Hej alla!
Nyinflyttad idag från "att förändra sitt drickande". Helnykter sedan 1 jan i år, och så kommer det förbli!
Har valt att behålla mitt trådnamn "Det är aldrig försent". Det står för att utveckling i och av livet aldrig tar slut, man blir aldrig "klar". Men det är aldrig försent att hitta nytt, både inom och utom sig!
Ser fram emot att lära känna er härinne, som dem ni är i denna del av forumet!

Anonym26613

Vilken lyx 🥰💚👍 Du förtjänar verkligen lite egentid och fokusera på dig själv.
Visst rullar det på egen vikt nu. Lägger inte märke till SB eller röda dagar. Kan tycka synd om folk som måste stå i kö till SB.
Njut av helgen ❤🌸🧚

Ja det är lyxigt att ha så mycket egentid o bara få göra det som betyder så mycket för mig!
Drömde konstigt inatt. Minns ej mrn vaknade o var tacksam att det bara var en dröm...
Har mycket minnen/ flashbacks från 20- års åldern det senaste. Då hela livet var framför en. Kan inte säga att jag har åldersnojja, för jag tycker på riktigt att jag har ett bra liv o fyller det med bra saker. Kan inte nu sätta fingret på känslorna kring de där minnena men på något sätt lite nostalgiskt. Fattar inte heller varför det kommer tillbaka så ofta. Kanske för att plats frigjorts i hjärnan när jag inte längre ältar skuld o skam o "jag måste sluta dricka, det här går bara inte" längre.
Nu så, ska jag iväg på dag 2 på min yogafördjupning! Solen verkar komma fram dessutom, underbart!!🌞🌞🌞🌞

@Sattva skrev:"Ja det är lyxigt att ha så mycket egentid o bara få göra det som betyder så mycket för mig!"
En lyx du är sååå väl värd!!

Ha en underbar dag! Njut!

Kram! 🧡

Var hos optikern idag, behöver nya glasögon. Unnade mig även slipade solglasögon. Så jäkla dåligt samvete, men ska inte ha det! De är snygga o jag slipper harva med såna där som man sätter utanpå vanliga glasögon. Sommaren är min stora bokläsarsäsong dessutom😎

🕶

Tror stenhårt på att det är positivt att lägga lite pengar på något som gör en glad. Nu kommer du att bli glad över att du dessutom kan se själv hur cool du ser ut i solglasögon 😎 .

20 veckor!
Det rullar på. Stress o den överväldigande känslan som kommer med den är en trigger. Har sagt ja till att ha yogautbildning i höst. Känner stress eftersom min kollega inte är så tydlig med vilka delar som är "mina" att ansvara för. Vi ska ses imorgon igen. Får jag bara klart för mig vad jag ska sätta mig in i etc så jag kan börja, kommer stressen att minska.
Medicinen jag ätit som blockerar receptorerna som ger " kicken" av alkohol är snart slut. Känns helt lugnt köra utan. I början var den en stor hjälp att hindra återfall, eftersom jag visste att den effekt jag ville ha skulle utebli. Nu är det helt andra mekanismer som avhåller mig från alkohol, jag behöver inget yttre skydd längre. Känns skönt!!
Sol här, så härligt!
🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

Åh, så du valde att hålla kursen. Jag tänker att du gör helt rätt om du kräver tydlighet kring vem som gör vad. Jag har verkligen blivit nästan extrem med att styra upp, men jag måste det för annars går jag och känner mig lätt ansvarig för allt, så se till att det blir ordning i planeringen. Då blir det nog också väldigt kul tänker jag. Det är oftast ovissheten som är stressande. När man kan jobba mot ett mål är det mer roligt. Att plötsligt stå med ansvar för något halvdåligt är ju inte kul och det kan du påverka genom att ni delar upp. Så stort Lycka Till! Tror inte heller du behöver medicinen längre. Skönt när man har valt och vet varför.

@Sattva Grattis till 20 nyktra veckor! 🥳🥳🥳🥳

Angående yogakursen så kan du se den som en utmaning. Att göra good enough och inte överprestera. Din kollega verkar ju inte tacka dig för att du överpresterar. Din kollega har huvudansvaret, du har en liten del av ansvaret. Jag ser en massa viktiga saker i detta som du behöver träna på. Du klarar det galant! Den ingången måste du ha - du kommer att klara det här galant, en liten bit i taget. Försök att tänka bort skogen och ta ett träd i taget.

