När kommer dag nr två??

Profile picture for user Varafrisk

När kommer dag två då jag har klarat att vara alkoholfri två dagar i rad?? Jag hoppas att det blir imorgon??
Idag är det inga problem för systemet är stängt. Har högt blodtryck samt förhöjda levervärden. Skulle träffat min läkare i förra veckan men hon var sjuk och i fredags gick hon på föräldraledighet men vi hade telefonkontakt. Hon är mycket noggrann. Hade tagit prover innan jag skulle ha träffat henne. Ska börja ta ytterligare en blodtryckssänkande medicin. Kolesterolet låg precis på gränsen t för högt. Leverprov hade man missat att ta. Ska tillbaka om fyra veckor för att kolla blodtryck och om två månader ta blodprov. Efter detta så tänkte/kände jag...att idag lever jag men med dessa värden och denna kropp så utsätter jag mig för fara...å jag tänker ..vad ska hända för att du ska förstå att nu måste det vara slut m tröstätande och tröstdrickande? Jag hoppas verkligen att jag ska fixa nästa dag...det kan verkligen vara stressande..att känna att jag inte styr mina val men det är ju endast jag som kan bestämma... Känner ni igen känslan? Å jag blir så ledsen på mig själv som inte har fixat det...jag som i mitt arbete pushar och stöttar människor t att se sina styrkor.

Ser fram emot lördag och träffen på lördag på Alkoholhjälpen?

Profile picture for user JohanK

Vet att precis hur du känner dig & det är på inga skoj skönt eller kul...
Jag har börjat gå på AA-möten & det har get mig en lite annan insikt, som har börjat hjälpa mig i tänket att sluta med alkoholen.
Sedan så är det här forumet en otrolig styrka som stöttar en i ens kamp mot att bli nykter.

Profile picture for user Lajnusdee

Hej vännen! Jag hoppas att du snart kommer till dag två och att det kommer gå bra för det. Det är jag säker på! Oavsett din oro, frustration och tankar så hoppas jag att du känner styrkan i att du ändå tänkt till kring ditt drickande och vad det gör eller kan komma att göra för dig såväl kroppsligt som mentalt. Det är en styrka och det ska du klappa dig själv för. Och! Så är det ju så att så länge man fortsätter försöka så har man inte gett upp. Vi finns med dig i med- och motgång. Ha en fin söndag.

Profile picture for user FinaLisa

Så fint att få träffa dig igår ?
Hoppas och tror att du kommer fixa detta? En dag i taget ?
Kram ?

Tack för tipset om Billgrenska...?? Verkligen intressant ?

Profile picture for user Charlie70

Vad kul det var att träffa dig och din man i går. Du grep tag i mig. Hoppas ni får en fin helg i Stockholm och att vi hörs mer här framöver!
Charlie

Profile picture for user Rosa-vina

Du kom på mötet och det visar att du har styrkan och viljan. Det var trevligt att ses igår och härligt att se supporten du har från din man, som kom med på mötet.
Idag skiner solen och om du är kvar staden vet jag att den lyser även på dig.
Kram

Hej Alla..och särskilt till er som var på träffen igår..och till Magnus, Li-Lo och Rosette!!

Jag är SÅ glad över att min man och jag åkte iväg ...mina barn skojar och säger att det är jag som bestämmer...och visst kan det vara så...men jag hade aldrig bett honom att följa med mig om jag inte trodde att han hade velat och att han skulle känt sig väldigt obekväm. Vi har pratat om träffen och er alla väldigt mycket efteråt och med värme i våra hjärtan. Jag förstod att ni alla har skrivit mer eller mindre ganska länge i forumet...jag har gjort det någon gång men när jag inte har fått mer än några kommentarer har jag tröttnat fast efter träffen blev jag inspirerad...å jag är ju även en duktig flicka därför har jag skrivit endast när jag klarar att vara nykter.

Många av er sa att träffen inspirerade er till att hålla er nyktra..vi, min man och jag kom ju upp till Sthlm på fredagen och fredag samt att bo på hotell är så förknippat med att dricka alkohol. Jag kände att detta var ett svårt tillfälle att lyckas med att inte dricka alkohol när jag nu inte klarar det annars. Jag bestämde mig därför att det skulle vara ok till att ta ett glas vin till maten...men det finns ju systembolag över allt så jag lyckades inte riktigt med detta. Vi följde ju inte med och fikade efter för vi tänkte att vi skulle åka fram till Gamla stan..men jag var så jättetrött och frusen efter träffen så jag ville bara vila...min man är ju förkyld och hostig...så vi la oss och sov en liten stund...därefter åt vi jättegod mat på en indisk restaurang ca 20 min promenad från hotellet.. och då drack jag en stor starköl..i vanliga fall hade jag druckit några till el vin. Jag var inte alls nervös inför träffen men det var känslosamt, mycket intryck mm jag tror därför att jag blev så trött. Idag efter frukost och utcheckning, så har vi varit på Fotografiska muséet , har aldrig varit där tidigare..å det var väldigt intressant. Vi gick lite i Gamla stan..åt lunch där..och sen åkte vi hem i riktigt dåligt väder blåst, regn och mörker men med varmt hjärta. Jag åkte och handlade lite grann...köpte två små öl 3,5 ..vet egentligen inte varför...hade gått lika bra utan.

