Nu har jag kollat i A-kalendern och idag är det dag 39, så visst har jag varit nykter fem veckor, även om jag var usel i matte. Rätt ska vara rätt! Kanske återgår till att räkna dagar istället....

Idag har jag kunnat gymma igen. Så skönt! Efteråt körde jag yogaövningar och stretchade. En sån njutning verkligen. Nu ska städa och förbereda soppbrunch på söndag med vin för alla som vill ha, förutom jag som har alkoholfri öl. Känns spännande. Första tillställningen hemma hos mig.

@Amanda L Idag 41 dagar. Ska finnas en app som håller reda på detta, men fortsätter försöka hålla koll genom alkoholkalendernn. Känns så bra att slippa alkoholen. idag förberedde vi även resa till bröllop i sommar. utan oro och ångest över hur det ska avlöpa. Jag vet redan att det kommer att bli bra!
Idag påskafton. Vi har städat hela dagen, ej hunnit tidigare. Imorgon soppbrunsch, ska bli trevligt!
Hoppas alla ni andra kämpar har det bra också! :)

@Amanda L
Grattis till 41 dagar!✌️
Finns en app som heter Im sober.
Den håller koll på dagarna och är motiverande.
Var på aa möte idag. Kändes lite bättre trots allt.
Ha en fin Påsk🌞❤️

Så var påsken avklarad, nykter och frisk dessutom. Går in på Forumet nästan varje dag. Mitt nya beroende. Tack alla som velat kommentera mina inlägg, ni är mitt AA... :)
Känns som ett gäng nya vänner finns här, men också så många som skulle behöva mycket mer hjälp i sin kamp mot alkoholberoendet. Märkligt att det inte finns mer.
Nu har jag ägnat mycket tid att lära mig mer och det har varit otroligt bra, tidigare var jag ett lätt offer för grupptryck eller myter om hur alkoholen kan hanteras. Nu vet jag att det inte går för min del. Och bara det är ett steg mot friheten. Jag behöver inte längre "hantera" alkoholen och mig själv. Jag behöver bara att inte dricka den.
Jag vet att det inte är så lätt alla gånger, men så länge jag lyckas är jag fri.

@Amanda L Hejsan! Grattis till din tid i frihet! 🤗 Jag tycker att du jobbar på jättebra, och kommer med många kloka inlägg här på forumet. Du är bra på att peppa de andra kämparna, och har en väldigt bra förståelse för hur det fungerar när man en gång väl har blivit beroende. Jag brukar se det som en stor brytpunkt när någon glider över till att fullt ut ha känslan av att man slipper att dricka. Det känns som om du redan är där. 😃 Riktigt härligt.

Ha det bra!

@Torn Å, tack: Blir så glad för dina ord. Tänker ibland att jag skriver för mycket, men har svårt att låta bli när många nya verkar må så dåligt... :) Då vill man ju ge lite pepp.

@Amanda L Jag håller med @Torn, du är jätteduktig på att välkomna nykomlingar. Du närmar dig dem försiktigt, väcker förhoppningsvis deras nyfikenhet.

Precis som @Torn orkar jag inte skriva till alla nykomlingar, vi har ju ändå hängt här i över tre år. Nya friska krafter får ta vid efterhand 🙏🏻 Det är bra att repetera dessutom. Nöta, nöta, nöta nyktra fakta.

Kram 🐘

Nykter dag 45. Känns konstigt och självklart på samma gång. Idag vår och varmt i luften. Min sambo hade varit i stan och sett människor på uteserveringar överallt. Då tänker jag att jag snart ska sitta där med en cava. Tills jag sekunderna efter kommer på att det ska jag inte. Jag ska sitta där med en alkoholfri dito. Detta har hänt flera gånger senaste dagarna. Korta flashbacks av vad jag brukat göra. Men bara som minnen ungefär.
Vi gick på restaurang och åt. Väl där beställer jag afri öl. Bläddrar förbi vinlistan utan att tänka tanken. Så konstigt att jag kommit dithän. Som om alkoholen suddats ut. Dricka alkohol är något som andra sysslar med. Inte jag.
Jag som förut ville dricka nig redlös en gång i veckan eller åtminstone varannan.
Så mystiskt. Det går nästan för lätt…

Idag dag 45. Tiden ramlar vidare. Gymmat idag och handlat inför dotterbesök. Hon bor längre bort och stannar några dagar. En helg med barn och hund, dotter och svärson. Härligt och lite annorlunda. Nu ska jag inte dricka något. Nu när jag läst så mkt om alkohol vill jag förstås sprida det goda budskapet om nykterheten, men får försöka ta det varligt…😌