Tänkte gå vidare i livet. Snart ett år sedan jag började mitt inre arbete och min kamp mot alkoholen. Det har varit värt alla tårar, svett och motgångar och här står jag idag. Glad för varje dag i mitt nya nyktra liv. Men har alltid det i tankarna, tror det var Muränan som skrev det, en armslängd från vinglaset. Skillnaden idag är att jag inte vill sträcka ut handen och föra glaset till munnen. Nu är det jag som är herre på täppan. Vill tacka alla här inne för allt stöd och pepping jag har fått och får fortfarande.
Kramar
Konstnären

konstnären

Tack för din hälsning pellepennan. Ja, det är lugnt och skönt här i mitt nya liv. Hoppas innerligt att du oxså har det bra. Kändes bra att gå vidare, annars hade jag ju blivit en gammal inventarie. Gagarin nykter och kanske, kanske har insett efter sista förhoppningsvis smällen.
Vilken vandring vi gjort pelle.
Kram till tid och fin tisdag
Konstnären

Ebba

av dina och PP's ord till varandra.

Vackert och sant.

/Ebba

konstnären

Rörd och skakad var det inte så james Bond ville ha sin dry martini. Pelle och jag och mm har vandrat tillsammans på vår väg. Bra att Ebb är feberfri. Solen skiner här idag men så bor jag oxså på den soligaste delen av Sverige, mer säger jag inte. Ute med hunden i går kväll, blåste kallt men hunden gillade det. Får snart rota fram vantar och varma kläder. Idag ska jag ut och köpa vitkål, jag ska göra kålpudding. Gör inget annat än lagar mat och bakar, ändå hinner jag jobba. Vad faan sysslade jag med innan, satt som en jävla zoobi under fläkten och drack äckligt tetravin, och mycket gärna en grogg, den gav ju mer effekt. Jag har inte levt förrän nu i mitt nya nyktra liv.
Jag brukar sätta en papperstuss i stället för pluppen om jag inte hittar den.
Tisdagskram till Ebba, som ska ta han om mig när jag blir dement. Min gud jag hoppas inte det, men om då kan jag vara trygg.
Konstnären

Ebba

Jag tycker så obeskrivligt mycket om kålpudding. Skriv ner receptet medan du kan så att vi kan äta det sen ;-)

God morgon vännen!

Idag fick jag skrapa bilrutan och det var frost i gräset. Det är tidigt, tycker jag. Ser i alla fall ut och bli en vacker dag. Lugnare på hemmafronten efter urladdning i fredags. Nu är vi mer i fas med varandra och lyssnar före vi reagerar. Hoppas det är bra hos dig också. Yngsta barnet var ledset igår kväll. Tycker att h*n är ensam och inte fått så många nya kompisar. Vill sitta i famnen och bara vara nära. Mammahjärtat går sönder, men vi har pratat med lärarna imorse. Inte lätt att flytta när man är liten.

På onsdag ska jag på en lite finare jobbmiddag. Det slog mig imorse att det hade jag tidigare sett som ett utmärkt tillfälle att få dricka lite gott vin. Planerat för transport, dvs. hur man ska ta sig dit och hem, var man skulle göra av bilen osv. Vet också att det kunde ha varit risk för att bli ett glas för mycket, vilket faktiskt inte varit lämpligt alls i just det sällskapet. Nu började jag istället oroa mig för vad jag ska säga när jag vill ha a-fritt. MEN plötsligt insåg jag att det behöver inte ALLTID vara konstigt att man inte dricker. Ingen kommer tycka att det är märkligt - det är onsdag, man måste komma hem osv. Det gäller att kunna se när JAG hade tyckt att det var konstigt att inte dricka och när andra hade det - om du förstår hur jag menar...?

