Suck, det är bara att erkänna för mig själv att jag har problem.
Jag har alltid vetat att jag har ökad risk för alkoholmissbruk eftersom jag växte upp med både en alkoholiserad mamma och pappa.

Jag själv började dricka på fester i 14 års åldern och blev alltid fullast av alla. Jag lugnade ner mig något när jag var 19 och träffade min nuvarande man. Fortfarande hade jag svårt för att sluta dricka när jag väl börjat och "däckade" ofta på fest. I vardagen drack jag aldrig och därför kunde jag inte se några likheter mellan mig och mina föräldrar.

När jag var 23 blev jag gravid och då drack jag givetvis ingenting, men jag kommer ihåg att jag tänkte "nu har jag inte druckit på 4 veckor..." och hade ett ganska stort sug framförallt under första graviditeten.

Nu är jag 31år och dricker gärna rött vin så ofta jag får tillfälle, det blir nog 15-20 glas/vecka. Jag mår så bra av att tänka på att jag ska dricka vin till kvällen och det är den stunden som jag känner mig som mest avslappnad. Jag har ett bra jobb och är en ganska lyckad person utåt sett.

Det som gör att jag vill dra ner och få kontroll över mitt drickande är att:
- Jag vill inte att mina barn ska växa upp med en alkoholiserad mamma.
-Min hälsa försämras, dels pga alkoholen i sig men också för att jag prioriterar bort träning på kvällarna för att istället dricka vin.
-Jag vill ta mig ur beroende känslan jag har nu, ingenting känns roligt om jag inte "får" dricka vin.

Är det någon som har ett bra tips på vad jag ska göra?
Är det bästa alternativet att inte dricka alls? Och hur ska jag isåfall göra rent praktiskt nu på semestern, jag har en drös med vänner som gärna vill ses på ett glas vin och flertalet middagsbjudningar inplanerade.

Platina

Glöm inte att göra en sak i taget! FÖRST få bukt med A, SEN bli nyttigare. Jag vill så gärna inte att du siktar för högt, blir besviken och faller!
Köp en multivitamin på apotek eller hälsokost, och gör en smoothie eller drick en näringsdryck.
En sak i taget, bästa du!!!

Madeleine 83

Tror nog att jag skippar löpningen idag, känns som att jag inte behöver dra igång någon träningshysteri just nu, väntar tills jag är lite mer stabil.

Idag ska jag och min mamma åka och köpa födelsedagspresent till min man ( från henne, jag har redan köpt biljetter till standup)
Ska bli skönt att komma ifrån familjen lite faktiskt och förhoppningsvis känner jag att det blir tillfälle att prata med mamma också.

Fördelen med att ha varit en varjedag-vindrickare är att man inte blir mer sugen bara för att det är fredag ;-) Kämpa på alla ni därute som känner extra sug på helgen. Kramar!

Soff

Vet du några mer positiva saker som händer med kroppen, så där fysiskt, när man slutar dricka?
Jag har letat och letat efter såna listor, typ såna som finns för rökare men inte hittat något :( För alkisar verkar det mest bara finnas skräckpropaganda om skrumplevrar som motivation. Jag vill känba att jag strävar mot något! :-)

Försök inte att bli världsmästare i allt samtidigt som du tar tag i A-problemet. En annan sak jag reagerade på när jag läste din tråd var det där med champagnelunchen. Vad är det som hindrar att du deltar i den och skippar A resten av dagen och kvällen ? Jag för min del har börjat tillåta mig att bli rejält kräsen och väljer bort situationer och tillställningar med A som inte ger mig något. Tidigare fanns det inte på världskartan att skippa ett tillfälle med A. Det är du som bestämmer när du ska dricka och inte omgivningen. Många trådar innehåller beskrivningar av våndor inför att behöva förklara för omgivningen att man inte dricker A. Jag tror faktiskt inte att omgivningen är så observant. För egen del har jag ALDRIG reagerat när folk druckit A-fritt.