Imorgon ny vecka...å nu börjar jag med måndagen...ska gå till min terapeut som jag har träffat under ett par års tid. Går där för att jag har mycket sorg inom mig...har haft det tufft under livet med barn som har haft tuffa tonårstider, mycket död och sjukdom..så jag har medicinerat med alkohol..nu behöver jag den inte längre...nu vill jag leva mitt liv!! Mina barn som är 21 och 25 år vet om mitt beroende men inte hur allvarligt det är. Min dotter pushar mig att träna för min hälsas skull...så vi ska cykla en tävling i maj ...jag en kort sträcka och hon den långa. Jag frågade om hon ville..för jag sviker aldrig henne när vi bestämt oss för att träna..å ska jag cykla då måste jag ha en mycket lättare kropp...å då kan inte alkohol finnas i mitt liv.

Så ett varmt tack för att jag fick ta del av era liv...så nu vill jag klara måndagen utan alkohol!!

Varm kram:)

Det känns som du verkligen är på G och du får inse att det tar sin lilla tid att ställa om...
Bra att du har ett projekt att se fram emot ??‍♀️ så kul att göra något ihop med sina vuxna barn!
Så fort du börjar träna och minskar på alkoholen kommer du tappa kilon och då blir du ändå mer peppad ??.
Jag hejar på dig!
Kram ?
Ps. Jag har redan läst på om Billströmska och så inspirerad ?

Som svar på av FinaLisa

Va kul att du har läst på om Billströmska:)Blev du sugen på frigörande dans eller någon annan kurs? Om du anmäler dig t ngt hör gärna av dig:)
Efter att jag har skrivit här så ska jag betala in anmälningsavgifterna till Cykeltävlingarna...just nu känns det verkligen som jag kommer att fixa det!!

Kramar till er alla!

Profile picture for user Vinäger

Vill bara kika in och säga att jag är glad över att du tog dig till träffen. Det var lite annorlunda att först träffa någon i verkligheten och sedan skapa kontakt här. En förmån att ha fått lära känna dig. Tack för fina ord i min tråd, hela du utstrålar värme. ?

Kram

Men tack snälla Vinäger för dina fina ord? Det har väl inte gått jättebra för mig med att vara alkoholfri men vill verkligen lyckas idag! Sedan träffen känner jag så mycket mer inspiration till att leva nyktert ...vill klara det men som sagt var ...en dag i taget. Det var jättebra att min man var med och jag känner att han fick en helt annan insikt i det hela.
Idag är jag ledig och jätteförkyld men ska ta en promenad m vår hund ...solen skiner?Ikväll ska vi se Miriam Bryant..då brukar vi äta först och jag dricka ett glas vin...men nu får det bli lite mineralvatten istället??

Kram?

Profile picture for user Rosa-vina

Önskar dig en trevlig kväll.
Jag blev också förkyld men börjar må bättre. Idag skiner solen och jag ska ut på en längre tur med min lilla terrier.
Tänkte bara berätta att jag har slutat med alkohol flera ggr, men nu är jag tryggare i nykterheten. Du är på rätt väg och en dag är du redo att vara helt nykter. Liknar min nykterhet, lite som ett småbarn, de ramlar och så reser de sig upp och en dag kan de gå själva.
Många använder även skrivandet som en dagbok och går tillbaka och läser.
Kram ????

Tack Rosa-Vina för ditt pepp?
Läste ett inlägg av dig Vinäger för några dagar sedan gällande den där dialogen som förs i hjärnan....där den ena hjärnhalvan tänker...”inte ett enda glas idag” och den andra tänker ”jo, men det ju mysigt ...bara idag...imorgon är det nya tag” så har dialogen förts hela dagen...för att hela tiden tänka vinsterna m att inte dricka...jag tror jag kan klara det idag??Har inte jobbat idag och tänkt att jag ska inte göra mig några ärenden in t stan. Nu måste jag in i duschen och när jag väl är på Konserthuset så kan jag nog avstå. Hoppas????

Toppen ju Varafrisk! Ett viktigt steg på vägen :-) Hur var konserten då?
Kram!

Profile picture for user Andrahalvlek

Hur konserten var verkar helt underordnat ? Helt rätt prioritering - att vara fortsatt nykter är viktigast ?

Men konserten var helt suverän??
Jag älskar musik och konserter❤️Så jag har åkt dit ensam och varit nykter pga att jag varit tvungen att köra men det var evigheter sedan som jag inte drack alkohol när min man var med. Det var så bra att min man var m på träffen i lördags det har gjort honom så mycket mer insiktsfull vilket bidrar t ett större stöd för mig och jag är tacksam??

Håller med Rosa-vina, man behöver träna sig för att kunna bli nykter ? ?️‍♀️?‍♂️?‍♀️ så det är bara att kämpa på??

Miriam Bryant är ju så underbar, såg henne på Jills veranda igår och låten hon sjöng på Tattoostudion var ju suverän ????
Kram ?

