Vill inte - kan inte

Vill inte - kan inte

Profile picture for user LillPer

Hur går det käre Fenix?
Såg att du varit inne i Berras tråd och svarat mig, tackar för det!
Har inte sett någon aktivitet i din tråd sedan jag undrade senast hur du hade det.

Hoppas i vilket fall som helst att du orkar skriva något om läget just nu.
Allt mitt bästa till dig Fenix.

LillPer

Profile picture for user Fenix

och allt måste bara sluta i totalt slut med A.
Men så, storhelg med släkt och kalas och jag har inte stoppat i tid, så det får bli nästa vecka. Shit, varför en helg till när jag vet att jag borde ha lagt av i går i stället.
Ja.ja du känner kanske igen dig i detta ständiga ska sluta i morgon...
Glad att du verkar vara på rätt kurs, ska följa dig i hasorna när helgen och allt trassel jag har omkring mig just nu är slut. Alltså inte i höst, utan verkligen nästa vecka. Puh...
Kram

nu varje dag på forumet, och börjar känna mig tillbaka. Önskar så att det äntligen blir ett avslut och känner hopp igen.
Stora kramar till er alla nya och gamla som kämpar och vill ha ett liv utan A!
Vi hörs,
Fenix

Fenix, jag går vid din sida och följer dig här på forumet. Du kommer lyckas.

och glad av din kommentar LillPer och din tro på mig. Det gör att jag börjar tro på mig själv också igen. Har knyckt en lista i en annan tråd som jag klistra in för att ha som läsning om jag skulle börja tvivla på mitt beslut och min önskan om ett alkoholfritt liv.
Ha de
Fenix

Jag måste sluta med A

1. För mina barns skull
- De ska inte behöva undra varför pappa bara är glad när han dricker vin
- Jag vill inte föra över det här dåliga beteendet till mina barn (kanske redan är för sent - hemska tanke!)
- De ska inte behöva undra varför vi aldrig kan ta bilen och hitta på något efter klockan tre på helgerna
- Jag vill vara närvarande med mina barn!

2. För min frus skull
- Hon förtjänar något betydligt bättre!
- Mitt dåliga beteende drar med sig henne i en negativ spiral
- Jag är troligtvis inte toppenkul att vara med då jag dricker
- Bättre sex. ;)
- Jag snarkar då jag dricker

3. Men framförallt måste jag göra det för min egen skull
- Bättre sex - igen! ;)
- Jag är överviktig
- Jag har högt blodtryck
- Jag har högt kolesterol
- Jag vill kunna vara glad utan alkohol
- Jag vill ta bättre hand om min kropp och leva länge
- Jag vill fortsätta vara framgångsrik i mitt yrkesliv
- Jag vill se mina barn bli gamla och leva länge tillsammans med min fru
- Alkohol är dyrt och det är förjäkligt att vakna bakfull
- Jag sover dåligt då jag dricker

för din lista, behöver klistra in bra saker!

När det är som jobbigast...

1. Ingen alkohol hemma
2. Dricker vatten
3. Tänker på annat och sysselsätter mig
4. Tränar
5. Läser här
6. Försöker tänka negativa tankar om A och positiva om liv utan A.
7. Låter tiden gå
8. Äter något, gärna starkt

Profile picture for user Vickan69

Visst är det en fin sensommarmorgon idag. Roligt att se min lilla lista här.

Tack för din lista. Det finns många saker att vinna som kommer på köpet ;-) mina barn började distansera sig och ett visst förakt märkte jag. Var tvungen att berätta för dem om min situation och As verkan på kroppen och psyket när jag slutade. De är så fantastiska och stöttar mig i detta. Vi är mer närvarande som nyktra och med tanke på den lilla tid vi spenderar med barnen idag så blir varje stund värdefull och som onykter på ledighet obefintlig. Sämre beslut på jobb och i vardag, tror jag också vi tar. Mörker att jag inte blir lika arg och år tydligare med vad jag vill nu. Orkar ta tag i en del projekt... ;-)

Du klarar det. Vi klarar det. Ha en fin dag!

Vickan, hjälper otroligt att du skriver några rader i min tråd.
Jag skickar det åter:
Du klarar det. Vi klarar det. Ha en fin dag!
Fenix

Nu är det skönt att krypa till. Sängs. Alltid varit nattuggla och med A kunde jag hålla mig vaken tills jag domnade bort. Nu positivt och längtar liksom att vakna till ny dag även om många av dem är jobbiga. Betyder mycket att få svar och respons på mina inlägg. Tack.

God natt och noterar + 1 dag för oss!

har jag fattat mitt beslut och dagen är här. Dagen då jag skruvar på korken och satsar på ett bra resten av mitt liv. Har läst här jättemycket de senaste veckorna, och längtat till att följa er alla som nu kommit mer eller mindre långt i nykterheten. I dag är det min Dag1, och jag är oerhört förväntansfull. Jag har några rader på min datorskärm som jag brukar titta på. Det skrevs av bloggerskan Torrdockan för några år sedan då hon varit nykter i minst fem år: "Det finns inget annat lyckligt slut på ett alkoholistliv än nykterhet. Allt annat är tragiskt, nedbrytande och meningslöst."
Mitt drickande har verkligen varit tragiskt, nedbrytande och meningslöst i många år. Nu vill jag sätta stopp, och skapa mig en annorlunda framtid där alkohol är uteslutet. Jag är beredd på att det blir tuffa stunder den närmaste tiden, men jag ska ta fajten, precis som många av er gjort och skrivit om här.
Vi hörs,
Fenix

Vad glad jag blir! Roligt att du bestämt dig. Det kommer du inte att ångra! Vi finns här när det blir tufft OCH går bra. Rös av orden du har på datorskärmen.

