@Amanda L
Vilken energi du har. Härligt att läsa dina inlägg.

Önskade nästan att vi någon gång framöver kunde träffas ... men jag vet det här forumet är helt anonymt.

Funderar fortfarande att delta i ett AA-möte för att i verkligheten träffa folk som också sitter i samma härliga situationen av nyligen hittad känsla av nykterhet. Det blev lite en komplicerad mening ... men du förstår väl vad jag menar.

Jag skriver inte mycket nu här ... Jag känner att jag bearbetat en hel del och vill bara fortsätta med att vara nykter.

Jag känner mig som du glad, energirik, med massor av projekt jag vill göra under våren och under sommaren. Så har jag igår städat altanen så att det ser fint ut.

Och allt nykter. Och detta är en ny upplevelse.

Had du det också? När du började göra saker och ting nykter? Att det känns konstigt nästan? Svårt att beskriva. ..

Ha en underbar lördag och jag fortsätter att följa dig så gott det går. Jag har ADHD så min förmågan att vara fokuserad under längre tid på samma sak är rätt så begränsad.

Stora kramar
xxx

@Crusade Vi har nog haft olika sätt att dricka. Jag drack aldrig varje dag men förskräckligt mycket när ja drack. Inget stopp alls. Därefter utslagen 1-2 dagar och låg flera… Men jag kunde exvis träna eller städa nykter däremellan. Men usch så mycket tid av livet som försvann!
Ja, jag tänker att ett fysiskt AA möte kanske skulle vara bra , en del verkar det funka bra för med lite småprat före efter. Kanske värt att prova i alla fall? Du kan ju ha tur…
Jag såg att några ska träffas i sommar, dels i Göteborg och dels i Stockholm. Det verkar vara sådana som följts åt ett tag på Forumet. Jag känner mig inte riktigt mogen för det, men nu är vi ju ett gäng nya som följs åt. Vi kanske kan ha det i åtanke senare? Lite nyfiken är man ju…
Kram för denna gången🥰🙏🏻

@Amanda L @Crusade
För tre år sedan anordnade admin en träff i Stockholm. Jag hade inte skrivit alls länge på forumet men var nyfiken. Min man var också med. Vi var kanske ett femtontal personer. Jag var jättenervös före träffen men det var väldigt avslappnat och kravlöst. Sen kom pandemin. Förhoppningsvis ordnar admin en träff igen.

Kram 🐬

Nu är vi hemma igen. Allt gick bra, vi åt gott och det var rolig underhållning. De flesta drack vin, och jag blev erbjuden flera gånger då vi skulle dela på flaskor. Men jag hade beställt två afria öl. Tror ingens ens märkte att jag drack det istället. Däremot könde jag en liten oro i början. Tror det handlade om att jag hade bjudit in några som inte kände varann och var lite spänd inför hur det skulle funka. Tidigare skulle jag alltid dricka ett glas vin för att slappna av, bedöva den oron. Nu fick jag klara mig utan det. Men allt flöt på och underhållningen var både bra och rolig. Det slutade med dans, vilket jag tycker är jättekul, och vi var bland de sista att gå.
Saknade jag att dricka? Nej inget sug alls. Det är kanske konstigt, men så länge jag inte dricker något, så får jag inget sug av att andra dricker. Väldigt glad för det.
Nu ska jag sova, imorgon ska vi bjuda gäster på frukost:)

@Amanda L Wow! Vilken stjärna du är 🤩 Många pratar om den första skaviga kvarten på kalas. Den första kvarten då alkoholen verkligen kunde ha mjukat upp kanterna litegrann, fått klumpen i magen att försvinna. Men nu dricker vi inte alkohol längre, så vi får bara stå ut den första kvarten. Djupandas, spana in omgivningen. Och därefter brukar det lossna.

Sen är det fruktansvärt ovant att göra sig i ordning inför kalas utan att dricka ett glas eller två, att hoppa över välkomstdrinken om det inte finns alkoholfritt alternativ, tacka nej varje gång någon frågar om man vill ha påfyllning. Man är så uppslukad av sitt eget ickedrickande, men inser snart att få bryr sig.

Jag håller med om att det är tusen gånger lättare att avstå helt. Det är precis samma sak med vin som med godis - det är samma belöningscentrum som triggas. Men allt man övar på blir man bättre på!

Kram 🐘

@Amanda L Låter som en fantastisk kul kväll! 😀👍 Skönt att det gick bra med drickandet, men du verkar ha haft stenkoll. Du har all anledning att vara mallig! 😁

Det är verkligen en ny, annorlunda, och möjligheternas värld som öppnar upp sig som alkoholfri.

@Amanda L Vilken bra kväll det blev! Det visar ju verkligen på att man kan ha roligt utan alkohol😁. Så bra gjort och jag instämmer helt med det som @Andrahalvlek säger, bra sagt! Den första kvarten känner jag igen så väl och hur det var i början på nykterheten på fest.

Ha en fin söndag!🌞❤️

@Amanda L Härligt att festen var lyckad och att inte dricka alkohol gick galant. Du går från klarhet till klarhet och känns bara starkare och starkare i ditt beslut att skippa a. Jag tror de enda som märkt att du inte druckit är de som kanske själv ligger på gränsen…. Jag upplever att ingen bryr sig utan bara säger jaha. Jag får aldrig frågan om varför ens.
Önskar dig en härlig söndag i solen (tror hela Sverige har sol)…🥰🌱

@Varafrisk
Då är jag med absolut!
Det skulle för mig vara skönt att få delta i en träff med er. Såklart så blir jag också lite nervös men på ett positivt sätt. Jag kommer ur så småningom kring mitt drickande gentemot vissa människor. Och det känns faktiskt som en befrielse. Jag behöver inte längra dölja det men kan bearbeta genom att prata öppet om A.
Kram
xxx

@Amanda L
WOW! Jätte starkt gjort. Så stolt över dig. Du måste väl vara också stolt över dig själv. Att vara på en fest där folk dricker och själv tacka nej. Det blir en nästa steg för mig ... men jag är inte där än, känner jag. Eller kanske är jag?

I alla fall, fantastiskt att läsa dina inlägg. Du är en stjärna absolut. Och en förebild i alla fall för mig.

Ha en underbar söndag.
Kram
xxx

@Daemon
Absolut.
Det gjorde jag igå på cruisingen ... bara observera andra som höll på med att supa ihjäll sig och agera som ursäkta mig nu ... idioter! Och att jag varit så!? Aldrig mer ...
Ha en underbar söndag.
xxx

Tack för alla fina kommentarer. Det är lite knasigt att det känns som man varit på djungelsafari med en massa farligheter när det bara var en fest. Men vi vet ju att därute kurar den ruskiga alkoormen och att det gäller att hålla koll. I alla fall: det var kul! Och jag ska komma ihåg den där första kvarten, att den kan vara lite skavig alltid.
Daemon undrade hur det var att dansa bland folk som var packade, och nån liten fot eller arm fick jag nog känna på. Men de flesta var ok.
Och nu minns jag framförallt också vilka jag pratade med och vad jag och dom sa. Ett framsteg i livet.😌