Det är aldrig försent
Hej alla!
Nyinflyttad idag från "att förändra sitt drickande". Helnykter sedan 1 jan i år, och så kommer det förbli!
Har valt att behålla mitt trådnamn "Det är aldrig försent". Det står för att utveckling i och av livet aldrig tar slut, man blir aldrig "klar". Men det är aldrig försent att hitta nytt, både inom och utom sig!
Ser fram emot att lära känna er härinne, som dem ni är i denna del av forumet!
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
@Sattva ❤️
@Sattva ❤️
@Torn 😅💓
@Torn 😅💓
Man ska absolut vara stolt…
Man ska absolut vara stolt över sina prestationer. Byt ut alkohol mot annan drog. Personer som slutat ta heroin, människor som tagit sig ur en ätstörning, ja vad som helst, som gör våra liv till något bättre. Tro fasen att man ska vara stolt. Dom som inte riktigt klarar det, eller t.o.m dör av sitt missbruk/ störning, dom är det såklart synd om. Men alla som lyckas klara av att förändra sitt liv, ska vi lyckönska, och lära oss av. Annars vore vi kvar och stampade på ruta ett hela livet. Grattis till tid Sattva, du är en 🌟
Tack för alla svar. Jag…
Tack för alla svar. Jag håller med om att allas berättelser ska få finnas. Och visst kan det vara tufft om man kämpar och inte lyckas bli nykter, att se andra som lyckas. Men jag håller nog med er som framhäver att det handlar om vilka glasögon man har på sig. Att istället bli peppad.
Drar en parallell till yogavärlden, som ev inte är en parallell för nån annan än mig. Det finns alltid dem som klarar positioner man själv kämpar med. Där brukar jag verkligen ta till det där att lägga märke till varje liten ny skiftning i min kropp; "ja men nu känner jag mig liiite stadigare i denna positionen"! Jippie!! Eller "mina tankar springer faktiskt inte iväg på samma sätt längre, jag klarar att hålla fokus lite mer. Vad skönt med lugnet..." Ibland bara en subtil känsla av skiftning åt "rätt" håll (för mig), som inte syns för någon annan. Det är de där sakerna som håller min yogapassion levande. Det är levande, det rör sig. Hade jag bara blivit nedslagen av andras prestationer jag ser o hör hade jag ju inte fortsatt yoga. Yoga är en inre och yttre resa. Precis som nykterhetsarbetet.
@Sattva Tänker verkligen att…
@Sattva Tänker verkligen att du ska vara stolt över ditt nykterhetsarbete och det finns inget som är ointressant med det!
Ha det fint🤗
Skönt att läsa om din yoga …
Skönt att läsa om din yoga @sattva.
Jag blev sjuk denna vecka men ska ta ny fart nästa.
Samla ihop sig. Mig. Tack för att du påminner om det på ett klokt sätt som är väldigt värdefullt för mig. Du är betydelsefull. 🧘 = jag nästa vecka. (Riktiga yogisar gör nog inte såna emojisar.)
En viktig sak att komma ihåg- jag glömmer lätt- är att alkoholism är en förnekelse-sjukdom. Jag minns det själv.
Inte drack jag det där glaset medan xx borstade tänderna?
Inte drack jag ur ett helt glas vin som stod på diskbänken när jag gick upp på toa kl 07?
Allt jag inte gjorde. Men gjorde.
@Se klart skrev …” En viktig…
@Se klart skrev …” En viktig sak att komma ihåg- jag glömmer lätt- är att alkoholism är en förnekelse-sjukdom. Jag minns det själv.
Inte drack jag det där glaset medan xx borstade tänderna?
Inte drack jag ur ett helt glas vin som stod på diskbänken när jag gick upp på toa kl 07?
Allt jag inte gjorde. Men gjorde.”
Dessa ord är så betydelsefulla för mig…
Ok…det var så det var…för jag visste inte riktigt….🤗
Jag skrev det olyckligt…
Jag skrev det olyckligt valda ordet ”framgångssagor”, men det var faktiskt Se Klart som skrev att de var ointressanta…. Jag tror verkligen inte att någon av oss menar att de här berättelserna är ointressanta. Jag tycker att ni (vi) som stannar visar just det här att nykterhet är så mycket mer än att inte dricka.
Det jag menade med framgångssagor är att det inte är så många trådar just nu som visar och beskriver när det inte går helt rakt.
Du och jag började ju skriva här samtidigt för ganska många år sedan (2015). Sen återvände du flera år senare, satte ett datum och bara körde. ”Bara och bara”… för jag fattar att det inte är så och jag tycker att du ska vara stolt. Det är en jäkla resa och du har verkligen jobbat.
Jag själv var kvar här i forumet under de här åren, skrev då och då. Gjorde andra åtgärder som jag inte skrev om. Det ligger mycket bakom ”framgångssagorna”. Och mycket jobb sen också för att bibehålla. Det jag saknar lite i forumet nu är kanske berättelsens om kämpandet därför ville jag peppa AnnaBell och VaraFrisk att skriva i kampen. Det var inte min avsikt att ni som lyckas skulle känna er påhoppade och avfärdade som ”framgångssagor”. Du håller ju på nu med mycket av det jobb som jag tror att många av oss behöver göra, dvs att reflektera över livet, över val, över nu och då. När du började skriva var jag skeptisk den här gången. Du satte ett datum rätt långt fram i tiden. Jag tänkte att … du skulle flytta det framför dig. Men icke sa Nicke. Jag tycker att du är en riktigt fin förebild och jag tror att det är viktigt med er som skriver om nu och då. Att det nyktra livet ÄR livet.
Nä jag vill inte bli citerad…
Nä jag vill inte bli citerad och lösryckt.
Då måste jag snärja in mig med förklaringar kring vad jag givetvis MENAR och det orkar jag inte- men jag måste det ändå. Precis alla som känner mig VET exakt vad jag tänker och tycker. Att det nyktra livet inte ”engagerar” så mycket är snarare självklar tänker jag, Men jag är ju inne här vareviga dag och skriver om mitt nyktra liv. Och det är inte för att det är så tråkigt.
Vad jag vill opponera mig mot är diskussioner kring hur forumet var förr.
Det är rent omöjligt för oss /mig som är forumet nu- att förhålla oss till. Vad ska jag göra med den informationen? Känner mig ställd varje fåtal gånger detta kommer upp.Forumet är ett exakt avtryck av de som är här- just nu. Imorrn är det ett annat.
Det är forumets storhet- det förändras med sina människor.
Nu ber jag om ursäkt till @sattva för denna plats i din tråd.
Nu börjar dagen här med fart!
@Se klart Det gör inget alls…
@Se klart Det gör inget alls Se klart! Och mitt inlägg igår var ju inte avsikten att det skulle bli så stort. Jag ville bara markera att jag är stolt över min resa o tycker att man väl inte borde få nog av sådana berättelser på ett forum för människor som kommit hit för att-oftast- sluta dricka?! Själva ordet i sig hade jag inga problem med, men såklart är våra berättelser unga sagor.
Nog om det nu!
Jag som var här "förr" (2015) nåt år eller så, tänker aldrig i jämförelse mot då och nu. Jag var en annan då, människokonstellationen då var en annan. Jag minns att vi delade mycket av livets händelser, precis som nu. Jag minns inte ens varför jag hoppade av. Men jag minns att hösten 2020, när jag på allvar kände att livet kommer att fortsätta käpprätt åt fel håll om jag inte slutar dricka, fick jag en ingivelse att gå in igen. Något högre (som jag ser det) hade ett finger med i spelet, och såg till att just då hade någon från "förr" gjort ett enda, enstaka inlägg, där hon skrev om sitt nyktra liv. Vi kämpade ju ihop "förr". Det inlägget gjorde att jag kom tillbaka till forumet, och bestämde mig på riktigt. The rest is history🌸
Jag håller med dig om att det inte fyller någon funktion att jämföra med "förr", eftersom nu är nu. Och inte ens de/dem som jämför med "förr" är ju demsamma nu.
Oj, tiden går. Jobbet kallar.
Kram på dig❣
Har den senaste tiden känt…
Har den senaste tiden känt mig väldigt tillfreds med livet. Inget nytt har egentligen hänt. Att jag valde bort jobbet jag fick blev på något sätt startpunkten för den känslan jag har, tror jag. Jag är inte påväg nån annanstans. Jag trivs helt ok på jobbet.
Grundnöjdhet, som Andra Halvlek kallar det för. Jag gör det jag tycker om på fritiden, yoga o vara med familjen (som iof bara är jag, maken o hundarna; barnen ser jag lite snabbt då o då). Men även det lilla jag ser av barnen känns harmoniskt.