Önskar dig en fin dag vännen! Kramis

konstnären

Här kommer receptet. Skär ett kålhuvud i lagom bitar. värsta momentet. Blanda 1 kg fläskfärs, ska vara fläskfärs blir saftigare då. Blanda färsen med 1 ägg 1 dl mjölk, svartpeppar och salt. Koka kolen fem tio minuter, rör ner kinesisk soja och ca en msk sirap rör om. Häll ute lite av kolen i gratängform på med färsen och överst resten av kålen.
Blir en ganska stor form. In i ugnen i en timma på 200 grader. Ibland förgräddar jag den en halvtimme. Receptet kommer från mamma och hon använde inte risgryn hon ansåg att det bara var utfyllnad. Vet inte kanske har jag glömt något. Låt fantasin sken ebba. Vill att det står i din receptbok, KONSTNÄRENS KÅLPUDDING.

Ebba

helt-helt underbart, jag ska laga din kålpudding och berätta för dig när jag har gjort det. Mmmm.

LenaNyman

Jag ska testa ditt recept, konstnären. Har aldrig kokat kålen innan utan förstekt den och då blir det lätt så smörigt. Ditt recept känns fräschare (eller din mammas, menar jag). Jösses, nu börjar snålsaften rinna..!
:)

konstnären

men inte inombords, tacksam för det. Varje morgon rabblar jag dessa ord.
Jag är så tacksam att jag kunde gå upp ur sängen idag.
Jag är så tacksam att jag har tvättat ansiktet
Jag är så tacksam att jag får gå ut med min hund.
Jag är så tacksam för allt jag redan har.
Jag är så tacksam att jag är frisk
Jag är så tacksam för här och nu.
Jag är så tacksam mot mina medmänniskor, och speciellt mina forumvänner.
Jag är så tacksam för min familj.
Jag är så tacksam för mina barn och barnbarn.
Jag är så tacksam för mina systrar och min älskade svåger.
Jag är så tacksam att jag är stark och ganska snygg.
Kärlek föder mera kärlek
Glädje föder mera glädje
Tacksamhet föder mera tacksamhet
Lugn föder mera lugn
Ro föder mera ro.
Stress föder mera stress
Oro föder mera oro.
5 djupandningar ändå ner i magen efter det.
Sedan kan jag börja min nya dag utan en enda tanke på A.

Så fint skrivet kära du! Det ska jag också ta till mig och tänka på. Hoppas att din hemska söndag varit en av de bästa istället! Imorgon är det måndag och då kör vi så det ryker om oss!

Bamsekramen till dig

konstnären

Denna söndag var riktigt bra, vi har varit uppe i stugan, dragit upp ekan på tomten och lite annat höstpyssel. Tänk det gick riktigt bra att vara där utan alkohol. 2 hela dygn, med bara hav och skog och en sprakande gammal järnspis som ger en underbar värme. Ska erkännas att för oss båda var det en saknad efter ett glas vin, tio menar jag för det är ju så det blir i slutändan. Tagit med massor med kaffe och två tesorter. Bakade en sockerkaka på mix, den gick att äta, men den var inte som hemmabakad. Promenader i skogen, funderingar kring hur bra det blivit. Andra gånger när jag varit där har man stått och svajat på verandan eller bryggan och levt i någon slags låtsasvärld. Skitdåliga när vi kört med och tankat upp med mer A när vi kört hem så att så snabbt som möjligt återställa vätskebalansen. Ryser nu när jag skriver detta.
Läste i gammal tidning som låg uppe i stugan, det var en professor som uttalat sig om att dom flesta kan lära sig dricka normalt. Hör och häpna, det är bara grava alkoholister som inte klarar det. Då är jag väl grav alkoholist då, för jag kan det inte. Det var bara att hålla sig till max 6 glas vin i veckan. Tyckte hela artikeln var ett hån mot oss som vet.
Jag skulle ju börja tänja på gränserna ganska snart. Vilket jobb förresten att hålla reda på att man inte går över gränsen, för min del och jag t.ex. skulle ta 2 glas vin, så skulle det garanterat bli mer, ah va faan ett glas till. Ilsken blev jag.
Kram
Konstnären

God morgon min goa vän,

Vad härligt att ni varit i stugan tillsammans under helgen. Det där med tallarnas sus och dess inverkan på själen är så sant. Jag blir liksom uppfylld och känner att man skulle kunna sväva fram över mossarna...

