Suck, det är bara att erkänna för mig själv att jag har problem.
Jag har alltid vetat att jag har ökad risk för alkoholmissbruk eftersom jag växte upp med både en alkoholiserad mamma och pappa.

Jag själv började dricka på fester i 14 års åldern och blev alltid fullast av alla. Jag lugnade ner mig något när jag var 19 och träffade min nuvarande man. Fortfarande hade jag svårt för att sluta dricka när jag väl börjat och "däckade" ofta på fest. I vardagen drack jag aldrig och därför kunde jag inte se några likheter mellan mig och mina föräldrar.

När jag var 23 blev jag gravid och då drack jag givetvis ingenting, men jag kommer ihåg att jag tänkte "nu har jag inte druckit på 4 veckor..." och hade ett ganska stort sug framförallt under första graviditeten.

Nu är jag 31år och dricker gärna rött vin så ofta jag får tillfälle, det blir nog 15-20 glas/vecka. Jag mår så bra av att tänka på att jag ska dricka vin till kvällen och det är den stunden som jag känner mig som mest avslappnad. Jag har ett bra jobb och är en ganska lyckad person utåt sett.

Det som gör att jag vill dra ner och få kontroll över mitt drickande är att:
- Jag vill inte att mina barn ska växa upp med en alkoholiserad mamma.
-Min hälsa försämras, dels pga alkoholen i sig men också för att jag prioriterar bort träning på kvällarna för att istället dricka vin.
-Jag vill ta mig ur beroende känslan jag har nu, ingenting känns roligt om jag inte "får" dricka vin.

Är det någon som har ett bra tips på vad jag ska göra?
Är det bästa alternativet att inte dricka alls? Och hur ska jag isåfall göra rent praktiskt nu på semestern, jag har en drös med vänner som gärna vill ses på ett glas vin och flertalet middagsbjudningar inplanerade.

Soff

En vecka ÄR fantastiskt, du är jätteduktig, en inspiration! Det hjälper mej jättemycket att läsa om hur du klarar abstinensen, att det faktiskt går över. Tack!

Madeleine 83

Min kompis trodde att det var dags för möhippa när jag plingade på med massa vinflaskor i famnen (bar dem som om de vore mina bebisar).

När jag sagt som det var att jag är trött på att dricka så här mycket så började hon skratta och titta ut genom fönstret, när dyker resten upp? Jag föreslog en promenad och då frågade hon vad hon skulle packa med sig. Alltså ärligt, det här är ingen möhippa!!!!

Sen fyllde jag hennes vinställ och förklarade var vinet kom från och när jag köpt det osv.

Efter ett tag förstod hon att jag menade allvar, vi pratade en stund och en sak som jag reagerade på var att hon sa att hon tänkt bjuda över oss i fredags på mat men så hade hon inget vin hemma så då kände hon att det inte gick att bjuda dit mig. :-(

Nyckelpigan

Vad bra att du berättade för henne (blir nog dessutom ett dråpligt/roligt minne längre fram)! Jag förstår att det sved att hon inte kände att hon kunde bjuda hem dig om hon inte hade vin.. Samtidigt har hon valt dig till tärna och tycker om dig! Hur tog hon det när du berättat? Starkt gjort, måste ha varit skrämmande! Styrkekramar

Madeleine 83

Hon var inte så förvånad för hon vet ju hur jag är, både med min uppväxt och att jag dricker vin varje gång vi ses. Jag har liksom glamouriserat vindrickandet och intalat mig själv att det är normalt att ha ett vinglas i handen när man lagar mat för så är det ju på Nyhetsmorgon till och med ;-)

steglitsan

Blir lite tårig när du berättar om ditt besök hos vänninan. Genom att du delade det med henne kom ni närmare varandra. Du, genom att berätta och säga att du fått nog och hon med sina tankar om middagen och vinet etc. Känns säkert jobbig först men nu står ni starkare tillsammans det är jag övertygad om.

