Suck, det är bara att erkänna för mig själv att jag har problem.
Jag har alltid vetat att jag har ökad risk för alkoholmissbruk eftersom jag växte upp med både en alkoholiserad mamma och pappa.

Jag själv började dricka på fester i 14 års åldern och blev alltid fullast av alla. Jag lugnade ner mig något när jag var 19 och träffade min nuvarande man. Fortfarande hade jag svårt för att sluta dricka när jag väl börjat och "däckade" ofta på fest. I vardagen drack jag aldrig och därför kunde jag inte se några likheter mellan mig och mina föräldrar.

När jag var 23 blev jag gravid och då drack jag givetvis ingenting, men jag kommer ihåg att jag tänkte "nu har jag inte druckit på 4 veckor..." och hade ett ganska stort sug framförallt under första graviditeten.

Nu är jag 31år och dricker gärna rött vin så ofta jag får tillfälle, det blir nog 15-20 glas/vecka. Jag mår så bra av att tänka på att jag ska dricka vin till kvällen och det är den stunden som jag känner mig som mest avslappnad. Jag har ett bra jobb och är en ganska lyckad person utåt sett.

Det som gör att jag vill dra ner och få kontroll över mitt drickande är att:
- Jag vill inte att mina barn ska växa upp med en alkoholiserad mamma.
-Min hälsa försämras, dels pga alkoholen i sig men också för att jag prioriterar bort träning på kvällarna för att istället dricka vin.
-Jag vill ta mig ur beroende känslan jag har nu, ingenting känns roligt om jag inte "får" dricka vin.

Är det någon som har ett bra tips på vad jag ska göra?
Är det bästa alternativet att inte dricka alls? Och hur ska jag isåfall göra rent praktiskt nu på semestern, jag har en drös med vänner som gärna vill ses på ett glas vin och flertalet middagsbjudningar inplanerade.

livet

Madeleine, jag har själv inga som helst problem med alkoholen(har aldrig haft), mitt ex har de problemen. Det är därför jag sitter här och läser för att förstå hur er vardag kan se ut.
har gått igenom allt du har skrivit från första dagen..och alla andras kommentarer... <3 Nu sitter jag här och gråter och känner så för dig och alla er andra som verkligen får kämpa VARJE dag! Du är så stark! WoW vilken kvinna du är!!! Du ska vara så stolt över dig själv, och alla ni andra kvinnor och män som kämpar på och hela tiden och som måste förklara er varför ni inte vill dricka.Så fruktansvärt synd bara att folk inte kan tänka längre än näsan räcker. när en person säger att den inte vill dricka, då borde man väl acceptera det?!`?
Jag beundrar er alla där ute som vill bli fria ert beroende! Ni ska bara veta hur mycket ni gör för oss(när ni skriver och berättar hur ni har det) som lever/levt ihop med personer som har det problemet. Jag har fått en helt annan bild av hur ni har det...Tack, tack, tack!!! KRAM

Madeleine 83

Tack för ditt svar, jag har läst igenom det flera gånger och det ger mig positiv energi till att fortsätta på det här spåret. På en del sätt kan det nog vara svårare att ha en närstående som är alkoholist än att vara det själv. Det går inte att tvinga någon annan att sluta dricka men för min del så kan jag själv se till att mina barn slipper växa upp med alkoholism omkring sig.

Jag har börjat känna på att tänka på mig själv som en nykter alkoholist, det känns väldigt konstigt. På ett sätt beror det nog på att jag aldrig låtit det gå så långt som jag tänker mig att det ska ha gjort innan man tar beslutet. Utåt sett har problemen inte synts och inte ens min man har ju reagerat. Men när man är med sina barn en hel dag och bara längtar efter kvällen då man ska korka upp en flaska vin och mår fysiskt dåligt om man inte får det.... Ja då är man alkoholist.

Jag känner mig så himla fri nu när alkohol inte längre suger tag i mina tankar. Jag älskar att vara med barnen och längtar inte efter kvällen längre.

myrkotten

Du verkar gå från klarhet till klarhet. Jag är inte där än, men jag vill ge mitt barn en lika fin present som du redan klarar av att ge dina älsklingar - en avslappnad närvarande i stunden mamma. Kram Kotten

LenaNyman

... kopiera det Vilja skriver här ovan rakt av tro?

