Nu har jag bestämt mig för att de närmsta tre månaderna så SKA jag vara utan alkohol! Jag kommer säkert behöva stöd på många sätt. Så det är väl därför jag skriver här. Jag vet ju så otroligt väl vilken skillnad på livskvallite jag kommer få. Tänker vara en pigg och påhittig pappa i fortsättningen. För nu har jag mest sovit bort helgerna. Tips, stöd och hjälp mottages med stor tacksamhet! Kanske någon vill göra denna resan tillsammans med mig?

Dompa

Nu är jag ute och nosar Frk Nynykter i baken igen. Du måste styra upp detta. Fiska hela dagen?

Kram!

PS: Nu har vi röstat in Fru Ledsen i kollektivet. Hoppas det är ok. Vi var tre mot noll eftersom du aldrig dök upp

Tvåbarnspappan

Stigsdotter: Har jag räknat rätt så blir det 10 ongar, tre katter, en hund två milfs och
två killar i sina bästa år ;-) Nu har jag förståss inte räknat med alla andra som kan tänkas vilja ingå i kollektivet.men ni får lov att förklara för mig som bor på landet vad är
en cougar?!
Sen är det ju så att det är väldigt sällan det finns
insjöar typ mitt i centrala "fjollträsk" för där är det
väl myggfritt..men inte här ;-)
Bor precis mitt i mellan tre relativt stora sjöar. Men myggen är väldigt trevliga och artiga, åh
suger inget blod utan lov.

TP....som för övrigt inte fick nån fisk alls idag...
Men frisk luft och ösregn :-)

Nynykter

Själv blev jag tvungen att googla det där andra uttrycket. (OBS absolut inget jag uppmanar till eftersom det gav alla möjliga typer av träffar som känsliga själar kanske inte uppskattar.) Jag dånade faktiskt lite. Vår Dompa är allt lite fräck...själv är jag ett dygdemönster och oskuldsfull som nyfallen snö eller en sipp gammal herrgårdsfröken, så det så. Det intressanta med "cougar"" är att det enligt wiki definieras som en kvinna över 35 som har en relation med en man som är minst sju år yngre. Så exakt. Vem har bestämt det liksom? Om det skiljer sex år och elva månader, är hon ingen cougar då? Nä, man ska inte tro allt man läser på nätet, mark my words.

Det låter som om vattnet räcker. Tre sjöar är ju rätt OK. går det att segla?
Jag är kanske lite mer bekymrad för kattskrällena eftersom jag är lite allergisk. Med Lessenfrun är det ju inga problem eftersom hon på grund av elak granne ändå måste skiljas från kräket (katten alltså). Men Stigsdotters katter? Och Dompas vurm för de vackra ej fisande djuren?
Nä, det blir stormöte igen.

Kram på er alla dårfinkar

ankan_stockholm

Jaha. Jag är inte nykter nu (heller) men dricker på ett sätt som inte alls "fastnar" i alla dessa olika test för alkohlism - lite (egentligen ganska mycket!?) varje dag efter jobbet, folköl, säkert 10 stycken idag, aldrig full, aldrig bakfull eller med minnesluckor, lätt onykter en stor del av icke-arbetstiden, kanske mest för att döva det som jag uppfattar som en enorm tomhet i mitt liv. Enligt de flesta borde jag väl inte klaga, jag har ett jobb som jag älskar, två tonåringar som jag också älskar (fast de driver mig till vansinne ibland), en man som jag... står ut med; väldigt lite annat liv (kompisar, fritidsintresseb) eftersom barn+karriär har tagit all, all, all tid i ett antal år (tills alkoholen då kom in och tog en tydlig plats den oxå...). Jag har varit lite på AA och inser att jag är en alkoholist, men får tokfnatt på vad jag uppfattar som närmast en religiös sekt. Jag kan låta bli att dricka en månad eller två ibland när jag har bestämt mig, men det håller aldrig i längden. Så har det varit i flera år. Nu är resten av familjen bortrest och jag har kört en massa tvättmaskiner, klippt gräset och den elaka häcken som retar våra grannar genom att vispa dem i ansiktet med blöta kvistar när de kommer cyklande, sett Danmark slå Holland och ...??? vad sedan?

