Suck, det är bara att erkänna för mig själv att jag har problem.
Jag har alltid vetat att jag har ökad risk för alkoholmissbruk eftersom jag växte upp med både en alkoholiserad mamma och pappa.

Jag själv började dricka på fester i 14 års åldern och blev alltid fullast av alla. Jag lugnade ner mig något när jag var 19 och träffade min nuvarande man. Fortfarande hade jag svårt för att sluta dricka när jag väl börjat och "däckade" ofta på fest. I vardagen drack jag aldrig och därför kunde jag inte se några likheter mellan mig och mina föräldrar.

När jag var 23 blev jag gravid och då drack jag givetvis ingenting, men jag kommer ihåg att jag tänkte "nu har jag inte druckit på 4 veckor..." och hade ett ganska stort sug framförallt under första graviditeten.

Nu är jag 31år och dricker gärna rött vin så ofta jag får tillfälle, det blir nog 15-20 glas/vecka. Jag mår så bra av att tänka på att jag ska dricka vin till kvällen och det är den stunden som jag känner mig som mest avslappnad. Jag har ett bra jobb och är en ganska lyckad person utåt sett.

Det som gör att jag vill dra ner och få kontroll över mitt drickande är att:
- Jag vill inte att mina barn ska växa upp med en alkoholiserad mamma.
-Min hälsa försämras, dels pga alkoholen i sig men också för att jag prioriterar bort träning på kvällarna för att istället dricka vin.
-Jag vill ta mig ur beroende känslan jag har nu, ingenting känns roligt om jag inte "får" dricka vin.

Är det någon som har ett bra tips på vad jag ska göra?
Är det bästa alternativet att inte dricka alls? Och hur ska jag isåfall göra rent praktiskt nu på semestern, jag har en drös med vänner som gärna vill ses på ett glas vin och flertalet middagsbjudningar inplanerade.

Madeleine 83

Tack tack det är bara fint med mig. Jag har haft lite sug på kvällarna när mannen jobbat men motat bort det med ölkorv och cocacola. Och nu har jag slutat gå ner i vikt också ;-)

Jag är så NERVÖS inför möhippan imorgon, jag har verkligen överplanerat allting och lagt massvis med pengar på det. Jag vill att alla ska kunna vara med så därför har jag inte tagit emot så mycket pengar av de andra men samtidigt vill jag att allt ska vara perfekt och då tickar ju kostnaderna på.... Det är lite så jag är, allt eller inget. Men samtidigt så tänker jag att det här är enda möhippan jag planerar i mitt liv, om hon inte skiljer sig och gifter om sig dvs ;-)

Den här typen av tillställning vet jag att jag hade blivit jättefull på om jag hade druckit. Människor som jag inte känner och att börja dricka skumpa vid lunch...Men jag tänker vara spiknykter, jag ser det som eldprovet inför min 1-månads dag i nästa vecka.

Jag har köpt alkoholfri bubbelrosé, redbull och alkoholfri öl. Min plan om någon frågar varför jag inte dricker är att först säga att jag vill dricka alkoholfritt, smyga lite med det, och om någon frågar ifall jag är gravid så kommer jag le, titta bort och säga att nae, det tror jag väl inte....;-) Vill helst inte börja prata om alkoholproblem på en sån tillställning, och min kompis vet ju redan. Sen kommer jag ha fullt upp med att servera alla andra och fixa med aktiviteterna.

Det jobbigaste kommer nog bli när vi väl kommit ut till tapasrestaurangen och alla beställer in rött vin :-( Men jag vet att de har Carlsberg alkoholfri öl och den tycker jag är riktigt god.

En rolig sak är att jag och en annan nära vän till bruden som har haft en konflikt under lång tid, egentligen har det inte ens varit en stor grej men "bruden" har aldrig bjudit in oss tillsammans efter det och det är någonting hon har varit väldigt ledsen över. Vi har slutit fred nu i hemlighet, hon och jag är väldigt lika och vi har pratat igenom allting. Vi kommer kidnappa bruden tillsammans utklädda till gorillor, hon kommer verkligen inte förstå att det är vi. :-D

LenaNyman

Kära Madde, jag är i ett sånt good mood-flow just nu och med ditt senaste inlägg bara fortsätter det. Vet du? Känn hur nervös du är nu. Tänk sen på hur nervös du var innan och upptäck att aha, det behövde du aldrig vara. It'll work like a charm alltihop! Är så imponerad av dig, Madeleine.