Madeleine 83

Det känns väldigt lockande att ta några glas på champagnelunchen men om jag känner mig själv rätt så kommer jag gå från den duktiga tjejen som klarar allt så superduperbra till den roliga "jag-skiter-i-allt tjejen" och då troligtvis passa på att dricka mer när jag ändå är igång. Fast jag vet faktiskt inte egentligen om det blir så för jag har aldrig provat att börja dricka och sedan gå över till alkoholfritt.

Det blev aldrig något prat med mamma idag, barnen var med och då går all uppmärksamhet dit, men det gör inte så mycket. Ikväll har jag gjort smoothie igen och även ätit massor av jordgubbar. Känner mig inte speciellt sugen på A trots att mannen dricker öl.

Madeleine 83

Nu har jag haft semester i 4 veckor och trots att vi tagit en lugn semester så känner jag min inte utvilad. Kroppen känns tröttare än vanligt men huvudet känns ganska bra.

Nu har dock jobboron bitit tag i mig igen, den har jag helt lämnat under dessa veckor. Jag älskar verkligen mina arbetsuppgifter och mina kollegor, jag trivs grymt bra på jobbet. Kruxet är att jag jobbar i en stooor sk "linjeorganistation" och har massor med chefer samt politiker över mig och på den nivån är mitt jobb rena rama kaoset. Massor av mina goa kollegor har slutat pga ledarskapet och det senaste halvåret har vi varit i princip chefslösa. Vill man arbeta med det jag gör så finns det ingen annan arbetsgivare inom 10 mils avstånd och som det är nu har jag gångavstånd till jobbet och är inte sugen på att pendla.

Jag ska egentligen inte börja jobba förrän på fredag (natt fre-sön) men igår ringde en ny chef som jag aldrig träffat och undrade om jag kunde hjälpa till lite och börja på måndag, jag har ju svårt att säga nej så jag fick säga att jag skulle återkomma. Ah, det är väl klart att jag inte vill jobba övertid, hur bra betalt det än må vara. Jag har ju familj som jag vill vara med, jag får dåligt samvete om jag jobbar för deras skull och dåligt samvete om jag tackar nej, för jobbets skull. Suck

Madeleine 83

Gå in och lyssna på P1, kropp och själ. Dagens avsnitt, Alkohol, nej tack, var intressant och framhävde lite att det blir mer och mer inne att vara nykter. :-)

Ikväll ska vi iväg på grillparty och jag kör igen. Har nog inte kört så här mycket bil som jag gör nu någon gång innan. Jag är väldigt kass på att köra bil, de flesta småfulla personer kör nog böttre än jag gör nykter.

Din lever och dina njurar börjar fungera normalt. Din hjärna blir mer rapp (fett löser alkohol och omvänt). Nervgiftet som förstör och ökar cancerrisken försvinner. Till en början blir du tröttare men efter ett par dagar är du pigg. Lyckokänsla att kunna göra vad du vill när du vill. Hjärtat mår bättre.

Madeleine 83

Jo det gick bra, inte så många andra bilar ute på vägarna på en lördagskväll så det underlättade ;-)

Jag har suttit och googlat på alkoholism och ärftlighet. Den enskilt största risken för att få alkoholproblem är om någon/båda föräldrarna haft det. 8 ggr större risk. Det beror både på arv och miljö men den genetiska komponenten är störst.

Intressant att läsa om råttor som gillar alkohol och väljer det istället för vatten. Även om de har ett långt uppehåll på flera år så blir de jätteglada om de får alkohol igen sen och väljer det direkt, medan andra råttor alltid väljer vatten.

På ett sätt känns det lite bra att tänka att jag har arvsanlag för den här sjukdomen. Det förklarar ju varför det är så mycket svårare för mig att avstå jämfört med normala människor och det beror inte på att jag är en sämre person. Jag har ju inga problem med att avstå från godis och sånt men det betyder ju inte att jag är duktig, det är ju bara att jag inte gillar det.

