Tänkte gå vidare i livet. Snart ett år sedan jag började mitt inre arbete och min kamp mot alkoholen. Det har varit värt alla tårar, svett och motgångar och här står jag idag. Glad för varje dag i mitt nya nyktra liv. Men har alltid det i tankarna, tror det var Muränan som skrev det, en armslängd från vinglaset. Skillnaden idag är att jag inte vill sträcka ut handen och föra glaset till munnen. Nu är det jag som är herre på täppan. Vill tacka alla här inne för allt stöd och pepping jag har fått och får fortfarande.
Kramar
Konstnären

Bra hörrni mina vänner! Ingen försvinner utan att först säga till. Oavsett läget. Annars missing people/112 efter ca 3 veckor. Deal!

Konstnären - fortsätt lirka in honom i ditt garn. Men bara på dina villkor. Inget smetigt medberoende, utan klara besked och raka rör från frun.

Det är många som skrivit om att de ber. Jag är inte religiös, men jag ber också. Har bett för många här och bland annat för dig & mannen. Du är värd att få ha ett stabilt och lyckligt liv. <3

Nu MÅSTE jag jobba!! Största kramen

Konstnären, du kan väl ringa vårdcentralen? Sedan är det ganska vanligt att de växer och kliar om man skavt dem, tex just med bh-bandet. Men det är väl bättre att kolla. Jag har tagit bort flera stycken och ingen har innehållit malignt melanom. Det du kan titta efter är om det är helt runt i konturerna = ofarliga. Jämn brun färg, gärna med hår i (urk) = ofarliga. Men ojämna konturer och olika färger = bör kollas upp. Likadant bör man kolla om de blöder, kliar eller börja "bete" sig annorlunda än tidigare.

Dr. M den allvetande skräphögen

Tor

Hej konstnären, jag antar att du under detta år sett många komma och gå. Tänkte bara säga att alla dina mess gav/ger energi. Saknat dem självklart när jag lade ned tråden. Och det handlade bara om mig själv och min resa. Vill lixom inte fastna i ett forum där jag hela tiden springer på nya som behöver stöd. Behöver min tid/energi till att sätta nya vanor på plats. Kanske börjar jag peppa o stötta andra också sen. Du är ovärderlig för många när du delat din resa med oss här. Önskar dig ett a fritt hem/liv. Ha en underbar dag. Kram

konstnären

Jag förstår dig till fullo. Men ändå blev det tomt efter dig. Visst det kommer in nya hela tiden och jag har nog inte energi att följa alla, men vissa stannar i mitt hjärta.
Tror det hände något speciellt med dig den där dagen du skrev om, och det är ju bara positivt. Du verkar väldigt stark och det ska du veta att jag beundrar. Ibland
undrar jag själv varför jag stannar. Men det känns rätt just nu, framtiden vet jag bara att den ska vara A-fri.
All lycka till dig Tor
Kram Konstnären

God morgon min vän,

Hoppas att du mår fint idag och att det går framåt med kommunikationen på hemmafronten!

Ville egentligen inget speciellt - bara skicka världens största kram till dig ♥

Hallo igen! Läste just vad du skrev i min tråd. Framsteg!! Vad roligt!! Vad glad jag blir. Hoppas ni att ni kan arbeta tillsammans för ert gemensamma liv. Klart att ni måste klara era egna resor själva, men ni delar samtidigt ett liv.

God morgon vännen,

Hoppas att du mår bra och att arbetet på hemmafronten går framåt. Tänker på er!

Mår ganska ok själv, tror jag. Ska gå in i en intensiv arbetsperiod nu. Har haft det lite lugnare ett tag, men nu blir det full gas. Känner mig ändå lite höstredo för det. Till helgen blir det tjejträff. Goa vänner som jag älskar, men som jag alltid delat mycket vin med. De vet nu att jag inte dricker, men inte direkt av vilken anledning. På ett sätt vill jag berätta allt och de anar nog hur verkligheten ligger till. Det som hindrar mig är att det inte alltid hålls helt tätt där, utan jag tror tyvärr att att de inte skulle kunna låta bli att prata med andra om det. Det hindrar mig från att säga något. Trist... Får se hur jag gör...

Bamsekram till dig ❤ ❤ ❤

konstnären

Godeftermiddag på dig.
Här är det bra. Förstår din tvekan där, har nog inga direkta råd. Fast egentligen behöver du ju inte förklara någonting. Tills vidare. Kan bli fel kanske annars. Jag vet ju själv hur jag var och tänkte om någon frivilligt avstod från A. Nu kan jag ju se att jag var helt dum i huvudet, tyckte dom var skitjobbiga. Det är ju precis tvärtom, dom som dricker för mycket blir ju skitjobbiga för oss som inte dricker. Det löser du . Arbetet hemma fortskrider till min belåtenhet faktiskt. Varit ute och vandrat runt lite i solskenet idag, man får passa på nu innan kylan kommer. Känner inte för någon speciell mat idag, så det få bli en enkel korvgryta. Man tager vad man haver. Glad att du finns här inne .
Många kramar
Konstnären

Uh! Hatar också tandläkaren i varje form. Har lagat en gång endast och har riktigt bra tänder, men jag HATAR det. Ligger med kramp i benen och svettiga handflator. Tycker allt gör ont i munnen. Men kära du - om du inte gillar tanten - BYT. Det finns många, många fler!!!

Lycka till - du kommer klara dig fint den här gången!