Har till o med haft lite extra energi senaste typ två veckorna. Inte varit dödstrött när det är läggdags, inte varit trött på jobbet. Trots samma mängd sömn o tidiga mornar i yogasalen. Njuter av livet❣
Vilken god start på dagen …
Vilken god start på dagen @sattva och på något vis känns det som om tiden- lite på egen hand ”rättat till” saker och ting
Att det inte är säkert det behövs dramatiska förändringar- en förändring kan vara att hitta/maxa det som är. Att tacka nej till ett jobb är, tänker jag, absolut en sån sak.
Skönt att läsa. (Jag skulle skriva under på allt ditt om det inte vore för min jäkla förkylning medelst halsont från helvetet.)
Påminner mig också om det som @torn ofta skriver om- att må bara BRA. Punkt.
Tänker att det nog är en av de saker som tar lite tid att hitta fram till. För mig handlar det också om självbild: Vem är jag - om jag inte är lite svår och smådeppig ibland?
Önskar dig en ljuvlig dag, @sattva. Kram 🤗
@Sattva vilken fin läsning!…
@Sattva vilken fin läsning! Att livet liksom är bra, att njuta av. Glad för dig, ha en riktigt fin dag💓
Ny vecka. Jobbar klämdagen…
Ny vecka. Jobbar klämdagen fredag, mrn varit ledig alla de där klämdagarna i flera år så det är helt ok att jobba.
Det känns att det börjar närma sig sommar, allt är verkligen grönt grönt grönt! Härligt!!
Den ökade energin finns kvar, men jag hushållar med den. Njuter av de extra marginalerna och att inte känna mig slutkörd. Kanske kroppen behövt all denna tids nykterhet att återhämta sig? 1 år 5 mån den 1/6🌸🌼🌟
Ja Sattva, det tar lite tid…
Ja Sattva, det tar lite tid för kroppen att återhämta sig från förgiftning. Precis som med andra gifter vi får i oss. Hade en släkting som målade på bilfabrik i några år. Hans lungor återhämtade sig aldrig. Förr var ju dessutom billacker extremt giftiga. Så kan man ju se på det mesta. Personer som slutar röka försent, kan ju ha fått bestående skador. Alkohol kan också ge permanenta sjukdomar. Vilken tur/ skicklighet, att vi har lyckats sluta med drickandet🌟. Grattis till tid💫🧘🏻♀️
@Sattva Det är helt klart…
@Sattva Det är helt klart så att det krävs lång helt nykter tid för att kroppen ska komma i balans. Inte minst hjärnan har ju blivit gravt misshandlad av alla års förgiftning. Men långsamt läker den, och ”vänjer” sig vid att inte behöver kämpa med allt som giftet förstörde. Bra sömn, energi och framförallt ett stort lugn infinner sig. Men som sagt, det är inget som sker i en handvändning. För egen del har jag ju bara mått bättre och bättre hela tiden. Och efter 1 år var jag egentligen hur nöjd som helst. Men det allt bättre måendet fortsätter ju bara har jag märkt. 😂
Ha det gött! 🤗
Wow, jag tycker det inte var…
Wow, jag tycker det inte var sååå länge sen du slutade- men kan inte heller minnas annat än att du; slutat 🥳
Jag tror så mycket på din hushållning av resurser och att inte köra in i kaklet varje gång tillfället ges.
Jag är inne i en fas just nu med jobbet, där så mycket har fallit på plats. Jag är nästan lite chockad över att - nä, så stressigt är det inte just nu. Och eftersom jag ska ta rätt tidig semester inser jag att ledigheten faktiskt är inom räckhåll.
Önskar dig en fin kväll! Kram 🌸
Livet fortsätter leverera!…
Livet fortsätter leverera! Absolut inget stort har hänt, det är vara en inre känsla av glädje, tillförsikt. Stabilitet. Och inget jag jobbar för att känna, det bara är där. Såhär lång tid av nykterhet, 17 mån, kan det alltså ta att hamna i lugnet, glädjen, stabiliteten.
Tror mycket i mitt fall också handlar om acceptans och tillit. Jag accepterade ganska tidigt att nykterheten inte gav mig den där piggheten/energin jag trodde jag skulle få (jag tänkte att jag troligtvis är utmattad o därför inte kan ha mer energi). Och så hade jag tillit till att nykterheten är den enda rätta vägen att gå. Dessa två parametrar har nu gett mig mer energi (jämfört med tidigare), och framför allt glädjen över livet! Bara att vara o känna detta inre glädjepirr är guld värt! Och det har varit så ett tag nu, det finns över tid. Pirret gör också att oro över saker inte får fäste. "Det tar jag när det kommer", det fungerar!
Läste nåt på facebook igår; "att oroa sig är att meditera över saker man inte vill ha". Exakt.
@Sattva Bra citat! Kan känna…
@Sattva Bra citat! Kan känna igen det där med acceptans och tillit. Det tror jag har hjälpt mig att vara nykter så länge denna gång och att aldrig mer dricka. Jag var väldigt trött länge både fysiskt och mentalt i början. Sov dåligt och lite huvudvärk. Tänkte att det kommer att gå över så småningom, jag är i alla nykter och det gick över. Sover emellanåt lite dåligt men har tillit till att det kommer att bli bättre. Har man höga förväntningar på att må som en prinsessa snabbt, blir man säkert besviken. Har man druckit och gått ner sig under en längre tid, tar det även sin tid att komma i balans igen.
Såg en intervju med en musiker som drogat och druckit alkohol länge och som nu varit ren och nykter flera år. Han sade att han lyckades pga han ville hålla på med musik, vilket han inte klarade av som påverkad, och att värdet att få hålla på med det var så mycket större än att vara påverkad, det var det som fick honom att kunna sluta dricka. Så var det för mig också, värdet av att vara nykter med allt dess innehåll var så mycket mer värt än att få ett rus och med allt vad det medför och innehåller.
Härligt att du har en inre glädjepirr och glädje över livet, vilket otroligt värde i ditt liv😁💕
@Sattva Det låter riktigt…
@Sattva Det låter riktigt härligt! 🤗
@Sattva där känner jag…
@Sattva där känner jag verkligen igen mig! Jag har inte varit pigg alls, eller mycket korta stunder. Har också haft det lite jobbigt med flytt mm under våren. Men jag har nött på iallafall, mycket tack vare forumet. Nu efter fem månader börjar jag känna mera stabilt välmående. O hoppas att träning ger ännu lite mer. Känns prima!
Härligt att titta in denna…
Härligt att titta in denna regniga lördag och livas upp av ditt inlägg @sattva. Minns detta när du påminner, att kämpa i början med energi och kraft. Sen kommer den, med tid och envishet. Ha en fin dag 🙏🏻 Kram 🥰
Måste bara skriva en liten…
Måste bara skriva en liten hyllning till den långa o stabila nykterheten. Blivit så tydligt med två konkreta exempel, att den inre stabiliteten är så enormt mycket stabilare.
Vi har gjort om vårt kök. Det har blivit en hel hel trassel på vägen. Igår när jag kom hem från jobbet var maken sur o butter över att kaklaren inte gjort klart. Jag försökte säga som jag såg det, att vi här o nu inte kan göra något åt det förrän på tisdag eftersom det ju är helg. Han kan bara inte släppa det. Gnäll, gnäll, gnäll...Jag ser verkligen inte problemet! Vi kan använda köket o vi KAN inte förvänta oss att de tar tag i det förrän på tisdag. Att röra upp himmel o jord o hävda mån sorts rätt att de ska komma o fixa NU är inte min stil alls. Acceptans o tillit. Det är ingen som har dött precis...
Annat exempel, har börjat övningsköra m min dotter. Jag är själv förvånad över mitt lugn o tålamod.
Ville bara notera, glädjas.
Faktiskt, alkohol är lika långt borta som om jag skulle ta mushrooms för att upptäcka hjärnans kapacitet (vi har haft gäster från Kanada, som experimenterar med detta tydligen. Never in my life....Verkligheten är fullt tillräckligt fantastisk prdcis som den är!!)
@Sattva Jag vet precis vad…
@Sattva Jag vet precis vad du menar, det där stabila lugnet är så oroligt skönt! 😍 För egen del är det något helt nytt, som jag aldrig har upplevt tidigare i livet. Det är en stor anledning till att jag aldrig vill dricka igen, för då kommer det lugnet försvinna. Jag ser det så tydligt på folk som dricker ”normalt” , tex min egen fru, och folk på jobbet. Dom jagar upp sig för småsaker, och blir irriterade och frustrerade helt i onödan. Där vill jag aldrig hamna igen!