Platina

Helena, jag kan verkligen relatera. Jag har ingen ärftlighet i alkoholism men väl i ångestproblematik, och när jag fick diagnosen generaliserat ångestsyndrom för två år sedan och kunde sätta det i relation till min mamma föll mycket på plats. Hon led av ångest hela sitt liv och tog till mat för att dämpa. Det resulterade i att jag lärde mig att styra mina känslor med hjälp av mat, och vips kom bulimin som ett brev på posten. Alkoholen är för mig ännu ett sätt att döva och glömma för en stund, och som vi redan konstaterat, alkohol föder ångest, som föder sug efter mer A osv osv osv.

Jag håller med dig om att det är en lättnad i att få någon slags förklaring. Det jag vill uppmana dig till är att inte prata om andra som "normala". För din egen skull! Det betyder ju att du ser dig själv som onormal, och det är du ju INTE!

I mitt jobb träffar jag dagligen människor med psykiska problem, reumatism, astma, fel på njurar, cancer, psoriasis, HIV, malaria, Parkinson, Alzheimer etc etc etc. Och alla är ju normala, fast även sjuka. Tänk på dig själv som så, normal med en sjukdom!

Du är perfekt och normal precis som du är! Glöm inte det <3

Kram,

Madeleine 83

Jag är inte sugen på vin längre, det känns inte tråkigt att vara nykter ikväll, jag har inte ens tänkt på vin idag. Tralalalalaaaa jag känner mig fri :-)
Nästan två veckor tog det.

Madeleine 83

2 veckor idag. Och som många andra har känt så känner jag också att jag kanske inte har så mycket alkoholproblem ändå...det här går ju finfint så kanske kan man ta sig ett glas igen...?
Ikväll var jag och mannen ute på tapasrestaurang och sen var vi på standup. Några gånger funderade jag på att dricka lite vin på restaurangen, men sen tog jag bilen in till stan så då fick jag ju inte dricka. Och lika bra vad det. På restaurangen drack jag 2 alkoholfria öl och på standup krogen drack jag 2st Redbull. Det kändes lagom festligt faktiskt och kvällen har varit jättekul.

Slå dig inte till ro nu bara :) Tänk på denna dagen när nästa sug kommer och lägg på minnet TT du vunnit en deletapp.

Soff

du går från klarhet till klarhet :) Du verkar så målmedveten och bestämd. Vilken styrka det bor i dej! Också härligt att läsa att en utekväll kan vara rolig utan alkohol. Tack för att du delar med dej! :)

Vändningen

Så skönt att det går bra för dig och det fysiska kommer att ordna sig bara ju mer tiden går. Se upp bara för precis nu är du inne i den perioden då det börjar kännas som att det kanske går lite för bra. Bra jobbat hittills, fortsätt så!

Madeleine 83

Vardagen funkar bra nu. Jag känner inte av något sug, matlusten och träningslusten har blivit bättre. Jag mår bättre än på mycket länge faktiskt.

Men, jag funderar ändå på om jag ska dricka på möhippan. Det kommer bli 4 dagar innan min 1månads nykterhetsdag. Försöker att övertala mig själv att hålla mig från alkoholen men hela tiden finns det en röst därinne som tjatar om att jag ska passa på att ha en riktig partykväll och bara skita i att vara så himla duktig hela tiden.

Det är som att jag har ett behov av att få släppa allt ansvar och bara försvinna in i dimman ett tag. Är det någon som förstår mig? Finns det något annat sätt att bara få "skita i allt" utan att ta till A?

Vändningen

Du råkar precis ut för det som så många av oss här åkt på. "Fuck it all", skita i att vara duktig, "har ju gått så bra nu, så en kväll är väl ändå OK!".

Ja det kanske är OK med en kväll. Inte nu dock. Om ett ÅR kanske det är ok att testa en sådan fuckitall-kväll, om ens då.
Gör inte samma misstag som jag gjorde, min "fuckitall" råkade bli tre dessutom...