Nu har jag bestämt mig för att de närmsta tre månaderna så SKA jag vara utan alkohol! Jag kommer säkert behöva stöd på många sätt. Så det är väl därför jag skriver här. Jag vet ju så otroligt väl vilken skillnad på livskvallite jag kommer få. Tänker vara en pigg och påhittig pappa i fortsättningen. För nu har jag mest sovit bort helgerna. Tips, stöd och hjälp mottages med stor tacksamhet! Kanske någon vill göra denna resan tillsammans med mig?

Nynykter

Inte kul att jobbet är sådant. Det kan vara fruktansvärt påfrestande att hela tiden behöva hålla garden uppe. Jag jobbar själv i en sån miljö. Inge bra. Men det är ändå bra tänker jag att du får insikt om vad som bidrog till ditt drickande. Och inget inlägg är onödigt för här får alla känslor plats.
Stor kram till dig
NN

Stigsdotter

Låter det med oss forumberoende tomtar som pimplar mineralvatten (och 100% Blåbär!!) och ska kramas hela tiden. Vart vill ni bo? Jag vill gärna ha nära till vatten! (och då menar jag inte myggig regntunna). Kanske kan vi ha lite höns (älskar att kunna slösa med ägg!!) och odla lite egna godsaker.

Käraste Dompa, håller med Nynykter: vad bra att du fått en insikt, se det som något positivt! Nu när du vet om det så kan du också parera destruktiva tankar på jobbet och ersätta dem med något positivt som får dig att må bra! Om man är medveten om att man inte tycker om en viss situation eller något särskilt som någon säger så kan man istället för att gnissla tänder och få ont i magen aktivt försöka vända det till något positivt alternativt låta det rinna av sig (vara gås). Nu låter jag helflummig här men hoppas du förstår.

Även jag arbetar i sådan miljö där det gäller att skapa ekonomiska värden. Ibland kan jag verkligen känna att "vad ska detta vara bra för??"

Heja TP vad duktig du är! Stänkare kan ju faktiskt vara vad som helst!!

KRAAAAM

Tvåbarnspappan

Att läsa i historiaböckerna om 50 år....den ökända
forumsekten...
Jag har plats för alla, bor precis jämte en insjö,,
höns inga problem. När flyttar ni in?!;-)

Dompa: Förstår att du inte trivs i den miljön, den
sidan jag lärt känna av dig passar liksom inte in där! Men o andra sidan vore de ju fan om
några dryga nötter och en taskig arbetsmiljö skulle få dig att ta en whisky!
Men jag förstår mycket väl känslan, har haft den
typen av människor runt mig på arbeten också.
Just det här att hela tiden har pressen på sig att
högprestera har fått mig att göra ett sämre jobb....
och att ha dryga människor runt sig med en stöddig jargong
kan vara kul ett litet kort tag...men i mitt fall så har
det slitit hårt till slut.
Det var absolut inget onödigt inlägg min vän, så
mycket tid som vi spenderar på våra arbeten
så präglar det oss jäkligt mycket! Men skönt
att du reflekterar över det som du gör och inte
bara faller in i ett självdestruktivt mönster igen!
Du är en kämpe! oavsett vad du säger själv

Ett kort inlägg om min kväll: Harmoni, skratt, kramar, lycka, åh jag har varit i och njutit av nuet
och av att vara nykter! :-)

Säkert ett konstigt sätt att beskriva nykterheten,...men jag känner mig
ren i skallen på nått konstigt sätt...

Kram och godnatt mina hjärtan!

Föresten Dompa: Att byta arbete är en piss i nilen
i jämförelse med vad du åstadkommit hittils..

all världens dokusåpor (som jag inte sett). Vill bara meddela att vi har 7 kycklingar som är ca en månad gamla och 17 ägg som kläcks till midsommar så vi kan bidra med höns.Och tuppar - det kommer alltid flest tuppar... Coq au vin på tupp som ätit gräs, mask, larver och matrester och gjort många hönor lyckliga (?) konkurrerar lätt ut åtminstone vägkrogsmaten. Är det nån av er som är redo med yxan? Det är hemskt men sant, har man höns och vill ha kycklingar är det ett nödvändigt ont - och då får man tänka på att de har haft ett lyckligt liv så länge det varade.

I väntan på dagens avsnitt:) / mt

Nynykter

Tack för det fina erbjudandet om höns.. Det verkar ju som om allt löser sig galant här för oss tillnyktrande, tokkära kollektivister.
Små ulliga gula kycklingar -JA!
Mata hönsen och i falsett kväda pulllera, pullera, pulsera - JA!
Gå med korg på armen och leta nykläckta ägg (vilket inte är så svårt väl? Har hört att höns faktiskt är dumma som höns i det avseendet och har max två återkommande gömställen, men i alla fall) - JA!
Infånga arg tupp med dödgångest och med yxa skilja nämnda tupps huvud från bålen -NEJ!
Där sprack det. There is always a catch... Det var nog bra mulletant att du redogjorde för hela livscykeln i hönsgården. Annars hade åtminstone jag mitt i den nya gröna vågen kunnat missa den lilla detaljen. Möjligen är det mer guts (stavningskontrollen föreslår Gud???) i någon av mina blivande sambor. Stigsdotter, till exempel verkar vara en dam med klipp i, men samtidigt känns det lite skenheligt att äta mat som man själv inte klarar av att döda. Så det är väl lika bra att vi går all in och blir vegetarianer. Grönsaker går utmärkt att grilla, Dompa. Och med all respekt, mulletant. Coq au vin är nog inget ändå för oss tillnyktrande.
Möjligen kan vi tänka oss coq au 100 % myrtille.

