@Amanda L Den första sommaren är en omställning i tänkandet.
Är man positiv och bara fokuserar på fördelarna med att vara nykter kommer de gå bra för dig 🤗
Minsta tanke på alkohol så slå bort den, och tänk att de är ren gift.
När jag var ny på forumet läste jag bara dom trådar som de har gått bra för, så jag kunde hitta en bra strategi och tänk.
Ett bra råd är att känna sig stolt och stark över sin nykterhet, och inte tänka på vad andra ska tycka om att du är nykter.
💕sländan

@Sländan Bra, jag ska verkligen tänka positivt! Och genast slå bort alla tankar på alkohol.
Det sista du skrev om har jag faktiskt redan kommit över. Nu känns det bara konstigt att jag funderade så mycket på vad andra skulle tro eller tänka. Nu bryr jag mig inte det minsta om det:)
Jag dricker inte alkohol. Punkt slut.😀

Ikväll på konsert. Fanns vin att köpa, vilket jag annars gjort. Men kände sån lycka att sitta och lyssna helt nykter. Varför trodde jag det var bättre med vin? Det är så mycket mer närvaro utan bedövning. Så bra!

Haft städdag, härlig dag. Putsat balkongen och vi äter där för första gången i år. I solen. Då luktar det plötsligt cigarill om maten. Plötsligt verkar balkonggrannen (som vår balkong sitter ihop med) ha börjat röka! Och det fortsätter timmarna efter. Just de här grannarna har vi ingen kontakt med annars, så känns jättejobbigt att säga till. De verkar verkligen som om de inte vill ha kontakt alls. Och det har inte gjort oss något. Vi har bra kontakt med flera andra.
… Men känner hur jag blir argare och argare. Balkongen är vår oas, där vi vill känna frisk vårluft och blomdoft. Senare tar jag en glass och då blir även den inpyrd i cigarilldoft.
Jag vill verkligen inte bli ovän med grannarna, men jag vill kunna sitta på balkongen och ha balkongdörren öppen.
Varför blir jag så arg?
Tänker att jag vill dricka whiskey, vin whatever. Fast jag samtidigt vet att det är jättedumt och inte kommer att hjälpa ett dugg.
Men allt känns plötsligt orättvist. Försöker förstå var denna orimliga ilska kommer ifrån. Min sambo har knappt reagerat, men han gör aldrig det …
Känner mig maktlös, kanske är det det? Och alltid i behov av trygghet hemma. Extremt känslig när något händer kring hemmet.
I alla fall: nu kom första svackan.

@Amanda L Oj, jag minns mina ilskna utbrott i början. Skällde ut min chef inför andra, började banka och slå i dörrar när någon hade skickat ett syrligt mail. Ilskan kom i vågor i flera timmar.

Jag tror att jag lugnade ner mig när jag lärde mig att sätta ner foten, hävdade min rätt liksom. Som i fallet med grannen. Du kan inte påverka hen att röka eller inte, men du kan berätta att du verkligen ogillar det. Ring på och säg det. Var lite obekväm. Visa den lilla flickan inombords att du står på hennes sida! Först då kommer ilskan rinna av dig.

Och man lär sig att hantera alla känslor nyktert efterhand. Allt man övar på blir man bättre på.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack för ditt inlägg! Känns skönt att höra att du också blivit sådär orimligt arg. Tror det har med nykterhetsprocessen att göra.
Ska fundera på om eller hur jag ska tackla det hela när jag tänkt ett tag. Vill absolut inte ha några sura grannar inpå mig heller.
Så konstigt att man absolut ska ha rätt att röka på balkongen, men andra har inte rätt att slippa sitta i rök. Allergiker kanske inte ens kan använda den… Sådär, nu är jag arg igen. Kanske gått över imorgon…?
I alla fall: hur länge var du arg?

@Amanda L Det lugnade ner sig rätt snabbt. Vid 4-6 mån nykter var jag rätt chill inför det mesta. Men det var som sagt viktigt att stå upp för mig själv, se till mina behov - och uttrycka dem. På bästa möjliga sätt, inte otrevligt alls.