Månsken

Tänk vad härligt att vara på möhippan som du lagt ner så mycket tid och pengar på, att faktiskt kunna ta in alla intryck och glädje! Det skulle du med all säkerhet inte kunna om du drack a. Redan vid lunch dessutom! Starkt av dig och du kommer klara det galant! Håller tummarna att ni får en toppendag! Kram till dig!

Nyckelpigan

Vilken underbar present till din vän - all kärlek och omsorg du lagt ner på planeringen, att du planerar för a-fritt OCH att hon dessutom får som överraskning att två av hennes vänner slutit fred. Hon är lyckligt lottad som har en sådan vän! Jag håller tummarna imorgon och ser fram emot att få höra om allt. Kram

myrkotten

Jag blir alldeles tårögd, en möhippa är ett minne för livet och nu kommer du och din vän kunna minnas tillsammans, dvs du slipper att bli påmind om en fylla som gick snett, utan kan prata om den här dagen fri från skam. Håll fast vid det a-fria alternativet så spelar det ingen roll om de andra planerna går som du har tänkt. Kramisar

Madeleine 83

..händer det något oväntat så man tappar fotfästet ett tag och inser hur skört livet är. Min stora pojke studsade på studsmattan och studsade över hela säkerhetsnätet, gjorde någon slags volt och hamnade på axeln. Aaaj, han slår sig ofta men jag hörde direkt att detta var något mer än det vanliga. Ont i nacken och ville inte röra huvudet eller armen. Skönt att slippa fundera över om man kan köra bil en fredagskväll, vi åkte in allihop. Herregud vilken proffsig och bra vård vi har i Sverige. Vi var genom hela processen på mindre än en timme. Nacken var ok, men nyckelbenet var av. Det skulle läka av sig själv men han fick en stödgrej för armen som han själv tycker är jättecool. :-)

Skönt att det inte var något värre ...puh. Väl hemma. Vad var jag nu...just det baka fyra kladdkakor och laga en massa mat och skriva mystiska ledtrådar och packa bikini. Haha nu har nervositeten faktiskt släppt, det får bli som det blir huvudsaken är att alla är hela och friska.

Stingo

Vad bra att det inte gick värre än så. Jag hade nog ringt ambulans om det fanns oro för nacken.

Madeleine 83

Puh, det här med att anordna möhippa var mycket jobbigare än jag trott. När väl planeringen och alla förberedelser var klara och jag precis skulle somna fick jag ett sms av blivande maken att "bruden har fått kristallsjukan, är jätte-.yr och kräks" Oh no!!! Skulle vi behöva ställa in allting? Vi skulle ändå få betala alla aktiviteter och jag hade hela kylen proppfull av alkohol och mat. Jag skickade övningar till mannen för att bota kristallsjukan men jag vet ju att det oftast håller i sig minst en vecka. Kunde inte sova på natten.

Tidigt på morgonen fick jag avboka alla som skulle iväg och möta upp oss på centralen eftersom förmiddagens aktivitet var segway runt hela staden. Det var bara att ställa in. Istället dirigerade vi om alla hem till bruden som bor en bit utanför stan.

Så kidnappningen med gorillorna gick som planerat, det var verkligen jätteskoj. Vi tog brudgummen först och han var verkligen inte beredd på det. När han fick en packlista så packade han ner brudens grejer, så när jag drog igen skåpsbilsdörren så hörde jag bara " Men jag har ju packat *brudens* kläder" Hahaha, badkläder och festkläder hade han packat ner bikini och klänning :-D

Sen tog vi det lugnt med bruden, vi avslöjade oss. Hon grät av glädje över att vi två ordnat möhippa ihop, hon mådde bra så länge hon fick sitta i en fåtölj still med huvudet. Vi tre åt frukost ihop och det var jättemysigt. Sen efter en timme hade de andra tjejerna hittat ut och då fick hon gissa på rösterna vilka alla var. Vi improviserade verkligen ihop ett helt nytt schema. Sen fick hon presenter av alla och skulle gissa vem som var av vem, jättekul. Heliumballongen med namnen på alla ex som hon fick berätta om och sen hugga sönder m.m. Jättemysigt snack och alla fick lära känna varandra. Egentligen bättre än picknick ute i 13 grader och regn.