TP, gullegubben, rise and shine! !! Fint väder idag ju. Hoppas du får en fin dag med pojkarna. Jag känner mig i alla fall helt övertygad om att du kommer att vara nykter. Det är härligt när man börjar känna av de positiva effekterna av att giftet lämnar kroppen, apropå ren i huvudet. Vissa effekter kan man se också, som vackrare hy och klarare ögon.

Kramar från Nn

har vi mest svarta eller mörkbruna kycklingar, någon påskgul ibland. Otroligt söta.

Viktigt att ha koll på livscykeln, ja! Tupp hämtas när den somnat om aftonen. Inte roligt:(
MEN då kan man tänka på hur de flesta kycklingar lever innan de hamnat i sin förpackning. Vegetarian, ja... så länge det finns avocado, kalamataoliver och fetaost är det ett bra alternativ. Och svamp. Fisk finns kanske i sjön också? Den ska förvisso också dödas och rensas.

Visst har filosofi- och etikböcker i nån av bokhyllorna eller hur? Så att vi får hjälp med att söka svar på livets gåtor:)

Kram till hela kollektivet! / mt

Nynykter

Döda fisk klarar jag nog. Det kan bli ett välkommet avbrott att sticka ut och fiska när de andra ska PRAAAATA och KRAAAMAS hela tiden. Svampplockning kan ju fylla samma behov, fast då är det å andra sidan trevllgt att ha sällskap. Man pratar så bra i skogen. Jag ÄLSKAR svampplockning och svampätning. Nystekt fjällskivling är något av det godaste som finns och Karl-Johan... Mums!
Och visst finns det böcker i filosofi i bokhyllan. Jag tar med mig hela det filosofiska rummet som hemgift :-)
Nynykter

Dompa

Hoppas att vår cougar/milf Frk Nynykter har ett välbetalt jobb så att pensionen blir därefter. Att försörja minst fyra vuxna (jag vill bjuda in Fru Ledsen, vi får rösta om det i demokratisk anda) och minst tio barn blir tufft. Även om den goa mt sponsrar med fjäderfän. Senare har vi ju också ungarnas bokpengar...men vill de dela med sig?

Jag tänker dock inte nacka vare sig höns eller tuppar. Vill inte bloda ner ngn vacker kaftan...men jag tror nog också att Stigsdotter fixar det. Stundtals kan min ljuva vara riktigt rå. Fisk ska vi äta mycket av, det är mat för hjärnan...med eller utan persiljekvistar. Jag tycker att damerna står för matlagningen...inte för att jag är en mansgris utan för att ljuva Stigsdotter fixar fina fisken och Frk Nynykter gillar de enkla rena smakerna. Fru Ledsen verkar också få till det. Men när det ska grillas så finns det bara en grillkung!

Insjön bli bra...men ibland tycker jag nog att vi ska spänna för pållen och åka till havet, är det ok för er andra?

Jag ser fram emot detta samboförhållande. Filar på de kaftaner vi skall bära. Orange tänkte jag...men nej det är ju taget. Dessutom har jag en tjock kallufs som jag vägrar raka bort. Vitt, beige och silver får det bli. Praktiska färger för ett sunt lantliv. I hemgift tar jag med mig mitt nagellack.

Gruppkram ngn?

Dompa

Satt här med morgokaffet (sent idag, jobbade till 04 inatt) och jag såg det; Tar vi in Fru Ledsen och hennes räv...så blir frågan om vem som ska nacka tuppar löst av sig själv. Er för evigt/ Herr Dompa

Nynykter

Listig som räven är jag med så jag genomskådade genast er list att med räven som argument sälja in en önskan att ta in Fru Ledsen i vårt lilla ménage à quatre. Har jag inte rätt?(Jag kan tyvärr inte viska på franska, men jag har tillgång till ett utmärkt lexikon. "myrtille" betyder blåbär liksom "airelle". Båda orden är markerade som mindre vanliga så jag antar att det inte finns mycket blåbär i Frankrike? Däremot verkar det finnas något som heter blåkål, vad det nu är?)
Nåja, vi får väl rösta på nästa stormöte, men för egen del har jag då rakt inget emot att Fru Ledsen, den galghumoristiska och rara lilla människan flyttar in hon med. The more the merrier, som ni själv brukar säga. Dessutom tror jag att Fru Ledsens lite krassa livssyn kan vara lite behagligt svalkande i galenskapen. Som en sval sorbet i en överdådig femrätters-måltid, ja ni förstår?