Kram
Otroligt skönt ska det ju…
Otroligt skönt ska det ju naturligtvis stå.😂
Härligt att höra/ läsa bådas…
Härligt att höra/ läsa bådas era inlägg! Jag känner mig också stabil men måste jobba med min rätt så aktiva hjärna som ibland går i spinn. Där har träningen tidigare hjälpt mig mycket. Viktigt att komma igång, viktigt mål framåt! Kram 🌸
@Sattva Minns så tydligt,…
@Sattva Minns så tydligt, när jag startade min tråd och jag berättade om hur jag var spänd och lite orolig för något, att @Andrahalvlek tröstande sade till mig ”man blir mer chill som nykter”. Nu förstår jag vad hon menar för det stämmer verkligen, man blir mer chill som nykter😁
Firat min andra nyktra…
Firat min andra nyktra födelsedag. Alkohol har alltid varit obligatoriskt den dagen förr. Annars firade jag ju inte!
Men utan alkohol får ju andra saker sina rättvisa värden. Reflekterandet över att bli äldre tex, som även min 16- åring funderar över; "Mamma, om du hade kunnat säga till ditt yngre jag något, hade du då gjort något annorlunda?". Jag svarade att jag har gjort en del saker jag ångrar.
För visst hade jag gjort vissa saker annorlunda. Men jag är övertygad om att jag gjorde det bästa jag kunde då, med de resurser o vetskap jag hade då.
@Sattva Grattis till din…
@Sattva Grattis till din andra nyktra födelsedag!🥳. Är det 2 år idag? Ja, visst skulle man gjort annorlunda i sitt liv i många fall, men tänker som du att man gjorde det bästa man kunde då och det har ju lett en fram till de beslut man tar idag. Och beslutet att bli nykter för livet är ju verkligen inte ett beslut man någonsin kommer att ångra😁. Så då ska man nog inte ångra sina beslut man tagit i livet egentligen, livsresan har hittills lett till något gott och bra🌞🌺💕
@Sattva Grattis till din…
@Sattva Grattis till din andra nyktra födelsedag!! Var stolt över dig själv och man ska ju inte ångra sin historia utan göra precis som du förändra och påverka det man faktiskt kan påverka! Jag hoppas följa i dina spår🥰
@Sattva Jättestort grattis💐…
@Sattva Jättestort grattis💐 Så fint och så skönt💪🙂 Det är så värdefullt så man blir så rädd om dessa dagar och vill bara fortsätta samla dem eller hur?😃
Ha en toppenfin dag 🤗🌞
Grattis @Sattva ! Fyllde…
Grattis @Sattva ! Fyllde själv år igår! O nästan 6 månader.
@Sattva Grattis i efterskott…
@Sattva Grattis i efterskott! Det är en intressant tanke det där med om man hade gjort saker annorlunda om man kunde. Det hade man ju alldeles säkert, som du säger. Men samtidigt, anledningen till att vi hade gjort annorlunda och att vi vet bättre nu är ju för att vi gick igenom de sakerna och agerade som vi gjorde då. Om vi hade kunnat gå tillbaka i tiden och ändra på de sakerna så hade vi ju inte haft de lärdomarna idag som vi har för att vilja ha agerat annorlunda då.
Sen kan jag väl önska att det inte hade behövt ta mig så förbannat lång tid att förstå att jag klarar mig bättre utan alkohol :) Men men, det är ju också något som jag kan ångra förgäves, eller välja att vara tacksam för att jag till slut förstod och bara njuta av det jag har idag.
Grattis till tid🍃🌺🍃.. Något…
Grattis till tid🍃🌺🍃.. Något som är så bra med att leva nykter, är att vi får mer tid. Även att våra barn får bra förebilder🌟..Du har gjort en otrolig resa Sattva, och är en stark kvinna för många🌟🌟🌟
Grattis fina @sattva 🥰🌸🦄 Så…
Grattis fina @sattva 🥰🌸🦄
Så sant, vilken resa- du är en förebild för många, och för mig både trygg och inspirerande! Så glad att du finns här. Njut av söndag nu, och åt allt gott i ditt liv! 🎈😍
Tack för grattis! Känns som…
Tack för grattis! Känns som att jag har födelsedag med ett halvårs mellanrum numera; dels den dagen då jag blir ett år äldre (på pappret😇), dels min nyktra årsdag 1/1. Det blir alltså snart 1,5 år nykter🌼
Livet är verkligen som natt och dag nykter mot förr. Mår bra, på riktigt. Trivs med mig själv o med livet.
Blev påmind om mitt gamla jag när min mamma ringde o grattade. Hon frågade om jag hade sett ett visst inlägg från en av mina systrar. Jag kom då på att det var ju evigheter sedan jag såg något inlägg från henne. Och när vi hade lagt på kom jag på varför; jag hade avföljt/ dolt hennes inlägg. Jag minns att det var när jag fortfarande drack. Där o då kunde jag inte unna henne hennes liv som jag ansåg var så mycket "bättre" än mitt. Jag var så fylld av bitterhet o avund.
Allt sånt är borta nu. På riktigt. Jag är på riktigt lycklig i mitt egna liv❤🍃🌼
Glad midsommar Sattva! från…
Glad midsommar Sattva!
från din yra, snubblande medresenär - men jag hänger fortfarande med! 😅😉😉
💖
@Soffi Tack detsamma!❣ Vad…
@Soffi Tack detsamma!❣
Vad kul att höra ifrån dig! Jag har tänkt mycket på dig.
Hur blev det med jobbet? Hur är det med hästen, huset, särbon? Och hälsan, förstår att du fortfarande har din yrsel.
Här hos mig är allt som vanligt. Jag yogar o jobbar. Är med make o hundar på den tid som blir över😇. Tonåringarna kommer o går, de är mer eller mindre självgående.
Nykterheten är självklar. Helvit helnykterist, (om man får dricka alkoholfri öl då iof?). Trivs väldigt bra med livet. År två bara rullar på. Är inte så aktiv här på forumet, men är inne iaf varje dag. Det är bra att bli påmind om resans alla faser. Härinne finns allt representerat; från dem som är på Dag 1 i nykterheten (en del upprepade gånger om o om igen), till dem som börjar bli stabila runt 3 mån, till dem som har flera månader o en del flera år! Så finns det dem som inte vill bli nykterister utan har längre nyktra perioder istället, eller kanske medvetet dricker vid vissa bestämda tillfällen. Ja, här finns verkligen många olika varianter att förhålla sig till alkohol representerade!
Skriv gärna mer! Jag är ofta uppe tidigt på vardagarna o saknar dina små betraktelser av livet😍KRAM!!❣
Grattis❤️Fin förebild🙏🏼
Grattis❤️Fin förebild🙏🏼
Imorgon 1/7 blir det 1,5 år…
Imorgon 1/7 blir det 1,5 år nykter!! Inte en droppe alkohol och saknar det inte alls.
Är på ett längre yogaretreat i Spanien. Har det jättebra. Men slås av hur närvarande alkoholen är. Det är bara jag o läraren som inte dricker vin till maten. En del åker som par, där frun ät den med yogaintresset. Särskilt en av dessa män börjar redan på eftermiddagen med öl.
Jag blir inte det minsta sugen, och det känns skönt. Första kvällen inte heller illa berörd. Igår tredje kvällen o folk fortfarande väljer vin till maten, och även före maten, börjar jag känna mig lite illa berörd. På lördag är det vinprovning. Tur jag har eget rum. Jag är så ofantligt tacksam att jag vände mitt liv🙏❤
@Sattva Grattis till 1,5 år…
@Sattva Grattis till 1,5 år!🥳. Så fantastiskt! Låter härligt med yogaretreat. Ja, vinet flödar runt om oss men vi ska vara tacksamma för att vi inte är en del av det och njuter av att vara nyktra, för vi kunde inte hantera det.
Ha det så gott!🌸💕
GRATTIS!!🎆✨ 1,5 år är…
GRATTIS!!🎆✨
1,5 år är fantastiskt bra!
Ja, jag törs gratulera i förskott även om du är i Spanien i sällskap med vindrickare 😅.
Det är nästan ännu större, att vara nykter under de förutsättningarna, eller hur? Ååh vad jag önskar att jag kunde träffat dig för två år sedan och berättat det här. Jag hade velat se din min, tror den hade varit blandad typ: 😲😱🤩😍🤣 eller nåt.
Kram!💖
Satta, stort grattis till…
Satta, stort grattis till dig! Det känns både nyss och som att det gått en evighet. Att vara nykter klär sig ypperligt 😍
Fortsätt njuta av dina dagar i Spanien (jag hade ju nån ilske-kris över all denna alkohol när jag var på turist-ort i våras. )
Men låt det under inga omständigheter påverka dina dagar och din passion.