När det gäller alkoholen så började vi med skumpa tidigare än vi tänkt från början och det var verkligen påtryckningar på att jag skulle dricka, herregud!!! Det var exakt som i reklamen "kom igen ta en kaka". Värsta tjatet och det gick inte att komma undan med att antyda att man kanske var gravid. ÄR du gravid? Nej med dåsa!!! Jag undkom genom att säga att jag skulle köra alla in, nej vi tar en taxi (det hade nog kostat ca 2000kr för alla). Sen när vi väl var i stan och gick på spa så började tjatet en nivå högre. Men herregud nu måste du dricka!!!! Jag betalar din parkering och taxi hem m.m.m.m

Jag hade alkoholfri öl i SPA.t och där trodde några att jag drack vanlig öl så då var det lugnt en stund tills de insåg att det var alkoholfritt och gick i taket!!! Jag var jättepigg hela dagen och kvällen så det var inte så att jag satt i ett hörn och hade tråkigt. Jag förstår verkligen inte varför det var så viktigt för alla andra att jag skulle dricka. Bruden mådde bra i SPA.t (skumpan gjorde faktiskt yrseln och illamåendet bättre) och sen fick vi fixa i ordning oss i en salong. Hahaha det var så kul för då märkte man hur fulla dom andra var, jag låg kvar och spa:ade längst av alla och sen sminkade jag mig på 5 minuter, sen tittade jag på resten....Herregud vad har hänt här :-D

Sen på tapasrestaurangen var några så fulla så det var lite jobbigt men vi var ett gäng som hade det mysigt med bruden (som var lagom, varannan vatten full) Sen efter restaurangen möttes vi upp med svensexegänget och det var perfekt för bruden för hon var lite orolig då vi hade fått höra att de hade haft flera skadade i sina sporter som de hållit på med, vi fick sms på massa skadade kroppsdelar typ och en fick åka till akuten. De var ändå i bra skick de flesta. Väl ute var det jag som dansade mest och hade mest energi kändes det som, billigt värre att dricka sodavatten också. Jag hade verkligen roligt hela dagen och hela kvällen. Tog massa bra bilder som jag ska göra en fotobok av. Bruden och brudgummen var båda supernöjda.

Idag fyller jag år och det var väldigt skönt att inte vara bakfull när barnen och min mamma kom in med sång och en massa teckningar och armband och grejer. Nu ska jag snart ha lite tårtkalas och sen jobba inatt. Tack alla som tänkt på mig. Jag är så sjukt stolt över att jag var nykter under gårdagen :-)

Nyckelpigan

Jag läste ditt inlägg med glädjetårar i ögonen! Tänk vilken fantastisk sak du gett din kompis (och dig själv). Trots att du fick planera om allt blev det ännu mer lyckat! Att du och den andra "gorillan" blivit sams verkar ju verkligen ha betytt enormt mycket för den blivande bruden. Vilken fantastisk vän hon har! Trist att alla skulle hetsa dig att dricka - extra strongt att du stod emot och ändå hade jättekul! Stort grattis på din födelsedag, hoppas du får en riktigt bra sådan, det är du verkligen värd! Kram

myrkotten

Vilken prestation! En seger som du kan bära med dig och plocka fram vid behov. Jag glädjs med dig och du har all anledning till att känna dig slut. Ha en fortsatt bra dag.
Hipp hipp hurra

Soff

Du anar inte hur lycklig och stolt jag blir över dej! Så härligt att ni fick en sån fin möhippa!
Obehagligt bara, att folk ska hålla på och hetsa. Det visar verkligen hur stark alkoholnormen är.

Madeleine 83

Ska fira min första månadsdag med en heldag på Ullared tillsammans med min mamma.
Jag har aldrig varit där och kanske kommer det kännas mer som ett straff än en belöning
;-)