Kramar

för era uppmuntrande kommentarer! Ja, nu kör vi, och jag sitter här och ser fram emot att få vakna nykter i morgon:-)

du har tätt, det är ljuvligt att vakna nykter. Äntligen. Hade mardrömmar först när jag somnade i går, men sedan har jag sovit riktigt bra i olika omgångar. När jag blev väckt 10 på morgonen sov jag som en stock. Har nog oceaner av dålig fyllesömn att ta igen. I dag ska jag ta tag i olika saker, men allra främst står beslutet att inte dricka någon form av alkohol.
Ha en bra söndag alla på forumet!

Profile picture for user anonyMu

Som svar på av Fenix

Hur känns det med en obakis måndag? Härligt va?!

Inget första glas för oss idag! Skickar styrkekramar till dig och önskar dig en fin dag

mycket för omtanke! Jo, det känns riktigt bra. Gjorde en ordentlig frukost innan jobbet. Sov dock oroligt och dåligt i natt, men så brukar det vara dag 2 så jag tog det lugnt. Vaknade av klockan när jag sov som skönast 07.30. Men känner mig stark och glad i mitt beslut. Inga glas för oss, nä näe.

här, så nu lite senare hemkommen från en promenad, inser jag att humöret är väldigt svängt. Jag vill helst bara vara ifred, men så är det ju. Värker lite här och där, och magen är orolig. Men jag räknar med ett bättre läge i morgon om jag får sova hyfsat.

Det blir bättre i morgon Fenix, var så säker. Att humöret svänger rejält är en biverkning vi får dras med i början.
Kämpa på Fenix.
Lp

är en bra inställning när det gäller detta, helt rätt Vickan! Kämpa behöver jag än så länge inte göra, utan faktiskt ger jag nog mer efter och följer med i det vanliga livet. Har också börjat med bättre kost, och då minskar sötsuget vilket jag tror delvis hänger ihop med alkoholsug. Nu Dag5, och jag är så glad att jag äntligen är på väg. Blir glad av att läsa här på forumet och att så många nya kommit till som vill förändra sina liv till det bättre. Hinner inte varje dag läsa alla nya inlägg, men betar av så mycket jag hinner. Du känns verkligen på G Vickan, och många flera med dig. Vi hänger ihop och ska klara det den här gången.

Profile picture for user Ebba

"Hellre havregrynsgröt tillsammans än oxfilé ensam" i den här kampen. Tillsammans blir vi på riktigt starkare.

Kram Ebba/ Dag 18 eller 19, har inte längre stenkoll.

Ja, Fenix!! Vi ska klara det för att vi verkligen vill ha ett bättre liv. Det är så roligt när det börjar hända massa saker när man slutat med A! Bättre kost tex. :-)

Ha en fin dag! Ses, måste jobba...

detta är! I fredags kl 17.00 var jag och min fru helt överens om att ha en vit helg. Några minuter över 17 ringer en god gemensam vän från en annan stad, som jag kommit överens om att hålla en ölfri augusti med, och vill ha fribrev denna fredag eftersom han bara vill ha några kalla öl. Jag pallade inte, gav honom förlåtelse och mig själv förstås. Två minuter senare var jag på väg till systemet och köpte både vin och öl. Frugan gav OK men bara på fredag. Hej och hå, nu sitter jag här några minuter över midnatt mot tisdag. Sjukskriven i går och i dag. Började ikväll dricka efter frun lagt sig, och vet att det blir en skitdag till i morgon. Inser att jag behöver hjälp, så det ska bli AA i morgon kväll, finns inget annat val. Helvete vad jag är less och trött på denna alkohol. Som andra skrivit här, var ärlig och nu är jag också det. Hade som alkis jag är tänkt ett tag mörka mitt återfall, men det är ju lika meningslöst som att dricka. Vad ska man säga? Vi hörs tisdag och tack alla för att ni vill veta hur det går. Jag ger mig faan inte, måste få ett stopp på detta!

Profile picture for user Ebba

Ditt senaste inlägg är ett av de vackraste och mest gripande inlägg jag har läst här.
Det sätter på pricken fingret på hur jä*vla fort det kan gå och så är karusellen igång. Efter mitt återfall fick jag inte stopp på karusellen förren tre år senare.
Jag skickar mod att våga gå till ett AA imorgon, när du väl har gjort det kommer du känna en slags frid tror jag (gjorde jag) och aldrig ångra dig.

Tack för att du är ärlig, det hjälper dig, det hjälper oss och är det enda rätta för att komma vidare.

KRAM Ebba

Kära Fenix,

Bra att du är ärlig mot dig själv och skriver här. Funderar på om du har hängt upp din nykterhet på löften till andra? Frun, kompisar osv. Eller så missförstod jag. Men om det är så kan det nog bli svårt. Beslutet måste vara ditt. Det måste komma från dig och du måste vilja för din skull. Inte för någon annans eller för att du kommer överens med någon annan. I så fall är det så lätt att falla om den andra gör det.

Fatta ett beslut för dig själv. Du kommer klara detta Fenix. Men sök samtidigt hjälp. Antabus kanske är nödvändigt ett tag? AA-möten ett par gånger i veckan. Lämpligen fredag kväll kanske? Vårdcentralen?