Ja, nu kommer dag två och jag vill så gärna fixa den alkoholfri??
Men nu har dialogen börjat lite smått i min hjärna igen?
Ska göra några ärenden på stan men jag ska planera dem noggrant....ska nog göra som Vinäger som köpte Kambocha (eller hur det nu stavas??)??
Imorgon ska min man och jag åka t en stad några mil bort för att titta på köksinredning. Jag vill verkligen vara klar i knoppen då. Behöver er här idag?

Kram

Profile picture for user Denhärgången

Det här fixar du! Tänk på hur glad du kommer vara imorgon om du inte dricker idag. Vi är här för dig. Heja heja heja!

Ja, nu kommer dag två och jag vill så gärna fixa den alkoholfri??
Men nu har dialogen börjat lite smått i min hjärna igen?
Ska göra några ärenden på stan men jag ska planera dem noggrant....ska nog göra som Vinäger som köpte Kambocha (eller hur det nu stavas??)??
Imorgon ska min man och jag åka t en stad några mil bort för att titta på köksinredning. Jag vill verkligen vara klar i knoppen då. Behöver er här idag?

Kram

Tankens kraft är stark. Åt båda håll. Och det är tufft när man börjar förhandla med sig själv.

En strategi kan vara att bryta så kallade automatiska tankar med medvetna tankar, som man tänkt ut innan.

Om jag automatiskt tänker ”åh, nu vore det gott med vin” så tänker jag direkt medvetet ”nej, glöm det!” Jag hoppas att de automatiska tankarna blir färre med tiden.

Profile picture for user Pennyh

Andra dagen i resten av mitt liv....jag=alkoholist? tunga ord att tänka ännu tyngre att uttala...
Går inte utanför dörren idag, vill inte riskera något. Ligger bara här och andas...läser inlägg, laddar ner boktips och rasar inombords...
Men jag ska klara det, jag vill inte vara den som drack bort kärleken och familjen?

Vi finns här! Jag är ledig i dag dessutom. Håller span på dig :-) Du fixar det!
Charlie

Tack alla för ert pepp!!

Blir riktigt varm i hjärtat av det:) Tyvärr så fixade jag inte fredagen och lördagen..å då tystnar jag här på forumet. Det är jag i ett nötskal...att vara duktig flicka och bara skriva, berätta när jag gör något bra...å suger i min bekräftelsen då som ett litet barn.
Å jag är min störste kritiker...har alltid haft svårt att se att jag duger som jag är i min egna person, att duga som mamma osv vad jag dock känner mig stark i är min yrkesroll...å det här med att inte känna att jag duger skapar ju en viss oro inom en....men jag går i terapi vilket hjälper mig oerhört mycket. Det är precis som Adde skrev självkänslan får man jobba med hela tiden...den är precis som konditionen en färskvara! Men mer och mer för varje dag landar känslan i min kropp och själ att jag behöver lyssna till mig själv...vad behöver jag för att må bra..jag har som oftast funnits till för varandra både privat och i mitt yrkesliv.

Om jag nu har svårt att ha alkoholfria vardagar så är fredag och lördag ännu svårare...då mys dessa dagar är så förknippat med alkohol...jag känner igen mig i Vinägers beskrivning av dessa dagar. Men jag kan också känna den här längtan efter att ha känslan på morgonen att inte ha druckit något alls kvällen före, att kunna ta bilen för att åka iväg och träna. Det blev inte mycket alkohol vare sig fredag el lördag pga att min dotter var hemma och jag ville inte visa något för henne. Men, jag skäms SÅ oerhört att jag beter mig så eftersom hon ger mig så mycket stöd i att träna för att få en bättre hälsa. Å grejen är den att även om jag försöker att inte visa mig påverkad...så är det inte alltid att jag kommer ihåg dagen efter allt vad vi har pratat om. Med stigande ålder kan jag känna att alkoholen gör mig mycket tröttare än tidigare och påverkar även mitt minne mer...bara det är två faktorer till att sluta dricka...jag har ju även vissa värden som inte är helt bra men jag går på kontroller. Har dock inte kunnat träna på grund av förkylning.

Så även om detta inlägg låter kanske lite nedstämt så känner jag mig faktiskt inte så idag. Jag har fortfarande med mig känslan från träffen i Stockholm och det var så inspirerande. Jag försöker fylla dagarna mer med innehåll istället för alkohol och jag tänker att det på sikt ska ge resultat. Å i denna vecka ska jag äntligen till frissan för att göra slingor och bara det bidrar till att veckan är kanon...å på lördag avslutas den med konsert med min gamla kör.

Tack för att ni finns och allt gott till er alla!!

Kram

Profile picture for user Ensammenintestark

Är vi många som är här! Och jag känner igen mig i din ovilja att skriva när löftet att dricka inte håller hela vägen. Men å andra sidan skriver du ju nu! Jag tänker att det är viktigt att fortsätta skriva här även när det inte går så bra. Det är för din egen skull du skriver och ibland kan man få nya insikter av att sätta sina tankar på pränt. Helgerna är jobbiga för de flesta med a-problem. Och det är ju super att du mår bra idag! En dag i taget, tänk framåt och inte bakåt??

Tack för ditt svar Ensammenintestark!

