Tänkte gå vidare i livet. Snart ett år sedan jag började mitt inre arbete och min kamp mot alkoholen. Det har varit värt alla tårar, svett och motgångar och här står jag idag. Glad för varje dag i mitt nya nyktra liv. Men har alltid det i tankarna, tror det var Muränan som skrev det, en armslängd från vinglaset. Skillnaden idag är att jag inte vill sträcka ut handen och föra glaset till munnen. Nu är det jag som är herre på täppan. Vill tacka alla här inne för allt stöd och pepping jag har fått och får fortfarande.
Kramar
Konstnären

Hello goaste vännen,

Svarade nog dig i min tråd igår. Kommer inte ihåg var jag skriver längre... ;-)

Har du också sol idag? Vet du, himlen är så vacker och solen är helt bländande. Jag vet att det snart, snart säkerligen ändras, men vacker är det. Jag längtar till våren så otroligt mycket. Vill kunna sitta ute, fixa i trädgården, plocka snäckor osv. Visst, det kan jag väl nu också, men jag fryser jämt...

Jag måste också börja lyfta skrot. Min stackars kropp behöver verkligen det. Men du anar inte hur många ursäkter jag hittar på... Det är för långt/nära, för trångt/tomt, för dyrt o pråligt/för billigt o sunkigt osv osv... Jag är verkligen patetisk i mina ursäkter. Jag går mina promenader och det är väl bättre än inget. Nu när det blir varmare ska jag börja springa igen. Men det jag skulle må så bra av att ta ut mig på gymmet. Snart. Snart ska jag på det igen. Vad duktig du är som kommit igång!

Ha en helt underbar helg vännen!

Leverjag

Tänkte precis att jag inte sett dig på ett tag här och sedan ja, hon har väl fullt upp med att må bra och det är väl den där Tolles fel. Så följde jag Muränans inlägg och han tänkte ungefär likadant, tror jag. Tror hon är min tvillingsyster fastän varken hon eller jag vet om det. ;-))

Hur går det med allt och romantiken? Lite sånt skvaller är ju alltid trevligt. ?

Och så skulle jag titta in till Konstnären och det är ju hennes tråd! ❤️

Leverjag

Vad trevligt att se livstecken från dig och särskilt i min tråd!!! Tänker på dig med jämna mellanrum. Kia ville inte skita ner sig alltså. Vad skönt med era långpromenader vid havet. Jag saknar dem. Har haft lite bekymmer med en kroppsdel och insjuknat ordentligt. Det är sällsynt att det är långvarigt. Har kommit ur min rytm men är vid gott humör. ?

Jag får hantera så många ställningstaganden och förvirrade människor nu så jag känner mig förvirrad. Fullt sjå med att veta var jag är och håller på med på dagarna. Först frisk, promenader, yoga och träning. Sist jobb!! S är min prio nu. I åratal har prio varit i omvänd ordning och efter jobb och vin (vin låg nog först på listan mot slutet..).

Skönt att vi är nyktra. Det klack till i mig när jag blev frågad om att följa med på ett glas nyligen. Bilden kom direkt, glasklart med imma och blänk och allt. Hjärnan har sina falska bilder kvar. Aldrig slå av på vaksamheten på den fronten verkar det som. Börjar undra om jag klarar mig så bra för att jag nästan aldrig är i närheten av alkoholen.

Böcker och fåtölj och brasa känns nu väldigt skönt och lockande. Nä, idag tar jag paus från allt. Får se hur det känns imorgon.

Knäppisen skrämde du bort, hoppas jag! Följer din nygamla vännina med på promenaderna? Jag går alltid själv och ofta behöver jag det eller så är jag numera van med det.

Stor kram och god helg ???

Leverjag

Så glad att höra att ångesten är lågt borta nu för dig! Jag har mått pyton och allt hände samtidigt så det blev stök, smärta, stress och oro på varandra och det kändes som en evighet. Fortfarande inte bra men bättre i huvudet och lugnare runt omkring. Sol, ledig och jag ser fram emot promenad och lite frihet idag. Som en andhämtning efter en lång period. Tycker du om att lyfta skrot? Tror alla mår bra av att träna sin lekamen och få lite känsla av nyfunnen styrka.