Varför är det lite oroligt tror du? Det verkar som om herr A försöker knackar lite på axeln, eller förstår jag dig fel? Hänger det ihop med att du nu ska försöka ha ett liv med mannen utan alkohol? Allt ni tidigare har gjort - men nu - nyktra istället? Du har gjort en sådan enorm resa under det här året. Du har funnit dig själv och funnit dig till rätta i din tillvaro som nykter. Men nu ska DU bli två nyktra som ska finna sin gemensamma tillvaro. Det blir som att lära känna varandra på nytt. Jag tror att vi alltid kommer att svaja till lite när det händer omvälvande händelser. Man ska liksom pröva alla situationer i livet som nykter och känna på det. Känna att det funkar och att beslutet fortfarande håller.

Jag både kan och inte kan uppfylla din önskan om att säga att det är lätt. Det är inte lätt att gå igenom nya prövningar, ställas inför nya livssituationer och samtidigt vara genomstark hela tiden. Men älskade du. Det är lätt när man tänker på det alternativ som vi har. Eller snarare - det är lätt när vi ställs inför den omöjligheten som det innebär att börja dricka igen. Då är det den lättaste saken i världen att låta bli. Vi har inga alternativ. Vi ska inte tvivla på våra beslut som Santorini skrev. Det är bara den manipulerande herr A som försöker lura oss. Det faller vi inte för. Eller hur?

Jag har också läst den där jävla artikeln. Jag blev faktiskt helt chockad över innehållet. Men så funderar jag på om att det handlar om att få fler att söka hjälp. Om svaret till någon som vill sluta alltid är att denne måste bli nykterist resten av sitt liv - ja - då är det nog många som backar för den hjälpen. Men om man väl börjar få hjälp, så kanske man kommer vidare. MEN det är katastrof för oss, tycker jag, att höra att det nog går bra med ett par glas vin i veckan. Jag tror visserligen fortfarande att jag skulle kunna klara det. (Naivt, jag vet). Men skillnaden är att jag inte tänker pröva. Jag vågar inte. Tänk om det INTE går?? Istället försöker jag låta bli att tänka på att man kanske kan dricka i framtiden. Så länge jag tror det, så är jag fången i a-tankarna. Då kretsar tankarna runt alkoholen i alla fall. Nej, istället tänker jag att det är slut. Punkt. Inget att lipa över. Gå vidare. Om jag inte kan dricka, så hjälper det inte att tänka på det. Då tror jag att jag kan släppa tankarna snart... Jag hoppas det i alla fall...

Fundera över vad det är som faktiskt orsakar dina gäss. Tror det var PP eller Berra som skrev nyligen om att låta nykterheten få ta tid. Den går inte att stressa fram, utan den sätter sig med tiden. Jag har börjat inse vad det innebär och att det faktiskt är så. Tålamod med sig själv...

Ha en jättefin måndag. Gläds tillsammans med mannen och sök styrka i ditt inre. Du klarar allt - lätt. Kram

Missade D-dansen igår, men ska kolla på nätet senare. Nyttigt för dig att se den kanske... Nu vill jag egentligen inte skriva det här, men jag känner att jag måste. Inte för att måla f-n på väggen, skrämma dig, förstöra allt gott som är nu osv - men har du någon plan B om mannen skulle ta återfall...? Man kanske tänker att man ska leva i nuet och ta problemen när de kommer i så fall. Våga lita på varje dag istället. Men är det inte så man kanske hamnar i medberoendet - om den respektive tar återfall? Jag menar inte att du ska gå omkring och tänka på detta hela tiden, men att du på förhand har bestämt vad du tänker stå ut med och inte. Redan nu fatta ett beslut, om något händer. Jag tror att det är otroligt svårt att fatta ett beslut NÄR det väl har hänt. Då bortförklarar man, förlåter, vill gå vidare, slätar över - tills det är dags igen... Sedan är man fast...

