Idag 60 dagar! Känns som jag fyller år hela tiden. Nu två tredjedelar av första målet på tre månader.
Idag hände nåt nytt på alkoholfronten. Vi ska ha ett mingel efter en föreställning med många inblandade. Vi i styrelsen satt och planerade. Det ska vara vin och chips och öl och...
Jag frågade efter alkoholfritt, och tipsade om att Coop hade billig läsk.
Alla tittade på mig.
–Nej, ingen läsk, det behövs inte!
– Bara sprit eller öl, skämtade någon annan.
– Men ska jag inte få nåt alls att dricka då?, sa jag.
– Ska du dricka läsk, då?
– Jaa, det var ju därför jag pratade om alkoholfritt...
– Va, jag känner ingen som bara dricker läsk, då är du den första!
Så skrattade vi tillsammans. Det hela kom så himla naturligt och ingen frågade heller varför jag bara ville ha alkoholfritt.
Någon hade till och med varit hemma hos mig och druckit vin, men inte märkt att jag bara drack alkoholfri öl, kom jag på senare...
Jag skriver detta eftersom jag för 60 dagar sedan hade såna väldiga våndor kring vad folk skulle säga, tro eller tycka om jag inte drack alkohol... Nu känns det som det minsta problemet i världen... saker ändras verkligen.
Och, jo, det kommer att finnas läsk...

@Amanda L Grattis till 60 dagar!🥳 Vilken bra berättelse och vad härligt att du känner och tänker så annorlunda idag mot för 60 dagar sedan😁. Du är en fin ambassadör här på forumet och satt du i en styrelse här skulle du kunna vara ordförande. Fira och njut av din fina process❤️

@Amanda L Grattis till 60 dagar🥳
Så härligt att läsa hur bra det går för dig! Visst är det konstigt att ett av de största besvären man hade i början var vad andra skulle säga och tycka om att man inte dricker.

Kram

@Amanda L Grattis till 60 nyktra dagar! För den typen av festliga sammanhang kan jag rekommendera God dryck no 1 och no 2. Finns i välsorterade livsmedelsaffärer. Den ena är rosé, den andra vitt. Det vita är godast tycker jag.

I början är det svårt att förstå hur man naturligt ska kunna prata om sin nykterhet. Man får bara ha tillit till processen - man tänker inte likadant efter 1 nykter månad, 2 månader, 6 månader, 1 år. Tänket förändras hela tiden. Man får bara invänta att hjärnan mognar helt enkelt - och tack och lov får den möjlighet att just mogna.

Kram 🐘

Tack för tips på God dryck! Ska prova.
Idag ligger jag i soffan. Trött efter väldigt rolig föreställning och efterfest till mitt i natten. Inte bakis och ingen ångest.
Minns allt.
Vi sjöng och skojade och pratade och skålade. Jag i alkoholfritt. jag hade inte den minsta lilla pyttesug efter alkohol.
Varför skulle jag ha det? När jag hade så roligt så ville jag verkligen vara där på riktigt. Inte i nån dimma...
Min kompis som satt intill frågade om jag slutat dricka alkohol och jag bekräftade det. Sa att jag mår dåligt av det och oftast dricker för mycket när jag dricker.
Ja, men då ska man inte dricka såklart, sa hon och så var det avklarat.
Det lustiga var att min sambo som satt i närheten blev förvånad. han hade trott att jag bara skulle hålla upp ett par månader eller så.
Detta trots att jag berättat att jag går alkoholprogrammet. Tydligen kan man inte vara nog tydlig. :)
Faktiskt kändes det nästa bättre att vara riktigt tydlig.
"Jag mår inte bra av alkohol och dricker oftast för mycket. Så nu har jag slutat."
Säg den som kan ifrågasätta eller tjafsa om det?!
Såååå glad att jag kom på att jag faktiskt inte behöver dricka alkohol. Nu har jag bara ett till roligt minne istället för nåt superjobbigt elände. Och det funkar faktiskt jättebra att bara säga som det är. :)
(Ingen har sagt upp bekantskapen hittills...)

@Amanda L Heja dig! Precis det har jag upptäckt också - att jag har lika roligt, faktiskt roligare. Jag blir mer lyhörd och nyfiken på de andra, kan helt släppa ”jakten” på mer alkohol, och jag har vett att gå hem när de andra börjar fyllegagga. Och jag mår bra nästa morgon 😍 Jag har också bara fått positiv respons när jag har berättat för släkt och vänner att jag har slutat dricka alkohol. De är riktigt imponerade faktiskt.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Visst är det! Jag vet ju att alla har sin egen process, att det inte kan påskyndas, men man skulle vilja kunna tala om hur lätt och bra det kan kännas. Och att man kan ha kul!
Fint att du också kan ha roligt utan alkohol! 🥰

@Amanda L Grattis till dina två första nyktra månader, läser alltid dina insiktsfulla inlägg även om jag ännu inte är så duktig på att kommentera i andras trådar. Det är mycket nog att skriva i min egen tråd… Men jag ser framemot att fortsätta följa dig här🤗❤️🙏

Heja dig Amanda :)
Läste att du hade varit ute med folk och druckit alkoholfritt. Grymt! Det kan ta tid för andra omkring att inse att man menar allvar, eller att de går så pass bra. Att man inte väljer att vara nykter bara så där utan att det finns mening bakom. Att det inte måste va pga graviditet eller vikten/träningen som många har som anledning. Självklart kan man vara nykter utan större problem också, det finns sådana personer i min närhet. Tror det är därför många inte tror man ska vara nykter så länge. Men strunta i vad andra tror och vill, kör ditt race.