Men din granne verkar ju ha hundfobi. Stackars människa. hoppas att hon flyttar för er skull. Det hände ngt förra veckan SM hade med hundar att göra så att den lite mer långväga granne och jag språkades vid och d fick hon chansen att förklara ett riktigt dåligt beteende hennes familjemedlem visade när min hund var yngre. Deras är farlig om andra hundar kommer för nära men går jättebra att ha lös. Vi andra ska koppla hunden när de går förbi huset.?! Tror det där har gnagt i grannen så hen passade på i farten att förklara liksom. Ja, ja. Det är mycket med grannar. Vi håller lagom avstånd till de flesta så slipper man intriger med. :-)

Hoppas du får en kanonfin dag idag och jag vill väldigt gärna fika ihop. Känner ofta så Vilja.

Kramar ?❄️☀️

hur har du det? Går det bra för dig?

Jag har inte orkat skriva på forumet på ett litet tag. Har behövt sluta mig i mig själv. Det är väl så ibland, antar jag. Jag behöver stänga ner mig själv emellanåt och tanka energi. Sedan har det varit mycket i "verkliga livet" också...

Hur går det med träningen? Lyfts det några vikter i källaren? Hur går det med granntanten? Tråkigt att få just en sådan granne... Hur är det med behandlingen? Känns den bra fortfarande?

Sköt om dig vännen. Stor kram

Hej finaste du,

Tråkigt att du känner dig lite nere. Eller, det kanske har vänt sedan du skrev det? Frågan om det verkligen var "nere" eller om det kanske är ett mer "normalt" läge, med hänsyn till att du varit så jätteuppåt?

Själv mår jag helt ok. Det är otroligt mycket på jobbet och hemma, men jag har inte haft några köra-in-i-väggen-känslor. Försöker ta en sak i taget helt enkelt. Det jag hinner, det hinner jag. Däremot märker jag att jag sluter mig, men jag tror att jag behöver det. Inte stänger av, men sluter mig inom mig. Det pågår så mycket i och med terapin också. Vi lyfter på stenar (berg), drar fram troll i ljuset, tömmer oceaner av sorg, blixtrar och dundrar av undertryckt ilska... Det är alltså fortfarande omtumlande, men det känns så bra. Jag blir lugnare, tryggare och lite gladare för varje gång.

Tyvärr har jag fortfarande inte kommit igång med den där träningen som jag verkligen behöver. Jag kommer ut på promenader, så det är väl alltid något, men jag behöver mer... Men allt har väl sin tid... Jag är i alla fall godisfri - heller ingen pasta eller vitt bröd eller cola osv. Sockerberoendet följer samma mönster och faser som alkoholberoendet och ibland blir jag nästan full i skratt åt tankarna och suget. Så har alkoholdjävulen då fått sällskap där uppe på axeln - av sockerdjävulen. Ha ha ha... Alla möjliga sug dyker upp. Blev okontrollerat röksugen igår eftermiddag och jag har inte rökt på typ mer än 10 år. Hjärnan gör allt för att få NÅGOT att döva sig mig. Men se den gubben går inte...

Hoppas i vart fall att du känner dig lite gladare igen. Försök att hålla i med träningen. Endorfiner kan vi knarka på bäst vi vill, eller hur?!

Puss o kram

Hej vännen,

Kikar in för att se hur du har det? Nu är det länge sedan både du och jag skrivit. Mår du bra? Hur känner du dig?

Skickar ett stort lass med kramar till dig

PP

Konstnären! Du har väl inget "fuffens" för dig? ?
Nä vill inte tro det. Våren inom räckhåll nu, känns väl bra?

Skönt att se dig Muränan. Alltid en källa till glädje

Kram på er!

/PP

konstnären

Kära fina vänner, muris och pp jag är här och jag har inget fuffens för mig pelle, ha,ha. Jag är full av liv och vårkänslor så det räcker och blir över. Inga tankar på A ännu i alla fall. Har bara inte varit i skrivtagen på ett tag, tyckte ett tag att jag bar tjötar om och om igen. Men jag ska skärpa mig vill ju vara här. Jag har nog lagt all energi på att försöka livet fullt ut. Jag styrketränar fortfarande, fantastiskt ibland känns kroppen som en gummiboll. Promenar med kia minst en timme om dagen, är fullständigt död efter tjugo på kvällen. Påsken närmar sig och jag ska bunkra upp med påskmust utan vodka i, som jag kunde dricka förr, fy faan så äckligt. Har börjat måla till husbehov och det är skitkul, kör med akrylfärg och när jag gör det är jag bara här och nu. Återkommer måste ut med kia nu. Jag älskar er för att ni tänker på mig. Hoppas det går bra för er, men det vet jag att det gör.
Kramar
Konstnären

Leverjag

Har saknat dig lite här men känt att det går bra. Kanske du var inne i en period liksom jag när Forumet fick mindre tid. Roligt att du börjat måla. Blev så sugen igen och sedan jag läste ditt inlägg har jag somnat med målningar jag önskar göra i huvudet. Ljus som strålar fram bakom mörka siluetter i förgrunden...