Nynykter

Du är inte ensam om att vara i en situation som utåt sett ser bra ut, men där alkoholen skapar oro och ångest. Läs runt lite i trådarna här så förstår du hur jag menar. Här finns många öden som liknar ditt. AA passar verkligen inte för alla. Själv har jag blivit nykter på egen hand, men med stöd av alla kloka människor somnfinns här på forumet. Jag har i många år försökt dra ner på konsumtionen och alltid haft ett ångestladdat förhållande till alkohol, till och med när jag druckit "normalt". Nu har jag bestämt mig för att sluta helt. Det går bra. Jag är nykter sedan 3,5 månad.
Om du inte redan gjort det, gå in direkt på www.alkoholhjalpen.se/forum så får du en bra översikt över alla trådarna. Det är givande att ta del av alla berättelser och märka att man inte är ensam. "Förändra sitt drickande" rymmer flest aktiva trådar.
Kram från Nynykter

Nynykter

Jag har nyss varit på visit i Dompas tråd. En liten artighetsvisit inget annat. Han tröstade mig ju lite när du var ute och fiskade hela dagen :-(. Men det är inget du behöver bry ditt söta lilla huvud med.

Sweet dreams, älskling!

Frk Nn

lessenfrun

Jag föredrar Panter eller Puma...(som också står på Wikis definition av Cougar..)
Sju år? Ja, vem satte den regeln, ha ha..;)

Tvåbarnspappan

Tror det är så för många av oss att man tar till
alkoholen för att döva någon form av tomhet.
Jag har varit en "sökare" hela mitt liv...även om jag
haft nästan allt det där jag velat ha...så har jag ändå
tänkt...om jag BARA hade ...osv...

Har tagit mig många år att inse att det inte handlar
om vad jag har...utan hur jag mår inombords.
Är du i mental balans och trivs med dig själv
så behövs inget substitut....inga nya saker...inget nytt
förhållande...ingen alkohol

Vi lägger otroligt mycket tid på vårt yttre...men ytterst
lite tid på mental träning...och bygga upp en inre trygghet
och få en bra självbild.

Sen pratas det om..- jaha du har självmedicinerat lite...
Gör inte alla det som dricker? Det handlar om att fly
från det som gör oss illa till mods....eller döva tomheten
inom oss.

Tror det är grymt viktigt att man samtidigt som man
jobbar med sin nykterhet också jobbar parallellt med orsaken
till tomheten...eller den inre oron.

Sen lever jag inte alltid som jag lär...för det är jäkligt
lätt att glömma den mentala biten, när man klättrat
upp några pinnhål...
Denna helgen har varit min bästa på många år!
Har känt mig riktigt lycklig och tillfreds...åh då smyger
sig den riktigt idiotiska tanken på att ...- jo men jag
kan nog klara det där med att dricka måttligt i framtiden...
men bara socialt förståss...aldrig sitta ensam hemma igen
o bli dyngfull....SKITSNACK! Jag för min del MÅSTE
inse att jag inte fixar det...åtminstone inte så länge
jag har en oro och tomhet inombords....Åh förmodligen
så kan jag aldrig dricka mer ens om jag känner mig
mentalt stark...för dricker jag så kommer jag troligtvis
må dåligt mentalt...och då är den onda cirkeln igång
igen.

Hoppas du hänger kvar här och att du hittat någon
logik i det jag skrivit.

Kram TP

Dompa

Torka din brunbrända kind vapenbroder. Inte ska vi gräla över hönsen? Det finns mycket mera fisk i sjön...även om du inte lyckades fånga den ;-)

Du skrev - som vanligt -väldigt kloka tankar till ankan. Du är en vis man min vän. Men har du varit vaken hela natten? Själv vaknade jag vid 3-tiden. Inte av demoner denna gång utan för att jag somnade klockan nio igår kväll. I TV-soffan. TV tycks ha den effekten på mig. Förr trodde jag att det var whiskyn som gjorde det...men nu visar det sig att det faktiskt är programmen! Man lär så länge man lever. Hoppas du får en ny härlig dag med killarna som en avslutning på din perfekta helg. Kram gubben

Dompa

Ska nog passa på att jobba undan lite, nu när ongarna sover. När det gäller mitt jobb så älskar jag en del av det jag gör. Det är stöket runt omkring som får mig att ruttna. Den grabbiga atmosfären, tävlandet, tjänsteresorna med alkohol och mycket mer. Men när jag sitter ensam på kammaren eller kontoret och filar på nya lösningar...ja, då trivs jag.

Kanske ska jag fortsätta jobba när vi flyttat ihop. Dryga ut Nynykters pension. Barnvakter lär det ju finnas gott om :-). Jag har också en gammal skruttig jycke...så minst två hundar blir det.