Dina inlägg, Madeleine, är som att läsa en bedårande vacker saga. Fast sann. Kram!

Madeleine 83

...och när jag jobbar mycket så finns inte alkohol med i tankarna alls eftersom jag jobbar nätter. Tidigare gjorde jag max tre nätter på raken och jag inser nu att det var för att jag behövde vara ledig några kvällar och dricka vin för att inte må dåligt. Nu kör jag på, 7 nätter på raken, och sen kan jag vara ledig lite mer än en vecka. :-)

Men nu när jag gått av nattsnurran så blir jag rejält sugen på vin, jag har använt vin för att slappna av på kvällen och somna så att jag kan ställa om dygnet. Det är så tråkigt och stressande att ligga vaken och ha svårt att somna på kvällen, tankarna har snuddat vid att prova någon sömntablett men samtidigt känner jag att det är dumt att gå från ett beroende till ett annat och jag är egentligen för ung för att ha insomningsproblem.

Jag har blivit mycket mindre social sedan jag slutade dricka alkohol, dels så är det flera vänner som jag brukar träffa bara en gång per år, dricka vin och uppdatera oss på varandras liv, som jag inte har hört av mig till denna sommaren. Det känns tråkigt, som att det är nu vi tappar kontakten. Samtidigt så har inte dom hört av sig till mig heller och jag inser att det bara är jag som alltid tar initiativet till dessa vinkvällar och dom kanske egentligen inte är så intresserade. Sen har jag inte haft några fester eller bjudningar hemma heller, jag både saknar det och känner mig samtidigt rädd för hur det ska kännas att köpa hem rött vin och bjuda på. Aaah jag får panik av bara tanken, tänk om jag bara skiter i allt och börjar dricka när jag väl känner doften...

Så till något roligare! Jag har bokat en vinterresa. Januari och februari drar hela familjen iväg till varmare breddgrader och slipper slask och mörker. Japp 2 mån, det ska bli belöningen för att jag lyckats komma ur vinberoendet. Man måste ju belöna sig känner jag. Har bara bokat flygresa men har tänkt att vi ska resa runt en del så nu sitter jag och barnen och kollar på olika resmål och drömmer oss bort. Haha dom e så roliga och förväntansfulla, lite svårt med tidsuppfattningen bara... just nu packar dom väskorna för fullt ;-)
Ha det gott alla därute!

Soff

det går bra för dej!

Tänker på det som du skriver om att du blivit osocialare. Jag tänker så här: Detta är ju en resa som du nu är i början av. Jag tycker att allt känns aningen stappligt så här i början. Man provar nytt hela tiden, hur det känns att inte dricka vid det och det tillfället. Jag tror det sociala kimmer tillbaka sen, när man stabiliserat sej lite mer och känner sej tryggare i att inte dricka :)

Sen blir jag galen på alkoholnormen, att det nästan är suspekt att bjuda hem folk och inte bjuda på alkohol. Har börjat se mej omkring och märker att nog fler än man tror har lite problem med a, stora eller små.

åhh vad härligt det låter! Det där med socialt umgänge har jag grunnat en hel del över. På någon tråd har jag skrivit om "fyllepolare" som man både kan ha och mista. Samtidigt tycker jag att det är svårt och kanske orättvist att avfärda dem på detta sätt, det kanske är jag som är fyllepolaren som folk drar sig för att höra av sig till ?

Madeleine 83

Ja, för min del är det nog mest jag som är fyllepolaren, den som alltid föreslår ett glas till och sedan vinglar hem. Dessa vänner är ju gamla kompisar sen skoltiden så det känns tråkigt att relationen rinner ut i sanden. Samtidigt så är vinet väldigt centralt när vi ses och jag känner inte för att träffas på en uteservering två personer och dricka alkoholfritt....det blir liksom inte kul för den andra personen heller.
Man skulle ju kunna försöka bryta normen genom att hitta på någon aktivitet istället, typ bio, bowling eller badminton. Eller helt enkelt föreslå att man ses på en lunch på stan istället.

