.

Tor

m-m, först grattis till att du är nykter och sen snart 11 månader!!!
Jag har undrat hur andra tänker kring återfall och tidsmål. Hade ju en egen tankesmedja om det. Bra metafor med bricka med dyra glas på. Tack för hejaropen.
Ha en trevlig kväll :)

Tor

Dag 10
Hmm.. undrar om jag ska skriva dag för dag här framöver. Känns som jag är ok nu och det finns inget sug längre. Poff så försvann något igår som gör livet lättare. Hmm... det har varit en bra dag idag. Jobbat, lunch jogg och ätit gott. Handlade i lugn och ro efter jobbet. Massor av gott ala lchf. Ingen brådska hem då det inte längre finns öl/vin som väntar hemma. Och ingen annan heller som ger anledning till att skynda sig. Mycket stöd och värme här på denna sajt... Lite tråkigt att man inte kan "prata" vidare för att lära känna någon. Tycker känns lite tomt här när vissa försvinner. Kanske de tröttnade, pausar, hittade annat sätt att ventilera eller trillade dit igen. Vet inte.
Resan fortsätter.
Trevlig kväll!

belinda

10 dagar idag, Samma för mig. Men jag känner mig mest bara trött. Humöret går upp och ner. Ont i huvudet. Den där härliga frihetskänslan jag hade förra veckan har försvunnit. När allt gick så lätt.
Bara att hoppas den återkommer. Eller jag VET att den gör det.
En dag i taget var det.
Lycka till i fortsättningen.
Belinda

Tor

Belinda - det finns ett liv utan A och all den skit den för med sig.

När suget lättar, abstinensen minskar så blir det bättre och bättre. Min är borta nu.

Vi har båda 10d :)
Var stark, du fixar detta. Ser hur du samlar kunskap och kraft på denna sajt.

Imorgon skriver vi 11 dagar.

Zelda

Tor, vet inte om jag låter krass nu, men är det inte lite grann det som är problemet, att man söker "lösningar" hela tiden. Alkoholen löste ju för stunden en del problem, tristess, det hände ju något hela tiden när man drack, att man faktiskt inte behövde ta itu med känslan av att det inte alltid händer så mycket, tristess helt enkelt. Man behövde ju inte så ofta känna efter egentligen, alltid någon känsla, som ändå fanns där, oavsett det var ångest över vad man gjort eller någon annan känsla.Fel känslor visserligen, men ändå, känslor som gjorde att man inte behöver känna på djupet.Lite grann kanske man tror att det här forumet ska bli något nytt, att det ska leda någonstans, men är inte det också lite grann av "allt framtidstänk".? Att bara lyssna, läsa, inte åstadkomma något är för mig svårt. Lite grann kanske därför alkoholen blivit en större och större del av mitt liv tidigare, att bara försöka vara i nuet är svårt, men ändå givande de gånger man klarar det, att bryta känslan av att allt man gör ska leda någonstans. Det är väl det jag antar är det lugn jag vill sträva efter. Veta att det ändå kommer stunder när det händer mycket känslomässigt, andra när man bara får försöka ha tålamod och vara lugn. En konst jag vill lära mig. Därmed inte sagt att man vill leva tråkigt....... Önskar dig allt det bästa.

LillPer

Det du skriver Zelda är så bra. För mig känns det klockrent och rätt. Vi har alla våra sanningar och det här med att vara i nuet är svårt. Det låter enkelt men det kräver närvaro. Själv har jag kommit på mig själv med att känna mig harmonisk och lycklig utan anledning de senaste dagarna. Utan anledning? Vilket konstigt tänk, sa jag till mig själv. Jag har troligen tusen anledningar att vara glad och harmonisk och väldigt få över att vara sur, bitter och frustrerad. Det är en annorlunda upplevelse för mig just nu.
En mycket spännande iakttagelse som jag inte vet vart den leder, och det spelar ingen roll heller för den delen.
Samtidigt vet jag att för mig vänder känslorna väldigt snabbt, men jag upplever mig kunna vända dessa negativa tankar och komma på rätt spår mycket snabbare nu.
Det var en befriande insikt att läsa ditt inlägg här i Tors tråd.
Varför måste allt nödvändigtvis leda någonstans? Jag vet massor av saker som inte leder någonstans alls. Så får det vara och så känns det bra.
Sorry Tor för långt inlägg i din tråd.