Kram

Ebba

Jag har kanske Sveriges roligaste tandläkare, han är så rolig, helt otrolig. Han pratar så mycket att varje besök tar lång tid och han glömmer att man inte kan svara pga att han har stoppat apparater i munnen på en. Senast jag var där skulle filmen Monika Z ha premiär och han undrade om jag trodde att det var värt pengarna att gå och se den? Han kommer från ett annat land och är en människa som säger vad han tänker, inte för att han kommer från ett annat land utan för att han är så som människan :) Jag grät senast jag var hos honom han slutade hålla på i min mun och utbrast till sköterskan "EBBA ÄR FIN PERSON OCH KÄNSLIG!" då började jag skratta så att jag höll på att spy av vattnet som rann ner i strupen när jag låg där. Kan man se på folks tänder att de dricker för mycket? Han sa förut till mig: "Ebba! Inte äta chips, godis och dricka öl, inte bra sånt för tänder vet du."
Jag blev lite sur och sa: Men Jaaaaa! Jag VET att godis inte är bra för tänderna jag är 30 år!!

Men ÖL, brrr kunde han se det i min mun eller?

Hoppas det känns bra nu när du har varit hos tandis. Sinnessjukt dyrt skit sånt där :/

Hoppas också att du och hon på fyra stadiga ben på jorden får en fin och skön lördag.

Godmorgon, hoppas ni har sovit gott.

Kram Ebba

konstnären

Tandläkarbesöket blev dyrt, fick ligga i stolen i en timma våndas. Glad att det är gjort. Denna madam kommer från Irak och brukar berätta om sitt hemland medan hon gräver djupt i tandfickorna där tandstenen sitter. Snäll är hon, men hon tycker jag tål smärta lite dåligt. Först blev jag sur, tänkte säga att faan jag har fött barn och där kan man tala om smärta utan någon bedövning, men som vanligt teg jag. Frågade om jag rökte, ja sa jag, sluta med det då sa hon, ja.ja tänkte jag. Hade lust att säga att jag har ju slutat med A för faan för ett år sedan. men teg även där. Tusen kronor fattigare men jag har ju rena tänder. Och havregrynsgröt finns hemma, so no brobleme. Min man gjorde kalops igår som jag älskar ska intas idag, då den har satt sig ett dygn. Älskar husmanskost, och blodiga biffar. Har inte blivit några blodiga biffar, pallar inte, det är så förknippat ett amarone-
vin. Mannen nykter och städad, gått ner fem kilo, mycket socker och kalorier i vin, men det klart 3 liter dagligt intag har satt sina spår i form av en liten kulmage, den ska bort jag tycker inte om män med kulmage. Har en kvinna mage, då är det fult, men en man visar bara sin pondus.
Fin lördag Ebbavännen
Kram Konstären

Ebba

Själv gillar jag män med kulmage - på allvar. Det får mig att känna mig vacker :)
Kanske är därför jag inte gillar Nisses sinnessjuka diet och träning. Ett hot mot mig liksom.

<3

Ebba

Nu måste jag vila lite och tänka på att jag är 95 år. Började städa eftersom att Nisse kommer hem idag och han gillar inte stök. Det gör väl inte jag heller men jag är inte lika känslig på den punkten som han är. Jag är sugen på korvgryta sen du skrev om det, så himla gott med senap och ett glas mjölk. Mormor gjorde så god korvgryta alltså.

Kram.

Ebba

Jag minns vilken härlig upplevelse det var, stunden då jag plötsligt såg ordet andedräkt som två ord och en andes dräkt.

Läste vad jag har skrivit och vill förklara mig, de två ting jag ej ville skriva är inte pinsamma ting, bara två saker som säger för mycket om vem jag är för den dom redan känner mig.

konstnären

en bra dag känner jag i lilltån. Känslorna bara kom, detta blir en bra dag. Bara tänka positiva tankar, vara tacksam för allt jag redan har. Inga materiella ting kan göra mig lycklig bara inre frid. Jobbar med det varje dag, ibland går det fantastiskt bra, och ibland mindre bra. Känner mig stark ofta, och liten och svag ibland. Är nog en knepig människa tycker om att vara tillsammans med mig själv, men jag tycker ju om andra människor som Ebba skriver. Kanske är det så att jag nu har svårt för att umgås med folk som dricker för mycket. Svårt att förklara, men jag drogs ju till dom som en manet innan. Dom var dom enda riktiga människorna ansåg jag. Kan känna mig strandsatt och utanför ofta. Kostymen passar inte längre. Det är skönt att vara nykter och samtidigt är jag rädd för vad man ska möta. Kanske alla är rädda då och då. Har inget sug efter A längre och det är ju underbart, men sant för mig ibland att det skulle vara skönt att bedöva känslorna, dom är så påträngande just nu. Jag ska stänga arkivet för ett tag. Tänk om någon som dricker på tok för mycket som jag känner en hel del. Tänk om dom visste vilket vilket arbete vi lägger ner på att hålla oss nyktra. Jag trodde som dom att det var bara att sluta.
Att man skulle behöva ändra på allt visste jag inte, men så är det. GLAD IDAG INGA TANKAR PÅ MR JÄKEL.
Kram till alla
Konstnären

Härligt att det går så bra hemma. Att ni nu kan prata om allt. Tänk vilken fin framtid ni har tillsammans. Ett a-fritt hem, med djup och äkta närvaro. Låter härligt!

Bamsekram

Ebba

att jag tar hand om dig & M, men jag hoppas att ni aldrig blir dementa så att jag får ta del av era nyktra hjärnor lääänge till <3

Tack.

PP

Så fint du fått det här inne i nya tråden Konstnären! Hoppas lilltån fortsätter att kännas och att allt är fint med dig och Gagarin!

Hälsar

//PP