Sen kunde jag inte låta bli att fnissa åt att hon vägrade tro att det inte var en möhippa.

Stingo

Blir det lättare med möhippa och bröllop? Kan du tänka om som så att det kanske kan bli roligare för både dig och din kompis, om du håller dig nykter? Eftersom hon en gång är sådan att hon inte gillar att dricka mycket, så kanske ni inte behöver hälla massor i henne heller på möhippan, utan kan hitta andra sätt att ha roligt? Tror du hon skulle uppskatta det?

Nåja, hur det än är med den saken, så väldigt Strongt av dig att bära iväg med vinen och berätta! Och grattis till veckan!!

HelenaN

Fint att avsluta den med att lämna över vinet till din kompis och berätta varför. En stark handling med en stark symbolik i. Jättebra gjort!
Och att hon sedan trodde det var möhippan som var på gång... Kan inte låta bli att fnissa när jag ser er framför mig :)

Soff

att du har en sån vän som du känner dej trygg att berätta för. Blir både rörd och skrattig av historien:-)

Madeleine 83

Åh vad skönt det känns att jag inte har något vin hemma. Det här är första gången på den här tiden som jag känner att jag mår bra faktiskt. Morgonkaffet smakar bättre än någonsin.

Problemet med möhippan (som är om några veckor) är att jag egentligen innerst inne vill dricka då. Det är en del folk som jag inte känner som ska med och jag är en roligare person när jag dricker. Jag känner bara att champagnelunchen, att få börja dricka vid lunch och sen bara bli fnittrig och hitta på roliga saker känns väldigt lockande. Sen är det ju jag som bokat alla aktiviteter och det känns lite nervöst att allt ska klaffa, så då känns det som att lite vin kan lindra den känslan också.

På minussidan tänker jag att jag troligtvis kommer bli för full för att ens hålla reda på allt om jag börjar dricka vid lunch. Jag dricker 5ggr fortare och mer än alla andra på sådana tillställningar där jag känner mig lite nervös. Dessutom kommer min vän tycka att jag är lite knäpp som slutar dricka ena dagen och börjar igen nästa. Det viktigaste med möhippan är ju att hon får en bra dag och kväll, så jag tänker att jag ska gå all in och bara tänka på henne. Dessutom är det en tjej som är gravid (tidigt) och hon undrade om jag kunde ge henne alkoholfritt på ett diskret sätt, så då blir vi ju iallafall två nyktra. Sen tänker jag att jag kan köra hem bruden på natten och bädda ner henne i sängen, istället för att lämna henne i stan eller ev följa henne till en taxi.

Nyckelpigan

Vilka bra tankar, att du vill ge henne en bra möhippa och det bäst du kan göra nu är att vara nykter, se till att hon har det bra! Dessutom bra att ha en partner in crime, ni "smygdricker" a-fritt... Jag förstår dock lockelsen... Den måste vara stark -stå på dig! Kram

Madeleine 83

Jag kom på ett till stort minus till listan; det är min födelsedag dagen efter och jag vill inte lukta gammal uppvärmd bäver när barnen och mannen sjunger för mig på morgonen!

Soff

min metafor: Fet är den där lömska prmen (i mitt fall så har han fått formen av Sir Väs i Robin Hood hehe) som på alla sätt försöker nästla sej in och förstöra din väns möhippa. Låt honom inte göra det!

Det låter kanske knäppt men för mej hjälpte det jättemycket att sätta en personlighet på suget när det var jobbigt igår.

Madeleine 83

Den här veckan känns lättare än förra. Suget kommer ibland men jag har vant mig vid det så det känns inte som ett hot just nu. Nu är det jag som hånler mot Sir Väs när han kommer. ;-)

Det största problemet är att jag inte har någon matlust och går ner i vikt i en rasande fart. Minst 2 kg på dessa 9 dagar och jag känner mig svag i kroppen. Min" träningshysteri" har inneburit att jag sprungit en runda varje dag men egentligen borde jag gå till ett gym och bygga lite muskler istället. Känner bara att jag vill ha lite endorfiner i kroppen och det får jag ju inte av att köra lägsta belastning på maskinerna på gymmet precis.

