majken_r

Nyår, har aldrig gillat den dagen riktigt. Blir alltid för sen.. Förr hade jag också svårt för festandet som liksom tog ny fart efter 12-slaget. I år är vi bortbjudna och jag har redan nu flaggat för att vi stannar till typ 22-tiden. Har aldrig sagt så tidigare. Det gick hur bra som helst för värdparet. Sååå skönt! Så nu kan vi komma hem, mysa och i lugn och ro avsluta året! Tänk att det ska ta så många år att liksom våga stå för vad man behöver, och att det inte behöver betyda att man gör andra besvikna. Fast, bättre sent än aldrig😇

@majken_r Ja vissa saker tar längre tid än andra att förstå, tänk att man varit så rädd att göra andra besvikna. Nu tänker jag att om någon blir besviken för tex att jag inte vill fira nyår i supandets tecken så är det ingen fara, de blir ju bara besvikna på att inte ha sin vän med men de kommer ha kul ändå och tycka om mig lika mycket alla de andra dagarna som jag med glädje deltar.

Gott nytt år fina du❣️ Snart har vi 5månader🥰

@majken_r Håller med, tänk att det har varit så svårt att säga det man innerst inne känner. Att man har anpassat sig så himla mycket efter vad man tror andra vill. Bra gjort av dig! Har också sagt att vi ska fira nyår hemma i lugn och ro, vi kom över och åt en enkel nyårslunch och sedan fika istället, det var så trevligt och mysigt. Man får hitta på nya sätt att umgås på som känns bra istället.

Önskar dig och din familj Gott Nytt År! Och att det ska gå bra för din dotter🎉❤️

majken_r

Har druckit två glas vin, lyckades hitta en liten öppning jag glömt stänga..
Fast. Om jag ska vara helt ärlig så var det ingen stor sak, med all respekt för att det såklart är en stor sak. Detta var i dec och triggade inget. Jag bara liksom glömde.
Det har varit så mycket annat att jag tappade bort att jag inte ska dricka. Någonsin. Är väldigt tacksam att jag inte använt vin för att dämpa tex smärta. Så det har gått ett tag nu och inget sug är väckt. Och jag vet att det suget kommer väckas om jag skulle få för mig att jag kan dricka. För det kan jag, men inte hur länge som helst och det skulle sluta dåligt.
Men. Jag kommer inte låta detta bli en stor sak. Släpper och lägger det bakom mig. Har många dagar förra året utan vin och det är det viktigaste.
Däremot en oerhört viktig påminnelse att inte tappa det igen. Så jag är klar med alkohol. Ser oerhört mycket fram emot ett helt år som nykter. Att uppleva allt det där jag läser från de som går framför mig. Lyssnade lite Annie Grace häromdagen och det blev plötsligt supertydligt. Jag kommer inte räkna dagar. Jag dricker liksom bara inte mer. Punkt. Vill heller aldrig någonsin känna att jag inte gjort allt i min makt för att finnas för min dotter och hennes syskon nu när livet är så smärtsamt skört.. Jag vill leva allt jag kan. För om jag förlorar henne vet jag inte hur jag ska klara mig. Men jag vet att jag måste och vill rusta mig. Fylla mig med kraft, träning, meditation, mat, glädje och närvaro. Finns inget annat.
Rörigt inlägg men, jag behöver skriva ner. Och jag behöver forumet. Även om jag inte kan vara så aktiv längre.
🙏🏼

@majken_r Jag skulle också kunna ta några glas så där då och då. Den stora faran är att alkoholdjävulen får luft. ”Hmm, jag kanske dricka lite?” Men det funkar inte i längden. Lika lite som att någon som har slutat med heroin plötsligt kan knarka då och då.

Så för mig är det en princip. Jag dricker inte alkohol. Inte ens vinglögg när jag blev serverad i julas, eller ens en lättöl när jag beställde alkoholfri öl och fick fel öl. Jag gick tillbaka och bytte till en cola. Tanten i kassan tyckte det var same-same. Det fick hon tycka.