Nynykter

Sover ni aldrig härinne?
Skönt att höra att det finns delar i ditt jobb som du gillar, Dompa. Det kanske går att behålla de delarna. Jobba hemma mer, slippa tjänsteresor?
I alla fall är det bra att någon mer bidrar till hushållskassan. Vi kan ju inte bli helt självförörsörjande och med tanke på vilka kvantiteter 100% blåbär vi kommer att stjälpa i oss lär kulorna rulla. Eller får vi plocka egna blåbär... Apropå det kommer er tillgivna fröken att tillbringa dagen och större delen av natten i svampskogen. Det ska bli spännande att återvända och läsa om allt ni har haft för er. Jag bävar redan...
Und tiden förblir jag er hängiva och trogna (jag lovar TP, gullegubben!)
Fröken Nynykter

Dompa

Vi kommer att svälta. Mark MY words. Nu är Frk Nynykter i svampskogen. Jag är rädd att det kommer att ge exakt samma resultat som din, TP:s fisketur igår. Nada, niente, zero. Tokiga kvinna, hade förstått om hon plockade brännässlor som jag har förstått går att göra soppa på. Eller har blåbären kommit till småland? Kan det vara så att kärleken gjort henne virrig? Jag ser att vårt nya liv inte kommer att bli mätt, men desto mera proppfullt med kärlek. Alla kan damma av den gamla garderoben, allt kommer att sitta bra. Det blir nog bra, mindre sybestyr för mig. Men visst undrar man hur hon tänker...Frk Nynykter...ute i svampskogen? Även jag är listig som räven. Detta är en stunt för att slippa PRAATA och KRAAmas. Hmmpppf

Tvåbarnspappan

Hallå mina alldeles egna tokstollar ;-)

Idag blir det sparsamt med skrivande till att
börja med. Trodde jag skulle somna direkt när
jag slog huvudet i kudden. Nix så blev det inte
somnade vid halv fyra...åh vid fyra vaknade jag av att ett trettiotal hyfsat berusade människor
från en närliggande bröllopsfest som just
avslutats de hade bestämt sig för att ta ett morgondopp
vid min brygga....Jag bet mig hårt i tungan och la
kudden över huvudet... Så med bara ca 30 minuters sömn i kroppen upplever jag en
"bakfylla" utan dess like... Tänk att mineralvatten
kan ge sådan effekt :-(.

Med ögona i kors TP

Jag har aldrig varit inne på ett forum förut men har nu ägnat två dagar här. Har inte riktigt koll på hur jag hittar bland trådar och svarar på rätt inlägg. Men jag blev så tagen av ditt svar till Ankan. Jag känner igen mig så i det du skriver. Jag har i flera år vetat att jag har ett problem, men det är bara det att jag alltid vill ha mer när jag dricker. Men då jag aldrig druckit i veckorna och sköter allt annat fläckfritt har jag inbillat mig att det inte gills.... Att jag inte är beroende, och det är jag väl inte, fast varför gör jag då samma misstag om och om igen?. Tänker åhh vad trevligt med ett glas rose i solen..... och slutar med minneslucka, en helt vanlig hemmakväll.

Stigsdotter

...som berusade måste bada missinassen. Hm.... det var visst vad jag själv gjorde på mitt eget bröllop, det var ju synd att jag började fundera över det, är faktiskt en av de kvällar jag lyckades förstöra genom alkohol. Jag var förvisso i gott sällskap i badet, både brudgummen och några av våra goda vänner var med men på nästan varenda bild har jag ett glas i handen och jag sa dumma saker till minst en av släktingarna som jag inte träffat på länge *skäms*. Så onödigt, det är ju liksom inte varje dag man gifter sig, då borde man kunna hålla sig nykter i alla fall.

Förresten lovar jag att dra mitt strå till den gemensamma stacken, har ju faktiskt ett jobb :-)

Stigsdotter

...som berusade måste bada missinassen. Hm.... det var visst vad jag själv gjorde på mitt eget bröllop, det var ju synd att jag började fundera över det, är faktiskt en av de kvällar jag lyckades förstöra genom alkohol. Jag var förvisso i gott sällskap i badet, både brudgummen och några av våra goda vänner var med men på nästan varenda bild har jag ett glas i handen och jag sa dumma saker till minst en av släktingarna som jag inte träffat på länge *skäms*. Så onödigt, det är ju liksom inte varje dag man gifter sig, då borde man kunna hålla sig nykter i alla fall.

Förresten lovar jag att dra mitt strå till den gemensamma stacken, har ju faktiskt ett jobb :-)

Tvåbarnspappan

Va ju inne och skrev på din sida precis :-).

Kände när jag läste det du skrev i din tråd att vi är väldigt lika varandra! Jag har hållt mig till helgerna
med drickandet och på det sättet som du inbillat
mig att då är det ok. Sen att jag förmodligen
hinkat i mig mer sprit under en helg än vad många gör under ett helt år har jag blundat
för.

Hoppas av hela mitt hjärta att du kommer känna
den värme och omtanke som jag känner här inne!

Sen spårar vi ur fullständigt i våra inlägg ibland och har skitkul tillsammans :-)...åh det gör
faktiskt att allt går så mycket lättare!

Kram igen TP