Tänkte gå vidare i livet. Snart ett år sedan jag började mitt inre arbete och min kamp mot alkoholen. Det har varit värt alla tårar, svett och motgångar och här står jag idag. Glad för varje dag i mitt nya nyktra liv. Men har alltid det i tankarna, tror det var Muränan som skrev det, en armslängd från vinglaset. Skillnaden idag är att jag inte vill sträcka ut handen och föra glaset till munnen. Nu är det jag som är herre på täppan. Vill tacka alla här inne för allt stöd och pepping jag har fått och får fortfarande.
Kramar
Konstnären

LenaNyman

Jag har inte kommenterat dina inlägg så ofta. Men det spelar ingen roll. När jag kom hit var du redan här och för mig är du en av forumpelarna på det här bygget.

Blir så jäkla glad när jag läser din #307. Och rörs av hur du beskriver Hundflickans reaktioner. Och en annan grej; jag kokar fortfarande vitkålen när jag gör kålpudding. För det har jag lärt mig av dig och du har lärt dig det av din mor.

Allt är gott. Som det ska vara.

att se dig här igen konstnären! Någon har sagt att den vackraste rörelsen är när en människa reser sig efter ett fall.... Att få ta del av just de berättelserna ger så mycket hopp och förtröstan! Allt gott till dig och din trogna vän / mt

Leverjag

Var nog lite ledsen på mig igår. Pratade i telefon hela tiden. Hon stack iväg hit och dit. Jag var inte närvarande i promenaden. Jag ångrade det efteråt. Hon älskar att jag busar med henne och är ute länge. Ibland träffar vi trevliga hundar med ägare. Häromdan stötte jag på en dam med två hundar som måste varit knäpp. Skrek och hade massa mörk gegga i sig som vällde ut. Sådan där varbölder ska man passa sig för, liksom "vännen" i telefonen som är en riktig energitjuv oftast. Påminnelse till mig att vara närvarande i våra promenader. Ja, våra hundar blir sorgsna när vi är det på ngt sätt men ger oss världens kärleksyttringar och glädje mest hela tiden.

Låter fint med planlösning. Tror jag vet vad du menar. Brukar ibland bara stanna i trappen och se hur ljuset spelar in och hur alla vinklar och färger framträder i ljuset.

Vanor och rutiner mår jag också bra av. Åt ugnsbakad lax med peppar och citron igår. Kändes så välsmakande och gott i munnen. Kroppen visar vad den behöver. Bra att du är här så vi får bakelserna tillbaka i forumet. :-)

Tack för hälsning och hoppas du har en fin dag. Jag måste iväg in i jobbpendlingens strömmar.

Kram❤️☀️

Härligt att du mår fint och att du låter dig släppa taget om det gamla och dåliga. Så bra. Ingen mår bättre av att älta. Försök att hålla kvar vid den här entusiastiska och glada känslan. Det är så här som det känns att välja livet igen, eller hur?

Vad toppen att du har fått en grupp att gå till! Så himla bra! Det blir ju forum live - vad kan vara bättre?! Hur många är ni? Är det samma personer? Har ni kommit "olika långt"?

Tusen kramar till dig från min snöglittrande del av världen

God morgon kära du,

skönt att det går framåt för dig. Vad bra att din grupp verkar fungera. Men skrämmande med återfall efter så låååång tid. Ja, man får väl aldrig sänka garden helt, antar jag. Det blir nog aldrig "lugnt" för sådana som oss. Vi kommer inte kunna dricka igen. Vi måste acceptera det varje dag. Nytt beslut varje morgon - vad som än händer, så ska jag inte dricka idag. Klart att suget slår till på mig också. Det gör det nog egentligen varje fredag/lördag som mannen öppnar en burk öl till middagen. Då klickar det till i hjärnan - jag kan ju smaka lite, jag kan ju ta en folköl... Men nä... det varken kan eller ska jag. Funderar på hur det hade varit om mannen istället hade öppnat en flaska vin istället varje helg. Det hade varit sjukt svårt. Jag är faktiskt ganska säker på att jag inte hade klarat det. För mig går det bra om vi har gäster eller om det är något särskilt - då kan jag liksom intala mig att jag inte dricker fast det är tex nyår. Men det där vardagliga eller spontana drickandet - ett glas vin till middagen - då snackar vi om något helt annat. För mig är det mycket svårare och skulle mycket lättare kunna bli ett "äh - vad 17"-ögonblick...