Jag tror på dig. Kram

och nu börjar jag kvickna till. Tack för kommentarer. Ebba: Det måste bli AA i kväll, och jag vet att det brukar infinna sig en slags frid när man går ut därifrån. För min del gäller nu att gå där regelbundet för att hindra det som hände i fredags. Muränan: Nej, jag har inte hängt upp viljan att sluta på någon annan, det var mer på skoj eftersom vi både behöver gå ned i vikt som vi sa att inget öl i augusti. För min del handlade det om att ge upp A, men så tydlig var jag inte. Kanske snart dags att bli tydlig mot vänner och bekanta om att jag har problem med A och måste sluta. Jag börjar med AA i kväll, så får jag en bra starta för mitt beslut.

Profile picture for user Stigsdotter

Släpp taget! Det går inte att kämpa, man måste "lämna över". Så var det i alla fall för mig, jag blev hjälpt av AA och en sponsor. Redan efter första steget "att erkänna mig maktlös inför alkoholen" (lätt!) och att jag "förlorat kontrollen över mitt liv" (svårare, denna bit är mer komplex än man tror) lättade det. Har varit alkoholfri i över 1½ år nu, DET trodde jag aldrig :-) Lite mindfullness är bra också, det går inte att tvinga sig själv att sluta tänka på A, tankarna kommer tillbaka med förnyad styrka då.

vad kul att se dig. Ja,släppa taget är förstås det enda rätta. Nykterhet i 1,5 år, vad glad jag blir. Nu väntar AA ikväll och det får bli mitt avstamp. Hur menar du med mindfullness?

till AA, men det känns bra ändå. Nykter när jag lade mig och nykter när jag vaknar. Idag blir det inget glas. Ska köra in det mantrat stenhårt varje dag. Det får räcka, en dag i taget så slipper jag ägna så förtvivlat mycket tid åt att planera och befinna mig någon annanstans än just i dag. Ha en nykter dag alla!

Profile picture for user konstnären

Som svar på av Fenix

Bra, en dag i taget. Om du vill kan du ta AA när du hinner. Gott så nykter när du gick till sängs och nykter när du vaknar. Det lilla Fenix, en stund i taget.
Kram
Konstnären

en stund i taget, känns bra. Nykter i kväll och nykter i morgon. Har börjat röra på mig också vilket känns rätt på vägen mot ett friskare liv.
Ha de alla,
Fenix

Hej Fenix. Tack för livstecken och din ärlighet. Vad bra att du skrev här igen om din kamp mot din egen hjärna. För det är som att slåss mot sug själv och för att vinna hitta den delen av hjärnan som tänker positivt och vill lyckas med det som den beslutat. Lycka till nu att hitta ditt inre beslut och ta den hjälp du behöver för att klara dig igenom skilsmässan från A.

Stora styrkekramar och pepp till dig.
/Vickan beroende av rus och endorfiner....

Som svar på av m-m

Vill bara checka så du vandrar på den vackra stig som vi bestämt oss för att göra.

Styrka från mig Fenix.
LP

vad jag längtar efter er alla. Vill vara där, kämpa och svettas ihop med er. Jag har ett förhatligt möte (alkoholmässigt), men så traditionsbundet nästa lördag med ett par gamla vänner i Köpenhamn. Jag tänker bara så nu att bara detta är över för denna gång, det sker varje år, så ska jag förenas med er för jag inser vansinnet för min del. Ingen idé att försöka sätta stopp denna helg helt och hållet, när denna årliga flesta som pågått i 30 år äger rum nästa helg. Min längtan och övertygelse är att jag om ett år kan genomföra detta utan alkohol. Det är bara mitt beslut, och jag kommer inte att förlora dessa vänner om jag inte dricker. Jag är uppriktigt glad föra att ni alla bryr er och hör av er i min tråd, jag ser verkligen fram emot att kunna svara er positivt om drygt en vecka. (läste m-m och nästan grät över hur lika ditt tillstånd var för ett år sedan, jag hade kunnat varit där du är nu, och har läst det mesta i din tråd) LP, Muränanan och alla andra, jag tänker oavbrutet nästan hela tiden på mitt alkoholproblem och är så djävla trött på det att jag innerst inne vet precis vad som är rätt, ta bort problemet genom att ta bort det som orsakat det. Svammel sent på kvällen, tack föra att ni finns, ni som nu lyckat kanske upp emot ett år och mer betyder så mkt för min fortsatta kamp mot A. Kram!

Halloj Fenix,
Jag känner igen det där resonemanget från min egen värld. Jag förstår precis vad du går igenom Fenix. Det är ju en kamp med och mot de inre tvivel och övertygelser man har som är konstant i början av nykterheten. Detta med festen i Köpenhamn kommer inte så lägligt, det är inga problem för mig att förstå hur du resonerar. Men jag vet i f-n om det är så bra alltså? Kommer du kunna slappna av under träffen och sedan ladda om när det väl är avklarat?
Bara du vet Fenix och du har bestämt dig förut. Jag tror du klarar att starta om efter festen men risken är ju att det snabbt kommer ett nytt tillfälle som "måste" firas av med alkohol. Så har det varit konstant för mig.
Nu har jag sparat ihop 3 månader och för mig börjar känslan av att åka på vilken fest eller tillställning som helst UTAN att dricka alkohol kännas bekväm och faktiskt mer spännande än att kröka till det för att ha "roligt" och vara "avslappnad" (Läs avtrubbad) Det var helt otänkbart tills alldeles nyligen.
Som den aktiva snubbe jag är så kan jag varmt rekommendera dig att försöka röra på dig så mycket som möjligt. Mitt rus består av goda endorfiner som jag får av att springa i skogen. Känner jag sug eller rastlöshet byter jag det mot aktivitet. Det funkar för mig. Ju mer jag tröttat ut mig desto bättre mår jag.
Kanske låter konstigt men jag älskar det och är beroende av det.
Ett väldigt mycket mer hälsosamt beroende än det andra vi håller på med.
Den vanliga enkla vardagsmotionen som vi knappt tänker på att vi gör är den viktigaste.
Nå, det blev mycket tjöt det här Fenix.
Tänker på dig och din kamp och vet att du kommer fixa detta.
Stor kram till dig Fenix.
LP

