Suck, det är bara att erkänna för mig själv att jag har problem.
Jag har alltid vetat att jag har ökad risk för alkoholmissbruk eftersom jag växte upp med både en alkoholiserad mamma och pappa.

Jag själv började dricka på fester i 14 års åldern och blev alltid fullast av alla. Jag lugnade ner mig något när jag var 19 och träffade min nuvarande man. Fortfarande hade jag svårt för att sluta dricka när jag väl börjat och "däckade" ofta på fest. I vardagen drack jag aldrig och därför kunde jag inte se några likheter mellan mig och mina föräldrar.

När jag var 23 blev jag gravid och då drack jag givetvis ingenting, men jag kommer ihåg att jag tänkte "nu har jag inte druckit på 4 veckor..." och hade ett ganska stort sug framförallt under första graviditeten.

Nu är jag 31år och dricker gärna rött vin så ofta jag får tillfälle, det blir nog 15-20 glas/vecka. Jag mår så bra av att tänka på att jag ska dricka vin till kvällen och det är den stunden som jag känner mig som mest avslappnad. Jag har ett bra jobb och är en ganska lyckad person utåt sett.

Det som gör att jag vill dra ner och få kontroll över mitt drickande är att:
- Jag vill inte att mina barn ska växa upp med en alkoholiserad mamma.
-Min hälsa försämras, dels pga alkoholen i sig men också för att jag prioriterar bort träning på kvällarna för att istället dricka vin.
-Jag vill ta mig ur beroende känslan jag har nu, ingenting känns roligt om jag inte "får" dricka vin.

Är det någon som har ett bra tips på vad jag ska göra?
Är det bästa alternativet att inte dricka alls? Och hur ska jag isåfall göra rent praktiskt nu på semestern, jag har en drös med vänner som gärna vill ses på ett glas vin och flertalet middagsbjudningar inplanerade.

Nyckelpigan

Jag förstår precis hur du känner (jag har varit nykter 2,5 v), jag förhandlar med mig själv på samma sätt som du gör... Men vi vet nog båda två vems röst det är.. Du har tagit så många fantastiska steg mot ett annat liv - fortsätt den resan! Det handlarvinte om att vara duktig hela tiden, bara att välja den väg som är bra för dig och din familj. Jag vacklar också, förhandlar just nu med mig själv. Det hjälper att läsa någon annans inlägg med samma frågeställning, då vet man att det är a som försöker nästla sig in. Styrkekramar

Platina

Med mycket kärlek (och ta inte illa upp nu) undrar jag vad duktighet och nykterhet har med varandra att göra? Det är lika mycket en fråga till mig själv, eftersom jag är en av de "duktigaste" flickorna som någonsin fötts (and look where that took me...).

Jag tycker att vi skiter i att vara duktiga med fortsätter att vara nyktra.

Jag själv kan tänka mig flera saker att göra på temat "fuck it all". Så här skulle min lista se ut:

- Skolka från jobbet och bara ligga hemma och äta godis och kolla på en skitbra serie femtio avsnitt på raken.
- Gå i affärer och köpa nagellack och smink och kläder och skor och annat fint och komma hem och bara vara skitsnygg.
- Servera barnen färdiga köttbullar och färdiga pannkakor och pizza en hel vecka för att slippa laga mat (det är ju inte så att de kommer att dö....)
- Beställa en ordentlig städning av huset från ett städbolag och bara andas in doften när jag kommer hem till ett nystädat hem.
- Nästa gång vi ska stå för jul/nyår/påsk kalas köpa ALL mat färdiglagad och inte göra NÅGONTING själv.
- Låta maskrosorna frodas på tomten och tänka att jag främjar mångfalden.

Tja, det var min lista, det. Hepp!

Soff

hur du känner tror jag. Nu kan jag verkligen inte komma med några pekpinnar eftersom jag själv drack här om dagen. Men jag kan i alla fall säja: Det var så sjuuuuukt ovärt.

Men förstår verkligen hur du känner. Jag tror att det lätt blir så när man går in i det här. Man jobbar så intensivt och hårt med sej själv att man till slut blir spytrött på det och bara vill vara vanlig, strunta i det för en stund.

Fast jag tänkte på en sak: Var det inte din bästa vän som du berättade om alkoholproblemen för som möhippan är för? Tänker så här: Finns det minsta chans att hon känner oro för dej eller att du på något vis förstör möhippan om du dricker? Gör det inte! Den ångesten som det kommer skapa är du verkligen inte värd. Och dn vän är värd en möhippa som är fin, det är ju trots allt hennes dag och jag tror att du vill att den blir ett fint minne för henne :)

Men som sagt, jag förstår och jag kan verkligen inte sätta mej på höga hästar..

Kram!

Madeleine 83

Den var skitbra Platina!! Ska fundera på vilka "fuck it all" punkter jag ska göra imorgon :-)

Jag föddes också duktig och vad jag än tar för mig så är jag så jäkla duktig på det. Jag har lite finskt blod i mig så när jag väl bestämmer mig för något så blir det så. Den enda gången jag släpper alla kraven är när jag dricker vin, då blir jag istället supercool och allt får bli som det blir.

