Tänkte gå vidare i livet. Snart ett år sedan jag började mitt inre arbete och min kamp mot alkoholen. Det har varit värt alla tårar, svett och motgångar och här står jag idag. Glad för varje dag i mitt nya nyktra liv. Men har alltid det i tankarna, tror det var Muränan som skrev det, en armslängd från vinglaset. Skillnaden idag är att jag inte vill sträcka ut handen och föra glaset till munnen. Nu är det jag som är herre på täppan. Vill tacka alla här inne för allt stöd och pepping jag har fått och får fortfarande.
Kramar
Konstnären

God morgon vännen och god fortsättning på julen.

Hur har det gått för dig? Du var ju lite orolig för julen och har inte skrivit på ett tag. Inte för att du måste det, inte alls, men jag saknar dig här. Hur det än är, så kan du väl skriva en rad - om du vill.

Stor varm kram ❤️

Ebba

Julen har rubbat mitt lugn och min inre frid.
Känner mig lite kass som inte kunde behålla mitt inre lugn utan påverkas av så många och så mycket.
Igår när jag såg den vackra månen vände det i alla fall och nu har jag äntligen lite tid och ro att stanna upp och samla ihop mig själv.

<3

Leverjag

När jag var på långpromenad. Att du inte skrivit ngt på länge, att du sa att det var så svårt att komma igen denna gång, att du inte tycker om julen och att du sagt att du inte kommer att leva mer om du trillar dit igen. Jag tänkte att om du läser fortfarande och inte något allvarligt har hänt så kanske du kan komma igen och skriva en rad så att jag vet att du lever. Var rädd om dig!

Orolig för dig (i onödan hoppas jag). God fortsättning och varmaste kramarna. ❤️

Nu har jag inte sett röken av dig sedan 14.12. Inte så länge i och för sig, men jag saknar dig vännen. Hör gärna av dig, om du vill. Skriv här eller maila mig. Jag finns här för dig.

Bamsekram

Ebba

Skrev lite om dig i min tråd och om hur viktig du var för mig & Muris (och många andra) när vi var nya här och i vår resa bort från alkohol.

Åh vad jag hoppas att du mår bra.

Kram <3

PP

Ja, du förstår säkert att även jag undrar. Har varit borta ett tag och det har ju du med. Skicka oss ett par rader när du loggat på. Har en känsla av att det skulle göra oss och dig gott. Ta vara på dig.

Vapendragaren

/PP

konstnären

Tack Muränan, PP, lever jag som tänker på mig goa kära vänner. Jag lever efter ännu ett snedsteg ner i dyngan. Vet inte vad jag ska säga eller skriva men det började med glögg vid juletid och slutade med nattdrickningar och morgonåterställare. Jag är så himla besviken på mig själv och frågar mig varför gör jag så här. Har varit nykter i 10 dagar nu och jag mår bra kroppsligt men själen har tagit stryk. Jag vet ju att det är en sjukdom och att det inte går att prova men lik förbannat har jag trott det. Går nu på behandling där jag var för några år sedan och det känns bra. Får inte falla en gång till och försköna alkoholen som satan själv är han när han pockar på. Även mannen trillade dit men är på banan igen och det är bra. Jag älskar er alla för erat fina stöd, men har inte haft energi att höra av mig, förlåt. Tack Muränan för att du påminner mig i ett gammalt inlägg. Nu eller aldrig. Faan att inte alkoholdjävulen kan lämna hjärnan någon gång. Skriver snar igen
Många kramar Konstnären, och jag tycker ni är fantastiska muränan, pellepennan och lever jag och alla andra som är nyktra

Leverjag

Jag blev så glad när jag såg din hälsning!!!! Tänkte så otroligt intensivt på dig igår em. Vad starkt av dig! Du är en riktig kämpe du. Så glad att du är tillbaka! Nu ut i den gnistrande vintern tillsammans med hundtjejen som väntar. :-)
?✨???✨

PP

Tänkte även jag häromdagen på dig igen. Tänkte nästan skriva och höra med Muränan om haft kontakt med dig på mejlen.
Ja du Konstnären, det är tid att återvända till stabil nykterhet, för din och er skull, men det vet du ju redan. Finns ju ingen anledning att predika nykterheten fördelar för någon som redan upplevt den och just kravlat sig upp ur eländet. Och vi andra då? Ja vi var väl på gränser till att bli medberoende ☺

Och du, förstår att det kan kännas irriterande med återfaller, men det är ju inget att grotta ner sig i. Du är ju nu på rätt spår igen och redan nu har du fler nyktra dagar än alkohol dagar i år.

Här finns dina nyktra vänner!

