Tänkte gå vidare i livet. Snart ett år sedan jag började mitt inre arbete och min kamp mot alkoholen. Det har varit värt alla tårar, svett och motgångar och här står jag idag. Glad för varje dag i mitt nya nyktra liv. Men har alltid det i tankarna, tror det var Muränan som skrev det, en armslängd från vinglaset. Skillnaden idag är att jag inte vill sträcka ut handen och föra glaset till munnen. Nu är det jag som är herre på täppan. Vill tacka alla här inne för allt stöd och pepping jag har fått och får fortfarande.
Kramar
Konstnären

Hej fina vännen,

Ja, min vän - vet du vad som ligger över hela fönsterbänken i köket? Kastanjer i stora lass. Tänker på dig så fort jag ser dem. <3

Intressant det du skriver. Jag tror det är bra att du söker reflektera över vad som hände och hur det blev som det blev. Läste någonstans att alkohol är det mest effektiva medlet som finns för att lindra/minska ångest. Problemet är bara att den i skapar ny ångest i sin tur. Snacka om ond, ond, ond cirkel. Jag märkte också på slutet att vinet verkligen drog igång hela ångestkarusellen. Om jag någon gång tvivlar på om jag drack för mycket, så kan jag ju tänka på det. Om man dricker så man får ångest, så dricker man för mycket. Eller hur?

Jag har lärt mig genom terapin också att nedtryckta känslor också skapar ångest. Tex om man trycker ner aggressioner istället för att bli arg, så bygger det på sikt upp ångest. Genom terapin får jag lära mig att släppa fram känslor - som jag inte ens visste fanns! Resultatet är att jag nu faktiskt mår väldigt mycket bättre. Jag är i mycket mer kontakt med mig själv. Klart att det är skrämmande att "gå omkring och känna hela tiden", men vet du, alternativet är så mycket, mycket, mycket värre... Jag tänker att om jag skulle börja dricka nu, så skulle jag per definition börja trycka bort känslor igen. Det ligger ju i sakens natur om man väljer att döva sig med alkohol. Då skulle jag kasta bort allt arbete jag lagt ner under senaste året.

En sak är säker. Hellre känslor - hur jobbiga de än må vara - än ångest...

Ha en härlig dag min vän! Kram

Åh... jag kom på att jag glömt att svara på en sak du skrev. Att du har fått kontakt med en viss person och att ni pratar nästan varje dag. Du anar inte hur glad är för dig. Det är helt fantastiskt, eller hur?! Måste gråta lite, så glad blir jag.

Håller tummarna för fortsättningen. <3

Leverjag

Hej, underbara människor!

Så glad att vi är tillbaka Konstnären och att du Muränan är kvar! Ja, det där med känslor som tryckts undan väldigt länge är något som jag vetat länge och nu börjat våga ta på. Är också i samtal och det går undan nu i framsteg. Men det är inte för att jag har bråttom, utan för att jag nu äntligen är beredd och har viljan att titta på det som är i mig. Känslorna har satt sig hårt i kroppen så den behöver hjälp och nu sist när jag var hos terapeuten så hjälper hon mig att vara i gråten, sorgen och andas i det. Det behöver komma ut. Så jag får träna på att gråta, andas och sitta där en liten stund och inte streta emot.

Jag har ju lärt mig att omedelbart ta kontrollen, hålla tillbaka känslorna och tänka med min logiska hjärna. Det har hjälpt mig många gånger men det håller också på att ta livet av mig. Jag krymper, går i bitar och går miste om alla nyanser av livet med den strategin.

Jag tror på det, Muränan, att de där känslorna som inte kommit ut bygger ångest, spänningar och tar så stor plats till slut att kärlek, ömhet, närvaro, lycka, skratt, sorg, ilska, njutning och livslust inte får plats längre... Så är det för mig. Och ja, alkohol skapar ångest!! Ångest är den vidrigaste känslan av alla och den för inget gott med sig,

Ha en fin dag, kära vänner

Hej vännen,

Hoppas du har det bra. Tack för fin hälsning i tråden. :-)

Jodå, stålbadet är över. Det var jobbigt, men gick bra. Jag känner att jag är i något slags mentalt brytläge. Inte så att det står mellan att börja dricka eller inte. Men mer som att mellan att börja acceptera ett livslångt beslut på riktigt eller fortsätta harva på med vita knogar ett tag till. Förstår du vad jag menar och skillnaden? Alltså, beslutet är redan fattat, men ändå så vacklas det i tankarna hit och dit. Börjar bli trött på det. Vore skönt att kunna släppa allt - på riktigt - hela vägen. Men det kanske man aldrig gör när man väl har hamnat där vi är.

Idag ligger jag här hemma och är förkyld för övrigt. Jag har så galet mycket på jobbet, men det bara går inte att jobba just nu. Det ska bli extremt skönt när den här hösten är över...

Ha en fin dag min vän. Kram

Leverjag

Muränan, tror att jag förstår hur du menar.

Idag i regnet på stan gick jag och hade just de tankarna och känslan för en kort stund, att det inte är något som längre är något att tänka på. Känslan av att livet som det är och det är helt naturligt att inte dricka alkohol. Den naturliga klarheten, liksom. Som att jag inte går och tänker att jag vill äta rotmos hela tiden, ta en cigg, knarka eller äta broccoli ;-) det bara är ett val man gjort för att man inte tycker om det, inte vill ha det. Inget mer med det.

Nu har jag ju inte kommit så långt än men testar mig i tankarna. Du har kommit en bra bit på väg och jag förstår tanken på valet. Så glad för din fina resa du gjort hittills. Så stark vilja att stå emot trycket från omgivningen och hitta din egna väg.

