I helgen alkohol lite överallt pga av besök och även restaurangbesök. Har resulterat i flashar , där jag för några sekunder tänker att jag ska ta ett glas vin eller nåt. Men mer som minnen, så här brukar jag göra på våren, sitta på balkongen, sitta ute. Efter några sekunder kommer jag på att jag ju slutat dricka och känner en liten sorg. Men jag vet ju att det inte är jag som tänker så, utan mitt beroendejag som plötsligt dyker upp och hoppas få tillgång till drogen. Men det varar bara några sekunder och jag har satt suget till 2 på skalan. Skönt att det varar så kort tid och att jag numera genom att förbereda mig har ett lika automatiserat svar. "Nej, du ska inte dricka. Men du kan dricka något annat gott..."
På restaurangen fixade de en jättegod alkoholfri drink, syrlig, citronsmak med sting och med skum på toppen. Jag bad dem skriva upp receptet och ha med den på drinklistan. Det är sååå konstigt att en del inte har någon alls, det är ju inte säkert att alla bartenders är lika duktiga som denne som fattade precis vad jag ville ha...mitt sällskap fick smaka och de tyckte också att den var jättegod.
Idag gymmade jag 1,5 timme. Så skönt. Nästan som träning och meditation i ett. Ett tag nästan ensam i gymmet. Så härligt att kunna göra det utan tungt huvud eller kanske ha skippat det helt pga bakfylla. Slut på såna trista dagar! Nu kan jag leva bra varje dag. :)

@Amanda L Bra jobbat av dig. Du är stark. Som du har jag också en liten teknik för att omgås med suget. Som du säger suget och tanken varar ju bara några sekunder. Jag är idag inne på dag 8. Kram på dig. Xxx

@Crusade Visst är det bra med lite tricks... Läste ditt inlägg ang ditt boende in the middle of nowhere. Verkar tungt att inte ha något sammanhang eller jobb...? Ni har ingen möjlighet att bo närmare någon stad?

@Amanda L Hipp, hipp, hurra för 50 dagar idag!🥳 så himla bra jobbat! Det har varit spännande att följa din process från första gången du skrev här tills idag. Massor av kloka inspel och reflektioner. Håller mer, du är en stor tillgång här på forumet. Keep up the good work! ❤️

@Amanda L jag har läst din tråd och känner så igen mig i hur du tänker.
Just den där känslan när man vet att de inte fungerar att dricka alkohol alls, och vilken frihet de är 🤗
Goda alkoholfria alternativ är toppen när man vill ha de lite extra festligt.
De här kommer att gå bra för dig, du har gjort de största arbetet redan med att acceptera att alkohol inte är något för dig.
Jag har varit nykter lite över 2 år nu och går in på min 3 sommar som nykter. De känns fantastiskt bra 🤗
💕 Sländan

@Sländan Så skönt att det funkar så bra i längden också. Bra att kunna läsa om hur bra det går för er som gått före. Ser fram emot min första nyktra aommar sedan jag var mycket ung..🐝🌻

@Amanda L Jag ser att du har varit nykter i 50 dagar och vill bara säga stort grattis!
Så fint att läsa att du mår bra och att forumet är hjälpsamt för dig i det här. Det är verkligen inspirerande att läsa om din resa!