Profile picture for user konstnären

Som svar på av Fenix

Jag hoppas innerligt att du klarar av det. Bara du vet att du gör rätt angående Köpenhamn. Samtidigt farligt, inga pekpinnar till dig. Önskar dig allt gott.
Konstnären

Hej Fenixen,

Håller med LP. Det kommer tyvärr alltid finnas något att fira. Det kommer alltid finnas särskilda speciella tillfällen. Om inte det räcker så finns alltid midsommar, nyår. Räcker inte det finns det semester, ledigheter, resor. Däremellan finns jobb, tråkiga händelser, glada händelser... Jag behöver inte ge fler exempel. Tror att det handlar om att tänka om. Man ska kunna fira/sörja/glädjas/gråta utan att döva sig med alkohol. Förlåt att jag säger, men den här K-hamnsresan blir bara EN av alla ursäkter för att "tillåta sig" att dricka. Eller hur?!

Dricker du just nu? Passar på, eftersom du ändå har bestämt dig för att dricka i Danmark? Jag antar att det är så, men rätta mig gääääärna om jag har fel. Jag tror också som LP, att visst reser du dig igen. MEN du gör det så svårt för dig själv. Jag önskar av hela mitt hjärta att du bara la ner. NÄ. NU. RÄCKER. DET. Lägg av med skiten. Strunta i K-hamn. F-n det ligger kvar - jag lovar (om inte Putin rullar in till hösten...).

Klart jag fattar att det inte är lätt. Jag är inte dum i huvudet. Men Fenix, om man vill, så går det.

Styrkekramar till dig

ett tack till alla er som peppar och bryr sig. Just i dag känner jag mig stark och glad, klockan blev 15 i dag men inget besök på bolaget, och då är helgen räddad. Just nu funderar jag på att utmana mig själv på allvar i Köpenhamn och inte dricka, tanken känns helt rätt. Lyssnar jag på kroppen, som Berra skrev nyligen, så vill den inte ha ett skit alkohol mer utan helt andra saker. Som Lillper skrev så är aktiviteter viktiga, och jag har faktiskt börja komma igång riktigt bra med näst intill daglig motion efter jobbet i form av promenader. Så allt är egentligen bäddat för ett alkoholfritt liv. Tänkte i dag med en känsla av befrielse att just nu är ja alkoholfri och kan så förbli resten av livet. Den möjligheten finns, det är inte omöjligt att uppnå. Just nu vill jag absolut inte ha någon alkohol, och varför inte kunna tro att det ska förbli så. Att läsa härinne är också så givande för att förstå att man inte är ensam i denna kamp.

God morgon Fenixen,

Hur känns det idag? Du tänker så rätt nu, så det vore så synd om du skippade allt för K-hamns skull. Valet är ditt Fenix.

Kram till dig

PS. Tack för din hälsning :-)

till dig Muränan i din tråd tror jag det var, om att lycka inte går hand i hand med alkohol. Så sant. Ja, Köpenhamn spökar fortfarande, har inte hundra koll på hur det blir på lördag. Men jag lyssnar på vad du säger när du tycker att jag tänker rätt, och rätt ofta tycker jag det själv. Så jag känner helt klart att jag är inne på rätt väg.

Tack för ditt fina inlägg i min tråd. Blev glad :-)

Hur vore det att kanske skippa K-hamn helt i år? Sedan kan du åka nästa år för att fira din årsdag istället...?

Kram till dig

Profile picture for user m-m

Som svar på av Fenix

Ja, där jag var för ett år sedan, och där jag är idag är inte ett år mellan, det känns som en hel tidsrymd. Men poängen är, att det tog inte nästan ett år att känna så, det tog faktiskt inte alls så lång tid. Kanske inte dit där jag är nu, men att åtminstone känna att det fanns en dimension till i livet. När jag bara hade hållit uppe någon/några veckor blev jag bjuden på en tjejmiddag med myyycket vin. Kändes helt omöjligt först, men gick bra till slut. Kan inte säga att det var någon njutning, var helt känslomässigt dränerad efteråt, men det viktiga var att jag klarade det nykter. Den kvällen har jag plockat fram många gånger under det här året - klarade jag det så klarar jag den här... osv. Skriver detta, naturligtvis, med din köpenhamnsresa som är på ingående. Håller med LillPer och Muränan, det kommer alltid att komma nya grejer som du har svårt att undvika alkohol till. Kan vara bra på ett sätt att utmana dig själv i början, nu såhär direkt, för att markera för dig själv och kompisarna att det är allvar. Blir också en spärr att dricka med kompisarna hemma sedan, - om jag lät bli kph-helgen så kan jag inte falla nu. Är du tveksam så stanna hemma. Detta är mina råd, som du får helt gratis :-) Lycka till, hur du än gör!
/m

