Hej alla!
Nyinflyttad idag från "att förändra sitt drickande". Helnykter sedan 1 jan i år, och så kommer det förbli!
Har valt att behålla mitt trådnamn "Det är aldrig försent". Det står för att utveckling i och av livet aldrig tar slut, man blir aldrig "klar". Men det är aldrig försent att hitta nytt, både inom och utom sig!
Ser fram emot att lära känna er härinne, som dem ni är i denna del av forumet!

Vad fint med 4 månader. Grattis till det🤗🌹
Jodå alkoholrelaterade obalanser kan finnas kvar länge. För mig var det så och jag vet inte var jag befinner mig i det nu. PAA heter det. Men det går inte att beskriva fördelarna av att vara nykter!! Har tänkt att bättre än så här kan det inte bli. Och sedan igen: jodå, det blev det!🙂kram

Jäklar, sov till 11 idag! Jag ÄR nog väldigt trött helt enkelt! Bara att ta hand om, inte ignorera men inte heller överanalysera.
4 mån!! Så skönt. Jag har faktiskt lagt märke till en längtan efter vin de senaste dagarna. Men ni kan vara lugna som läser, jag kommer INTE agera på det. Jag vet ju att alkohol inte fungerar för mig. Jag är en beroendepersonlighet i läkning och detta är bara min kropp o knopp som signalerar att jag behöver....vila? Uppskattning på jobbet? Bekräftelse?
Vill inte vara rädd för känslan av längtan efter vin. Man får känna den. Den står för något!
Jag känner verkligen att det bara är fördelar att vara nykter! Det var valborg igår. Ungdomarna hos oss denna veckan. Yngste sonen hemma, dottern hos vänner (hennes "cluster", ok ur coronaläget för oss). Iaf, hennes pappa skickar sms vid 23 o undrar var dottern är eftersom det är stökigt i området. Jag kan svara klockrent tillbaka. Förr var jag nojjig att inte svara vettigt. Plus att det känns oerhört tryggt att veta att OM något hade hänt, hade jag kunnat rycka ut mitt i natten. Nu kunde jag ist ha en nykter sms-kontakt m dottern då o då.
Jag ser på min mentala svacka som att "det som går ner måste gå upp igen". Att det är övergående. Det kommer bli bättre!

@Miss Mary Poppins Tack detsamma Mary P! Tänk, för 4 mån sedan kände vi inte ens varandra, nu har du ett utseende för mig! Du är mörkhårig, lite österländskt utseende/ vacker, normallång o normalviktig. Snabb i tanke o rörelser, livlig. Nära till skratt, påhittig. Ha ha, som taget ur en kontaktannons! Men så ser jag på dig😍😂🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

@Soffi Huvudvärken satt i hela dagen...vilken pissdag jag hade på olika sätt. Men såna dagar måste ju få finnas också!
Har börjat lyssna på en yogapodd som tar upp mycket av det existentiella fast ur ett yogaperspektiv. Poddarna är lite gamla, från typ 2017 o framåt, men frågorna är ju eviga så det gör inget. Ja att bara vara. Tillåta sig känna inåt, sina behov. Viktigt!!
Och svårt i vardagen. Jag viker mig oftast o tummar på mina behov för att tillgodose andras. För husfridens skull. Eller snarare, för jobbfridens skull. Hemma är jag bättre på att stå upp för mina behov. Tror det har att göra med att jag vill bli sedd som en flexibel o snäll person på jobbet. Det finns ju tom med i lönekriterierna....fy sjutton eg. Lönekriterier utformade för att få medgörliga medarbetare som alltid ställer upp....
Men du Soffi, fina du, nu njuter vi av helg o ledighet!!!! 😍🧡🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

@Torn Tack! Det är så givande att ni "gamlingar" vill följa oss nya!😍
Hur var fisketuren?
Ps. Ja, Avenyn på valborg på 80-talet när jag var tonåring var ganska stökig....