Ja det tåls att tänka på, det blir ett sätt att prioritera vilka vänner man vill fortsätta umgås med genom livet, om det är värt att anstränga sig lite extra.

Man skulle ju kunna försöka bryta normen och föreslå bio, bowling

Det är svårt att komma på något annat än att föreslå än "ett glas vin". Bowling mm funkar inte i mitt fal. Bio är förknippat med A. Det finns ju många ställen med olika sorters kaffe, det kanske man kan testa? Macciato o d.

även du efterlyste serier. Ett förslag på en sanslöst rolig och tragisk är Morran och Tobias, men du kanske har sett den?

Madeleine 83

tack för tipset. Ska kolla ikväll.
Jag har så jäkla bra känsla i kroppen den här förmiddagen, perfekt flow. Jag fixar med tvätt och städ, lyssnar på musik, funderar på livet, surfar lite in i mellan. Barnen är nöjda med att bara vara ute och leka med grannbarnen, alla får vara med, inget bråk.... Så skönt att bara vara på sommarlovet och inte hitta på aktiviteter hela tiden.
Lalala ....byta sängkläder, laga plättar...lalala life is good :-D

Är nu helt absorberad av Tre kärlekar, en gammal goding från SVT:s Öppet arkiv. Härligt att läsa om ditt flow!

Go with the flow... Apropå att hitta på något hela tiden. Ibland är det bäst att vara vara där man är för både barn och vuxna. Jag läste en gång om en mamma som trodde att hon skulle dö i cancer och som då försökte se till att barnen och hon gick uppleva då mycket som möjligt under den sista tiden. De besökte alla barnattraktionet som tänkas kan. När hon frågar vad som har varit bäst under den här perioden, så svarade barnet att det var det där åskvädret. Mamman mindes ett kraftigt åskväder där man tittade på blixtar, tog fram fika och satt och myste lite under filtar. Det är lite tänkvärt detta. Svaren jag fått från mina barn har varit lite otippade.
Och förresten apropå att umgås med kompisar, så funkar promenader rätt ok med goda vänner tycker jag. Skönt att röra sig och lätt att prata i dessa sammanhang. För mig har det fö också funkat med à-fritt, ibland märker folk inte ens att det är det man dricker. Flaskorna ät förvillande lika. Bio har aldrig varit a för mig heller. En hederlig fika? Te/kaffe på nån servering.
Men visst, håller med om att det är lite svårt med den alkoholnorm som råder. Och det är ännu svårare med de vänner man har dör man redan har skaffat sig en tradition. Men du kanske ska testa alla vännerna helt enkelt. De som nappar på alkoholfria alt kanske inte har varit roligast hittills, men kanske ändå är de som är roligast att umgås med nu. Lycka till, hur du än väljer att göra. Du är så duktig!

Go with the flow... Apropå att hitta på något hela tiden. Ibland är det bäst att vara vara där man är för både barn och vuxna. Jag läste en gång om en mamma som trodde att hon skulle dö i cancer och som då försökte se till att barnen och hon gick uppleva då mycket som möjligt under den sista tiden. De besökte alla barnattraktionet som tänkas kan. När hon frågar vad som har varit bäst under den här perioden, så svarade barnet att det var det där åskvädret. Mamman mindes ett kraftigt åskväder där man tittade på blixtar, tog fram fika och satt och myste lite under filtar. Det är lite tänkvärt detta. Svaren jag fått från mina barn har varit lite otippade.
Och förresten apropå att umgås med kompisar, så funkar promenader rätt ok med goda vänner tycker jag. Skönt att röra sig och lätt att prata i dessa sammanhang. För mig har det fö också funkat med à-fritt, ibland märker folk inte ens att det är det man dricker. Flaskorna ät förvillande lika. Bio har aldrig varit a för mig heller. En hederlig fika? Te/kaffe på nån servering.
Men visst, håller med om att det är lite svårt med den alkoholnorm som råder. Och det är ännu svårare med de vänner man har dör man redan har skaffat sig en tradition. Men du kanske ska testa alla vännerna helt enkelt. De som nappar på alkoholfria alt kanske inte har varit roligast hittills, men kanske ändå är de som är roligast att umgås med nu. Lycka till, hur du än väljer att göra. Du är så duktig!