Mådde ganska bra igår men drack ändå alkohol..vet egentligen inte varför?? Var ju inte sugen...det var liksom en dum vana...men idag har jag köpt/druckit alkohol igen...inte mycket och jag är klar i knoppen...men varför?? Idag har jag känt mig lite ledsen..pga att jag drack alkohol igår, att jag inte klarade två dagar i följd, känt mig ensam trots min man, känt mig ledsen för att ingen vän hör av sig..MEN jag har faktiskt simmat med min dotter tack vare att jag frågade henne igår kväll! Å jag sviker aldrig henne eftersom hon stöttar mig med träning för att hon är orolig för min hälsa...så imorgon...blir det en ny dag och en ny möjlighet:)

Kram:)

Varafrisk, det blir nog inte denna sommaren för min del. Har redan en målarkurs på listan.
Men absolut att jag ska anmäla mig vid nästa bästa tillfälle!
Kram ?

Vara frisk, hoppas att den blir som du önskar. Helgen, alltså.

Bra att du planerar in aktiviteter. En mycket bra strategi för att hålla A-djävulen borta. Se till att köra eller något annat som gör att vi inte kan dricka.

Många kramar till dig

Tack Vinäger för hälsningen!

Här kommer ett sent svar! Idag känner jag mig besviken på mig själv. Känner mig lite ledsen och ensam. Brukar vara den som bryr mig om andra och fråga om vänner vill följa m på bio osv ...även om jag jobbar på att lyssna t mig själv, mitt inre ...så är jag väldigt social..å ibland blir det väldigt tyst...
Det har inte gått alls bra m alkoholen...å när det väl kommer t fredag och lördag så blir det liksom ett skimmer kring alkoholen ”välj-mig-liksom” å det var inget under veckan som blev bättre m alkoholen......fast det har varit ändå mycket som har varit bra.
Imorgon är det en ny vecka en ny måndag och jag ser fram emot att träffa min terapeut?? Håller tummarna för att jag ska klara morgondagen för idag har jag klarat denna dag??

Önskar er alla en go måndag?

Kram☀️

Halloj Varafrisk! Jag tycker jag läser i inlägg efter inlägg att du är besviken på dig själv och att det inte blev som tänkt. Jag tänker att du inte får vara så hård mot dig själv nu. Jag har läst här inne av många att man kan behöva lång tid på att förbereda sig på nykterheten. Månader i bland. Man måste planera vad man gör i stället, hur man pratar (eller inte) med sin omgivning, berätta för sina nära och be om stöd därifrån. INNAN man drar i gång. Hur ser din projektplan ut? Inte för att du behöver berätta den för oss men jag vill bara inte att du ska känna dig misslyckad gång på gång. Det leder inte till något gott. Jag tror på dig!

Kram Charlie!

Håller med Charlie70 helt och fullt! Det tar tid att ställa om, man måste träna på det och inte bli så besviken om man halkar ner i diket ibland.
För mig har det tagit två år att komma hit där jag är nu.
Jag är glad för att jag bara druckit en flaska vin på drygt 4 månader.
Se dina nyktra dagar som något positivt. Till slut kommer du uppskatta dem mer än alkoholen!
Lycka och styrka till dig!??
Kram ?

Tack Charlie och FinaLisa för era svar?

Det är ju precis sådan jag är ...självkritisk och en tuff sådan!
Har haft ett alkoholberoende i säkert dryga tio år och har insett min problematik under lång tid. Gick på Rådgivningscentrum under ett år för ca sju år sen men jag ändrade inte mitt beteende och fick avsluta att gå där. Eftersom jag har högt blodtryck så har jag gått på årskontroller och hela tiden berättat om min problematik. Blivit hänvisad t Rådgivningscentrum men ville då inte gå dit pga att jag känner många av personalen.
Eftersom jag har insett min problematik, har stora hälsorisker samt har en utbildning där jag skulle kunnat möta människor som har missbruk/möter människor som har missbruk så blir jag SÅ kritisk mot mig själv för jag tänker att jag borde veta bättre. Jag vet..men jag hamnade ändå här!!
Å med tanke på allt svårt/tufft som jag har gått igenom under de tio senaste åren så är jag faktiskt tacksam över att jag är där jag är...jag skulle bara kunnat lagt mig ner...men jag har inte gett upp????Å jag kämpar på...ska påbörja en kurs i måleri på onsdag...tränar ... å försöker att lyssna t mig själv t mitt innersta??

Å blev så himla glad ikväll för att en granne frågade om jag ville följa med upp t spåren i skogen ikväll ...jag kunde inte...men har bett henne att fråga igen..blev iaf väldigt glad...och glad för era inlägg?

Stor kram?

Glömde skriva...å med tanke på allt jag vet och kan så skäms jag för att jag har hamnat där jag är?men skam och skuld har aldrig fått ngn att växa så nu får det banne mig vara slut på det!

Kram ?