Kram 🐘

Var hemma hos vänner i deras sommarställe igår. De berättade om grannarna som är ett par i 60 årsåldern m alkoholproblem. Allt som inte blir gjort, hur trädgården växer igen, båten förfaller, hunden får aldrig komma utanför tomten, frun går o ramlar etc etc. Sa till min man påvägen hem hur glad jag är att vi slutat dricka, att det där hade kunnat vara vi om några år...Han höll med. Känner mig säkrare o säkrare o tryggare på att han faktiskt också VILL leva nyktert (till 99% i hans fall då). Så skönt.

Anonym26613

Visst är det lite så, att beteendet som man tidigare hade tolererat är ganska "motbjudande" idag. Alltså jag är känt för att vara positiv och inkluderande, men jag kan plötsligt inte förstå hur folk kan vilja dricka så att de ramlar och talar högljutt! Så glad att jag (vi 💪💚🙏) inte är dem! Vill egentligen inte snacka goja om andra, men ush vad alkoholen gör folk korkade 🤕🙄

Om en vecka firar vi 150 dagar och 5 månader med en dags mellanrum 🥳🥳🥳 Lite 🐸!

@Miss Mary Poppins, @Sattva. Man får en helt annan syn på vilken skit alkoholen är när man har varit helt alkoholfri en längre period. Jag kikade nyss lite hos dem som forfarande är beroende av alkoholen. De sk måttlighetsdrickarna. Förutom att uppsatta gränser med antal glas mm sprängs hej vilt hos flera nu, så vill vissa fortfarande ” spåra ur” i bland med hjälp av alkoholen.😩 Låter helt fruktansvärt hemsk och tråkigt i mina öron, men så länge man tror att alkoholen tillför något gott, och hjärnan får tillskott av giftet då och då, så kan det nog blir så tyvärr.

Folk är ju olika, och man gör som man upplever är bäst för sig själv. jag är dock otroligt tacksam för att jag slipper ”spåra ur” med hjälp/pga av alkohol. Jag behöver inte förgifta min kropp med dyr alkohol för att ha hur kul som helst.😍

Kram

Sattva, har glömt att gratta! (Grötrim...)
Jag hejar stadigt på dig och tycker att du är så bra, och håller verkligen med om dina tankar kring vilka vi kunde bli om några år. Jag är ett tag från pensionen men jag har nog länge känt en lite molande oro kring hur det ska bli då.
Min man dricker ju mkt sparsamt från start (gillar nog honom extra mycket för det att han inte har det emotionella svarta hålet som jag kände att mitt drickande var nåt sorts tecken på...)
Men nu behöver jag inte oroa mig för det. Jag kanske bygger växthus eller yogar eller skriver en trädgårdsbok för äkta nybörjare istället. Eller något helt annat!
Nu fortsätter vi precis som vi gör. Kram!

Snart 5 mån nykter!
Har funderat lite över något jag läste härinne häromdagen. Jag får fortfarande sug ibland. Då vet jag att det handlar om något jag behöver ta hand om/ tillgodose inom mig. Trötthet, stress etc etc. Att faktiskt dricka kommer inte ske. Men hjärnan är fortfarande i de traktorspåren. Kanske är det så det kommer att vara, kanske det ebbar ut. Men jag tycker inte jag kommit mindre "långt" i mitt nykterhetsarbete för det. Blev lite ledsen o kände mig mindre värd när jag läste någon som fick kommentaren typ "att första tanken är att du vill ha choklad istället för alkohol-då har man kommit långt", eller något sånt. Kände ett hugg i magen när jag läste det. Men försöker tänka att jag jobbar framåt så gott jag kan. Jag accepterar den jag är o att min hjärna är som den är. Jag är nykter.

@Sattva 5 månader nykter! Fantastiskt bra jobbat! Du fick lite material där att jobba med 😉
Jag brukar tänka att när jag blir provocerad så har jag fått en gåva att arbeta med. Att jag reagerar betyder att jag har något, precis som du är inne på, att jobba framåt med. Vad andra tycker är helt ointressant när det gäller dina upplevelser och känslor. Du duger som du är, du har gjort och gör ett fantastiskt jobb. Heja dig!

@Sattva Det var nog jag som skrev det. Först nu, när jag har varit nykter i snart 16 månader, skriker min hjärna efter choklad när jag blir stressad. Innan var det vin som hjärnan skrek efter. Det tar tid. Huvudsaken är att man tar hand om det som skaver - för vin dricker vi inte! Lite choklad kan dock hjärnan få ibland.

Kram 🐘

@Sattva Jag tycker det går helt lysande för dig! Det tar tid som sagt, även om jag inte hade något uttalat ”sug” så satt ” något som saknas” i ganska länge. Först efter ett halvår släppte det ordentligt. Sedan kom fler positiva saker. Du är på helt rätt spår enligt mig.

Kram 🤗