Ja men precis så m-m. Om jag inte drack i K-hamn, varför ska jag börja NU när jag är hemma igen! Så tänkte jag under två veckor när vi var utomlands i somras. Om jag hade klarat den första veckan, varför börja nu?? Sedan när jag kom hem, så funkade det så bra att tänka - men om jag inte drack på resan - då jag väl inte börja NU heller?! Och så har det fortsatt. När suget kommer tänker jag att "ska det HÄR vara en anledning värdig att börja igen"! Funkar faktiskt bra. :-)

Heja Fenix! Ingen dricka i K-hamn eller stanna hemma! Nästa gång firar du ett år nykter i K-hamn istället! :-)

I dag tar jag det stora beslutet, att sluta dricka alkohol! Det finns ingen annan möjlighet för mig. I kväll går jag till AA, jag behöver hjälp hos andra människor. Själv är jag inte mycket att hålla i handen har jag upptäckt. Så oavsett om jag gillar det eller inte, måste jag ta mig till AA regelbundet. Oftast är det en bra upplevelse, men lite tråkigt ibland. Det spelar ingen roll, jag måste gå dit om det ska bli något av min nykterhet. Jag läste Per Holknekts bok, och han skriver i slutet att vad han också måste göra är att gå på sina möten och hålla kursen för att inte hamna snett. Hans stora mål med sin nykterhet är att bli "lycklig på riktigt" som han skriver. Ingen dum målsättning, men det kräver att alkoholen försvinner ur mitt liv. Nu ska jag haka på alla er som kommit mer eller indre långt på era resor.

Hej igen Fenix!
Låter som du kommit till en del insikter medan jag varit borta från forumet. ;-) jag tror du fixar det nu om du verkligen vill. Vanan, Felix, orka bryta vanan i hjärnan. Tar tid.. Kommer på mig själv att längta så efter vin nu ibland men liksom som en gammal invand tanke, inte ett realistiskt alternativ. Det är ju slut.

Tycker Villmåbras senaste inlägg är inspirerande. Nå riktig lycka är det vi försöker nå allihop. Alkoholister lite mer än andra kanske...? Då får lära oss hur man kan leva för att nå dit, till trots att vi lever i stressade konsumtions-och informationssamhälle. Jag tror vi medvetet behöver skapa verktyg och utrymme för reflexion, självmedkänsla och lycka i våra liv och helt enkelt träna på det sättet att leva.

Många kramar från mig!

Profile picture for user LenaNyman

Jag är inne på min andra nyktra dag. Ja, igår räknas kanske inte för då var jag bakis...
Håller med Vickan i vad hon säger och kommer samtidigt att tänka på den här historien om indianen och vargarna.

"En gammal indian berättar för sitt barnbarn om ett gräl som pågår inom honom. Han säger att konflikten står mellan två vargar.

Den ena vargen är full av avundsjuka, sorg, ånger, girighet, högmod, självömkan, skuld, bitterhet, mindervärdighet, lögner, falsk stolthet, överlägsenhet och egoism.

Den andra vargen är full av glädje, fred, kärlek, hopp, ärlighet, ödmjukhet, vänlighet, välvillighet, medkännande, generositet, sanning, medlidande och tro.

Barnet tänker efter en liten stund och frågar sedan sin morfar:

"Vilken varg vinner?"

Den gamle mannen svarar honom:

"Den varg jag matar."

närmar sig sitt slut. Har just varit på ett AA-möte och det känns alltid lite skämmigt att åter sitt där och börja om, när flera av de som sitter där var med när jag steg in där för första gången, mer än 20 år sedan.
Men skit samma, nu har jag tagit klivet och nu ska jag faan i mig bli kvar där oavsett om jag vill eller inte vill gå dit ibland. Det känns bra, och det är fantastiska möten för det mesta när människor berättar om sina liv och problem med A. Här finns de med oavbruten nykterhet i 20 år, till den som tog ett återfall för några dagar sedan. Men alltid samma värme och acceptans oavsett. I kväll ska jag lägga mig nykter och vakna nykter i morgon. Bara det är stort just nu.

där dömer mig, jag bara känner det så när jag kommer tillbaka som en djävla gummiboll. Det positiva är ju att jag kommer tillbaka, och nu är det dag 2. Visst kretsar tankarna mkt kring alkohol, men på ett konstruktivt sätt eftersom jag känner en befrielse och kamplust. Jag försöker vara snäll mot mig själv och säga att, visst, så här är det men stå ut den första tiden och känn målet framför mig.

och heja dig också! Snart sängen efter en nykter dag och jag bara älskar nyktra mornar.

Starkt Fenix att lomma iväg till AA. Jag hade nog aldrig klarat det, du vet jag är ju av den envisa typen som kan själv och tror att inget annat kan vara bättre. Man vaknar upp ibland och förstår att tillsammans är vi så mycket starkare!
Forumet är ett bra exempel, jag kände mig irriterad igår. Irriterad över att jag flera gånger om dan måste in och kolla, läsa, skriva. Jag är helt enkelt beroende av berättelserna och människorna här inne. Efter en stund var jag inte så irriterad längre. Jag inser vilken kraft och glädje det finns att hämta här inne. Oftast.
Den hjälper mig och jag tror den hjälper dig med Fenix?
Sköt om dig och grattis till ditt beslut.
Lp