Just nu känns det annars ganska ok med a-friheten för min del. Däremot kämpar jag på flera andra fronter istället och det är lite tungt med det mesta tyvärr. Mitt mående åker ju som vanligt berg-o-dalbana och just nu är det långt ner i dalen igen. Jag vet att det vänder, men jag är så heligt less på de här bottnarna.

Massor med kramar

Tack fina du.

Ja, jag vet - jag måste ta hand om mig själv. Har tvingat mig ut på morgonpromenader i två dagar nu. Till och med fått till några taffliga yogaövningar. Försöker äta bättre/nyttigare och dricka mycket vatten. Jobbar hemifrån också för att få ner stressnivåerna. Alltid en början...

Jag har också funderat i banor av om jag är lite mano/dep. Det finns ju många olika varianter och grader. Som det ser ut för min del är det fler dalar än toppar. Däremot går jag inte lika högt eller lågt längre, som jag gjorde tidigare. Tror att alkoholen, eller snarare frånvaron av alkoholen, har planat ut kurvan något. Naturligtvis i kombo med terapin. Topparna blir inte lika vilda/galna och dalarna blir inte avgrunder längre. Tja, man får vara glad för det lilla...

Vet du, jag tror jag ska rita lite i kalendern för att kartlägga mönstret lite. Se om det finns något mönster till och börja med. När man sitter och dinglar med fötterna på kanten till hålet, så känns det ju som att man alltid sitter där. Men så är det ju inte (längre).

Puss & kram

Leverjag

Så skönt att du mår bra och tack för att du tittar n i min tråd ibland. Har inte hunnit med promenaderna som jag brukar och saknar dem. Tänker på min hundflicka som mår så bra av dem.
Har som både Vilja och Muränan haft en svacka i humöret. Kan det vara vädrets makter som påverkar oss?

Allt bra med dig?

Kramar ?

God morgon sötnos!

Hur har du det idag? Här är det helt otroligt blött och mörkt och regnigt och hur mycket vatten som helst över allt!

Hur går det med behandlingen? Vad gör ni? Är det samtal bara eller får ni typ hemuppgifter att pröva/fundera över?

Det är lite, lite, lite gladare här idag. Det går alltså åt rätt håll. Det är konstigt, men när jag närmar mig gropen, så blir allt så svårt och jobbigt. Särskilt jobbet. Varje liten sak blir hur stor som helst och får mig att må pyton. Måste påminna mig, när jag hamnar där nere, att det är så. Det kanske hjälper.

Önskar dig en fin dag vännen! Stor kram

Det låter som en bra behandling, tycker jag. Fint att sitta och dela i grupp. Egentligen tror jag att tex AA hade passat mig väldigt bra. Jag har ju bara prövat en gång tyvärr och jag är så sjuuuuukt nojig att "fel" personer ska få nys på mig. Tänker därför att det måste vara skönt att gå i en behandlingsgrupp, ordnad av VC, eftersom sekretessen är så självklar inom vården. Men det är nog feltänk från min sida - vad gäller AA och sekretess, alltså. Jag är i alla fall glad över att du har fått möjlighet till det här och att du också tar den chansen.

Jodå, nu står jag vid kanten till gropen. Det är bra. Ska snart vända den ryggen också. Jag inser att anledningen den här gången är att jag är för trött och inte lyssnar på det. Jag körde ju verkligen ända in i kaklet i höstas. Nu måste jag ge mig själv en chans till återhämtning.

Det är lite ljusare här idag. Om jag inte misstar mig så ser jag till och med himmelen ute...?! Jag vill ha blåsippor, vänliga vindar och solljus!

