.

Bra att du tagit steget att inte dricka. Du har gjort det bästa valet och nu när du inte ska dricka mer så kommer din ångest att försvinna, du behöver inte göra saker som är korkade och skämmas dagen efter. Bra va? Ta kontakt med en AA-grupp och prata med likasinnade. Dina erfarenheter här kan hjälpa andra. Välkommen in i den vita och mycket trevligare gemenskapen.

Ebba

Aeromagnus, underbara du, ta fram din kvinnliga sida och var lite taktisk, skräm inte stackars Tor med AA på direkten. Det tar vi om ett tag :) Nejdå, fortsätt att vara du. Du är en eldsjäl. Tack för det.

Hej Tor.
Bra beskrivet om hur din relation till Alkohol ser och har sett ut. Visst blir ens problem påtagliga när man skriver ner det svart på vitt ? Det är ett destruktivt ångesthelvete enligt mig att ha en "kärleksaffär" med Alkohol. Slutar aldrig lyckligt OM man inte lyckas göra slut, reparera sig och gå vidare. Just vad jag själv och som du märkt väldigt många andra här har insett och är i full gång med. Välkommen!

/Ebba

konstnären

Välkommen ska du vara och vi är nog många som känner igen oss i din beskrivning.Fortsätt på vägen du slagit in på det blir bara bättre och bättre.
Försök att ta en dag i taget. Skriv av dig här det hjälper så mycket.
Lycka till
Konstnären

Tor

Tack för stödet :) detta blir tufft och kommer vara jobbigt. AA vågar jag inte gå till. För mycket skam bakom antar jag. Klarar inte av idag att gå ut officiellt. Att bara skriva här var jobbigt. Kände dock en lättnad över att ha gjort det.
Ebba, så är det. Att skriva ned avslöjar och det jag skrev är bara toppen på ett isberg. Om jag skulle skriva ned allt skit som alkoholen gett så blir det ett långt inlägg. Så många tokiga beslut.
Läst mycket på denna sajt och känner att jag inte är ensam om att vara alkoholist. Inte för att de gör det lättare. Så skriver av mig lite igen:
Dag 4 och onsdag. Tycker det känns bra än så länge och har inget sug. Helgen närmar sig och vet att "åka till bolaget" tankar kommer att komma. En skillnad mot förrut är att jag la om kosten för 3v sedan. Gick över till lchf. Nu mera finns inget socker sug och ej heller några blodsocker svängningar. Gått ned 4kg bara på det och fler kg är på väg bort. Hoppas det hjälper och hålla suget efter öl&vin borta. Har tänkt att ta upp träningen igen. Under dessa 6år med alkohol så både tränade jag och tränade hårt. Otroligt nog så klarade jag av att tävla på elitmotions nivå i en uthållighets idrott. Kunde dricka en flaska vin på fredag och få en pallplats på lö. Självklart firade jag med alkohol efter. Men de två sista åren har lusten och träna minskat till idag i princip ingen träning. Har lagt på mig 10kg pga alkoholen. Så att börja träna löser inte alkoholproblemen har jag kommit fram till. Det sitter i huvudet antar jag plus kemiskt nu i början. Vill göra något åt ångesten och när den kommer och när suget kommer, förvirringen osv säga stopp. Bryta det. Kanske en kalldusch hjälper. Finns det tips hur få kontrollen över hjärnan när suget kommer så mottages det tacksamt. Tex när man håller på att förlora och är på väg mot bolaget. Så skumt att gå emot sin egen vilja. Ser en mental kamp framför mig. Hur få kontrollen?

Stingo

Det är nog säkert väldigt olika grejer som gäller för olika personer. För mig är det till att börja med viktigt att inte bli hungrig eller törstig. Jag blandar väldigt lätt ihop de känslorna med alkosug. Om suget ändå kommer kan det hjälpa med någon god a-fri drink, men speciellt får jag hjälp av starka smaker. Det hör antagligen ihop med att jag alltid gillade starka skarpsmakande drycker mest.

Så salmiak (Finska saltlakritspastiller, typ turkisk peppar), mint, citronpastiller, eller min nya lhcf vänliga favorit, att tugga på (lagomstark) chili, hjälper för mig. Helst nog före jag sitter i bilen på väg till Alko. Där har jag till all lycka inte suttit ännu.

Ebba

När suget kommer BRYT genom att peppra dig med alla vidriga tankar på hur du har betett dig och vad du har gjort när du har varit full och därför "dum i huvudet" , minns även hur vidrig ångesten och bakfyllorna dagarna efter har varit. Man vill inte dit igen.