Insjö blir nog fint även om jag skulle föredra att vara vid havet. Bor havsnära nu. Inte egen brygga eller havsutsikt, men gång- och cykelavstånd. Det är ett speciellt ljus vid havet. Jag känner mig fri där och blir lugn av att gå längs vattnet. Men någon havstomt lär vi inte ha råd med med tanke på hur många munnar som ska mättas. Hönsnackning, fiske och svampplockning lär bli nödvändiga inslag om jag ska försörja oss på min pension :-) Och honoraren för de otaliga ongarnas osminkade barndomsskildringar är heller inte mycket att luta sig mot eftersom syftet med böckerna ju kommer att vara att få oss att lida som de har lidit.

Lycka till med kaftanerna. Fina färger :-) jag avslutar med en Telly-tubbisk JÄTTEKRAAAM

Nynykter

Nej, vi har inte fått ihop något stormöte än. TP är ute och fiskar och Stigsdotter letar gömda vinflaskor. Vi röstar så snart de är tillbaka. I will keep you posted. Vi får väl bygga ut om det blir för trångt. TP "Ernst Light" fixar det.
Kram från Nynykter

Tvåbarnspappan

Snabbvisit här inne och gruppkramar er alla godingar! Nu ska sönerna och jag ut med båten
o fiska gös. Tänkte jag skulle fylla frysen tills ni flyttar hem ;-). Kram från lille Ernst

ankan_stockholm

'Ny här, vad gör man på detta forum? Själv sitter jag och lýckas inte låta bli att dricka öl när familjen är bortresta över helgen

Stigsdotter

Ja vad gör man här? Nu lyckades du ramla in i en ganska snurrig tråd så jag förstår om du blev lite konfunderad ;-)

Vi skriver här när vi mår bra eller dåligt. Jag tycker det är ett stort stöd i kampen mot alkodjävulen att skriva och läsa här. Titta runt lite i trådarna så får du snart kläm på det. Jag tror att de flesta har en egen "hemmatråd" som man kan använda lite som en dagbok, och sen skriver man i varandras trådar.

Varmt välkommen!

Stigsdotter

Eller hur det nu stavas. Det blir bra det! Vi ska nog få den ledsna frun att bli en glad dito.

Jag har skjutsat ungar fram och tillbaka till kalas hela dagen, storhandlat har vi oxå gjort. Maken frågade om han fick köpa en folköl till maten "javisst" sa jag lite surt och sen kutade jag i väg med kundvagnen så han inte kunde ställa ned den. Lite larvig kände jag mig!

Men å vad mysigt vi ska ha det i vårt lilla kollektiv. Hur många ungar blir det? Jag har två. Och två katter också - det är väl ingen som är allergisk?! För övrigt så kan jag visst nypa till om det behövs men när det gäller djur är jag extremt blödig. Kanske kan vi bjuda in Mulletant på middag när det är dags att smyga sig på tuppen? (varför ska man ta honom när han sover förresten? Smyger man sig på hönsen också? Så mycket kvar att lära här i livet!

Vi måste reda ut det här med vattnet. Räcker TP:s insjö eller ska vi ändå försöka hitta en havstomt? Insjö kan ju vara allt från Vänern till myggiga Svartplutten! (ni märker att jag inte har något till övers för myggor...)

Bastu måste vi ha tycker jag!

Kramar från mig

Ps : Milf torde man kunna vara närsomhelst i livet när man fått barn, men vid vilken ålder kan man uppnå s.k cougar-status?

ankan_stockholm

Så det ställe där jag hamnar nu är en specifik "tråd", inte ett specifikt forum?? När jag tittar efter "många nya inlägg" hamnar jag bara här; de flesta "officiella forum med teman" verkar inte vara ... riktigt aktiva?

Dompa

Ja du har hamnat i en tråd... Vi är ett gäng mer eller mindre nyktra alkies som skriver här. Och du är mer än välkommen. Här finns plenty love och inga fördömanden. Välkommen hit!

Vill du umgås med mer "normalt" folk går du in under "dricker jag för mycket" eller "Att förändra sitt drickande" men häng gärna här. Jag "heter" Dompa och har varit nykter i två månader efter åratals av whiskymissbruk. Vad är din historia? /R

Tvåbarnspappan

Välkommen hit!

Som Dompa skriver så är vi ett gäng halvtokar
skriver här inne. En blandning mellan djup förtvivlan, tunga dagar till mycket
humor och omtanke...Med ett gemensamt mål att
förändra vårt drickande...heltnyktert eller bara förändring av konsumtion.

För mig har det varit ovärdeligt att ha dessa människor som stöd. Jag startade denna tråden
för ett par år sedan...men började skriva igen
för några veckor sedan... och har inte druckit
något på fem veckor nu.

Kram TP :-)