Kram kram fina vän ❤️🌸❤️🌸
@Se klart Tack! Nej, jag…
@Se klart Tack! Nej, jag låter inte vinets närvaro påverka mig. Jag är snarare lite förvånad över en del, som jag trodde tog bättre hand om sig. Vi är 16 deltagare o jag känner ca hälften sedan tidigare yogasammanhang. ALLA dricker vin! Jag är den enda, utom läraren, som dricker vatten. Inga stora mängder o alla är uppe o yogar varje morgon, men detta är ju yogisar. Eller?!
En stor del i den yogiska vägen är ju att uppleva världen som den är. Men jag inser att det kanske är så att denna yogiska väg även har blivit ett viktigt instrument för mig i min nyktra väg. Detta är min livslånga behandling. Och därför så viktig❤
Så härligt Sattva att vara…
Så härligt Sattva att vara en av de ” upplysta” även fast många tror att dom är det. Jag tyckte inte att friskvård och alkohol passade ihop när jag drack heller. Det ena förstör ju våra kroppar, även i mindre mängder. Jag var med och sprang tjejmilen för flera år sedan. Många inklusive mig själv, drack vin på hotellet. Helt förkastligt när man skulle deltaga i sportsammanhang. Ett Jättegrattis till dig, som nu mår bra och kan med hela din kropp och själ fullt ut njuta av livet, utan gifter som grumlar hjärnan. 🤗🤗💫
Sista morgonen på mitt…
Sista morgonen på mitt yogaretreat. I eftermiddag bär det iväg så smått hemåt.
Är väldigt nöjd med det mesta på resan. Det jag huvudsakligen kom för, yogan, har jag fått det jag önskade på det stora hela.
En sak jag inte gillat är att alkohol (lokala rödviner) har varit ett alldeles för centralt inslag. Inte för att någon har blivit berusad etc, men för att i min värld finns ingen plats för alkohol ihop med yoga. Studerar man yogatexter framgår det väldigt tydligt dessutom att man ska leva sunt och rent som en hjälp att stilla sinnet och bli klar/skarp. Det blir man ju knappast av rödvin😏.
Men jag fattar att alla inte är så inne i yogan som jag, eller är nykterister som jag. Jag fattar också att det handlar om att attrahera deltagare. Vinprovning var med i programmet. De flesta har dock druckit nåt glas vin varje kväll till maten.
För mig har detta klingat falskt.
Men det har också inneburit att jag har haft alkohol omkring mig dagligen. Inte känt nåt annat än typ neutralitet. Det har inte väckt något som helst sug eller tankar på alkohol, utom det jag skrev om ovan. Snarare är jag så himla glad o tacksam över mitt livsval. Det valet känns så rätt långt inne i märgen❤
Förstår verkligen din…
Förstår verkligen din reaktion @Sattva . Strongt att hålla det ifrån sig. Hoppas det är själva yogan du tar med dig hem nu.😊
@Sattva Jag kan förstå att…
@Sattva Jag kan förstå att det inte riktigt blev som du hade önskat eller föreställt dig med din retreat. Att verkligen få uppleva hela retreaten och omgivningen som sund och ren för att stilla sinnet, utan att alkohol finns med i sammanhanget. Även om du inte drack så var du tvungen att omge dig med de som gjorde det dagligen. Skulle vara bra om man kunde välja en retreat helt utan eller med alkohol😁. Bra att du ändå kunde känna tacksamhet över att du valt ett nyktert liv och jag är helt övertygad om att du får en helt annan upplevelse, ett klokt och skarpt stilla sinne som nykter, än de som drack alkohol. Tänk vad de går miste om, kanske utan att veta om det själva?
Välkommen hem och det låter…
Välkommen hem och det låter/verkar som om du ändå tagit till dig av det som är viktigt för dig och njutit av din ledighet och utveckling i yogan. (Som jag tyvärr är lite dåligt insatt i trots att jag har vänner som är mkt engagerade) Men jag förstår också att det stör med vinprovning på en yogaretreat- herregud hur svårt kan det vara. Tänker jag också ihop med mina högst vuxna barn som dricker öl så jag får sensoriska ryckningar av att höra en burk öppnas.
Hoppas du tankat upp så mycket som går att öht fylla kropp och sinne med.
Ha en vilsam hemkomst! Kram 😻
Hemma sedan en vecka, och…
Hemma sedan en vecka, och jobbar nu igen. Har semester igen om ett par veckor då jag o maken planerar vara ute med båten så mycket som möjligt. Annars lite dagsutflykter o sånt.
Hösten kommer innebära en del spännande förändringar där jag kommer behöva planera o prioritera ffa avseende fritiden. Det känns helt rätt i tiden. Jag känner mig stabil, närvarande, tillfreds, kapabel.
Jag har hittat en nivå på jobbet där jag känner att jag presterar bra utan att kränga mig ut o in. Jag trivs, lägger ingen energi på att önska att saker vore annorlunda än de är.
Allt har verkligen sin tid. Jag upplever att livet liksom bara vecklar ut sig så himla bra, som av sig själv. Vilket det ju inte gör såklart, det handlar om mina medvetna val. Men det finns inte den där komponenten av kämpande o stretande som jag annars varit så van vid. Livet är lätt! Och jag njuter. Jag är SÅ värd att få känna lätthet!
Jag kan helt ärligt säga att allt började med att jag blev nykter. Och det lossnade på riktigt efter kanske ett års nykterhet. Det är som om hjärnan blivit större, mer plastisk, mer kapabel.
Men visst, det kräver insats från min sida. Jag prioriterar mig själv. Jag ser till att gå o lägga mig i tid. Jag väljer bort saker som inte är bra för mig (både aktiviteter, människor, mat etc). Jag väljer till saker som är bra för mig (aktiviteter, männislor, mat etc).
Mitt liv är inte friktionsfritt. Jag har tonåringar påväg ut i vuxenlivet som testar gränser. Hemma kan det vara jobbigt ibland att balansera. Min make o jag träffades när barnen gick i lågstadiet. Men han o jag flyttade inte ihop förrän för tre år sedan. Han har svårt att acceptera/ hantera tonåringarnas olater. Jag tar det mer med jämnmod. De få grälen han o jag har handlar om att han tycker jag är slapp som mamma att jag inte gnatar på dem om disk etc. Mitt fokus ligger på relationen till dem. Jag jobbar just nu med mig själv att lägga tillbaka hans "gnäll" kring dem till honom. Gå direkt till dem o inte via mig. Tror det mönstret grundades i mitt drickande. Jag hade liksom inte koll på mig själv o mitt inre. Inget lod som höll mig stabil. Jag var bara mån om att han skulle trivas o att jag skulle göra rätt mot allt o alla. Men läget är annorlunda nu o han får ta sitt själv.
Ville bara dela detta för att synliggöra att det nyktra livet är så jäkla bra! Men om någon tror att man inte har saker som skaver och tror att vi helnyktra är vita änglar så stämmer inte det! Men allt är så otroligt mycket enklare att hantera. Det är ordning o reda i hjärnan liksom. Det är inte så trassligt däruppe längre. 😇
@Sattva Ja, håller med…
@Sattva Ja, håller med. Saker skaver även som nykter men skillnaden är att man kan hantera dem bättre och att det inte förvrängs, förstoras eller förminskas. Vad gäller tonåringar tror jag att tjat är lönlöst, man kan tjata ihjäl sig. Man kan få dem att göra vissa saker pga tryck utifrån, men det blir inget som fastnar eller som motiverar till att fortsätta. Kan se min dotter som var värsta slarvern, droppade saker och kläder överallt och gick i sin egna bubbla. Nu som vuxen är har hon koll på sina grejer, lagar mat, städar, jobbar och är motiverad till att ta hand om sig själv och sitt liv. Var nog lite orolig för hur det skulle gå för henne, men det går så bra. Klart man ska ställa lite krav och få hjälp med att hålla ordning hemma med tonåringar, men tjat tror jag inte på är verksamt. Bra diskussioner och göra dem delaktiga i beslut är mycket bättre. Bra att du lägger din makes gnäll tillbaka till honom, han får ta sitt eget ansvar kring det som irriterar honom. Jag är också omgift med bonusbarn och vet att jag kan irritera mig på hans barn på ett annat sätt än mina ibland. Jag har liksom mitt sätt som mina barn lärt sig och han har sitt sätt med sina barn. Vi pratar mycket om detta oss emellan och har lärt oss att acceptera lite olikheter och att respektera varandras sätt mot barnen. Nu känns det inte så viktigt längre med att hela tiden med påpeka saker, ser ju att det gått bra för mina barn som bor/bott hemifrån. Då sköter de sig när det gäller😁💕
@vår2022 Tack för värdefull…
@vår2022 Tack för värdefull input! Jag håller med, tjat funkar inte. Och jag känner också att man inte kan hugga på allt. Vi vuxna är ju knappast felfria heller😇. Det var längesen min make hade tonåring hemma (han är äldre än jag), och jag tror han förskönar minnet av hur de hanterade det då🤪.