Tor

Jag har skrivit ned allt urk med alkohol i telefonen nu och en sida med hur jag vill ha det. Ska läsa när suget kommer.
Peppra mig mentalt och sen inhandla peppar och tugga på när suget kommer. Känns som jag också skulle behöva en hink vatten med isbitar i beredskap. Kanske luktsalt som de som boxas har kan få hjärnan att starta om. Skriver så för jag har försökt tidigare och ändå traskat in på bolaget. Det är dock annorlunda nu. Känner det. Det pga av att jag förbereder mig. Inte gjort det förr. To-Lö är kritiska dagar. Dagar då jag normalt druckit. Varningsflagg och nödutrustning i fokus.

Stingo

Märkte att du skrivit både om kalldusch och ishinkar, men inte som om du skulle mena allvar med det. Kanske du försöker ge dig själv ett gott råd?

Tor

Jo, du är inne på rätt spår förstår jag när du hintar om det. En kalldusch blir det tills det går över. Sen behövs annat också. Skriva av mig här är något jag tänkt att göra. Och läsa hur andra har det och deras kamp. Är så tacksam för att denna sajt finns nu.

Tor

Vaknade utvilad, äggröra, paprika och kaffe till frukost och sen iväg till jobbet. Igår kväll så var jag lite torr i munnen och lätt tryck kring tinningen. Är det abstinens eller lchf kosten. Vet inte. Jag har ju inte druckit varje dag tidigare. Men ca 3 d per vecka och för mycket när väl jag gjort det. Tror jag haft ca 4 dagar per vecka utan. Visst vart det mycket mer under sommaren förutom 2 vita veckor. Hade barnen då. På jobbet idag kände jag pirr i magen och var glad. Skämtade med andra istället för att dra mig tillbaka som jag gjort den senaste tiden. Kanske solen hjälpte till. Efter lunchen (lax&grönt) kom några tankar på att åka till bolaget. Men motade bort suget. Känner mig stark och motiverad. Det finns ett inre lugn, tror det beror på att jag bestämt mig. Imorgon fr och sen lö fram till 15.00 som är röda dagar. Känns som jag fixar det lätt just nu. Många tankar finns nu (efter och ha läst om andras återfall) om framtiden och total avhållsamhet från alkohol. Hur känns det efter 4v, 3mån, 6mån och 12mån samt resten av livet. Känns som det inte går att ha delmål utan tänka att det är så här det ska vara nu. Jag har lyckats redan nu, idag. Jag dricker inte längre, jag lever framtiden nu. Total om programmering pågår. Jag väntar och väntar på förvirringen och det som tar /tagit över min hjärna och kropp. Huvudet blir tungt och tryck över tinningen. Sug och tankar på hur gott det skulle vara med lite vin eller öl. När den kommer så är jag redo denna gång. Aldrig mer ge vika.

Tor

Barnen började konfrontera mig med kommentarer såsom du har ju problem. Visade sitt ogillande på många sätt. Började kontrollera mig. Det fick mig först att sluta dricka när barnen var hos mig. Jag var t.o.m nykter i 2 mån förra året först men började igen när de inte var med. Kändes som ett steg i rätt riktning. Jag skämdes. Vill ju vara en förebild för dem.
Andra anledningar var att jag inte mådde bra varken fysiskt eller psykiskt. Alkohol skapar ångest. Livsglädjen försvinner med tiden. Leder till ensamhet eftersom jag ville dricka utan att någon annan ska se. Andra drar sig undan. Till slut står man själv i vardagen. Visst träffar man alla nära då&då. Men man vet att de vet. Sen att inte orka med jobbet och prestera som man borde ger till slut väckarklockor. Att skolka från jobbet när suget kommer är ju inte okej. Ekonomin påverkades till slut och ger tankeställare. Massor av dumma beslut gör ryggsäcken för tung med tiden. Sen att tex ramla och slå sig när man är onykter ger tankeställare. Sen varför jag drack är nog olika. Ensamhet efter separationen. Ouppklarade saker som jag bar inom mig. Inte ha förmågan att prata med någon gör ont i magen till slut. Eller kanske för bara för att det var så gott (i början) för att sedan bli ett beroende. Så hur ta sig ut ur detta. Det som fått mig på rätt väg är att jag vill inte förlora mina barn, mitt jobb, hälsan och så vill jag känna livsglädje igen. Det har inte funnits en enstaka anledning varför jag nu slutat, utan ryggsäcken blev för tung samtidigt som jag kommit över separationer och skapat mig en bra grund. Ett hem, jobb, bil, och sommarstuga. Har underbara barn som jag vill vara nära och dela deras vardag som helg. Vill vakna och somna lycklig. Ha en bra hälsa känna att jag lever varje dag resten av mitt liv.