Haha, jag läste i någon annans tråd och att man lagar "fin" mat till familjen bara för att man vill kunna servera vin till. Check. Haha. Mina barn hade älskat falukorv och makaroner, men nej, det kan man ju inte öppna en flaska vin till. Nej istället lagade jag fiskgratänger och fläskfileér in absurdum men jag äter inte av det själv, nej det är bara vinet jag vill åt.

Madeleine 83

Ja du har rätt, det var henne jag berättade för att jag är trött på att dricka så här mycket. Hm jag vet faktiskt inte hur hon skulle reagera om jag dricker men på ett sätt tror jag hon blir mer förvånad om jag inte dricker. Min roll i lite större sällskap är ofta att "hålla upp partystämingen" och jag tänker att det kanske blir tråkigt om ingen gör det (?)

Egentligen tror jag inte att någon bryr sig om vad jag häller i mitt glas, förutom jag då. Och vem vet, jag kanske är jättepartyrolig även när jag är nykter. Haha, jag har planerat så sjukt roliga grejer för den här möhippan. Det är första gången jag planerar en möhippa men jag sitter verkligen och gapskrattar för mig själv till mina egna påhitt :-) Man skulle nästan kunna tro att jag har druckit när man ser dessa planer men det har jag inte.

Madeleine 83

Har jag druckit. Inte så konstigt att jag går ner i vikt nu när jag tvärt upphört. Och dessutom börjat springa igen.
Jag äter jättemycket mat känns det som, men jag gör det verkligen tvingande och jag orkar snart inte hetsäta så här hela tiden.
-4,4kg på 2 veckor. Ah jag får panik snart. Jag borde gå till ett gym istället för att springa men jag vågar inte för jag känner mig så jäkla spinkig och klen och jag kommer inte ens orka minsta möjliga vikter. Jag kan inte ens göra en enda armhävning (!). Hallå, vad har hänt egentligen. Jag har inte tränat musklerna ordentligt på 9år inser jag nu och att ha alkohol som största näringskälla har nog inte gjort så gott för kroppen heller. :-(

LenaNyman

Jag minskar inte ett skvatt som a-fri, men vill det, och för dig är det tvärtom. När man druckit länge urholkas kroppens b-vitaminreserver och det kan ge en rad symptom (googla på det om du vill). Kanske ska du beställa nåt som heter "B-Complex 100" för att ge kroppen lite extraskjuts?

LenaNyman

Tänkte på det där med att vara duktig och nykter. I höstas "höll jag ut" i nio veckor. Sen drog jag i mig en massa a, blev tvärfull och skrev i min tråd att jag var så satans less på att vara duktig. För mig berodde det på att jag inte hade kul längre. Inget festa, inga partyn (men å andra sidan inte heller några ensamfyllor). Det blev för lite payback. Och sen var det nog så också att jag halkade över från att vara nykter för min egen skull till att göra det ... åh, jag vet inte hur jag ska formulera det riktigt. Till att göra det för att det bara skulle göras och vara så. Typ så. Jag tappade grundanledningen.

Madeleine 83

Tack LenaNyman! Jag har tänkt på detta nu, varför jag känner att jag är så duktig hela tiden och varför jag vill komma ifrån det. Det är alkoholisten inom mig som försöker hitta ett kryphål genom att beskriva hur duktig jag är på allt annat. Någon last måste man väl få ha, stackars mig buhu buhu.

Men allt handlar om varför jag vill vara nykter och punkt nummer 1, som jag skrev i inledningen av den här tråden, är att jag inte vill att mina barn ska växa upp med en alkoholiserad mamma. (Som jag själv har gjort) Jag måste skriva det här på väggen som påminnelse för jag vill VERKLIGEN inte det. Jag har framförallt ett minne som är alldeles för jobbigt för att skriva här om när jag utsatte mina barn för liknande saker som jag själv upplevt, och bara tanken på det får mig att gråta.

Så nu till någonting lite roligare. Mannen överraskade med SPA, middag och övervattning igår. Vi har varit på det SPA:t för ett år sedan och den gången spa:ade vi, delade en flaska skumpa på rummet medan vi gjorde iordning oss, åt tre rätters middag med dryckespaket som inkluderade öl och nubbe till förrätten, vin till maten och desertvin till efterrätten. Sen kommer jag inte ihåg något mer förrän jag vaknade i hotellsängen kl 02.00 och mådde skit, vi hade haft sex det kände jag men jag mindes ingenting av det. Det var med min man iallafall och troligtvis hade jag inte gjort något konstigt för det brukar jag inte göra...eller? Usch vilken obehaglig känsla. Ångesten bara växte inom mig och jag låg vaken och illamående resten av natten. Mådde såklart dåligt hela dagen efter.

