, ja nu är det väl inte rätt forum för en uppmaning till dem som fortfarande dricker och kan hantera det, ställ frågan!
"-Vill du vara med? Det kommer att finnas de som dricker, men du är välkommen om du vill!"
Det är väl för sjutton inte hela världen vad folk har i glasen?
Och, ja, de som bjuder in till middagar som brukar vara blöta får nog tåla att få ett -Nej tack! 😉😉

Ja, det blev en lång utläggning i din tråd Sattva. Men du triggade igång tankar om att gissa och att tassa på tå när det är bättre att -Fråga! (Och lita på att var och en tar ansvar för sig).

Ha en skön kväll!
KRAM!🧡

18 veckor💪💪💪
@Soffi Ja, jag tror att vi som inte dricker får möta mycket fördomar av olika slag. Mig gör det inte så mycket, utåt sett har jag sällan druckit, oftast kört. Eller helt enkelt inte druckit. Pga yogan har ingen ifrågasatt det. Jag äter ju heller inte kött etc så alla är vana vid att jag "inte deltar fullt ut", som jag fått höra🙃🙄🤣.
Gällande makens drickande, var/ är han ju lika beroende som jag. Kan han hålla det till ett par glas vin så är det inga problem. Men det kan han med all säkerhet inte...och då önskar jag hellre att han lät bli helt. Vilket han ju gör utom när han är borta på jobb. Kan bli en grej i sommar kanske, men jag har bestämt mig för att inte oroa mig i förväg😌
Helg!!! Sol!!!🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

Flyttar inlägget till min tråd, det blev så egocentrerat och långt.
Tänker att det är bra om man kan leva med någon som dricker ”lagom” , även om jag tror att vanedricksndet egentligen inte är bra för någon. Jag fattar allvarligt talat inte vad jag tänkte förut när jag drack. Är grymt osugen nu på att hälla i mig på det sättet.

@Sisyfos Vet du, min upplevelse i sådana sammanhang är att samtalen blir ännu djupare och längre när man är nykter. Faktiskt. Men man kan inte tro det förrän man har upplevt det själv. Som nykter är jag ännu mer nyfiken på andra. Jag är också mer lyhörd och lyssnar mer och pratar mindre. Även om jag pratar otroligt mycket ändå, men jag är mer medveten om det och backar medvetet för att släppa fram den/de andra. Den fingertoppskänslan hade jag inte som onykter.

Kram 🐘

Grattis 😽
Skönt med fredag och fira!
Jag skiter fullständig i (ursäkta min franska) om/vad folk dricker. Jag har inget emot människor som dricker- men jag är känsligare för berusade personer. Det orkar jag inte riktigt.
I början ville iaf jag slippa vara i närheten av glas och flaskor. Men numera är beslutet liksom grundat - och har inget att göra med vad som står på bordet.
Det dricks väldigt lite hos oss numera- jag var ju den som drog upp ration hehe.
Ha en fin dag Sattva, glad att följas åt!

Anonym26613

Grattis nykter-syster! 👌💪❤💚🤸😘
Kul att det är alltid fredagsmys när vi samlar på veckor. 🥳🥳🥳 Du räknar veckor, jag älskar fredagsmys, perfekt radarpar 🤸💚👌
Som Soffi sa, 126 dagar! Grymt ju!! Tänk det är nästan en månad över målet på 100 dagar. Sjukt!! 🤪🙏🥳

Fick också en tanke när jag läste vad Soffi skrev. Om att andra blir obekväma när man säger att man inte dricker. Att det kan bero på en bild av alkoholister som något som behöver tas hänsyn, så de inte får återfall. Men så är det ju inte för alla. Jag blir nästan mindre sugen på vin när jag ser fulla människor, så de får gärna dricka vad de vill 😂👌😅💚

Skön lördag, ensam hemma hela dagen.
Jag har haft ett vinsug hela veckan. Varför kommer det NU, jag är ju flera månader nykter! Inget jag kommer agera på såklart. Bara så jobbigt att inte vara fri från det...
@Miss Mary Poppins När jag fått mina sug nu det senaste har jag tänkt på dig o Soffi. Vår trio kan ju inte brytas. Såklart jag hänger i❤. Nej ärligt talat, jag kommer INTE dricka, aldrig ta första glaset. Och ja, relationerna här inne betyder jättemycket! Tack Sisyfos, Andra Halvlek o Se klart för grattis o reflektioner❤

Just nu skriver jag inte så mycket hos andra, känner inte att jag kan säga så mycket. Jag bara noterar att jag går igenom nån sorts puckel jag ska igenom. Nästa helg iväg på yoga igen 4 dagar. Längtar!