Hösten är ofta pest med stress, mörker och arbetsbelastning. Hoppas det kommer snö snart!

Krya på dig och kramar, Muränan

konstnären

Tack vännen, och jag lever och mår bra. Har inte skrivit på några dagar har inte vetat vad jag skriv om. Jag fortsätter på min nyktra väg och jag vill verkligen befinna mig här och nu, svårt ibland. Har inte haft några tankar på alkohol just nu och man får vara glad för det lille som dansken sa. Jag tog en sväng ner till min sten vid havet igår, det var kallt stod där och mediterade lite och tyckte livet var helt ok. När jag kom hem bakade jag en banansockerkaka som blev mycket god, är helt galen i kakor. Ett sug som inte finns när jag dricker då har jag bara vin i huvudet. Har faktiskt travat ca 2 timmar varje dag med min bästa vän hunden. Hoppas du har det bra, just nu tänker jag bort julen, tycker det är mysigt fram till själva julafton.
Kram Konstnären

Leverjag

Mmm, vad skönt med promenaderna. Härligt att det går bra för dig med nykterheten.
Här har det blivit kallt och vitt. Inte snö direkt. Drar mig just nu lite för kylan.

Ja, finns sug efter sötsaker. Jag har köpt kakor. Inte ätit kakor på 30 år!! :-) allt är inte toppen, men det rullar på.

Försöker att inte tänka på A-delen av julafton. Resten av julen gillar jag. Har alltid gillat juldagen bäst! När alla måsten är över. Även som barn. Då kunde man få ligga och lösa, lägga pussel, rita, gå i pyjamas hela dagen och äta lite julrester och julgodis när man hade lust. :-)

Ha en fin dag! Ses

Hej min vän,

tack för hälsning. Skönt att höra att det går framåt för dig. Det är också tryggt på något sätt. Att se att man kan komma tillbaka igen. :-)

Varför tycker du inte om julen kära du? Vi har nog skrivit om det förra året, men jag minns inte. Har det med mormors stränga söndagsordning att göra?

Hoppas att du har det fint. Största kramen till dig min vän <3

Ebba

Jag hoppas att du har sovit gott och att du ser till att ge dig själv en fin torsdag, du är så fin och godhjärtad.

Jag gillar dig!

Leverjag

Tänkte på dig idag konstnären

Gick till vattnet och mediterade med hundflickan. Alltså hon mediterade inte, tror jag. ;-) hon tog tom ett dopp. Tänker alltid på dig när jag går över fälten mot vattnet.

Hur mår du? I mig går det både upp och ner i olika vågor. Lite jobbigt senaste två veckorna då och då men det hör väl till, tänker jag.

Stor kram ❤️

Hej min fina vän,

Hur har du det? Hoppas att du haft en mysig lucia-helg.

Själv har jag konfronterats med alkoholstinna människor som tjatat och pikat och dummat sig i kvadrat. Men vet du - åt h-vete med dem allihop! Jag vet att jag mår så fantastiskt mycket bättre utan alkholdjävulen på min axel. :-)

Stor varm kram till dig <3

Leverjag

Konstnären,

Tänkt på dig som konstnär som målar tavlor eller jobbar med keramik. Du kanske skrivit om det förut men är du en sådan konstnär? Var kommer nickel ifrån?

Hoppas du mår bra. Lite avis på dig som kan äta bakverk och ändå vara smal men två timmarspromenaderna gör väl sitt till också. ;-)

Kramar

God morgon vännen,

Hoppas att du mår bra. Du oroade ju dig lite för julen. Hur känns det nu? Såg att Blossa kommit med en helt a-fri glögg. Den var helt ok. Smakade inte saft, utan nästan som glögg.

För egen del har jag avslutat ett jätteprojekt på jobbet och flera mindre delar. Nästan kört huvudet rätt in i kaklet. Men nu är det mesta klart och under kontroll och det är så oerhört skönt. Jag sitter här i pyjamas och ska vara ledig idag. Behöver verkligen det. Får inte hamna i den här jobbcirkusen igen, utan måste vara mer rädd om mig själv.

Är det bra hemma? Mannen? Bakelserna? ;-) Har du någon bra julbakelse/kaka? Jag är dålig på att baka, men ska ta itu med hela julköksandet nu i helgen. Blir lussebullar, pepparkakor, saffransbiscotti (om jag hittar mitt recept...) och julgodis. Sedan får mannen och ena barnet rulla köttbullar. De är så bra på det. Men i år blir det ingen egen gravad lax eller inlagd sill. Husmor strejkar och ska beställa på fiskaffären. Så skönt...

Julklappsinköpen är också, nästan, under kontroll. Julstädning blir det efter köksandet... Hmm... kanske ska gå tillbaka till jobbet istället ;-)

Ha det jättebra så länge och trevlig helg!
KRAM till dig min vän

Blåögd

Till er alla som kämpar då hårt!!!!
Jag som haft ett liv med en alkoholist har inte riktigt förstått kampen ni utkämpar. Har aldrig fått ärligheten hur han verkligen mådde eftersom han gärna talade om att "felet" låg på mig och han hade minsann ingen ångest, han var bara irriterad på situationen med mig. Jag ville prata och förstå/ stötta men släpptes aldrig in. Efter 1000 löften och många sorger har jag valt att separera och han ska nu leva ett lyckligt liv som han säger sig få utan mig dvs sur gnäll tjat kärringen.

Leverjag

Konstnären, stor varm kram

Jag har tänkt ofta på dig senaste tiden. Saknar dina inlägg lite och undrar hur du har det. Var till havet igår mitt i all julstress.

Hoppas du har det bra. Kram ❤️❤️❤️