@Alkenisse Tack för ditt inlägg! Ja, vi människor har ett otroligt intresse för vad andra tänker om oss själva.
Har säkert med självkänsla och allt möjligt att göra, men det blir ju otroligt jobbigt att hela tiden undra över hur saker tas emot eller vad andra ska tänka. Ibland måste man sätta sig över det för att må bra!
Jag ska kolla upp appen, fast Alkoholkalendern funkar ju rätt bra också.

@Amanda L
Då bör det vara 61 dagar idag? :)
Grattis!
Det ger mig en rejäl boost av pepp av att läsa din tråd. Vi verkar dela lite samma problem att vi förvisso inte dricker var och varannan dag, men när vi väl gör det så finns det liksom inget rimligt stopp. Man säger till sig själv att endast ta några få glas vin under en kväll, men tio glas senare är man av en helt annan uppfattning om vad som gäller.

Fantastiskt att du nu kan gå på fester med folk som dricker, sent på kvällen. Riktigt imponerande! Samtidigt nyttigt att läsa att även du efter (i mina ögon) så pass lång period utan alkohol fortfarande känner svackor. Måste förbereda mig på att hantera det. Är som sagt på Dag 2 själv och har inga råd att ge, än. Väldigt spännande och intressant att läsa om dina tankar och erfarenheter.
62 dagar nästa!

@Daemon Kul att du läst min tråd!
Vi verkar ha samma sätt att dricka. Allt som finns och gärna lite till…
Att jag inte drack varje dag fick mig att tro att jag inte var alkoholberoende, jag bara råkade dricka alldeles för mycket varenda gång…:)
Ja, det kommer svackor och sug. Men inte så allvarligt att jag verkligen funderat på att dricka. Men det händer mycket i kroppen och knoppen när den inte bedövas längre. Därför så viktigt med tre månader, för att hinna läka något.
Att gå på fest är dock det enklaste för mig. Jag känner verkligen inget sug och har mycket roligare! Kanske är det samma för dig? Så länge vi inte dricker ett enda glas är det lugnt? Anar att även där kan det funka väldigt olika…Många känner mer sug när de ser andra dricka…
Något att nyktert utforska:)

@Amanda L Ja, det låter verkligen som att vi har liknande beroende. Om jag får välja mellan bara ett glas alkoholdryck för en kväll eller skippa helt, så väljer jag helst det senare. Dels för att bara ett glas känns meningslöst/onödigt och dels för att jag vet att jag bara kommer bli sugen på mer. :)

Det verkar bli tre månader för mig också. Alla tipsar ju om det här. :) Men sen då? Ska man ha en plan för tiden > tre månader också? Jag har börjat testa min hjärna med tanken på att aldrig mer dricka vin. Resultatet är givetvis tokpanik och en viss form av sorg. Under några sekunder då och då får jag dock mer positiva vibbar, där hjärnan säger ”ja men det hade väl varit skönt att slippa tänka på att dricka alkohol mer överhuvudtaget?”. Kort därefter dyker de alkoholromantiska bilderna upp igen.

@Daemon Det är en kamp ( mellan två delar av hjärnan… den förnuftiga hjärnloben och den del som har hand om belöningar och dopamin.)
Jag tycker det räcker med att du tänker tre månader framåt. Du kan inte nu veta hur du vill göra då.
Se de kommande månaderna som en frist och utmaning. Kanske hinner du få lite flås och muskler? Klarare hjärna? Bättre ork och sömn? Resten av livet kommer sen.☺️💪🏻😎

@Amanda L Yes, 3 months it is. Vi kör på det, resten sen. 👍 Gjorde precis session 1 av Programmet. Vet inte riktigt vad jag förväntat mig, men det kändes vettigt och bra.

Jag hoppas verkligen på att orka allt i livet bättre nu och komma i fysisk form. Normalt älskar jag att träna och hålla på med sporter. 😁

Idag tror jag hände nåt nytt i hjärnan, en liten kugge rubbades. Gick genom en skogsdunge i solen, fåglarna lät, en hackspett gav sig på en gren. Kände sådan lycka över att det är vår och över att leva. På gymmet var det nästan tomt, provade lite nya saker som att hoppa hopprep! Var väl 60 år senast. Funkade fast puh vad jobbigt. Väl hemma satte jag på mysjazz och tillredde kyckling. Drack afri Indian tonic. Då kom det till mig igen. Lycka och nöjdhet.
Nästan berusande känsla faktiskt.
Jag tror att min hjärna helt enkelt börjar uppfatta de små, normala dopaminkickar som livet ger. Den där känslan av att livet blir grått utan alkohol börjar kanske lämna mer och mer.
Livet känns härligt. Hoppas det håller i sig…😌🙏🏻

@Amanda L Låter underbart! Jag minns hur jag kände en dag hur jag såg allting klarare. Som mer verkligt! Som om en utan glasögon plötsligt får prova på att se med glasögon och först då insåg att den hade dålig syn.

Resan att vara nykter är fantastisk! Och den blir bara bättre och bättre, klart det kommer svackor men efter varje svacka jag tagit mig ur känner jag mig starkare och renare!

Kram

@Amanda L Ja, det låter verkligen härligt😁. Jag kan få sådana lyckorus lite då och då, de små vardagliga tingen är liksom mer värdefulla som nykter. Lyckokänslorna är mer stabila på något sätt. Njut❤️

@Amanda L Lovely ❤️ Jag vill citera min husgud Annie Grace: ”Alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje i vardagliga ting.”

Och när vi slutar dricka återfår vi den förmågan! Det kan dock ta några veckor-månader innan man märker det. Lyckohormonerna måste stabilisera sig först.

Att jag skulle bli en nykter person som njuter MER av livet, stort som smått, såg jag inte hända, men så är det.

Plus att lägstanivån är högre. Jag är mer grundglad, grundnöjd och mer chill 😎

Kram 🐘

Tvättdag idag och jag fortsätter att vara på oförskämt bra humör. Inte ens ludd och katthår i filtret ( ett annars kärt gnällämne bekommer mig). Jag är oövervinnligt glad, haha. Måste vara solen, de nytvättade fönstren, fåglarna plus en massa blommor som ska ut på balkongen. Eller nåt.
Kram till alla som vill ha!🥰❤️🥰