På retreaten gjorde vi en fin ceremoni sista kvällen där alla skrev upp saker som vi lämnade kvar i bergen på varsin lapp (vi var ju i en helt magisk bergsby). Lappen brändes sedan upp. Jag skrev om detta. Och känner att det hjälper. Jag tror på ceremonier. Att skapa hjälp utifrån (som ju är ens egen kraft såklart, men vem vet?!). 🌸
Låter som en fin ceremoni …
Låter som en fin ceremoni @Sattva !
@Sattva Vilket klockrent…
@Sattva Vilket klockrent inlägg! 👍 Vad gäller tjat på tonåringar så är jag likadan som dig. Jag lägger ingen energi på att tjata och skälla på mina ungar. Gör dom något galet, så säger jag bara lugnt att det där var ju mindre bra, tänk på det nästa gång. 😀Det hjälper mer än att tjata på dem om en massa småsaker.
Kram
Ett väldigt viktigt inlägg …
Ett väldigt viktigt inlägg @sattva och viktigt! Känner igen mycket- och kanske det du beskriver som lättheten- så NY efter ÅR av kämp och stret. Och det måste ha med nykterheten + då möjligheten att kunna göra rätt val. Tänker jag.
Jag ser med tillförsikt på dina livsval- och har att lära- inte minst prion kring jobbet. Eller - förhållningssätt.
Har också haft mycket konflikter och gräl kring vad en ska förvänta sig av tonåringar (ja, det är ju ett gäng år sedan).
Min man var mer ”ingen idé att tjata”
Och jag var mer ”ide att tjata”. Men jag reagerade nog också som mamma/vuxen kvinna i familjen som kände att så mycket av det som inte gjordes- landade på mig.
Jag känner också att relationerna är viktigast men för mig blev det väldigt tufft för relationen med barn (och man) när jag upplevde att jag blev en städ-tjat-tant.
I efterhand tror jag att min man hade lite mer rätt- men varje familj är liksom unik med olika roller och förväntningar. För oss blev det ett väldigt lyft för relationen när vi inte hade så många barn hemma = mindre krav att hålla rent och ordning.
Jag har så svårt för en del av oredan som uppstår i tex tonåringars rum.,, lite hemlös-varning på klädhögar och gammal disk.
Oj- vilken utvikning ⤴️ , ämnet engagerar mig.
Med facit i hand har barnens olika personligheter präglar vuxenlivet mycket mer än tjat/inte tjat. Men alla kan städa, tvätta, laga mat, jobba, försörja sig, och ha relationer - många eller färre. Men de kan knyta an och stå ut med beroende som kommer av kärlek. Och där är det ju relationerna som vi byggt, som har betydelse.
Ser fram emot att höra mer om dina projekt i höst. Men först mer ledigt, låter som att det kommer bli toppen- vad annars 😅 Stor kram till dig, så modig och klok! 🥰
Jättefint och äkta inlägg…
Jättefint och äkta inlägg Sattva..🌟Den kursen du gick skulle jag också behöva gå😁..Det är nyttigt och väldigt bra att åka iväg på en kurs eller resa, som ger så mycket insikter. Att lämna hem, jobb, familj och bara få tänka på sig själv, är också viktigt för välmåendet. Ditt inlägg andas ny kraft, lugn och harmoni..Så härligt 🦩🦩🦩
@Sattva igenkänning i ditt…
@Sattva igenkänning i ditt inlägg.. Mötte en psykolog en gång som menade att en anledning till att tex din man (och min) reagerade starkt på hur dina (mina) tonåringar behandlades var att det kunde väcka avund. Till hur man själv önskade ha gjort, och hur man själv hade behövt bemötas för länge sen.. Tänker på det ibland när jag, och andra, reagerar lite ”på tvären”.
Din resa vill jag göra. Både retreat och med nykterhet. 🌱
Tack för era svar! Inom den…
Tack för era svar!
Inom den yogaform jag utövar säger man ibland på skämt att familjelivet är den mest utmanande delen av yogan, och ibland stämmer det verkligen🤣. Men också väldigt utvecklande om man försöker att ta sig an det som händer med lite nyfikenhetsperspektiv istället för överväldigande-nu -äts -jag -upp- av- allt-perspektiv.
Majken, vad spännande sätt att se på det! Så har jag aldrig tänkt, men jag gillar den infallsvinkeln. Det blir något förlåtande över det❣
@Sattva Hej, Sattva! Letade…
@Sattva Hej, Sattva! Letade motion, som jag skulle orka just nu, när jag är oerhört trött.
Vad skulle vara bättre än yoga, som balanserar lugnt och får en att bli medveten, var kroppen börjar och slutar. Lite gräser skadar inte i Universum, som är oändligt och utvidgar sig själv skapande nytt - som vi!
Mattan fram, händerna uppåt sträck och res dip på torna...
Grattis till 1,5 år som…
Grattis till 1,5 år som nykter 🥳🥳🥳 Själv firar jag 2,5 år som nykter den 9/8. Om jag har räknat rätt 🤣
Kram 🐘
En månad går fort😘 1 år 7…
En månad går fort😘
1 år 7 mån idag!🌷🌸
@Sattva Grattis 🥳🥳🥳 Heja oss…
@Sattva Grattis 🥳🥳🥳 Heja oss!
Kram 🐘
Kram till dig @sattva och…
Kram till dig @sattva och grattis! Vilken res. Glad att få hänga med 💞🎈
@Sattva Stort grattis till…
@Sattva Stort grattis till ännu en månad i frihet!😍
@Sattva Grattis till 1 år…
@Sattva Grattis till 1 år och 7 månader!🥳. Hur bra som helst ju🥰
Tack för grattis på…
Tack för grattis på månadsdagen!
Har haft det lite tyngre det senaste. Inte samma lätthet som jag skrev om för ett tag sedan. Men det är ok. Jag vet att det kommer bli bättre. Allt passerar.
Tonårsenergier (min dotter är 18 i år) kan vara väldigt starka. Hon kan ta musten ur mig på en minut. Snabba skiftningar i humör och attityd.
Också tätare tjafs med maken, om henne. Nu börjar jag förstå hur medberoende kan se ut; det är när man i tanke o handling hela tiden försöker ligga steget före, för att rätta till o fixa till. För att det inte ska finnas saker för honom att trigga på hos henne.
Pratade länge med en nära vän igår om detta, och hennes råd är ju det uppenbara. Vi måste sätta oss ner alla tre och prata...
Har idag också sagt hej då till min närmsta yogavän. Som också är min yogamentor och besitter så mycket klokskap och kunskap. Hon prövar vingarna på annat håll nu under 1-2 år. Jag ska göra mitt bästa för att förvalta och driva vidare det fina hon skapat. Men hon lämnar ett stort tomrum efter sig.
Detta är livet. Det är bra att få skriva ner det lite samlat och där det finns kvar. Livet kan vara både lätt och tungt på samma gång. I grunden har jag det så himla bra. Jag o mina nära är friska, jag har kärlek, vänner, en hobby/ passion, ett tryggt jobb där jag trivs.🙏🍃🌼
@Sattva Oj, mycket på en…
@Sattva Oj, mycket på en gång. Förstår att du känner dig lite känslomässigt dränerad. Tur att du har yogan som grundar dig i det jobbiga ❤️
Och att prata gör alltid underverk, många missförstånd kan rätas ut då. Tänk dock på att ni utgår från er själva. ”Jag känner/upplever…” Det är så lätt för mottagaren att känna sig angripen annars.
Kram 🐘
Du skrev en så viktig sak…
Du skrev en så viktig sak här Sattva:
”Nu börjar jag förstå hur medberoende kan se ut; det är när man i tanke o handling hela tiden försöker ligga steget före, för att rätta till o fixa till.”
Jag tänkte på det du skrev om hur du jobbar förebyggande för att dämpa och jag tror det är bra att se de där mönstren och identifiera vad som är ditt ansvar och vad som hör till andra. Jag har tillbringat rätt mycket tid med att ta ansvar för andras måendet och humör, men håller på att jobba mig bort från det. Så bra att du ser och sätter ord på det, för man glömmer bort sig själv när man håller på så och ibland har jag tänkt att jag ser behov som inte ens finns. Tonåringar har verkligen mycket energi ibland. Både till argumentering och till annat. Men som sagt det går över. Du kan ju be dem om hjälp :-). Det kanske inte ens är ett problem för dem.