Varit en skön helg.
Dras fortfarande med trötthet, lite håglöshet. Tänker att alkoholen fyllt den känslan effektivt; det har alltid funnits något att se fram emot. En måndag o lång vecka framför sig har då onsdagen varit nästa anhalt "onsdagsvin". Och sedan fredag o helgen. Ja, det har varit mycket av transportsträcka, även om jag fyllt sträckan med bra o kul saker på fritiden. Men alkoholen har liksom hägrat hela tiden. Vad ska hägra nu? Godis fyller inte funktionen, är ingen godisfantast i grunden. Mer ledig tid hade funkat. Se fram emot en sovmorgon mitt i veckan, eller iaf komma ur ekorrhjulet av jobb, stress/ prestation, tider att passa etc. Ja mer att bara vara. Tror inte jag egentligen behöver mer än så att se fram emot. Det är ekonomin som är hindret. Ska räkna på det!

En bidragande orsak till lite håglöshet tror jag är att det är lite stiltje på utvecklingsfronten på jobbet. Jag har valt det så. Har pluggat vid sidan av jobbet flera poängkurser för jobbets räkning. Visar just inget i lönekuvertet eller i det dagliga jobbet. Tog ett beslut efter sista kursens slut för ett år sedan att inte plugga mer. Men inser att jag hållit på med mer eller mindre "karriärklättring" i flera år. Utan resultat kan tilläggas. Har typ exakt samma arbetsuppgifter som mina kollegor o får på öret samma lönepåslag...
Men på något sätt har det varit viktigt för mig att plugga, förkovra mig. Öka kunskaperna. Men tänker inte sitta fler kvällar o helger utan att få något igen.
Men det där fyllde också ett hål på något sätt. Jag var påväg någonstans i jobbet. Nu bara jobbar jag.
Tankar, tankar....massor av tankar...

@Sattva Jag gillar också att lära mig nya saker. Vill alltid ha någon föreläsning eller endagskurs inplanerad - det ger mig energi.

Om du är likadan kanske du kan förkovra dig på områden som gynnar ditt mående? Det finns en massa intressanta föreläsningar. Elaine Eksvärd och Snacka snyggt kan jag rekommendera. Anders Hansen och Olof Röhlander likaså. Kan du hitta någon jobbvinkel på det så kanske även jobbet betalar.

Någon ny hobby kanske? Själv tänker jag lära mig spela ukulele via youtube när jag får lite mer tid över. Ser fram emot att min kör drar igång post-corona också.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Bra ide det där om föreläsningar!! Och att välja sånt som gynnar måendet, rikta in sig mot det.
Yogan är ju min stora hobby o den rymmer jättemånga delar, så ytterligare en hobby tror jag inte får plats. Det vore kanske skapande av något slag isf. Sykurs? Stickkurs?

Ha ha, vad kul med ukulele! Min dotter försökte lära sig det för nåt år sedan. Uthålligheten var dock ej tillräcklig just då🙃

Så har vi båten o det ser jag fram emot. Älskar havet. Bättre tider kommer! 🌞🌞🌞🌞🌞

@Sattva Sticka gör jag framför tv:n. Just nu gör jag en poncho med polokrage 😍 Sticka är svinbra återhämtning för hjärnan. Just att pilla med händerna samtidigt som man skapar något fint är extra bra tydligen. Brodera kan man göra också, men det kräver mer hjärnceller eftersom det kräver planering. Just sticka kan jag göra nästan automatiskt, fingrarna går av sig själv. Meditativt.

Jag lärde mig sticka efter min första sjukskrivning i utmattningsdepression våren 2007. Det är inte så noga vad jag stickar, det är vägen dit som är målet. Många mössor, vantar, sockor har det blivit. Nu satsar jag på poncho. Tar en evighet och det är bra träning för tålamodet. Bra presenter också, alla behöver en poncho ibland 😍

Kram 🐘

Anonym26613

Oh så retligt! Att ha samlat på sig erfarenhet och utbildning men ändå stå stilla. Undrar om sådant händer på mansdominerade yrken. 🤭