Puss o kram

konstnären

efter våren, dock inte efter alkohol som tur är är. Jag har ett oxelträd precis utanför mitt köksfönster som vakar över, jag säger godmorgon till det varje morgon. Blir fina röda bär till våren. Har fått ett gäng småfåglar på halsen började att jag kastade ut lite skorpor och nu är det en hel drös, till och med en andfamilj, så jag matar på, skänker frid. Jag studerar dom ingående, vem vet jag kanske blir fågelskådare, som jag tyckte var så nördigt när jag var yngre. Känslan av frihet och glädje håller i sig, nu börjar jag undra om det är något fel. Varför ska jag undra det tror aldrig människan blir nöjd. Idag blir det havet med hunden, blåser som faan här idag så jag får väl hålla i hatten. Blåsippor muris dom är fina men tyvärr måste vi ha tålamod. Fick skäll av en vänninna i går kväll, det är hon som brukar spy galla över mig, jag hade inte hört av mig på två veckor. För mig är det självklart att en vän finns kvar även om man inte hörs av varje dag som hon vill. Frågade henne om hon tagit en vit period som hon skulle efter alla helger. Det blev försvar direkt och hon undrade varför jag frågade om det, svaret blev att du sa ju det i jul. Hon hade haft så mycket att göra så det blev inte av, det är avkoppling för mig förstår du. Jo,jo tänkte jag du ringer mig varje lördag o är skitfull och snackar skit om alla människor. Det blev ett kort samtal och jag har inte lust att fortsätta detta krävande förhållande som själ min energi.
I alla fall längtar jag inte efter alhol och jag är så evigt tacksam varje dag.
Konstnären
Må bra alla mina kära vänner

Kära du. Kan du inte försöka orka rensa ut den här kvinnan ur ditt liv...? Hon stjäl din livskraft och förstör bara. Det är ju inte första gången du berättar om hennes dumheter, eller hur?

Härligt att du mår så bra annars! Det gör mig så glad. Jag tolkar det bara som att både glädje och lättnad infunnit sig nu när alkoholångesten inte längre förpestar din tillvaro. Hur kunde vi står ut med all ångest? Jag fattar inte hur jag orkade!?

Hur går det för mannen där hemma? Allt lugnt och bra?

Blev lite fnissig när du skrev om hur du tror att jag ser ut. Du vet ju faktiskt vad jag heter på riktigt, så googla du bara. Finns en hel del bilder på mig på nätet pga mitt jobb. Men kommentera inga detaljer här sedan bara...!

Fattar inte hur mycket det kan regna egentligen. Var ute och köpte varmrökt lax och räkor till kvällen och såg ut som en dränkt katt när jag kom hem. Vattenpölarna bildar stora sjöar överallt... snart får man väl ta simfötterna med sig till jobbet.

Önskar dig en riktigt fin fredag. Vita är vi och det är bra!

Bamsekram

Ebba

Jag tycker också om fåglar men jag är även lite rädd för dem.
När jag var liten var jag i ett stort hus med 4-5 meter upp till taket i ett stort rum, då kom en katt in med en fågel som den släppte.
Fågeln hade panik såklart och det for fjädrar och...vad instängda fåglar med panikrädsla, det är så fel.
Fåglar ska verkligen flyga fritt.
Som vi ska känna oss, lätta och fria.
Inte instängda i oss själva och ha panik.

God kväll :)

Leverjag

Samma dag som du var ute och torkat lera och sand på Kia hade jag precis varit ute på promenad och kastat pinnar och duschat min hundflicka efter promenaden. Hon får gå raka vägen i duschen och sedan torka sig. Hon blir väldigt busig och glad efteråt. :-)

Här har det blåst några dagar och då tänkte jag på hur det måste blåsa rejält hos dig. Ser dig i sydväst och regnrock tillsammans med din ljusa ganska stora hund vid stenen och havet och på kyrkogården när jag tänker på dig. Och så ser jag dig i ditt kök med kaffe och bakelser som du kan äta och verkligen njuta av. (Inte många kvinnor som kan tillåta sig njuta av det :-)