Finns ju hur mycket som helst skrivet om det, men de bitar som jag tagit till mig är dels att försöka vara här och nu: just NU dricker jag inte, hur det blir sedan vet jag inte. Och, det där att inte försöka tränga bort tankar för då kommer de tillbaka med förnyad styrka. Liknar ganska mycket sugsurfning faktiskt (googla på det!). Om det kommer en ovälkommen tanke skall man observera den, se den, analysera den lite ("jaha, nu blev jag sugen på att dricka och hur kom det sig då?, hur känns det i kroppen?") och sedan låta den passera. Om man istället spänner sig och "NEJ, jag FÅR INTE tänka på alkohol t.ex" så kommer tanken tillbaka som ett klubbslag i huvudet och blir väldigt mycket svårare att värja sig emot.

tips, tack för det Stigsdotter! Just nu känner jag mig väldigt nöjd, hade chansen till en ensam kväll och fullt ös med A, men i onsdags sade jag till min fru att jag hellre kör och hämtar efter tjejkvällen så slipper jag dricka. Det blir bara skit av det hörde jag mig säga, och det är ju precis vad det blir. Mår så bra av att vara nykter nu, och har sett fram emot helgen då vi kan göra olika saker som kräver bilkörning. Och jag slipper må skit halva dagen och bara känna ågren innan jag efter lunch kan tänka mig köra bil. Och sedan en lördag handlar det om att få in planeringen att hinna till systemet och dra igång kl 17 till en ny meningslös kväll med A och en ny förspilld förmiddag. Känner ett lugn i min nykterhet som jag verkligen gillar.

Profile picture for user santorini

Som svar på av Fenix

Bra tänkt! Det är så där det blir när man varit nykter en tid. Då börjar man kunna se fördelarna, fler och fler, och det blir allt lättare att fortsätta att leva nyktert. Visst kommer du att få sug men då man inser fördelarna med nykterheten så kan man genomskåda alkoholdjävulen. Det är bara illusioner, det där om hur mysigt det skulle vara med ett glas vin. Spelar man filmen till slut minns man att det inte räckt med ETT glas på väldigt länge. Bra Fenix, ha en trevlig lördag!

Profile picture for user PP

Upplevde själv ett sabla "hallabaloo" i känslolivet den första tiden. Njut av känslan när det känns bra, och försök håll ut om det kommer perioder när det känns mindre bra.
Det planar ut med tiden, och tiden måste få ha sin gång!

Hoppas du får en fin helg!

//PP

ska ni ha! Det blev en fin lördag med sociala aktiviteter. I dag känns det mindre bra, men det är väl bara att bita ihop och hålla ut. Har varit ute och gått, och i det fina vädret blev tillvaron lite ljusare. Kanske bio i kväll kan skingra tankarna.

jag min tråd som PP föreslog. Dag 1 igen och den här gången har jag satt upp en period på 90 dagar. Det anses tydligen som en bra gräns, då hinner man nyktra till, kroppen kan läka och man får perspektiv på sitt drickande. Jag slipper också tänka hela livet, även om jag innerst inne vet att det bör bli på det viset när det gäller alkohol. Jag är förväntansfull, men samtidigt lurar skräcken om hur det ska gå den första tiden. Jag tar också till mig Ebbas tankar om att kämpa emot, kosta vad det kosta vill. Ja, kära alla forumvänner. Tack för alla uppmuntrande hälsningar i olika trådar. Många av er är verkligen inspiratörer för mig, jag läser ju att ni lyckats åtminstone ta er över årsgränsen, andra betydligt mer än så. Jag börjar nog också fatta att livet är upp och ned, med eller utan alkohol. Med alkohol är det dock väldigt mycket ner för min del, eftersom jag ständigt mår dåligt av att inte kunna låta bli att dricka. Drickande skänker ju ingen glädje som helst längre. Det enda som ger en bra känsla är förväntningarna på att få dricka, när man väl är där försvinner det positiva nästan omedelbart. Kvar blir bara den trista insikten att det blev skit ännu en gång. Bakfull nästan varje morgon, fet och dålig kondition, det är ju verkligen stora fördelar som drickandet för med sig! Nu ska jag tänka på alla fördelar med att bli nykter och ta en promenad i det fina vädret.

Profile picture for user PP

Som svar på av Fenix

Jag hoppas att du nu är framme vid den punkt som kommer att ge dig vändningen.
Du har ju en uppriktig önskan att sluta med alkoholen. Vi vet båda att det är en
tanke som samtidigt är underbar och skräckinjagande. Men den andra sidan finns
när det inte är en så stor förlust längre ;-) Halleluja, eller hur!?

Redan för länge länge sedan visste vi nog innerst inne vad som måste till
och att det behövs enorm inre kraft. Det går upp och ned när vi nyktrar till,
och du gav mig (en gång för länge sedan)ett skratt mitt i allt elände hur det
kan vara i den första tiden i nykterhet.

Det är över fyra år sedan Fenix, och nu idag vill jag påminna dig. Påminna dig
och hoppas att det ger dig den kraft som krävs.

Då eftersökte jag svaret på hur de känslomässiga "diagrammet" ser ut
när vi nyktrar till.
Fortfarande idag tycker jag ditt inlägg är toppen, och i och med att det var ditt
hoppas jag du själv lyckas tänka så, nu framöver.