I vårt förra liv har vi dränkt alla starka känslor i alkohol, så det är ovant att känna så mycket. Samtidigt som jag kunde bli tvärilsk så skrattade jag hjärtligare också, så jag valde att fokusera på det. Kolla in lite komedier som du brukar skratta åt! Amerikan funniest homevideo är en källa till många skratt tex.

Kram 🐘

@Amanda L Påminner mig om hur extremt arg jag blev första julen inför julstädning hemma. Hade varit nykter någon månad. Ingen i huset fick typ röra sig eller stöka till😤. Det var då jag insåg att jag ofta druckit på ilska, tryckt bort denna starka känsla. Att jag ofta istället kokat inombords, men inte fått ut det. Håller med @Andrahalvlek om att man blir mer chill ju längre tid man är nykter. Nu åker inte dammsugaren in i väggen runt hörnen längre, jag lyfter den snällt😂.

Har också tidigare när jag bodde i lägenhet, haft en granne som röker, i min oas balkongen. Jag sade till, det var lite jobbigt, men förklarade att det blev svårt för mig att vistas på balkongen. Rökningen minskade om jag minns rätt. Tänker också att man kan säga det på ett ödmjukt sätt, så kanske det löser sig. För att alla ska kunna vistas på sina balkonger så måste man hitta det som funkar för alla. Hoppas det löser sig❤️

@Andrahalvlek @vår2022
Tack för era svar. Nu vet jag att jag inte håller på och blir knäpp i alla fall😬.
Det var liksom mängden ilska som var skrämmande. Även om jag tycker att rökning intill min balkong är förskräckligt, så kan det ju inte vara det värsta som hänt på planeten…
Känns bättre idag i alla fall och särskilt efter att ni beskrivit liknande händelser. Tack. 😂
Ska också försöka hitta lite komedier eller annat kul.
Har ändå gjort en hel del trevliga saker senaste tiden, så blev lite överrumplad av dessa känslor. Sååå bra var det tydligen inte.
Kramar 🥰 Hoppas ni får en fin dag❤️

@Amanda L Inom AA kallar man det för harm när man blir så där arg. En del saker kanske det finns skäl för att känna ilska och andra inte. En person i min behandling har verkligen harmat över saker som i mina ögon och även andras på behandlingen känts verkligen ha varit på låg nivå. Hen har blivit mycket bättre och vi har kunnat skratta åt det tillsammans efteråt.
Du jobbar på så himla bra💪🏻

Kram🥰

@Amanda L ilska, harm hade/har jag mycket av, inte dem stora sakerna i livet utan småskit som jag fullständigt kan explodera av och ta sig många konstiga utryck
Slog sönder ett paraply i mitt hem efter att jag hade tappat något för 3dje gången 🙈🙈
Skönt att höra att jag inte är ensam om att känna harm

@Återfallaren Visste inte att det var en del av processen, men nu vet jag!
Får hitta något sätt att hantera det. Paraplyer kan ju vara ett ofarligt sätt. Slängde mina gamla golfklubbor igår som tur är. Rena mordvapnet. 🤯

@Amanda L Hade heller aldrig hört talas om harm innan jag började behandlingen men nu vet jag. Det är inget ord som jag börjat använda men jag förstår vad andra menar när man pratar om det.

🐬🥰

@Amanda L Hade heller aldrig hört talas om harm innan jag började behandlingen men nu vet jag. Det är inget ord som jag börjat använda men jag förstår vad andra menar när man pratar om det.

🐬🥰

@Amanda L Jag hade också starka känslor som jag inte viste varför de kom så starkt. Min starkaste känsla var svartsjuka! Jag gick in i den så hårt, var så rädd att min man skulle vara otrogen! Det var så konstigt, han hade inte givit mig någon som helst anledning att tro det och jag hade inte varit svartsjuk på 100år! Men känslan bara övermannade mig. Det är sånna saker jag tycker är så fascinerande med nykterheten, saker kommer upp och man får analysera dom och gå till botten med vad som är grundorsaken.

Kram

@Himmelellerhelvette Ja, jag har läst i det jag skrev i början i Alkoholprogrammet och upptäckt tankar som redan känns främmande eller som jag glömt. Helt klart har det hänt mycket på bara 50 dagar… men bra att veta att det undermedvetna kan dyka upp plötsligt och starkt.
Kram🌻