Önskar dig en fin valborg
Jag kommer vara helt ensam (vilket varit jobbigt i helgen som f..)
men kommer ändå vara fortsatt nykter

@Alkenisse Tack för dina peppande ord. ja, det är konstigt att det ska behövas en massa skäl och orsaker till att inte dricka alkohol. Ingen undrar så mycket över ifall man inte dricker kaffe eller té. Ändå tycker jag inte att det varit ett så stort problem för mig som jag trodde i början. Då kände jag någon slags skam över att jag inte kan dricka, men den är borta, så nu bryr jag mig inte om vad folk tycker alls, faktiskt. Känner ingen oro över vad folk ska fråga, tycka eller tro.
det gör mig inget ifall dom fattar att jag inte klarar att dricka alkohol.
Min allergiska sambo tål inte blommor, min kompis tål inte socker eller mjöl... :)
Hur som helst, hoppas du får en fin Valborg trots att du är ensam. Kanske nåt bra på TV?
Jag är trött efter en rolig men arbetsam vecka och orkar nog inte ens masa mig ut till brasan....
Kram!

@Amanda L skrev:"Då kände jag någon slags skam över att jag inte kan dricka, men den är borta, så nu bryr jag mig inte om vad folk tycker alls, faktiskt. Känner ingen oro över vad folk ska fråga, tycka eller tro.
det gör mig inget ifall dom fattar att jag inte klarar att dricka alkohol."

Det här är ett riktigt bra tecken på framsteg i din nykterhet, måste jag säga. Att kunna släppa den skammen. Jag har läst en del av vad du skriver och du levererar insikt efter insikt. Det bådar gott inför framtiden för dig.

Jag blev ju nykter under pandemin så nu har jag börjat resa en del igen och jag kan verkligen intyga att de allra flesta inte bryr sig om du dricker med eller utan alkohol. De enda som bryr sig är alkoholister själva som vill dra dig med sig ner i misären. Jag var i England och träffade någon som jag känner genom jobbet sedan ett decennium och som jag druckit en del enheter tillsammans med genom åren. På kvällen när det blev dags för öl så beställde jag in en alkoholfri och han ställde faktiskt frågan om jag slutat dricka och när jag svarade ja på det så sa han "Good for you" och jag kände verkligen att han menade det. Sen förklarade jag frivilligt vidare utan att han hade frågat att jag kom fram till att det var det bästa för min hälsa och han höll med. Han hade själv dragit ner och dricker numer bara på jobbresor. Det är ju lite inrotat det där att när man träffas över affärer så ska man dricka något. Men i de allra flesta fall är det verkligen så att ingen bryr sig alls. I börjar av nykterheten kanske jag hade stört mig lite av frågan, men nu kände jag mer stolthet över att få berätta.

@Amanda L
Bra där! Då har du kommit väldigt långt i din tanke och i självkänslan, när man fokuserar mer på sitt egna behov än andras tankar om en/det man gör för sig själv. Jag tycker alla har mer eller mindre ett problem när det kommer till alkoholen - kanske inte alla som dricker så de "bör magpumpas" så att säga, men det är FÅ som skulle palla gå på en fest helt nykter har jag märkt. Synd tycker jag! Jag TYCKER ju det är kul att vara full till en viss gräns, men det är roligare för själen, minnens skull och måendet dem gånger man är nykter. Det är som du säger, mer meningsfullt och minnesvärt.

Härligt att du avklarat veckan så bra! Då får du vila dig ordentligt resten av kvällen :)
Vet inte om man får tipsa om andra appar eller forum (isåfall får admin ta bort) men kan tipsa om en app som heter Cairy där man kan räkna sina nyktra dagar. Det har hjälpt mig mer än jag trodde, även om det inte är en tävling hur lång tid det gått så utmanar jag mig själv vissa gånger och man kan se mer visuellt alla milstolpar.

@Crusade Tack fina Crusade. Jag följer dig också och ser stora framsteg. För mig känns du mycket lugnare och mer avspänd nu än i början. Kanske en skön grej som kommer med nykterheten? Kramar och vi följs väl åt? :)

@TappadIgen Jag har tänkt på det du skrev om att "Ta en dag i taget". Jag känner nog som du, att jag hellre slipper ta det beslutet varje morgon. Jag tycker det känns enklast att det är för livet.
Det är färdigtänkt, beslutet är fattat en gång för alla.
Men många här har det som sitt mantra så det funkar säkert för många. Det slog mig bara att det kanske innehöll något mer. Att det också handlar om att leva här och nu, som sagt. Då gav det mer mening för mig i alla fall.