Håll i och håll ut! Ser fram mot dina "delningar"

//PP

21 oktober, 2010 - 13:47 #45
Fenix (inte verifierad)

Hej Pellepennan.
^v^v^v^V^V...
Ungefär så här ser diagrammet över livet ut:-)
Har just börjat ta in det på allvar tror jag, upp och ned, djävla skit och gu va gott jag mår. I en salig blandning. Går inte att bota med alkohol, och inte önskvärt heller för den delen.
Ha en bra känslomässig dag!
/Fenix

för ditt inlägg, och mitt! Jösses fyra år sedan, bra påminnelse där. Håll i och håll ut, det får bli mitt motto. Stigsdotter skrev om sugsurfning här ovan, och jag hittade en grej på nätet som verkar vara en praktiskt och vettig hantering när känslan av sug kommer. Jag klistrar in den här så jag, och den som vill, kan använda sig och öva på detta. Den handlade om socker, men jag har bytt mot alkohol och det funkar säkert lika bra.
/Fenix

Sugsurfing

Har du hört talas om det? Sugsurfing är en strategi för att hantera suget och jag tänkte använda det för att ge dig några tips när suget sätter in.

Det första du bör veta är att suget har ett slut! Ja faktiskt. Du behöver inte dricka för att det ska gå över. Suget kommer vanligen mer sällan och mindre intensivt efterhand, det gäller att lära sig tampas med känslorna. Problemet är att vi sällan står ut tills det klingar av. De här sugkänslorna är obehagliga och jobbiga, jag vet. MEN, det är värt livet att kunna hantera dem!

Det är bevisat användbart att sugsurfing fungerar vid sug. Det kanske låter skojigt och konstigt, men namnet är för mig klockrent då sug på många sätt liknar stora havsvågor. De är små till en början, växer sig stora och bryts sedan upp och försvinner. Föreställ dig själv som en surfare som ska rida på vågen. Tanken är att du istället för att försöka paddla dig igenom jättevågen, förenar dig med vågens kraft och åker med den tills den bryts upp. Du tar kontrollen genom att ändra riktningen på kraften till din egen fördel- du åker MED vågen. När du sugsurfat flera gånger, kommer du att märka att det faktiskt fungerar.

Grundläggande steg i sugsurfing;

1. Undersök hur du upplever din längtan och ditt sug efter alkohol. Sätt dig så bekvämt som möjligt med båda fötterna på golvet och dina händer i en bekväm ställning. Ta några djupa andetag och fokusera din uppmärksamhet inåt. Låt din uppmärksamhet vandra runt i kroppen. Notera var i kroppen du upplever suget och hur det känns. Notera varje del där du känner sug och tala till dig själv om vad du upplever. T.ex ”… mitt sug känns i munnen och näsan och i min mage”.

2. Fokusera på den del där du känner sug. Lägg märke till den exakta känslan i detta område av kroppen. Känner du dig varm, kall, skakig eller bedövad? Är dina muskler spända eller avslappnade? Hur stor del av kroppen är engagerad? Var uppmärksam på förnimmelserna. Beskriv dem för dig själv. Notera förändringar. ”Ja, min mun känns torr och klistrig. Det känns spänt i läpparna och tungan. Det bildas saliv i munnen och jag tvingas svälja. Jag föreställer mig lukten och smaken av öl och vin”.

3. Gör om proceduren med varje liten del av din kropp, där du upplever sug. Var uppmärksam på förändringar i känslorna. Notera hur suget kommer och går. Många som sugsurfar upptäcker att suget försvinner på ett par minuter.

Tanken med övningen är inte att få suget att försvinna, utan att uppleva suget på ett nytt sätt. Om du övar på sugsurfing kommer du att känna igen dina sugkänslor. Du lär dig att rida ut suget tills det försvinner av sig själv och inte bemästra det genom att dricka bort det. Det kommer bli en ny upplevelse för dig att tvingas stanna kvar i suget. Det gör att du inte behöver fly någonstans. Prova!

Profile picture for user LenaNyman

... att du kört igång igen. Fenix. Fågeln. Det finns en låt som heter "Phoenix Rising" (Phenomena). Hört den?

/L

nästan lika bra som peppande bok att sluta. Men nu har jag inlett regelbundna möten med en nykter alkoholist som varit nykter i 27 år som jag känt länge. Han säger bra saker som ja i och för sig vet, men som blir så mycket bättre när någon säger det öga mot öga. I mitt fall, acceptera att du har ett missbruk som inte går att göra något åt annat än att acceptera. Man kan kapitulera mot alkoholen, eller med alkoholen. De senare tillhör A-lageta och där vill jag inte hamna. Så jag kapitulerar mot alkoholen, jag kan aldrig vinna kampen om att försöka bli någon slags normaldrickare. Den gränsen är det väldigt många år sedan jag passerade. Känns som en lättnad, acceptera och gå vidare. Det är ungefär vad Carr också säger med sin bok, fast med många ord. Och den lättnad och positivt stämning som han vill ingjuta när man äntligen sätter stopp, den här jag känt starkt i går och i dag. Bra så tills vidare, en dag i taget.

Den lättnad som infaller sig när man kapitulerar. Låter som om "din" alkoholist hämtat inspiration från AA:s tolvstegsprogram där det första steget är just "Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen - att vi förlorat kontrollen över våra liv". Detta steg är enkelt men samtidigt väldigt svårt. Det är lätt att acceptera att jag är maktlös inför alkoholen, det har jag fått så många bevis på, men samtidigt svårare att erkänna att jag förlorat kontrollen över mitt liv. För, nej, det handlar inte om att jag inte "sköter mig" i övrigt, betalar räkningar och så, utan det är en kontrollförlust som ligger mycket djupare i själen om man så säger... Men, det låter som du är på god väg - härligt! "En dag i taget" är också viktigt! vad som händer imorgon vet jag inte, men just idag ska jag inte dricka oavsett vad som händer. Ibland, om det känns jobbigt, får man byta ut en "dag" mot en "timme". Det fungerar, det gör verkligen det :-)