Allt mitt bästa till dig.
LP

Tor

zelda - kloka tankar om framtidstänk, lösningar och att det ska leda någonstans. Och leva i nuet. Jag har funderat mycket på sånt här. Tror jag är lika när det gäller att jag vill att allt jag gör ska leda någonstans. När man kört ner i diket så vill jag stanna upp och fixa mig själv. En sak i taget. Bli bra fysiskt och psykiskt. Att vara här för mig är att få kunskap och stöd. Fungerar för mig så här långt :)
Ha en underbar dag

Tor

Lillper - okej. Kul och läsa. Tänk att leva nu utan att veta vart man är på väg. Vad som väntar i framtiden. Vem och vad som finns bakom dörren som öppnas när man stänger dörren för A för gott.
Ha en underbar dag!

Tor

Vilken fantastisk morgon, vaknade före klockan ringde, strålande sol, god frukost och hela jag ler, hela världen strålar. En underbar dag har startat.

konstnären

God morgon på dig, och vad glad du låter. Samma här strålande sol, god frukost har jag ätit, gröt en klick honung. Gummibandet ligger och tittar på mig, men först måste jag mjuka upp med en långrunda med hunden. Undrar ibland hur man kunde dricka bort en så här fin dag. För ett år sedan var jag riktigt illa ute kunde knappt gå ur sängen, värk och full av ångest. Allt sånt är borta, men det har inte gjort sig självt, hårt arbete är det, och jag kan inte nog säga hur tacksam jag är.
Fin tisdag till dig, och jag tycker du är en hjälte. Jag tror ju på det vi inte kan se, kanske kom det till en styrka från universum.
Kram
Konstnären

Skrev just i Konstnärens tråd att idag, idag är jag high on life! Kan det bli vackrare eller bättre än vad det är idag? Jag älskar verkligen hösten!

Ha en fin dag Tor

Tor

konstnären - Vilken skön morgon du hade. Kan vara bra och påminna sig om hur det var. Du har ju gjort den största resan och värd och beundra. Tror du kanske förstod "det är över nu" och det jag skrev. Känner lycka efter det. Det finns något som inte går att förklara inom oss och kring oss. Ha en fin kväll och fortsätt att vägled här och sprid värme.
Du är en ängel.
Kram

Tor

muränan - haha... hade du också en high of life morgon/dag :) så skönt att det finns fler.
Det kan inte bli vackrare och bättre än nu.

Ha en mysig kväll!

Tor

Dag 11
Glad, mår toppen och inga sug alls. Känns konstigt och skriva här just nu eftersom allt känns bra. Ska ändå logga här om hur det går och följa andras resor.
Trevlig kväll till er alla :) Ni är bäst!

Tor

En underbar morgon! Morgonstök nu och sen skynda till jobbet. Önskar alla massor av god energi, livsglädje och en fantastisk torsdag.

konstnären

Vad går du på egentligen. tänk att kunna vara så rusig och full av energi utan A. Själv är jag oxså inne i en sådan period. Gäller att passa på och leva sitt liv för ingen annan gör det åt mig. Satt och tänkte på att livet är väldigt kort och att jag har passerat bäst före datumet. Nu vill jag gör allt så att jag inte missar något innan jag sitter på hemmet och tittar på foton av barn och barnbarn. Det verkar för tillfället som gojan som jag hade som en ständig inneboende har flugit iväg, eller sitter han någonstans och ruvar på hämnd.
Lockande var han som sa nu konstnären kan du ta ett par glas vin när du varit så duktig. Kommer han tillbaka ska jag vingklippa honom.
Tor, idag inget först glas för mig.
Ha en rolig dag
Kram Konstnären

Tor

konstnären - jag har bara så mycket energi på mornarna, och alltid haft och varit glad då. Dvs innan A hälsade på. Då var det segt. Men nu är det som förr igen :)
Passerat bäst före datum...hmm. Då ligger man väl kistan eller urnan. Men tror jag vet vad du menar.
Visst är man inte 20 längre men vad gör det. Jag träffade på man som precis fyllt 80år i somras och han såg så fräsch ut. Rosiga kinder och klar blick. Han sa...jag tar en prommis varje morgon på 1,5tim och på eftermiddagen så gjorde han styrkeövningar (varje dag). Och sen var han aktiv i föreningslivet. Ett exempel på att om vi tar hand om oss själva, börjar leva och söker lycka och kärlek så märks inte åren i sinnet.

Den där gojan kan du fritera och ge till vovven om den vågar visa sig igen. För mig blir det inga fler glas varken idag eller någonsin. Jag har gjort slut med A och gått vidare. A kan inte komma tillbaka för det finns ingen dörr för A att kliva in igenom längre.
Kram och gör något kul idag :)

Ebba

Jag mår bra. Jag har kunnat sova två nätter i rad. Så skönt. Dock så märker jag att nu när jag inte kan skylla svackor på sömnbrist - vad är det då som skapar obalans? Hehe. Arbetet fortsätter, jobbet pågår. Med och i "det nya livet".