Kramar och glad påsk! ???

Vad GLAD jag blir för din skull kära du! Vad härligt! Precis så här ska det vara! Fullt upp med att leva livet och dessutom full av livsglädje. Vad bra! :-D

Passar samtidigt på att önska dig en jättehärlig påsk! Njut den med sill, lax, ägg, lamm och allt annat som hör påsken till. Påskmust i glasen är ju mumsmums! Tyvärr kommer väl påskharen med morötter i påskägget till mig i år ;-)

Puss och kram till dig <3<3<3

Hej vännen!

Hur har du det i solskenet? Mår du bra? Hur går det med målandet? Blir det vernissage snart???

Tusen kramar

konstnären

mig själv. Tack muris för dina hälsningar. Påsken närmade sig och ännu en gång föll jag för lockelsen, jag är nog ett hopplöst fall. Frågat mig själv tusen gånger nu varför,varför gör jag det. Är jag en robot som styrs av en enkel knapptryckning och en röst som säger det skulle vara gott eller hur. Varit vit i två veckor nu och mitt självförakt har varit i botten, men nu vänder det igen som alltid efter 2 veckor. Rannsakat mig själv men jag har bara kommit fram till att jag är en svag människa. Som vanligt dröjde några dagar innan ångesten satte sig bekvämt tillrätta i lilla hjärnan. Rädd för allt fick panikattacker när jag skulle köra bil under abstinensfasen, undvek människor som jag annars pratar med när jag är ute och går med min hund. Tyckte alla såg och sa att aha har hon druckigt nu igen. Naturligtvis vet dom inget om mitt förhållande till alkohol, men hjärnspökena sa att så var det. Tre nätter hade jag fruktansvärda mardrömmar när jag slutat, helt vansinniga som inte hade något med verkligheten att göra. Måste vara ärlig mot mig själv och er, annars har jag inget här att göra. Mannen drack oxså på kvällarna, ingen tröst för mig precis, vi är likadana kålsupare jag och min kära. Funderar på att ringa min husläkare om antabus åtminstone över sommaren. Fick ju magproblem av dom men det var inte värre än alkol, vad det gör med mig. Tagit upp veckobehandlingen igen och jag var så välkommen. Undrar varför jag är så här ska jag alltid hålla på så här och så vidare. Nu åker jag godståg sakta framåt igen, hur mycket orkar min kropp jag bara undrar. Alla ni som är så duktiga håll fast i nykterheten den är hundra gånger bättre, tusen till och med. Muränan och PP skäms inför er att jag är så svag. Men nu jävlar.
Många kramar Konstnären

PP

Är det något du verkligen borde förstå är att oss andra här inne behöver du inte skämmas för. Bara glad att du är tillbaka och har nya veckor på kontot. Samtidigt som jag verkligen inte avundas någon som tar ett återfall, är vi som varit där verkligen inte de som inte förstår. Nu får det bli nya tag. vi vet att du grejar det vännen!
/PP

Ebba

Du är INTE en svag människa kära fina konstnären. Men jag förstår att du känner så. Fast du som vet hur otroligt dåligt man mår av att dricka för mycket och ändå utsätter dig för det, ja alltså det är ju inte klokt att man gör så och eftersom att du är klok (det vet jag mycket väl) så måste du förstå att du inte är svag eller dålig. Det är en lurig jävla sjukdom och jag är jätteglad att du är tillbaka!!! För den jävla sjukdomen ska inte få ta dig, dra ner dig och döda din glädje och hopp om livet. Du är stark som kommer igen. Jag blir glad över att du är tillbaka. Det är rätt. Orkar du laga god mat? Typ kålpudding! Har du kraft till att laga och äta god mat? Jag vill ha tillbaka inlägg av dig som doftar gott och gör mig hungrig :)

Världens största kram <3