Kram 🐘

majken_r

@Andrahalvlek det funkar inte i längden, inte överhuvudtaget! Och jag är liksom helt på det klara med att vin är inte för mig, och måttlighet och det där orkar och vill jag inte. Jag vill leva! Fullt ut! Minns när jag slutade röka. Kände bara plötsligt, nu räcker det. Har aldrig rökt efter det. Så är det med vin nu. Men, jag ska läsa här. Lyssna på Annie och påminnas om vinsten och påminnas om vad jag inte vill hamna.
Kram ⭐️

@majken_r Vad bra att det inte triggade dig. Håller med, du är så klok och du kommer inte att tappa det, för du är en som helt enkelt inte dricker. Punkt. I den oerhört svåra situation du är i är det viktigare än någonsin att kunna hantera det tuffa och där hör alkohol inte hemma. Så rätt att fylla dig med all kraft du kan för att orka och för att finnas till för barnen. Alla ord känns futtiga inför det du står för, men jag önskar av hela mitt hjärta att precis allt ska gå bra❤️. Kramar❤️❤️❤️

majken_r

Nej, fina @vår2022. Jag kommer inte tappa det. Det är inte ett alternativ. Jag vet nog lite vad som hände, och har bearbetat det. Släppt. Ruckar inte min resa hittills! Har satt intentioner för året och där finns ingen plats för vin.
Tack för din omtanke. Det värmer. Livet är ganska skrämmande nu. Men jag har lärt mig mycket om vad jag behöver, hur jag kan leva, se ljuset, genom de år som gått sedan min dotter blev sjuk. Nu är utmaningen enormt mycket svårare och som du skriver, där hör inte alkohol hemma. Varm kram❤️

majken_r

@Himmelellerhelvette Ja, lite så..var med en vän jag inte träffat på länge. En nära. Hen har inga alkoholproblem och har aldrig triggat. Nåja, bara att gå vidare😅🙏🏼
Läst hos dig och att det är lite kämpigt. Har också varit ovanligt mycket sjuk, kanske en konsekvens av restriktioner som trots allt höll oss lite friskare. Har du läst om compassion-fokuserad-terapi? Finns också en bra, gratis, app. Sen tänker jag att ibland känns det som man mått dåligt väldigt lång tid, men i perspektiv till hur många år man trängt undan det svåra kanske det är kort tid? Om du förstår min krångliga mening😇 Du gör så stora omvälvande förändringar, och du gör det så fint💓

@majken_r Oj, det var oväntat måste jag ändå säga! Hoppas du kommer ihåg att du inte dricker nu i fortsättningen, även om en situation uppstår. För det kommer det alltid att göra ju, livet ut. Ju längre tid helvit, desto mer mentalt skydd får man. Tror jag iaf.
🌸❄️🌸

majken_r

@Sattva Ja, det var oväntat och lite konstigt. Inget sug och, jag vet inte. Men nu vet jag att jag inte ska tappa fokus någonsin! Även om hjärnan konstrar. Ren tur att det inte drog något drickande.
Du är en vars nykterhet inspirerar och jag ser fram emot mitt fortsatta liv utan alkohol🙏🏼

Tack @majken_r ❤️

Ja det kan helt klart bero på restriktionerna vi levt med, hoppas det bara är det, har oroat mig en del för om jag dragit på mig något annat pga all alkohol jag konsumerat under alla år.

Ja visst har vi mått dåligt i många år och trängt undan måendet med hjälp av A. 5månader är en kort tid för återhämtning av allt kan jag tänka mig.

Nej, compassion-fokuserad-terapi? Har jag aldrig hört talas om. Googlade och det verkar intressant, ska kolla in det mer. Tack för tipset❤️

Hur har du det? Ligger ni inne med dottern eller får ni pendla fram och tillbaka för behandlingen?
Stor varm kram❤️

majken_r

@Himmelellerhelvette Vi ligger inte inne. Just nu letar de efter alternativa sätt att behandla då allt ”vanligt” är overksamt.
Det finns en del övningar i compassionfokuserad terapi, går att hitta mör man googlar runt. Det är själva kärnan av att ha en omsorg om sig själv, och andra, som jag tilltalas av.
Sov gott⭐️

@majken_r Compassion på svenska brukar översättas till självmedkänsla. Det behöver vi alla lite mer av. Jag hoppas innerligt att läkarna snart hittar en verksam behandling ❤️

Ovissheten är asjobbig. Vår yngsta dotter föddes svårt sjuk och efter en vecka på IVA på vår hemort transporterade hon till Lunds barn-IVA, där hon låg inne i tre veckor. Varje kvadratcentimeter av henne undersöktes, och diagnosteorierna var många.

En nattsköterska sa så här till mig: ”Sjukvården fungerar så, man undersöker allt för att kunna utesluta efterhand. Försök att ta en dag i taget - och agera bara på vad man faktiskt kommer fram till, till slut.” De orden har jag bärt med mig i över 23 år.

Kram 🐘