din tråd och sätt igång skrev någon, glömt vem av alla fina människor här inne som kommenterar och peppar. Så nu gör jag det. Har varit nykter rätt många dagar de senaste veckorna, men också fallit igenom. Senast i l lördags då vi hade fest hemma, men det var planerat. Och i natt vaknade jag och kände bara att det är över. Har nu varit nykter tre dagar och känner mig så hoppfull att det är slut på skiten äntligen. I dag ska jag åter träffa min sponsor, och jag känner ett lugn i mig som jag inte gjort på mycket länge. It´s over. Total acceptans över mitt öde när det gäller alkoholen. Jag har ingen chans att kontrollera detta längre så varför ens försöka en tusende gång till.
Kram alla!

Profile picture for user Tjalle

Också min tredje nyktra dag idag. Kanske blir 2015 "vårt år". Någon gång måste väl även vi lyckas....
Sköt om dig/Tjalle

är den känsla jag har i dag. Känns så sjävklart att äntligen på djupet känna att jag druckit färdigt. Nu är det över, nu väntar ett bättre liv. Har läst så mkt senaste tiden här inne och glatts med de som slutat kortare eller längre tid. Nu är det min tur. Kan också hänga ihop med att jag börjat gå i kyrkan och lyssna på mässor, allt sammantaget tror jag mynnar ut i denna dag när jag inte längre känner rädsla för att misslyckas. Lugnet i kyrkan är detsamma som kan kännas på ett AA-möte, det finns en gemenskap och en kraft. Hoppas att vi alla ska få leva utan alkohol när vi nu kommit så långt i vårt missbruk att vi inte längre kan hantera den. Jag har ingen chans mot alkoholen, kommer aldrig att få. Och just nu känns det bara som en bra känsla att ha gett upp. Kram!

Profile picture for user Erik

Det är en glädje för mig att se att du är på rätt väg. Jag har också gett upp. Det finns bara en väg.
Erik

man står emot och tar bra beslut är tillfredsställande. Hade de två senaste dagarna frestelsen att bara ta ett par glas och äta gott, men så stolt och nöjd man känner sig när man tar rätt beslut. Självklart vet man precis att ett par glas inte finns på kartan, utan det handlar om ned i träsket igen. Nu ser jag ljust på framtiden, ska jobba mindre. Visserligen blir det mindre pengar, men det klarar jag om A försvinner från utgifterna, när jag ser ärligt på det har mycket pengar försvunnit i det hålet varje månad. Ha en bra torsdag alla kämpar! Hur går det för dig Erik?

Profile picture for user Erik

Som svar på av Fenix

Tack Fenix,
Det går fint. Precis som för dig just nu.
Lite irriterad o grinig just nu men det beror mest på inaktivitet då jag legat med feber i några dar.
Bättre i morgon.
All lycka till dig.
Erik

Profile picture for user mod60

härligt jobbat Fenix och Erik. Nykterheten är helt klart kanonskön.....jag firar lite över 2 månader och är stolt över mig själv. Fortsätter framåt på väg mot ett nyktert liv... :)
så japp
vi fortsätter!

för peppning mod60 och steglitsan!,Ja det känns bra att gå upp kl 07 en måndag fast jag inte ens behöver. Vara nykter, vilja göra saker och se en dag av meningsfulla gärningar framför sig. Sådana här dagar är det inte svårt att vara nykter. Det kommer andra dagar, men det struntar jag i nu. Nu är det flyt, och jag njuter av känslan att ha besegrat A. Vi fortsätter Erik på den inslagna vägen. Ska dra igång en motionssatsning i dag och det är bra att haka upp en förändring av A på andra positiva förändringar tror jag, de kan liksom förstärka varandra. I dag tror jag till och med solen verkar vilja visa sig, ett bra tecken!

Profile picture for user Tjalle

Hur går det för dig? Jag har själv haft det kämpigt ett tag nu. Skriver mer senare. Sköt om dig.
Tjalle

haft det kämpigt ett tag, trodde jag var på god väg. Vill acceptera nu att det är som det är och inte släppa fram djävulen varje dag som tycker att några öl inte kan skada i kväll. Vill acceptera fullt ut att jag har sjukdomen och ta konsekvensen, nämligen att inte dricka mer. Varför så djävla svårt??? Vi hörs Tjalle i vår kamp, den ska ge resultat NU!

har jag börjar må bra, känna hopp. En vecka nykter i dag. Kroppen mår bättre, knoppen mår bättre, jag känner mig lättare både till kropp och sinne. Och det bara på en vecka. För ett år sedan gjorde jag ett avstamp för att börja ett nyktert liv. Räckte till midsommar:-( Har druckit allt mer destruktivt under det gångna året, med avbrott för några dagar här och där. Så till slut sökte jag hjälp på vårdcentralen, och fick tack och lov antabus efter att leverproverna visat att jag klarat mig även den här gången. Puhhh! Så nu går jag två gånger i veckan till de trevliga syrrorna på vårdcentralen och får mina tabletter. Jag lärde mig under året att jag inte klarar på egen hand att sluta, så jag behöver hjälp. Antabus får det bli så långe det behövs, kanske ett år. Men livet är ju så oändligt mycket bättre utan A. Och för min del, som börjar bli till åren, är det helt nödvändigt om jag inte ska sluta mina dagar sjuklig och nedbruten till ingen nytta.
Glad midsommar på er alla kämpar!