Njuter av mina sista…
Njuter av mina sista semesterdagar, och det är BÅTväder!! Älskar våra båtdagar. Det är frihet för mig. Så länge vi hittar en plats i lä, och så tyst som möjligt. Barnfamiljer är röd flagg, då åker vi någon annanstans😇.
Varit en bra semester trots sammandrabbningar med dottern o allt tjafs etc. Vi satte oss ner alla i början på veckan o pratade konkret om hur vi ska ha det med hushållsgrejerna. Det blev bra.
Mentalt laddar jag för hösten, som innehåller massor av yogagrejer. Dels ska jag borra ner djupare för egen del med en längre fördjupning. Dels ska jag själv hålla flera olika workshops. Har lite stuckit huvudet i sanden hela sommaren gällande förberedelse o planering. Och det fortsätter jag med tre dagar till!! Det löser sig😇
@Sattva Bra att ni tog…
@Sattva Bra att ni tog snacket om hushållssysslor 🤗 Tyvärr är varken tonåringar eller män tankeläsare. Det vore SÅ praktiskt om de hade varit det, tycker jag.
Kram 🐘
@Sattva Båtsemester är så…
@Sattva Båtsemester är så härligt! Har seglat en hel del och jag kan sakna att glida fram i havet och hitta en riktigt fin och rogivande plats på land, där det inte finns stojande barnfamiljer😂. Vad bra att ni fått till ett samtal med er dotter, jag tror att om man samtalar och lyssnar på varandra om förväntningar och önskemål kan mycket lösas. Tycker det var en kämpig tid när min dotter var i den åldern, mycket samtal, men det blev allt bättre med tiden och idag när hon är 25+ har vi en riktigt fin och nära relation. Det händer mycket mognad tyckte jag, när hon flyttade hemifrån vid 20 och framåt. Njut av dina sista dagar och det andra kan du ta itu med sen🌞❤️
@Sattva Båtväder, underbart!…
@Sattva Båtväder, underbart! Skönt att ni fått till en plan därhemma, det underlättar. Fortsätt ha huvudet i sanden (vattnet) och njut!
Börjat jobba igen. Varit…
Börjat jobba igen. Varit lugna dagar hittills.
Förstår mig inte på min dotter riktigt. Hon var hemma ledig hela dagen igår. Vi övningskörde när jag kom hem från jobbet o det gick helt ok. Såvitt jag vet hade hon haft en bra dag. Hon ville äta senare, så jag o maken åt, tittade sedan på The Queens Gambit (vilken gripande o tragisk berättelse). Eftersom jag går upp tidigt, går jag o lägger mig tidigt. DÅ fick hon för sig att hon skulle ta fram symaskinen. Den är gammal o låter som ett tröskverk. Jag är känslig för ljud o sa att jag måste få sova, hon kan inte sy nu. Då öste hon en massa åsikter över mig, hur allt ska vara på mitt sätt o alla ska rätta sig efter det etc o drog några exempel. Jag gick inte in i det, men gav henne rätt i det hon sa, dvs att hennes exempel stämmer. Jag förstår inte riktigt vad detta plötsliga utfall kom ifrån? Ok att hon blev besviken, men att dra fram symaskinen då var helt enkelt inte läge. Hon hade dessutom haft hela dagen till det om hon hade velat. Något kan ha hänt under dagen som jag inte vet om. Eller så är det en utvecklingsprocess. Jag fattar ingenting!!
Men fick en insikt när jag läste ett inlägg härinne om att vårda sin nykterhet, se om sitt hus så att nykterheten aldrig hotas.
Till min personlighet vet jag oftast ganska intuitivt vad jag känner o tycker. Kan vara lite rigid kanske. Och detta har jag nog behövt förstärka i nykterheten.
JA, det behöver vara så tyst det går när jag ska sova, för att jag ska somna (har även öronproppar). Övriga familjen går sänka rösterna helt enkelt.
JA, jag går o lägger mig tidigt, typ 21-21.30, dvs före alla andra. För att jag går upp i ottan. För att det är viktigt för mig att grunda dagen med min yogapraktik. För att denna utgör en av hörnstenarna i mitt tunga lod, som håller mig stabil o på rätt väg/ nykter hur mycket det än blåser.
JA jag undviker att kränga mig ut o in för att tillmötesgå alla hennes önskemål om tjänster. Jag ställer upp jättemycket, men inte alltid. (Och jag gör jättemycket som hon inte ser eller vet för att underlätta för alla avseende husfriden).
JA jag har "min" plats i soffan. Ok den har jag inget fog för 😇.
Insikten är att jag har byggt upp mitt eget skyddsnät bestående av rutiner av olika slag. Och det fungerar bra för mig. Maken har inga problem med det.
Kanske jag skulle prata med henne om detta? I hennes ögon är jag ju bara oflexibel och egoistisk.
@Sattva Det låter som du…
@Sattva Det låter som du behöver sätta ner foten lite. Så länge som hon bor hemma så är det ditt ord som gäller i slutändan. Och din mans. Låt henne bli så sur som hon vill. Tonårshormonerna svallar.
Vår äldsta dotter gjorde aldrig tonårsrevolt hemma. Hon fick frågan av någon varför hon aldrig tjafsar och ställer till med scener hemma, vilket hon aldrig gjorde. Hon svarade: ”Det är slöseri med energi, det är ändå mammas eller pappas ord som gäller i slutändan”. Hon var för smart för att tjafsa helt enkelt, så vi slapp helt den jobbiga tonårsperioden.
Men vår äldsta dotter föddes typ vuxen och mogen, de flesta tonåringar har var jag förstått skitjobbiga bataljer med sina föräldrar. Det tillhör. De tränar sig och testar gränserna inför vuxenlivet.
Kram 🐘
Hej @sattva Jag har mer än…
Hej @sattva
Jag har mer än 50 tonår bakom mig- mina egna inräknade.
Jag har haft tonåringar som revolterat kraftigt - eller knappt alls. Men man kan bara börja med att konstatera att det är friskt och rätt- de flesta varianterna.
Evolutionen har sett till att vi ska krisa och kriga lite innan det är dags att separera- för det ska vi.
Det vittrar våra ungdomar och rädslan inför detta stora stora steg kan ta sig många uttryck.
Rädslan kan finnas hos oss med, och tar sig andra uttryck. Att hitta genom snårskogen med tonåringar är enligt min erfarenhet ingen övergripande och klar mall- utan något som behöver revideras och omprövas. Det betyder inte att man abdikerar från sin föräldraroll utan att man visar sina snart vuxna barn- att det är så här komplext att vara människa.
Med det sagt, såklart att unga ibland behöver ramar ungefär som treåringar behöver dem.
När jag läser det du skriver flyttar jag in i din dotters huvud och funderar på hur tankarna går där? Det är ju nästan parodiskt att dra fram symaskinen vid just denna tidpunkt- hon vet att du ska gå och lägga dig- så kanske finns det något där?
Att provocera fram just den situationen för att den är knepig för henne att greppa.
Antingen har hon för lite information- dvs det är en jättebra idé att prata med henne om just vikten av dina rutiner.
Eller så vill hon med emfas tala om hur knäppa dina rutiner är- och då finns det inget annat sätt än att hålla fast vid dem - de du bedömer som viktigast.
Men kanske inte alla?
Platsen i soffan- kan den gå att rucka på? 🐼 För hennes upplevelse av att komma henne till mötes?
Kan ni hitta tid innan du går och lägger dig för att avsluta dagen ihop? Te eller prata eller spela kort?
Jag menar alltså inte att du ska rucka på något för att hon får utbrott- utan för att det kanske, bakom utbrottet, kan finnas lite längtan efter mamma och tiden då man var så liten att inga stora föräldrar kunde tänka tanken att gå och lägga sig före mig?
Lite prov-tankar från lunchen.
Kram 💞
@Se klart Det är så ljuvligt…
@Se klart Det är så ljuvligt med detta forum, det finns alltid snälla människor som hjälper till och prov-tänker ❤️ Det är kärlek tycker jag, kärlek till våra medmänniskor. Vi delar med oss av våra erfarenheter.
@Sattva Jag har som sagt inga erfarenheter av just tonårstrots. Men lillasyster i familjen (med utvecklingsstörning) trotsar mest hela tiden, som en treåring. I 23 jävla år. Där gäller det att vara bestämd inifrån och ut när man säger ”nej”. Alltid vara konsekvent (inte säga nej, nej, nej och till slut ja av trötthet). En sådan svaghet kan hon utnyttja i en månad 🤣 Jag brukar oftast ge henne någon valmöjlighet inom de ramar som jag sätter: ”De här eller de här byxorna?”, ”Pasta eller potatis till middag?” Osv. Då upplever hon att hon bestämmer.