Precis ALLA vi som är på forumet VET att alkohol inte är bra för oss. Vi har stenkoll på riskerna och kanske inte alltid, men ofta, koll på hur våra familjer drabbas. Ändå har vi druckit oss till beroende med tillhörande fysiska och psykiska problem. Det kvittar ju om man har utbildning inom området eller inte. Alkoholen ser inga sådana gränser. Den är gränslös. Vi har hela gänget här på forumet agerat mot bättre vetande. En tanke jag får är att det kanske vore bra om du "tränade" (hur man nu gör det) på att skilja din professionalitet från ditt eget jag. Som det är nu verkar den vara i vägen för att du ska ta hand om dig och din hälsa. Blir ju jättedumt på ren svenska! I all välmening.
Charlie

Tack Charlie för ditt svar??

Ditt svar ger mig så mycket bekräftelse, insikt ....å att i detta just nu behöver inte jag ta hand om ”alla” som har en beroendeproblematik ...utan faktiskt bara ta hand om mig själv...å faktum att det är fullt tillräckligt ?

Kram

Profile picture for user Se klart

Att du är så uppmärksam.
Jag lägger +1 röst på Charlies inlägg. Ibland blir jag så ledsen över allas nedlåtande kommentarer om sig själva, vi får verkligen hjälpas åt och påminna varandra. Vi kämpar, allihop, och det är ju inte direkt som vi hamnat här för att vi längtat hit. Vi är såna som försöker ta stort ansvar för våra liv och relationer. Värt att känna sig stolt över!

Det var ett tag sedan jag skrev...hoppas att någon av er är med mig idag för idag är en tung dag. Har varit så arg/ledsen/haft ångest under fm. Så otroligt otrevlig mot min man...Jag har inte klarat att vara alkoholfri mer än en dag och oftast är det söndagar då systemet är stängt. Jag har inte mått fysiskt bra därför har jag tänkt att det verkligen skulle få mig att inte dricka...har känt en så otrolig stress under veckan....har inte varit klar i knoppen...bara för de där tankarna brottas med varandra...samtidigt som jag sköter mitt jobb och lyssnar och ger råd till andra. Är så oerhört trött idag både fysiskt och psykiskt...känns som om kroppen bara behöver vila.
Så himla besviken på mig själv....så till slut brast jag och tårarna kom....min man tog min hand och vi la oss i vår obäddade säng...å där låg vi bara...å andades å småpratade...min man sa...du har inte sagt ngt positivt om dig själv el om den här dagen under tiden du har pratat...
Å så är det ju jag är hård mot mig själv..inget blir bättre av det...men idag blir det i alla fall ingen alkohol...klockan är tio över två..systemet stänger kl tre...å jag tänker inte åka fram...även om det just nu kommer ett litet sug...för suget/tankarna blir ofta starkare precis innan möjligheten till att köpa alkohol försvinner. Vi skulle åkt till ett mysigt Café som ligger på ett berg en bit utanför staden där jag bor...men jag orkar faktiskt inte...jag behöver nog bara landa idag.. vi pratade även om att gå på bio...få se hur det blir med det..det kan bli imorgon istället..för åter igen jag behöver vila...

Ha en fin lördag...kram:)

Har inte mycket till tröst att komma med. Men jag läser vad du skriver. Vad bra att du har din man! Vila nu.
Kram!

Tack Charlie70 att du finns där?
Det är trösterikt??Det betyder mycket med att få en kommentar/ett svar för mig. Har inte varit på systemet så jag klarar mig idag utan alkohol ..så himla skönt??

Kram

Du har fått tre hjärtan också! Ett från mig och så två till. Häng här bara om det känns som om det ger dig något. Jag håller utkik efter dig! Jag hänger här från och till hela helgen. Behöver det. Att läsa framförallt. Jag har inte något akut sug eller så just nu men behöver hela tiden påminna mig om varför jag inte ska dricka. Det är så fortfarande, trots att det blir 10 veckor i morgon.
Kram!

Skriv och läs på forumet! Få ord på dina tankar och känslor, låt dig inspireras av andra. Och var glad och stolt över att du är nykter idag!

Tack Andrahalvlek för ditt svar och pepp?
Ja nu ikväll känner jag mig riktigt stolt över att jag klarade av att vara alkoholfri denna lördag???

Har läst ikapp mig lite och vill skicka en stor styrkekram till dig.?
Hoppas du får en fin söndag!
???

Tack FinaLisa för din hälsning?

Drack inget igår och vaknar med en helt annan känsla inom mig?
Tror på att det ska bli en fin söndag??
Önskar även dig en fin söndag och alla andra här på forumet???

Själv vaknade jag lite tidigare än planerat. Behövde gå på toa. Det är det där bubbelvattnet jag drack när vi kollade på mellot i går.... Här regnar det och är riktigt skitväder. Hoppas på att få med mig flickan till vårt lokala badhus i dag.

Kram!

Tack Charlie70 jag har sovit gott inatt! Men, jag vaknar som oftast väldigt trött...å m huvudvärk. Jag tänker att jag spänner käkar och jag snarkar. Det blir värre när jag har druckit alkohol. Jag har även min övervikt. Behöver ta kontakt m tandläkare och bör nog även göra en sömnregistrering men har inte riktigt orkat ta itu m det. Men känslan i kroppen att inte ha druckit en droppe alkohol och dessutom inte haft så mycket sug har varit det allra bästa??

Kram..ska skriva lite i din tråd?