Vad synd att grannen är hundrädd. Saknar min förra granne som hade två hundar och som min hundflicka älskade att hälsa på titt som tätt. Vi pratade ofta. De nya är skygga och håller sig för sig själva. Har en stackars skygg hund och påstår att min hund gör ifrån sig på deras gräsmatta. Min hund, näääe. ☺️ Vem vet, de kanske blir kompisar, din granne och hund en dag. Man vet aldrig. Hon kanske till och med är alkis, liköralkis eller nykter alkoholist. Man vet aldrig. *

Den där väninnan låter inte så rolig. Kan du inte be henne ringa dig endast när hon är nykter? Folk som pratar skit om andra säger saker om mig också, tänker jag... Är hon energigivande emellanåt? Om inte låter det som hon behöver jobba med sina negativa tankar och inte sprida sin ångest till andra. Skydda dig på något sätt. Jag vet av erfarenhet att de där samtalen tar mer kraft än man kan ana, liksom lämnar en grå gegga och olust kvar som kan hålla i sig ett tag.

Så skönt att du mår bra. Svart eller vitt har det jämt varit här men jag börjar vänja mig lite mer i gråskalorna. Det är lite lugnare. Orkar inte vara sådär uppåt och neråt hela tiden. Trodde att livet skulle vara så men det finns ju en skala däremellan att glida omkring på. *

Har träffat en vän ikväll som gillar att vara nykter och det var trevligt. Tänker nästan aldrig på alkohol längre men är sällan utsatt för närheten av den heller och det är bra. Jag fungerar bättre som människa nykter. Så är det.

Kramar

God morgon finaste du!

Hur har du det idag? Hoppas att du mår finfint och att dagen blir bra.

För egen del har det nog vänt nu. Jag blir nere när jag är för trött och stressad. Igår gick jag en långlång promenad utefter havet och det var så himla skönt. Tittade på fåglarna och djurlivet. Hoppad mellan stenar, snäckor och sand. Andades in doften av salt och tång. Kände på tallarnas skrovliga bark. Klättrade upp i en gammal ek som sträckte sina långa armar ut över vattnet och satt där tills det började mörkna. Alldeles skyddad av trädets kropp. Och kände mig bara lycklig. Så skönt...

Naturen har alltid gett mig lugn. Jag måste bara bli bättre på att ta mig tid för mig själv och komma i balans igen. Tänkte på dig och din sten vid havet, när jag satt där uppe i eken. Glad att du är glad och glad att du är vit.

Kram på dig vännen

Ny morgon igen. I natt kändes det som att taket skulle lyfta av all storm...! Hua...

Idag ska jag gå och få massage. Måste få ordning på alla spänningarna i kroppen. Det kommer göra ont, men nu kan man snart spela fiol på min kropp...

Önskar dig världens finaste dag vännen! KRAM

Leverjag

Min kropp var också full av feta fiolsträngar. En mycket duktig kvinna fixade låsta kotor och gav fiolsträngarna en omgång. Älskar henne. Hon är bäst. Hon sa att min massage är ju inte så skön om man inte är machosist. :-))) Jag är ju det, för det är behandlande och jag vet att den här smärtan ger mig något bra.

Har bestämt mig för att nu regelbundet gå på behandling med massage som underhåll av min kropp framöver. Något jag tänkt i många år men nu är det verklighet. Att ta hand om sig på riktigt leder oss rätt, tror jag.

Konstnären, hur går dina dagar? Så nyfiken hur du upplever behandlingen och gruppen över tid. Hoppas du har fina självsnälla dagar!

Kramar ?

Hej vännen,

Kikar in hos dig och hoppas att du har det bra. Det är så välbehövligt med helg, men jag märker att jag har svårt att koppla av. Blir rastlös utan anledning och jobbar därför på att komma ner i varv. Varit i stallet, tagit långpromenad i regnet utefter havet och nu, avnjutit fiskgratäng.

Skickar ett stort lass med kramar till dig <3<3<3