Jag tänker att det tänket nog går att applicera delvis på tonåringar också. Trotsålder och tonårstrots är utvecklingstider. De ska frigöra sig på ett eller annat sätt. Vidga sina vyer, ifrågasätta den mamma och pappa de alltid tidigare har tagit för given.
Gnäll generellt ska man alltid tolka som att personen egentligen vill påverka. Ge dem möjlighet att påverka, i den mån det går. Säg: ”Okej, vi ska si och så. Hur tycker du att vi ska göra? Vill du hjälpa till?” Att på det sättet bjuda in en gnällig person kan göra underverk, på en arbetsplats också faktiskt.
En annan sak som jag har lärt mig om barn är att de trotsar och lever jävelskap mest med dem de älskar mest, och där de vet att kärleken tillbaka är villkorslös. Det faktumet har tröstat mig många gånger under mina långdragna bataljer med lillasyster. De sista åtta åren innan hon flyttade hemifrån bodde hon varannan vecka hos mig och sin pappa, och då fick vi pusta en vecka i taget.
Kram 🐘
@Se klart @Andrahalvlek Tack…
@Se klart @Andrahalvlek
Tack för era svar! Ska klura lite. Känns som att jag fått hjälp i klurandet🙏
En sak vet jag dock, och det är att peka med hela handen inte fungerar. Den varianten kör hennes pappa med, och det fungerar helt enkelt inte. Hon vill bli bemött med respekt o det har jag all förståelse för. Att förminska någon, vilket jag tycker att ett auktoritärt beteende gör, leder enligt mig ingen vart.
Men jag ska klura lite som sagt var. Tror mycket händer inom henne just nu också. Ibland uttrycker hon så mogna tankar o insikter. Och ibland det motsatta.
Eftersom hon inte bor hos sin pappa alls sedan några månader, tror jag också att detta inverkar för oss båda. Det finns såklart en sorg hos henne att det är som det är. Och jag känner mig väldigt ensamstående i föräldraskapet. Även om det är lättare på många sätt, då jag inte behöver deala med pappan utifrån våra ganska olika värderingar. Såklart vill vi vår dotters bästa båda. Men vad det är o vägen dit, är vi inte alltid överens om🧐
Lite spretigt blev det. Många tankar idag. Så blir det en lugn dag på jobbet😘
@Sattva Ibland är det så…
@Sattva Ibland är det så enkelt att man bara behöver berätta VARFÖR man säger nej till vissa saker. Våra barn är inga tankeläsare.
Obs: Funkar på kollegor också! Förklara varför du tvingats ta beslut si eller så. De flesta fattar då, och rättar in sig i ledet.
Kram 🐘
PS. Man ska inte kuva deras…
PS. Man ska inte kuva deras viljestyrka, den kan de komma långt med i livet 🥰
Ska bara inflika med en…
Ska bara inflika med en egenskap jag har mött hos min tonårstjej den senaste tiden och det är att hon inte vill bli tillrättavisad eller ”göra fel”. Det här är toppen när man ska övningsköra 😂😂😂. Hon blir sur, arg och argumenterar. En aning tröttsamt. Skulle kunna tänka mig att hon också skulle kunna få för sig att ta fram en symaskin nattetid - tanklöst. Kanske argumenterandet handlar mycket också om att man vill försvara sig och göra rätt?
Sen måste jag bara kommentera att du verkade hantera situationen oerhört klokt som inte gick in i diskussionen där och då. Jag tänker att bråk där man drar upp andras egenskaper ska man undvika så mycket som möjligt med sina tonåringar. Tycker att du resonerar så klokt om hennes situation med pappan också. Det är svårt att vara en arg tonårstjej. Va? Ska man inte få ha sin plats i soffan? Men just den kanske är enkel att ändra, men dina rutiner för att du ska må bra, de tycker jag att du ska hålla hårt i och förklara. Det är livsvisdom som hon kommer att ha nytta av.
@Sisyfos Det där har jag…
@Sisyfos Det där har jag tänkt på när jag tog emot prao-elever från nian för några år sedan. De blev jättekränkta, arga och irriterade när jag gav dem kritik på deras arbete. Jag sa till dem att det här gör jag av välvilja, för att du ska kunna göra ännu bättre.
Efter två veckor ihop, då de fick daglig kritik i all välmening från min sida, så blev de mycket duktigare på att ta emot kritik. De mer bara ”bring inte on”. Jag tror helt enkelt att de var ovana vid att ta emot kritik. Och jag tänker att det är en jätteviktig egenskap i yrkeslivet, att ta emot kritik på ett bra sätt. Det är ju då man utvecklas. Så då måste de få ta emot kritik i en kärleksfull och välvillig omgivning, för att sedan kunna ta emot den på ett bra sätt på sina kommande arbetsplatser. Så tänker jag.
Kram 🐘
Tycker också du gör så rätt-…
Tycker också du gör så rätt- @sattva men det är liksom inbyggt att det inte alltid är smidigt 😎 Tror också som @sisyfos skriver att detta med att ”tappa ansiktet” är värre för en tonåring än alla fördomar om japans befolkning. Min man var jättebra på det- backa innan tonåringen blir inmålad i ett hörn. Peka med hela handen tror jag som du är icke verkningsfullt och rätt så konfliktdrivande i sig. Kram 🥰
Som ett exempel. Eftersom…
Som ett exempel. Eftersom jag är journalist så har jag alltid språkkritiserat min äldsta dotter. Från förskoleklass till högskolan. Hon ville alltid att jag skulle läsa hennes texter, och jag kritiserade massor. Hon tog det aldrig personligt och hennes språk utvecklades jättebra, så bra att hon alltid fick beröm för sina texter. Sen att jag knappt förstod innehållet i hennes högskolealster är en helt annan sak, men meningsbyggnad och kommatering blev hundra procent rätt i alla fall. Och de sista åren - från gymnasiet upp i högskolan, var det ytterst få saker jag ens hittade att kritisera.
Kram 🐘
Tack alla! Det är verkligen…
Tack alla! Det är verkligen hjälpsamt att få olika synvinklar. Det hjälper mig att förhålla mig på ett sätt som jag hoppas o tror funkar för mig o dottern🌸🙏😍
@Sattva Min dotter har…
@Sattva Min dotter har revolterat i både det ena och det andra. När jag sagt till henne har hon bara himlat med ögonen och suckat, som om jag sagt något totalt crazy och galet. Att jag fattar ju ingenting. Där och då, var det rätt slitigt och jag kände mig många gånger arg, frustrerad och irriterad. Idag är hon 25+ och då kan man mest skratta åt minnena. När jag gått och lagt mig var det som att hon, och min son (också då tonåring) plötsligt vaknade till och skulle slamra i köket och se på komiska tv-serier och skratta. Jag visste att det skulle hålla på till typ 23, sedan skulle det bli tystare igen. Bad dem otaliga gånger att sänka rösterna då jag försökte sova. De lovade, men glömde lika fort, som att de inte själva kunde avgöra om de var lågljudda eller högljudda. Det skrattade och hade roligt, det var så tråkigt att komma ut arg och säga till dem. Stämningen blev inte rolig. Min man somnade utan problem men jag var irriterad och kunde inte slappna av. Jag önskade att mitt sovrum skulle legat mil ifrån vardagsrummet. På senare tid, såg de tack och lov på film i sina datorer på sitt rum och jag slapp höra ljuden. Vad gäller tex att höra av sig om tid när man kommer hem eller svara i mobilen när jag ringer, har jag bråkat mycket om. Himlandet med ögonen och jag kan äta när jag kommer, men jag vet inte när jag kommer. Hela tiden ändrande av tider, då kompisgänget lever ad hock och ändar tider sinsemellan. En slags maktkamp oss emellan. Jag började fokusera på saker som jag verkligen vill ha kontroll på, tex att de hör av sig om när de kommer hem. Släppte att vi äter middag ihop, de fick äta när de kom hem. Började samtala om att de måste hjälpa mig förstå vad de tänker, för jag förstår det inte alltid. Att jag så gärna ville förstå och då måste de berätta. Det gav positivt utslag, de kände sig mer hörda och som att de också kunde få bestämma om sitt liv. Jag släppte mer på min kontroll och frågade inte alltid om allt. De kom då mer självmant och berättade om saker. Vi resonerade mer kring hur vi ville ha det ihop från deras perspektiv och från mitt perspektiv, en typ av förhandling. Mycket oro och händelser har flutit under broarna, men det har ändå gått bra och jag har en fin relation med både min dotter och min son idag. Jag tror att ett vinnande koncept är att prata med varandra, vara nyfiken på hur de tänker, förhandla och komma fram till en good enough lösning som funkar för båda❤️
@Sattva Jag har följt vad…
@Sattva Jag har följt vad som har skrivits här, och hoppas det löser sig.❤️ Men jag har inte så mycket att komma med. Detta eftersom jag inte upplever att jag har några problem med mina tonåringar. Min fru kan irritera sig grymt mycket på diverse saker, men jag ser inte problemen liksom. 🤔 Jag tror att det beror på att jag är så tacksam för att jag lever, och att jag har mina barn i behåll. Då gör det inget om dom är lite högljudda, eller ställer in middagen med kort varsel. Det är lugnt liksom. Jag eller dom dör inte av det om man säger så.😅 Eller så har jag turen att ha ovanligt skötsamma barn. 🤔 Men om det händer riktigt allvarliga saker, då agerar jag direkt. Men alltid lugnt och sansat, jag kan inte stressa upp mig, inte sedan jag blev nykter. Konstigt, men så har det blivit. 🤔
Kram 🤗
@vår2022 @Torn Tack för era…
@vår2022 @Torn Tack för era svar!