/PP

Ebba

Oj vad jag blir glad och varm i hjärtat över att höra från dig!
Lycklig.
<3

Min finaste vän,

tack och lov att du är här igen. Tack också för att du faktiskt svarade när jag sökte dig. Du vet att du kan skriva till mig oavsett "dagsform". Jag finns här kära du. Nu har jag varit borta över helgen och blev så glad över att se dig här på forumet igen. Så oerhört glad. Ja, som pp skriver, lite medberoende blev vi nog allihop...

Fint att du verkligen sökte vård. Varför göra saken jobbigare än vad den behöver vara? Finns det hjälp, så ta den! Otroligt att du klarade landningen själv. Det måste ha varit gräsligt... Jag ser inte dig som svag. Jag ser dig som oerhört stark som orkar komma tillbaka till livet igen. Vad du gör nu är att du väljer livet, eller hur?

Skönt att han där hemma är på banan med dig igen. Fortsätt nu och skriv här. Det håller dig påmind.

Du vännen, du anar inte hur jäkla glad och lättad jag är över att du är på gång igen.
Puss på pannan kära du. Styrkekramar i jättelass

LenaNyman

Det känns så himla skönt att du är tillbaka. Det är som att det som inte var som det skulle nu är som det ska.

Stor kram!

Leverjag

Ja, det är otroligt att alkoholens spår i hjärnan sitter så hårt. Det är förrädiskt när sammanhang blir glatt och det naturliga är att dricka. Det är lite jobbigt att vara den som avviker och inte är en del av gemenskapen i alla sammanhang. Just i dessa sammanhang har vi glada minnen som gång på gång övertalar vår hjärna att vilja ingå. Tror det är Muränan som brukar använda Broccoli. Skulle vi umgås med en grupp människor som var helt fixerade vid att träffas och frossa i Broccoli? Om de var roliga och de tillhör några av de få vänner vi har kvar, kanske vi gör det ändå och smakar lite Broccoli fast vi inte tycker att det är gott... Så är det nog för många ungdomar i början med alkoholen, tror jag. Och de som driver på har sett att när vuxna träffas och har kul då måste det drickas alkohol, för då blir det roligt och alla skrattar. Många barn får också leva med skräcken just dessa tillfällen för det har hänt för läskiga saker mot slutet och mamma och pappa blir väldigt konstiga. Men ungdomarna romantiserar precis som vi. Tänk vad mycket hämningar vi har som måste ha alkohol för att släppa. Den här kulturen är verkligen helt sjuk!

Hoppas du hittar ditt starka och välmående spår som du redan kört i länge, igen. Tänker på dig och hoppas på lite ljus inför promenaden med hundflickan idag.

Kramar ❤️

konstnären

så himla bra nu har kastat självföraktet över bord ingen mening att älta saker som är gjorda. Nu har jag verkligen testat alkoholens inverkan på mig och den gör mig bara gnällig, grälsjuk, deprimerad, den tar ifrån mig all glädje. Idag är en fin dag för mig, sitter nästan och ler. Tack alla för era uppmuntrande ord till mig om ni bara visste vad det betyder för mig. PP du har rätt mina fina vänner finns ju här, och alla är nyktra ska tänka på det. Idag har hunden o jag haft snöbollskastning o hon var vild av glädje hon var så ledsen nu sista gången jag drack. Hon la sitt vackra svarta huvud i mitt knä och tittade på mig med bönande blick, som om hon ville säga sluta o drick det luktar äckligt o du beter dig så konstigt mot mig. Ännu en gång har hon varit mitt stora stöd här hemma, hon sviker aldrig mig. Idag ska jag äta varmrökt lax o romsås, mums. I kväll blir det en bakelse i vanlig ordning. Kör med rutiner nu jag mår bra av det.
Tusen kramar till er all
Konstnären

konstnären

så himla bra nu har kastat självföraktet över bord ingen mening att älta saker som är gjorda. Nu har jag verkligen testat alkoholens inverkan på mig och den gör mig bara gnällig, grälsjuk, deprimerad, den tar ifrån mig all glädje. Idag är en fin dag för mig, sitter nästan och ler. Tack alla för era uppmuntrande ord till mig om ni bara visste vad det betyder för mig. PP du har rätt mina fina vänner finns ju här, och alla är nyktra ska tänka på det. Idag har hunden o jag haft snöbollskastning o hon var vild av glädje hon var så ledsen nu sista gången jag drack. Hon la sitt vackra svarta huvud i mitt knä och tittade på mig med bönande blick, som om hon ville säga sluta o drick det luktar äckligt o du beter dig så konstigt mot mig. Ännu en gång har hon varit mitt stora stöd här hemma, hon sviker aldrig mig. Idag ska jag äta varmrökt lax o romsås, mums. I kväll blir det en bakelse i vanlig ordning. Kör med rutiner nu jag mår bra av det.
Tusen kramar till er all
Konstnären