Man kan väl ändå leva i nuet, glädjas åt att man funnit varandra igen, att båda är nyktra. Även om man har bestämt sig för vad man ska göra om det inte funkar. Alltså ha en plan i beredskap, som man bara plockar fram om något händer. En plan för att skydda sig själv. En sådan plan kan man kanske även meddela den respektive, så han vet vad som gäller.

Hoppas du inte blir ledsen på mig, utan förstår vad jag vill säga...

K R A M till dig vännen

konstnären

Jag blir inte ledsen vännen. Jag har en plan om det skulle hända igen och mannen vet om det. Jag kan inte gå med på ett till återfall till då går jag under. Det är så skönt att ha dig för du är så ärlig. Vad mycket vi skulle ha att prata om i det verkliga livet, men jag har min bild av dig. En liten yrhätta.
Tack vännen
Konstnären

Vad skönt att du har en uttalad plan. Med det sagt, så vet du att jag kommer och hämtar dig om du inte håller till planen. Både ett hot och löfte! ;-)

Yrhätta? Vilket roligt ord! Ja - det stämmer nog ganska bra... Har min tydliga bild av dig också ;-)

Tror också att vi skulle ha massor att prata om. Uppkrupna i soffan, varsin kopp te och filt, med Kia (?) som fotvärmare. En bild jag plockar fram ibland när det känns lite risigt. Igår beställde jag kanelbullar till kanelbullens dag på lördag. Funderade på om du brukar ha kanel eller kardemumma i dina.

Fin dag på dig vännen

konstnären

Jag har både kanel och kardemumma. Allt eller inget, jämförde lite med vinet innan. Kia skulle gillat läget och jag gillar te, har köpt ett afrikanskt te nu.
Kram Konstnären

Har förstått att du också funderat kring det där med två glas vin senaste dagarna. Professorn satte griller i huvudet på mig också igen. Varför skulle inte jag kunna lära mig att dricka två glas? Såååå mycket drack jag faktiskt inte. Men som jag skrev förut - det blev ju för mycket för mig, oavsett hur mycket/lite jag drack, i jämförelse med andra. För mig var det för mycket. Återigen - måste man dricka??? Skulle jag våga chansa på att jag är en av de där som kan lära sig att dricka??? Tänk om jag INTE är det? Vad händer då...? Hemska, hemska tanke.

Nä, alkoholen gör inte livet rosaskimrande. MEN vi har varit väldigt duktiga på att intala oss att det är så. Guldkanten på tillvaron. Vi är ju experter på att hitta goda anledningar till att dricka. Det är inte konstigt att det känns lite tomt, konstigt, tråkigt, fattigt, vardagligt utan att dricka. Det är ju vad vi har intalat oss så länge för att legitimera vårt drickande!! Vore konstigt om det bara kunde gå över. Hur många år har man inte intalat sig själv att FEST & ROLIGT+ALKOHOL=SANT.

Nej du kära vän. Herr A får inte lura oss igen. Vi klarar det här. Inget första glas för oss idag, imorgon eller någon annan j-kla dag heller!

K R A M

konstnären

Det är just det, vad händer då, hur kommer jag att må. Skam och skuld givetvis.Skulle jag säcka ihop som sista gången, nä, det är det inte värt. Just tråkigt, fattigt, men det blir ju bara sämre med A. Nej jag får fortsätta och tömma arkivet i nyktert tillstånd, Annars skulle det snart bli fullt igen och börja om från början.
Nej, han får inte lura oss igen. Men varför kan jag inte säga högt JAG KAN ALDRIG DRICKA MERA. Rak i ryggarna går vi vidare muränan, förlåt för min virrighet.
Kram Konstnären