Det har varit lugnt nu sedan jag skrev mitt inlägg, men som sagt, det kan svänga fort!!🤪
🌸🌸🌸
Yogahösten har startat,…
Yogahösten har startat, varit på första workshopen för i höst. Den har varit på pendelavstånd, så jag har ändå träffat familjen.
Funderade idsg varför just yogan blivit min stora passion och det jag lägger nästan all ledig tid på. Dels är det den fysiska utmaningen. Känslan när kroppens kapacitet utmanas och kropp o sinne liksom smälter samman i djup koncentration och kraft.
Dels är det den rogivande delen; andningstekniker av olika slag (som inte är meditation, men som fungerar som det för mig). Och dels är det yogafilosofin, som ger en möjlighet att vända o vrida på livets olika utmaningar och aspekter. På en workshop maximeras allt detta. Jag har också haft förmånen att gå på workshops med fantastiska lärare, mycket hänger ju på att man liksom klickar med dem.
Just vikten av "klicket" blev så tydligt på en workshop jag var på i våras. Jag hade sett fram emot den länge, den hade blivit inställd två ggr pga pandemin. Jag hade aldrig gått för den läraren tidigare, men hört så mycket gott. Förväntningarna var skyhöga. "Klicket" infann sig dock inte. Jag kände inte den "magin" alla pratat om. Men så är det ju med människor. Det stämmer inte alltid. Där och då var vi på olika platser i våra energier. Och det är helt ok.
Men den här helgen var helt magisk!!!
@Sattva blir som alltid…
@Sattva blir som alltid inspirerad av dina inlägg. Känner också igen det där med klicket. För mig var det lite tvärtom förra veckan. Tog en klass för en känd profil. Hade noll, eller minus, förväntan på klick. Fått för mig att hen inte passade mig😇 Men det blev ett stort klick.
@Sattva Härligt med en helt…
@Sattva Härligt med en helt magiskt helg! 😍 Du brinner verkligen för Yoga! Det är likadant med mitt stor fiskeintresse. Det ger mig så otroligt mycket välbefinnande, men det kan vara svårt för andra att förstå hur mycket det betyder för mig. 😅 Varför det har blivit så har jag inte funderat så mycket på. 🤔 Det bara är så.😂
Kram
@Sattva Låter verkligen…
@Sattva Låter verkligen underbart att du har yogan i ditt liv och som ger så mycket på många olika plan, eller kanske egentligen hela dig. För mig har framförallt löpning blivit en mental och fysiskt härlig upplevelse. Ser fram emot att ta en tur, även om det tar emot ibland, för jag vet vilka effekter det ger mig. Likaså långa promenader i skogen och i fjällen. Det ger en sådan sinnesro💕
Inspirerande att läsa ditt…
Inspirerande att läsa ditt inlägg@Sattva. Och allt vad yogan ger dig. Jag upplever själv hur viktigt det är att få med mig kroppen ( och inte bara knoppen) denna gång. För mig är det bad och promenader - som gäller - och i veckan börjar jag i en grupp som tränar utomhus.
🌾
Något annat som slog mig i…
Något annat som slog mig i en av yogadiskussionerna från helgen var valet sv livsstil. I relation till yogafilosofin pratade läraren om att med en regelbunden yogapraktik händer det transformatuon både kroppsligt o själsligt. Att det blir det en livsstil och inget som man behöver "bestämma sig för" om man ska yoga eller inte. Man står på yogamattan x antal dagar i veckan för att man vill, för att man mår bra av det.
Just där o då tänkte jag inte på det, men efteråt, att det är som med nykterhetsarbetet. Jag tänker inte längre på att jag är nykter. Det är ju bara en del av den jag är. Det är inte ett beslut jag tar varje dag, det är bara den jag är. Yogan hade inte haft möjlighet att få blomstra i mig om jag inte hade blivit nykter. Och nykterheten stödjs av yogan.
@Sattva Det är så himla fint…
@Sattva Det är så himla fint att du på riktigt hittat hem i yogan. Du är en yogi fullt ut nu, när alkoholen är historia i ditt liv. Minns hur frustrerad du var över att drickandet inte alls gick i samklang med ditt yogande, den diskrepansen upplevde du jättejobbig. Den inre konflikten slipper du nu, och det måste verkligen vara så befriande. Nu kan du lägga all den energin på yogan istället, och jag är så glad för din skull ❤️
Kram 🐘
Sattva 🥰 Du är så himla…
Sattva 🥰 Du är så himla stringent och tydlig i allt du gör- och det går ju att förstå hur allt hänger ihop, yogan, nykterheten- att det lite grann är två mynt av samma miljon-peng. Du är ett föredöme även om jag kan tänka mig att du inte gör anspråk på det, men det är alltid lugnt, tryggt och hoppfullt att läsa dina inlägg. Tack! 🙏🏻🌻⭐️💞
@Se klart @Andrahalvlek …
@Se klart @Andrahalvlek @Kaveldun @vår2022 @Torn @majken_r
Ja yogan betyder verkligen jättemycket för mig🌸
Just det där med stringens är också viktigt för mig. Jag mår bra när saker inte spretar för mycket. Och jobbar åt det hållet mer eller mindre omedvetet. Som yogalärare har jag sedan ett par år släppt en typ av yoga jag undervisade i, men egentligen inte brann för. På jobbet lämnar jag en uppgift/ uppdtag, men tar istället en annan som just har större stringens med övriga arbetsuppgifter. Det ger mig lugn o tillfredsställelse att liksom samla ihop mig.
Jag tror att det betyder…
Jag tror att det betyder mycket att ha hittat ett intresse som man verkligen kan vila i, som skapar harmoni. Du har verkligen tur som landat i yogan - eller tur och tur… Jag tror verkligen att yoga är perfekt för kropp och själ, men att det också kräver en förmåga att gå ”all-in” för att få verklig effekt av den. Och som du skriver funkar det nog väldigt dåligt med alkohol.
Håller med om att det är så rogivande att läsa dina inlägg och så roligt att läsa om hur både jobb och yoga faller på plats.
Ha en fin vecka!
Vilket härligt väder…
Vilket härligt väder fortfarande! Jag som cyklar till jobbet följer vädret. Tacksam så länge det är ljust, inte så kallt, inget regn o ingen motvind. Länge nu har det varit bara plus på alla de punkterna.
Många trådar att hålla ihop just nu. Det är ganska lugnt på jobbet så det finns utrymme till det, skönt.
Alkohol är verkligen ute ur mitt liv. Fattar på riktigt inte hur det ens har funnits där.
@Sattva Det är härligt att…
@Sattva Det är härligt att kunna cykla så länge det går, ett friskt uppvaknande till en ny dag. Saknar att kunna cykla till jobbet, nu pendlar jag. Det är rätt tärande nu pga av att tågen ofta är inställda och ibland även bussen, så att kunna cykla till jobbet är guld värt! Hösten är en vacker årstid, ett slags lugn som sänker sig. Jag tänker ofta också på hur skönt det är att ha alkoholen ur sitt liv, det gjorde allt mörkare och jag kunde inte njuta av varken årstiderna eller livet i stort. Ha en fin onsdag!🍁💕
@Sattva Verkligen gött väder…
@Sattva Verkligen gött väder det har varit här på Västkusten länge nu! 😍 Lite trist för fiskarna bara, som ju behöver ha en bra vattentillgång. Ån som ligger i närheten av mitt hem är det extremt dåligt med vatten i. Men det kommer väl regn senare i höst skulle jag tro.😅
Kram