Nästan all mat är förknippad med rödvin för mig så det är därför jag inte kan äta tror jag. Samma sak med choklad, ost och sånt, det bara kryper i kroppen och jag vill inget annat än att få dricka mitt goda vin.

Jag är redan lite underviktig så jag måste få stopp på detta innan jag blir ett benrangel. Min mormor var ett riktigt benrangel och hon dog av levercirros efter ett helt liv av hejdlöst supande. Jag kommer ihåg att hon var helt gul som en kyckling och hade stor mage pga ascites av leversvikten och så de mest pinnsmala ben och armar som man kan tänka sig. Ingen rolig målbild precis.

Nyckelpigan

Just nu får det kanske vara så här, du genomgår en stor förändring och kroppen har ett enormt stresspåslag medan du kämpar. Att din mormor var ett benrangel kan vara en målbild som förhindrar dig att dricka. Du har inte skrumplever och ascites, din kropp och ditt sinne kämpar en kamp. Om du inte får det att vända, köp näringsdrycker på Apoteket för att få i dig kalorier. Ät allt du kan komma på att du är sugen på för att få kroppen på rätt köl igen. I det långa loppet kommer inte den hör viktnedgången skada dig, inte så som alkoholen gör. Finns det någon mat som inte är förknippad med vin? Hoppas du hittar något, jag tycker du är så stark och modig som tar den här kampen! Styrkekramar

Soff

att du inte känner att du kan äta ordentligt :( Smoothies kanske kan fungera? Som du laddar med fet yoghurt eller kokosmjölk och mycket frukt och bär. Chiafrön är också bra att ha i.

Tycker inte att du ska stressas så mycket av kroppen just nu, du kämoar redan en tuff kamp. Samtidigt fattar jag att det måste vara panikartat att tappa mycket i vikt men täbker också att det kanske balanserar upp sej efter ett tag.

Sommarsol77

Jag har lagt på mig många kilon tack vare alkoholen. Det blir massor av kalorier i veckan av 5 flaskor vin+ att jag blir så hungrig dagen efter.
Tänk så olika det kan vara i kropparna.
Vi har ätit köttbullar och makaroner, spagetti och köttfärssås, fiskbullar och potatis mm alltså sådan mat som jag inte förknippar med vin eller alkohol
Hoppas matlusten kommer snart. Småät så du får i dig näring iallafall.
Kram på dig!

Madeleine 83

Vad gulliga ni är. Det går alltid bättre att dricka än att äta för mig så mat kan jag inte få i mig alls just nu men jag gjorde smoothie ikväll som vi alla sörplade i oss. Chiafrön vet jag inte ens vad det är. ;-)
Det enda som jag har unnat mig har alltid varit vin, jag har dukat upp ostbricka eller andra godsaker men det enda jag egentligen velat åt är vinet. Jag har ätit dåligt med mat tidigare också och har säkert brist på de flesta vitaminer känns det som. Nu ska jag bli en nyttig människa som äter chiafrön och sånt. Kanske ska jag köpa kosttillskott på apoteket och prova, det hade vart skönt att slippa tänka på att man måste äta överhuvudtaget.

myrkotten

På Apoteket kan man köpa näringsdrycker, satsa på de extra berikade. Jag blir som mest sugen på A när jag är mätt, kanske du på ngt sätt försöker hålla borta suget när du inte äter. Jag får större aptit om jag blir bjuden på mat. Kanske du kan använda det som argument till maken ,så slipper du laga mat och säg att du vill ha det fint dukat. Jag skojar, näringsdryckerna finns i alla fall. Kram