När jag hade en sådan frustrationsperiod så öppnade jag eget bolag. Om jag idag vill jobba extra, så tar jag betalt via bolaget. Och sedan använder jag pengarna för att utbilda mig och köper böcker. Det känns mer rättvist när jag samtidigt ökar omsättningen på det egna bolaget. Och därifrån betalar jag extra pension.
Vet inte om det är något för dig, eller kanske har du det redan så? 🧚💚❤

@Miss Mary Poppins Andra har försökt, men det är svårt att sälja sin kompetens i mitt yrke. Finns ingen tradition på det. Och jag är inte beredd att lägga ner så mkt energi som det skulle behövas. Satsar hellre på yogan. När coronan släpper öppnas nog lite möjligheter!
@Andrahalvlek Duktigt kunna sticka o hänga med på tv samtidigt! Har provat🙄. Men sticka är kul, även om jag inte är så avancerad...

Igår kom maken hem efter några dagar på jobb borta. Han hade druckit vin på tåget. Var lite babblig. Blank i ögonen. Luktade!!! Men jag reagerade faktiskt inte så starkt. Det är ok. Han dricker ju inte härhemma längre o det är det viktigaste. Han är iväg nån gång i månaden så det är ok. Han har aldrig avlagt ett nykterhetslöfte.

@Sattva Det blev inget mys med gubben då 😉 Jag bor ju själv, men jag kan tänka mig att alkoholindränkt andesdräkt är rätt så avtändande faktiskt. Åtminstone om man själv har blivit nykter. Ungefär som att jag som ex-rökare tycker att det luktar apäckligt när folk har varit ute och rökt. Urk 🤮

Kram 🐘

@Sattva skrev:"En bidragande orsak till lite håglöshet tror jag är att det är lite stiltje på utvecklingsfronten på jobbet. "
Jag har insett länge att jag är en sån som behöver utmaningar på jobbet, annars får man som AndraHalvlek skriver fixa de där utmaningarna privat genom att lära sig nåt nytt. Tänker att det har varit lite lite av den varan ett tag på mitt jobb. Har även varit rätt tydlig med min chef att jag behöver annat också. Så jag har fått en rejäl utmaning. Men det är en balansgång, att det blir lagom. Lagom med utmaningar och lagom med fritid. Där har du kanske en väldig tur Sattva som har fastnat för yoga... det måste vara svårt att utöva i
”stressmode”.
Pratar ni om det du och din gubbe? Kan tänka mig att han är fast i vanan och tänkandet lite där... jobbig vecka, borta avkoppling, vin. Som ett avslut. Men det behöver ju inte vara negativt för honom om han inte fortsätter hemma sen.
Skönt att du inte blev avundsjuk på honom. Det är nog slut med det där nu för dig.

Ha ha, nej det blev inget mys igår😂
Maken slutade ju dricka (eller kraftigt minska är ju det han gjort, ej slutat uppenbarligen) för min skull så vi pratar inte så mycket om det. Men han tycker att det är skönt att vara mestadels nykter, så dricker han när han är borta är det ok. Nej gud nej, avundsjuk eller triggad att dricka blev jag verkligen inte. Det är faktiskt rätt ocharmigt med någon som upprepar sig etc. Det behövs inte stora mängder för att det ska märkas (om det nu stämmer att han köpte 1st liten flaska på tåget, vad är det, 2 glas?). Lukten hemsk!! Tänkte faktiskt på det härom dagen, att om jag skulle dricka vin kanske jag skulle bli grymt besviken. Att det inte ger det det har gett tidigare. På grund av ett nytt mindset. Att bli avtrubbad, trött o slö kanske inte är svaret längre. Jag söker ju djupare svar och lösningar på inre grejer nu. Tror på riktigt att alkohol har spelat ut sin roll hos mig. Var nog lite bra att maken kom hem påverkad igår. Ser att det inte är något för mig! Men utan att gå igång på det, bli avvisande eller arg. Som sagt, så länge det inte är ofta han dricker så funkar det....

@Sattva skrev:"Tror på riktigt att alkohol har spelat ut sin roll hos mig" Mellan månad 3 och månad 6 kom många stora och förlösande insikter och upptäcker för mig. Jag tror minsann det ser likadant ut för dig Sattva. 🤗

Kram