Ok och detta året då? Först en jättehärlig spabehandling och sedan ingick det ett glas champagne i en extremt vacker miljö. När servitören kom med drickan så var jag helt oförberedd på det så reflexmässigt sträckte jag handen mot glaset men precis när jag lyfte glaset fick jag ut mig frågan. Finns det möjligtvis möjlighet att få alkoholfritt? Jajjemen inga problem, han korkade upp en annan flaska bubbel och fyllde det vackra glaset. Åh jag har inte njutit så mycket på länge kan jag säga, jag kände mig så jäkla nöjd och lycklig!

Sen hade vi samma servitör på middagen och han gav flera alkoholfria alternativ så det kändes väldigt proffsigt och lyxigt. Jag saknade inte vinet, men jag drack faktiskt a-fritt öl istället, för a-fritt rött vin det vågar jag aldrig prova igen.
Underbar hotellnatt och i morse kunde vi först njuta av fantastisk frukostbuffé och sedan ännu mer spa innan vi checkade ut.

Tack till alla på det här forumet för att jag har blivit fri från abstinensen och nu börjar inse hur underbart livet kan vara utan alkohol!

steglitsan

Låter SÅ härligt och är det på något ställe som de borde ha bra alkoholfria alternativ så är det just SPA. Det är ju meningen att man ska minnas dygn som dessa med värme under lång tid framöver. Vilket tur att du fick möjlighet att göra om SPA-upplevelsen till något du kan tänka tillbaka till med glädje.

Soff

Det låter superhärligt med spa:t, vad fint att du fick en så härlig upplevelse den här gången.

Och det där med duktigheten alltså: Jag är också sån, börjar förstå att det varit ett sätt att upprätthålla mitt drickande. Precis som du skriver: Jag som är så duktig, jag måste väl också få ha någon last. Men också, jag som hjälper alla, har så fint hemma: Jag är VÄRD detta! Så sjukt dumt. Vad då värd liksom, att dra ned mej själv i depression?

Haha, det är inte för inte som jag får alkoholsug när jag torkar golv (skrev om det i min tråd nyss)

HelenaN

Blir alldeles tårögd av att läsa om din härliga spa-upplevelse! Och att kunna jämföra med förra gången och inse hur mycket bättre det blev utan alkoholdimman...
Upplyftande att bara läsa om!

Madeleine 83

Nu har jag lagt 5 veckors semester tillsammans med mannen bakom mig, så sorgligt det känns. :-( Jag började ju min nykterhet efter 2 veckors semester och jag har inte funderat så mycket på hur vardagsstressen kommer påverka mig och suget efter vin. För att barnen ska få ett långt sommarlov jobbar jag och mannen om varandra resten av sommaren, jag jobbar som bara den på helgerna och han på vardagarna.

Så efter en tuff tuff jobbhelg med både kvälls och nattjobb väcktes jag efter 4 h sömn, då skulle mannen till jobbet och barnen längtade efter att få vara med mig. KAN VI GÅ OCH BADA?, KAN VI GÅ OCH BADA?, KAN VI GÅ OCH BADA?. Mina kollegor brukar beskriva att man känner sig bakfull när man vaknar efter ett tufft nattpass, men nej. Jag känner mig snarare överkörd av ett tåg, men det är ändå inte lika illa som att vara bakfull ;-)

Och nu. När mannen jobbar kväll och jag är trött så har vinsuget kommit tillbaka som en spark i ansiktet. Jag brukar tycka om att vara ensam på kvällarna men det beror ju på att jag kan mysa ifred med mitt vinglas. Jo jag skulle kunna förbereda en presentation som jag ska hålla....mm med ett vinglas bredvid så hade det känts riktigt mysigt. Nu är det tur att jag inte har något vin hemma för då slipper jag tänka på det.

Vändningen

och vips är suget borta igen. Du ska vara stolt över att du fixat semestern så pass bra som du gjort! gott ju!
Bryt lite kvällsmönster, hitta lite nya rutiner... kanske kan du lura suget då.

Platina

Vändningen, se om du kan ändra i någon rutin så att du inte sitter där hemma när barnen somnat. Netflix? Stickning? Lyssna på sommarprogram eller Storytel? Vad vet jag. Ibland nu när jag haft risiga, jobbiga kvällar har jag helt enkelt bara lagt mig med mobilen och lyssnat på en ljudbok i någon av barnens sängar. Då somnar jag efter en stund, intill en varm liten kropp som är den största och viktigaste anledningen till att jag gör det här. Min Sir Väs har väldigt väldigt svårt för att få mig därifrån :-)

LenaNyman

... i vilka situationer dom potentiella fällorna lurar, M. Trött + "gräsänka" = sug. Med tiden kommer fler reflektioner. Kanske kommer suget vid nåt visst klockslag, vid ett visst känsloläge, i särskilda situationer. Ju fler såna ledtrådar du hittar, desto bättre står du rustad. Kanon att det inte fanns alkohol i huset. Hoppas nu att du vaknar om några timmar, mer utsövd och rejält obakis. Kram på dig.

LenaNyman

Och god morgon. Tittar in för att önska dig en fin dag. Undrar hur du tycker den här första veckan efter semestern varit. Är det jobbdax ikväll?