Bra cal. Går själv på lchf funkar bra. Jag tror du hade abstinens när du förklarade dina symtom. Du kommer soca bättre och bättre. Alkohol är ju en bomb av kalorier så du lär ju gå ned mer. Kämpa på och ta en dag i sänder. Äggröra och bacon var min start, grillst kött tzatsiki, sallad och ikväll blev det tjock korv med stejt vitkål och bea. Mätt och god och NYKTER.

vilken bra genomgång av motiv till att sluta. Bra att ha i plånboken när tankar på A pockar på från reptilhjärnan!

konstnären

Jag hade tankar på alkohol varje dag i början och jag trodde jag skulle blir tokig. Sakta började lägga om mitt tankemönster och grep tag i bara en liten liten sak som var positiv för mig. Ex. att jag skulle vara tacksam för allt jag redan har, sakta började jag utveckla dom tankarna. Nu har det gått så långt att jag känner mig tacksam för allt.
Rabblar det för mig själv varje morgon. Stannar upp ute i naturen, kanske bara tittar på ett blad, en blomma, fokusera tankarna på här, och nu, inte i går och inte i morgon.
Du låter så klok, vilken frukost du inspirerar med.
Fin fredag till dig
Konstnären
Idag vad som än händer inget första glas för Konstnären.

Tor

Aeromagnus, tack för tipsen. Korv, kål och bea sås har jag inte prövat än. NYKTER är bäst!

Ebba, tack för ett litet svar :)

Fenix, tack för stödet. Reptilhjärna är var det är!

konstnären, tack för att du delar med dig. Ha en toppen fredag du med.

Behövde skriva av mig igår kväll så det blev 2 inlägg. Kul att ni finns här. Fredag och dax för mat sen läsa andra inlägg. Ha en toppen kväll!

Akvariet

Välkommen hit.

Att sätta ord på mina tankar - här - och att återkommande läsa dem har hjälpt mig otroligt mycket under mina dryga tre veckor. Det är min sanning och den påverkar mig när den finns i skrift. Jag har också fått flera många bra råd som kommentarer på mina inlägg. Det är råd som går direkt in i MIN sanning = de påverkar mycket mer än om jag läser om någon annans. Så: att våga skriva, mycket, och att verkligen läsa de kommentarer man får är ett av mina två bästa råd. Det andra är att programmera om hjärnan med tydliga instruktioner. Om du läser här kommer du att hitta många tips: ett är att aldrig dricka direkt när suget kommer, vänta en halvtimme och känn efter igen, finns suget kvar, vänta en halvtimme till etc. Tills slut försvinner det. Ett annat är att upprepa ett par ord: konstnären skriver ofta "inget första glas idag". Det brukar också jag använda, och tänka på hur mycket trevliga morgonen efter idag blir om man inte dricker.

Ha en bra fredagkväll

Sug brukar jag bota med cola zero och choklad, nu kan jag inte äta choklad så lite pepoarsalami rullad i en god ost, inte fel. Blir suget för jävligt finns ju medicin men det kanske man inte vill testa med. Stopkort med fraser, bilder kan vara bra att ha. Kämpa på

Vickan69

Välkommen och vad roligt att läsa dina inlägg. Du har verkligen bra motiv och verkar som du skriver bestämd och att det är annorlunda mot tidigare gånger. Jag hade huvudvärk i början och rastlöshet, stel i kroppen, trött och deppig omvartannat i början. Nu lugnare och vanan att inte dricka A börjar etablera sig.

Drack mer och mer, har inte försökt att sluta innan men länge varit medveten om att jag druckit för mycket och haft mer sug än andra. Lovade mig ofta att bara ta ett Max två glas men det blev aldrig så. Började dricka ensam. Så en dag, efter att först ha läst om alkoholskador, beroende och här bestämde jag mig. I början var jag tom ledsen över mitt beslut, att inte få dricka. Jag kände sorg! Det är som att göra slut med någon man älskar för att relationen är destruktiv och håller på att ta livet av en. Sorgligt, men ett moget beslut för att skapa chansen och ge plats för en ny relation som är sund och bidrar till lycka och långsiktigt välmående. Jag gav plats åt nya saker att fylla platsen med. Det blev träning, mer skratt och närvaro, tankar och reflexioner och en balans i tillvaron. Är fortfarande ganska nyskild och vet att det tar tid och kan innebära mycket bra som jag ännu inte mött, men jag är glad att jag och "älskade" separerade. :-)

Lycka till. Du verkar ha redskapen och motivationen.
Kram från mig