Suget... ja var kommer det ifrån. Vad är det? Jag tycker att det är spännande att analysera det. Det där skavandet. Mitt kommer till viss del när jag inte vilar. När stressen gör att jag inte fokuserar, känner mig rastlös och ändå inte kommer igång. Tror att det är många saker som påverkar. Väder, ljus, temperatur, mat å så stress, vila, sömn etc.
Känner mig lugnare med det nu, det går över. Ha det bra!

Har drömt stressdrömmar ganska mycket det senaste. Härom natten även att jag hade gjort något som gav mig dåligt samvete (minns ej vad, men känslan att jag hade typ druckit, förstört något jag byggt upp, gjort något onödigt som gav stora konsekvenser).
Tror jag vet vad stressen kan röra sig om. Jag orkar nog inte förbereda o ha den där yogautbildningen min yogavän har frågat mig om. Den skulle isf starta i sept. Det betyder förberedelse från typ nu. Vi ska träffas o prata den 17e, då jag har ledig dag. Vill inte lägga helger o semester på "plugg", även om det är för något roligt. Jag är trött!! Jag vill o behöver ha min lediga tid till mig själv! Hon lever på yoga o massage. Har fria dagar. Jag har ett schemalagt jobb där jag är mentalt påkopplad på andra människors behov hela dagarna. Ska se på det där mötet vad hon förväntar sig av mig. Och känns det övermäktigt säger jag som det är, att jag är smickrad o glad att bli tillfrågad, men att jag inte orkar just nu.

Ja, vad klok du är, Sattva som tänker igenom och kanske säger stopp.
Jag tackade ja till en utmaning i mitt jobb nyligen. Såklart mer jobb än någon föreställt sig och det är både roligt och jobbigt. Vet inte nu om det var rätt beslut. Kanske skulle jag ha avvaktat ett tag till och gjort klart allt annat. Men, men jag tror att just det kanske var ett viktigt och bra beslut i långa loppet.
Om du ska lägga mycket tid på det där så måste det vara långsiktigt värt det och kanske ge dig positiv återkoppling hela hösten. Ett viktigt beslut att ta och jag tänker att med det vi håller på med nu och med många inre förändringar som pågår så behöver vi lägga extra mycket tid på vila och återhämtning.

@Sisyfos @Andrahalvlek Ja, det är viktigt att det i slutändan ger positivt, som du säger Sisyfos. Tror du har sagt nåt liknande, AH, att det ska ge mer än det kostar?

@Sattva Just det, allt man gör måste ge mer än det tar. Då får man de marginaler man behöver för att bibehålla den viktiga balansen. Enkel livsregel, men inte alltid så lätt att följa.

Kram 🐘

Läser ikapp lite, ibland känner jag att jag "kommer hopplöst efter" och inte förstår vad som händer i olika trådar. Men idag känner jag att jag tror jag kan se samband genom att läsa flera inlägg i en följd som jag kanske inte gjort annars.
För mig är trötthet och stress = vinsug, eller inte sug utan mer tankar om att dricka. De kom i lördags för mig när jag var stressad och insåg att jag skulle bli försenad hem "Jag kan ju unna mig lite vin 🤔"... Jo pyttsan😤, tur att jag har mina erfarenheter av hur vin sviker och förstör! När jag väl var hemma och valde läsken trots att vinflaskan (gubbens) stod precis bredvid så försvann varenda tanke på alkohol 😅😎. Men så fick jag ju sätta mig och koppla av samtidigt också 🙏😍.

@Sattva skrev:" Ska se på det där mötet vad hon förväntar sig av mig." Kloka kvinna! Så rätt att kolla av först mer exakt vad det innebär för jobb/insats av dig innan du bestämmer dig. Då slipper du att undra i efterhand om du tog rätt beslut eller inte.

Kram!🧡

Anonym26613

Godmorgon 💚🤸💚🤸💚

Min strategi med godis fungerar! Jag åt det igår och mådde illa. Och nu är jag påfyllt med viljestyrka igen 💪💚💪💚💪 Aldrig ska jag börja dricka igen!!

Hoppas du får en fin dag och att ni också får sol ☀️🍓

Kram

@Miss Mary Poppins Ha ha Mary P, här sitter jag med en stor påse godis på hotellrummet o myser🤓 Det åskar utanför.
Första dagen av fyra på sista omgången på min yogafördjupning. Varit skönt. Är inte lika "hypad" över att jag gör detta nykter denna gången. Det har blivit vardag, det naturliga. Varit enormt trött dock. Haft mycket meditation under dagen, satt o svajade o höll på att somna...Stensov under yoga nidran...Hoppas jag somnar inatt nu bara. Start imorgon kl 7 med svettig fysisk yoga. Älskar att få grotta in mig i yogan en långhelg. Varje dag svettig fysisk yoga, andningsövningar, sittande meditation, mantras och så teoretisk undervisning om yogans filosofi o historia. Njuter av varje stund, sån påfyllning😍😍😍