När kommer dag två? undrar du. I dag kommer den. Och i morgon dag tre.

Du är så bra, kämpar och kämpar.

Du vet, det är inte svårt att vara nykter om det inte är en kamp.

Kram till dig

Tack Vinäger och tack alla ni andra:)

Ja, idag äntligen så kom dag nummer två som alkoholfri!! Så glad jag är och så himla skönt!! Har inte haft sug på alkohol idag...har gjort mysiga saker som jag har orkat göra idag...lugna påfyllande saker. Ätit gulaschsoppa m gott bröd med min man på det mysiga caféet. Var på massage/hälsocouchning efter det och nu ikväll har vi sett filmen "Min pappa Marianne".
Imorgon en ny dag...ska inte tänka att jag ska inte dricka alkohol för då blir det fokus på alkoholen utan jag ska försöka tänka på att jag ska till optikern och jag ska gå ut och gå när jag kommer hem. Hoppas att de positiva tankarna ska vinna!

Det är som klassikern ”tänk INTE på den rosa elefanten”. Vad tänker man på då?

Mycket bättre på att fokusera på optikerbesök och promenad när du kommer hem. Perfekt sätt att rensa skallen.

Själv ska jag boka in ett pass squash på lunchrasten, och sen tänker jag redan nu lite på vad jag behöver ta tag i på jobbet. Bara lite. Vill inte att jobbskallen sätter igång för mycket.

En dag i taget, och viktigast först - vara nykter!

Kram ❤️

Ny vecka, nya tag!
Första vårmånaden dessutom! ?
????
Bara det ger ju hopp!
Varafrisk, hoppas din vecka blir riktigt bra! ?
Kram ?

Tack FinaLisa?

Ja, ny vecka och ny månad ...dessutom vårmånad kan det bli bättre....jo om veckan blir fylld med alkoholfria dagar???Tar en dag i taget...
Önskar även dig en fin och bra vecka???
Kram??

Klarade inte dag nummer tre..å jag skäms...så mycket!!!

Jag skulle ju fixa det...allt var så självklart igår...men en gammal vana föll in...jag har inte druckit mycket men jag har druckit....så ikväll gav jag min man både mitt kredit- och kontokort...så att jag inte har några pengar för att köpa alkohol för imorgon.

Jag ska fixa det...imorgon...jobba...antingen gå till Friskis eller ta en promenad...eller jobba länge...ligger minus på flexen...så jag kan jobba tills systemet har stängt...

Fan..att det blev så här.....

kram:)

Du klarade ju två dagar! Toppenbra! Nu får du sluta gnälla på dig själv faktiskt. Säger som VaknaVacker: Bara att ta nya tag ju :-)
Kram!

Åh du är en pärla Charlie70?
Tack för att du är där??
Inte helt bra idag...men inte ledsen...men hoppfull??

Kram och Godnatt??

Fixade det inte idag?men tänker att jag ändå ska försöka skriva här..att inte skämmas?
På ngt vis känner jag att jag skulle fixat det...det blir liksom en utmaning.
På Facebook såg jag idag att en vän t mig har fått jobb på Systembolaget där jag bor..å jag tänker...va bra för då kan jag inte gå dit så ofta som jag gör nu...typ nästan varje dag...å närmaste systembolag efter det ligger ca2,5 mil bort.
Tänk om jag kunde bli av m alkoholen! Livet skulle vara väldigt gott trots andra orosmoment!

Kram??

Vad bra att du skriver ändå! Du vet, jag gick och tänkte på dig lite i går kväll och undrade. Som Andrahalvlek säger: Vi finns här i med- och motgång och bra att du skriver oavsett hur det går. Det är ju lite av poängen med forumet tänker jag! Häng i Varafrisk!
Kram!

Berätta gärna här vad som händer/vad du tänker när det blir vin trots att du inte vill. Varför fungerade det inte i går tex?
Kramkram

Hej!

Ska försöka ge en bild utav hur mitt beroende ser ut och varför jag dricker alkohol när jag inte vill....

Vet inte hur länge jag har haft problem med alkoholen men jag försöker ha en riktlinje...min syster dog i november 2013 å då hade jag nog haft kontakt med Rådgivningscentrum under ca ett år. Min mamma dog i maj 2011 och då hade jag problem. Jag har säkert haft problem med alkoholen under ca tio år.....Innan dess var det mer hanterbart...kanske att jag drack några glas vin under veckan men på ett helt annat vis och på helt andra grunder....därefter drack jag alkohol väldigt mycket som tröst...att hantera ångest osv...men jag hade alltid kontroll inför andra...nu när jag dricker alkohol beror det inte så mycket på att det är en massa problem och peppar peppar har jag inte haft så mycket ångest som jag har haft tidigare mer än då och då..som tex i lördags då jag mådde väldigt dåligt...och klarade av att vara nykter. När jag dricker alkohol har jag ganska mycket kontroll...och jag blir inte redlöst berusad...dock är det så att ju äldre jag blir ...så blir jag tröttare, minnet påverkas mer...och då och då...så kommer ångesten.