Madeleine 83

Nu har jag varit nykter i en månad och en vecka. Allt vinsug är borta och jag känner att jag har förändrats mycket under den här tiden. Jag har ändå tänkt att jag vill kunna njuta av något glas vin i framtiden men med regler. Om jag inte lyckas följa reglerna så får jag återgå till absolut nykterhet.

Regler som jag tänkt mig:
-Aldrig någon alkohol när jag är med barnen, oavsett om de sover eller är vakna.
-Aldrig dricka ensam hemma.
Vid dryckestillfällen:
-Max 2 glas vin
-Max en gång per vecka (fast det blir nog mer sällan pga regel nr 1)

Jag tar gärna emot synpunkter på detta. Anledningen till att jag överväger det är att jag saknar det sociala livet och framförallt vid speciella tillfällen kunna njuta av vin till maten. Jag tror att jag kommer kunna hålla mig till dessa regler.

Jag kommer inte börja med det nu utan jag ska fundera ett tag till. Det negativa som jag kommer på är om jag får tillbaka det där hemska suget och får svårt att stå emot att dricka oftare igen.

myrkotten

I helgen kände jag den där hemska jakten efter alkohol. Så jag måste bryta mitt beteende och vanor helt för att sluta tänka på vin. Vad jag menar är att dina regler låter sunda för en person som aldrig varit beroende, men för mig skulle mitt liv fortsätta att kretsa runt alkohol även om jag höll mig till dina regler. Mängden vin som rinner ned i strupen är inte själva roten till det onda utan det är min totala fixering och upptagenhet av att planera och längta till nästa dryckestillfälle. Madeleine vi är olika, den självdisciplin du kanske har vet jag att jag inte har. Kram m-k

Madeleine 83

Jag tror inte vi är så olika m-k för jag känner precis igen det du skriver om den ständiga jakten och längtan efter vin som jag kände förut. Det känns bara så märkligt nu när jag inte längre har den känslan, nu känns det som att jag inte alls har några problem och borde kunna dricka små mängder. Jag har inte lyckats acceptera att jag aldrig mer ska få smaka på rödvin. Det känns lättare att tänka att detta bara är en period.

Men egentligen är jag så himla dum för mitt nyktra liv går jättebra, jag är aldrig sugen på vin och jag kan njuta av mat numera.

Jag trodde att mannen skulle tycka mina " nya regler" var ett bra förslag så att vi skulle kunna njuta av vin tillsammans någon gång, men han tyckte det var onödigt attbörja igen. Det har blivit så att han heller inte dricker alkohol nu för han orkar inte åka till systemet och alkoholfria öl funkar lika bra för honom. Han drack inte speciellt mycket innan men han känner att han nu presterar bättre i de idrotter han håller på med så han ska också sluta helt.

Egentligen hittade jag på reglerna för att jag skulle kunna ta två glas vin på bästa vännens bröllop i helgen...Ah så svårt att tänka mig alkoholfritt just för den kvällen...men det känns faktiskt lite lättare nu när mannen också ska vara nykter och då slipper jag ju att köra också som jag alltid känner mig stressad över.

LenaNyman

... så hade jag nog låtit det gå en tid till. Speciellt eftersom det funkar så bra för dig att vara a-fri. Två frågor man kanske kan ställa sig om man är intresserad av att uppta ett måttligt drickande igen är:

1. Försöker jag lura mig själv nu?
2. Är jag betjänt av att avvakta?

Kan man ärligt svara nej på båda så har man ett gott utgångsläge. Tror jag. Sen ligger så enormt mycket sanning i Stingos "Måste man dricka är man inte fri att dricka". Så det är en relevant tredje fråga.

Bra att du bollar detta med din man. Jag frågade med låtsat allvar Lucas om vi inte skulle ta oss en gemensam fylla. Det var för nån vecka sen. Det ljud han utstötte då måste tvunget vara ett av dom märkligaste jag nånsin hört. Nä, inget läge där inte. ;)