majken_r

548 dagar har jag varit med här. Druckit 125 av dem. I början prövade jag måttligt i 30 dagar, sen tre månader. Sen skedde något i mig, ett slags fokusskifte. Från kamp om att kunna dricka lagom till lust att vara fri. Inte enkelt men det blev annorlunda och riktningen blev tydlig. Jag vill vara en som inte dricker. Utöver två glas har jag inte druckit på ett halvår. Ibland fladdrar det förbi ett sug, men jag kan titta på det och hitta till att det där glaset är inte för mig. Lika lite som mycket annat som fladdrar förbi, som nya rosa jeans och annat jag ibland ”måste” ha. Är väldigt tacksam för att jag är där jag är idag. Vi har alla olika skäl till att vi är här, olika förutsättningar omkring oss. Jag drack mig till ett beroende, min hjärna gillade verkligen alkohol och jag förstod för sent vad som hände. Vi har olika vägar ut ur beroendet. Jag är fortfarande överraskad att forumet gjorde all skillnad. Hade aldrig kunnat tro det.
Vaknade idag och behövde sätta detta på pränt för mig att minnas och reflektera kring. Vilken förändring. Tycker mycket om att vara en som dricker! Nu blir det kaffe och lite mjuk yoga. En semla ska jag nog lyckas få i mig under dagen också☕️ Önskar alla en så fin lördag som möjligt 🌤️

@majken_r visst har du passerat 6 månader nu? Då gissar jag att du alldeles snart kommer att slippa precis alla tankar på alkohol och det är så himla skönt när man kommer dit! Kan bara skriva under på allt du säger i ditt inlägg.

Kram!

@majken_r Du är verkligen dubbelt stark! Att du håller dig från alkohol i din tuffa verklighet med din sjuka dotter. Det skulle vara så lätt att ta några glas och bara få domna bort, men du vill inte domna bort. Du tar dig an den oerhörda utmaningen på det allra bästa sättet. Att vara nykter och möta livet exakt på det sätt som det kommer emot dig och du hanterar det med andra verktyg än alkohol. Fantastiskt! Du tar verkligen ansvar för ditt liv och därmed även din familj. Du försöker göra det bästa av situationen varje dag. Du ska vara stolt över dig själv och över den krigare du är och som aldrig ger upp. Massor av kramar från mig och jag har en stor beundran över ditt mod❤️❤️❤️

@majken_r ”Lust att vara fri.” Så fint ❤️ Grattis till sex nyktra månader! 🥳🥳🥳 Det blir bara lättare och lättare. Livet går upp och ner, men vi har bättre förutsättningar att hänga med i livets berg- och dalbana - nyktra och lite mer förnuftiga.

Kram 🐘

majken_r

@Charlie70 Precis, 6 mån minus två glas som i någon slags chock intogs utan att riktigt fatta vad jag drack.. Men det är skönt att märka hur livet utan liksom blir mer och mer självklart. Kram till dig!

majken_r

@vår2022 tack för dina ord, jag lägger in som i hjärtat❤️ Jag vill inte mista en sekund av livet nu till att få ångestbakfylla. Det är helt uteslutet, och jag är tacksam att jag känner så. Skickar varmaste kramen till dig❤️

@majken_r Är det 6 månader för dig nu? STARKT! 💪🙏🎉 Så sjukt stort grattis! Om ngn vecka är jag där jag med. Grattis bästa du! 👏😀 Har du som jag siktet på total nykterhet även framöver, eller har du kortare horisont?

majken_r

@DRacker Ja, 6 mån minus två glas😅 Otroligt skönt! Jag ser mig själv som en som inte dricker och tänker aldrig mer dricka. Mår så otroligt mycket bättre! Du? Kramar🥰

majken_r

Ny upplevelse!
I helgen har jag varit på restaurang, en bra, med vänner. Vi har alltid delat ett mat och vinintresse tidigare, och av dessa träffar har jag aldrig blivit triggad att dricka mer, utan varit som ”vanligt”.
Det är inget bekymmer för dem att jag inte dricker, och de har inga alkoholproblem. Jag har tidigare dock känt en liten saknad efter vinet när vi setts. Liksom fladdrat förbi ett sug. Ett ”tänk vad gott” som sedan släppt. Men,
denna gång kom inget litet sug, ingen saknad och ja, ingenting?! Jag kände NOLL intresse för vin och skulle på riktigt blivit aldrig velat ta en klunk. Kände doften och kände mest en obehaglig liksom spritdoft.
Blev verkligen så glad! Det går bra för mig i mitt nyktra liv och jag känner väldigt sällan något sug. Nu hamnade det liksom på ännu en ny nivå, jag skulle inte vilja dricka ens om jag kunde, skulle valt ett nyktert liv även om jag inte blivit beroende! Skönt!! 🎊💪🏼🥰

@majken_r Vilken härlig upplevelse! Noll intresse för vin och att inte vilja dricka vin ens om du kunde. Nykterheten har verkligen slagit igenom dig i varje cell. Jag känner likadant. Jag har noll önskan om att det skulle sett annorlunda ut, alltså att jag skulle varit en som kan dricka normalt. Det känns idag så himla onödigt att dra i sig alkohol som påverkar hjärnan, ger kickar och förlamning. Läste någonstans att allt drickande är skadligt, även måttlighet och det är ju inte så konstigt egentligen, man skjuter upp nivån av dopaminet på konstgjord väg för att få effekter som välbehag och rus. Mycket mer än vad hjärnan är skapt för att åstadkomma.

Ha en riktigt fin söndag!❤️

majken_r

@vår2022 läste också detsamma och man blir ju som sagt bara mer och mer stärkt i att livet utan är ett smart val! Härligt är ordet💗 Kram och trevlig söndag!🥰

@majken_r Heja dig! Nu kan du säga att du inte vill dricka - lika lite som du skulle vilja dricka bensin 🤮 Det är häftig målstolpe!

För mig är det numer en princip dessutom. Jag har gått tillbaka med lättöl, som jag fick felaktigt istället för alkoholfri. Jag avstod glögg i julas som var 2-procentig. Inte för att det skulle få mig att börja tokdricka, utan mer av princip faktiskt. Jag dricker inte alkohol. Punkt.

Kram 🐘

majken_r

@Andrahalvlek Tack, ja det känns som en milstolpe. Ett sånt där kliv men inte riktigt fanns, och så fördjupas meningen med att vara fri från alkohol ytterligare. Är väldigt tacksam för det! Stor kram🥰

Hurra för dig @majken, det är underbart för oss gamlingar att läsa inlägg från de vi följt från de första stegen. Allt du och ni skriver om som man så gärna vill förmedla men som inte går att förmedla, utan måste upplevas. Precis som @andrahalvlek skriver så har det betydelse att läsa här, heja på de som börjar sin resa, så som andra hejat på oss. Pay it forward ❤️