Just nu när jag dricker alkohol så handlar det väldigt mycket om ett invant beteende och beroende....jag skulle önska att jag kunde ha ett kontrollerat drickande...för jag vill egentligen kunna dricka alkohol på festliga tillfällen...men jag vet att det funkar inte nu...och det kommer kanske aldrig funka...

Så....jag vet att jag kan inte dricka alkohol ...å jag är väldigt orolig för min hälsa eftersom jag har förhöjda levervärden, högt kolestorol samt högt blodtryck...så jag försöker att minska tillfällen att dricka alkohol och öka aktiviteter...

Läs mitt senaste inlägg ”Spontan nykterhet”. Jag tror att det kan förklara litegrann vad som händer inom dig. Du har två motstridiga viljor i din hjärna, vilket stressar dig mentalt.

Och ge inte upp! Genom att maximera antalet nyktra dagar påverkar du din hälsa positivt ??

Kram ❤️

Godmorgon Varafrisk! När jag läser ditt inlägg kan jag inte låta bli att fundera på om du verkligen bestämt dig för att vara nykter. Det är lite oklart för mig om du vill lära dig att dricka lite grand eller låta bli alkoholen helt eller om du vill låta bli den under en period. Din hjärna fattar iofs att alkoholen har gett oönskade effekter, men du har inte hela hjärnan med dig på att sluta ännu. Det kanske är där du måste börja. Utifrån din fysiska status: Vad vill DU från djupet av ditt hjärta (och hjärna så klart)?
Kram!

En ny dag och nya möjligheter:)

Idag vet jag iaf att det blir en dag utan alkohol eftersom systemet är stängt och det är så skönt!
När jag skrivit färdigt här så ska jag åka och hämta min dotter för att sedan åka och simma i badhuset. Känner mig väldigt trött i min kropp men simning och lite bastu på det ...är ju skonsamt.
Har läst ditt inlägg "Spontan nykterhet" Andrahalvlek och känner igen mig i det. Har "Tänka klart" hemma och har tänkt att läsa den men har svårt att läsa när jag dricker alkohol men mitt mål är att kunna vara nykter.

Jag ska försöka svara dig Charlie70...men vet inte om jag kan ge ett helt tydligt svar....jag försöker. Jag tänker att förnuftet vet en sak och känslan känner något annat. Jag skulle önska att jag kunde dricka ett par glas vin ute på restaurang, om man blir bjuden på middag eller vid ngt annat festligt tillfälle. Det är vad jag skulle önska men vad jag bör göra och vad jag vill göra just nu är att få en längre period av nykterhet. Och, min förhoppning är att om jag lyckas klara av en längre period av nykterhet att den perioden ska ge mig insikten om att jag kan klara mig utan alkohol, jag behöver inte alkoholen i mitt liv just nu. Jag är inte där nu men jag är där att jag behöver en lång alkoholfri period för att jag/min kropp behöver återhämtning, mina organ behöver återhämtning och jag behöver gå ner i vikt. Jag behöver fokusera på mig själv...har så lätt för att fokusera på andra människor/på annat....jag går hos terapeut för att stärka mitt jag..att lyssna till mig själv...å det är något som jag behöver öva på hela tiden...lyssna på mig själv...vad vill jag...vad behöver jag.

Jag har ju valt att skriva under rubriken "Förändra mitt drickande" och inte..nu minns jag inte namnet men iaf att man undrar om man behöver ändra drickandet. Jag vet att jag behöver det ...här under denna rubriken ...känns det som om att det är många som har läst länge på forumet men att man har börjat skriva när man har nyktra dagar och när man dricker blir man tyst. Det är därför jag inte har skrivit så mycket eftersom jag inte har klarat mer en någon enstaka dag då och då...men jag tänker försöka skriva här ändå för jag tror att det kan bidra till att jag får fler nyktra dagar.

Kram till er alla:)

Vi finns här i med- och motgång ?

Så här lyder en gammal Viktväktarsanning: ”Ibland behöver du gruppen, och ibland behöver gruppen dig.” Och det är sant!

Kram ❤️

Tack för det Andrahalvlek?

Ibland tänker jag att hjärnan är så lurig. När man som jag har många olika värden som inte är bra kan jag tänka att det är väl bara att sluta dricka alkohol?? Och, jag tänker att det är också vad min läkare har tänkt. Jag tänker att jag känner av min övervikt på olika vis. Och jag vet att dåliga värden och övervikt kan medföra olika sjukdomar likväl har jag fortsatt dricka alkohol. Jag vill inte behöva bli sjuk för att sluta dricka men det här har min hjärna väldigt svårt att förstå. Jag tänker att jag behöver ta medicin för att kunna få till ett längre uppehåll men det fungerar inte pga medicin.
Jag har en plan för hur kommande vecka ska de ut men börjar m måndagen först...ska ta till mig den här affirmationen ” Idag väljer jag att vara nykter”??✊?

??

Vi är med dig i med- och motgång Varafrisk! Beroendehjärnan är så fruktansvärt stark. Den låter sig inte övertygas av några dåliga provsvar. Inte i första taget i alla fall. Att ta en dag i taget räcker gott och väl.
Kram!

Profile picture for user Villvarafri

Hej Varafrisk! Du peppade mig - tack!
Nu får jag göra detsamma för dig?
Vi tar en dag i taget allihopa, ser framåt och kämpar ihop.
Tillsammans är vi starka och vi ska bara fixa detta till det bättre. Eventuella misslyckanden får bli erfarenheter bara. Som man lär sig av?
Kram till dig❤️

Tack alla ni som finns med mig?
Jag finns med er??
Nöjd över att ha simmat 1000 m idag. Det var skönt och det gick bra?? Nu ligger jag i sängen och snart ska jag släcka lampan och sova. Tror att jag kommer sova skönt och inte vakna av ångest och hjärtklappning som inatt...känner mig lugn....ingen alkohol i min kropp??

??‍♀️

Vad härligt det låter med simningen! Hoppas du sovit gott i natt Varafrisk och att dagen i dag blir bra för dig.
Kram!

Tänker på dig och hoppas du får sova gott inatt??
Kram ?

Tack för era uppmuntrande kommentarer:)

Idag är jag hemma från jobbet. Var sjukskriven för drygt 12 år sedan....jag var inte helt utmattad men väldigt vidbränd...gick nog hem i tid fr jobbet slapp därför vara sjukskriven i en evighet men då och då får jag en dag då jag känner att jag bara måste vara hemma från jobbet för att det är för rörigt i min hjärna och kroppen är trött. Jag måste landa i mig själv och sortera..idag är det en sådan dag. Jag drack alkohol igår...tänkte "en sista gång med go mat och vin" ..hur många gånger har jag inte tänkt så?!?!? Så jag vet ju svaret ...det blir ju aldrig så mysigt som jag vill att det ska bli...det är ju liksom slut på det! Jo, det kan bli mysigt men inte tillsammans med alkohol då det faktiskt kan bli hur mysigt som helst!!

Så jag är inte hemma pga att jag drack för där går gränsen...jo jag har väl kanske stannat hemma ett par gånger för att jag druckit för mycket kvällen innan men jag brukar ta mig iväg till jobbet. Det blir så många andra som blir drabbade om jag inte jobbar..kollegor...patienter och deras föräldrar...så det är faktiskt ytterst sällan som jag stannar hemma av den anledningen.
Fast idag är jag hemma...vaknade inatt av ångest...och i morse av huvudvärk och ont i magen. Skrev några sms igår som jag inte ville skriva egentligen....inga dumma eller elaka...men jag hade aldrig skrivit dem om jag hade varit nykter. Känner mig lite låg idag...tänker att det kommer att bli bättre efter en promenad med min hund...tur att jag har hund så jag kommer ut mår så himla bra naturen.

Nej, jag vill verkligen inte ha det här livet...finns absolut ingen positivt med alkoholen just nu. Varför dricker jag då kan man undra? Jo...beroendet..vanan att alltid åka till systemet....och att hjärnan duperar mig gång på gång...jag kan vara tvärsäker på morgonen att det ska bli en alkoholfri dag men fram emot lunch då börjar den där hjärnan att vilja bråka med mig..och är jag då minsta tveksam så styr den över mig helt och hållet. Nu är klockan visserligen inte mer än drygt 12 och än så länge har inte hjärnan börjat bråka med mig...för idag är jag så fast bestämd att jag ska klara av det här. Jag vill ha fler och fler alkoholfria dagar...sova skönt...ha koll över mitt liv...och när jag inte dricker så växer min självkänsla...och jag lyssnar till mina behov...med alkohol i kroppen blir jag duperad.....så idag väljer jag att vara alkoholfri...å jag kommer att fixa det!!

Kram till er alla:)

Vad bra att du lyssnar till DIN kropp och DINA behov och stannar hemma i dag. De där hjärnspökena är för jvliga att ha och göra med. Men jag är övertygad om att du kommer hitta DITT sätt att vinna över dem!
Kram!

Tack Charlie70?

Mår så mycket bättre nu i em. Har tagit en promenad delvis längs stranden där jag bor. Naturen är en lisa för min själ??

Nu ska jag alldeles strax åka och simma m min dotter??å efter det ha en lugn kväll utan alkohol?

Är nöjd?

Simmat 1000 m och alkoholfri????

Kram?

Härlig känsla att vakna till en ny morgon med vetskapen att dagen innan var nykter???

Tänkte att idag blir det inga problem att inte dricka alkohol eftersom jag har haft målarkurs ikväll. Men nog sjutton har hjärnan försökt att dupera mig under hela dagen!
Så efter jobbet åkte jag till systemet ..åkte förbi...och åkte för att handla lite mat. Åkte tillbaka till systemet köpte några öl och ett par småflaskor vin. Åkte hem och åt mat. Åkte t kursen. Å mina tankar höll på...häll ut...du kan dricka en öl....häll ut. När kursen var slut och jag var på väg hem...stannade jag vid sopstationen..hällde ut ölen och vinet..slängde burkarna och flaskorna! Drack inte en droppe!!
Åh jag är så himla stolt och nöjd över mig själv???? Två dagar i rad?? Nu ska jag gå och lägga mig och förhoppningsvis sova i lugn och ro??

Godnatt och sovgott??

Grymt bra gjort Varafrisk! Där gav du verkligen Alkoholdjävulen en rejäl snyting!